واکنش پارلمان اروپا به ممانعت از ورود هیئت این پارلمان به تونس

پارلمان اروپا به اقدام تونس مبنی بر ممانعت از ورود هیئت اعزامی از سوی این پارلمان به تونس واکنش نشان داد.

به گزارش مشرق، پارلمان اروپا امروز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای اقدام مقامات تونسی در ممانعت از ورود هیئت این پارلمان به تونس را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: از مقامات تونس می‌خواهیم در خصوص این رفتار بی سابقه از زمان انقلاب ۲۰۱۱ تاکنون مبنی بر ممانعت از ورود هیأت پارلمان اروپا به این کشور توضیح دهند.

پیش از این تونس اعلام کرده بود که هیئت اعزامی از سوی پارلمان اروپا نمی‌تواند وارد این کشور شود. این در حالیست که تونس دو ماه قبل یک توافقنامه با کمیساریای اروپا و ایتالیا در خصوص مبارزه با مهاجرت غیرقانونی امضا کرده بود.

قرار بود این هیئت در جریان سفر خود به تونس در خصوص اوضاع سیاسی این کشور و حمایت از گفتگوها در خصوص توافقنامه امضا شده میان تونس و اتحادیه اروپا رایزنی کند.

دیدار با نمایندگان نهادهای جامعه مدنی و سندیکاهای کارگری و رهبران مخالفان و احزاب سیاسی از دیگر برنامه‌های این هیئت اعزامی به تونس بود.

هیئت پارلمان اروپا قرار بود فردا جمعه وارد تونس شود اما وزارت خارجه این کشور پیشدستی کرده و به طرف‌های ذیربط ابلاغ کرد که این هیئت حق ورود به خاک تونس را ندارد.

برخی تحلیلگران معتقدند که این اقدام مقامات تونس به دلیل انتقادات گاه و بی گاه مسئولان اروپایی از عملکرد این کشور صورت گرفته است. به تازگی در جریان نشست پارلمان اروپا، اعضای شرکت کننده در این نشست اعلام کرده بودند که روند مهاجرت غیرقانونی از تونس به اروپا حتی بعد از امضای توافقنامه مذکور شدت پیدا کرده است.

بر اساس این توافقنامه جنجالی، تونس ۱۰۵ میلیون یورو به عنوان کمک از سوی اتحادیه اروپا برای ممانعت از گسترش مهاجرت‌های غیرقانونی به کشورهای اروپایی در کنار حمایت‌های مالی به ارزش ۶۰۰ میلیون یورو و سرمایه گذاری‌های راهبردی در این کشور دریافت می‌کند. اعضای پارلمان اروپا معتقدند که مهاجران غیرقانونی، تونس را به عنوان بهترین مسیر برای رسیدن به اروپا انتخاب می‌کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس