سود بازرگانی واردات لاستیک ۶ درصد شد

براساس اعلام وزارت صمت، هرسال رقمی بین ۲۶تا ۲۷میلیون حلقه لاستیک نیاز است؛ اما تولیدکنندگان ۲۱میلیون حلقه لاستیک تولید می‌کنند و حدود سه‌میلیون و ۷۰۰هزار حلقه لاستیک از طریق سبد واردات تامین می‌شود.

به گزارش مشرق، اردیبهشت‌ماه۱۴۰۰ممنوعیت واردات لاستیک در دولت تصویب شد؛ اگرچه این تصمیم با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی گرفته شده بود، اما در آن زمان از یک‌سو ظرفیت تولید داخل به اندازه نیاز کشور نبود و ازسوی دیگر بازار این محصول به‌دلیل حذف ارز ۴۲۰۰تومانی برای واردات لاستیک دچار تنش زیادی شده و افزایش قیمت چندبرابری را تجربه کرده بود.

دولت سیزدهم برای رفع این مشکل هم ظرفیت تولید لاستیک در کشور را افزایش داد و هم واردات لاستیک را آزاد کرد.

بااین‌حال تعرفه واردات لاستیک ۳۲ درصدی بالا بود و سرمایه‌گذاران از ورود به این حوزه خودداری می‌کردند. حالا این تعرفه کاهش یافته و دراین‌باره گزارشی تهیه کردیم که آیا این اقدام به رفع مشکلات لاستیک منجر خواهد شد؟

براساس اعلام وزارت صمت، هرسال رقمی بین ۲۶تا ۲۷میلیون حلقه لاستیک نیاز است؛ اما تولیدکنندگان ۲۱میلیون حلقه لاستیک تولید می‌کنند و حدود سه‌میلیون و ۷۰۰هزار حلقه لاستیک از طریق سبد واردات تامین می‌شود.

درواقع هر سال با کمبود یک تا دومیلیونی حلقه لاستیک مواجه هستیم که دلالان از این فرصت استفاده کرده و رقم این کالای مصرفی هر بار دچار جهش می‌شود.

از طرف دیگر تأمین لاستیک توسط مردم هم با مشکلات زیادی مواجه می‌شود.

دردوماه گذشته هم اختلاف چندمیلیونی بین عرضه و تقاضا در بازار تایر باعث بی‌نظمی دراین بازار شد، تا جایی که نبودلاستیک به‌اندازه تقاضای موجود به گرانی آن دامن زد.

حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت ازمصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درتوضیح این اقدام گفت: «کاهش تعرفه واردات لاستیک از ۳۲ به ۱۰درصد توسط هیات وزیران ابلاغ شده تا از این طریق ناترازی با واردات و افزایش تولید داخلی رفع شود.»

با یک‌سوم‌شدن تعرفه واردات لاستیک، واردکنندگانی که لاستیک آنها در گمرک رسوب کرده بود و توان ترخیص آن را نداشتند، می‌توانند کالای خود را ترخیص کرده و به‌این‌ترتیب ناترازی در بازار تایر برطرف می‌شود.

البته این مقام مسئول در خصوص تنظیم بازار تا زمان برطرف‌شدن ناترازی در عرضه و تقاضا هم گفت: درحال‌حاضر لاستیک مورد نیاز مردم تأمین شده و با قیمت مصوب در حال توزیع است.

طبق اعلام سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، سامانه‌های فروش وزارت صمت و شرکت‌های تولیدکننده به‌صورت مستقیم با قیمت مصوب در حال توزیع لاستیک هستند و توسط شبکه توزیع، بی‌واسطه به دست مصرف‌کننده می‌رسد. البته این سکه روی دیگری هم دارد.

نفس راحت بازار لاستیک

برخی کارشناسان بر این باورند در ماه‌های گذشته، تولیدکنندگان تایر از عرضه صددرصدی محصولات خود به بازار خودداری کردند تا بتوانند از این طریق قیمت این محصول را بالاتر و تولید آن را به‌صرفه‌تر کنند؛ اما رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ضمن تأیید این مسأله که عرضه لاستیک به حد نیاز نبوده و تولید تایر هم کاهش ۱۴درصدی را تجربه کرده، اعلام کرد افزایش قیمت لاستیک خودرو لزوما مشکل این صنعت را حل نمی‌کند.

وزارت صمت با اطلاع از چنین شرایطی جبران کمبود تولید لاستیک خودرو در کشور را از راه‌های تأمین ارز برای واردات در این بخش و ساماندهی حوزه توزیع از طریق ثبت‌نام توزیع‌کنندگان لاستیک در سامانه جامع تجارت پیگیری کرد.

براساس اعلام معاون وزیر صمت، این وزارتخانه بسته پیشنهادی خود مبنی بر تأمین ارز را از مسیر تالار دوم سامانه نیما و کاهش تعرفه واردات ارائه داد تا در بازه زمانی سه‌ماهه(تا پایان آذرماه) بتواند لاستیک خودرو را به یک قیمت معقول برساند.

دولت در زمانی کمتر از مهلت سه‌ماهه توانست این اقدامات را به سرانجام برساند و درحالی‌که وعده کاهش ۱۰درصدی تعرفه واردات را داده بود، این تعرفه را تا ۲۰درصد کاهش داد درحالی‌که تعرفه بالای واردات برای کالاهای غیرضروری در دولت‌ها، روندی مرسوم بوده و بخشی از درآمدهای هر دولت از این طریق تأمین می‌شود، اما رصد بازار نشان می‌داد که تعرفه بالای واردات لاستیک خودرو، به بالارفتن قیمت این کالا در بازار و عدم اقبال مردم به خرید لاستیک خارجی منجر شده بود.

دولت از یک‌سو از میزان تایرهای رسوبی در گمرکات مطلع و ازسوی دیگر شاهد کاهش ۱۴درصدی آمار تولید داخلی تایر در کشور بود.

مسئولان وزارت صمت می‌توانستند قبل از تکانه‌های شدید دربازار لاستیک، این تعرفه را کاهش‌داده یا دستورترخیص لاستیک‌های موجود در گمرکات کشور را بدهند.

طبیعتا مدیریت میزان عرضه وتقاضا برای جلوگیری از بروزهرج‌ومرج در بازار، یکی از وظایف این وزارتخانه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    21 1
    دیگه تا جایی که جا داشت رفت بالا.قینت دوره روحانی رو مقایسه کنید با الان
    • ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      0 0
      هرسال میگیم دریغ از پارسال دوره ی روحانی میگفتیم کاش روحانی بره محمود خوب بود الان نیگیم دوره ی روحانی بهتر بود بعدی که اومند میگیم رئیسی خوب بود از بچگی تا الان یادمه همش میگیم رئس جمهور قبلی خوب بود این که الان رییس جمهور هست بره بعدی بیاد خوب میشه عمر و جوونی و بچگیمون به نکبت گذشت یک عمررررررر برباد رفت
  • ادریس اهنگری ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    0 0
    سلام امروز لاستیک پراید کویر خریدم جفتی ۳۷۰۰۰۰۰توماندفاکتورش هم موجوده چندین بار برای ثبت نام ب پست بندر ترکمن مراجعه نمودم موفق نشدم میگه سایت بسته است ۱ساعت باز میشه اینهمه در نوبت دارم خوب من بزار در نوبت قبول نمیکنه مسول ثبت نام در پست بندر ترکمن
  • علی ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    20 1
    هر تاجری در هر صنفی هرجور دلش میخواهد مانور میدهد و مردم را سرکیسه میکنه دولت و مسئولین فقط تماشا میکنند و شعار میدهند و مثل حکایت سراسر کذب سهمیه لاستیک دولتی در بقیه موضوعات هم با دروغ پراکنی و گفتار درمانی مردم را سرکار گذاشتند و هیچ کار مثبتی انجام نمیدهند .!
  • علی ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    0 0
    لاستيک باید بیاد زیریک ملیون
  • ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    4 0
    دو برابر تقاضا لاستیک هم وارد بشه وقتی عرضه محدود و بسته به دلخواه وارد کننده وتولید کننده باشه و در فضای مجازی التهاب کمبود ایجاد بشه، باز هم قیمت بالا میره.مهم نوع عرضه بین مشتریان و کنترل اخبار است.
  • ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    2 0
    خب خدا رو شکر این مشکل هم تا اطلاع بعدی مثلا حل شد
  • ایرانی بدبخت ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    13 1
    عادت کردید به دروغ ودزی واسه همینه مردم ازدین فاصله گرفتن
  • سید مهدی ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    2 0
    چرا در سامانه ،فقط لاستیک دوتا شرکت هست،بقیه شرکتها،تولیدشان را به کجا می دهند؟تمام مملکت ما باند بازی ودلال بازی هست با این وضعیت،به جایی هم نخواهیم رسید ،چرا هیچ نظارتی بر تولید توزیع نیست؟چون فلان شرکت برای فلان آقازاده هست،.....
  • ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    0 0
    مسبب تمام این مشکلات و بدبختیها کارهای کارشناسی نشده وتصمیمات نادرست خوددولت وحکومت هست صف لاستیک صف مرغ صف روغن صف گوشت قرمز صف برنج عمرمون توصف گذشت مردم کجاهستن ماکجاهستیم
  • ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    0 0
    بیخود مانورندین واسه حمایت از دولت این دولت روی هیچ بازاری کنترل نداره چه برسه به لاستیک کولاستیک ارزان
  • ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    0 0
    من ۵۰ سال دارم هنوز به به لطف این دولت ها نتوانستم ازدواج کنم ۲۴ ساعت شبانه روز تلاش می‌کنم هنوز با هزاران مشکل دست وپنجه نرم میکنم ۴۵ تومان یارانه میگرفتم آن هم قطع شده است دیگه دروغگو تر و سر کار ی تر از این دولت تو عمرم ندیده بودم متاسفانه به همه شان رای دادم اما تصمیم گرفتم دیگه قول نخورم سه سال با قرعه کشی سرکار بودیم الان با لاستیک ومرغ وغیره
  • حسن ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    1 0
    سلام. الان سه ماه میخوام چه از طریق گوشی ام و چه از طریق کافینت ها . سایت دروغین میگن نتونستم یه جفت لاستیک ثبت نام کنم . خداوکیلی چرا مردم الکی میذارید سرکار
  • عباسی ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    1 0
    والا من سه ماه ثبت نام کردم اصلا خبری ازلاستیک نیست خواهشن به فکر ما بیچارگان هم باشید ماشینم خدا وکیلی لاستیک نداره
  • ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    0 0
    به جای این شل و سفت کردن واردات بهتر نیست توان تولید داخل و کیفیت و تنوع محصول را بالا ببرید تا دست مافیا و و وارد کننده بسته شود؟؟؟!!!
  • عاشق وطن ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    2 0
    خدا لعنتتون کنه این شالاه خداشاهده چندوقته لاستیک ندارم نمیتونم یه جفت بخرم ازبس گرونه خسته شدم ازاین وضعیت
  • شب ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    0 0
    دقیقا گرانی لاستیک توسط کارخانه اجرا شده و دلیلش هم انحصار لاستیک و حمایت بی‌جای وزارت صمت از تولید داخل می‌باشد ملت موندن چ کنن
  • محمدیاسین بیدار ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    0 0
    سلام، من درمورخه ۱۴۰۲/۷/۰۳ یک جفت لاستیک بارز پراید از طریق سامانه آنلاین خرید کردیم بعد از گذشت ۵۵ روز هنوز ارسال نشده . ضمنا هیچ راه ارتباطی هم وجود نداره که بتونیم پیگیری کنیم. کس پاسخگو نیست خواهش میکنم پیگیری کنید . با تشکر.
  • ایرانی ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    1 0
    بسه دیگه وجدان که ندارید بزارید مردم زندگیشونو بکنن کم دروغ بگید
  • عاطفه ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    0 0
    چرا سایتش کردین که دلال ها سود کنن
  • عاطفه ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    0 0
    اینبار دولت رئیسی کلاه بزرگ گذاشت سرمون یه بازنشسته یا کارگر چطور باید لاستیک بخره با این تورم بیا ج بده بعد نگو دولت قبل دولت روحانی تو چه گلی به سرمون زدی از وقتی اومدی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس