کد خبر 775689
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۴
کردستان عراق

همسایگی استراتژیک کردستان عراق با ایران، دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیلی را به کنار مرزهای ایران می کشاند. جایی که به راحتی می توانند بر ایران، عراق و ترکیه نظارت امنیتی و اطلاعاتی داشته باشند.

به گزارش مشرق، بحرانی دیگر در منطقه در حال شکل گیری است؛ آن هم زمانی که بحران داعش که منطقه را به خاک و خون کشید هنوز تمام نشده است. بحرانی که برخی تحلیل گران تبعات سخت و بعضا جبران ناپذیر آن را مدت دار و ناظر به همه کشورهای منطقه به ویژه ایران، ترکیه و عراق می دانند. بحرانی که  با شکستن هنجارهای شکننده سیاسی-امنیتی منطقه به بی نظمی و ناامنی دامن زده و ممکن است به قطعه اول دومینوی تجزیه طلبی در غرب آسیا بدل شود؛ بحرانی که یک رژیم مانند اسرائیل را بیخ گوش ایران ایجاد می کند آن هم تحت پوشش «همه پرسی اقلیم کردستان عراق». برخی این اتفاق را شکل گیری «اسرائیل دوم» توصیف کرده اند. اتفاقی که درظاهر تنها یک حامی دارد و آن هم رژیم صهیونیستی است. حمایت چند روز پیش بنیامین نتانیاهو از همه پرسی در کردستان عراق، هرچند حمایت رسمی رژیم صهیونیستی از تجزیه عراق بود اما ریشه در گذشته دارد. روابط اسرائیلی ها با کردهای شمال عراق به اواخر دهه 70 میلادی بر می گردد تاجایی که حتی  روابط مخفیانه اسرائیل با کردها در سال 1980 توسط مناخیم بگین، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی، به رسمیت شناخته شد... (حتی) در سال 2004، رسانه های اسرائیلی در مورد جلسات مقامات اسرائیلی با رهبران سیاسی کرد گزارش هایی منتشر کردند. صهیونیست ها درباره کردها حتی ادعای ژنتیکی و خونی هم دارند تاجایی که 16 سال پیش در سال 2001 روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی مبسوط مدعی شد که کردها و یهودی ها ارتباط ژنتیکی تاریخی باهم دارند. آن ها درباره برخی سرزمین های عراق همچون بابل نیز ادعاهای تاریخی دارند. صهیونیست ها طی دهه های اخیر از تجزیه عراق و جدا شدن کردستان استقبال کرده و حتی مقامات این اقلیم را تشویق به این کار کرده اند. چنین اتفاقی برای اسرائیل چند مزیت جدی دارد:

اول این که همسایگی استراتژیک کردستان عراق با ایران، دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیلی را به کنار مرزهای ایران می کشاند. جایی که به راحتی می توانند بر ایران، عراق و ترکیه نظارت امنیتی و اطلاعاتی داشته باشند. موضوعی که هم اکنون نیز درحال انجام است. روزنامه فایننشال تایمز چاپ انگلیس در سال 2014 تاکید کرده بود که «شرکت های اسرائیلی در حوزه های مختلف در داخل کردستان سرمایه گذاری کرده اند» و «همه شرکت های اسرائیلی فعال در کردستان عراق توسط ژنرال های اسرائیلی اداره می شوند». گفته می شود مهم ترین مقام سابق صهیونیستی که در اقلیم کردستان فعالیت می کند «دانی یاتوم» رئیس سابق موساد است.

مزیت دوم برای صهیونیست ها این است که تشکیل یک کشور جدید می تواند ذهن ها را از فلسطین اشغالی تاحدودی منحرف کرده و حتی به دولت کردستان منتقل کند.

مزیت بعدی این که اسرائیلی ها در کردستان عراق منافع اقتصادی نیز دارند. در گزارشی که  اندیشکده صهیونیستی «مرکز امور عمومی جروزالم»  (Jerusalem Center      For Public Affairs) در سال 2012 منتشر کرد اعلام شده که «دولت کردی با شرکت های امنیتی و ارتباطات اسرائیل برای آموزش نیروهای امنیتی کردستان و تأمین تجهیزات پیشرفته آن ها قرارداد بسته است» در این گزارش آمده که فرودگاه بین المللی اربیل عراق را نیز اسرائیلی ها ساخته اند.  فایننشیال تایمز نیز در تابستان 2015 گزارش داد که « 75 درصد نفت وارداتی اسرائیلی از کردستان عراق تامین می شود». 

در ژوئن 2014 رویترز تصویری از یک تانکر دریایی را که در یک بندر در سرزمین های اشغالی پهلو گرفته بود ، منتشرکرد.

برد دیگر اسرائیل در صورت انجام تصمیم بارزانی و تجزیه عراق این است که این رژیم می تواند از محل تقویت روابط خود با مقامات این اقلیم هم یک متحد علنی در منطقه برای خود دست و پا کند و هم بر تحولات منطقه اثرگذارتر باشد.

البته در این منافع اسرائیل تنها نیست و به نظر می رسد آمریکا نیز منافع خود را در صورت تجزیه عراق دشت خواهد کرد. هرچند آمریکا رسما اعلام کرده که مخالف برگزاری همه پرسی است اما رویکرد آمریکایی ها نشان می دهد که آن ها در واقع خیلی مخالف  تجزیه عراق نیستند. چه این که تجزیه کشورهای منطقه به دولت های کوچک تر که راحت تر بتوان آن ها را مدیریت کرد، از جمله سیاست های آمریکا  در منطقه است. حتی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در روزی که این کشور با این همه پرسی مخالفت کرده بود آن را «مسئله داخلی عراق» دانسته و گفته بود «اولویت باید شکست داعش باشد و بعد از تحقق این هدف، می توان مسئله همه پرسی را بررسی کرد» تا آمریکا نشان دهد خیلی مخالف تجزیه نیست. به خصوص این که به دلیل تفاوت های فرهنگی که  اقلیم کردستان درمقایسه با سایر کشورهای غرب آسیا دارد ظرفیت آن که به یک کشور برای پیاده سازی الگوهای فرهنگی غرب نیز تبدیل شود ، دارد.

صدای پای تشکیل اسرائیل دوم در منطقه با طرحی که بارزانی فعلا مجدانه دنبال می کند بیش از گذشته و جدی تر از همه زمان ها به گوش می رسد. اتفاقی که اگر جلوی آن گرفته نشود نظم شکننده منطقه را در هم ریخته و پس از آن باید منتظر تبعات امنیتی آن در کشورهای همسایه و ازجمله ایران بود. به همین دلیل است که ایران قاطعانه مقابل طرح غربی-عبری تجزیه عراق که بخشی از پازل بزرگ ترطراحی شده غرب برای منطقه است ایستاده است. پازلی که نه طرحی برای تشکیل یک کشور جدید بلکه طرحی برای شکل گیری زمینه جنگ های بعدی در منطقه  خواهد بود.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 62
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    48 14
    در تعریف عامیانه سرطان می توان چنین گفت:در هر بدن سالمی همیشه تعدادی سلول هرز و یاغی وجود دارد.مادامی که سیستم ایمنی بدن قوی است این سلول ها مجالی برای عرض اندام ندارند ولی به محض کوچکترین نشانه های ضعف،خودنمایی کرده و این خودنمایی متناسب با ضعف سیستم ایمنی بدن است.از راه های علاج و بسیار موثر نیز جراحی و کندن توده سرطانی به گونه ای که کمترین سلول بیمار در بدن باقی نماند سپس تقویت و پایش سلول های دفاعی و مهمتر از آن پایش دقیق سلول های سرطانی است.
    • مهدی IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      17 7
      ضمن اینکه باید کشورهای مجاور، تحریم همه جانبه رو آغاز کنن باید نیروگاه های برق این ناحیه با حمله ی هوایی یا موشکی منهدم بشن و ترجیاحا سه کشور عراق و ترکیه و ایران در این حمله مشارکت کنن . هزینه ی حمله به نیروگاه های برق از هر لحاظ بسیار کم هست و تاثیرگذاری بسیار بالایی هم داره
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    59 57
    پازل به هم چسبیده زورکی عراق باید روزی از هم باز شود .
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      31 13
      تجزیه طلب ها خواب تجزیه ایران و عراق و سوریه را به گور خواهند برد
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      15 25
      دقیقا تنها ترس ایران اینه که نکنه دستگاههای جاسوسی اسراییل بیان اونجا. خب یه سوال مگه الان اسراییل توی ترکیه و ارمنستان و آذربایجان و ترکمنستان و امارات و قطر و عربستان نیست؟ حتی دستگاههای اطلاعاتی اسراییل توی خود ایران فعال هستن. پس این دلیل غیر منطقی هست که کردستان بعد از استقلال مرکز موساد میشه.
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      18 15
      هست ولی اونا نوکر رسمی نیستند داداش مثل بارزانی
    • US ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      12 21
      جالبه همه دارن اشتباه میرن. تشکیل کردستان برای فروپاشی ترکیه متوهم عثمانی است. ایران عمرا تجزیه نمیشه 5 میلیون کرد از 80 میلیون در ایران هستند. ترکیه 30 و عراق 7 میلیون از 30 میلیون کرد داره
  • ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    43 6
    کلا سناریو تجزیه عراق در اصل برای مهار ایران است.باقی اثرات تجزیه در رتبه های بعدی اولویت غرب است
    • US ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      7 12
      دوست عزیز تجزیه عراق برای مهار ترکیه است. ترکیه دنبال تشکیل عثمانی است و امریکا و روسیه هم به خوبی اینو فهمیدن. کردستان ترکیه 300 هزار از 800 هزار وسعت ترکیه است. جمعیت کردها 23 میلیون در شرق و 7 میلیون در غرب ترکیه است. کردستان عراق زمینه ساز بروز جنگ داخلی در شرق ترکیه است.
    • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      15 26
      کلا تو ترکیه 12میلیون کرد ساکن هستند این آمارها را از کجات در میاری
  • ژن خوب ندار IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    12 2
    چو بد کردی، مشو ایمن ز آفات. رفتیم .....
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    55 53
    خدایا شکرت بالاخره کردها دارای کشور میشن و اونوقت شما ببنید که چطور در عرض 10 سال به یکی از قطب های اقتصادی در جهان تبدیل خواهند شد
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      25 11
      اقلیم اگر تبدیل شود به کشور در عرض یک سال از هم خواهد پاشید
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      31 35
      زرشک! کدوم قطب اقتصادی؟ با کدوم منابع طبیعی؟ با اتصال به کدوم آبراه بین المللی؟ با کدوم مزیت نسبی اقتصادی؟ آخه سر هم کردن شعارها که راحته! یکم واقع بین باشید تا بفهمید کشور شدن کردها چیزی جز تباهی و بدبختی براشون نمیاره
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      36 16
      به یکی از قطب های سر بریدن تبدیل نشن اقتصادی پیشکش
    • هیوا AE ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      30 36
      وقتی که اززمین هوامحاصره باشندبه نون شبشونم محتاج میشن.امریکام که گفته ازشون حمایت نمیکنم واسراءیل گفته حمایت میکنم پس بوی فتنه میاد.
    • دانشجوی تاریخ IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      25 10
      در منطقه غرب آسیا هیچ کشوری بر مبنای قومیت شکل نگرفته است. تنها کشوری که در این منطقه بر اساس قومیت شکل گرفته است، رژیم جعلی اشغالگر قدس است. و این رژیم جعلی مسبب 90٪ مشکلات منطقه است. حال اگر دومین کشور قومیتی در این منطقه شکل بگیرید، باید شاهد افزایش حداقل دو سه برابری مشکلات مردم این منطقه باشیم.
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      7 9
      اره میشه مثل امارات خیخیخیخیخی
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    44 40
    این اتفاق دیر یا زود میفته پس بهتره از الان به فکر ایجاد روابط دو طرفه باشیم
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      16 10
      نه خیر هم باید همه هماسیه های اقلیم تحریمش کنند تا این غده در جا خفه بشه
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    32 38
    این اتفاق دیر یا زود میفته پس بهتره از الان به فکر ایجاد روابط دو طرفه باشیم
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      5 5
      کدوم طرف
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    46 6
    مشکل مهم بعدی این است که استانهای کرد نشین ترکیه و ایران هم هوا و هوس بسرشان میزنند
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      7 23
      این اصلا درست نیست اتفاقا بعد از استقلال کردستان عراق کوچکترین اتفاقی در ایران یا ترکیه بیافته حکومتهای ایران و ترکیه مسئولیت تمام درگیریها و سرکوبها رو دولت کردستان عراق معرفی می کنن و حتی خیلی راحت تر از الان که هیچ کشوری مسئولیت این اغتشاشات رو قبول نمیکنه میشه باهاشون برخورد کرد.
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      7 2
      اشتباهی به نظر کاربر10:24 مثبت دادم
  • اکبر IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    54 19
    اگه اجازه می دادیدداعش اربیل را می گرفت و بارزانی را سر می برید وکردها را گوش مالی میداد بعد داعش را از بین می بردید بهتر نبود.
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      9 2
      اردوعان داشت این کار و میکرد ما و روسها نزاشتیم والا الان بارزانی وجود خارجی نداشت
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    37 33
    همین الان هم اگر بخواد میتونه اسرائیل رو بیاره و هیچ ربطی به استقلال نداره...شما هم نمیتونید کاری بکنید همین الان سعودی اونجا کار اطلاعاتی انجام میده
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      16 7
      زیاد به سعودی و اسرائیل دلخوش نباش پسرم! اونا اول تو باتلاقی که خودشون موندن بیان بیرون بعد دست بقیه رو بگیرن! هر چند این باتلاق هم سعودی رو به نابودی می کشه و هم اسرائیل رو و البته کسانی که با اسرائیل دست دوستی بدن
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      17 6
      اون وقت هم ما دست روی دست می گذاریم و اجازه می دهیم که اسرائیل هر غلطی خواست انجام بدهد!!! سعی کن هنگام شب غذاهای سبک بخوری
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    6 28
    وقتی مثل بز نگاه می کنید تا دشمن بیاد اون منطقه رو اشغال کنه و از اونها از ترس ناراحت شدن فلان عرب عراقی یا شورای همکاری خلیج عربی که خودشون هر هفته درباره جزایر سه گانه خلیج عربی و..فتوا صادر می کنن حمایت نمی کنید آخرش این میشه
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      35 20
      نادان! اولا اونی که مثل بز نگاه کرد بارزانی بود و عردوغان؛ دوما ما اولین کشوری بودیم که با داعش وارد جنگ شدیم زمانی که اربابان تو مثل بز نگاه می کردن! سوما «خلیج فارس» این اسم رو همیشه به یاد داشته باش قوم گرای مزدور!
  • یونس IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    58 11
    باید سیلی محکمی به دهان بارزانی زد.
  • محمود IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    26 10
    به نظرم ایران باید با هاشون مثل داعش برخورد کنه ترکیه ایران وعراق باید با خاک یکسانشون کنن
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      9 19
      خخخ اگه میتونی بیا
  • NL ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    28 5
    مرگ بر اسرائل مرگ بر مزدوران صهیونیست
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    26 8
    لعنت بر بارزانی صهیونیست
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    26 10
    تجزیه عراق آغاز تجزیه کل کشورهای منطقه به ویژه ایران خواهد بود پس باید بشدت با این خطر استراتژیک مقابله کرد
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    26 19
    کردستان یعنی اسرائیل ثانی . آذربایجان در شمال ایران کم بود حالا کردستان در غرب ایران هم بهش داره اضافه میشه
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    35 13
    باید جلوی تشکیل کشور حعلی کردستان گرفته شود که مزدور اسرائیل و امریکا و سعودی خواهد بود
  • ناشناس IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    6 8
    سوم مهر، سرآغاز جنگ در خاورمیانه روز سوم مهر همه پرسی استقلال در کردستان عراق برگزار خواهد شد و مردم کردستان با رای بالایی به استقلال کردستان از عراق رای خواهند داد. با وجود مخالفتهای ایران، ترکیه و حاکمیت مرکزی عراق، استقلال کردستان واقعیتی اجتناب ناپذیر است که برای آن از زمان پایان جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری عثمانی کردها صبر کرده بودند. ابتدا نگاهی می اندازیم به وضعیت کشورهای همجوار کردستان: ایران: با شروع اعتراضات در سوریه علیه نظام بشار اسد، ایران که فکر می کرد اعتراضات در سوریه گستره نبوده و مخالفان اندک هستند
  • ناشناس IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    38 3
    2- تبعات محیط زیستی: با استقلال کردستان، پس از ترکیه، منابع ابی رودخانه دجله در اختیار کردها قرار می¬گیرد. طبیعی است که کردها با انحراف رودخانه دجله و زدن سدهای بسیار این منبع ارزشمند را در اختیار خود قرار بدهند. طبیعی است مناطق پایین دستی یعنی عراق و رودخانه اروند از این منبع محروم شوند. حتی وضعیت بدتر هم خواهد شد چون شرق فرات نیز در اختیار کردهای سوریه است و بین کردهای سوریه و دولت دمشق جنگ آب ادامه خواهد داشت. خشکسالی در عراق و مدیریت ضعیف منابع آب در ایران بحران عظیم زیست محیطی و ریزگردها را در ایران به همراه خواهد داشت. 3- تضعیف جبهه مقاومت: با استقلال کردستان، خط لوله انتقال نفت از آن تا حیفا عملیاتی خواهد شد. این به معنای افزودن به قدرت اسراییل در معادلات منطقه ای و بین الملی است. همچنین دسترسی به لبنان و حمایت از حزب الله برای ایران دشوارتر از قبل خواهد بود. چرا که کردستان اجازه عبور امن هوایی و زمینی به ایران نخواهد داد.
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      36 38
      پان تورک جان همین الان ترکیه جون شما داره ترتیب این دو رود رو میده شما این رو ننداز گردن کردهای بدبخت فقط سد آتاتورک به اندازه کل سدهای ایران آب جمع کرده
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      2 0
      احسنت
  • ایرانی IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    13 54
    کوردهای دمکراتیک کشورهای همسایه رو با کردهای غیور ایرنی قاطی نکنیم ایران همیشه به هموطنان مرزبان کرد که فدایی کشور و ملت هستن و در عوض چیزی جز محرومیت و فقر گیرشون نیومده همواره افتخار میکنه
  • US ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    38 5
    به نظر میرسه حتی کردهای سوریه هم با کردهای عراق متفاوتند
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    31 39
    به نظر من ایران تا 2سال شاید هم کمتر تجزیه خاهد شد این خاک که اسمش ایران مال قوم بخصوصی نیست ایران چند ملیتی است وبه زبانی صحبت میکنه که 50 درصد عربی 30درصد کرد10درصد لر وترکی وافغانی.....واین برادران تاجیک وافقان که خودشان را قوم پارس میدانند بعد از حمله مغول ها به کویر کردستان ولرستان امده اند که اب ندارد بعد از تشکیل کردستان بزرگ که مقدمش کردستان عراق وسوریه است باید برادران تاجیک وافقان یا افغان به افقانستان برگردن تجربه نشان داد که این برادران دشمن کورد ولور هستند وباید کویر کردستان راترک کنند 2سال دیگر خاهید دید که کجا لانه کردین وبا کی دشمنی میکنین
    • IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      31 22
      پانکراس شما خودتان از دشت های هندوستان به ایران مهاجرت سپس به سایر کشورها رفتید یک شهر به نام کرد نیست در طول تاریخ،تاریخی سازی دروغ که یهودیان واستون ساختند شمارو خیلی متوهم کرده
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      12 31
      صنعتی میزنی یا سنتی که توهمش اینقدر زیاده قوم گرای تجزیه طلب نادان؟ احمق! این اراجیف ضد تاریخی رو از کدوم ابلهی شنیدی که اینجا بلغور میکنی؟ خودت از صحرای گُبی مغولستان آمدی بقیه رو مثل خودت نبین!
    • IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      34 13
      اونجایی که تجزیه میشه لونه اربابان توست! صدام و پیشه وری هم یه زمانی از این شکر خوری ها می کردن الان قبر منحوسشون کجاست؟ این توهم کثیف تجزیه ایران رو شما مزدورها به گور خواهید برد
    • US ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      15 4
      کور خوندی ایران هیچوقت تجزیه نمیشه تو بانترکم اگه دلتو خوش کردی الهام علی اف مزدور صهیونیست به ارزوی دیرینش میرسه کور خوندی . ما کوردها هزاران ساله نگهبان ایران بزرگ هستیم
    • رضا AE ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
      4 2
      خودت متوجه شدی چی گفتی؟؟؟
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
      8 18
      پرچم ایران و ایرانی همیشه بالاست
    • AU ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
      7 2
      شما ادامه خوابت ببین، افاضه نکن ، معلومه ایرانی جماعت نشناختی
    • محسن US ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
      1 2
      پانکراس یعنی جوری که تو میگی لرها همش 2 نفرن پانکراس تجزیه طلب لرها یه ایلشون اندازه تمام پانکراسی های تجزیه طلبه ترک ها هم بیش تر از شمان
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    22 8
    یه تک تیرانداز یه فشنگ تو مغز بارزانی بعد یه الاغ دیگه رو میارن جاش و بعد یه فشنگ دیگه واسه الاغ بعدی اینطوری از ترس کشته شدن دیگه اروغ از سر شکم سیری نمیزنند
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    14 3
    شما تجزیه طلبا با امریکاتون همون اوایل انقلاب هیچ .... نخوردید دندون همتونو خورد کردیم شما پان کوردا فقط شدید لبو دهن اگه بزن بودید از ترس داعش فرار نمیکردید از ایران کمک بخواید
  • یونس IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    7 3
    باید سیلی محکمی به دهان بارزانی زد.
  • کوبانی IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    13 4
    جریانات کردستان عراق یک فیلم مشترک اردوغان بارزانی است و همه سر کارند. ترکیه به وسیله بارزانی در فکر جهانگشایی و بلعیدن کردستان عراق ، سرکوب شدیدتر کرد های ترکیه ، تضعیف جایگاه ایران ، افزایش طول مرزهایش با ایران ، محاصره بیشتر روژآوا ، فریب کرد های موافق بارزانی، سرکوب مخالفان بارزانی، پاتک زدن به ایران بوسیله اهرم فشار مسئله کرد با حمایت از کرد های متحد بارزانی مانند آنچه ایران در ارتباط با کرد های ترکیه انجام داده ، درگیر کردن ایران با درخواستهای کرد های منطقه و رفیق نیمه راه شدن و دردسر درست کردن و تنها گذاشتن ایران است ، حتی ممکن است ایران را تشویق به درگیری با کردها کرده و بهانه های حقوق بشری و دفاع از کردها را مانند کوزوو و بوسنی به غرب بدهد. ممکن است موضوع رفراندوم جدا از حقوق مشروع همه انسانها، دام بزرگی از طرف غرب با همکاری ترکیه برای ایران باشد. چرا کردستان عراق مفت مال ترکیه شود .چرا سیاست ترکیه در آسیای میانه را ما در مورد کردهای غیر از جغرافیای ایران به کار نبریم. قبول کنیم دافعه مان بیشتر از جاذبه ماست. اگر مسئول نظام بودم در شهرهای اقلیم دانشگاه می ساختم سرمایه گذاری می کردم و در گام آخر در صورت لزوم به آنها شناسنامه ایرانی هم میدادم. پانصد سال است این سرزمین ها از ایران جدا شده اند ، به جای دفاع از اصیل ترین نژاد ایرانی به دشمنان آنها متحد شده ایم . چرا نفت آنها را سوآپ نکنیم و ما صادر نکنیم چرا جذبشان نکنیم . اعراب عراق و سوریه به ما نزدیکترند یا هموطنان بریده از وطن در جنگ چالدران و قرارداد قصر شیرین ؟
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    4 6
    هر کس پاش رو اینور بذاره بدون پا برمیگرده.
  • ایراتی IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    27 32
    هر عشیره از افریقا هرشیخی از عربها وهر بربری از ترکها که رجوع شود ب شاهنامه فردوسی تاریخشون ب ۸۰۰ سال هم نمیرسد ولی کوردها ۲۰۰۰ سال قبل گزنفون سردار یونانی از اسم کوردوخ از اونها نام برده با ۵۰ مییلیون کورد باید......
  • ایراتی IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    6 7
    هر عشیره از افریقا هرشیخی از عربها وهر بربری از ترکها که رجوع شود ب شاهنامه فردوسی تاریخشون ب ۸۰۰ سال هم نمیرسد ولی کوردها ۲۰۰۰ سال قبل گزنفون سردار یونانی از اسم کوردوخ از اونها نام برده با ۵۰ مییلیون کورد باید......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس