کد خبر 1507019
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
چرا باید از «شادپیمایی غدیر» دفاع کرد؟

برگزاری مراسم «شادپیمایی غدیر» پاسخی است به انتقادها و ضرورت اجتماعی و نشانی است از تحول‌خواهی شیعی.

به گزارش مشرق، همواره تشیع در معرض این انتقاد بوده که به سوگ اهتمام جدی دارد و از شادی گریزان است. برای سوگ، مناسک جمعی‌اش بسیار است و اما برای شادی مناسکش حداقلی است. فارغ از جوانب معرف‌شناسانه و تاریخی پاسخ به این انتقاد، آنچه در شرایط حاضر مهم است، این است که ضرورت بازسازی مناسک شیعی شاد همواره در جامعه احساس می‌شده. برگزاری مراسم «شادپیمایی غدیر» پاسخی است به انتقادها و ضرورت اجتماعی و نشانی است از تحول‌خواهی شیعی. تحول‌خواهی‌ای‌ که در چهارچوب فقه و معارف شیعی تلاش می‌کند پاسخ به اقتضائات و نیازهای زمانه را هم بدهد. شادپیمایی غدیر را حمل بر پویایی و تحول‌خواهی خودخواسته شیعه باید کرد نه چیز دیگر.

از آنجا که هویت شیعی و هویت ایرانی هر دو به دگرسازی هویتی توجه داشته و اهتمام دارند، طبیعی است که خرد ایرانی-شیعی در میان اعیاد اسلامی و شیعی، به برجسته کردن شیعی‌ترین عید برای آفرینش منسک شیعی شاد اهتمام داشته باشد. نکته جالب ماجرا این است که این دگرسازی هویتی توأمان با اصرار و احترام است. شیعه هم به غدیر اصرار دارد و هم محترمانه با مخالفین غدیر مواجه می‌شود آن هم در وضعیتی شادمانه نه ستیزه‌جویانه.

هویت جمعی و «ما» حاصل زیست و خاطرات مشترک است. عرصه عمومی «ما» می‌سازد و کارویژه‌اش ساختن جایی برای با هم بودن است. «ما»ی ایرانی حاصل تاریخ شادی‌ها و غم‌های مشترک است. هر چقدر مکان‌هایی شکل بگیرد که بدن‌ها در یک وضعیت مسالمت‌آمیز به مفاهمه بپردازند و در پی آن به درک مشترک، فهم مشترک، غم مشترک، شادی مشترک، خشم مشترک نزدیک شوند آنگاه «ما» در جامعه شکل می‌گیرد. اگر تاریخ تجمع و با هم بودن ایرانیان نگاشته شود، پر واضح است آنچه که ایرانیان را در هزاره گذشته و پیش از آن در کنار هم جمع می‌کرده، مکان‌ها و مناسک مذهبی بوده‌اند. لذا طبعاً هویت جمعی ایرانی، «ما»ی قدرتمند و البته مذهبی دارد. جامعه‌ای که مردمانش بیشتر احساس «ما» بودن بکنند آن جامعه، قوی‌تر است و خشونت در آن جامعه معنای خود را از دست می‌دهد. شادپیمایی غدیر را هم باید به آن تاریخ تجمع‌های ایرانیان افزود. شادپیمایی غدیر شکلی از عرصه عمومی است و جایی است که «ما» ساخته می‌شود آن هم در یک وضعیت شادمانه. این رویداد را باید یک سیاست هویتی میهنی و مذهبی موفق قلمداد کرد.

تاریخ تشیع مؤید این است که شیعه وقتی دولت نداشته همواره در یک وضعیت غیرطبیعی قرار داشته است و زمانه علیه او عمل کرده و نه تنها او را از انجام مناسک بازداشته که از هویت شیعی خود نیز منع کرده و در بیشتر موارد جانش را نیز از دست داده است. بدون حکومت شیعی چگونه ممکن بود «سوگ‌پیمایی» اربعین به عنوان بزرگ‌ترین راهپیمایی تاریخ بشر، راه‌اندازی و تضمین شود؟ هیچ‌گاه پیش از جمهوری اسلامی چنین رویدادی با چنین مختصات استثنایی رقم نخورده است. رویدادهای مشابه همگی در عصر حکومت‌های شیعی رخ داده‌اند. در تاریخ، شیعیان بدون حکومت، مناسک تمدنی و تعینی‌شان جایی در وجه پیدای جامعه نداشته است. با لحاظ آنچه گفته شد، مردمی بودن در برگزاری مناسک شیعی در برابر حکومتی بودن نیست، بلکه در برابر بوروکراتیک شدن است. بله مناسک باید با نظم خودانگیخته جامعه شیعی، تضمین، تأیید و حمایت حکومت شیعی برگزار شود. باید تلاش کرد حمایت حکومت تبدیل به تعدی بوروکراسی به مدنیت شیعی نشود که اگر بشود مناسک بی‌نمک و کم‌رمق می‌شوند. اما بین بوروکراسی (سازمان) فرهنگی شهر با حکومت نباید این همانی کرد. بوروکراسی که شکلی از سازماندهی «مکانیکی» است پدیده مدرنی است که معایب و مزایایی دارد و حکومت‌ها در عصر حاضر خود را نیازمند بکارگیری آن می‌دانند اما نظم خودانگیخته شیعی که در مناسک شیعی نمایان می‌شود، نظمی تقریباً «ارگانیکی» دارد. با لحاظ این موارد بوروکراتیک شدن یا نشدن مناسک را نباید با واژه حکومتی شدن یا نشدن توضیح داد. طرح حکومتی شدن یا نشدن مناسک شیعی در وضعیتی که حکومت شیعی است بی‌معناست. نسبت برگزاری مناسک شیعی و حکومت شیعی ذاتی است.

«سوگ‌پیمایی اربعین» و «شادپیمایی غدیر» دو تعین تمدنی یک فرهنگ‌اند. خودآگاهی تاریخی شیعه امروز در مقام جامعه‌سازی، دولت‌سازی و تمدن‌سازی است، در مقام تبدیل فرهنگ و ارزش‌های خود به عینیت‌های تمدنی است و در یک کلام در مقام تفصیل است. شیعه پیش از حکومت در مقام اجمال بوده و بعد از تصاحب قدرت در مقام تفصیل. نباید مقام تفصیل را بدعت یا فربهی مناسک نامید. در برابر پاسخ به نیازهای جمعی و ضرورت‌های اجتماعی بیشتر صورتبندی ممانعت‌کننده‌ای در مقام تحجر و جاماندگی است. البته باید به این مهم التفات داشت که مقام تفصیل همواره نیازمند به دانش فقه شیعه است.

منبع: روزنامه ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    10 13
    این شادپیمایی غدیر باعث عزادار پیمایی برخی منافقان و اصلاح طلبان داخلی شده 🤣🤣🤣.الحمدالله
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      3 1
      یعنی از صدر اسلام تا کنون این همه القاب عجیب غریب نبوده شادپیمایی رو دیگه از کجاتون درآوردید.خدا می‌دونه چند نفر زحمت کشیدن عید غدیر را به شادپیمایی تغییر دادید این کلمه شاد پیمایی احتمالا کار مشترک حداد عادل و میرسلیم و دوستان است
    • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      0 0
      مردم شادی میخواهند اما اصلاح طلبان اغتشاش میخواهند
    • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
      1 0
      همه مردم می دانند
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    6 15
    به نظرم اینا همش نشانه آمادگی بیشتر ایرانیان برای ظهور مهدی فاطمه هست که باشکوه تر از قبل برگزار میشه. ان شالله
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    1 7
    هر چیزی که فرهنگ دینی جامعه را رشد بده خوبه. شعائر دین اگه تبدیل به سرگرمی اجتماعی بشه خوب نیست. بعضی حکومتها مثل صفوی ها دنبال بهرهبرداری از اعتقادات مردم بودن اما امام خمینی دنبال تعمیق و ترویج اسلام ناب بین مردم بود.مرز این دوتا باریکه و برنامه ریزی هاش حتما باید بدست متخصصین دینی باشه وگرنه صرفا یک تظاهرگری میشه. برای این مراسم باید محتوا ایجاد بشه. این برنامه ها باید باعث محکم شدن اعتقادات بشه. فکر کنم فرصت آزمون و خطا برای نظام داره تمام میشه پس بهتره از سرمایه های اعتقادی مردم مراقبت کنه و به فکر رشدشون باشه.
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    12 2
    چرا چنین برنامه هایی را در جشن های ملی برگزار نمی کنید؟! مناسبتی مانند شب چهارشبنه آخر سال که جوانان آن را به بدترین شکل برگزار می کنند و هر ساله عده ای به خود آسیب می رسانند اگر به صورت همگانی و با رعایت اصول ایمنی برگزار گردد هم شادی آفرین است و هم موجب از بین رفتن رسومات غلط حاکم بر جامعه می گردد.
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      1 1
      اونوقت چه شود چهارشنبه سوری و عید غدیر مخلوط باهم خب چکاریه یکدفعه اسمش را هم بزارن شادپیمایی چهارشنبه آخر سال
  • دلسوز IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    4 2
    شادی های مربوط به اهل بیت رسول الله صلی الله علیه وآله را بیشتر نمایان کنید و این فکر که، شیعه مذهب گریه و زاری است، را عوض کنید.
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    7 1
    من نمی‌فهمم چرا اینقدر خط قرمز داره این نظام آخه چی میشه جشن های ملی هم برگزار کنین چی میشه کنسرت آزاد باشه چرا فکر میکنین آزاد بشه کشور نظام سقوط میکنه
    • ایمان IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
      0 0
      اصلاح طلبان همیشه مدعی، مخالف اصلی شادی مردم اند با کنسرت ها هم مخالفت کردند ولی وزیر اسماعیلی دستور برگزاری کنسرت ها را در تالار کشور صادر کردند این دو سال هم از زحمات گرانقدر ایشان کنسرت ها دوباره رونق و بیشتر خواهند شد اگر عده ای رادیکالی مدعی آزادی مخالفت نکنند
    • US ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
      0 1
      شما کنسرت برو نیستی وگرنه میدونستی در کشور در سال چند کنسرت برگزار میشود فقط دوست دارید حرفی بزنید مخالف
    • در پاسخ ایمان IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
      0 0
      تنها چیزی که نداری ایمان است.... و تنها نان ضدیدت با اصلاحات را می خوری
  • سپنتا IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    2 1
    چون باید این سووال بوجود بیاید که چرا کمتر از ۳ ماه بعد از غدیر کسی با علی نماند و از همان موقع آن دو ملعون در فکر شهید کردن پیامبر و غصب ولایت بودند تا به امروز
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    3 3
    بیشتر روزهاي سال مردم روحيه افسردگي دارند اين فرصت خوبي است براي آمدن خنده‌ بر لب ها
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    7 1
    این به اصطلاح شاد پیمایی رو بقیه جامعه و سلایق دیگر هم میتونن انجام بدن!؟
    • فرید IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
      0 2
      سلام آلبانی تو آلبانی رنگ روسریهاتون رو خودتون انتخاب می‌کنید؟ غذاهاتونم خودت سفارش میدید؟ آها یادم نبود پلیس ازتون پذیرایی کرده نوش جونتون
    • ح IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
      0 0
      تاجایی مطابق قانون باشه! وگرنه مثلاً تو اسراییل می‌زارن عید غدیر بگیریم؟
  • FI ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    0 0
    واژه شادپیمایی بسیار زیباست.
  • جمال IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    0 0
    خداوند مشت خائنین و جنایتکاران و منافقان به مردم را باز کرد منافقین در عذاب آتش الهی خواهید سوخت توبه کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس