حضور در جام جهانی فوتبال به خودی خود آنقدر افتخار دارد که اگر بازیکنی توانسته باشد با دو تیم مختلف در این تورنمنت معتبر بازی کند بدون شک شایسته لقب خوش شانس یا بهتر بگوئیم خوشبخت است.

ویژه نامه جام جهانی مشرق - بیستمین دوره جام جهانی فوتبال از 12 ژوئن 2014 (22 خرداد 93) در برزیل آغاز خواهد شد و 32 تیم راه یافته به این رقابت بسیار مهم، برگی دیگر از تاریخ پرماجرا و پرطرفدار توپ گرد را خواهند نوشت.

در ادامه سلسله گزارش‌های خود با نگاهی متفاوت به وقایع جام جهانی در ادوار مختلف نگاه کرده و با کمک از حروف الفبا به نتایج جالبی رسیده‌ایم و قصد داریم در بخش‌هایی جداگانه این وقایع را شرح دهیم به این صورت که به ترتیب از A تا Z که هر کدام حرف اول یک رویداد جالب یا اول اسم یک شخصیت هستند را به صورت تفصیلی تقدیم شما خواهیم کرد:

بخش اول (حرف A) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش دوم (حرف B) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش سوم (حرف C) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش چهارم (حرف D) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش پنجم (حرف E) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش ششم (حرف F) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش هفتم (حرف G) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش هشتم (حرف H) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش نهم (حرف I) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش دهم (حرف J) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش یازدهم (حرف K) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش دوازدهم (حرف L) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش سیزدهم (حرف M) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش چهاردهم (حرف N) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش پانزدهم (حرف O) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش شانزدهم (حرف P) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش هفدهم (حرف Q) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش هجدهم (حرف R) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش نوزدهم (حرف S) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید

 بخش بیستم::

The World Cup

به گزارش مشرق، بازی در جام جهانی می تواند نهایت آرزوی یک بازیکن باشد و بخش مهمی از گنجینه افتخارات یک بازیکن لقب گیرد و در شرایطی که بسیاری از بازیکن های معمولی فوتبال جهان توانسته اند به این مهم دست پیدا کنند، اما بازیکنان بسیار بزرگی بوده اند که به عنوان ستاره درجه یک فوتبال جهان شناخته می شدند اما به دلایل مختلف از حضور در مهمترین تورنمنت فوتبال جهان باز مانده اند. دلایلی نظیر ضعیف بودن تیم ملی، اختلاف نظر با فدراسیون و کادر فنی، مصدومیت و یا حتی مرگ ناگهانی. در میان آنها یک ستاره بزرگ هم دیده می شود که حتی در 3 تیم ملی مختلف بازی کرد اما در جام جهانی حضور نیافت؛ آلفردو دی استفانو.
اما از این طرف در طول تاریخ بازیکنان دیگری نیز بوده اند که نه تنها همراه تیم ملی کشورشان در جام جهانی بازی کرده اند بلکه با تغییر ملیت با یک تیم دیگر نیز به این تورنمنت معتبر راه یافته اند و می توان آن ها را خوشبخت‌ترین و خوش‌شانس‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال نامید. جام جهانی پنج بازيكن را به خود ديده است كه با دو مليت در رقابت ها شركت كرده‌اند:

1- مونتی؛ 1930 برای آرژانتين و 1934 برای ايتاليا
لویس مونتی (به ایتالیایی: Luis Monti) هافبک آرژانتینی الاصل است که سال 1901 در بوئنوس آیرس متولد شد و در سن 83 سالگی درگذشت. وی در جام جهانی 1930 برای آرژانتین در 4 دیدار به میدان رفت و اتفاقا اولین گل تاریخ آرژانتین در جام جهانی که در برتری 1-0 برابر فرانسه به ثمر رسید به نام وی ثبت شد. وی یک گل دیگر نیز برای آرژانتین در برتری 6-1 برابر آمریکا به ثمر رساند. وی در مجموع 16 بازی و 5 گل ملی برای آرژانتین ثبت کرد.

لویس مونتی

مونتی از سال 1932 به عضویت تیم ملی ایتالیا در آمد و در 18 بازی ملی حضور داشت و فقط یک گل برای ایتالیا به ثمر رساند. در جام جهانی 1934 همراه ایتالیا در هر 5 بازی حضور داشت و در نهایت قهرمان شد. لویس مونتی آخرین بازی ملی خود را در سال 1936 میلادی انجام داد. وی تنها بازیکنی است که با دو تیم مختلف در دو فینال جام جهانی حضور داشته است.

2- فرانس پوشكاش؛ 1954 برای مجارستان و 1962 برای اسپانيا
فرانس پوشکاش (Ferenc Puskas)، اسطوره فوتبال مجارستان یال 1927 متولد شد و در سن 79 سالگی درگذشت. این اسطوره باشگاه رئال مادرید موفق شد در 84 بازی ملی برای مجارستان 83 گل به ثمر برساند که رکورد بی‌نظیری محسوب می‌شود و در رده دوم برترین گلزنان ملی جهان قرار دارد.

پوشکاش
پوشکاش سال 1961 به عضویت اسپانیا درآمد و در جام جهانی 1962 شیلی حضور یافت و 3 بازی برای اسپانیا انجام داد. وی در مجموع یکسال برای اسپانیا بازی کرد و 4 بار به میدان رفت و موفق نشد گلی به ثمر برساند.

3- سانتاماريا؛ 1954 برای اروگوئه و 1962 برای اسپانيا
خوزه سانتاماریا (José Santamaría) مدافع اروگوئه ای الاصل سال 1929 متولد شد و در مدت 5 سال 20 بازی برای کشورش انجام داد و در جام جهانی 1954 سوئیس در 5 بازی به میدان رفت.
سانتاماریا سال 1958 به عضویت اسپانیا درآمد و مثل پوشکاش در جام جهانی 1962 برای اسپانیا به میدان رفت و در 2 مسابقه حضور داشت.

خوش‌شانس‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال +عکس
سانتاماریا بین دو اسطوره بزرگ رئال مادرید؛آلفردو دی استفانو (سمت راست تصویر) و فرانس پوشکاش (سمت چپ تصویر)

سانتاماریا در دو تیم باشگاهی بازی کرد؛ ناسیونال اروگوئه و رئال مادرید اسپانیا که اتفاقا در رئال هم با پوشکاش همبازی بود. سانتاماریا مجموعا 20 بازی برای اروگوئه و 16 بازی برای اسپانیا انجام داد و موفق به گلزنی نشد.

4- مازولا 1958 برای برزيل و 1962 برای ايتاليا
خوزه ژوآئو آلتافینی(به پرتغالی: José João Altafini) با نام مستعار ماتزولا(Mazzola) متولد سال 1938 در برزیل است. وی به عنوان مهاجم یک سال در تیم‌ ملی برزیل بازی کرد و در جام جهانی 1958 سوئد هم حضور پیدا کرد و برای سلسائو 2 گل مقابل اتریش به ثمر رساند. در مجموع برای برزیل 8 بازی انجام داد و 4 گل به ثمر رساند.

مازولا و بابی رابسون
ماتزولا در لباس تیم ملی برزیل در جدال با بابی رابسون فقید- جام جهانی 1958
ماتزولا سال 1961 به عضویت تیم ایتالیا درآمد و یک سال هم برای لاجوردی پوشان بازی کرد و این بار با پیراهن ایتالیا در جام جهانی 1962 شیلی حضور پیدا کرد و 2 بازی هم برای ایتالیا انجام داد که یکی از این دیدارها به علت خشونت بسیار زیاد به "نبرد سانتیاگو" معروف است. وی برای ایتالیا هم در مجموع 6 بازی انجام داد و 5 گل به ثمر رساند.

ماتزولا
ماتزولا در لباس تیم ملی ایتالیا - جام جهانی 1962
او در جدول بهترین گلزنان تاریخ سری A به همراه جوزپه مه‌آتزا با 216 گل در رده چهارم قرار دارد. در حال حاضر یکی از کارشناسان شبکه اسکای ایتالیا و از گزارشگران شبکه رادیویی RTL 102.5 ایتالیا و همچنین گزارشگر دوم بازی ویدئویی PES در نسخه ایتالیایی می‌باشد.

5- پروسينسكی 1990 برای يوگوسلاوی و 1998 برای كرواسی
روبرت پروسینسکی (Robert Prosinečki) هافبک هجومی سال 1969 در یوگوسلاوی به دنیا آمد و در 3 جام جهانی حضور داشته و موفق شده 3 گل به ثمر برساند؛ جام جهانی 1990 و زمانی که 21 ساله بود به همراه یوگوسلاوی در ایتالیا حاضر شد و 3 بازی انجام داد و در یک چهارم نهایی توسط یاران مارادونا در ضربات پنالتی حذف شدند. وی در این جام که یک گل هم به ثمر رساند عنوان بهترین بازیکن جوان جام جهانی 1990 را به خود اختصاص داد.

خوش‌شانس‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال +عکس
پروسینسکی پس از تجزیه یوگوسلاوی، در اولین صعود تیم ملی کرواسی به جام جهانی حضور داشت و به همراه این تیم 5 بازی انجام داد و 2 گل زد و در نهایت به مقام سوم رسیدند. 4 سال بعد پروسینسکی 33 ساله با کرواسی در کره و ژاپن حاضر شد اما فقط در یک دیدار حضور داشت تا مجموع بازی های وی در مجموع به عدد 9 برسد.
پروسینسکی در مجموع 15 بازی برای یوگوسلاوی انجام داد و 4 گل به ثمر رساند اما در تیم ملی کرواسی 49 بار به میدان رفت و 10 گل وارد دروازه حریفان کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    1 0
    مشرق ممنونم
  • دهدشت ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    1 0
    علی دایی خوش سانس ترین بازیکن تاریخ فوتبال دنیاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس