به گزارش گروه اجتماعی مشرق، رحمت‌الله حافظی در نطق پیش از دستور یکصد و سی و هشتمین جلسه شورای شهر تهران با توجه به فرا رسیدن سال نو اظهار داشت: ضمن تشکر از تلاش‌ها و زحمات اعضای شورای شهر تهران طی سال گذشته پیشاپیش آغاز سال 94 را به شما و موکلین عزیزم تهنیت عرض نموده و مطالبی را تحت عنوان حول حالنا الی احسن الحال در مدیریت شهری را تقدیم می‌کنم.

حافظی افزود: با این دعای پرمعنا به هنگام تحویل سال از خداوند تبدیل حال به احسن حال را درخواست می‌نماییم و آیا نباید ابتدای احسن حال را بشناسیم و سپس در راه تحقیق آن گام برداریم. کمال ما انسان‌ها در این است که سوی حال را به احسن الحال تبدیل کنیم اما این احسن‌الحال در مدیریت شهری به چه معناست.

وی اضافه کرد: اگر کمی دقت و تعامل کنیم به راحتی دریافته که احسن‌الحال در اینجا یعنی هدایت قطار مدیریت شهری و مدیریت جهادی از روی ریل خود محوری به ریل عقلانیت و کارشناسی مبتنی بر مبانی علمی و فنی است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اضافه کرد: با توجه به اینکه یک سال تلاش و فعالیت را پشت سر گذاشتیم مایل هستیم در برخی احسن‌الحال مدیریت و مصادیق آن را مرور کنیم و احسن‌الحال یعنی تعقل و تدّبر بیشتر در ساخت پیاده‌رو امام حسین (ع) به طوری که موجب نارضایتی مردم و اتلاف منابع شهر را فراهم کنیم.

حافظی بیان داشت: احسن‌الحال یعنی کارشناسی دقیق و علمی دستگاه به تصفیه‌خانه شیرآبه پسماندها در کهریزک که پس از هزینه کردن10ها میلیارد تومان بلااستفاده نماند و شیرآبه پسماند همچنان به عنوان یک خطر زیست محیطی سلامت منطقه، شهروندان و آب‌های زیرزمینی را تهدید ننماید.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: احسن‌الحال یعنی پرداخت به موقع 7 میلیارد تومان مطالبات پیمانکاران داخلی و خارجی در پروژه تولید برق از پسماند که پس از یک ماه از افتتاح آن مجموعه به جای 90 مگاوات برق تنها 2 مگاوات برق تولید کرده و با خروج پیمانکار خارجی به بهانه تعطیلات سال نو عملا در حالت غیرفعال قرار گرفته است.

حافظی بیان داشت: حول حالنا یعنی توفیق و تأکید بیشتر بر اجرای قانون. در ماده 13 آئین‌نامه اجرایی ماده یک قانون اصلاح، حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب 20 تیر ماه سال 1388 که مجمع تشخیص مصلحت نظام چنین آمده است: «وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری‌ها موظفند در جهت حفظ باغات مخصوصا در شهرهایی که سرانه فضای سبز آنها کمتر از استاندارد است در مطالعات طرح جامع شهرها حتی‌الامکان باغات را در کاربری فضای سبز پیش‌بینی کنند».  اما می‌بینیم 120 هزار هکتار باغ به هم پیوسته کن در پهنه مسکونی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: حول حالنا یعنی تدوین ساز و کار منضبط برای تحقق و نظارت بر منابع غیرنقد بودجه شهر تهران که در سال 93 بیش از 50 درصد از کل بودجه شهرداری بوده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تصریح کرد: حول حالنا یعنی پسماندهای بیمارستان تفکیک شده از مبدأ را در ضلع دپوی پسماند دفع نکنیم و فاجعه زیست محیطی ایجاد نکنیم.

انتقاد حافظی به فروش و تغییر کاربری‌های عمومی در درآمدهای ناپایدار

حافظی گفت: حول حالنا الی احسن الحال یعنی اجتناب از خرید باغات مردم به نام و با قیمت فضای سبز و تغییر کاربری آن به مسکونی و متعاقبا فروش آن به مردم و تعاونی‌های مسکن شهرداری‌.

وی تصریح کرد: حول حالنا یعنی پایبندی به قانون و پذیرش کامل آن و اجتناب از اعمال نظارت و سلایق شخصی در مصوبات شورای شهر و پذیرفتن و باور به اینکه جمله «حذف قانون خلاف شهر است» در حوزه مدیریت شهری نیز صائب است و می‌توان رفتارها و عملکرد مدیریتی را به خلاف شهر تبدیل سازد.

حافظی ادامه داد: حول حالنا الی احسن الحال یعنی اینکه نبایستی خارج از طرح‌های تفصیلی و جامع شهر طی 4 سال بیش از 15 هزار میلیارد تومان از فروش و تغییر کاربری‌های عمومی درآمد ناپایدار و نامشروع کسب کرد.

پاسخ دبیر به اعتراض فرمانداری/ انتقاد حافظی به فروش و تغییر کاربری‌های عمومی در درآمدهای ناپایدار/ تقدیر چمران از فرمانده سابق نیروی انتظامی تهران

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اضافه کرد: حول حالنا یعنی تصویب شناسنامه باغات و محدوده حریم شهر هر 5 سال یک بار با استناد به قانون حفظ و گسترش فضای سبز.

وی بیان داشت: حول حالنا در شورا نیز یعنی دستیابی به جایگاه واقعی هدایت، نظارت  و حمایت و تحقق بدون قید و شرط کارویژه‌های نظارتی و مقررات‌گذاری و سیاست‌گذاری و ایجاد پشتوانه علمی و پژوهش برای ارتقای کیفی طرح‌ها، لوایح و اجتناب از تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر لابی‌گری اداری و سیاسی.

حافظی گفت: در خاتمه نیز از مقام معظم رهبری که با سخنان اخیر در مجمع فعالان محیط زیست بهترین هدیه را به مردم و اعضای شورای شهرها و روستاها خصوصا اعضای کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران اعطا نموده صمیمانه سپاسگزاریم و امیدواریم در اولین جلسات کمیسیون بتوانیم طرح‌هایی را در راستای عملیاتی نمودن بیانات ایشان به صحن شورا تقدیم نماییم.

تقدیر چمران از فرمانده سابق نیروی انتظامی تهران

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران از سردار سرتیپ احمدی مقدم فرمانده سابق نیروی انتظامی تهران به دلیل خدمات ارزشمند قدردانی کرد.

وی تصریح کرد: در این سالها سردار سرتیپ احمدی مقدم همکاری خوبی را با مدیریت شهری (شورا و شهرداری) داشته‌اند.

چمران همچنین انتصاب سردار سرتیپ اشتری را به فرماندهی جدید نیروی انتظامی تبریک گفته و اظهار امیدواری کرد وی نیز بتواند در این سمت موفق باشد.

پاسخ دبیر به اعتراض فرمانداری/ انتقاد حافظی به فروش و تغییر کاربری‌های عمومی در درآمدهای ناپایدار/ تقدیر چمران از فرمانده سابق نیروی انتظامی تهران

محمد حقانی ضمن اشاره به جلسه اخیر مسئولان محیط زیست و مدیریت شهری و سایر اعضای شوراها با مقام معظم رهبری اظهارداشت: این نخستین باری نبود که مقام معظم رهبری در خصوص حفظ و صیانت از محیط زیست و باغات رهنمودهایی را داشتند چرا که در سال گذشته نیز ایشان در این زمینه صحبت‌هایی را مطرح کرده بودند.

مسئولان باید در جهت تحقق رهنمودها و فرمایشات مقام معظم رهبری تلاش کنند

وی تصریح کرد: مسئولان کشوری و مدیریت شهری باید در جهت تحقق رهنمودها و فرمایشات مقام معظم رهبری تلاش کنند و در این زمینه از برگزاری همایش‌های متعدد دست برداشته و به سمت تحقق منویات مقام معظم رهبری گام برداشته شود.

حقانی ادامه داد: باید بدون توجه به مسائل سیاسی، محیط زیست و نگهداری و صیانت آن مورد توجه دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد و بتوانیم در این زمینه فرمایشات مقام معظم رهبری و منویات ایشان را محقق نماییم.

سخنان مقام معظم رهبری اتمام حجت با مسئولان مربوطه بود

وی ادامه داد: سخنان مقام معظم رهبری اتمام حجت با مسئولان مربوطه بود و از این پس هیچکس حق ندارد تخریب باغات را مورد هدف خود قرار دهد.

حقانی ادامه داد: ایشان در جلسه اخیر با مسئولان محیط زیست و مدیریت شهری تاکید داشتند که حتی اگر برای حفظ باغات نیاز باشد باید قانون را نیز عوض کنیم که امیدواریم در بحث نگهداری و صیانت از محیط  زیست دستگاه‌های مسئول به وظایف خود عمل کنند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران اظهار امیدواری کرد: قوه قضاییه با کسانی که محیط زیست را تخریب می‌کنن برخورد جدی داشته باشد و اینگونه موارد را جرم اعلام و افراد را به سزای اعمال خود برسانند.

حقانی در ادامه به بخشنامه 5 ماده‌ای اخیر ریاست قوه قضاییه مبنی بر دستور ویژه برای حفظ باغات و جلوگیری از تخریب آنها اشاره کرد و گفت: در یکسال گذشته نیز به طور جدی کمیته محیط زیست شورا  در این زمینه ورود پیدا کرده که امیدواری با هماهنگی بخش‌های مختلف گام‌های موثری را برای حفظ و نگهداری باغات برداریم.

توقف ساخت و ساز در بوستان مادر

حقانی ادامه داد: بنده در یکسال گذشته نیز بارها و بارها در خصوص بوستان مادر و تغییر کاربری آن تذکراتی را مطرح کرده‌ام که متاسفانه هنوز نیز شاهد ساخت و ساز در این مجموعه هستیم اما ساکنین این منطقه همچنان امیدوارند این بوستان حفظ و ساخت و ساز در آن متوقف شود.

حقانی در ادامه از دولت تدبیر و امید خواست تا 50 درصد از پول مترو را به شهرداری پرداخت کند تا مدیریت شهری بتواند گام‌های موثرتری را در امر کاهش آلودگی هوا بردارد.

حقانی همچنین از سیاست شورای شهر تهران درخواست کرد که با توجه به صحبتهای مقام معظم رهبری در حصوص حفظ و صیانت محیط زیست و باغات، طرح‌ها و لوایحی که در این زمینه در نوبت قرار دارند، جهت بررسی در اولویت قرار گیرند.

وی همچنین از دستگاه قضا و بویژه دیوان عدالت اداری خواست آرای محیط زیست را تحت عنوان حقوق مالکان صادر نکند و در این بخش تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.

حقانی در پایان از صدا و سیما خواست ساخت برنامه‌های مختلفی را با هدف حفظ محیط زیست و صیانت از باغات در دستور کار خود قرار دهد.

پاسخ دبیر به اعتراض فرمانداری

علیرضا دبیر در جلسه امروز شورای شهر تاکید کرد: ما در پاسخ به این اعتراض تاکید کردیم که طبق قانون شهرداری از ساختن کتابخانه منع نشده و همکاری دستگاه ها و نهادهای مختلف در ماده 12.

پاسخ دبیر به اعتراض فرمانداری/ انتقاد حافظی به فروش و تغییر کاربری‌های عمومی در درآمدهای ناپایدار/ تقدیر چمران از فرمانده سابق نیروی انتظامی تهران

وی با اشاره به اینکه ایجاد و تجهیز کتابخانه تخصصی سیدالشهدا لازم و ضروری است؛ جوابیه فرمانداری را قرائت کرد و گفت: طرح احداث کتابخانه تخصصی سیدالشهدا طرح ویژه ای بود و ما از اهدا کنندگان این طرح ممنون هستیم.

این جوابیه با اکثریت آرا به تصویب رسید.

دنیا مالی: کوه‌خواری که اخیراً از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده بود موضوع مهمی است

در ادامه جلسه امروز شورای شهر احمد دنیا مالی اظهار داشت: موضوع کوه‌خواری که اخیراً از سوی مقام معظم رهبری در جلسه مسئولان محیط زیست مطرح شده بود موضوع قابل توجه و مهمی است.

وی تصریح کرد: در سال 84 و با فرمایش مقام معظم رهبری کلیه دامنه شمالی البرز از منطقه یک تا منطقه 22 علامتگذاری شد که اگر درایت و توجه مقام معظم رهبری نبود ما امروز کوه‌های شمالی را نداشتیم و قطعاً ساخت و سازهای زیادی در این منطقه صورت می‌گرفت.

وی تصریح کرد: معمولاً پس از فرمایشات مقام معظم رهبری با مسئولان فضایی فراهم می‌شود که تا مدت‌ها در خصوص تحقق فرمایشات ایشان بحث‌هایی صورت می‌گیرد اما به مرور زمان این فرمایشات به فراموشی سپرده می‌شود که باید به این نکته توجه شود که برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری بایستی کارگروه ویژه‌ای تشکیل شود.

وی اظهار امیدواری کرد شورای شهر این اورضه را داشته باشد که فرمایشات معقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان را در خصوص حفظ محیط زیست و باغات محقق کند.

دنیا مالی همچنین با برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در 22 اسفندماه سال جاری، گفت: امیدواریم تمامی شهروندان و ساکنین محلات پای صندوق بیایند و حضور پررنگی را در این انتخابات داشته باشند.

وی با اشاره به رد شدن کمتر از 100 نفر از کاندیداها در چهاردمین دوره انتخابات شورایاری‌ها گفت: این تعداد نیز به دلیل داشتن احکام قضایی رد شده‌اند که تعداد قابل توجهی بالغ بر 13 هزار و 700 نفر در این انتخابات تائید صلاحیت شده‌اند.

راه اندازی معاونت محیط زیست /ادغام برخی معاونت‌های شهرداری

دنیامالی در ادامه جلسه با اشاره به تشکیل معاونت محیط زیست در شهرداری تهران، گفت: در این خصوص در جلسات گذشته نیز صحبتهایی مطرح شده است و ما می‌توانیم بدون اینکه معاونت جدیدی را در شهرداری ایجاد کنیم، ساز و کاری را تعریف کنیم که معاونتی متشکل از معاونت عمرانی و حمل و نقل تحت عنوان معاونت محیط زیست فعالیت خود را ادامه دهد و یا اینکه در معاونت خدمات شهری بخشی را به محیط زیست اختصاص دهیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: در این زمینه باید کارهای مطالعاتی صورت گیرد و پس از مطالعات لازم در مرحله اجرا و ایجاد معاونت خاص اقداماتی انجام شود.

وی در ادامه با اشاره به نگرانی‌های مردم در زمینه محیط زیست گفت: در این بخش نگرانی‌ها از مرحله تهدید عبور کرده و وارد بحران شده‌ایم که امیدواریم تصمیمات مهمی اتخاذ شود.

پاسخ دبیر به اعتراض فرمانداری/ انتقاد حافظی به فروش و تغییر کاربری‌های عمومی در درآمدهای ناپایدار/ تقدیر چمران از فرمانده سابق نیروی انتظامی تهران

دنیامالی همچنین با اشاره به فرارسیدن سال نو و تعطیلات نوروزی گفت: شهروندان تهرانی باید مراقبتهای لازم را جهت منازلشان را با هماهنگی نیروی انتظامی داشته باشند تا بتوانیم در بحث سسرقتهای منازل آمار کمتری را داشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر سازمان آتش‌نشانی با توجه به امکانات و شرایطی که دارد خدمات خوبی در شهر ارائه می‌کند اما با توجه به امکانتی که در این مجموعه پیش‌بینی شده است برای ساختمانهای بلند مرتبه کافی نیست و امیدواریم در سال آینده در این زمینه اقداماتی صورت گیرد.

شاکری: از سیما و منظر شهری غافل هستیم

مجتبی شاکری در یکصد و سی و هشتمین جلسه شورای شهر تهران اظهار داشت: بنده به سهم خودم از بیانات مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان در جلسه اخیر مسئولان محیط‌ زیست و مدیریت شهری تشکر می‌کنم.

وی تصریح کرد: سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که ما به عنوان اعضای شورای شهر و در کل مدیریت شهری چه کاری را برای حفظ و صیانت باغات و محیط زیست انجام داده‌ایم؟

شاکری گفت: نکته قابل توج و قابل تأمل این است که باید مجموعه دولت، مجلس و قوه قضائیه نگاه ویژه‌ای را به حفظ محیط زیست و صیانت از باغات داشته باشد.

شاکری تصریح کرد: در ملاقات سال گذشته نیز مقام معظم رهبری فرمایشاتی را مطرح نمودند که متأسفانه این فرمایشات مغفول مانده و محقق نشد که از آن جمله می‌توان به سیما و منظر شهری اشاره کرد.

وی گفت: متأسفانه یکی از موضوعاتی که حدود 10 سال قبل مقام معظم رهبری بر  آن تأکید داشت و عملی نشده است، بحث مبارزه با مفاسد است که همچنان این موضوع از سوی مسئولان مغفول مانده است.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به برگزاری چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در تاریخ 22 اسفندماه گفت: باید در این بخش، تبلیغات رسانه‌ای گسترده‌ای صورت گیرد و مردم نیز حضور پرشوری را داشته باشند، چرا که یکی از مصادیق نظارتی که می تواند در بخش مدیریت شهری اعمال شود، حضور فعال شورایاری‌ها در مناطق است.

کوتاهی در صیانت از باغات/ کم کاری و بی‌توجهی به محیط زیست

محمدمهدی تندگویان با اشاره به گرامیداشت یاد و خاطره شهدای اسفند، اظهار داشت: معمولاً عملیات‌ها در ایام دفاع مقدس، قبل از نوروز برگزار می‌شد و بسیاری از فرماندهان در این ایام به شهادت رسیدند که امیدواریم هموطنان بر سر سفره هفت‌سین همه آنان را یاد کنند.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در ملاقات اخیر خود با مسئولان محیط زیست و مدیریت شهری باز هم نکاتی را در خصوص حفظ محیط زیست مطرح کردند، گفت: عملکرد ضعیف ما باعث شد که رهبری به جای اینکه از ما تشکر کند، در سخنانی دستور مصادره باغات را دادند.

تندگویان با بیان این جمله که ما عقب هستیم و عقب‌ماندگی داریم و بدهکار هستیم، گفت: در یک سال گذشته و در فواصل مختلف، لوایحی را آوردیم که هر کسی تخریب باغات را در دستور کار قرار داد، زمین آنها مصادره شود، اما متأسفانه اینگونه طرح‌ها و لوایح در شورا به نتیجه نرسید.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با تأکید مجدد بر اینکه برخی از اعضای شورا، سه‌شنبه‌ها مدافع فضای سبز و سایر گروه‌ها مخالف فضای سبز می‌شوند، گفت: باید یک جایگاهی به ریاست شورای شهر با عنوان کار گروه حفظ و فضای سبز جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری تشکیل شود و در این کار گروه نماینده قوه قضائیه، شهرداری و محیط زیست حضور داشته باشند.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، ادامه داد: اگر قانون باغات نیز ایراد دارد باید به سراغ اصلاح آن برویم و در این زمینه با مجلس شورای اسلامی تعاملات خود را آغاز کنیم تا بتوانیم گام‌های مؤثری را در حفظ و صیانت باغات برداریم.

وی در پایان از معاونت خدمات شهری درخواست کرد تا گزارشی را از وضعیت نگهداری فضای سبز شهر تهران آماده و نسخه‌ای را در اختیار اعضای شورا و نسخه‌ای به دفتر مقام معظم رهبری ارسال کند.

ساخت هتل روی خط ۱۸۰۰

ابوالفضل قناعتی در یکصد و سی و هشتمین جلسه شورای شهر تهران اظهار داشت: پروژه‌ای تحت عنوان «بهرود هتل اسپیناف» اظهار داشت: این پروژه در محله سعادت‌آباد بوده به طوری که پروژه اشاره‌ شده، روی خط 1800 و روی خط گسل زلزله بنا شده است.

وی تصریح کرد: احداث پروژه توسط کمیسیون ماده 5 با 16 طبقه و 3 طبقه منفی برای پارکینگ داده شده است که این پروژه با مشکلاتی روبه‌رو است.

اگر شهرداری می دانسته تخلف کرده و اگر نمی دانسته بی‌عرضه است

وی گفت: اولاً تابلوی پروژه اشاره‌شده کاملاً اشتباه است و این در حالی است که اگر شهرداری منطقه این را می‌دانسته است، تخلف بوده و اگر این موضوع را نمی‌دانسته، خیلی بی‌عرضه بوده است.

وی با مطرح کردن این پرسش که شهرداری منطقه به چه اجازه‌ای و برخلاف مقررات به مالکان این پروژه اجازه داده است 3 طبقه منفی دیگر برای این پروژه اضافه کند،‌گفت: بنده از شهردار تهران می‌خواهم برخورد جدی را با شهردار منطقه 2 داشته باشد.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در ادامه اظهار امیدواری کرد: برخورد جدی با شهردار منطقه 2 صورت گیرد، ضمن اینکه در حال حاضر و در طبقه نوزدهم ساختمان که استحکام لازم را ندارد، می‌خواهند استخر روبازی را بسازند که این موضوع نیز با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است.

اساسنامه شرکت شهربان اصلاح می‌شود

علیرضا دبیر با اشاره به تاخیر ۹ ماهه شهرداری در ارسال این لایحه به شورای شهر اظهار داشت: بر اساس تبصره های بودجه سال ۹۳ شورای شهر؛ شهرداری تهران را مکلف کرده بود آیین نامه اجرایی شرکت شهربان را برای تصویب ارسال کند.

وی افزود: بر اساس این تبصره بودجه سال ۹۳ این شرکت منوط به تصویب آیین نامه شد چرا که باید ارتباط شرکت شهربان با آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ مشخص شود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد:‌طی جلسات مستمری که با شرکت شهربان در کمیسیون برگزار شد تغییر هیات مدیره داخلی و تغییراتی در اساسنامه و آیین نامه بررسی شد و لازم است پیش از پایان سال این لایحه تصویب شود.

احمد دنیامالی در مخالفت با یک فوریت این لایحه اظهار داشت: در شهرداری تهران مجموعه های بسیار زیادی مثل حریم بان؛ شهربان و پسماند وجود دارد که وظایف نظارتی دارند اما هر کدام با ساز و کار خودشان عمل می کنند.

رییس کمیسیون عمران بر بررسی اساس نامه همه این بخش ها در قالب یک مجموعه کلان تاکید کرد و گفت:‌ما می توانیم اساس نامه شهربان را کلی تر ببینیم که وظایف مجموعه های نظارتی دیگر را هم قاعده مند کنیم.

علیرضا دبیر در پاسخ به وی گفت: شورای شهر شهرداری تهران را در سال ۹۳ مکلف کرده است که به منظور کاهش آرای ماده ۱۰۰ اساس نامه شرکت شهربان را بازنگری کنند. ما می توانیم نقطه نظرات آقای دنیامالی را نیز در جریان بررسی اساس نامه این شرکت ببینیم.

حقانی در موافقت با این لایحه تاکید کرد: شرکت های حریم بان معبربان و شهربان باید ادغام شود تا جایگاه واقعی خودشان را در حوزه خدمات شهری پیدا کنند. بسیاری از وظایفی که در اساس نامه شرکت ها بود در این اساس نامه دیده می شود.

در پایان پس از بحث و بررسی های انجام شده یک فوریت این لایحه تصویب شد.

ورود شهرداری تهران و تخصیص بودجه به حل مشکل ریزگردها در استان‌های جنوبی کشور

ولی‌الله شجاع‌پوریان در یکصد و سی و هشتمین جلسه شورای شهر تهران ضمن دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران محیط زیست با مقام معظم رهبری، اظهار داشت: سخنان ایشان در دیدار با مسئولان و دست‌اندرکاران محیط زیست و تاکید بر حل معضلات زیست محیطی، از جمله آلودگی هوا، پدیده ریزگردها و دست‌اندازی به جنگل‌ها و مراتع و فضاهای سبز وظیفه کارگزاران کشور را دو چندان کرده است.

وی تصریح کرد: در دهه‌های گذشته و به ویژه در ماه‌های اخیر، معضل ریزگردها میهمان ناخوانده مردم نجیب مناطق جنوب و جنوب غربی کشور و در راس آنها خوزستان حماسه‌ساز بوده است، استانی که مردمانش در طول 8 سال دفاع مقدس، رنگ و بوی بمب، موشک و باروت را در آسمان شهرستان دیدند و چشیدند و در حالی که شایسته بود به پاس مقاومت و ایثارشان، زندگی بهتری به آنها هدیه شود،‌امروز در زیر بمباران گرد و غبار و ریزگردهای آلاینده، چشم به راه تدبیر و مساعدت مسئولان دوخته‌اند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، تصریح کرد: در باب ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی ریزگردها دلایل زیادی مطرح شده که از جمله آنها اشتهای زیاد به ساخت سدها بدون اعتنا به مطالعات زیست‌محیطی، خشک کردن رودخانه‌ها و تالاب‌ها،استخراج غیر اصولی نفت و دلایلی از این دست را می‌توان بیان داشت اما فصل مشترک همه آنها رویکرد غیر کارشناسی و بخشی‌نگری به مسائل ملی و عمومی است. بی‌ هیچ تردید، اگر به پروژه‌های عمرانی، فنی، اقتصادی و ... نگاهی استراتژیک، آینده‌نگر و اصولی نداشته باشیم، برخی اقدامات که امروز درخور دریافت مدال خدمت و افتخار هستند، به بلایی خانمان‌سوز و معضلی حل ناشدنی برای نسل آینده تبدیل خواهد شد.

شجاع‌پوریان گفت: حل مشکل ریزگردها در استان‌های جنوبی کشور نه وظیفه شهرداری است و نه وظیفه نهادهای هم طراز آن، بلکه وظیفه ملی تمامی نهادها و دستگاه‌های ذیربط از جمله سازمان محیط زیست، وزارت نفت، وزارت بهداشت و دستگاه دیپلماسی گرفته تا دیگر وزارتخانه‌ها و مجلس شورای اسلامی است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، ادامه داد:‌ در شرایط کنونی در کنار لزوم ایفای این وظیفه، رفع یا کنترل این مشکل نیاز به تشکیل ستاد بحران و اختصاص بودجه لازم دارد اگر به جای اقدامی عاجل برای مهار این پدیده و نجات سلامت مردم گرفتار استان‌های درگیر، صرفا در پی علت‌یابی و گاه مقصریابی باشیم، در آینده نزدیک باید جان سپردن عزیزانمان به ویژه کودکان و سالخوردگان را نظاره کنیم و کما این که اکنون نیز هر روز خبری از این دست را می‌شنویم.

وی اظهار داشت: با توجه به شرایط اشاره شده اختصاص کمک‌های مالی از سوی وزارتخانه‌ها نهادها موسسات دولتی و غیر دولتی از جمله شهرداری تهران و تخصیص بودجه و ردیف مخصوص به این موضوع توسط شورای اسلامی برای مقابله آنی و سریع با این معضل ملی است.

شجاع‌پوریان تصریح کرد: با توجه به شرایط استان‌های جنوبی، باید تجربه کسب کنیم تا در برابر موضوعات شهری، رویکردی کارشناسی و علمی پیشه کنیم تا مبادا در سال‌های آینده حسرت فرصت‌های از دست را رفته را بخوریم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته، شهر تهران نیز به دلایل مختلف به یک شهر بی‌قواره تبدیل شده و انواع معضلات زیست‌محیطی، ترافیکی، بهداشتی و اجتماعی آن را احاطه کرده است، فربه شدن غیر اصولی و توسعه قارچ‌گونه جغرافیای تهران، بدون توجه به منابع انرژی، آب، حمل و نقل، هنجاری‌های اجتماعی و اثرات زیست محیطی آن که عمدتا ناشی از نبودن برنامه‌های آینده‌نگرانه و ضعف بدنه کارشناسی و گاه وجود مدیران ناکارآمد و ضعیف است، این شهر را آبستن رویدادهای ناگوار کرده است، رویدادهایی که برخی نشانه‌های آن آشکار شده و اگر امروز چاره‌ای برای پیشگیری‌ انها نیندیشیم، در سال‌ها‌ی آینده مهارشان سخت و بسا ناممکن خواهد شد.

وی گفت: ساخت و سازهای بی‌رویه و غیر اصولی به ویژه در مناطق غربی و شمالی تهران، بدون توجه به تذکرات دلسوزانه کارشناسان و بی‌اعتنایی به اصول معماری ایرانی اسلامی و در کنار تراکم‌فروشی و گاه شهر فروشی، تهران را به شهری بی‌روح، ناهمگون و بی‌دفاع در برابر آسیب‌ها و تهدیدها تبدیل کرده است.

پاسخ دبیر به اعتراض فرمانداری/ انتقاد حافظی به فروش و تغییر کاربری‌های عمومی در درآمدهای ناپایدار/ تقدیر چمران از فرمانده سابق نیروی انتظامی تهران

شجاع‌پوریان ادامه داد: اگر چه تهران، امروز با ریز گردها مواجه نیست اما با بسیاری از مشکلات دیگر درگیر و چه بسا در آینده نیز از هجوم ریزگردها در امان نباشد و جا دارد چنین تهدیداتی از هم اکنون مورد توجه مدیریت شهری قرار گیرند. به خاطر داریم طوفانی که چندی پیش در تهران رخ داد، چگونه شهر و زندگی شهروندان را با مخاطره جدی مواجه کرد  و ضعف و یا ناکارآمدی بسیاری از تاسیسات و تدبیرهای شهری را نمایان کرد اما آیا پس از آن واقعه، آمادگی ما برای مقابله با چنین اموری در تهران افزایش یافته و آیا با درس گرفتن از این گونه وقایع‌طرح جامعی برای مدیریت بحران‌ها تهیه شده است؟ آیا برای زندگی محتمل‌الوقوع و سایر بلایای طبیعی تدبیری اندیشیده‌ایم؟ آیا پس از دیدار پیشین با مقام رهبری و استماع دغدغه‌های ایشان در زمینه معضلات شهر تهران، چاره‌ای اندیشیده شده؟ نکند پس از 4 سال ما نیز مشمول همین خطاب‌ها و عتابهای دو روز گذشته ایشان باشیم.

وی گفت: باید بپذیریم که آینده‌پژوهی از رویکردهای نوین مدیریت در جوامع در حال توسعه و توسعه‌یافته است و ضرورت دارد ما نیز به ان توجه کنیم. مدیریت شهری تهران باید با امکانات وسیعی که در اختیار دارد و با استفاده از کارشناسان مستقل و کاردان، خطرات و معضلاتی را که پیش روی شهر تهران است پیش‌بینی کرده و به نحو مقتضی در مورد آنها چاره‌اندیشی کند و البته وظیفه شورای شهر تهران به منظور برجسته کردن این ضرورت و تاکید بر لزوم تحقق چنین رویکردی در مدیریت شهر تهران و نظارت بر نتایج آن بر کسی پوشیده نیست.

دلیل کسری بودجه شورا باید مشخص شود/ ارائه گزارش عملکرد ۶ ماهه اول

الهه راستگو در یکصد و سی‌ هشتمین جلسه شورای شهر تهران در توضیح دو فوریتی تخصیص 4 میلیارد تومان از محل اعتبارات بودجه ستاد توان‌افزایی و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد شورای شهر تهران به شهرداری با توجه به کسری صورت پذیرفته، به عضویت بسیاری از اعضای شورای شهر در سازمان مردم‌نهاد با آگاهی آنها از نیاز ثمن‌ها، اعتبار و بودجه کافی اشاره کرد و گفت: هرچند ستاد ثمن‌های شهرهای تهران جهت رفع نیازهای ان‌جی‌اوها نیازمند اعتبار بیشتر است اما بنده به عنوان رئیس این ستاد و عضوی از شورای شهر با توجه به کسری بودجه شورا حاضر به همکاری از محل مانده اعتبارات سنوات گذشته ستاد (سال‌های 88 تا 92) هستم.

وی با طرح این پرسش که باید پاسخ داد چرا شورا با کسری بودجه مواجه شده است، افزود: باید دلیل این کسری بودجه مشخص شود ضمن اینکه باید در نظر داشت علی‌رغم ارائه گزارش مالی ستاد توان‌افزایی و حمایت از فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و شورایاری‌ها از صحن شورا هنوز هیچ گزارش عملکرد مالی از سایر حوزه‌ها به خصوص گزارش عملکرد مالی 6 ماهه در صحن شورا به اطلاع همگان رسانده نشده است.

رئیس ستاد توان‌افزایی و حمایت از فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد شورای شهر تهران تأکید دوباره بر اینکه دلیل کسری بودجه شورا باید مشخص شود، اظهار داشت: اصلاح دو نکته در دو فوریت این طرح ضروری است چرا که در دوفوریت این طرح آمده است که این اعتبارات از محل تبصره 9 و بودجه سال 93 باید تأمین شود که عملی نمودن این نکته خلاف قانون و مقررات بوده و باید از محل تبصره 16 و بودجه سال 88 تا 92 که در زمان مدیریت بنده نبوده تغییر یابد.

گفتنی است، دو فوریت تخصیص 4 میلیارد تومان از اعتبارات ستاد توان‌افزایی و حمایت از فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد شورای شهر تهران با اصلاح تبصره 9 به 16 و نیز سال 93 به سال‌های 88 تا 92 به تصویب اکثریت اعضای شورا رسید.

چمران: باید بیانات رهبر انقلاب سرمشقی برای تمامی اعضای شوراها و مسئولان محیط زیست باشد

مهدی چمران با اشاره به دیدار مسئولان محیط زیست، مدیریت شهری و اعضای شوراهای سراسر کشور با مقام معظم رهبری اظهار داشت: بنده صمیمانه از برگزاری این جلسه قدردانی می‌کنم و باید بیانات ایشان سرمشقی برای تمامی اعضای شوراها و مسئولان محیط زیست و آحاد ملت ایران باشد.

وی تصریح کرد: پس از دیدار مسئولان محیط زیست و مدیریت شهری و شوراها با مقام معظم رهبری تمهیدات لازم جهت تحقق رهنمودها و فرمایشات مقام معظم رهبری پیش‌بینی شده است در همین زمینه جلسه‌ای با وزیر اطلاعات برگزار شده است.

چمران با اشاره به جزئیات این جلسه با وزیر اطلاعات خاطرنشان کرد: در این جلسه بیش از هزار هکتار از فضاهای سبزی که در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار داشته و دارد، مقرر شد که در اختیار شهرداری و بالطبع شهروندان تهرانی قرار گیرد که امیدواریم این امر مهم تا قبل از پایان سال 93 محقق شود.

رئیس شورای شهر تهران همچنین به تهیه نامه‌ای از سوی اعضای شورای شهر تهران و مدیریت شهری به مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در این نامه خطاب به ایشان از رهنمودها و منویات مقام معظم رهبری قدردانی شده و قطعاً اگر دستورات و رهنمودهای ایشان نبود ما نمی‌توانستیم در حوزه محیط زیست و فضای سبز اقداماتی را انجام دهیم.

چمران گفت: صحبت‌های مقام معظم رهبری در خصوص مسائل محیط زیست و فضای سبز اتمام حجتی برای مسئولان مربوطه اعم از مدیران شهری، محیط زیست، منابع طبیعی و شورا و همچنین قوه قضاییه است.

رئیس شورای شهر تهران اظهار امیدواری کرد تا با همکاری قوه قضاییه و صدور احکام به موقع از تخریب باغات و همچنین تصرف آنها از طریق افراد مختلف و دستگاه‌ها جلوگیری شود.

چمران: ۱۲۰ هکتار از باغات کن به واسطه حکم قضایی به پهنه مسکونی تبدیل شده است

چمران ادامه داد: قوه قضاییه اخیراً حکمی را در خصوص 120 هکتار از باغات کن صادر کرده است که این حکم به ضرر شهروندان تمام می‌شود که به واسطه این حکم این باغات به پهنه مسکونی تبدیل خواهد شد ضمن اینکه در سال‌های گذشته و براساس مصوبه شورای شهر این پهنه به پهنه جی (فضای سبز) تبدیل شده بود و بودجه‌ای را نیز برای خرید آن اختصاص داده شده بود که با این حکم همه این تصمیمات بی‌ثمر خواهد بود.

رئیس شورای شهر تهران گفت: امیدواریم قوه قضاییه و دیوان عدالت اداری جلوی این کار را بگیرد ضمن اینکه از شهردار منطقه 5 هم درخواست می‌شود که جلوی ساخت‌وساز در این پهنه را بگیرد.

وی بیان داشت: قطعاً صدور این احکام مغایرت با صحبت‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص مسائل محیط زیستی و فضای سبز دارد که باید در این زمینه اقدامات سریع صورت گیرد.

چمران در ادامه با اشاره به آلودگی هوا در شهر تهران گفت: برای از بین بردن آلودگی هوا باید حمل‌ونقل عمومی توسعه یابد و در این بخش شهرداری و شورا آنچه را که در توان داشته است هزینه کرده و بودجه خوبی را نیز از سال آینده در بخش مترو اختصاص داده است.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه فعالیت معادن اطراف شهر تهران و به خصوص معدن شن و ماسه منطقه 18 گفت: فعالیت این معدن باید سریعاً با حکم دادگاه متوقف شود که در این بین شهردار  منطقه 18 باید اقدامات لازم را انجام دهد.

وی در پایان گفت: توقف فعالیت معدن شن و ماسه منطقه 18 الزامی است.

{$sepehr_album_24202}

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس