کد خبر 1501999
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۵
چرا بلینکن این بار دست خالی از چین برگشت؟

چینی‌ها، هم در دوران ریاست جمهوری ترامپ و هم در دوران ریاست جمهوری بایدن، به طرز معناداری سیاست خارجی متوقعانه و مداخله‌گرایانه واشینگتن در شرق آسیا را به چالش کشیده و این مداخله‌گرایی مزمن را در نقاط دیگر پاسخ داده‌اند.

به گزارش مشرق، نورنیوز نوشت: نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: گرچه مقامات کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا تلاش کردند دستِ‌کم در عرصه دیپلماسی عمومی، سفر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور به پکن را نمادی از دیپلماسی هوشمندانه و تمایل واشینگتن به کاهش تنش‌ها با چین وانمود کنند اما این تلاش تنها با گذشت ۲۴ ساعت از بازگشت بلینکن با شکست مواجه شد.

ماجرا این‌گونه رقم خورد که؛ «جو بایدن» در اظهاراتش که رد عصبانیت و استیصال در برابر پکن در آن مشخص بود، در حالی رهبر چین را یک دیکتاتور توصیف کرد که بنابر اعلامیه رسمی وزارت خارجه آمریکا، دیدار بلینکن با «شی جین‌پینگ» در پکن با هدف کاهش تنش میان دو کشور صورت گرفته بود!

بایدن که در جریان رویدادی برای جمع‌آوری کمک‌های انتخاباتی در کالیفرنیا صحبت می‌کرد گفت: «آقای شی از تنش‌های اخیر پیرامون بالن‌های جاسوسی چین که وارد آمریکا شده بود شرمنده است. دلیل ناراحتی زیاد شی، در زمانی که من تصمیم به ساقط کردن بالن پر از تجهیزات جاسوسی گرفتم، این بود که نمی‌دانست آنجاست. این برای دیکتاتورها مایه شرمندگی است وقتی نمی‌دانند که چه اتفاقی افتاده است!»

فارغ از آدرس‌ها و نشانه‌های دروغی که بایدن در ماجرای حضور طولانی مدت بالن چینی بر فراز چندین ایالت آمریکا مطرح کرده، او در اصل انتظار برخورد قاطعانه چینی‌ها با لفاظی‌های بلینکن در پکن را نداشت، زیرا مقامات چینی بارها و به صراحت خطوط قرمز خود را برای واشینگتن تشریح کردند.

گرچه بلینکن در جریان سفر به چین تلاش کرد مداخله‌گرایی‌های مکرر واشینگتن در محیط پیرامونی چین از جمله تایوان، تبت، هنگ کنگ، فیلیپین، شبه جزیره کره و دریای چین جنوبی را طبیعی و متناظر با «اصل بازدارندگی ذاتی بازیگران» جلوه دهد، اما خشم بایدن از نتایج این سفر نشان می‌دهد که چینی‌ها روایت‌سازی وزیر خارجه آمریکا از تحولات بین‌المللی را نپذیرفته و اجازه تبدیل خطوط قرمزشان به خطوط زرد و قابل انعطاف را نداده‌اند.

چینی‌ها، هم در دوران ریاست جمهوری ترامپ و هم در دوران ریاست جمهوری بایدن، به طرز معناداری سیاست خارجی متوقعانه و مداخله‌گرایانه واشینگتن در شرق آسیا را به چالش کشیده و این مداخله‌گرایی مزمن را در نقاط دیگر پاسخ داده‌اند.

در چنین شرایطی تاکید بلینکن بر «بازدارندگی توأم با مداخله‌گرایی»، از نظر چینی‌ها و البته عقلای حوزه روابط بین‌الملل چیزی جز یک تلقی و دروغ‌پردازی مضحک از مناسبات کلان حوزه روابط بین‌الملل نیست.

از آن سو؛ گرچه چینی‌ها رسما پاسخ سخنان اخیر بایدن را نداده‌اند اما قطعا از اینکه بلینکن هشدار پکن را به صورتی آشکار و صریح به رئیس جمهور آمریکا منتقل کرده راضی به نظر می‌رسند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    1 1
    مهم اینه که چینی ها راضی به نظر برسند؟ سخن راست گفتند پیشینیان که عهد و وفا نیست در چینیان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس