کد خبر 1561969
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۳:۴۰

به گزارش مشرق، ایران نواس در تلگرام نوشت:

اسرائیل و تکرار خطا در غزه

۹۰ روز از جنگ غزه می‌گذرد و کماکان راهبرد اصلی اسرائیل برای این باریکه نابودی حماس و غیرنظامی کردن این منطقه است.

برخی از راهبردهای تل‌آویو همان استراتژی‌های سال ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۰ در لبنان است که برای این رژیم نتیجه عکس داشت.

استراتژی اسرائیل در لبنان ۲۰۰۰-۱۹۸۲

سال ۱۹۸۲ اسرائیل به لبنان و بیروت حمله کرد. دلیل اصلی حمله اسرائیل به لبنان حضور گروه‌های مسلح فلسطینی «فتح» در این کشور بود.

عرفات بعد از رانده شدن از اردن به لبنان رفته و در اردوگاه‌های جنوب این کشور حکومتی تقریبا خودمختار از دولت لبنان تشکیل داده بود.

بهانه اصلی اسرائیل در آن زمان ترور سفیر این رژیم در لندن بود و اسرائیل مدعی بود در انتقام این ترور، برای یکبار و همیشه فتح را نابود خواهد کرد.

بعدها اسرائیل با توسل به نیروهای نیابتی و متحد مسیحی رادیکال خود به عنوان «ارتش جنوبی لبنان» به رهبری لحد منطقه حائل در جنوب لبنان را ایجاد کرد. اما در سال ۲۰۰۰ این منطقه حائل فروپاشید.

اکنون برخی از راهبردهای اسرائیل همان استراتژی‌های جنگ ۱۹۸۵-۱۹۸۲ است که تا ۲۰۰۰ در لبنان دنبال می‌شد. در جنگ لبنان، اسرائیل بیروت را به محاصره درآورد و پایتخت این کشور عربی زیر بار شدیدترین بمباران‌ها قرار داشت و هزاران نفر غیرنظامی کشته یا زخمی شدند.

اسرائیل از ورود به جنگ لبنان چه هدف اصلی را دنبال می‌کرد؟

۱- ابتدا اینکه لبنان را از سازمان فتح و شخص عرفات پاک کند. ۲- منطقه حائل در جنوب این کشور تشکیل دهد. ۳- هم به روی کارآمدن فالانژیست‌ها و کتائب لبنان برای اداره این کشور کمک کند. ۴-هدف نیز خلع سلاح کامل لبنان برای عدم بازدارندگی در مقابل اسرائیل بود.

اسرائیل به برخی از اهداف خود رسید و فتحی‌ها را از لبنان به تونس کوچ داد. اما از دل فتح و امل گروه‌های دیگری برای مبارزه با اسرائیل پدید آمدند که نمونه بارز آن حزب الله لبنان بود.

شباهت‌های تاکتیکی اسرائیل در غزه با جنگ لبنان

شباهت‌هایی بین جنگ اسرائیل با لبنان در سال ۱۹۸۲ و جنگ جاری در غزه وجود دارد. از نظر راهبرد این دو متفاوت هستند، اما از منظر تاکتیک به هم شباهت‌های زیادی دارند.

هر دو جنگ با حرکت پیشدستانه فلسطینی‌ها شروع شد. اما تفاوت این دو موضوع آن است که اکنون حماس یک کارت بزرگ «اسرای اسرائیلی» در اختیار دارد. نکته دوم آن است که فتح در لبنان دولتی در اختیار نداشت، اما حماس در غزه حاکم است.

موضوع بعدی شباهت کابینه نتانیاهو با مناخیم بگین نخست وزیر وقت اسرائیل در حمله به لبنان در دهه نود قرن بیستم بود. هر دو از تندروترین کابینه های اسرائیل محسوب می شوند که در فکر نابودی کل فلسطینی‌ها بودند.

نقش ریگان در جنگ لبنان و بایدن در جنگ غزه

مانند ریگان که در زمان جنگ لبنان، انتقادها به وی بسیار زیاد شده بود، اکنون نیز بایدن در نوک پیکان انتقادهای جهانی درباره جنگ غزه قرار دارد.

ریگان بعد از کشتار بزرگ در لبنان مجبور شد در تلویزیون، در جمله‌ای بگوید: «اکنون در بیروت هولوکاست رخ داده است!» و با این جمله، اسرائیل مجبور به پذیرش آتش‌بس شد.

تنها راهی که می‌تواند جنگ غزه را نیز پایان دهد، فشار بایدن و آمریکا روی اسرائیل است. یا اینکه حداقل مانند ریگان کمک تسلیحاتی به اسرائیل را کم کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس