10 فرمانده جنگ تحمیلی / دفاع مقدس

بی‌شک افراد دیگری هم می‌توانستند در این لیست قرار بگیرند اما چون بنا داشتیم ۱۰ چهره را انتخاب کنیم، به نام این بزرگواران رسیدیم. چه بسیار فرماندهانی که می‌توانستند به این لیست اضافه شوند.

گروه جهاد و مقاومت مشرق- هر کسی مبتنی بر شناختش از دوران جنگ، می‌تواند لیستی از چهره‌های تأثیرگذار در دوران دفاع مقدس تهیه کند. بی‌شک افراد دیگری هم می‌توانستند در این لیست قرار بگیرند اما چون بنا داشتیم ۱۰ چهره را انتخاب کنیم، به نام این بزرگواران رسیدیم. چه بسیار فرماندهان لشکرهای سپاه و دلاوران ارتشی می‌توانستند به این لیست اضافه شوند. شاید مزیت اینگونه لیست‌ها این است که ذهنمان را فعال می‌کند تا اگر گزینه‌های دیگری در ذهن داریم،‌ به آن اضافه کنیم. از نظر شما، چه کسانی را می‌شود به این لیست اضافه کرد؟

۱۰ چهره تأثیرگذار نظامی در دوران جنگ

۱/

نام: مصطفی چمران

مسئولیت: فرمانده ستاد جنگ‌های نامنظم

متولد: ۱۳۱۱ (۴۸ ساله)

آخرین وضعیت: شهادت در ۳۱ خرداد ۱۳۶۰

دلیل اهمیت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هم در لبنان به فعالیت‌های چریکی و تشکیلاتی می‌پرداخت و وقتی جنگ تحمیلی آغاز شد، توانست به خوبی و با سرعت، گروهی از نیروهای زبده عملیاتی را دور خود جمع کرده و ساماندهی کند. او در ستاد جنگ‌های نامنظم،‌ عملیات‌های چریکی متعددی در منطقه جنوب طرح‌ریزی و اجرا کرد که در جلوگیری از نفوذ بیشتر دشمن به خاک کشور، بسیار مؤثر بود. او پیش از آغاز جنگ هم در کردستان و غرب کشور، نقش مهمی را ایفا کرد؛ گاهی در مقابل ضدانقلاب، سلاح برداشت و وقتی لازم بود، سلاحش را زمین گذاشت تا آرامش را به آن منطقه ملتهب،‌ هدیه کند.

۱۰ چهره تأثیرگذار نظامی در دوران جنگ

۲/

نام: علی صیاد شیرازی

مسئولیت: فرماده نیروی زمینی ارتش

متولد: ۱۳۲۳ – (۳۷ساله)

آخرین وضعیت: شهادت در ۲۱ فروردین ۱۳۷۸

دلیل اهمیت: شاید مهمترین نقش او را بشود در هماهنگی کاملش با جریان جنگ تحمیلی و خصوصا همکاری همه‌جانبه با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و روحیه نظامی‌اش دانست. او که حیات مادی‌اش ۱۱ سال پس از جنگ نیز ادامه داشت، هیچگاه جبهه‌ها را ترک نکرد و همواره دانشجویان افسری و کادر ارتش را به این مناطق می‌برد تا ضمن گفتگو با فرماندهان ارشد سپاه و ارتش، تجربیات زمان جنگ را به ‌آنها منتقل کند. روحیه عرفانی و بسیجی او در سال‌های جنگ، در بسیاری از صحنه‌های سخت نبرد، کارگشا بود. از نقش بی‌بدیل او در موفقیت عملیات مرصاد نیز نمی‌توان به سادگی گذشت.

۱۰ چهره تأثیرگذار نظامی در دوران جنگ

۳/

نام: محسن رضایی

مسئولیت: فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

متولد: ۱۳۳۳ (۲۷ ساله)

آخرین وضعیت: همچنان در حال خدمت به نظام

دلیل اهمیت: تجربیات اقدامات نظامی‌اش در مبارزه با رژیم پهلوی باعث شد خیلی زود، نقش و جایگاه خود را در نشکیلات خودجوش بسیج مردمی و سپاه پاسداران پیدا کند و بعد از تغییرات متعدد در فرماندهی سپاه، سکان هدایت این تشکیلات نوپا به دست او افتاد و توانست با موفقیت،‌ ارتباط جبهه‌ها با تشکیلات دولتی و حکومتی را برقرار کند. حمایت همه‌جانبه از فرماندهان یگان‌های رزمی و تلاش شبانه‌روزی او در هدایت سپاه، سابقه درخشانی در کارنامه او ثبت کرد. با کمی مطالعه در وضعیت خاص آن سال‌ها می‌شود فهمید او چه مسئولیت مهمی را بر عهده داشته و توانسته آن را تا سال‌ها پس از جنگ،‌ ادامه دهد.

۱۰ چهره تأثیرگذار نظامی در دوران جنگ

۴/

نام: غلامحسین افشردی (حسن باقری)

مسئولیت: فرمانده قرارگاه نصر

متولد: ۱۳۳۴ (۲۶ ساله)

آخرین وضعیت: شهادت در ۹ بهمن ۱۳۶۱

دلیل اهمیت: اگر چه خبرنگار ساده روزنامه جمهوری اسلامی بود اما وقتی پایش به جنگ باز شد، بی سر و صدا، غوغا کرد. با شروع جنگ تحمیلی نقش ویژه‌ای در سامان‌دهی اطلاعات ایفا کرد و به جمع‌آوری نقشه‌ها و پیاده کردن وضعیت مناطق عملیاتی روی آنها، اقدام کرد و برای ارزیابی توان و استعداد دشمن، با چالاکی و شجاعت پیش می‌رفت. فعالیت‌های مثبت او در این زمینه با سازماندهی عناصر اطلاعاتی و برگزاری آموزش مختصری برای آنها، منجر به راه‌اندازی واحد اطلاعات عملیات در ستاد عملیات جنوب گردید. قدرت او در کسب و تحلیل اطلاعات رزمی آنچنان بود که باسابقه‌های ارتش را هم انگشت به دهان می‌گذاشت.

۱۰ چهره تأثیرگذار نظامی در دوران جنگ

۵/

نام: محمد جهان‌آرا

مسئولیت: فرمانده سپاه خرمشهر

متولد: ۱۳۳۳ (۲۷ ساله)

آخرین وضعیت: شهادت در ۷ مهرماه ۱۳۶۰

دلیل اهمیت: او در شکل‌گیری سپاه خرمشهر نقش فعال و اساسی داشت و ابتدا مدتی مسئولیت واحد عملیات را به عهده گرفت. در آن زمان با توجه به ضعف عملکرد دولت موقت در تأمین خواسته‌های اولیه مردم محروم منطقه، برخی تلاش داشتند تا با طرح ضعف‌های ناشی از حکومت ستمشاهی، نظام را زیر سئوال برده و مردم را بدبین و به مقابله با آن بکشانند. با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با نیروهای سپاه و مردمی در مقابل تجاوز عراق ایستادگی نمود تا جایی که توانستند دشمن را ۴۵ روز معطل نگه دارند و از سقوط خرمشهر جلوگیری کنند. مقاومت خرمشهر همواره با نام شهید جهان‌آرا یاد می‌شود.

۱۰ چهره تأثیرگذار نظامی در دوران جنگ

۶/

نام: قاسم سلیمانی

مسئولیت: فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله

متولد: ۱۳۳۵ (۲۵ ساله)

آخرین وضعیت: شهادت در ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸

دلیل اهمیت: وی در طول دوران دفاع مقدس، با لشکر تحت‌ امر خود در عملیات‌های زیادی از جمله، والفجر ۸؛ که منجر به فتح «فاو» شد، کربلای ۴، کربلای ۵ و تک شلمچه حضور موثر داشت. عملیات کربلای ۵ از مهم‌ترین عملیات‌های ایران در دوران جنگ دانسته شده که تضعیف موقعیت سیاسی و نظامی ارتش بعث عراق و تثبیت اوضاع به سود قوای نظامی ایران از نتایج آن ارزیابی شده است. شجاعت و صلابت او در هدایت نیروها باعث شده بود لشکر ۴۱ هم در خطشکنی و هم در حفظ مناطق آزاد شده و عملیات پدافندی با موفقیت‌های چشمگیری روبرو شود.

۱۰ چهره تأثیرگذار نظامی در دوران جنگ

۷/

نام: سیدمجتبی هاشمی

مسئولیت: فرمانده گروه فداییان اسلام

متولد: ۱۳۱۹ (۴۰ ساله)

آخرین وضعیت: شهادت در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۶۴ (ترور)

دلیل اهمیت: با شروع غائله کردستان، در پی فرمان بسیج عمومی حضرت امام، هاشمی همراه عده‌ای از افراد کمیته منطقه ۹، عازم غرب کشور شد و در آزادسازی و پاک‌سازی آن منطقه شرکت کرد. هنوز چند روز از آغاز تجاوز عراق به خاک کشور نگذشته بود که سیدمجتبی، همراه عده‌ای از دوستان و هم‌رزمانش، داوطلبانه و مستقل به جنوب کشور عزیمت کرد و در مدرسه فداییان اسلام، واقع در شهر آبادان، مستقر شد. بدین ترتیب، اولین نیروی نظامی نامنظم برای مقابله با تهاجم عراق، در آبادان و خرمشهر به وجود آمد که به گروه فداییان اسلام شهرت یافت و فرماندهی‌اش با او بود.

۱۰ چهره تأثیرگذار نظامی در دوران جنگ

۸/

نام: احمد متوسلیان

مسئولیت: فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسوال‌ا... (ص)

متولد: ۱۳۳۲ (۲۷ساله)

آخرین وضعیت: شهادت در ۱۴ تیر ۱۳۶۱ (لبنان)

دلیل اهمیت: او آوازه و توان دفاعی دوران جنگ را به بیرون از مرزهای کشور برد. پس از آزادسازی خرمشهر، در ۱۶ خرداد ۱۳۶۱، تهاجم نیروهای رژیم اشغالگر قدس و صهیونیست‌ها به جنوب لبنان آغاز شد. ایران که اشغال لبنان را پاسخی به عملیات الی ‌بیت‌المقدس و آزادی خرمشهر می‌دید، تصمیم گرفت از لبنان پشتیبانی کند. بنابراین، یک هیئت عالی‌رتبه نظامی به فرماندهی متوسلیان روانه سوریه کرد. اولین گروه، ۲۱ خرداد وارد دمشق و در پادگان زبدانی مستقر شد. امام خمینی با اعلام اینکه «راه قدس از کربلا می‌گذرد»، دستور بازگشت نیروها را صادر کردند. متوسلیان هم برای بازگرداندن تدریجی نیروها، عازم سوریه شد.

۱۰ چهره تأثیرگذار نظامی در دوران جنگ

۹/

نام: منصور ستاری

مسئولیت: فرمانده نیروی هوایی ارتش

متولد: ۱۳۲۷ (۳۸ ساله)

آخرین وضعیت: شهادت در ۱۵ دی ۱۳۷۳ (سانحه هوایی)

دلیل اهمیت: ابتکار عمل ستاری در کنترل و هدایت هواپیماهای جنگنده رهگیر در عملیات خیبر (اسفند ۱۳۶۲) و بعد از آن در سال ۱۳۶۳، باعث شد سایت موشکی زمین به هوای هاوک که به سایت پیروزی معروف شده بود، به موفقیت‌های چشمگیری برسد و برای اولین بار، آنتن‌های رادار از گزند موشک‌های ضدرادار حفظ شود. ستاری در عملیات والفجر ۸ مسئولیت پدافند هوایی ستادکل را بر عهده داشت و با استفاده از این طرح و هوش و نبوغ خود در این عملیات، ابتکارات خوبی به منصه ظهور رساند و توانست هفتاد فروند هواپیمای جنگنده دشمن را منهدم کند. ستاری در بهمن ۱۳۶۵ فرمانده نیروی هوایی ارتش شد.

۱۰ چهره تأثیرگذار نظامی در دوران جنگ

۱۰/

نام: عبدالرسول زرین

مسئولیت: تک‌تیرانداز

متولد: ۱۳۲۰(۴۰ ساله)

آخرین وضعیت: شهادت در ۱۱ اسفند ۱۳۶۲

دلیل اهمیت: او در ۷۰۰ شلیک موفق فرماندهان و نیروهای تأثیرگذار بعثی را کشته بود.سیداحمد موسوی، فرمانده اطلاعات عملیات گردان غواصان یونس لشکر امام حسین، در خاطره‌ای از او می‌گوید: چند ماه قبل از شهادتش از او پرسیدم، تعداد شلیک‌های موفق شما تا کنون چقدر بوده‌است؟ اول نمی‌خواست بگوید، ولی وقتی اصرار کردم (حدود ۶ تا ۷ ماه قبل از عروجش) ایشان گفت «تا الان بالای ۲ هزار نفر در ذهنم هست و در دفترچه‌ام ثبت کرده‌ام» که این تعداد قطعاً در چند ماه بعد و در عملیات‌های بعدی و بین عملیات‌ها در سنگرهای کمین و تا لحظه شهادت ایشان بیشتر هم شده بود.

*میثم رشیدی مهرآبادی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    12 18
    ملاک تأثیرگذاری چیه؟
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      9 1
      همه جوان زیر زیر ۳۰سال فرمانده جوون در کف دست از کشور محافظت کردن الان زیر ۳۰ حتی ۴۰ ساله ها بیکار علاف معتاد مجرد لیسانس و ارشد و دکترا..
    • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      5 0
      ملاک، با دست خالی و قدرت ایمان به نصرت الهی یک دشمن تا بن دندان مسلح را به عقب برگرداندن.
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    24 3
    شهید احمد کاظمی رو جا انداختید. به شهادت سردار سلیمانی، زیرک‌ترین فرمانده جنگ شهید کاظمی بودند؛ فاتح حقیقی خرمشهر و اولین فرمانده‌ای که وارد خرمشهر شد.
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
      2 0
      هر کدام از شهدای ایران اسلام نخبگانی بودند که در دیار باقی قدرشان بیشتر شناخته میشود و اگر قرار باشد اسم ببریم باید تمامی 200 هزار شهید ایران اسلامی را تک به تک نام ببریم .به نظر میرسد دغدغه نویسنده مقاله در این مجال کوتاه فقط ادای دین به نام برخی از بزرگان عرصه سلحشوران ایران اسلامی باشد والا کسی منکر خدمات شهدائی چون شهید احمد کاظمی ، شهید حاج حسین خرازی ، شهیدان حمید و مهدی باکری ،شهید مهدی زین الدین ، شهید عبدالحسین برونسی ، شهید ابراهیم همت ، شهید عباس بابائی ، شهید عباس دوران ، شهید نادر مهدوی، شهید علی اکبر شیرودی ، شهید احمد کشوری ، شهید ناخدا محمد ابراهیم همتی و یاران سلحشورش در ناوچه پیکان و دهها هزار شهید جان برکف دیگر که هر کدام اسم و عمل پاک و خالصانه شان بر عرصه این آب و خاک پرتو افشانی میکند. رحمت و غفران الهی بر همه شهدای اسلام و ایران اسلامی . اللهم عجل لولیک الفرج والعافیة وانصر
  • مهدی نادری IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    19 4
    باسلام به روح عزیزوپاک شهدا بسیارفداشدن وجان شیرین را هدیه کردن که ما الان بتونیم بگیم زنده شمابودید وما مرده وشرمنده شهدا واقعا شرمنده ایم..........
  • رضا IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    11 7
    یادشان گرامی امید که با معرفی هر چه بیشتر این قهرمانان به نسل جوان میهن، شاهد خیل عظیم افتخارآفرینان کشور در حوزه های مختلف از جمله عرصه نظامی کشور باشیم.
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    8 1
    احمد متوسلیان . شهادت 14 تیر 1361 . آیا این را هم مانند اخبار شهادت گذشته تصحیح خواهید کرد یا از پس به جاوید الاثر متوسلیان باید شهید گفت ؟
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    8 5
    بیش از دو هزار و پانصد حساب بانکی در زیر مجموعه های وزارت نفت که زیر نظر حساب خزانه نیست ، برسید به داد مردم که از همین حساب ها تامین مالی آشوب گرها و اغتشاش گران را بر عهده می گیرند و امنیت اقتصادی و اجتماعی و روانی مردم را ازبین می برند . وزارت نفت چهل سال است با عدم شفافیت به مردم ظلم می کند برسید به داد جوانان که برای یک خانه بیست و پنج متری زندگی هایشان به گره خورده است. اخه به چه دینی زندگی می کنید
  • حمیدرضا IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    19 2
    *** درود خدا بر تمام شهدا و کارشناس خبری مشرق .... با اجازه چون پرسش شد چه کسانی را میتوان نام برد .... با یادی از تمام شهدا .... شهدای عزیز 1-احمد کاظمی 2_ حاج حسین خرازی 3_ شهید ابراهیم همت 4 مهدی باکری 5 محمود کاوه و مسیح کردستان بروجردی 6_ تیمسار بابایی و تمام شهدای هوانیروز ارتش 7_ شهید علی اکبر شیرودی و احمد کشوری 8_ تیمسار فلاحی و نامجو و فکوری 9 _ شهید ابراهیم همتی فرمانده ناوچه پیکان و شهید نادر مهدوی و دکتر سیاری 10_ سلطان هور شهید علی هاشمی و تمام شهدای ایران .
    • حمیدرضا IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      0 0
      بله این لیست ومشابه این لیست هیچ ارزشی ندارد چون فقط سلیقه اشخاص هست و دارای خطا !
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    14 3
    حاج حسین خرازی رو نیاوردی بعد محسن رضایی رو نوشتی، خدایی خیلی باحالی
    • FR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      1 0
      يكى از شركاى رف در خوراندن جام زهر به عبد صالح خداوند امام خمينى ( ره ) ،،،،،!!!
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    13 3
    روح بزرگ شان شاد و نگهدار وطن عزیزمان
  • مجتبی IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    13 4
    شهید کاوه شهید همت شهید باکری شهید یاسینی شهید شیرودی شهید زین الدین شهید برونسی ...............آقای قالیباف و ........... باید حداقل یک لیست 100 نفره میذاشتید
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    13 1
    شهیدان باکری همت وزوایی مسیح کردستان شیرودی کشوری
  • آرش IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    13 0
    مشرق واقعا بی انصافی بود که نامی از مرحوم جناب خلبان محمود اسکندری خلبان نابغه فانتوم که عملیاتهای غیرممکن را انجام میداد نبردید
  • ناشناس IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    15 1
    قطعا شهیدان دیگر از جمله شهیدان دوران -بابایی-کشوری و شیرودی ازفرماندهان و خلبانان شجاع نیروی هوایی ارتش و شهیدان همت -باکری خرازی از فرماندهان دلیر سپاه جز از قلم افتادگان موثر در جنگ بوده اند(حتی نقشی سازنده تر و بیشتر از محسن رضایی ) که یادشان تا ابد بر تارک ایران اسلامی سرافراز خواهد بود.
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    11 4
    خدای ارواح همه شهدا را غریق رحمت نموده و متعالی نماید ولی بسیار بد عنوانی برای این چند نفر انتخاب کردید یا عنوان را عوض کنید و یا اسامی لیست را البته برخی شان. به گفته قریب به اتفاق رزمندگان و محققان جنگ دو نفر در کل جنگ متفاوت از همه فرماندهان بودند یک شهید بروجردی و دوم شهید مهدی باکری
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    11 7
    زیر ۳۰ سال فرمانده، الان بیکار
  • از آن روزها IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    4 2
    همین نظامی (بحث بر سر اهمیت و نقش نظامی است ) مرتضی باقری که تاسیس لشکرهای ۳۱ عاشورا ۲۵ کربلا و ۵ نصر و بعدها فرماندهی لشکر۱۴ امام حسین فقط بخشی از اقدامات خاص اوست به مراتب بیشتر از شهید متوسلیان است البته موارد دیگری هم برای اشتباه بودن این براورد هست اما همین یک مورد را نوشتم
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    4 3
    یادش‌بخیر‌
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    8 3
    مردان آسمانی که بدلیل اخلاص و تلاششان خدا به ایشان آبرو و عزت داد
  • رضا یارمحمدخواه IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    6 5
    به محسن رضایی کار نداریم که پرونده ش هنوز بازه منتها مابقی و یکسری فرمانده های دیگه ما از جون عملا پای کار بودن اون دنیا دست مارو بگیرن، صلواتی تقدیمشون میکنم
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    9 3
    شهدا همه تاثیر گذار بودند .
  • TR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    10 8
    افرین که اصلا از باکری و لشکر خط شکن عاشورا اسمی هم نیومده.
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    6 5
    یعنی نقش شهید صیاد فقط هماهنگی با سپاه بوده؟؟واقعا خجالت نمیکشید؟؟
    • حجت IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      2 0
      شهیدان فلاحی، فکوری، نامجوم که هیچی همون هماهنگیم نمی کردند
  • قاسم IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    4 3
    بسیار عالی بود ممنونم
  • مهدی IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    8 1
    اخه خرازی و کاظمی رو ننوشتی بعد محسن رضایی رو زدی
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    5 0
    والله خیلی بی سلیقگی کرده هرکی این لیست رو تهیه کرده. خدای ناکرده نمیخوام قدر و منزلت هیچ شهیدی رو پایین بیارم چرا که از نظر من اون رزمنده گمنام در فلان دسته از گروهان و گردان و لشگری که اصلأ هیچ اسمی ازش نیست هم برای وطن جان خود رو فدا کرده پس مؤثر بوده در دفاع مقدس. اما شهیدانی چون همت، خرازی، زین الدین، باکری، احمد کاظمی، بروجردی ووو حداقل این عزیزان باید نامشون در این لیست می بود.
  • هادی IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    5 1
    محسن رضایی و خط بزنید جاش مهدی باکری رو بذارید.
    • ایران IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      0 0
      واقعا باید خط زد
    • ایران IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      0 0
      شهید فلاح شهید کشوری و هزاران دلیر مرد دیگر را باید نوشت
    • شادی IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
      0 0
      خط نزنید هم محسن و هم مهدی باکری باشند
  • هادی IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    2 0
    تاثیرگذاریش تو نامه ایه که به امام نوشت و امام رو مجبور کرد جام زهر رو بنوشه.
  • م IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    2 0
    آنهایی که خوب بودند در سپاه در همان هشت سال جنگ شهید شدند.
  • افضلي IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    0 0
    كجايند مردان بي ادعا...
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    0 0
    این فهرست بندی تحت تاصیر شرایط امروز است. شهدا باکری؛ همت؛ خرازی؛ ذین الدین حتما جزو 10 نفر اول بودند.
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    0 0
    این لیست جای ابهام دارد.تکاور ارتشی که شکارچی ۴۰۰ تانک بود کجاست.شهید خلبان بابایی و اردستانی و ...یه تعداد از شهدای عزیز ارتشی جایشان خالیست.حتی حاج آقا غلامرضا حسنی امام جمعه فقید ارومیه .شهید باکری و یه تعدادی اگر واقعا ....حیف
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 0
    جانم فدای ایران
  • دبیر تاریخ IR ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 0
    همه جوانان ونوجوانان ودانش آموزان،،که بدون هیچ چشم داشتی،به مقابله دشمن،سفاک شتافتند،،ومردانه در راه میهن جلن باختند شهدای شاخص هستند..روحشان شاد ونامشان تا ابد درتاریخ ایران جاوید
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 0
    شهید خلبان سرلشکر عباس بابایی و شهید مهندس سرلشکر مهدی باکری و شهید همت جز تاثیر گذار ترین چهره های نظامی بودند من فردی را میشناسم نه نظام راقبول داشت نه ولایت رهبری را، ولی با خواندن کتاب خاطرات شهید بابایی کلی 360 درجه تغییر کرد الان هم یک فرد سپاهی در سپاه خدمت می کند. کتاب مهدی باکری هم همینطور
  • محسن باقری IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    0 0
    یادی هم از تیمسار حزب الهی سرلشکر خلبان عباس بابایی می کردید که حقیقتا خودشان یک ارتش بود به تنهایی
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
    0 0
    ۳۵ هزار دانش آموز شهید،،،چو ایران نباشد تن من مباد، اگر زندگی تشنه مرگ ماست،،هر آن کس نمردست هم زنده نیست
  • مصطفی IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
    1 0
    چه نسل طلایی بودند؟ حیف بود که شهید نشوند. رحمت خدا بر امام خمینی اللهم عجل لولیک الفرج

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس