در جام جهانی 1982 اسپانیا اتفاقی رخ داد که نتیجه ای جز آبروی از دست رفته داور اهل شوروی و 8 هزار پوند جریمه برای شیخ کویتی در بر نداشت، البته سوژه ای شد تا سالها از ان به عنوان یک اتفاق جنجالی نام برده شود.

ویژه نامه جام جهانی مشرق - بیستمین دوره جام جهانی فوتبال از 12 ژوئن 2014 (22 خرداد 93) در برزیل آغاز خواهد شد و 32 تیم راه یافته به این رقابت بسیار مهم، برگی دیگر از تاریخ پرماجرا و پرطرفدار توپ گرد را خواهند نوشت.

در ادامه سلسله گزارش‌های خود با نگاهی متفاوت به وقایع جام جهانی در ادوار مختلف نگاه کرده و با کمک از حروف الفبا به نتایج جالبی رسیده‌ایم و قصد داریم در بخش‌هایی جداگانه این وقایع را شرح دهیم به این صورت که به ترتیب از A تا Z که هر کدام حرف اول یک رویداد جالب یا اول اسم یک شخصیت هستند را به صورت تفصیلی تقدیم شما خواهیم کرد:

بخش اول (حرف A) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش دوم (حرف B) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش سوم (حرف C) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش چهارم (حرف D) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش پنجم (حرف E) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش ششم (حرف F) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش هفتم (حرف G) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش هشتم (حرف H) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش نهم (حرف I) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش دهم (حرف J) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش یازدهم (حرف K) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش دوازدهم (حرف L) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش سیزدهم (حرف M) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش چهاردهم (حرف N) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش پانزدهم (حرف O) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش شانزدهم (حرف P) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش هفدهم (حرف Q) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید

 بخش هجدهم::

Russian referree

به گزارش مشرق، جام‌جهانی دوازدهم در کشور اسپانیا و با افزایش تیمها با حضور 24 تیم برگزار شد. این جام علاوه بر بازی هایی زیبایی که از خود به یادگار گذاشت، اتفاقات خوب  و بدی نیز در دل خود داشت؛ برزیل با تله سانتانا اگر چه در یک چهارم نهایی به ایتالیای قهرمان یا بهتر بگوئیم به پائولو روسی گلزن 3-2 باخت اما هنوز هم از آن برزیل به نیکی یاد می شود و خیلی ها معتقدند ان بازیهای زیبای برزیل دیگر تکرار نشده است.
ایتالیا که در مرحله گروهی با 3 تساوی و با تفاضل برابر و فقط به لطف یک گل زده بیشتر نسبت به کامرون تازه وارد صعود کرده بود در نهایت با درخشش پائولو روسی که آقای گل مسابقات شد به فینال رسید و در آنجا هم آلمان غربی را -که اتفاقا در اولین دیدار خود مغلوب الجزایر تازه وارد شده بود- برد و سومین عنوان قهرمانی خود را کسب کرد.

جنجال شیخ کویتی در مستطیل سبز +فیلم
مسابقه دیدنی فرانسه و آلمان غربی در نیمه نهایی نیز از بازی های کلاسیک و ماندگار جام یازدهم بود. در این دیدار هارولد شوماخر دروازه بان نامدار آلمان غربی با یک حرکت بی رحمانه باتیستون بازیکن فرانسه را به بیمارستان منتقل کرد ولی داور حتی خطا هم اعلام نکرد. این دیدار زیبا در حالی که 3-1 به سود فرانسه در جریان بود آلمان دو گل عقب افتاده را جبران کرد و کار به پنالتی کشد و در انجا شوماخری که باید اخراج می شد ستاره ژرمن ها لقب گرفت و با مهار 2 پنالتی موجب صعود تیمش به فینال شد (تصاویر و فیلمهای دیدار کلاسیک آلمان - فرانسه را در اینجا ببیند).

شوماخر

آلمان غربی در مشمئزکننده ترین دیدار تاریخ جام جهانی هم سهیم بود، دیداری که تبانی ژرمن ها با اتریش مانع صعود الجزایر شد. اخراج تاریخی مارادونای جوان در دیدار آرژانتین - برزیل هم از صحنه‌های ماندگار جام جهانی است.

مارادونا 1982
به گزارش مشرق، در این دوره برای اولین بار از آسیا و اقیانوسیه مشترکاً دو تیم به جام جهانی اعزام شد؛ کویت و نیوزیلند. نیوزیلند از هر سه همگروه خود یعنی اسکاتلند (5-2)، شوروی (3-0) و برزیل (4-0) باخت، اما تیم کویت که یکی از قدرتهای ان زمان آسیا بود با چکسلواکی 1-1 مساوی کرد و برابر فرانسه با نتیجه 4-1 و انگلیس با نتیجه 1-0 بازنده شد.

اما تنها حضور کویت در جام جهانی یک اتفاق تاریخی با خود به همراه داشت؛ تصمیم جنجالی میروسلاو استوپار داور اهل اوکراین که آن زمان جزئی از شوروی سابق بود در تاریخ رقابت های جام جهانی ماندگار شد. در جام جهانی 1982 اسپانیا، تیم ملی فرانسه با نتیجه 3-1 از كویت پیش بود كه گل چهارم هم به ثمر رسید. اما پیش از گل صدای سوتی که به نظر می رسید از سوی تماشاگران به صدا درآمده بازی را به حاشیه کشاند؛ بازیكنان كویت مدعی بودند سوت داور را شنیده و بازی را متوقف كرده‌اند.
به دنبال اعلام گل، شیخ احمد فهد الصباح، رییس فدراسیون كویت وارد زمین شد! و به شدت به این تصمیم اعتراض كرد و قصد بیرون کشیدن تیم را از زمین مسابقه داشت اما پس از وقفه ای چند دقیقه‌ای، داور گل را مردود اعلام كرد! تا برای اولین بار یک نفر از روی سکو تصمیم داور را عوض کرده باشد.
فیلم این صحنه جنجالی را در زیر می توانید ببینید

دانلود
البته فرانسه دقیقه نود بار دیگر گل زد تا عدد چهار برابر تعداد گل هایش ثبت شود و حاصل این  اعتراضات چیزی جز آبروی از دست رفته داور و 8 هزار پوند جریمه برای فهد نبود و البته سوژه ای برای دست انداختن اعراب در رسانه ها!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • saeid ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    labod ma khooim ke haghe koshtigiremoono mikhoran to olampic va hichkari nemikonim are?

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس