کد خبر 1501426
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
چین

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به «دیکتاتور» توصیف شدن رئیس‌جمهور این کشور از سوی همتای آمریکایی، چنین اظهارنظری را مضحک و غیرمسئولانه و ناقض شأن سیاسی چین خواند.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه چین به اظهارات «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا که همتای چینی خود را «دیکتاتور» خوانده بود، به شدت واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری امروز این وزارتخانه گفت: «اظهارات طرف آمریکایی بسیار مضحک و غیرمسئولانه است. به شدت حقایق اساسی، پروتکل دیپلماتیک و شأن سیاسی چین را نقض می‌کند». او در ادامه سخنان جو بایدن را تحریک سیاسی آشکار خواند.

این دیپلمات چینی گفت پکن نارضایتی شدید و مخالفت قاطع خود را در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا ابراز کرده است. اظهارنظری که تنها یک روز بعد از پایان سفر وزیر خارجه آمریکا به پکن بیان شد.

بایدن بامداد چهارشنبه در سخنانی در یک مراسم درآمدزایی انتخاباتی در کالیفرنیا مدعی شد «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین بعد از ورود یک بالن چینی به حریم هوایی آمریکا «خیلی ناراحت» شده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی نه چندان روشن گفت: «علت اینکه وقتی من آن بالن را با دو کانتینر پر از تجهیزات جاسوسی داخلش ساقط کردم شی جین‌پینگ خیلی ناراحت شد این بود که خبر نداشت آن بالن آنجا بود». وی در ادامه گفت: «برای دیکتاتورها خیلی مایه پریشانی است که خبر نداشته باشند چه اتفاقی افتاده است».

پیش‌تر، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا پس از دیدارهای دو روزه در پکن با مقامات چینی از جمله رئیس‌جمهور این کشور گفت هیچ پیشرفتی در از سرگیری خط تماس مستقیم نظامی با چین حاصل نشده است.

چین و آمریکا بر سر طیفی وسیعی از مسائل از تجارت تا مسائل حاکمیتی چین اختلاف‌نظر دارند. کمک‌های نظامی آمریکا به تایوان که چین آن را متعلق به خود می‌داند، این نگرانی را ایجاد کرده که ممکن است کار پکن و واشنگتن به درگیری نظامی بر سر این جزیره بکشد. چین بارها به حضور نظامی آمریکا در منطقه اعتراض کرده است.

سفر بلینکن، اولین سفر یک وزیر خارجه ایالات متحده به چین در پنج سال گذشته بود که مقام‌های آمریکایی و تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند دستاورد چندانی در جهت حل اختلافات دو کشور و تاثیر مثبتی بر روابط پرتنش آن‌ها نداشته باشد.

وزیر خارجه چین در دیدار با بلینکن گفت روابط میان چین و آمریکا در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد که در تضاد با منافع هر دو کشور است. وی همچنین تاکید کرد «تایوان موضوع اصلی در روابط چین و آمریکاست و بزرگترین خطر درباره این رابطه به شمار می‌آید».

وزارت امور خارجه چین جمعه و در آستانه سفر بلینکن هم در بیانیه‌ای درباره دخالت در امور داخلی خود به واشنگتن هشدار داد. پکن ضمن تاکید بر لزوم توقف تضعیف حاکمیت، امنیت و منافع توسعه‌ای چین توسط آمریکا به‌ بهانه رقابت، افزود: واشنگتن پکن را رقیب اصلی و مهمترین چالش ژئوپلیتیکی خود می‌داند و این یک خطای جدی در ارزیابی‌های آن‌ها است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس