1

عدم حمایت از پروژه براندازی باعث شده است تا جریان اپوزیسیون برای ایجاد اندک موج حمایتی از خود به سراغ فعالسازی همه ظرفیت‌های تضاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برود.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*******

روزنامه‌های امروز یکشنبه ۲۱ اسفندماه در حالی چاپ و منتشر شد که واکنش‌ها به توافق ایران و عربستان و تحلیل‌های مختلف درباره آثار منظقه‌ای این توافق همراه با خبرهایی از جمله روند کاهشی دلار، دستگیری ۱۰۰ تن در ماجرای مسمومیت دانش آموزان و دغدغه‌های اقتصادی آخر سال مردم در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

توافق ایران و عربستان و خبر بازگشایی سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌های دو کشور که استقبال بسیاری از مقامات خارجی را در پی داشت، در رسانه‌های مختلف بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده است و تفسیرهای فراوانی برای آن نوشته شده است.

روزناعه اعتماد از سری روزنامه‌های زنیجیره‌ای برجامی پس از گذراندن شوک اولیه از این توافق نوشته است:

اثر از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان بر روابط منطقه‌ای ایران با کشورهای عربی منطقه، مانند یک شمشیر دو لبه است. اصل این توافق یک اتفاق خوب است اما تازه در اول راه قرار داریم. ما در یک منطقه توسعه‌نیافته زندگی می‌کنیم که کشورها حل مشکلات کشورهای دیگر را به ضرر خودشان تلقی می‌کنند. اینکه ما با عربستان به تفاهم رسیده‌ایم، اتفاق مبارکی است و تاثیر مثبتی بر شرایط منطقه می‌گذارد، ولی نباید فراموش کنیم یکی از مطالبات دایمی عربستان که تا پیش از این جلوی رسیدن به توافق را می‌گرفت این بود که ایران در مسائل داخلی کشورهای منطقه دخالت نکند. از طرفی یکسری اهداف و منافع در کشورهای منطقه و کشورهای عربی داریم که چیز عجیبی نیست.

در ادامه این یادداشت آمده است:

همه کشورهای جهان در کشورهای دیگر به ویژه در منطقه خودشان دارای منافعی هستند. نمی‌توان یک کشور را وادار کرد با کشور دیگری رابطه نداشته ‌باشد یا در کشور دیگری منافع و اهدافی را دنبال نکند. سعودی‌ها، روابطی را که ایران با کشورهای عربی دیگر دنبال می‌کند علیه سیادت خودشان تلقی می‌کنند. سعودی‌ها همواره این اصل را برای بهبود روابط جلوی پای ایران قرار داده‌اند و ایران هم به لحاظ منطقی نمی‌تواند به خاطر روابط با عربستان سعودی، روابط خود را با دیگر کشورهای عربی قطع کند.

آیا ایران از مواضع خود نسبت به سعودی کوتاه آمده است؟/ منشور تجزیه‌طلبی زیر ضرب تحولات جدید خاک شد!

روزنامه هم‌میهن نیز در سرمقاله خود به قلم احمدزیدآبادی به استقبال توافق رفته و در یادداشتی پر کنایه می‌نویسد:

ما اینکه چرا جمهوری اسلامی به ابتکارعمل چینی‌ها پاسخ مثبت داده است، دلایل فراوانی دارد. یکی از این دلایل، به همان نقشۀ دولت اسرائیل مربوط می‌شود. دولت نتانیاهو با هدفِ خارج کردن خود از زیر بار فشارهای سنگین داخلی و خارجی، نوعی ماجراجویی خطرناک را در برابر ایران در پیش گرفته است. این ماجراجویی نه فقط برخی محافل داخلی در ایران، بلکه عموم کشورهای جهان حتی آمریکا و اروپا را نگران کرده است. در واقع در درجۀ نخست به همین علت، آمریکا و اروپا از عادی‌سازی روابط جمهوری اسلامی و پادشاهی سعودی استقبال کرده‌اند، گو اینکه با توجه به نوع رابطۀ خود با کشورهای عرب حوزۀ خلیج‌فارس، اطمینان دارند که این عادی‌سازی در کوتاه‌مدت به منافع استراتژیک آنان در منطقه آسیب نمی‌زند و در میان‌مدت نیز می‌تواند به عادی‌سازی روابط خودشان با ایران یاری رساند.

آیا ایران از مواضع خود نسبت به سعودی کوتاه آمده است؟/ منشور تجزیه‌طلبی زیر ضرب تحولات جدید خاک شد!

روزنامه کیهان پاسخ جالب‌توجهی به مخالفت اصلاح‌طلبان با توافق با عربستان داده و نوشته است:

پادوهای داخلی غرب که در قبال دیپلماسی منطقه‌ای دولت سیزدهم و روش مذاکره در این دولت دچار سرگیجه شده‌اند از تیتر یک ۷ سال پیش کیهان انتقاد کردند و سعی کردند از آن تیتر و تیتر دیروز کیهان «تناقض» در بیاورند؛ تلاشی که به مذاق رسانه‌های اپوزیسیون و معاند مانند صدای آمریکا خوش آمد حال آنکه کیهان همواره تاکید کرده است هر تصمیم و اقدامی که ضربه کاری به دشمنان ملت و نظام اسلامی از جمله اسرائیل و آمریکا باشد، مورد تأیید و پذیرش افکار عمومی بوده و جمهوری اسلامی ایران در دیپلماسی خود هرگز به بیگانگان باج نمی‌دهد.

کیهان ادامه داده است:

نکته قابل تأمل آنکه این عربستان سعودی بوده است که در این دوره از حکمرانی خود، مواضعش تغییر کرده است نه ایران. آنها چند سال پیش به بهانه برخی اتفاقات اجتماعی در ایران به‌صورت یکطرفه روابط‌شان با جمهوری اسلامی ایران را قطع کردند و حالا با درک این واقعیت که رژیم صهیونیستی رفتنی است و نمی‌توان به آن اعتماد و اتکا کرد، به ضرورت ازسرگیری روابط با ایران رسیدند.

آیا ایران از مواضع خود نسبت به سعودی کوتاه آمده است؟/ منشور تجزیه‌طلبی زیر ضرب تحولات جدید خاک شد!

روزنامه همشهری این سوال را مطرح کرده است که آیا ایران کوتاه آمده است؟ این روزنامه در پاسخ نوشته است:

برخی تحلیل‌های جهت‌دار در روزهای اخیر این خط را پیگیری می‌کرد که با از سرگیری روابط تهران – ریاض، محور مقاومت در منطقه تضعیف خواهد شد و جمهوری ‌اسلامی به‌نوعی پشت جریان‌های مقاومت و به‌ویژه حوثی‌های یمن را در مواجهه با محور عبری – عربی خالی کرده‌ است. این درحالی‌است که چنین روایت‌هایی از توافق اخیر، وارونه‌نمایی تحولات منطقه و نادیده‌انگاشتن توان راهبردی محور مقاومت در جریان‌سازی‌های صورت گرفته است. علاوه‌ بر این، به‌دنبال اعلام خبر توافق ایران و عربستان شاهد استقبال سران محور مقاومت، ازجمله حوثی‌ها از این توافق بودیم که نشان‌دهنده حمایت اصولی جریان‌های مقاومت از این تصمیم جمهوری‌اسلامی است.

آیا ایران از مواضع خود نسبت به سعودی کوتاه آمده است؟/ منشور تجزیه‌طلبی زیر ضرب تحولات جدید خاک شد!

روزنامه جوان هم در سرمقاله خود به معنا شناسی این توافق پرداخته و می‌نویسد:

‌کاهش تنش ایران با برخی کشورهای منطقه که در مدار امریکا و رژیم صهیونیستی حرکت می‌کردند و تداوم این روند از ایجاد ائتلاف برای ضربه زدن به ایران نیز جلوگیری خواهد کرد و رژیم صهیونیستی را در برابر ایران و محور مقاومت تنها خواهد گذاشت. همچنین تلاش‌های برخی کشورها که با تکیه بر این رژیم به دنبال تغییر ژئوپلتیک و ایجاد تنش در برخی از مرزهای ایران بودند نیز مهار خواهد کرد.
تغییر نظم جهانی در حال رخ دادن است و برخی اغتشاشات و حوادث مشکوک داخل ایران همچون ماجرای بدحالی دانش‌آموزان در تعداد بسیار محدودی از مدارس نیز صرفاً آخرین دست و پا زدن‌های دشمن با کمک عوامل داخلی و عده‌ای فریب‌خورده برای مهار جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از پایه‌های این تغییر است. باید این تغییر را فهم و تلاش کرد تا در پس آن، ایران به جایگاه شایسته خود در سطح جهانی دست یابد.

آیا ایران از مواضع خود نسبت به سعودی کوتاه آمده است؟/ منشور تجزیه‌طلبی زیر ضرب تحولات جدید خاک شد!

اپوزیسیون زیر ضرب تحولات جدید خاک شد

روز گذشته تعدادی از دلقک ضد انقلاب با انتشار بیانیه‌ای از چندپاره شدن ایران و افزایش تحریم‌ها علیه مردم حمایت کردند. روزنامه وطن امروز دراین‌باره نوشته است:

افزایش تحریم‌های اقتصادی علیه مردم ایران و درخواست از غرب برای حمله نظامی به ایران از محورهای قابل توجه نشست اخیر جریان ضدایرانی بود که جملگی شرکت‌کنندگان بر آنها تاکید داشتند. دلقک‌های امضاکننده بیانیه، خواستار تمرکززدایی از قدرت با سپردن اختیارات مالی، اداری و سیاستگذاری به نهادهای منتخب استانی، شهری و ناحیه‌ای شده‌اند. به عبارت بهتر، لیدرهای جریان ضدایرانی هدف تجزیه‌طلبانه خود را در پوشش تمرکززدایی از قدرت مرکزی مطرح کرده‌اند. حالا درحالی که نزدیک به یک ماه از آن گردهمایی می‌گذرد، ۶ نفر از آنها بیانیه‌ای ضدایرانی با عنوان «منشور همبستگی و سازماندهی» منتشر کرده‌اند که در آن از تجزیه و تکه تکه شدن ایران حمایت شده است. رضا پهلوی، عبدالله مهتدی، حامد اسماعیلیون، مسیح علینژاد، نازنین بنیادی و شیرین عبادی امضاکنندگان بیانیه ضدایرانی «منشور همبستگی و سازماندهی» هستند.

آیا ایران از مواضع خود نسبت به سعودی کوتاه آمده است؟/ منشور تجزیه‌طلبی زیر ضرب تحولات جدید خاک شد!

روزنامه فرهیختگان نیز تیپولوژی اغتشتشات و لیدرهای آن را بررسی کرده و می‌نویسد:

عدم حمایت از پروژه براندازی باعث شده است تا جریان اپوزیسیون برای ایجاد اندک موج حمایتی از خود به سراغ فعالسازی همه ظرفیت‌های تضاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برود. جریان برانداز در همین راستا بدون توجه به فضای فرهنگی کشور به همجنس‌گرایان نیز تریبون داده تا خود را نماینده آنها معرفی کند. پیش از این شاهد بودیم که در راهپیمایی هزار پرچم برلین در کنار حامد اسماعیلیون و مسیح علی‌نژاد میکروفون گروه‌های حامی همجنس‌گرایان نیز روشن شده بود. اکنون نیز در همین راستا براندازان بار دیگر با عنوان «احترام به گرایش‌های جنسی مختلف» تلاش برای قبح‌زدایی از همجنس‌گرایی را در دستور کار قرار داده و در متن بی‌نظمی که آن را منشور نام نهاده‌اند نوشته‌اند: «باید همه‌ شهروندان از هر باور و قوم و جنسیت و گرایش جنسی در پیشگاه قانون، از حقوق و احترام برابر برخوردار باشند.»

آیا ایران از مواضع خود نسبت به سعودی کوتاه آمده است؟/ منشور تجزیه‌طلبی زیر ضرب تحولات جدید خاک شد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    10 17
    ایران از مواضع خود نسبت به سعودی کوتاه آمده است؟ جواب = صدر در صد .... ایران مقابل امریکا هم راضی به دادن امتیاز هست ولی امریکا قبول نمیکنه چون ایران دیگه مثل یک سال پیش قوی نیست
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      1 1
      بوی سوختگی شدید از سمت ارباب شماها میاد،عربستان سعودی به هیأت اسرائیلی روادید ندادروزنامه یدیعوت آحارونوت: عربستان سعودی برای یک هیأت اسرائیلی که قرار بود به این کشور سفر کند، روادید صادر نکرد. در عربستان مراسم گردشگری توسط سازمان ملل در حال اجراست، ولی صهیونیست‌ها از حضور در آن منع شدند.
    • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      2 1
      آیا جماعت غربگدا از این توافق سوخته است؟جواب=صددرصد ، بقای این جماعت نحس در سیاه نمایی و خودتحقیری و خود نوکر پنداری در برابر غرب و مخصوصاً آمریکا شیطان بزرگ خلاصه شده
    • رضا IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      0 1
      درود به شرفت حقيقت رو گفتى
    • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      1 1
      ۲۲:۰۲ جااااااااان، احمق ۴۴ ساله همین حرف مفت را تَکرار میکنید و به امید حق تا ۴۴۴۴ سال دیگر هم ادامه خواهید داد البته تو نفله میشی ولی هم پالگیهای تو ادامه میدهند، ادامه بدهید شما میتونیدددد
    • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      2 0
      ظاهراً اصلاح طلبان تهوع آور که ادعای بلد بودن زبان دنیا را داشتند اما مصداق بی عرضگی و وادادگی در سیاست خارجی بودند و حتا به امیر کویت هم باج می دادند تا روابط عادی با ایران داشته باشد، اینک دچار استراگیجی شده اند و آسمان ریسمان به هم بافی می کنند تا موفقیت دولت آقای رئیسی را اگر بشود به پای هریک از دولت های هاشمی یا خاتمی یا روحانی سند بزنند و اگر هم نشود لااقل آن را کم اهمیت جلوه دهند یا زیر سؤال ببرند!!!
    • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      1 0
      آشوب در گله صهیونیستها در فلسطین اشغالی .«و کلبهم باسط ذراعیه بالوصید» اگر چه دستهای شیطان برای تحریک فرزندان صهیونیست،بهائی و وهابیش دراز بود،اما بحمد الله بجهنم فرستاده شد.صهیونها و بهاییان پدر از دست دادند.
    • فامیل دور IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      0 0
      خخخخخخخخخخخخخ ماشاءالله به این تحلیل پروفسور به به آفرین درود با این تحلیلت همگی همگی هنگ کردیم خخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    1 0
    تمام اتفاقاتی که درکشور درطی این چند ماه گذشته رخ داد وعواملی ازاقلیت افرادی به هدایت تعدادی ازسازمانهای اطلاعاتی دنیا که خصومت دیرینه به کشورما دارند دستخوش یک سری تحولاتی شد که تنها رصد این اتفاقات درحوزه صلاحیت شورای امنیت ملی کشور،وزارت اطلاعات و کشور وسازمانهای دیگری که به امنیت جامعه کمک میکنند میباشد.ازنظرمن شما همه دیدید که اغتشاشات وشکست هدایت کنندگان،تهییج درحوزه ی اقتصادی طلا و ارزبمنظور فشاربمردم ووادارکردن دولت بمنظور نشستن بر پشت میزمذاکره برجامی ودادن امتیازاتی که قطعا یکنوع شکست حتی فراتراز توافقات ۲۰۱۵ قابل پیش بینی است .لذا عده ایی ماجراجو که قدرت تشخیص ندارند ودرتوده عظیم مردمی بخاطر وعده ها ویا پول سبب انجام کارهایی شدند که برخلاف امنیت ملی کشورست آگاهانه ویا ناآگاهانه اوضاع را درتلاش بودند بنفع خود رقم بزنند. حال راه وچاره چیست وچه باید کرد ؟ پاسخ این سوال را باید درعملکرد مراجع مذکور یافت ووظیفه دارند اوضاع منطقه ایی وفرامنطقه ایی را مورد تجزیه وتحلیل قراردهندوراه حل را درمناسبات مختلف درکشورهای همراه جستجو کرد ومیزان اختلافات منطقه ایی را بحداقل رساند .بنابرین زمام داران باید بدانند ایرانیانی که ازروی ماجراجویی وغافلانه درخط دشمنان حرکت میکردند توبیخ کنند وحل مشکل را درتصمیمات بالادستی جستجو کرد که یکی ازنمونه هایش همین توافق اخیرست .حال باید منتظر ماند که چه نتیجه ایی حاصل میشودوکارایی دولت درحوزه اقتصادی درداخل ایا قدرت عمل لازم برای رفع انتظارات تورمی دارد ویا خیر. ولی متاسفانه وقتی نماینده مجلس درکمیسیون تلفیق بودجه صراحتا به انتظارات تورمی سیگنال میدهد قدرت اعتبار کارگزاران را پایین واعتماد عمومی کاهش و رفتارهای فعلی را هیجانی توصیف میکنند .باید منتظر ماند وسال آتی را دید که این تحولات چقدر مفید بوده است وآیا شکست دیگری درحوزه عملکرد دولت رقم میخورد .صبور باشید .
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    2 5
    متاسفانه بله
    • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      0 0
      عروس رفته گل بچینه🤣🤣🤣😘
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    2 0
    پررویی نجومی
  • RU ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    1 0
    چی شد یهو عربستان خوب شد؟ رئیسی که سال 94 می گفت نیازی به رابطه با عربستان نداریم و کیهان تیتر میزد عربستان نجسه؟ خخخخخ
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    8 7
    بزودی ایران دوباره ارباب جهان خواهد شد
    • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      1 1
      بزودی ، ینی کی گوشت میشه کیلویی ده هزار تمن تا بتونیم یه دل سیر کباب بخوریم ؟
    • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      0 0
      اربابی که نتونه کباب بخوره ، رعیته
    • حیدر IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      2 1
      البته اگر روسیه و چین اجازه بدهند
  • ناشناس IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    1 0
    معلومه که امتیاز داده تو معامله امتیاز میگیرن امتیاز میدن
  • FR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    0 0
    قطع توپخانه حوثی ها در مقابل قطع خبرهای دست اول و برنامه های اینترنشنال مثل روز روشنه
  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    1 0
    دلار ۶۰ تومانی عاملش بود.
  • سعید IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    2 0
    کشوری که اقتصاد ضعیفی داره مجبوره با کمترین دستاورد امتیاز بده.
  • جبی IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    0 0
    همین یک جمله ثابت می کند که شما کاملا مغرضانه در راستای اهداف ضد مردمی حرکت می کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس