کد خبر 1501037
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
بلینکن: فصل بالن جاسوسی در روابط با چین باید بسته شود

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با مقام‌های عالیرتبه چینی اعلام کرد که دو کشور باید از حادثه بالن جاسوسی گذر کنند و این فصل از روابط طرفین باید بسته شود.

به گزارش مشرق، بلینکن در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی نیوز گفت که سفر وی به پکن یک شروع مهم در تثبیت روابط آمریکا با چین است و اینکه کشورها باید از حادثه بالن جاسوسی که باعث تعویق سفر وی شد، گذر کنند.

بلینکن در این مصاحبه که قبل از ترک پکن انجام شد تاکید کرد: این فصل باید بسته شود. توقف افول روابط بین دو قدرت اقتصادی جهان حاصل یک دیدار نیست. اما یک شروع خوب و به نظرم مهم است.

براساس این گزارش، مقام‌های آمریکایی انتظار زیادی از این سفر ندارند و می‌گویند که هر گونه پیشرفتی بعید به نظر می‌رسد. حتی پس از سفر بلینکن دو کشور هنوز کانال‌های ارتباط نظامی که چین سال گذشته قطع کرده را از سر نگرفته اند.

بلینکن با اشاره به تقابل‌های اخیر در تنگه تایوان و دریای چین جنوبی که پکن آن را برای دفاع از حاکمیت خود ضروری می‌دانست اما آمریکا آن را خطرناک عنوان کرده، گفت که از سرگیری ارتباطات نظامی امری ضروری است.

سفر بلینکن به چین نخستین سفر یک وزیر خارجه آمریکا به این کشور آسیایی از سال ۲۰۱۸ است. وی قرار بود در ماه فوریه این سفر را انجام دهد اما مشاهده یک بالن جاسوسی چین بر فراز ایالات متحده باعث شد این سفر به تعویق بیافتد. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته گفت که توافق بین وی و شی جین پینگ همتای چینی‌اش در حفظ ارتباطات باز بخاطر این بالون جاسوسی از مسیر خارج شده است.

به اعتقاد بلینکن دولت بایدن که دستور ساقط کردن بالن را از سوی ارتش داده بود، اقدام لازم را در حفظ منافع آمریکا انجام داده است.

هفته گذشته نگرانی‌های وجود داشت مبنی بر اینکه سفر بلینکن بار دیگر به علت انتشار گزارش‌هایی در مورد وجود یک پایگاه اطلاعاتی چین در کوبا به تعویق بیافتد.

بلینکن گفت که بارها با همتایان چینی خود این قضیه را در میان گذاشته است.

جمهوریخواهان در کنگره آمریکا با سفر بلینکن به چین مخالفت و اعلام کردند که کاخ سفید باید یک موضع سخت‌تر در قبال چین اتخاذ کند اما بلینکن به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی دولت می‌گوید که عدم تعامل با چین کاملا غیرمسئولانه است.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: اگر تعامل نکنیم، حصول اطمینان از اینکه رقابتی که ما در آن هستیم به منازعه تبدیل نمی‌شود بسیار دشوارتر خواهد شد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس