کد خبر 1098721
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۰
علی ماجدی

سفیر سابق (به اجبار بازنشسته کشورمان) در آلمان مدعی شد نفوذ منطقه‌ای برای ایران پرهزینه است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

علی ماجدی ضمن یادداشتی درباره قرارداد ۲۵ ساله با چین، به نظریه برژینسکی استناد کرد و نوشت: درباره کشور ما با توجه به دشمنی علنی با آمریکا که گویا تداوم داشته و چشم‌اندازی برای تغییر آن فعلا متصور نیست و با عنایت به قدرت منطقه‌ای ایران در خاورمیانه و ارتقای آن یا دست‌کم حفظ این قدرت، چگونه می‌توان براساس نظریه برژینسکی مولفه‌های قدرت را حفظ، متعادل و ارتقا داد.

قدرت نظامی و دفاعی کشور با تلاش‌های مستمر سپاه و ارتش در سطح منطقه و کمبودهای احتمالی آن از طریق روسیه قابل تامین است و نفوذ سیاسی ایران در برخی از کشورهای منطقه تردید ناپذیر است؛ اگرچه باید پذیرفت و اذعان کرد که این نفوذ پرهزینه بوده است اما ضعف کشورمان در شرایط فعلی با توجه به تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا، قدرت اقتصادی کشور را به صورت چشمگیری کاهش داده است که از یک طرف فشار سنگینی بر مردم عزیزمان تحمیل کرده و از سوی دیگر این مولفه قدرت در صحنه منطقه‌ای و جهانی رو به تحلیل رفتن است.

بیشتر بخوانید:

فرمانده نیروی هوایی ارتش: قدرت نظامی ایران بازدارنده است

علی ماجدی: رفتار منطقه‌ای ایران پرهزینه است

وی می‌افزاید: نیازی به تاکید نیست که برجام و دستاوردهای آن می‌توانست کمک شایان‌توجهی به قدرت اقتصادی کشور کند و در اولین سال تصویب آن بارقه‌های امید برای دولت و ملت ایران به وجود آورد و دستاورد اولیه خود را برجا گذاشت؛ اما با خروج آمریکا و بی‌توجهی اتحادیه اروپا و کم‌وبیش کم‌توجهی چین و روسیه، وضعیت و شرایط اقتصادی کشور رو به بحران رفت؛ رشد منفی تولید ناخالص داخلی، تنزل شدید ارزش پول ملی، افزایش نرخ تورم و بیکاری که عامل‌های اساسی اقتصادی هر کشور هستند، در وضعیت بدی قرار دارند.

ماجدی در پایان می‌نویسد: نباید تردید کرد که چین به عنوان دومین قدرت اقتصادی جهان، یکی از گزینه‌های اصلی روابط اقتصادی کشور است. با این حال نباید کشورمان را از اقتصاد رقابتی موجود در جهان محروم کنیم.

در عمل باید این احتمال را داد- حتی اگر احتمال ضعیفی باشد- که نتیجه این امر ممکن است به جای قدرتمندسازی اقتصادی کشور، به بازدارندگی نفوذ سیاسی ما در منطقه بینجامد.

درباره این تحلیل شایان ذکر است؛ اولا این دیپلمات سابق (و مسئله دار) به جای این که به دشمنی دامنه‌دار آمریکا با ایران بپردازد، از تعبیر «دشمنی علنی با آمریکا» استفاده می‌کند. چرا؟ یعنی ما بودیم که در آمریکا یک دیکتاتور را سر کار آوردیم و ۱۲ سال بعد با انجام کودتا، نهضت مردم را سرکوب کردیم و سپس سرویس امنیتی جنایتکاری را راه‌اندازی کردیم که به سرکوب مردم و آزادی‌خواهان می‌پرداخت؟! آیا ما بودیم که به آمریکا، جنگ و ترور و تحریم را در طول ۴ دهه گذشته تحمیل کردیم؟!

ثانیا ادعای پرهزینه بودن نفوذ ایران نه همان شگرد عملیات روانی آمریکا و صهیونیست‌ها و انگلیسی‌هاست که از سوی آقای ماجدی طوطی‌وار تکرار می‌شود. وگرنه هیچ کشوری در دنیا نیست که در پی نفوذ سیاسی در منطقه خود نباشد و برای آن هزینه نکند. اما درباره ما واقعیت این است که اگر در عراق و سوریه با تروریسم و حامیان آن‌ها -که تهدید را برای دومین بار  تا پشت مرزهای ما آورده بودند- نمی‌جنگیدیم، باید مجددا در سرزمین خود به دفاع می‌پرداختیم و حداقل خسارت یک هزارمیلیارد دلاری جنگ تحمیلی برای کشورمان تکرار می‌شد، آیا یک مدعی کار بلدی دیپلماسی، این هزینه - فایده  کاملا روشن را نمی‌فهمد که با زبان عملیات روانی دشمن حرف می‌زند؟!

ثالثاً  غالب مالی امروز اقتصادی، رهاورد حضور موثر منطقه‌ای ایران نیست که به درستی انجام شده و امنیت و اقتدار کشور را تامین کرده، بلکه حاصل نگاه وارونه به دو مقوله «مدیریت مستقل اقتصادی» و «اعتماد به غرب» در سال‌های اخیر است. چنان‌که در زمان سفارت آقای ماجدی، میزان روابط اقتصادی ما با آلمان به حداقل رسید اما در مقابل، دبیر سوم سفارت ما در اتریش، در آلمان به شکل غیرقانونی بازداشت شد و دو سال است که در بازداشت و فشار امنیتی آلمان و بلژیک به سر می‌برد. در حقیقت برخلاف برخی تصورات و القائات، برجام، موجب وابستگی، شرطی شدن و تضعیف اقتصادی ملی ما شد.

اما مشخصا درباره آقای ماجدی باید یادآور شد که وی به خاطر قانون منع به کارگیری بازنشستگان، اجبارا بازنشسته شد. اما عجیب اینکه پس از بازنشسته شدن، به جای دفاع از دیپلمات مظلوم ایرانی، اتهامات جعلی محافل اروپایی علیه آقای اسدالله اسدی دیپلمات کشورمان در اتریش را تکرار کرد!! و حال آنکه گروهک‌های تروریستی، فعالان تحت حمایت دولت‌های اروپایی، آزادانه فعالیت می‌کنند. تکرار اتهامات محافل اروپایی علیه آقای اسدالله اسدی، این گمانه را که ماجدی یا برخی همراهان وی، اقدام به خیانت و وطن‌فروشی کرده‌اند، تقویت می‌کند.

او چندی پیش هم از FATF دفاع کرده بود و حال آن که مقر FATF در پاریس قرار دارد؛ همان شهری که دهه‌هاست میزبان گروهک تروریستی منافقین است. به نظر می‌رسد با توجه به تکرار اتهامات و تبلیغات ضد ایرانی محافل غربی از سوی این دیپلمات سابق، جا دارد مراجع امنیتی و قضایی، دوره عملکرد وی به هنگام حضور در وزارت خارجه و نفت و خسارت‌هایی را که به کشور وارد کرده، بررسی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • علی GB ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    40 2
    دلایل منطقی و درستی بر رد اظهارات آقای ماجدی که سال ها در سفره همین انقلاب و کشور نشسته و خورده و از مزایای آن استفاده کرده و حالا بجای دفاع از امنیت ملی و منافع ملی بر علیه منافع ملی قلم می زند این کمال نامردی و ناجوانمردی و غیر اخلاقی است.
    • سعید IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      10 1
      اینها وقتی هم مسئول بودند اینچنین بودند و کم هم نیستند ولی منافع جناحی جلوی کار دستگاههای امنیتی را گرفته است؟
  • عبدالله مومن IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    21 1
    شما یک افساداتی سالم پیدا کن و بعد انتظار وفاداری از آنان داشته باش !!!
  • سید IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    20 1
    وزارت امور خارجه فعلی کشورمان بی خاصیت ترین و منفعل ترین دستگاه اداری دولت فعلی و چلمنگ ترین دستگاه سیاسی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی! مبدع سیاست انجام مذاکره برای پیشبرد مذاکرات!!!
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      8 1
      احسنت به اضافه اینکه بی سوادترین هم بوده و پرمدعاترین. به طوریکه فرق واژه lift با end نمیدونستن ولی ادعای امیرکبیر داشتن1!!
  • خداپرست IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    25 2
    لعنت بر هرچه غربزده و روشنفکرنما
  • CA ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    24 0
    با این سفرهای بازنشسته دیگه نیازی به دشمن هم نداریم!
  • مهدی IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    11 1
    اینها بزرگترین و خطرناکترین دشمنان ملت ایران هستند و از آمریکا و اسرائیل هم خطرناکترند باید اول ریشه این غرب زده ها را زد بعد با دشمنان بیرونی مقابله کرد خودشان را به اصطلاح روشنفکر و حامی ملت جا می زنند در حالی که در این چند سال سفیر بودن اینها به غیر از ریخت و پاش بیت الماس هیچ غلطلی نکرده اند.
  • حمید IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    14 1
    برید و کارمندان وزارت امورخارجه را ببینید. اکثریتی که دنبال اقامت و حق ماموریت نجومی هستند. از وزارت امورخارجه سوال کنید که در بین کارمندانش چند جاسوس وجود داشته و کجا هستند.
  • SE ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    9 0
    اصجالات همه شان خسارتند
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    10 0
    فشار بر مردم خود شمائید والا آمریکا نشان داده در طول رژیم وحشی وغا رتگرش به اتکای وطن فروش ها ی امثال شما کشورها را به زانو در می آورند. به جرأت میتونم بگم خیلی خوشحالی از فشار روی مردم
  • حامد IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    5 0
    شکست تمام عیار تفکرات این عناصر در این دوره کاملا مشخص شد
  • محمود IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    6 1
    این پیر مو سفید رو بازداشت کنید تا ایقد اراجیف تحویل ندهد
  • حسن پور IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    8 2
    متاسفانه اکثر دیپلماتهای وزارت خارجه یا غربزده و مرعوب هستند یا دنبال ثروت اندوزی و حق ماموریتهای دلاری و یورویی و کسب اقامت برای خود و فرزندانشان. رهبری معظم واقعا حق داشت خود را انقلابی نامیده و از دیپلمات بودن تبری بجوید. اینها نه برای اسلام و انقلاب کاری می کنند و نه برای ایران و منافع ملی دل می سوزانند. در زمان دانشجویی در کشور فرانسه هر گاه سمیناری با شرکت اندیشمندان ضد صهیونیست فرانسوی برگزار می کردیم، بلافاصله مورد عتاب جناب آهنی سفیر همیشگی ایران در فرانسه قرار میگرفتیم که می گفت شما روابط ما با فرانسه را خراب می کنید!! این در حالی بود که تمام ضد انقلابیون فراری از سلطنت طلبها تا منافقین و بنی صدر و سبزهای لجنی همگی تحت الحمایه فرانسه بودند و آزادانه از آخور آنها اطعام می شدند
  • علیرضا IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    0 2
    باسلام،باتوجه به اینکه یک انسان عاقل حیله ها،نیرنگها،فتنه شیوه های نخ نماشده دشمنانش راتشخیص داده وباهمتی مضاعف درمقابل دشمنانش میایستد،برایش فرقی ندارداین دشمن امریکایی واسرائیلی،سعودی یااماراتیست ویاهموطن خائن،ترسووبی لیاقت اجنبیست که مطمئناًدیگرایرانی نیست.ملت ایران بایدبداندباتمام مشکلات،سختیهای نفس گیروانواع واقسام خیانتها،امّابسیارهوشمندانه ،صبوروباعنایت وتوکل برخداواتحادوبرادری بایکدیگرسرزمینمان راآبادومدیریت نماید،چراکه باکوچکترین اشتباهی،دشمنان باتمام قدرت سوریه،عراق ویمتی دیگربرای ماتدارک دیده اندکه هیچ زمانی به این آرزویشان دست نخواهندیافت،انشاءالله،باتشکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس