به گزارش گروه اجتماعی مشرق، یکصد و بیست و پنجمین جلسه شورای شهر تهران امروز در صحن علنی این شورا و با حضور اعضا طبق روال برگزار شد.

شهردار تهران برای ارائه لایحه بودجه ۹۴ در شورا حاضر شد

محمد باقر قالیباف شهردار تهران امروز برای ارائه لایحه بودجه سال 94 شهرداری در جلسه علنی شورای شهر تهران حاضر شد.

به گفته علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران و طبق صحبتهای شنیده شده، بودجه در نظر گرفته شده برای شهرداری تهران در سال آینده مبلغی حدود 17 هزار و 460 میلیارد تومان است.

قالیباف دلایل عزل و یا استعفای شهردار منطقه ۱۱ را روشن کند

علی صابری در جریان یکصد و بیست و پنجمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به بازدید اخیر خود از منطقه 13 اظهار داشت: خوشبختانه اقداماتی خوبی از سوی شهردار منطقه 13 در بحث مناسب‌سازی و استفاده از ظرفیت نخبگان معلول در این منطقه صورت گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به جابجایی و تغییر شهردار منطقه 11 و ابهامات موجود در این زمینه، گفت: بنده از شهردار تهران درخواست می‌کنم دلایل عزل و یا استعفای شهردار منطقه 11 را در یک جلسه اختصاصی روشن کند.

جمع‌آوری معتادان در دستور کار بهزیستی، شهرداری و نیروی انتظامی قرار گیرد

اسماعیل دوستی در جریان یکصد و بیست و پنجمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به افزایش افراد مبتلا به مصرف مواد مخدر اظهار داشت: هم‌اکنون در حاشیه اتوبان شهید چمران شاهد هستیم که تعداد این افراد نسبت به گذشته افزایش یافته است و باید بتوانیم با همکاری شهرداری، بهزیستی و نیروی انتظامی اینگونه افراد را جمع‌آوری و ساماندهی کنیم.

وی همچنین با اشاره به اهانت اخیر نشریه فرانسوی و اهانت به پیامبر عظیم الشأن اسلام گفت: همه مسلمانان این اهانت را محکوم کرد و بنده نیز از عزیزانی که دیروز در مقابل سفارت فرانسه تجمع و اعتراض کردند تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی همچنین با اشاره به کندن تابلوی نوفل‌لوشاتو در نزدیکی سفارت فرانسه گفت: این کار نیز به عقیده بنده درست نبود و نباید این کار را صورت می‌گرفت.

تشکر رئیس کمیسیون عمران شورا از قالیباف به دلیل تخریب طبقه هفتم پاساژ علاءالدین

احمد دنیامالی در جریان یکصد و بیست و پنجمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به اقدام اخیر شهرداری تهران در خصوص تخریب طبقه هفتم پاساژ علاءالدین، گفت: به شخصه از اقدام آقای قالیباف شهردار تهران که پشت این قضیه ایستادند و این کار مهم را انجام دادند، قدردانی می‌کنم.

وی تصریح کرد: تصوراتی در جامعه و در ذهن شهروندان در خصوص این پاساژ ایجاد شده است که باید اطلاعات لازم را در اختیار این عزیزان قرار بدهیم، چرا که برخی از دوستان مصاحبه‌هایی را انجام دادند که چنانچه جریمه‌های لازم پرداخت شود، طبقه هفتم پاساژ علاءالدین مجدداً ساخته خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد: معاونت شهرسازی شهرداری تهران و شهرداری تهران در این زمینه به صورت شفاف مطالب را صحیح در اختیار شهروندان قرار دهند.

وی همچنین با اشاره به لایحه بودجه 94 گفت: امیدواریم این لایحه‌ای که امروز ارائه خواهد شد به سرعت پیوست‌های آن نیز دراختیار کمیسیون‌ها قرار گیرد و در زمان معین لایحه اشاره شده به تصویب برسد.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: قطعاً بودجه 94 شهرداری تهران تحت تأثیر بودجه کلان کشور قرار خواهد گرفت و باید تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ شود، امیدواریم سال خوبی را در آینده داشته باشیم.

بودجه ۹۴ شهرداری براساس اقتصاد مقاومتی تصویب شود

مجتبی شاکری در جریان یکصد و بیست و پنجمین جلسه شورای شهر تهران و با اشاره به درگذشت شاعر بزرگ کشورمان اظهار داشت: درگذشت مشوق کاشانی را به همه عزیزان و به خصوص شعرا و ادبا تسلیت عرض می‌کنم.

وی اضافه کرد: در حالی در زمان فصل بودجه‌نویسی هستیم که در واقع دولت و مجلس و شورای شهر و شهرداری تهران درگیر این موضوع هستند و می‌توانیم از تدبیر خوبی که دولت و مجلس در زمینه بودجه‌نویسی بر اساس اقتصاد مقاومتی صورت دادند، ما نیز استفاده کنیم.

شاکری گفت: با توجه به اینکه بودجه سال 94 شهرداری تهران نیز از امروز تقدیم شورای شهر شده است، می‌توان این بودجه را با توجه به اقتصاد مقاومتی تهیه و تصویب کرد.

وی گفت: در بودجه سال آینده باید برخی از موضوعات از جمله نوسازی بافت‌های فرسوده مورد توجه قرار گیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به جمله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران مبنی بر خودکامگی شهرداری تهران گفت: این جمله صحیح نیست و به جای این جمله می‌توان به شهرداری تذکر داد.

شاکری بیان داشت: شهرداری تهران اقدامات خوب و مؤثری را و براساس مدیریت جهادی انجام داده است و باید از آنان حمایت و ایرادات لازم را گوشزد کرد.

عضو شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به افزایش سرانه فضای سبز در شهر تهران گفت: در گذشته سرانه فضا برای هر شهروند 9 متر بود که این رقم هم‌اکنون به 15 متر افزایش یافته است و قطعاً در تصفیه هوای تهران مؤثر خواهد بود.

اعتراض حافظی به تخصیص اعتبار بدون مجوز برای پروژه رویان

رحمت‌الله حافظی در جریان یکصد و بیست و پنجمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه 29 دی‌ماه روز هوای پاک نامگذاری شده است، گفت: در سال 2014 به دلیل آلودگی هوا در دنیا 7 میلیون نفر جان خود را از دست دادند که این آمار یک هشتم کل مرگ و میرها در دنیا است.

وی گفت: از هر 8 نفر که فوت می‌کند یک نفر به دلیل آلودگی هوا بوده و آمار فعلی نسبت به 10 سال قبل دو برابر افزایش یافته است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اضافه کرد: در کشور ما نیز طبق گزارش وزارت بهداشت 4600 الی 4700 نفر طی یک سال گذشته در شهر تهران به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به اقدام شهرداری تهران در خصوص احداث پروژه و بیمارستان رویان، گفت: این سؤال مطرح می‌شود که شهرداری تهران چه حقی را و بر چه اساسی در این زمینه تخصیص اعتبار نموده که به کدامین مجوز اقدام کرده است.

وی گفت: شورای شهر تهران همانند ماشینی برای شهرداری شده است که آقایان در شهرداری تصمیم می‌گیرند و شورا آن را امضا می‌کند و امیدوارم شهرداری به قانون احترام بگذارد.

وی این اقدامات از سوی شهرداری را نشان از خودکامگی شهرداری دانست.

شورای شهر تهران اقدام موهن نشریه فرانسوی را محکوم کرد

در جریان یکصد و بیست و پنجمین جلسه شورای شهر تهران، اعضای شورا اقدام اخیر نشریه فرانسوی و اهانت به پیامبر عظیم‌الشأن اسلام را محکوم کردند و در ادامه بیانیه‌ای را صادر نمودند که متن بیانیه به شرح ذیل است:

ملت بزرگ ایران اسلامی و آزادگان جهان!

بار دیگر دسیسه شوم و ضدانسانی صهیونیست و استکبار جهانی، ساحت مقدس پیامبر صلی‌الله علیه و آله و سفیر رحمت للعالمین را مورد اهانت قرار داده است و با انگیزه مقابله با تروریست و بهانه‌های واهی و بی‌اساس اقدام به انتشار مطالب موهن و هتک حرمت به دین رحمانی اسلام در کشوری که خود را مدعی تمدن بشر می‌داند نموده است. این عمل ضدانسانی باعث سنجش خاطر و انزجار همه مسلمانان و موحدان جهان شده است.

ما اعضای شورای اسلامی شهر تهران، همبستگی خود را با آزادگان جهان و پیروان ادیان الهی در محکومیت این اقدامات شرم‌آور اعلام نموده و از تمامی نهادها و سازمان‌های بین‌المللی تقاضای محکومیت و اعلام انزجار از این سلسله اقدامات حرم‌شکن را داریم.

محمدباقر قالیباف در یکصد و بیست و پنجمین شورای علنی شهر تهران با ارائه بودجه سال 94 به این شورا، اظهارداشت: براساس ماده 67 قانون شهرداری‌ها، بودجه شهرداری با عنایت به توضیحات ذیل به شورای شهر تقدیم شد.

وی ادامه داد: با توجه به نامگذاری سال جاری با عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» سالی خاص برای شهرداری به شمار می‌رود که به دلیل کاهش قیمت نفت، کشور شرایط خاصی را می‌گذراند و شاهد رکود در ساخت و ساز هستیم.

قالیباف افزود: در راستای تکالیف برنامه 5 ساله دوم، تلاش‌هایی در راستای تحقق بودجه سال 93 و دستیابی حداکثری به اهداف مقرر در سال اول برنامه صورت گرفته که به تفصیل در گزارش عملکرد 9 ماهه سال اول به آن پرداخته شده است.

قالیباف افزود: درک عمیق از شرایط کلان اقتصاد ملی و پیش‌بینی سناریوهای متحمل برای اقتصاد شهری از یک سو و آسیب‌شناسی فرایندها و رویه‌های پیشین تدوین بودجه، با تداوم، اقدامات و فرایندهای اصولی گذشته، طراحی و اجرای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد در راستای نهادینه‌سازی برنامه عملیاتی شهرداری تهران و تحقق الزامات پیش‌بینی شده در آن و همچنین تحقق شعار زمین پاک، آسمان آبی، سرلوحه اقدامات شهرداری تهران در تهیه و تنظیم بودجه پیشنهادی سال 1394 بوده است.

شهردار تهران بیان داشت: آغاز سال اول برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری تهران و توجه جدی به فراهم ساختن الزامات و ترتیبات نهادی مورد نیاز برای اجرای این برنامه، و از سوی دیگر پیش‌بینی ادامه رکود در عرصه ساخت و ساز در شهر تهران و تاثیر آن بر درآمدهای شهرداری تهران و لذا پیش‌بینی عدم تحقق درآمدهای مورد انتظار برای سال دوم برنامه ناشی از رکود شدید در عرصه ساخت و ساز است و به ناچار شرایط خاصی را در شهرداری تهران در اداره امور شهر تحمیل کرده است و فرصتی مغتنم برای افزایش برنامه پذیری، باز آرایی مالی شهرداری در چارچوب رویکرد اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

وی گفت: شهرداری تهران در سال جاری علیرغم آنکه تصویب و ابلاغ برنامه تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری به طول انجامید ولی با توجه به تدابیر و تمهیدات اتخاذ شده توانست بودجه سال 93 خود را بیش از 80 درصد در راستای سال اول برنامه تنظیم و ارائه کند. لازم به توضیح است گزارش عملکرد 9 ماهه برنامه حاکی از آن است که تا به حال نزدیک به 65 درصد از هدف‌گذاری‌های پیش‌بینی شده محقق شده است.

شهردار تهران گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی در مدیریت شهری از طریق انعکاس مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی شامل ارتقاء بهره‌وری، صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف، بسط عدالت اجتماعی، اصلاح نظام درآمدی، برنامه محوری، هوشمندسازی و مدیریت دانش و جذب مشارکت حداکثری شهروندان در اداره امور شهر در تنظیم بودجه امکان‌پذیر است.

وی درباره اولویت‌های تنظیم بودجه پیشنهادی سال آینده، اظهارداشت: پیش‌بینی اعتبارات بودجه پیشنهادی به ترتیب هزینه‌های اجتناب ناپذیر شامل حقوق و مزایای کارکنان و نگهداشت شهر، دیون پیمانکاران، بازپرداخت اقساط تسهیلاتی داخلی و خارجی، توجه ویژه به توسعه حمل و نقل عمومی و افزایش توسعه خطوط مترو، مدیریت اثربخش منابع موجود با اولویت‌بندی پروژه‌های سرمایه‌ای براساس میزان پیشرفت فیزیکی و تامین اعتبار کامل پروژه‌هایی با قابلیت خاتمه در سال 94 از اولویت‌های تنظیم بودجه پیشنهادی بوده است.

وی در همین راستا اظهارداشت: پیش‌بینی اعتبار مورد نیاز برای هزینه‌های پرسنلی شامل کسری اعتبار موجود به همراه رشد 14 درصد ضریب پایه حقوق، افزایش بیش از 6 برابری اعتبارات پیش‌بینی شده در سال جاری به منظور تسویه دیون پیمانکاران براساس برنامه زمان‌بندی مشخص، رشد 39 درصدی اعتبارات پیش‌بینی شده جهت بازپرداخت اقساط سررسید وام‌های سنوات قبل شامل تسهیلات ارزی مترو، تونل نیایش، بزرگراه صدر و امام علی، تسهیلات ریالی بانک‌های داخلی و بازپرداخت سود اوراق مشارکت و رشد 64 درصدی اعتبار مورد نیاز جهت تملک املاک معارض، تصرفی و برداشت‌های موضوع احکام قضایی صادره از اولویت‌های اساسی پیش‌بینی شده در بودجه پیشنهادی سال 94 شهرداری تهران است.

قالیباف افزود: عدم تناسب رشد درآمدهای پیش‌بینی شده برای سال آتی با نرخ تورم مورد انتظار و ضرورت تامین کسری پرداخت حقوق و مزایای کارکنان شهرداری، سازمانها و شرکت‌ها مطابق تبصره 5 بودجه شرکتی در سال جاری و پیش‌بینی اجتناب ناپذیر حداقل رشد 14 درصدی ضریب پایه حقوق و همچنین لزوم بازپرداخت دیون اشخاص حقیقی و حقوقی و اقساط سر رسید ارزی و ریالی از عوامل اصلی زمینه‌ساز بودجه انقباضی در شهرداری تهران بخصوص در عرصه اعتبارات عمرانی است.

شهردار تهران در جلسه امروز پیشنهاد بودجه سال 94 شهرداری تهران را با اعتباری بالغ بر 174 هزار و 600 میلیارد ریال به شورای اسلامی شهر تهران تقدیم کرد که این مبلغ نسبت به اعتبار مصوب بودجه سال گذشته معادل 10 درصد رشد داشته است.

شهردار تهران بیان داشت: در بودجه امسال 63 درصد نقدی، 33 درصد غیر نقدی و نسبت به سال گذشته بودجه نقدی را به غیر نقدی افزایش داده‌ایم و این موضوع یکی از افتخارات شهرداری تهران است.

وی یادآور شد: بودجه دولت بیش از 70 درصد جاری و هزینه‌ای و 30 درصد برای امور زیرساختی است و شهرداری تهران 70 درصد بودجه در توسعه زیرساخت‌ها و 30 درصد در حوزه نگهداشت شهر است که بر این اساس 10 درصد درآمدهای پایدار را افزایش داده‌ایم.

ساخت و ساز را تعطیل کنند با دوهزار میلیارد شهر را اداره می‌کنیم

قالیباف بیان داشت: اگر ساخت و ساز در تهران 100 درصد متوقف شود به شرطی که شهرداری متهم به این نباشد که اشتغال را از بین برده، 5 هزار و 150 میلیارد تومان هزینه شهر می‌شود و درآمدهای ما بدون عوارض ساخت و ساز 7 هزار و 400 میلیارد تومان است که هنوز بیش از 2 هزار میلیارد تومان ظرفیت توسعه داریم.

قالیباف خاطرنشان کرد: اگر شهرداری تک محصولی از حوزه ساخت و ساز است و دولت نیز از نفت درآمدزایی می‌کند، در صورتی که مراجع ذیصلاح ساخت و ساز را تعطیل کنند، با 2 هزار میلیارد تومان شهر تهران را اداره می‌کنیم و این یعنی اقتصاد مقاومتی.

شهردار تهران افزود: آمار و ارقام نشان می‌دهد که همیشه 33 درصد بودجه در طول 50 سال گذشته از سوی دولت تامین شده است اما دریافتی ما از دولت در سال جاری به 3 درصد نیز نرسیده است و این موضوع از این جهت که شهرداری بر روی پای خود ایستاده خوب است.

شهردار تهران گفت: سیر نزولی کمک دولت به شهرداری از دولت نهم آغاز شده و هم‌اکنون نیز ادامه دارد، البته ما می‌دانیم که شرایط دولت در حوزه درآمدهای نفتی خوب نیست اما نمی‌توانیم از حق شهروندان تهرانی چشم‌پوشی کنیم.

گله‌مندی قالیباف از دولت

وی گفت: در بعضی مواقع از دولت گله‌مندیم چرا که عوارض سوخت و غیره به حساب خزانه واریز می‌شود ولی سهم شهرداری پرداخت نمی‌شود.

قالیباف تاکید کرد: ما حاضر هستیم 100 درصد مطالبات شهرداری را غیرنقدی دریافت کنیم.

تذکر عضو شورای شهر به وزیر کشور

 محمد سالاری در یکصد و بیست و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تذکری به وزیر کشور گفت: وزیر کشور طی نامه‌ای موضوع انتخابات شورایاری‌ها را ممنوع اعلام کرده است و دلیل آن نیز عنوان شده در قانون چنین بخشی را نداریم.

وی گفت: به همین دلیل به وزیر کشور تذکر می‌دهم چرا که شورایاری‌ها 3 دوره برگزار شده است و نقش موثری نیز بر اداره محلات و شهر تهران دارند و ضروری است که این انتخابات برگزار شود.

سالاری افزود: در دوره اول انتخابات شورایاری‌ها به تائید فرمانداری رسیده بود و در دوره فعلی نیز شورای حل اختلاف به برگزاری این انتخابات تاکید کرده است.

امروز بررسی یک فوریت طرح نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها توسط شورای اسلامی شهر تهران و اجرای انتخابات توسط شهرداری‌های مناطق 22 گانه در جلسه شورای اسلامی شهر تهران مطرح می‌شود.

نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها توسط شورای شهر تصویب شد

در یکصد و بیست و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، اسماعیل دوستی درخصوص طرح نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها توسط شورای اسلامی شهر تهران و اجرای انتخابات توسط شهرداری‌های مناطق 22 گانه، درباره این طرح اظهارداشت: دلیل اصلی طرح یک فوریت، برگزاری انتخابات به روال گذشته است و برگزاری انتخابات شورایاری‌ها برای تحکیم شوراها است.

در ادامه غلامرضا انصاری عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران درباره این طرح گفت: خط قرمزها در ارتباط با حقوق شوراها باید مدنظر قرار گرفته شود تا بتوانیم از حقوق شهروندان دفاع کنیم.

وی گفت: نظارت جزء وظایف شورای شهر است و باید حفظ شود و در اجرای انتخابات هر نهادی می‌تواند براساس قانون اقدام کند.

عدم توافق شورا و دولت در نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها

در ادامه این جلسه احمد دنیامالی عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران گفت: شورایاری‌ها نهاد پایین دست شورای شهر تهران هستند و در شرایطی که تاریخ انتخابات اعلام شده است درست نیست درباره دیگر مسائل اظهارنظر کنیم. ما تاریخ را اعلام کرده‌ایم ولی درخصوص نظارت به توافق نرسیده‌ایم.

یک فوریت لایحه تعیین قیمت بلیت مترو و نرخ کرایه اتوبوسرانی در سال ۹۴

در جریان یکصد و بیست و پنجمین جلسه شورای شهر تهران و پس از تقدیم لایحه بودجه سال 94 شهرداری تهران توسط محمدباقر قالیباف شهردار تهران دستورات بعدی جلسه امروز شورا مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه جلسه بررسی اعتراض فرمانداری تهران به متن مصوبه دستورالعمل اجرایی تبصره 32 مصوبه بودجه سال 93 شهرداری تهران دستور بعدی جلسه بود.

بررسی دو فوریت لایحه مصوبه نرخ حق توقف پارکینگ‌های عمومی و نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای در شهر تهران موضوع بعدی بود و در یکصد و بیست و پنجمین جلسه به آن پرداخته شد و در نهایت اعضا به یک فوریت لایحه اشاره شده رأی دادند.

بررسی یک فوریت لایحه مجوز اخذ عوارض تردد از معابر خاص شهری - یک فوریت لوایح تعیین قیمت بلیت مترو و همچنین تعیین نرخ کرایه اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی شهر تهران در سال 94 - بررسی یک فوریت طرح نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها توسط شورای اسلامی شهر تهران و اجرای انتخابات توسط شهرداری‌های مناطق 22‌گانه از جمله دستورات جلسه امروز شورا بوده است.

برای مشاهده گزارش خبری جلسه امروز شورای شهر اینجا کلیک کنید


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس