عطوان: اردوغان می‌خواهد به آغوش گرم آمریکا بازگردد

سردبیر روزنامه اینترنتی «رای الیوم» در تحلیلی، اقتصاد بحرانی ترکیه، تلاش آنکارا برای پیوستن به اتحادیه اروپا و نزدیک شدن به آمریکا را ازدلایل تغییر موضع «رجب طیب اردوغان» خواند.

به گزارش مشرق، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه اینترنتی «رای الیوم» چاپ لندن و از تحلیلگران مشهور جهان عرب، با انتشار گزارشی به تحلیل دلایل، اهداف و نتایج تغییر موضع «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه در مسئله پیوستن سوئد به ائتلاف نظامی ناتو پرداخت.

اردوغانیسم؛ پدیده‌ای که همچنان تحلیل‌پذیر است

در مقدمه این گزارش آمده است: «مرات یتکین»، نویسنده مشهور اهل ترکیه، اولین کسی بود که اصطلاح سیاسی «اردوغانیسم» را به عنوان پدیده‌ای که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در طول ۲۰ سال حکومتش بر سپهر سیاسی آنکارا نشان داد، ابداع کرد. برجسته‌ترین مشخصه‌های این اردوغانیسم، پراگماتیسم اپورتونیستی، پوپولیسم شعاری و ادغام کردن اسلام سیاسی با ناسیونالیسم ترک به عنوان ایدئولوژی اصلی این کشور است.

عطوان: اردوغان می‌خواهد به آغوش گرم آمریکا بازگردد

عطوان در ادامه افزود: امروز به یاد یتکین، این نویسنده ترکیه‌ای و نظریه او افتادم، زمانی که منابع خبری فاش کردند رئیس‌جمهور اردوغان پس از دستیابی به اکثر خواسته‌هایش، به ویژه عدم حمایت غربی‌ها از مخالفان کُرد، با پیوستن کشور سوئد به ائتلاف نظامی ناتو موافقت کرده است. ایالات متحده و شخص «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا هم هم روز گذشته و به سهم خود، با لغو ممنوعیت ترکیه برای دریافت جنگنده‌های F-۱۶، قرارداد ۲۰میلیارد دلاری نوسازی نیروی هوایی ترکیه، رفع بحران اقتصادی ترکیه با سرمایه گذاری در این کشور موافقت کرد.

اوکراین و سوئد؛ راه‌های بازگشت اردوغان به سوی غرب

سردبیر روزنامه رای الیوم به سفیر اخیز زلنسکی به ترکیه اشاره کرده و می‌نویسد: طی روزهای اخیر این تغییر مواضع آنکارا واضح بود؛ چرا که رئیس جمهور اردوغان از همتای اوکراینی خود «ولودیمیر زلنسکی» در استانبول استقبال کرده و با او دیدارهایی داشت. علی‌رغم این، اردوغان پنج تن از رهبران شبه نظامی نازی گروه «آزوف» را هم با او راهی اوکراین کرد. رئیس‌جمهور ترکیه با این کار توافقنامه تبادل زندانیان با روسیه را نقض کرد؛ توافقنامه‌ای که در متعهد شده بود این زندانی‌ها را تا پایان جنگ در ترکیه نگه دارد. اردوغان در افزایش گام‌های حمایتی از اوکراین اعلام کرد از پیوستن کی‌یف به ناتو حمایت می‌کند و با ارائه فناوری پهپادهای «بیرقدار» به عنوان هدیه به زلنسکی، این سطح حمایت را بالا برد.

عطوان: اردوغان می‌خواهد به آغوش گرم آمریکا بازگردد

او درباره دلایل حمایت‌های اخیر اردوغان از اوکراین نوشت: رئیس جمهور ترکیه تصمیم گرفته تا دوباره به آغوش گرمتر آمریکا بازگردد و در کشورش برای ائتلاف نظامی ناتو که ترکیه زمانی کی از کشورهای پایه‌گذار آن بود، چادر برپا کند. این گام‌های عملی و مواضع اعلامی، به معنای پشت‌کردن کلی یا جزئی اردوغان به متحد جدید خود یعنی روسیه است؛ پس از آن که او به طور موثر از انزدیکی روابطش با مسکو به عنوان یک ابزار چانه‌زنی استفاده کرد و ایالات متحده را برای تحقق همه مطالبات و خواسته‌های خود تحت فشار قرار داد.

پشت‌کردن به اتحاد با روسیه.. فقط برای نجات اقتصاد فروپاشیده؟

عطوان در ادامه و درباره استفاده ابزاری اردوغان از اتحادش با مسکو توضیح داد: کارت روسی که رئیس‌جمهور اردوغان برای خدمت به اهداف خود و اعمال فشار بر آمریکا استفاده کرد، پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری و قانونگذاری ترکیه که در ۱۴ ماه می برگزار شد، بیشتر ارزش خود را از دست داد. پیروزی اردوغان و حزبش در این انتخابات ملی، کارت دیگری را جایگزین روسیه کردند که اتفاقاً کارایی و سود کمتری به نسبت مسکو نداشت؛ این کارت جدید، عضویت سوئد در ائتلاف نظامی ناتو بود. چیزی که تنها با لغو وتوی ترکیه، بدون توجه و احترام به احساسات روسیه و شخص پوتین، رئیس‌جمهور آن در این برهه حساس محقق می‌شد.

عطوان: اردوغان می‌خواهد به آغوش گرم آمریکا بازگردد

وی در ادامه و درباره مشوق‌های اقتصادی این چرخش سیاسی اردوغان نوشت: ترکیه بحران اقتصادی خردکننده‌ای را این روزها تجربه می‌کند؛ بحرانی که در افزایش قیمت‌ها ، کاهش تورم، سقوط لیر و کاهش سرمایه گذاری‌های خارجی در این کشور خود را نشان داده شده است. این وضعیت اقتصادی یکی از دلایل اصلی چرخش مواضع رئیس‌جمهور ترکیه در قبال اوکراین و آمریکا بود؛ و این چرخش سیاسی پس از شکست اکثر سفرها و حج‌های سیاسی اردوغان به منطقه خلیج فارس با هدف جذب سرمایه از کشورهای عربی بود. اردوغان در این برهه زمانی دریافت که برای رهایی اقتصاد ترکیه از بحران‌های بی‌سابقه‌اش، تنها راهش بازگشت به آغوش غرب است و شاید مؤثرترین راه‌حل آن از دروازه سوئد بگذرد؛ اما این شرط‌بندی با غرب همچنان مملو از خطر است.

سیاستِ اخاذانه! وقتی غرب اعتمادی به معامله با اردوغان ندارد

سردبیر رای الیوم در بخش دیگری به بی‌اعتمادی غرب نسبت به سیاست های اردوغان اشاره کرده و می‌نویسد: بیشتر توضیح می‌دهیم و می‌گوییم که اعتماد آمریکا و متحدانش در اروپا به رئیس جمهور اردوغان پس از استفاده اخاذانه او از کارت مهاجرت بسیار کاهش یافته است. رفتن او به سوی روسیه و اتحادش با آن در اوج جنگ اوکراین و دستیابی به سامانه‌های موشکی «اس-۴۰۰» مسکو به عنوان جایگزینی برای سامانه‌های «پاتریوت»، دلیل دیگر عدم اعتماد غرب به اردوغان است. دلیل سوم، هماهنگی سیاسی ترکیه با روسیه، در سوریه، آذربایجان و و دیگر مناطق بحرانی جهان است. مجموع این موضوعات و تجربیات، مسئله امتناع اروپایی‌ها از معامله با اردوغان را توضیح می‌دهد، علاوه بر این، لغو وتوی ترکیه برای پیوستن سوئد به ناتو در ازای باز شدن مجدد درهای اتحادیه اروپا به روی عضویت ترکیه دلیل خوبی برای درک موضع اردوغان در این چرخش است.

عطوان: اردوغان می‌خواهد به آغوش گرم آمریکا بازگردد

او درباره تردیدها و نگرانی‌های غرب از مواضع اردوغان نوشت: اگر رئیس جمهور ترکیه که کشورش یکی از اعضای ناتو است، علیه دیگر اعضای این ائتلاف شورش کرد و از سند الحاق سوئد به عنوان کارت فشار استفاده کرده و چندین ماه این اخاذی را پیش‌ببرد، کشورهای غربی چه خواهند کرد؟ حتی اگر بگوییم که بالارفتن سقف مطالبات سیاسی و اقتصادی اردوغان از غرب، با پیوستنش به اتحادیه اروپا متوقف خواهد شد، چه کسی می‌تواند تضمین کند که در صورت پیوستن ترکیه به رهبری او به اتحادیه در آینده قابل پیش بینی، این صحنه و موضع تکرار نخواهد شد؟ به خصوص که این کشور مسلمان با بیشترین جمعیت انسانی (۸۵ میلیون نفر) و دومین ارتش قدرتمند عضو آن خواهد بود؟ این سوالات و تردیدها تنها از طرف من مطرح نیست، بلکه از طرف یکی از وزیران خارجه سابق اروپاست که تلفنی با او در مورد این موضوع صحبت کردم.

عطوان درباره واکنش و شرایط رئیس‌جمهور روسیه بعد از تغییر موضع اردوغان تاکید کرد: پوتین در شرایطی از اردوغان، دوست ترکیه‌ای خود از پشت خنجر خورد که مسکو با بزرگترین چالش‌ها از زمان به دست گرفتن قدرت توسط او، از جمله شورش نظامی گروه واگنر و جنگ علنی‌اش با ناتو در کی‌یف، که ارسال مهمات خوشه‌ای آخرین کمک ائتلاف نظامی به اوکراین بود، روبه‌رو شده است. با این حال، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ کرملین تلاش کرد تا از شدت این شوک بکاهد و تنها اظهار داشت که الحاق سوئد به ناتو پیامدهای منفی بر امنیت کشورش خواهد داشت؛ روسیه تسلیم شدن ترکیه در برابر فشارهای آمریکا و عضویت آن در ناتو را درک می‌کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    51 91
    آغوش اردوغان برای منافع مردم و کشورش باز است. نکته همین است.
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      10 8
      با این آغوش باز وضع اقتصادشون خوب نیست حالا نه تحریم هستن نه چیزی
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    45 83
    کاش همه حاکمان مثل اردوغان به فکر مردمشون بودند
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      0 0
      نه والله ما از اون حاکما نمیخواییم احتمالا مثل زلنسکی یه روز کشورش و به باد بده به هر حال دولت هایی هم که به زعم خودش داره بازیشون میده زرنگن به موقع حالش و میگیرن کودتا آمریکا علیه اردوغان و فراموش کردید!
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    24 11
    جدیدا چقدر در سیاست خارجی اشتباه میکنیم اون از طالبان اذربایجان این از روسیه انقد گفتیم از اردوغان حمایت نکنید بزارید عوض بشه مگه اقایون گوش میدن انقد توسیاست گذشته موندید که هر روز دارید یک سوتی میدید روسیه هم که داره از امارات حمایت میکنه این همه هم کمک کردید چرا سوخو 35 نمیده غلط میکنه نمیده اگر نمیده کلا قطع رابط کنید
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      14 9
      جالبه هم پهپاد دادیم هم کارخونه شو براشون زدیم و آموزش ساخت بهشون دادیم. هم روش دور زدن تحریم رو بهشون گفتیم تا جاییکه نفتشون جای ما رو هم گرفته. هم از انزوا خارجشون کردیم ولی هم اطلاعات ما رو به اسرائیلیها لو دادن هم بدون ترس با خاک ما اونم برای شیخک ها خود شیرینی میکنن. روسها در تاریخشون که سرتاسر مملو از خیانت به خودشونه و آخرینش هم همین جریان واگنر و پریکوژین بود نشون دادن اصلا به درد رفاقت نمیخورن و فقط زبان قدرت رو میفهمن و لا غیر. باید از خردوغان یاد بگیریم هم جنگنده روس رو منهدم میکنه هم اس 400 رو میگیره. هم به اوکراین کمک نظامی میکنه هم میره کرملین و با پوتین دست میده.
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      0 0
      چه تحلیل های مزخرفی کم تحلیل های بی بی سی رو گوش بدید واقعا فکر میکنید پوتین و بایدن بچن اردوغان بتونه ازشون امتیاز بگیره ساده اید بابا
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      0 0
      پس نتیجه می گیریم بر خلاف تفکر فاشیستی شما خر اردوغان نیست شمایید
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    45 7
    اردوغان سیاست مدار زیرکی است و برای منافع ملتش هم از امریکا و هم از روسیه امتیاز میگبرد.
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      0 0
      دیگه این توصیفی که از اردوغان کردی دیگه نمیشه بهش گف خردوغان؛ الان باید بهش بگیم سردوغان
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    24 4
    روسیه حقش همین اردوغان است
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    19 5
    خخخ روسیه را فروخت
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    28 8
    تو اغوش امریکا باشه بهتره تا به روسیه سواری بده بعد هم از پشت بهش خنجر بزنه
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      0 0
      آره مثل زلنسکی باشه تو همایش سران ناتو کسی بهش محل نده خیلی خوبه
  • یزدان IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    25 9
    اردوغان هر کار به صلاح ملت و کشورش باشه انجام میده کاش ماهام یه چهارتا مسئول ایرانی داشتیم
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      6 9
      دو رویی آخر عاقبت خوبی نداره یه روز معلوم میشه
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      0 0
      اردوغان در عمل رو خون فلسطینی ها معامله میکنه و در ظاهر مسلمان آنهم فقط برا پول و عضو اروپا شدن
  • هموطن GB ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    4 9
    مشرق جان، (کن یو‌ اسپیک انگلیش؟) کاش یک نرم افزار ترجمه هم ارایه می‌دادید. اینقدر کلمات نامأنوس انگلیسی در مقاله ها و اخبار شما وجود دارد که بدون ترجمه قابل فهم نیست. حیف خون شهدا و اشک و آه خانواده آنها که برای دفاع از مرزها رفتند اما شما حتی حاضر نیستید مرز های فرهنگی را حفظ کنید.
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 0
    اردوغان نباید به سوئد چراغ سبز نشان می داد چون امریکا فقط یک دروغگو است و برعکس چین به هیچ وعده ای عمل نمی کند
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    5 21
    از اردوغان متزلزل تر تو سیاست مدارها دنیا ندیدم ادم مثل بایدن توهمی ووزنده باشه مثل اردوغان متزلزل نباشه 😣🤧
  • امید DE ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    15 3
    اینقدر که روسیه به ایرانی خیانت کرده هیچ کشوری به ما اینقدر خیانت نکرده ! سیاست بدونه فرمان ، به تح دره رفتن ! روسیه کسی نیست که بتواند به ایران خدمت کنه ؟؟ فقط برای بقای یک عده ای خوبه !
  • لا IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    8 2
    اردوغان دنباله منافع مردمش همین آغوشش برای همین بازه نمیفهمید
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    6 2
    هم آغوش گرم آمریکا رو میخواد هم روسیه رو😂
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    8 2
    چطور اردوغان میتونه، اما ایران نمیتونه؟ تاکی فرصتها و سرمایه گذاری ها رو تقدیم کشورهای همسایه کنیم
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      0 0
      منظور فرصت گذشتن از همه چیز مثل اردوغان و ترکیه که به جز زبان ترکی شان از دین مذهب و تمام رسومشون حتی رسم‌الخط گذشتند این فرصت همیشه برقراره تهش میشه تجزیه ترکیه مثل یه گاو شیرده خوب
  • مرتضیّ IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    6 4
    از اولش هم در آغوش آمریکا و اسرائیل بود
  • علی IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 0
    اردوغان یه سیاستمدار کنه کار و باتجربه است و همیشه منافع و اقتصاد ملتش را ترجیح میدهد سیایتمداران ایرانی بهتر از کمی سیاست و فن مملکت داری اقتصادی از اردوغان یاد بگیرن واقعا که اردوغان بر خلاف سیاستمداران ایرانی برای معیشت ملتش عمیقا تلاش میکند.زنده باد
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    5 5
    چقدر بوقلمون صفت هستش
  • ساس IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    1 2
    با توجه به فراگیر شدن زبان انگلیسی و از کار افتادن شدت و حدت کاربرد زبان های ملی و محلی با وجود ضعف زیاد در نرمفزارهای ملی کشورها از جمله سرعت و دقت عمل و هماهنگی یک رویکرد ادغام و انحلال در دولتها وجود دارد کشور ترکیه هم که در زیر لنز غربی ها و روسها بوده بشدت در گیر واگرایی شده و چاره ای ندارد که تمامی بخشهای خواهان اانفکاک را در زیر بیرق اتحادیه اروپا در همسایگی نزدیک هم نگه دارد. همان همسایگی که در بریتانیا و اسپانیا و ایتالیا و ...شاهدیم. اردوغان سالهاست همانند روسیه وارد درگیری قومی در مرزهای همسایه شده است
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      0 1
      به یکی میگن تو دریا کوسه بهت حمله کنه چکار میکنی میگه میرم بالا درخت میدانی چرا چون مجبوره
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    6 0
    ایشان پیرو نظریه معروف سیاسی است که می گوید الاغ سیر بهتر از شیر گرسنه است
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      0 0
      پس وای به حال الاغ های گرسنه متوهم
  • ناشناس IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    12 3
    سیاست ترکیه، سیاست شناور است و مانند ما ،مرغشان یک پا ندارد.
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      2 2
      منظور سیاست منافقانه هست
    • محمد IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      0 0
      دمش گرم سیاست یعنی همین
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    2 7
    این آقا را از همین الان سرنگون ببینید، غرب چشم به راه همین فرصت و جدایی او از ایران، روسیه و چین بود، آنان به کسی که هرآن تغییر موضع می دهد رحم نمی کنند
  • TR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    10 2
    منافع ملی برا اردوغان اعلاتر
  • آرش IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    6 1
    کار خوبی میکنه در اغوش روسیه چیزی عاید کسی نشده تورم در ترکیه بخاطر نزدیکی به روسیه 57 درصد شده دوستی با روسیه یعنی کره شمالی روسیه خیلی راحت متحدینشو میفروشه ببین چند روز قبل ایران رو به امارات فروخت
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 0
    دنیا دار مکافاته روسیه ایران رو به اعراب فروخت ترکیه هم روسیه رو به امریکا فروخت خخ
  • TR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 0
    🟥🌍🌟چقدر آغوش های متعدد عوض میکنه یکوخت هپاتیت یا ایدز نگیره
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    2 4
    اردوغان ناز میکنه و گرنه همیشه تو آغوش آمریکا بوده.
  • بازنشسته IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 0
    اردوغان منافع کشورش ومردم رودرنظر می‌گیرد. برعکس مسئولان کشور که سالهاست تحریم و بیکاری .مواد مخدر . ولجبازی با آمریکا اقتصاد کشور رو فلج کرده
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 0
    پوتین بدبخت فشار بخور تو هم به ایران خنجر زدی
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 0
    در هر صورت اگه از اردوغان خوشمونم نمیاد بسیار هوشمند و با ذکاوت است و باید بهش تحسین گفت کلا ترکیه چند لول بالا برد همرو با هم داره و بلده چکار کنه
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 0
    هم با ایرانه هم با آذربایجان هم با اروپا هم با روس هم با آمریکا هم روس داره هم اکراین به نظر میرسه ایران از روس میترسه نمیدونم مثلا الان جرعت داره به نفع اکراین حرف بزنه ؟
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 0
    همه ی دنیا فقط به منافع خودشون و مردمشون اهمیت میدن .... کاش ما هم اینو زودتر درک کنیم
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 0
    دمش گرم که از مظلوم حمایت کرد و پشت متجاوزو خالی کرد
  • Ti IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 0
    برای ترکها نه آمریکا مهم است نه روسیه ، ترکها به فکر تجارت و زندگی و سلطنت هستن
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 0
    قابل توجه اون ساده لوح هایی که میگفتند بین اردون و رقیبش باید از اردوغان حمایت کرد چون مورد حمایت امریکا نیست!
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 0
    بازگشت اردو به سمت مرگ و جهنم است
  • شعبان IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    0 0
    سیاست اردوغان رئیس جمهور ترکیه،درکوتاه مدت ممکن است منفعت بدارد،امادردرازمدت خیر!!!چون ستون روابط ملل غلبه اعتمادجمعی است!کاری که اردوغان متضادآن انجام میدهدولذادردورهائی ازتاریخ همگان ترکیه رابحال خودوامیگذارندوترکیه دران شرایط به شددت اسیب پذیرمیشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس