دسترسی به اینترنت امروزه، گردآوری و دست یابی به اطلاعات را آسان کرده است. اما در برخی موارد به دلیل وجود اطلاعات بسیار زیاد در اینترنت، دسترسی به نکات مورد نظر از میان دادهها کند و دشوار می شود.
بسیاری از جوانان خبرنگار علاقه دارند به اطلاعات پایه و مبنایی در رابطه با موضوعات گوناگون خبری مانند خبر سیاسی، اجتماعی، خبر اقتصادی، فرهنگی و… دست پیدا کنند. امروزه کمتر مجموعهای اطلاعات پایه و مبنایی را ارائه میدهد.
در این مقاله تلاش کرده ایم با ارائه اطلاعات پایه در رابطه با حوزههای مختلف خبری، نکات مورد نیاز و اطلاعات عمومی را در اختیار کاربران و مخاطبان قرار دهیم.
تعریف خبر:
اطلاع دادن از طریق چاپ، پخش، اینترنت و… درباره یک رویداد جاری که می تواند برای مردم جالب باشد را خبر می نامیم. اخبار گزارشی از رویدادهای واقعی و عینی می باشد که بر مبنای شش سوال خبری، چه اتفاقی افتاده؟ چگونه اتفاق افتاده؟ کی اتفاق افتاده؟ برای چه کسی اتفاق افتاده؟ کجا اتفاق افتاده؟ چرا اتفاق افتاده؟ و… توسط فردی به نام خبرنگار پرسیده می شود. به نکات ذیل توجه کنید:
* خبر یک اتفاق به هیچ عنوان از عینیت مطلق برخوردار نمی باشد.
* مطلبی که به عنوان خبر ارائه می شود، تنها شمائی از واقعیت می باشد.
* خبر تنها گزارشی از یک رویداد است.
* عواملی مختلفی می تواند بر چگونگی انتخاب و نحوه ارائه یک واقعه اثر بگذارد.
* یک گزارش باید دارای یک یا چند ارزش خبری باشد.
* رویدادهای دنیای خارجی تخیلی نمی باشند و ماهیت واقعی و عینی دارند.
انواع خبر:
سخت خبر: به اخبار ی گفته می شود که زمان در آن نقش مهمی دارد. در یک سخت خبر وظیفه سردبیران و خبرنگاران این است که جزئیات را به طور کامل در اسرع وقت از طریق روزنامه، تلویزیون یا یک منبع خبری معتبر در اختیار مردم قرار دهند. نوع رویداد سخت خبر در رابطه با اخبار اقتصادی، اخبار جنگ، خبر سیاسی و… است که لحن خشن و رسمی دارد.
نرم خبر: به اخباری گفته می شود که زمان در آن تاثیر کمتری دارد و با مسائل و علایق انسان در ارتباط است. در این گونه خبر توجه بیشتری به اطلاعات پس زمینه می شود و لحن آن توصیفی، ادبی، شخصی و… است. تفاوت نرم خبر و سخت خبر در نوع نوشتن آن است. نوشتن نرم خبر فنیتر می باشد.
خبر ترکیبی: ساختار اخبار ترکیبی تلفیقی از سخت خبر و مطالب فیچر می باشد. خبر ترکیبی می تواند از چند خبر کوتاه محلی، منطقهای، ملی و بین المللی تشکیل شود.
خبر آگهی: همانطور که از اسمش پیداست خبر آگهی یا تبلیغاتی جنبه تبلیغاتی دارد. برخی از خبر رسانیها با استفاده از شگرد خبر آگهی به نفع یا ضرر فرد یا فکری تبلیغات می کنند.
خبر چین: برخی از خبر رسانیها برای به دست آوردن اطلاعاتی که دست یابی به آنها خطرناک است از خبر چین استفاده می کنند. خبر چینها در ازای دریافت مبلغی، اطلاعات مورد نظر را در اختیار خبرنگار قرار می دهد.
خبر خوان: نرم افزاری به نام خبر خوان صفحات فید را دریافت کرده و در قالب گرافیکی در اختیار کاربران قرار می دهد. صفحات فید اطلاعات خام وب سایتها می باشند که با استفاده از سیستمهای مدیریت محتوا تولید می شوند.
اخبار فوری: زمان در انتشار اخبار فوری تاثیر گذار است. این گونه خبرها بلافاصله و در اولین فرصت توسط رسانههای خبری مانند رادیو و تلویزیون منتشر می شوند.
خبر محض: این گونه خبر بدون اعمال نظر شخص خبرنگار، حول یک رویداد مشخص در زمان و مکان مشخص منتشر می شود.
خبرهای کوتاه: اخبار کوتاه دارای لید و تیتر می باشد و از دو یا سه پاراگراف تشکیل شده است. اخبار کوتاه خلاصه خبرهای مهم می باشند.
خلاصه خبر: این گونه خبرها معمولاً بدون تیتر و به صورت خلاصهای از مجموع خبرها چاپ می شوند.
برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت شهر خبر مراجعه نمایید.