به گزارش مشرق، محمد خوشچهره با بیان اینکه از نظر واژهشناسی همدلی و همزبانی را میتوان از جنبههای مختلف بررسی کرد گفت: اکثر افراد در اولین برداشت از "همزبانی" و "همدلی" مفاهیم ادبی آن را برداشت میکنند. همزبانی یعنی اینکه از نظر لفظ مشترک باشد در این بستر مسائل کلامی در بین علما، فقها، نخبگان علمی شباهتهای وجود دارد که مفهوم آن میتواند تفاوت از درک مشترک لفظی باشد. اشتراک مفهومی و معنایی به عقل، تدبیر و احساس بر میگردد.
او با تأکید بر اینکه مفهوم واژه مهمتر از شکل لفظی آن است گفت: امام خمینی (ره) نیز بر این نکته تأکید داشت؛ به گونهای که ایشان معتقد بودند، صلحی را که انبیاء، صلحا و نیکان خواهان آن هستند با صلحی که آمریکا میگویید متفاوت است؛ در واقع هر زمان که آمریکا خواهان صلح در جایی شود به دنبال آن تجاوز و جنگ و کشتار هم خواهد آمد.
این اقتصاددان گفت: این که امسال به نام همدلی و همزبانی ملت و دولت نامگذاری شده است به این معناست که دولت مطالبات و نیازهای مردم را به درستی درک کند. در همین راستا نیز مردم مشکلات دولت را در اجرای این مطالبات درک کنند. همدلی و همزبانی دولت با مردم مربوط میشود به تصمیمگیری و برنامهریزی برای رفع نیازهای مردم که بخشی از آن آرمانی و ارزشی و بخشی دیگر اقتصادی است؛ به طور مثال میتوان به توجه بیش از حد به تاریخ مربوط به پادشاهانی چون کورش در دولت قبل اشاره کرد، در حالی که دغدغه اصلی مردم معاش بود. این نشان میداد که همدلی میان دولت و مردم وجود نداشت. اکنون هم میشود مثالهای متعددی برای این موضوع عنوان کرد. به طور مثال اکنون دغدغه مردم رونق تولید ملی و اشتغال، کاهش فقر، حفظ عزت و آرمانهاست.
خوشچهره با تأکید بر این که باید سعی شود لفظ اقتصاد مقاومتی را به درک مفهومی تبدیل کرد گفت: این درک باید ایجاد همدلی کند به طوریکه افراد اهمیت موضوع را بپذیرند؛ چرا که اقتصاد مقاومتی ضرورت استراتژیک کشور است. منشأ بسیاری از اختلافات، کاستیها و انحرافات از عدم همدلی – عدم درک صحیح از مفهموم- است.
او ادامه داد: اولین مشکل فرا روی سیاستهای اقتصادی مقاومتی این است که بسیاری به لفظ قبول دارند اما آنچه که در عمل اتفاق میافتد با آن درکی که در بیانات مقام معظم رهبری وجود دارد و باید در دولت جاری بشود فاصله زیادی است؛ یکی از جنبههای آن خام فروشی نفت و وابستگی به آن است. از نظر بنده نفت، رأس کلٌ خطیئه است؛ چرا که کشور به یک ماده متغییر و برونزا وابسته شده است. در شرایط تخاصم جهانی و تضاد ماهوی نظام سلطه با نظام جمهوری اسلامی ایران – که ریشه آن در تضاد منافع است- کشورهای سلطه گری مانند آمریکا و انگلیس سعی خواهند کرد تا منافعی را که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از دست دادهاند به دست آورند.
وی گفت: یکی دیگر از دلایل تخاصم نظام سلطه با ایران تضاد ایدئولوژیک است. آمریکا با اسلام ناب محمدی (ص) تضاد جدی دارد و این تضاد را در عمل نشان داده است؛ آخرین ترفند شیطانی هم بنای اسلام انحرافی با ایجاد داعش است. بنابراین این تضاد میان انقلاب ایران و نظام سلطه نیازمند یک درک مفهمومی است؛ اگر چه کشور به برخی از مناسبات با کشورها نیاز دارد اما در مقابل دنیا نیز به ایران به دلیل منابع گسترده و موقعیت ژئواکونومیک و ژئوپلیتیک نیاز دارد. این درحالیست که علیرغم نیاز آنها، فضای رفتاری نظام سلطه با ایران رفتاری متخاصمانه است؛ به طوری که امام خامنهای اعلام کردهند که ما در فضای جنگ با نظام سلطه هستیم.
این استاد دانشگاه ادامه داد: مفهوم همدلی به معنای درک این موضوع است؛ اگر برخی بگویند نه؛ شرایطی که توصیف شد وجود ندارد و تنها مشکلات سادهای وجود دارد که با مذاکره برطرف میشود و آنها آدمهای خوبی هستند، نشان میدهد که درک درستی از همدلی در این زمینه وجود ندارد؛ در واقع همدلی یعنی اشتراک در واقعیات و درک صحیح از واقعیت. اگر این همدلی وجود نداشته باشد خود را به صورت تنازع و مقابله نشان میدهد که این موضوع در عرصه سیاسی به کشور آسیب و ضربه وارد میکند.
خوشچهره در پاسخ به این سؤال که چه کسی باید مفاهیم مربوط به سیاستهای اقتصاد مقاومتی را برای ایجاد همدلی تبیین کند توضیح داد: مقام معظم رهبری به عنوان استراتژیست نظام اولویتهای کشور را مشخص میکنند به عنوان مثال نامگذاری هر سال با توجه به شرایط کشور، چشمانداز 20 ساله کشور، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و سیاستهای اقتصاد مقاومتی. این موارد نیاز به توجیه و تفهیم دارد که باید توسط نخبگان مذهبی، سیاسی و اقتصادی انجام شود.
وی افزود: یکی از چالشهای فراروی نظام جمهوری اسلامی ایران این است، زمانی که امام خامنهای شعاری را برای سال تعیین میکنند شاهد هستیم که در اجرا به گونهای دیگر عمل میشود. این گونه عملکرد، انعکاس مناسبی نیز میان مردم ندارد؛ چراکه با نامگذاری هر سال آنها میگویند که قرار است خلاف شعار سال عمل شود؛ این عملکرد نامناسب ناشی از همان تبیین نشدن مفاهیم است.
این اقتصاددان با اشاره به این که در تبیین مفاهیم رسانهملی و نخبگان در رأس قرار دارند گفت: این کاستیها به بسیاری از شعارهای برجسته نظام جمهور اسلامی ایران صدمه زده است. به طوری که برخی افراد دچار این توهم میشوند که این گفتهها صرفاً جهت ثبت در تاریخ است و به عنوان یک نسخه کاربردی برای حل مشکلات روزمره نیست. این درحالیست که این شعارها علاوه بر آثار بلندمدت در زمان حال هم کابرد دارد.
وی با بیان این که این شعارها ملاحظات استراتژیک است و نباید به دنبال تئوری و نظریه گشت گفت: بسیاری از نظریهها تنها محیط داخلی را مدنظر قرار میدهد به ویژه در زمینه اقتصاد. در حالی که عوامل تأثیرگذاری وجود دارد که در این نظریهپردازیها دیده نشده است؛ مدنظر قراردادن این عوامل ملاحظات استراتژیک محسوب میشود. این در حالیست که بیانات امام خمینی (ره) و مقاممعظم رهبری فراتر از محدوده داخلی است.
خوشچهره با بیان اینکه بعد از مطرح شدن اولویتهای استراتژیک کشور توسط رهبری جامعه دانشگاهی تشنه تبیین این سیاستهاست گفت: اگر شرایطی برای بحث و سؤال در این زمینه فراهم میشد، جامعه دانشگاهی اکنون اجرای این سیاستها را مطالبه میکرد.
وی با اظهار اینکه امام خامنهای در جزئیات اقتصاد مقاومتی هم وارد شد تا به گونهای اتمام حجت کرده باشند گفت: بزرگترین جفا این است که برخی در همان ابتدای ایراد بیانات رهبری شروع به تعریف و تمجید کنند و تشریفاتی با آن برخورد کنند در حالی که درک درستی از مفاهیم موضوعات بیان شده ندارند.
او با تأکید بر اینکه مفهوم واژه مهمتر از شکل لفظی آن است گفت: امام خمینی (ره) نیز بر این نکته تأکید داشت؛ به گونهای که ایشان معتقد بودند، صلحی را که انبیاء، صلحا و نیکان خواهان آن هستند با صلحی که آمریکا میگویید متفاوت است؛ در واقع هر زمان که آمریکا خواهان صلح در جایی شود به دنبال آن تجاوز و جنگ و کشتار هم خواهد آمد.
این اقتصاددان گفت: این که امسال به نام همدلی و همزبانی ملت و دولت نامگذاری شده است به این معناست که دولت مطالبات و نیازهای مردم را به درستی درک کند. در همین راستا نیز مردم مشکلات دولت را در اجرای این مطالبات درک کنند. همدلی و همزبانی دولت با مردم مربوط میشود به تصمیمگیری و برنامهریزی برای رفع نیازهای مردم که بخشی از آن آرمانی و ارزشی و بخشی دیگر اقتصادی است؛ به طور مثال میتوان به توجه بیش از حد به تاریخ مربوط به پادشاهانی چون کورش در دولت قبل اشاره کرد، در حالی که دغدغه اصلی مردم معاش بود. این نشان میداد که همدلی میان دولت و مردم وجود نداشت. اکنون هم میشود مثالهای متعددی برای این موضوع عنوان کرد. به طور مثال اکنون دغدغه مردم رونق تولید ملی و اشتغال، کاهش فقر، حفظ عزت و آرمانهاست.
خوشچهره با تأکید بر این که باید سعی شود لفظ اقتصاد مقاومتی را به درک مفهومی تبدیل کرد گفت: این درک باید ایجاد همدلی کند به طوریکه افراد اهمیت موضوع را بپذیرند؛ چرا که اقتصاد مقاومتی ضرورت استراتژیک کشور است. منشأ بسیاری از اختلافات، کاستیها و انحرافات از عدم همدلی – عدم درک صحیح از مفهموم- است.
او ادامه داد: اولین مشکل فرا روی سیاستهای اقتصادی مقاومتی این است که بسیاری به لفظ قبول دارند اما آنچه که در عمل اتفاق میافتد با آن درکی که در بیانات مقام معظم رهبری وجود دارد و باید در دولت جاری بشود فاصله زیادی است؛ یکی از جنبههای آن خام فروشی نفت و وابستگی به آن است. از نظر بنده نفت، رأس کلٌ خطیئه است؛ چرا که کشور به یک ماده متغییر و برونزا وابسته شده است. در شرایط تخاصم جهانی و تضاد ماهوی نظام سلطه با نظام جمهوری اسلامی ایران – که ریشه آن در تضاد منافع است- کشورهای سلطه گری مانند آمریکا و انگلیس سعی خواهند کرد تا منافعی را که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از دست دادهاند به دست آورند.
وی گفت: یکی دیگر از دلایل تخاصم نظام سلطه با ایران تضاد ایدئولوژیک است. آمریکا با اسلام ناب محمدی (ص) تضاد جدی دارد و این تضاد را در عمل نشان داده است؛ آخرین ترفند شیطانی هم بنای اسلام انحرافی با ایجاد داعش است. بنابراین این تضاد میان انقلاب ایران و نظام سلطه نیازمند یک درک مفهمومی است؛ اگر چه کشور به برخی از مناسبات با کشورها نیاز دارد اما در مقابل دنیا نیز به ایران به دلیل منابع گسترده و موقعیت ژئواکونومیک و ژئوپلیتیک نیاز دارد. این درحالیست که علیرغم نیاز آنها، فضای رفتاری نظام سلطه با ایران رفتاری متخاصمانه است؛ به طوری که امام خامنهای اعلام کردهند که ما در فضای جنگ با نظام سلطه هستیم.
این استاد دانشگاه ادامه داد: مفهوم همدلی به معنای درک این موضوع است؛ اگر برخی بگویند نه؛ شرایطی که توصیف شد وجود ندارد و تنها مشکلات سادهای وجود دارد که با مذاکره برطرف میشود و آنها آدمهای خوبی هستند، نشان میدهد که درک درستی از همدلی در این زمینه وجود ندارد؛ در واقع همدلی یعنی اشتراک در واقعیات و درک صحیح از واقعیت. اگر این همدلی وجود نداشته باشد خود را به صورت تنازع و مقابله نشان میدهد که این موضوع در عرصه سیاسی به کشور آسیب و ضربه وارد میکند.
خوشچهره در پاسخ به این سؤال که چه کسی باید مفاهیم مربوط به سیاستهای اقتصاد مقاومتی را برای ایجاد همدلی تبیین کند توضیح داد: مقام معظم رهبری به عنوان استراتژیست نظام اولویتهای کشور را مشخص میکنند به عنوان مثال نامگذاری هر سال با توجه به شرایط کشور، چشمانداز 20 ساله کشور، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و سیاستهای اقتصاد مقاومتی. این موارد نیاز به توجیه و تفهیم دارد که باید توسط نخبگان مذهبی، سیاسی و اقتصادی انجام شود.
وی افزود: یکی از چالشهای فراروی نظام جمهوری اسلامی ایران این است، زمانی که امام خامنهای شعاری را برای سال تعیین میکنند شاهد هستیم که در اجرا به گونهای دیگر عمل میشود. این گونه عملکرد، انعکاس مناسبی نیز میان مردم ندارد؛ چراکه با نامگذاری هر سال آنها میگویند که قرار است خلاف شعار سال عمل شود؛ این عملکرد نامناسب ناشی از همان تبیین نشدن مفاهیم است.
این اقتصاددان با اشاره به این که در تبیین مفاهیم رسانهملی و نخبگان در رأس قرار دارند گفت: این کاستیها به بسیاری از شعارهای برجسته نظام جمهور اسلامی ایران صدمه زده است. به طوری که برخی افراد دچار این توهم میشوند که این گفتهها صرفاً جهت ثبت در تاریخ است و به عنوان یک نسخه کاربردی برای حل مشکلات روزمره نیست. این درحالیست که این شعارها علاوه بر آثار بلندمدت در زمان حال هم کابرد دارد.
وی با بیان این که این شعارها ملاحظات استراتژیک است و نباید به دنبال تئوری و نظریه گشت گفت: بسیاری از نظریهها تنها محیط داخلی را مدنظر قرار میدهد به ویژه در زمینه اقتصاد. در حالی که عوامل تأثیرگذاری وجود دارد که در این نظریهپردازیها دیده نشده است؛ مدنظر قراردادن این عوامل ملاحظات استراتژیک محسوب میشود. این در حالیست که بیانات امام خمینی (ره) و مقاممعظم رهبری فراتر از محدوده داخلی است.
خوشچهره با بیان اینکه بعد از مطرح شدن اولویتهای استراتژیک کشور توسط رهبری جامعه دانشگاهی تشنه تبیین این سیاستهاست گفت: اگر شرایطی برای بحث و سؤال در این زمینه فراهم میشد، جامعه دانشگاهی اکنون اجرای این سیاستها را مطالبه میکرد.
وی با اظهار اینکه امام خامنهای در جزئیات اقتصاد مقاومتی هم وارد شد تا به گونهای اتمام حجت کرده باشند گفت: بزرگترین جفا این است که برخی در همان ابتدای ایراد بیانات رهبری شروع به تعریف و تمجید کنند و تشریفاتی با آن برخورد کنند در حالی که درک درستی از مفاهیم موضوعات بیان شده ندارند.