کد خبر 1505751
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶

به گزارش مشرق، جعفرعلیان‌نژاد در تازه ترین یادداشت خود در کانال ایتا نوشت:

در جایی، جمله‌ای حکیمانه دیدم، حیفم آمد به راحتی از خیر آن گذشته و چیزی در خصوصش ننویسیم. «ثروت اطلاعات، فقر توجه به بار می‌آورد»

در دورانی زندگی می‌کنیم، که روزانه حجم وسیعی از اطلاعات، اخبار و داده‌ها، بدون حساب و کتاب و بی‌آنکه بخواهیم، وارد فضای ذهنیمان می‌شود.

معمولاً ما در قبال این حجم از مطالب، دچار حس اقناع و بسندگی می‌شویم و نسبت به این ورودی‌ها هیچ‌گونه سخت‌گیری شناختی نمی‌کنیم.

عادت کرده‌ایم یا ناخودآگاهِ ما را عادت داده‌اند در برابر این حجم بالای داده، منفعل و پذیرا باشیم. به یک معنا انبوه اطلاعات، فرصت تأمل و پرسش را از ما سلب کرده است.

در برابر این هجوم بی‌وقفه، دانش پدیدارشناسی می‌تواند بصیرت‌هایی را در اختیار ما قرار دهد، که حواسمان را جمع‌تر کرده و پدیده‌های اطرافمان را با دقت بیشتری بپاییم.

روش پدیدارشناسی به ما کمک می‌کند تا حدودی آسیب فقر توجه را با التفات و توجه ویژه به یک پدیده خاص، مرتفع کنیم.

در این روش برای دقت روی یک پدیده، تمام مفروضات ذهنی و عادات شناختی را در حالت تعطیل درمی‌آوریم، و به نفس و ذات پدیده توجه می‌کنیم.

سوال مهمی که در این توجه و تأمل پدیدارشناختی برای ما پیش می‌آید، آن است که دلیل «روی‌آورندگی» ما به این خبر، داده یا پدیده چیست؟

همین سوال مایه دقت و تشخیص و فهم ذات پدیده و کاری که آن خبر با شناخت ما می‌کند، می‌شود.

اگر در هنگام مواجه شدن با خیل اخبار صادق و کاذب، به این سوال که چرا به آن خبر روی آورده‌ایم، پاسخ دهیم، می‌توانیم به شناختی واقعی‌تر دست یابیم.

ثروت اطلاعات، فقر توجه!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس