پیرمرد 83 ساله برزیلی با کسب چهار قهرمانی در نقش‌های مختلف، یک مرد استثنائی در جهان فوتبال به شمار می‌آید.

ویژه نامه جام جهانی مشرق - بیستمین دوره جام جهانی فوتبال از 12 ژوئن 2014 (22 خرداد 93) در برزیل آغاز خواهد شد و 32 تیم راه یافته به این رقابت بسیار مهم، برگی دیگر از تاریخ پرماجرا و پرطرفدار توپ گرد را خواهند نوشت.

در ادامه سلسله گزارش‌های خود با نگاهی متفاوت به وقایع جام جهانی در ادوار مختلف نگاه کرده و با کمک از حروف الفبا به نتایج جالبی رسیده‌ایم و قصد داریم در بخش‌هایی جداگانه این وقایع را شرح دهیم به این صورت که به ترتیب از A تا Z که هر کدام حرف اول یک رویداد جالب یا اول اسم یک شخصیت هستند را به صورت تفصیلی تقدیم شما خواهیم کرد:

بخش اول (حرف A) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش دوم (حرف B) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش سوم (حرف C) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش چهارم (حرف D) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش پنجم (حرف E) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش ششم (حرف F) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش هفتم (حرف G) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش هشتم (حرف H) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش نهم (حرف I) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش دهم (حرف J) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش یازدهم (حرف K) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش دوازدهم (حرف L) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید

 بخش سیزدهم::

Mario Zagallo

به گزارش مشرق، ماریو زاگالو با قهرمان كردن برزيل در جام 1970 اولين كسی شد كه هم به عنوان مربی و هم به عنوان بازيكن موفق به قهرمانی در جام جهانی شده است. وی پرافتخارین بازیکن - مربی جهان به شمار می رود، چرا که در سالهای 1958 و 1962 به عنوان بازیکن و در سال 1970 به عنوان سرمربی برزیل و در سال 1994 به عنوان کمک مربی(دستیار کارلوس آلبرتو پریرا) برنده جام جهانی شد. زاگالو در جام جهانی 1998 هم به عنوان سرمربی تا پای کسب جام جهانی پیش رفت اما در فینال 3-0 مغلوب فرانسه شدند تا دیدیه دشان جام را بالای سر ببرد و مانع دومین قهرمانی پیاپی برزیل با کاپیتانی دونگا شود!

استثنائی ترین مرد دنیای فوتبال +عکس

بعدها بكن باوئر هم به اين افتخار نايل شد، البته ستاره بی بدیل فوتبال آلمان تنها در جام جهانی 1974 به عنوان کاپیتان و در سال 1990 به عنوان سرمربی همراه تیم آلمان قهرمان جام جهانی شد. وی در جام جهانی 1986 هم به عنوان سرمربی نایب قهرمان جهان شد.

استثنائی ترین مرد دنیای فوتبال +عکس//آماده انتشار 12 شب

ماریو زاگالوی 83 ساله متولد 1931 است و خیلی دیر به تیم ملی برزیل رسید. وی که به عنوان مهاجم گوش چپ بازی می‌کرد در 27 سالگی اولین بازی ملی را انجام داد و در طول 6 سال بازی برای طلایی پوشان 33 بار به میدان رفت و 5 گل به ثمر رساند. اما پس از دوران بازی و کسب دو قهرمانی جهان ( 1958 و 1962) به مربیگری روی آورد و با دو قهرمانی جهان به عنوان سرمربی (1970) و مربی (1994) و یک نایب قهرمانی به عنوان سرمربی (1998) یک نام ماندگار در جهان فوتبال شد.

وی یک بار نیز پیش از جام جهانی 1978 و هنگامی که سرمربی تیم ملی کویت بود برابر ایران قرار گرفت و شکست خورد.

استثنائی ترین مرد دنیای فوتبال +عکس

البته وی از یک نظر هم استثناء است چرا که دو جام قهرمانی متفاوت به دست آورده است؛ یک جام ژول ریمه** و یک جام جهانی.

** جام ژول ریمه: دو سال پیش از افتتاحیهٔ جام جهانی فوتبال 1930 در اروگوئه، کنفدارسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) قانونی را تصویب‌کرد که قهرمان جام جهانی فوتبال جامی را به عنوان هدیه، پاداش بگیرد. مجسمه‌سازی فرانسوی به‌نام آبل لافلئور طرح خود را ارائه‌کرد و فیفا آن را پذیرفت. اما در سال 1946، این جام به ژول ریمه که رئیس فیفا و ایده‌پرداز برگزاری جام جهانی فوتبال بود، تغییرنام یافت. پس از سومین قهرمانی تیم ملی فوتبال برزیل در جام جهانی فوتبال 1970 مکزیکو سیتی، جام ژول ریمه به‌طور دائم به کنفدارسیون فوتبال برزیل سپرده‌شد. این جام دوبار ربوده‌شد و در واپسین سرقت، جام ذوب شده‌بود و کنفدارسیون فوتبال برزیل ماکتی از آن را ساخت و نگهداری‌کرد.

طرح دیگری از سوی هنرمندی ایتالیایی به‌نام سیلویو گاتزانیگا برای جام جهانی فوتبال 1974 آلمان غربی ارائه‌شد و توسط فیفا پذیرفته‌شد.



**شما مخاطبان عزیز هم اگر مطلبی اضافه بر گزارش فوق به ذهنتان می رسد می توانید در بخش نظرات بیان کنید. لازم به ذکر است فقط نظرات مرتبط با گزارش نمایش داده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • راشد ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    اصلیت زاگالو از لبنان است ,ودرسال1979 در لیگ سعودی مربی بود وتیمش قهرمان کشورشد!
  • ولش کن IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    0 0
    تا جایی که یادمه در سال 1994 سر مربی برزیل کارلوس آلبرتو پریرا بود نه ماریو زاگالو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس