کد خبر 863432
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۵
عراقچی

تبدیل شدن برجام به یک مسأله ملی، در گرو بازی هوشمندانه دستگاه سیاست خارجی و استقبال از ۳ اصل «حمایت حکیمانه»، «نقد منصفانه» و «رصد هوشمندانه» از سوی منتقدان است.

به گزارش مشرق، «حسین  پورمهدی» در  یادداشت روزنامه «وطن امروز» نوشت:

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان اخیرا در گفت‌وگو با رادیو تهران به نکات قابل تاملی درباره «برجام» اشاره کرده است. آقای دکتر «سیدعباس عراقچی» در این باره گفته: «برجام از همان ابتدا یک موضوع بزرگ ملی بوده است ولی متاسفانه در روند خود از یک موضوع ملی به یک موضوع فروملی و بحث‌های داخلی و جناحی تبدیل شد... دیدگاه مشترکی که تا الان به آن رسیده‌ایم این است که همه طرف‌های عضو برجام بعد از خروج آمریکا این اراده را دارند که برجام را حفظ کنند و ما این اراده را در کشورهای اروپایی، چین و روسیه می‌بینیم، این اراده در ایران نیز هست، البته به شرطی که خواسته‌هایی که از برجام داریم تامین شود».

بیشتر بخوانید:

عراقچی : نپیوستن به FATF نوعی خودتحریمی است


اظهارات آقای عراقچی درباره تبدیل برجام از یک موضوع «ملی» به «فروملی» کاملا با واقعیات جاری در قبال «رویکرد دستگاه دیپلماسی نسبت به منتقدان» و «نوع رفتار دولتمردان» همخوانی دارد. به عبارت بهتر، «روایت» بیان شده صحیح و در عین حال، نیت «راوی» آن محل سوال است!


۱- عصاره کلام منتقدان برجام - از سال ۹۲ تاکنون - کاملا مشخص بوده است. نوع انتقادات مطرح شده از سوی آنها نیز  معطوف به «راهبرد مذاکره»، «تاکتیک مذاکره» و «محتوای توافق هسته‌ای» بوده است، بنابراین مباحث محتوایی مطرح شده از سوی منتقدان برجام نه‌تنها مصداق تبدیل یک موضوع «ملی» به «فروملی» نبوده، بلکه مصداق عینی «تقویت یک دغدغه ملی» در حوزه سیاست خارجی کشورمان بوده است. با این حال سوال اصلی اینجاست: چه کسانی برجام را از یک موضوع بزرگ ملی به موضوعی «فروملی» تبدیل کردند؟ فراتر از توهین‌های مستقیم شخص آقای رئیس‌جمهور به منتقدان از جمله بی‌سواد و بی‌شناسنامه خواندن آنها و حواله‌شان به جهنم! رویکرد دستگاه سیاست خارجی کشورمان نیز مقوم و مکمل روند سلبی اتخاذ شده از سوی دولت محترم بود! در ادبیات مسؤولان محترم دستگاه دیپلماسی، «دلواپسان» به مثابه «ناقضان منافع ملی» و در مقابل، «مدافعان مطلق برجام» - دل‌آرامان! - به عنوان «قهرمانان دیپلماسی» مورد شناسایی و تفسیر قرار گرفتند.


این عبارات و گزاره‌ها، به اندازه‌ای از سوی رسانه‌های وابسته به جریان دولت و اصلاحات مورد تاکید و ترویج قرار گرفت که در میان بخشی از جامعه تبدیل به یک «باور» شد. به عبارت دقیق‌تر، برجام زمانی به یک موضوع «فروملی» تبدیل شد که «منتقدان  توافق هسته‌ای» با سخت‌ترین تعابیر گفتاری و سلبی‌ترین نوع رفتار ممکن از سوی مقامات دولت یازدهم مورد عتاب و خطاب قرار گرفتند.


۲- هم‌اکنون در سال ۹۷ بر همگان اثبات شده نه قول «جان کری» وزیر اسبق امور خارجه ایالات متحده «تضمین» بوده و نه تروئیکای اروپایی اراده «مهار برجامی آمریکا» را داشته و دارد. همچنین اثبات شده عادی‌سازی روابط بانکی و اعتباری ایران و نظام بین‌الملل ـ به عنوان دومین هدف اصلی برجام بعد از رفع تحریم‌ها [که آن هم عملی نشد] ـ حتی در دوران اعلام پایبندی ظاهری دولت آمریکا به برجام نیز تحقق نیافته است. با این حال، منتقدان دلسوز  توافق هسته‌ای با سکوتی که منبعث از «درد» و «دغدغه» است، مشغول «رصد هوشمندانه رفتار مجدد دولت در قبال برجام» هستند. اکثریت قریب به اتفاق منتقدان، نگاه «صفر و صدی» به توافق هسته‌ای ندارند و قضاوت خود در قبال برجام، ماهیت، محتوا و نحوه اجرایی شدن آن را بر اساس واقعیات جاری در فضای پیرامونی و بین‌المللی بیان کرده و می‌کنند. با این حال، رویکرد «سیاسی» دولت نسبت به یک «موضوع ملی» و «حقوقی» سبب شده بسیاری از انتقادات راهبردی و پیش‌برنده، در فضای ذهنی و انتزاعی «منتقدان» باقی بماند و متعاقباً جایی برای بهره‌برداری از این تفکرات، هشدارها و پیشنهادها در حوزه سیاست خارجی کشورمان وجود نداشته باشد.


۳- اگر هدف دکتر عراقچی از بیان موضوع تبدیل برجام از یک موضوع «ملی» به «فروملی»، اعتراف دولت و دستگاه دیپلماسی نسبت به برخورد و مواجهه سلبی و غیرقابل توجیه خود با منتقدان توافق هسته‌ای است، باید از این اظهارات استقبال کرد؛ چنین رویکردی می‌تواند ضمن جبران بخشی از خسارات گذشته، زمینه را برای شکل‌گیری یک «تعامل پویا» در حوزه سیاست خارجی کشورمان مهیا کند؛ تعاملی سازنده که حلقه مفقوده سیاست خارجی ما طی سال‌های اخیر بوده است. با این حال اگر خدای ناکرده هدف معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان  از این سخنان، تخطئه صدباره منتقدان دلسوز توافق هسته‌ای است، نمی‌توان از کنار آن گذشت! چنین اقدامی مصداق بارز «سوءاستفاده از سکوت دردمندانه منتقدان برجام» محسوب می‌شود. در هر حال بهتر است جناب آقای عراقچی سخنان خود را به صورت شفاف و عینی تشریح کند تا مخاطبان متوجه منظور دقیق ایشان درباره چگونگی تبدیل برجام از یک مسأله «ملی» به «فروملی» بشوند.


نکته دیگر اینکه تبدیل شدن برجام به یک مسأله ملی، در گرو بازی هوشمندانه دستگاه سیاست خارجی و استقبال از ۳ اصل «حمایت حکیمانه»، «نقد منصفانه» و «رصد هوشمندانه» از سوی منتقدان است. متاسفانه اصلی‌ترین دغدغه دستگاه دیپلماسی ما طی سال‌های اخیر، جلوگیری از تحقق ۲ مؤلفه «رصد هوشمندانه» و «نقد منصفانه» در نگاه منتقدان و از سوی دیگر، تبدیل «حمایت حکیمانه» به «حمایت بی‌قید و شرط» بوده است. بهتر است وزارت امور خارجه کشورمان صراحتا پاسخ دهد از سال ۹۲ تاکنون، چه اقداماتی در راستای توجه و بهره‌برداری از  «رصد هوشمندانه» و «نقد منصفانه» منتقدان انجام داده است؟ بدیهی است در چنین منظومه دفرمه و آشفته‌ای، جایی برای تحقق «منافع ملی» باقی نمی‌ماند؛ چه رسد به آنکه بخواهیم مانع تبدیل موضوعات ملی به فروملی شویم! موضوعی که قاعدتا جناب آقای عراقچی به عنوان دیپلماتی باسابقه نسبت به آن واقفند. 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
    آقای عراقچی! در یک موضوع بزرگ ملی هیچگاه نمی گیم: «هر توافقی بهتر از عدم توافق است»؛ شما با این رویکرد به مذکرات رفتید و 5 سال است مملکت را معطل کردید و برای سه سال دیگر هم برنامه دارید تا خسارت به کشور را کامل کنید.
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
      دلواپس؛ فقط همینو بلدی بگی؛ تاسف
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
      54 39
      خوبه شما وطن فروش ها يه كلمه ي دلواپس رو ياد گرفتيد .هر جا كم مياريد ميگيد .
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
      30 2
      البته کلمه بدی نیست؛ و بایستی به مخترع کلمه دلواپس که برازنده شما ناکاردانها می باشد؛ دکترای افتخاری داد
    • مانی IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
      41 92
      شما اصلاحاتچی های خائن هنوز سرمست غرور پوچ برجام بی فرجام هستید در حالی که مملکت و اقتصادش دارن به قهقرا میرن !!! سکه شده 2500000 تومن میفهمی ؟؟؟!!!کجاهستند روحانی و جهانگیری و نوبخت که اطمینان بدن همه چی خوب و آرومه ؟؟؟!!!
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
    51 1
    باید به ایران وملت فکر کرد مجلس این روزها در بگو مگوهای توخالی وقت تلف میکند انکار نه انکار تعهدی در کار نیست
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
    41 92
    نفوزی اند
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
    67 8
    تاریخ درباره کسانی که : 1) گفتند خزانه ما خالی است و وضع اقتصادی بدتر از آنچیزی است که فکر میکردیم و راهی جز توافق نداریم و حتی آب خوردن مردم هم با مذاکره و رفع تحریم حل میشود ... 2) بعد رفتند مذاکرات محرمانه ای با دشمن انجام دادند و هر از چندی که دشمن جزئیات برخی توافقات را رسانه ای میکرد (فکت شیت!) اینان تکذیب میکردند ... اما بعد که توافق نهایی رونمایی شد همانها که دشمن گفته بود در توافق آمد ! 3)خطوط قرمز مذاکرات را رعایت نکردند (مثل عدم قبول محدودیت های بلند مدت هسته ای ، تضمین محکم مبنی بر برداشته شدن تحریم ها ...) 4) بعد از توافق در مقابل نقض عهدهای مکرر دشمن هیچ واکنش عملی نشان ندادند ! 5) دشمن اصلی توافق را به هم زد و بیرون رفت اما اینان گفتند موجود مزاحم از توافق بیرون رفته ! (حال آن که قبلا گفته بودند باید او باشد و بدون او مذاکرات فایده ندارد چون کدخدای غربیهاست!) 6) بعد از خروج کدخدای سابق(موجود مزاحم فعلی) به جای واکنش عملی، باز گفتند ما در توافق میمانیم !!! 7) علت خروج موجود مزاحم(!) این بود که میگفت باید ایران در مورد موشکی و منطقه مذاکره و خواسته های ما را بپذیرد... حالا که او رفته بود شرکای اروپایی اش همان حرف ها را میزدند اما این جماعت همچنان... 8) یکی از سران غربی گفت با رئیس جمهور ایران در مورد موشکی صحبتهایی را آغاز کرده ایم ... اما تکذیبیه اش نیامد ... 9) فرآیند تصویب FATF و پالرمو و... با همان توجیهات برجامی شروع شد .... چه قضاوتی میکند ؟!
  • سید IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
    52 34
    عراقچی استاد تمام در رشته ماستمالیزلسیون از با مدرک Ph.D از دانشگاه Eslahtalab Univercity
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
      12 27
      خجالت بکش؛ این چه حرفیه؛ آمریکا از برجام خارج شده؛ مقصر عراقچیه؟ شرم کن
  • امیر@ IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
    41 19
    متاسفانه این دولت با تعهداتی که در عرصه بین المللی داده و به تصویب مجلس هم رسیده میخواد دست دولتهای بعد از خود را برای تغییر رویه ترس و سازش ببنده به همین خاطر هم اینقد برای تصویب FATF در مجلس عجله داره در صورتی که تصویب چنین لوایحی خلاف قانون اساسی و همچنین خلاف استقلال , آزادی و جمهوری اسلامی میباشد.امیدوارم یه مرد جلوی این خود باخته های ترسو و فریبکار را بگیره که نتوانند بیش از این به منافع ملی ضرب بزنند.FATFمکمل برجام است و خیانتی به مراتب مضر تر از برجام بی فرجام است.
  • شریف زاده IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
    27 22
    آیندگان درباره نظرات امروز دوگونه قضاوت خواهند کرد . یا مدح شما گویند و یا نفرین تان می کنند. اما آنچه بوی ماجرا می آید .فکر نکنم مدح گویان امثال شما باشند. و احتمال به یقین ننک بر پیشانیان خواهد نشست . امید واریم از خواب غفلت بیدار شوید. اینقدرسنگ آمریکا و کشورهای غربی را نزنید. بجای آن به جوانان این کشور اتکا کنید. تا ثمره آن را ببنید.
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
      1 4
      شب درازه
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
      3 9
      اتکا کنید ببینیم چی میشه
  • khakhs IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
    20 15
    مملکت خیلی وقته معطله اما فکر کنم شما خوابی داداش گلم پاشو
    • داداش IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
      7 7
      از موقعی که اتکا نکرده بودید چه گلی به سر مردم زدید .گفتگو بد نیست تعامل بد نیست از خارج نترسید لولو نیست.همانطور که ما مردم به هم محتاجیم کشورها هم به هم محتاجند.
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
    30 17
    وقتی صلاحیت و کفایت عقلی معاون یک وزارتخانه در اندازه کشور نیست چرا این بی بضاعت را در راس کاری گذاشته اند که دراندازه ایشان نیست
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
      3 9
      برای این گذاشته اند؛ که ناکاردانهایی چون شما نظر بدهند؛ شماهایی که الفبای دیپلماسی رو نمی تونین تلفظ و هجی کنین؛ بهتره با نظر ندادنتون؛ ارزش خودتونو حفظ بکنین
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
    15 27
    خود شما موضوع هسته ای رو جناحی کردید کی به جان کری گفت اگه به توافق نرسیم تند رو ها تو ایران میان سر کار کی گفت ستیه جنگ رو دور کردیم کی ایران رو دو قطبی کرد بجر روحانی کی کیتونه اینن کار ها رو بکنه گند زدید اخوی حال نوه هات چطوره؟ هنوز هم خودکار می کوبی رو میز!!؟؟؟
  • جابر IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
    40 21
    باسلام تیم وزارت خارجه زحمات زیادی کشیدن خدا حفظشن کنه جای تاسف یک عده ای بی ادبی میکن فقط دشمن شاد کن مرگ بر امریکا مرگ بر اسراییل و السعود
  • قالتی IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
    17 14
    عراقچی وظریف و هرچی اورراقچی موراقچی بود گند زدن به زحمات این مردم شریف باید از مردم معذرت بخان.پولهایی که گرفتن رو هم برگردونن سر جاش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس