بلینکن در مساله کره شمالی از چین چه توقعی داشت؟

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که در سفر اخیر به چین از این کشور خواسته تا به کره شمالی فشار آورده و پیونگ‌یانگ را ترغیب کند تا از آنچه «رفتار خطرناک» خوانده شده، دست بردارد.

به گزارش مشرق، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که دیروز (دوشنبه) سفر دو روزه‌اش به چین به اتمام رسید، می‌گوید که در این سفر از رهبران پکن خواسته تا در اعمال فشار بر کره شمالی کمک کرده تا این کشور از «رفتار خطرناکش» دست کشیده و با واشنگتن تعامل کند.

بلینکن پس از ملاقات با شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین گفت که در این سفر، با مقامات پکن درباره مسائل مختلفی همچون «اقدامات و لفاظی‌های بی‌ملاحظه و فزاینده» کره شمالی، گفت‌وگوهای «مثبتی» داشته است.

وزیر خارجه آمریکا دراین‌باره گفت: تمام اعضای جامعه بین‌الملل به تشویق و ترغیب کره شمالی برای رفتار مسئولانه، توقف پرتاب موشک و آغاز تعامل و مذاکره درباره برنامه هسته‌ای این کشور، تمایل دارند.

وی تاکید کرد: چین برای اعمال فشار بر پیونگ‌یانگ جهت مشارکت در گفتمان و پایان رفتارهای خطرناکش، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

هرچند بلینکن هیچ توضیح و شفاف‌سازی درباره انتظاراتش از پکن در موضوع کره شمالی نکرد، مقامات آمریکایی پیش‌تر مدعی شده بودند که چین قادر است روی سیاست‌های کره شمالی تاثیر بگذارد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پارسال پس از نخستین ملاقات حضوری‌اش با همتای چینی، مدعی شد که پیونگ‌یانگ برای «بازداشتن» همسایه‌اش از آزمایش‌های موشکی آینده، «مسئولیت» دارد و در ادامه نیز هشدار داد که در صورت تداوم آزمایش موشکی، واشنگتن اقدام «تدافعی» اتخاذ خواهد کرد.

یون سوک‌یول، رئیس جمهور کره جنوبی نیز در اظهاراتی مشابه بایدن، گفته بود که چین توانایی تاثیرگذاری روی کره شمالی داشته و مسئولیت دارد تا در این فرآیند مشارکت کند.

تنش‌ها بین آمریکا و کره شمالی در طول سال گذشته تشدید شد به طوری که نیروهای آمریکایی به همراه کره جنوبی، رزمایش‌های مشترک نظامی را برگزار کردند و پیونگ‌یانگ نیز این رزمایش‌ها را تحریک‌آمیز خواند و تاکید کرد که واشنگتن و سئول در حال تمرین برای حمله به کره شمالی هستند. پیونگ‌یونگ در واکنش، چندین و چند آزمایش موشکی انجام داد که طی یک سال بی‌سابقه بود.

گرچه آمریکا و متحدان منطقه‌ای این کشور، کره شمالی را مسئول تشدید تنش‌های اخیر می‌دانند، مقامات چینی به دفعات از رزمایش‌های آمریکا در شبه‌جزیره کره انتقاد کرده و گفته‌اند که این اقدامات تنها آتش تنش را شعله‌ور و پیونگ‌یانگ را نسبت به واکنش‌های تند تحریک می‌کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس