این نتیجه مشكوک در حالی به دست آمد كه حكومت آرژانتین به ریاست خورخه ویدلا با دخالت سیاسی و تبانی با فرانسیسكو برمودز رئیس جمهور پرو در دهه 70 ، موجبات برد پرگل تیمش را فراهم كرد تا رسانه های جهان با تردید از سلامت این نتیجه صحبت كنند، عملكرد ضعیف دروازه بان تیم پرو این تردید را به وجود آورده بود كه وی از مسئولان آرژانتینی رشوه گرفته است.

ویژه نامه جام جهانی مشرق - بیستمین دوره جام جهانی فوتبال از 12 ژوئن 2014 (22 خرداد 93) در برزیل آغاز خواهد شد و 32 تیم راه یافته به این رقابت بسیار مهم، برگی دیگر از تاریخ پرماجرا و پرطرفدار توپ گرد را خواهند نوشت.

در ادامه سلسله گزارش‌های خود با نگاهی متفاوت به وقایع جام جهانی در ادوار مختلف نگاه کرده و با کمک از حروف الفبا به نتایج جالبی رسیده‌ایم و قصد داریم در بخش‌هایی جداگانه این وقایع را شرح دهیم به این صورت که به ترتیب از A تا Z که هر کدام حرف اول یک رویداد جالب یا اول اسم یک شخصیت هستند را به صورت تفصیلی تقدیم شما خواهیم کرد:

بخش اول (حرف A) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش دوم (حرف B) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش سوم (حرف C) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش چهارم (حرف D) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش پنجم (حرف E) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش ششم (حرف F) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش هفتم (حرف G) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش هشتم (حرف H) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش نهم (حرف I) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش دهم (حرف J) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش یازدهم (حرف K) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش دوازدهم (حرف L) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش سیزدهم (حرف M) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید

 بخش چهاردهم::

No match

به گزارش مشرق، در ورزش زیبا و پرطرفدار فوتبال گاهی لحظات زشت و مشمئز کننده ای رقم می خورد که تا ابد در ذهن هواداران خواهد ماند؛ بسیاری از این حرکات و لحظات شرم آور در معتبرترین آوردگاه فوتبال یعنی جام جهانی فوتبال رقم خورده و موجب تاسف هواداران شده است.

احتمال تبانی در فوتبال یک امر همیشگی بوده و در جام جهانی نیز این احتمال خصوصاً در آخرین مسابقات مرحله گروهی زیاد است به طوری که پیش از مسابقات برخی از تیم‌ها با توجه به قدرت تیمی آنها از قبل حذف شده محسوب می شوند و بازیکنان همین تیم ها هم بیشتر از دیگران در معرض دریافت رشوه قرار دارند و فیفا بارها نگرانی خود را از این بابت اعلام کرده است، البته این امر پس از همزمان شدن بازی های آخر مرحله گروهی بسیار کم شده و کمتر شاهد اعتراض تیمی بوده ایم.

بزرگترین معمای تاریخ فوتبال +فیلم
صحنه ای از دیدار تیم های آلمان غربی و اتریش در جام جهانی 1982 اسپانیا

به گزارش مشرق، به نظر می رسد هیچ بازی در تاریخ جام جهانی مشمئز کننده تر از دیدار آلمان و اتریش در جام جهانی 1982 نبوده است. برد 1-0 آلمان دو همسایه را به مرحله بعد می رساند و الجزایر حذف می شد، آلمان طی ده دقیقه به گل اول خود رسید و پس از آن هر دو تیم بازی را با پیاده روی ادامه دادند.

بزرگترین معمای تاریخ فوتبال +فیلم
اعتراض تماشاگران الجزایری به تبانی تیم های آلمان غربی و اتریش در جام جهانی 1982 اسپانیا

هواداران حاضر در ورزشگاه اعتراض خود را با هو کردن بازیکنان و نشان دادن پول نشان دادند و حتی یک هوادار آلمانی پرچم کشور خودش را آتش زد. بازی به پایان رسید و اعتراض الجزایر به تبانی صورت گرفته رد شد. از آن سال به بعد بازی آخر مرحله گروهی همزمان برگزار شد.

بزرگترین معمای تاریخ فوتبال؛ تبانی آرژانتین و پرو: جام جهانی 1978

به گزارش مشرق، در جام جهانی 1978 آرژانتین، 16 تیم در 4 گروه چهار تیمی مرحله گروهی را برگزار کرده و در پایان دو تیم برتر هر گروه به دور بعد صعود کردند. در مرحله دوم 8 تیم نهایی به دو گروه 4 تیمی تقسیم شدند بدین صورت که تیم اول هر گروه به فینال و تیم دوم به رده بندی می رسیدند. از گروه اول هلند مقتدرانه به فینال رسید اما رقابت ميان دو تيم آرژانتين و برزيل در گروه دوم با شدت بيشتری ادامه داشت. برزيل با شکست 3-0 پرو - که یکی از تیم های قدرتمند جهان در آن دوره به شمار می رفت و با هلند یکی از فینالیست ها به تساوی رسیده بود و اسکاتلند قدرتمند را 3-1 برده بود - و تساوی مقابل آرژانتین تقريبا از حضور خود در فينال مطمئن بود اما آرژانتين می‌بايست برای رسیدن به فینال پرو را در آخرين مسابقه خود با اختلاف حداقل چهار گل شکست می داد. "دانيل پاسارلا" و هم تيمي هايش ‎ 6 بار دروازه پرو را گشودند تا با امتیاز برابر با برزیل و تفاضل (8+) بالاتر از طلایی پوشان با تفاضل (5+) قرار بگیرند و در خانه خود به فینال برسند. از اين ميان دو گل سهم "ماريو کمپس" معروف ترين بازيکن آرژانتين بعد از مارادونا بود.

این نتیجه مشكوک به تبانی در حالی به دست آمد كه حكومت آرژانتین به ریاست خورخه ویدلا با دخالت سیاسی و تبانی با فرانسیسكو برمودز رئیس جمهور پرو در دهه 70 ، موجبات برد پرگل تیمش را فراهم كرد. تیم آرژانتین در دیدار نهایی نیز 3 - 1 تیم هلند را شكست داد. در همین رابطه جنارو لدسما سناتور سابق پرو با فاش كردن این موضوع گفت دولت آرژانتین در ازای این نتیجه حاضر شد 13 پناهنده مخالف دولت را به پرو بازگرداند. لدسمای 80 ساله با حضور در دادگاهی در آرژانتین گفت‌: « ویدلا در تلاش بود تا چهره زشت آرژانتین در جهان را با قهرمانی در جام جهانی پاك كند، برای همین او حاضر شد در برابر شكست سنگین تیم پرو مخالفان را به دولت پرو تحویل دهد.»

فیلم گلهای دیدار جنجالی آرژانتین - پرو در جام جهانی 1978

در آن زمان شكست سنگین پرو، موجب شد تا رسانه های جهان با تردید از سلامت این نتیجه صحبت كنند، عملكرد ضعیف دروازه بان تیم پرو این تردید را به وجود آورده بود كه وی از مسئولان آرژانتینی رشوه گرفته است. از طرفی پیگیری بازگرداندن مخالفان به دولت پرو در 35 سال گذشته یكی از موضوعات جالب توجه برای مورخان بوده است. لئوپولدو لوكه مهاجم تیم آرژانتین در جام جهانی 1978 در واكنش به این مساله گفت :« دیگر نمی توانم بگویم برای این قهرمانی به خود افتخار می كنم اما ما همگی در زمین فوتبال بازی می كردیم و توجهی به این موضوع نداشتیم كه تیم پرو بازی خود را انجام نمی دهد.»

البته تبانی به چنین شیوه ای در فوتبال امروز تقریبا غیرممكن است زیرا شكل برگزاری مسابقات تغییر كرده و مسابقات به شكل حذفی برگزار می شود. در جام جهانی 1978 هشت تیم صعود كرده در دور گروهی در دو گروه چهار تیمی به صورت دوره ای به رقابت می پرداختند و تیمهای سرگروه مستقیما به فینال می رفتند. آرژانتینی ها بازی تیم برزیل را قبل از مصاف خود برنامه ریزی كردند و با توجه به نتیجه برزیل، برای سرگروهی نیاز به تفاضل گل بهتر داشتند.

کره جنوبی در مظان اتهام ماتادورها؛ جام جهانی 2002

به گزارش مشرق، در جام جهانی 2002 نیز شایعات زیادی در مورد برد کره جنوبی مقابل اسپانیا در مرحله یک چهارم نهایی منتشر شد. اسپانیا که در جام جهانی 2002 بدون شکست در مرحله گروهی و با 9 امتیاز به دور بعد صعود کرده بود، با شکست ایرلند در ضربات پنالتی به مصاف کره جنوبی میزبان بازیها رفت، کره ای که موفق شده بود با حذف ایتالیای بزرگ در یک هشتم نهایی البته با یک گل مشکوک به جمع 8 تیم نهایی برسد.

بزرگترین معمای تاریخ فوتبال +فیلم
خواکین با از دست دادن این پنالتی موجب حذف اسپانیا و صعود کره جنوبی به نیمه نهایی جام جهانی 2002 کره و ژاپن شد

اسپانیایی ها در این دیدار پس از تساوی بدون گل در پایان 120 دقیقه در ضربات پنالتی 5-3 باختند و از دور رقابت ها کنار رفتند. آن ها معترض بوده و ادعا داشتند که کره با کمک داوران به این مرحله رسیده است!

**شما مخاطبان عزیز هم اگر مطلبی اضافه بر گزارش فوق به ذهنتان می رسد می توانید در بخش نظرات بیان کنید. لازم به ذکر است فقط نظرات مرتبط با گزارش نمایش داده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
    1 0
    کره ایها در دو بازی با اسپانیا و ایتالیا ثابت کردند فوتبال می تواند چقدر کثیف باشد. رد شدن مکرر و بی دلیل گلهای اسپانیا و بعد اخراج توتی و آن گل معلوم الحال و آن داوری که چند سال بعد به اتها فساد در کشور خودش از کار برکنار شد، چیزی نبود که مردم دنیا نفهمند. اما آنچه از همه زشت تر بود اینکه مجریان تلویزیونی فوتبال در ایران هم از این به اصطلاح پیروزیهای کره ایها ابراز خوشحالی کردند و به دلیل آنچه افزایش سهیمه احتمالی آسیا در جام جهانی تصور می کردند از این همه کثافتکاری راضی بودند! از همان زمان بود که بشدت از فوتبال متنفر شدم.
  • کیا ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    0 0
    فوتبال همیشه تجارتی کثیف بوده. حیف آن همه پولی که از بیت المال و از حق ملت صرف این تجارت کثیف می شود
  • محمدصادق بیدی ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    عربستانم تو سال 94 تیم بلژیکو خریده بود که سعید اویران دقیقه 5 با اون فیزیکش(هیکل بزرگ) کل تیم بلژیکو دریبل کرد زد تو گل.
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    0 0
    بازی کره و ایتالیا تا جایی که من یادمه هیچ مشکلی نداشت. حداکثر میشه گفت اشتباهات داوری بود. تنها بازی با اسپانیا مشکل داشت و تابلو بود.
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    0 0
    مشرق جان با این گزارش هات حال میکنم
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    0 0
    مشرق جان با این گزارش هات حال میکنم
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    0 0
    مشرق جان با این گزارش هات حال میکنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس