به گزارش مشرق، بیژن زنگنه وزیر نفت که به دعوت احمد مسجد‌ جامعی رئیس شورای شهر میهمان چهل و هشتمین جلسه شورا بود به ارائه گزارشی از اقدامات وزارت نفت برای رفع آلودگی هوای تهران پرداخت.

وی در این خصوص گفت: در حاشیه جلسه چهارشنبه گذشته هیات دولت که آقای قالیباف و آقای مسجد‌جامعی در آن حضور یافتند من با آقای مسجد‌جامعی صحبت کردم و وی از کارهایی که ما برای رفع آلودگی هوای تهران و کلانشهر‌ها در دست اجرا داریم استقبال کرد. به همین دلیل از من خواست تا در جلسه شورا حضور یابم و گزارشی از این اقدامات به شورای شهر ارائه دهم و با شما به رایزنی بپردازم. 

زنگنه خاطر نشان کرد: دولت نسبت به مسئله آلودگی شهرهای بزرگ و به ویژه تهران بسیار حساس شده و این وضع قابل تداوم نیست. من در سه سرفصل شامل سوخت در تهران، حمل و نقل عمومی و اصلاح ناوگان و انتظاراتی که از شورای شهر برای کمک به وزارتخانه دارم سخنان خود را بیان می‌کنم. 

وزیر نفت با اشاره به جلسه مشترک خود با  شهردار تهران و دو معاون وی گفت: دستوراتی که آقای قالیباف در راستای تصمیمات این جلسه صادر کرد از طریق بدنه شهرداری در حال اجراست. در حوزه سوخت که یکی از زمینه‌های اصلی آلودگی هوای تهران و کلانشهرهاست آنچه وظیفه ماست این است که بنا به گزارش آقای کاظمی مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی که اکنون نیز اینجا حضور دارد بنزین پاک و نفت گاز بدون گوگرد تولید می‌کنیم. 

زنگنه تاکید کرد: البته مسئله کیفیت خودروهای تولیدی از موضوع سوخت هم مهمتر است و لازم است خودروی سواری گازوئیلی برای تهران شماره‌گذاری شود و دولت روی این موضوع تاکید دارد. با این حال ما در حیطه وظایف خودمان چند روز است که بنزین تولیدی پالایشگاه اراک با کیفیت یورو 4 و نفت گاز بدون گوگرد را چند روز است که داریم توزیع می‌کنیم. 

زنگنه: دولت همه هزینه‌های خرید واگن‌های مترو را می‌دهد/ دبیر: وزارت نفت بدهی سه میلیارد تومانی خود را بپردازد

وی توضیح داد: موادی که از پتروشیمی‌ها گرفته می‌شود و به بنزین پتروشیمی موسوم است قطعا آلاینده است و ما آن را در تهران توزیع نمی‌کنیم. علاوه بر این در دولت توافق شده که در سال 93 هیچ دریافت بنزینی از پتروشیمی‌ها نداشته باشیم البته اگر در واردات مشکل بحرانی داشته باشیم آن بحث دیگری است اما در شرایط عادی ما وظیفه خود را درباره بنزین و گازوئیل انجام می‌دهیم. 

وزیر نفت در ادامه گفت: درباره توسعه حمل و نقل عمومی بر اساس مذاکراتی که با قالیباف داشته‌ایم من به وی گفتم هر تعدادی که امکان خرید واگن‌های مترو و ماشین‌های آن را دارید انجام بدهید و من مشروط بر توافق بیع متقابل حاضرم همه هزینه‌های این کار را از طریق نفت پرداخت کنم. این موضوع در بودجه 93 پیشنهاد شد و خوشبختانه مجلس شورای اسلامی نیز نه تنها از بودجه این کار چیزی کم نکرد بلکه مواد دیگری را نیز به آن اضافه کرد.

زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود این اطمینان را داد که تا هر جایی که تهران بخواهد ناوگان حمل و نقل عمومی‌اش را نوسازی کند و یا توسعه دهد هزینه‌های این کار را وزارت نفت پرداخت خواهد کرد. 

وی همچنین اعلام آمادگی کرد که در تعویض  تاکسی‌های تهران مدیریت شهری را همراهی خواهد کرد. زیرا تاکسی‌ها یکی از مصرف‌کنندگان اصلی سوخت هستند و آنچه برای من به عنوان وزیر نفت مهم است کاهش مصرف سوخت است یعنی اگر یک تاکسی به جای روزی 70 لیتر روزی 30 لیتر مصرف کند من ارزش صادراتی 40 لیتر باقیمانده را برای توسعه حمل و نقل عمومی پرداخت می‌کنم، زیرا به ازای هر مسافری که با مترو تردد کند نیم لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی می‌‌شود. 

زنگنه با قاطعیت گفت: من ظرف 2 تا 2.5 سال می‌توانم ظرفیت جابجایی مسافر مترو را به 7 میلیون نفر برسانم. علاوه بر این موضوعی که رئیس‌جمهور به طور خاص روی آن حساس است مسئله موتور‌سیکلت‌هاست که از آلاینده‌های مهم تهران است. دولت علاقه به واردات و تولید موتور‌سیکلت برقی و ماشین‌های هیبریدی دارد. 

همچنین وانت‌های نیسان که هر کدام یک منبع متحرک آلایندگی هستند را در مرحله اول می‌توانید از تهران بیرون کنید و در مراحل بعد وانت‌های جدید وارد کنید و ما هم به این کار کمک می کنیم. از این طریق هم میزان آلودگی شهر و هزینه‌های جانبی آن مانند هزینه‌‌های درمانی را کاهش می‌دهیم و هم مصرف بنزین را کنترل می‌کنیم.

وزیر نفت تصریح کرد: با توجه به سیاست‌های دولت و مصوبات مجلس من در همه این زمینه‌ها آمادگی هر نوع همکاری را دارم. قرار شد آقای قالیباف گزارش‌های مرتبط را تهیه کند و حتی اگر این گزارش‌ها قبل از پایان سال به دست ما برسد آمادگی داریم که به سرعت مجوزهای لازم را دریافت کنیم. من به شخصه روی مترو بسیار حساسم که حداقل مسافر را با آن حمل کنیم و هیچ محدودیتی در حال حاضر برای بازپرداخت تهدیدات وجود ندارد. 

زنگنه در ادامه درباره توزیع سوخت‌های متنوع در تهران گفت: ما باید سبد سوخت خودروها را در تهران اصلاح کنیم و باید نفت گاز و پیش از آن cng و spg عرضه کنیم و شهرداری باید برای جانمایی و تامین زمین برای جایگاه‌ها به ما کمک کند. وضع پمپ‌های عرضه بنزین نیز در تهران بسیار بد است. تعداد آنها کم است. در شمال شهر زمین کم است و طبق استاندارد‌های ما هر جایگاه زمین زیادی می‌برد. 

وی افزود: به همین دلیل ما بدون کاهش استاندارد‌های خود به دنبال راه‌اندازی جایگاه‌های تک تلمبه هستیم که با ساخت 200 تا 250 از این نوع جایگاه کاهش آلودگی را نیز خواهیم داشت زیرا در حال حاضر هر خودرو 6_7 کیلومتر باید سفر درون‌شهری انجام دهد و 20 دقیقه تا نیم ساعت در صف پمپ  بنزین منتظر بماند و همه اینها به مصرف سوخت می‌انجامد این در حالی است که جایگاه‌های تک تلمبه در دنیا رایج است و ما روی راه‌اندازی آن اصرار داریم. 

زنگنه تصریح کرد: ما تاکنون در کشور یک مقدار «ژیگولی» رفتار کرده‌ایم و همیشه خواسته‌ایم جایگاه بزرگ داشته باشیم در حالی که در تهران یافتن زمین بزرگ برای اضافه جایگاه دشوار است و اگر جایگاه‌های بخش خصوصی تعطیل شود مالکان آن خوشحال می‌شوند زیرا زمین گران است و هر کار دیگری با آن بکنند سودش از جایگاه‌داری بیشتر است. 

وزیر نفت در ادامه با تاکید بر اصلاح ساختار مصرف انرژی گفت: مقررات ساخت و ساز در تهران با نگاه کاهش مصرف انرژی باید جدی گرفته شود اگر ساختمان‌ها از روز اول درست ساخته شوند اتلاف انرژی در آنها کاهش می‌یابد در حال حاضر نرخ رشد مصرف انرژی در کشور و به ویژه در تهران بسیار بالاست که این موضوع باید کنترل شود و ممیزی و اصلاح سیستم‌های تولید انرژی صورت گیرد. 

زنگنه همچنین گفت: بکارگیری دستگاه‌های chp که در یک ساختمان با یک دستگاه هم برق و هم سرمایش و گرمایش تولید می‌کند و 80 درصد کاهش مصرف انرژی دارد باید برای ساختمان‌های بیش از 10 الی 15 واحد اجباری شود. این دستگاه‌ها گران هم نیست و ما حاضریم بخشی از سرمایه‌گذاری فرد را به او بدهیم.

وزیر نفت همچنین درخواست کمک برای ساخت موزه نفت را مطرح کرد و گفت: ما در کشور باید چند موزه برای نفت بسازیم به ویژه در شهرهای تهران، آبادان، مسجد‌سلیمان و نظایر آن. اولین پمپ بنزین در نزدیکی میدان راه‌آهن تهران در حال از بین رفتن بود که قرار شد آن را تبدیل به موزه بکنیم. موزه علوم و تکنولوژی نفت قابلیت جذب گردشگران را دارد و اگر در یکی از پارک‌ها بخصوص در جنوب شهر فضایی را برای این کار اختصاص بدهید ما ظرف 5_6 ماه آن را راه‌اندازی می‌کنیم. در حال حاضر در حال طراحی مفاهیم موزه هستیم.

زنگنه در پایان گفت: ما در بخش نفت در حوزه توزیع، بهینه‌سازی مصرف انرژی و صرفه‌جویی با شهر کار داریم. عزم دستگاه‌های دولتی برای رفع آلودگی هوا و بهینه‌سازی مصرف سوخت جزم است و رئیس‌جمهور نیز روی رفع آلودگی هوای تهران تاکید دارد و مجلس نیز اختیارات وسیعی برای این کار به دولت داده است.

دبیر: وزارت نفت بدهی سه میلیارد تومانی خود به مردم تهران را بپردازد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران خطاب به بیژن زنگنه گفت: وزارت نفت باید بدهی خود را به مردم تهران پرداخت کند.

در این جلسه علیرضا دبیر با اشاره به بدهی وزارت نفت به مردم تهران گفت: دولت به خاطر حضور در شهر تهران بدهی‌های زیادی به مردم این شهر دارد. امیدوارم وزارت نفت به عنوان اولین وزارتخانه دولت عوارض سه میلیارد تومانی نوسازی و پسماند خود را بپردازد تا این امر بین مردم آموزش و فرهنگسازی شود.

زنگنه: دولت همه هزینه‌های خرید واگن‌های مترو را می‌دهد/ دبیر: وزارت نفت بدهی سه میلیارد تومانی خود را بپردازد

وی با اشاره به اهمیت عملیاتی شدن وعده‌های داده شده پینشهاد کرد که در هر حوزه کارگروهی تعریف شود تا توافق‌نامه‌ لازم بین وزارت نفت و مدیریت شهری تدوین گردد.

دبیر در این خصوص تاکید کرد: ما از صنفی می‌آییم که با کرمانشاهی‌ها خیلی ارتباط نزدیک داریم. کرمانشاهی‌ها پهلوان هستند و به حرفی که می‌زنند عمل می‌کنند امیدوارم آقای وزیر هم مثل همشهری‌های خود اینطور باشند. بین دستگاه‌های اجرایی شهر تهران اولین دستگاهی که برنامه پنج ساله‌اش را به شورای شهر ارائه داد شرکت گاز تهران بود. امیدواریم شرکت‌های آب و فاضلاب هم زودتر برنامه پنج ساله خود را به شورای شهر تهران ارائه کنند.

در ادامه جلسه محمد تندگویان با اشاره به تعامل خوب میان دولت و شورا، گفت: این تعامل نشان می‌دهد می‌توانیم شاهد به وجود آمدن اقدامات سازنده‌ای در شهر تهران باشیم. در حقیقت برگشت مجدد آقای زنگنه به صنعت نفت کشور جای خوشبختی دارد. خیلی از استانهای جنوبی کشور که صاحب نفت هستند و معتقدند با اینکه استانهایشان نفت دارد از سایر نقاط محروم‌تر هستند اما من معتقدم مردم تهران بیشترین محرومیت را از نفت کشور دارند. روزانه 7 تا 8 نفر در تهران به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند،این آمار جدا از آمار مرگ‌های تدریجی به دلیل آلودگی هوای شهر تهران است. نهایتا من تقاضا دارم موضوع سوخت پاک را برای مردم به صورت روشن تشریح کنید و مدل بهینه سازی سوخت را در تهران برای مردم تعریف نمایید.

تندگویان با تاکید بر اینکه تولید سوخت پاک بدون وجود خودروی استاندارد غیرممکن است، گفت: صنایع جدیدی در دنیا وجود دارد که از زباله، گازوئیل تولید می‌کنند. در تهران بر اساس ادعای معاونت خدمات شهری حدود 6000 تن زباله در روز تولید می‌شود که این موضوع هم خطرناک است و هم فرصت آفرین است. اگر وزارت نفت به شهرداری تهران کمک کند می‌توانیم یکی از معضلات بزرگ شهر تهران را حل کنیم. ساخت پالایشگاه زباله سرمایه زیادی می‌خواهد اما قطعا منفعت زیادی برای شهر تهران دارد.


وی افزود: باید خطوط شبکه گاز تجهیز و به سامانه غیرفعال شدن گاز در مواقع اضطراری از جمله زلزله مجهز شود.

وی در این خصوص از وزیر نفت سوال کرد: آیا این سامانه تکمیل شده است، علاوه بر آن یکی دیگر از معضلات شهر علمک‌های نصب شده در درب خانه‌ها هستند اینها فضای بهینه‌ای ندارند و منظر شهری را هم مخدوش می‌کنند.

به گزارش ایسنا، در ادامه جلسه احمد دنیامالی نیز با ابراز خوشحالی از توجه وزیر نفت به حمل‌ونقل عمومی به خصوص توسعه مترو تهران گفت: عملیاتی شدن صحبت‌های وزیر و مصوبات مجلس بسیار مهم است. اگر ایشان کسی را مسئول این کار قرار دهند که شورا هم بتواند از این طریق کار را پیگیری نماید بسیار اتفاق خوبی رخ داده است.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران ادامه داد: مردم نتایج این جلسات را قطعا پیگیری می‌کنند و آمار برای آنها مهم است. بر اساس آمارها در کل سال شهر تهران سه روز هوای پاک داشته و این مردم را بسیار نگران می‌کند اما در 11 ماه گذشته تنها 190 روز هوای سالم داشته‌ایم. استاندارد هوای سالم 100 PPM‌ و هوای پاک 50 PPM‌ است.

وی در ادامه گلایه‌ای از مردم را درباره شبکه توزیع بنزین نقل کرد و گفت:‌ اخیرا تلویزیون هم گزارشی در این خصوص پخش کرد که کم‌فروشی بنزین در جایگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفت. یکی از نکات مهم آلودگی پمپ‌ها بنزین به دلیل نداشتن قطع کننده است.

وی در ادامه به تماس‌های مردم باقرشهر اشاره کرد و گفت: مردم این شهرک اقماری به دلیل قرارگیری در جوار پالایشگاه، شرایط مناسبی ندارند و پیشنهاد من این است که دستور ویژه‌ای به شهرداری باقرشهر بدهیم که تسهیلاتی برای مردم این منطقه در نظر بگیرند.

در چهل و هشتمین جلسه شورای شهر تهران الهه راستگو یکی دیگر از پرسشگران وزیر نفت بود که با اشاره به اینکه حدود یک هفته از توزیع بنزین یورو4 می‌گذرد، گفت: ما انتظار داریم شاخص آلودگی هوا در این هفته کاهش پیدا کرده باشد. برآورد آقای وزیر با استعلام‌هایی که از سازمان محیط زیست داشته‌اید چه بوده است؟

این عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران فرهنگسازی در زمینه مشارکت شهروندان را یکی از راه حل‌های کاهش مصرف حامل‌های انرژی برشمرد و افزود: شهر تهران یکی از پرمصرف‌ترین شهرها در زمینه مصرف سوخت است. شهرداری تهران گامی در جهت محله محوری برداشته و ظرفیت خوبی را در سازمان‌های مردم نهاد ایجاد کرده، پیشنهاد می‌کنم وزارت نفت از این ظرفیت بهره‌مند شود و برنامه‌هایی را برای مدیریت سوخت در سطح محلات پیاده نماید.

زنگنه: دولت همه هزینه‌های خرید واگن‌های مترو را می‌دهد/ دبیر: وزارت نفت بدهی سه میلیارد تومانی خود را بپردازد

حافظی - رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز در ادامه آماری را در خصوص اثرات آلودگی هوای تهران بر مردم این شهر اعلام کرد و گفت: در گذشته وقتی از آلودگی هوا صحبت می‌شد و نقش منفی آن بر سلامت انسان‌ها ذکر می‌شد با توجه بسیاری روبرو نمی‌شد. ژاپنی‌ها طی پژوهشی در سال 85 اعلام کردند 8000 نفر در سال در اثر آلودگی هوا می‌میرند، سالانه سه میلیون نفر نیز به خاطر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند بنابراین ضرورت داشتن هوای پاک برای بقای انسان‌ها امری ضروری به نظر می‌رسد و در آن شکی نیست.

وی خطاب به وزیر نفت گفت: سوخت پاکی که در جایگاه‌های پایتخت توزیع می‌شود بر چه اساسی تعریف شده است؟ لطفا استانداردهای بنزین‌هایتان را مشخص کنید.

حافظی با اشاره به کمبود 160 جایگاه CNG‌ در شهر تهران افزود: عدم مدیریت جامع و علمی در سنوات گذشته این مشکلات را برای شهر تهران و کشور ایجاد کرده است.

وی با اشاره به طرح محدوده زوج و فرد گفت: این طرح هزینه‌هایی را به مردم تحمیل می‌کند،‌ وزارت نفت و خودروسازان باید این هزینه را بپردازند. انتقال سوخت در یکی از مناطق مسکونی از طریق لوله انجام می‌شود که باید وزارت نفت این موضوع را پیگیری کند.

رئیس شورای شهر تهران نیز در ادامه این جلسه پیشنهاد کرد توافقی که با شهرداری تهران انجام شده به دیگر کلان شهرهای کشور نیز تعمیم داده شود.

وی ادامه داد:‌ اگرچه نمایندگان مردم تهران در شورای شهر هستیم اما کلان شهرهای کشور به مراتب از نظر آلودگی هوا وضع بدتری دارند که باید اگر امکانش وجود دارد این تعاملات و الگوها به شهرهای دیگر منتقل شود تا از این طریق خدمت بزرگی به مردم کشور کرده باشیم.

طلایی - نایب رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: به نظر می‌رسد در تهران امکان تغییر الگوی مصرف انرژی از سوخت‌های فسیلی به سمت انرژی پاک که همان برق است وجود دارد. می‌توانیم برق را جایگزین مصرف سوخت‌های فسیلی کنیم و این تغییر الگوی مصرف می‌تواند با توافق میان شهرداری و وزارت نفت عملی شود.

محمد حقانی - عضو دیگر شورای شهر تهران هم در ادامه این جلسه سوالاتی را درباره میدان‌های گازی ایران در شمال و جنوب کشور از وزیر نفت مطرح کرد و گفت: تا جایی که اطلاع دارم عمده‌ترین برنامه وزارت نفت توسعه میدان‌های نفتی است. میدان گاز پارس جنوبی که با کشور قطر مشترک است در حال حاضر برنامه‌اش به طوری پیش می‌رود که قطری‌ها سالها از آن برداشت کرده‌اند و کشور ما از دسترسی به گاز خود محروم مانده است. دولت قبل در این خصوص کاری انجام نداد. چشم‌انداز شما در دولت یازدهم برای دستیابی به منافع ملی در حوزه‌های گازی چگونه است؟

وی افزود: دستگاه‌های دانش محور مهمترین رکن موفقیتشان نیروی انسانی کارآمد است. زمانی که شما وزارت نفت را به دولت قبل تحویل دادید ظرفیت این وزارتخانه کمتر از 100 هزار نفر بود اما در حال حاضر 250 هزار نفر کارمند و پرسنل در آن مشغول به کار هستند. این ظرفیت عمدتا خدماتی هستند که شما با این بحران نیرو باید با آن مقابله کنید و تدابیر لازم را بیندیشید. همچنین شما در برنامه‌ای که به مجلس داده‌اید روی محور دانایی و دانش برای وزارت نفت تاکید فراوانی داشته‌اید که امیدواریم این امر در این وزارتخانه محقق شود.

در ادامه چهل و هشتمین جلسه شورای شهر تهران معصومه آباد هم با اشاره به خط لوله‌ای که از پالایشگاه به سمت انبارهای ذخیره نفت شهران می‌رود، گفت: شهر تهران به دلیل توسعه نامتوازن و غیراصولی مبتنی بر شهرسازی گسترش پیدا کرده و نقاط آسیب زا و پرمخاطره‌ای در این شهر از این طریق ایجاد شده که بخشی مربوط به گسل‌ها است و بخش دیگری از آن قابل کنترل است. زمانی محدوده شهران منطقه مسکونی نبود و شرایط انبار نفت و گازوئیل را داشت اما الان این انبارها مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده‌اند.

وی تاکید کرد: سال 1388 توافقنامه جامعی میان شهرداری و وزارت نفت و مجموعه مدیریت شهری منعقد شد که این انبارها از منطقه شهران به منطقه آبیک قزوین انتقال پیدا کنند تا در زمان بروز حوادثی چون زلزله متحمل خسارت‌های جانبی گسترده نشویم. حالا تقاضا دارم با توجه به شناختی که از اخلاق مدیریتی آقای وزیر دارم نسبت به نوسازی خطوط پالایشگاه از ری به سمت قرچک و شهران راه‌حلی را پیش‌بینی کند.

علی صابری دیگر عضو شورای شهر تهران نیز درخواست امکان استفاده ملی از منابع گازی شمال را از وزیر نیرو داشت و گفت: قرار نیست ما شعار بردن نفت سر سفره‌ها را تکرار کنیم و قرار است این پولها به خزانه برود. با این حال شما محاسبه کنید اگر منابع گازی شمال و جنوب را برداشت کنیم چقدر از این منابع به مردم می‌رسد.

ابوالفضل قناعتی نیز در تذکری به وزیر نفت در خصوص هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: در مرحله اول انتظاراتی داشتیم برای فعال شدن صنعت کشاورزی و کم شدن فاصله طبقاتی اما نمی‌دانم این مسائل محقق شد یا خیر؟ اما انتظاری که شهرداری داشت و تعهدی که دولت قبل به شهرداری داده بود هیچ کدام عملی نشده است.

وی افزود: صحبت‌هایی که مسئولین دولت قبل کردند و هیچگاه به آنها عمل نکردند بین مردم بدبینی به وجود آورده است. امیدوارم شما به تعهداتی که برای واگن‌های مترو دادید عمل کنید. اجرای مرحله دوم هدفمند کردن یارانه‌ها فشار زیادی به مردم تحمیل می‌کند. اگر این وسایل آماده نشود شهروندان بسیار اذیت می‌شوند.

در ادامه جلسه مختاباد نیز از زنگنه خواست فرهنگ و هنر را هم دریابد و تاکید کرد یکی از مشکلات اصلی شهر تهران ناهنجاری‌های اجتماعی است. مسائل زیادی که در جامعه امروز وجود دارد اگر یک میلیونیوم هزینه‌ها را خرج فرهنگسازی کنیم به سادگی قابل حل خواهند بود.

محسن سرخو - عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران نیز با اشاره به ضرورت احداث 700 کیلومتر مترو در طرح جامع شهر تهران گفت: 9 خط داخلی و چهار خط اکسپرس در طرح جامع شهر تهران دیده شده است که تا پایان سال جاری با بهره برداری از بخشی از خط سه 152 کیلومتر مترو در تهران محقق خواهد شد و به این ترتیب در برنامه پنج ساله شهرداری تهران شاهد 30 کیلومتر بهره برداری مترو خواهیم بود.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: تا پایان برنامه به 300 کیلومتر مترو می‌رسیم و 80 کیلومتر هم از خطوط اکسپرس به بهره‌برداری می‌رسد. در مجموع 320 کیلومتر مترو با طرح جامع فاصله دارد. اگر آقای زنگنه در این زمینه مساعدت کنند و سازوکار توسعه مترو فراهم شود و این 700 کیلومتر راه‌اندازی شود 22 میلیون جابجایی که توسط وسایل نقلیه شخصی انجام می‌شود حداقل به 11 میلیون می‌رسد.

سرخو با اشاره به مطالعات خوبی که در تاکسی رانی تهران انجام شده است، گفت: اگر تاکسی‌های شهر تهران را هیبریدی کنیم از صرفه جویی سوختی که آلودگی هوا را هم به همراه دارد می‌توانیم ظرف چهار سال هزینه‌ سرمایه گذاری تاکسی‌ها از محل یارانه‌ای که وزارت نفت روی بنزین می‌دهد جبران کنیم.

وی ادامه داد: طرح دیگر موتورسیکلت‌های برقی در تهران هستند که با استفاده از آنها کاهش سوخت و کاهش آلودگی هوا را می‌توانیم محقق کنیم. درباره خودروهای دیزلی نیز مصوباتی در شورا داریم و پیشنهاد می‌کنم برای موضوع فیلتر این خودروها ساز و کاری در وزارت نفت دیده شود که کارشناسان به حوزه مطالعات شهرداری همکاری کنند تا فیلتر مناسب سوخت‌های دیزلی فعلی را روی خودروها نصب کنند.

در ادامه جلسه حکیمی‌پور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر بالاتر بودن مسائل تهران از مسائل یک کلان شهر گفت: همه قوا باید به حل و فصل مسائل شهر تهران کمک کنند در بودجه دولت پیشنهادی به مجلس داده شده برای کمک به تهرانی‌ها، البته من شنیده‌ام مجلس سهم تهران را حذف کرده‌اند و به شهرهای دیگر می‌دهند. در حقیقت تهران بار کشور را به دوش می‌کشد.

وی تاکید کرد: توقع داریم مجلس هم مانند دولت همکاری لازم را داشته باشد.

در ادامه انصاری نیز با اشاره به اینکه وزیر نفت همیشه کارهای بزرگ را انجام داده‌اند، از زنگنه خواست با همکاری مشترک با اتوبوسرانی و تاکسیرانی به توسعه خودروهای هیبریدی کمک کند.

عباس جدیدی - عضو کمیسیون نظارت شورا با اشاره به اینکه وزارت نفت متعلق به حال و آینده مملکت است، گفت: چیزی به نام سوخت پاک به جز برق وجود دارد.

وی ادامه داد:‌از تمام ارگان‌های دولتی کمک خواستیم بجز وزارت نیرو، تعامل وزارت نفت و نیرو باید بیشتر باشد و در این صورت ما می‌توانیم در شهر تهران حداقل به صورت پایلوت نیروگاه‌های برق در اطراف تهران را راه‌اندازی کنیم.

در پایان طرح پرسش نمایندگاه شورای‌شهر تهران از وزیر نفت، احمد مسجدجامعی شواری شهر تهران نیز راه عملیاتی کردن این مباحث را علنی کردن آنها معرفی کرد و گفت: قبلا هم با یکی از معاونین توافقی برای جابجایی انبارهای نفتی انجام شده بود اما تاکنون در این خصوص هیچ اتفاقی نیفتاده است.


پاسخگوی شش‌ماه خدمتم هستم نه قبل از آن !

بیژن زنگنه در ادامه جلسه در پاسخ به سوالات مطرح شده توسط اعضای شورای شهر تهران گفت: از ریاست شورا و همه اعضای شورای شهر تهران برای وقتی که در اختیار گذاشتند تشکر می‌کنم اما این نکته را باید یادآوری کنم که صحبت‌هایی که امروز انجام دادم در باب شهر تهران و نه کل کشور بود.

وی در خصوص مسئله ایمنی شبکه گازرسانی شهر تهران و بحث علمک‌های گاز در شهر تهران گفت: در سالهای گذشته مطالعه‌ای توسط ژاپنی‌ها انجام شد که نتیجه آن حذف شیر پیاده روها بود اما اقدامات دیگری باید انجام شود تا شبکه گازرسانی شهر تهران به طور کامل ایمن سازی شود.

وزیر نفت در خصوص استفاده از برق به جای سیستم گازرسانی گفت: شبکه برق فعلی پاسخگوی نیاز شهر تهران نیست زیرا که باید شبکه بزرگی ایجاد شود که جوابگوی پخت و پز و کارهای متفاوت به جای شبکه گاز باشد اما شهرداری می‌تواند در ساختمان‌های بلندمرتبه این کار را انجام دهد و اجازه ندهد ساختمان‌ها از شبکه گازرسانی استفاده کنند و می‌توانند از شبکه برق استفاده کنند.

وی در خصوص اظهار نظر عباس جدیدی در مورد نبود سوخت پاک در کشور به جز برق گفت:‌من هم با این اظهار نظر موافق هستم و هیچ سوخت پاکی به جز برق نداریم و اغلب فرایندهای مدرن امروزی آلاینده هستند.

زنگنه با اشاره به گازوئیل تولیدی در کشور گفت:‌امروز از استانداردهای یورو4 در خصوص تولید گازوئیل عبور کردیم و در مورد بنزین هم استاندارد یورو4 را کسب کردیم به جز یک مورد استثنا که در ترکیبات این بنزین وجود دارد اما می‌توان گفت که 99 درصد به استاندارد یورو4 رسیده‌ایم. در حقیقت از استانداردی که در کشور آمریکا وجود دارد بهتر است زیرا که آمریکا استانداردهای خود دارد و استاندارد یورو4 را مدنظر قرار نمی‌دهد.

وی در خصوص میدان‌های گاز شمال و جنوب کشور گفت: در مورد رژیم حقوقی خزر، وزارت امور خارجه مسئول است اما تاکنون اجازه نداده‌ایم در محدوده میدان نفتی اختصاصی کشورمان حتی برای اکتشاف کشور دیگری وارد شود.

زنگنه: دولت همه هزینه‌های خرید واگن‌های مترو را می‌دهد/ دبیر: وزارت نفت بدهی سه میلیارد تومانی خود را بپردازد

وی افزود: خزر گران‌ترین نفت تولیدی را دارد و برای ما همه چیز نیست اما برای برخی کشورهای حاشیه دریای خزر همه چیز محسوب می‌شود.

وی به سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری وزارت نفت در دریای خزر اشاره کرد و گفت: در آنجا هر چیزی که می‌خواستیم باید توسط خود کشورمان می‌ساختیم زیرا که کشور دیگری برای ما این تجهیزات را نمی‌ساخت. شناورها در یک سری از میدان‌های شمال کشور در حال فعالیت هستند و پیش بینی می‌کنیم که فعالیت آنها نیز با موفقیت همراه باشد.

وی تاکید کرد: متاسفانه امسال بالاترین رقم مصرف انرژی در پالایشگاه‌ها را داشتیم به طوری که 30 میلیارد لیتر افزایش مصرف داشته‌ایم که 20 میلیارد دلار نفت گاز و مازوت مصرف کرده‌ایم که اصفهان و اراک وضعیتشان نسبت به تهران فاجعه‌بارتر بوده است. در پنج سال گذشته حتی یک متر مکعب در تولید گاز در کشور اضافه نشده و 30 میلیارد دلار در پارس جنوبی هزینه شده است اما هنوز به گاز نرسیده‌ایم.

زنگنه گفت: پاسخ این مشکلات را من نباید بدهم بلکه باید دولت گذشته پاسخگوی این مسئله باشد. البته تحریم‌ها بر مشکلات افزوده است اما باید با تلاش جدی کارها را ادامه دهیم و این بهانه‌ای برای کم کاری نخواهد بود. امسال 160 میلیون متر مکعب کمبود گاز در کشور داشتیم اما با این حال 86 درصد جمعیت کل کشور در خانه‌هایشان گاز داشتند و قطع گاز در کشور را شاهد نبودیم. یعنی در حقیقت قطعی گاز در کشور بسیار ناچیز بود و فقط در مازندران قطعی گاز را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه 150 میلیون لیتر سوخت به نیروگاه‌ها می‌رساندیم گفت: این سوخت رسانی کار بسیار بزرگی بود که حتی بعضی شبها من از فشار کاری نمی‌خوابیدم تا این سوخت رسانی به طور کامل در کشور انجام شود.

زنگنه با اشاره به 17 فاز میدان پارس جنوبی که در دست ساخت است، گفت: باید این میزان برای کشور ما تولید گاز کند، نه اینکه تبدیل به پول برای پیمانکاران شود. کاری که در سال 84 شروع شده، 3.5 میلیارد دلار هزینه شده اما هنوز به اتمام نرسیده و برای کشور تبدیل به گاز نشده است.

وی تاکید کرد: من شش ماه است که مسئولیت این وزارتخانه را بر عهده گرفته‌ام و پاسخگوی عملکرد خود در این شش ماه هستم اما گذشته را باید نفرات قبلی پاسخ دهند.

زنگنه تاکید کرد: با توجه به کمبود گازی که در کشور داشتیم گاز پتروشیمی‌ها و صنایع را قطع کردیم، نمی‌توانستیم گاز خانه‌ها را قطع کنیم، حتی گاز پالایشگاه‌ها را هم نمی‌توانستیم قطع کنیم ، به همین دلیل مجبور شدیم برای پالایشگاه‌ها و صنایع تولید سیمان سوخت مایع تامین کنیم.

وی با بیان اینکه اگر امسال شش فاز پارس جنوبی فعال بود، می‌توانستیم 240 هزار بشکه میعانات گازی تولید کنیم، گفت:‌اگر این امر محقق می‌شد برای کشور 9 میلیارد دلار آورده مالی داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس