به گزارش گروه اجتماعی مشرق، امروز یکصدو سی و یکمین جلسه شورای شهر تهران با حال و هوایی متفاوت از جلسات قبلی و با تبریک مهندس مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران به مناسبت یوم‌الله 22 بهمن آغاز شد.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در یکصدو سی و یکمین جلسه شورا با اشاره به ایام‌الله دهه فجر و فرا رسیدن روز 22 بهمن (روز پیروزی انقلاب اسلامی) اظهارداشت: این ایام را و به خصوص روز 22 بهمن را به همه ملتهای مسلمان، مستضعف و ایران اسلامی تبریک می‌گویم.

وی با اشاره به فرا رسیدن 22 بهمن روز پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: 22 بهمن روزی است که مردم با حضور در راهپیمایی اتحاد، انسجام و میزان آمادگی خود را برای استمرار جمهوری اسلامی نشان می‌دهد و در سال‌های گذشته نیز شاهد حضور باشکوه مردم بوده‌ایم و امسال نیز این اتفاق مهم خواهد افتاد.

حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان دهنده میزان علاقه ملت به نظام است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با دعوت از آحاد جامعه برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن، گفت: قطعاً مردم شریف ایران همانند سالهای گذشته در این برنامه ملی که نشان دهنده میزان علاقه، گذشت و ایثار ملت است حضور خواهند داشت و این حضور بیانگر روح انقلاب اسلامی خواهد بود.

حجت‌الاسلام ناصحی در یکصد و سی و یکمین جلسه شورای شهر تهران اظهار داشت: در دنیای امروز که ارتباطات همه جهان را به هم پیوسته است دشمنان دین و حاکمیت اسلامی فکر می‌کنند اگر ما را از پا در نیاورند باید منتظر مرگ خود باشند و ملت غیور و شجاع ما به عنوان نگهبانان و صاحبان اصلی، مدیران و مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی ضمن حفظ هوشیاری باید هر روز چالاک‌تر از همه دشمنان، بر سرعت حرکت خویش بیفزاییم، امروز علم و صنعت و تکنولوژی با سرعت زیاد در حال تحول و تکامل است و به عنوان ابزار دست دشمنان برای نابودی دیگران به کار می‌رود و در چنین شرایطی ما یا باید سریع‌تر و کاربردی‌تر از همه آنها عمل کنیم و یا باید شاهد رکود و انزوای خود باشیم.

وی تصریح کرد: 36 سال از پیروزی انقلاب اسلامی در جهان می‌گذرد انقلابی که معیارهای جهان را تغییر داد و شاخص‌های قدرت در جهان را از حاکمیت به طرف ملت‌ها جهت داد، انقلابی که هنوز پس از گذشت 4 دهه همچنان پویا و قدرتمند به مسیر خود ادامه می‌دهد، انقلابی که به رهبری حضرت امام (ره) و هدایت مردمی که جهان هنوز در شناختن ابعاد وجودی‌اش متحیر است، این انقلاب آخرین انقلاب در قرن بیستم، بزرگترین انقلاب دینی تاریخ، اولین حاکمیت اسلامی بعد از امیرالمؤمنین (ع) و آخرین انقلاب قبل از ظهور حضرت مهدی (عج) است که بسیاری از تئوری‌های، جامع‌شناسان و فیلسوفان انقلاب را به هم ریخت.

حجت‌الاسلام ناصحی خاطرنشان کرد: اما حضرت امام (ره) با اتکال به ذات اقدس الهی و پشتوانه مردمی برای احیای دین در نجات کشور روزی که نه پشت داشتیم، نه مشتی داشتیم و نه رشدی قیام کرد و این انقلاب عظیم و عزت‌آفرین را به پیروزی رساندیم.

راهپیمایی 22 بهمن امسال موجب ترس دشمنان خواهد بود

وی اضافه کرد: اکنون با رهبری‌های داهیانه مقام معظم رهبری مدظله‌العالی همچنان با حلاوت به راه خود ادامه می‌دهد و عمده‌ترین رمز یک انقلاب که بتوان به همه اهداف آن رسید داشتن یک رهبر آگاه، شجاع و معتقد است که انقلاب اسلامی ایران از این نعمت الهی بهره‌مند بوده و است، البته اگر رهبری انقلابی بی‌برنامه و بی‌هدف، ترسو و وابسته به اجانب و عدم اعتماد به ملت خود باشد یقیناً طولی نمی‌کشد که انقلاب شکست می‌خورد، مثل انقلاب الجزایر و همچنین انقلاب اخیر که در کشور مصر رخ داد، با ‌آن همه دادن قربانی و سختی و مرارت به علت عدم رهبری آگاه، مؤمن و شجاع منجر به شکست شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اضافه کرد: بعد از سخنرانی‌های آتشین حضرت امام علیه شاه در فروردین 1343 دستگیر و زندانی شد و عوامل رژیم مستبد شاه وقتی به این نتیجه رسیدند که حضور حضرت امام در زندان هم برای آنها مشکل‌آفرین است تصمیم به تبعیض گرفتند، امام در پاسخ به پاکروان رئیس ساواک که نزد ایشان رفت و گفت بهتر است برای تغییر آب و هوا چند روزی به جای دیگر برویم و امام در پاسخ فرمود واضح‌تر صحبت کنید شما در ارتباط با من 4 کار می‌توانید انجام دهید یکی اینکه مرا تبعید کنید، دوم اینکه مرا زندانی کنید، سوم اینکه مرا بکشید و چهارم اینکه آزادم کنید، برای من انجام هر کدام از این 4 مورد مساوی است ولی برای شما انجام هر یک از این 4 مورد که گفتیم ضرر دارد.

وی تصریح کرد: راهپیمایی امسال نشانگر اقتدار ملی ما است که دشمنان را در هر حد و اندازه‌ای از اقتدار نظامی، توانایی تبلیغاتی و سیاسی که باشد مرعوب می‌کند و مطمئنیم ملت عظیم و انقلابی ایران امسال باشکوه‌تر و منسجم‌تر در راهپیمایی روز 22 بهمن شرکت خواهند کرد و ما اعضای شورای شهر تهران نیز با تمام وجود در کنار اقیانوس ملت در این راهپیمایی الهی و انقلابی مشارکت خواهیم کرد.

محمد حقانی در جریان یکصد و سی و یکمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به مصوبات شورای شهر در سال‌های گذشته تحت عنوان فرهنگ‌سازی و ترویج استفاده از محصولات ارگانیسم و طبیعی اظهار داشت: در طول این مدت، سازمان میادین میوه و تره‌بار با اجرای نمایشگاه‌های متعدد محصولات ارگانیک اقدامات گسترده‌ای را برای فرهنگ‌سازی و ترغیب شهروندان جهت استفاده از این محصولات انجام داده است.

وی تصریح کرد: با توجه به برگزاری جشنواره ارگانیک در روزهای گذشته و استقبال بی‌نظیر از این جشنواره‌ها انتظار می‌رود توجه ویژه‌تری به محصولات ارگانیک در سال‌های آینده شود.

حقانی خاطرنشان کرد: یکی از شاخص‌های ویژه جشنواره ارگانیک، همکاری سازمان میادین میوه و تره‌بار با تشکیلات ارگانیک بوده که برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها نشان می‌دهد که شهروندان استقبال خوبی را از محصولات ارگانیک دارند.

حقانی حضور وزیر بهداشت و ریاست فدراسیون ارگانیک در جشنواره ارگانیک را از ویژگی‌های ممتاز این جشنواره از سایر جشنواره‌ها دانست و گفت: سازمان میادین میوه و تره‌بار در 5 میدان بزرگ اقدام به فروش محصولات ارگانیک و پروتئینی می‌کنند.

برخی از پایانه‌های شرکت واحد، موتور خودروها بعضاً تا ۳۰ دقیقه به صورت در جا کار می‌کنند

عضو شورای شهر تهران در ادامه با انتقاد از برخی از پایانه‌ها و توقفگاه‌های شرکت واحد در سطح شهر تهران اظهار داشت: متأسفانه در برخی از نقاط، دارندگان با روشن کردن موتورهای خودروها و بعضاً تا 30 دقیقه به صورت در جا موجب آلودگی هوا و نگرانی‌های متعددی در شهر می‌شوند که از آن جمله توقفگاه ها می‌توان به پارکینگ بیهقی اشاره کرد.

ساختمان تجارت جدید فردوسی باید ایمن‌سازی شود

محمدمهدی تندگویان در جریان یکصد و سی و یکمین جلسه شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه ساختمان تجارت جدید فردوسی باید ایمن‌سازی شود اظهار داشت: تأکید ما بر ایمن‌سازی در این ساختمان است، نه جلوگیری از کاربری و تخریب ملک.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط ساختمان، امکان ایمن‌سازی ملک در این شرایط وجود دارد و باید با نظارت عالیه، ایمن و به بهره‌برداری برسد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: بحث دیگری که در خصوص ساختمان تجارت جدید فردوسی وجود دارد، تخلفات کمیسیون ماده 100 و امثال آن است که این موضوع باید از طریق شهرداری و پیگیری‌های لازم به نتیجه برسد.

وی همچنین با اشاره به احداث خط تندروی (شهید مطهری ـ شهید بهشتی) اظهار داشت: ما اعتقاد داریم مطالعات لازم برای احداث این خط صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: متأسفانه بدون اینکه در برنامه پنج ساله دوم شهرداری و بدون درنظر گرفتن بودجه لازم، شهرداری تهران اقدام به اجرای این پروژه به پیمانکار مربوطه داشته است که ما صددرصد با انجام این کار مخالفیم.

تندگویان بیان داشت: طول مسیر اشاره شده 7 هزار و 316 متر است که در این مسیر حدود 23 تقاطع اصلی و 44 تقاطع فرعی وجود دارد، ضمن اینکه 39 چراغ راهنمایی و رانندگی نصب شده است که از این تعداد 30 چراغ اصلی محسوب می‌شوند و در واقع با توجه به شرایط اشاره‌شده، امکان خط تندرو در این مسیر وجود ندارد.

عضو شورای شهر تهران در پایان از شهرداری تهران خواست از اجرای این پروژه توسط پیمانکار مربوطه جلوگیری کند.

اعتراض فرمانداری تهران به مصوبه پیشنهاد به دولت

اعضای شورای شهر تهران در جریان یکصد و سی و یکمین شورای شهر تهران اعتراض فرمانداری تهران به متن مصوبه «پیشنهاد به دولت مبنی بر محاسبه هزینه‌های برق، گاز و آب مصرفی میادین و بازارهای عرضه میوه و تره‌بار شهرداری تهران بر اساس تعرفه اماکن عمومی و خدماتی را در دستور کار و مورد بررسی قرار دادند.

در متن نامه عیسی فرهادی معاون استاندار و فرمانداری تهران در خصوص اعتراض به متن مصوبه اشاره شده به ریاست شورای شهر تهران آمده است احتراماً اصل به نامه شماره 160/1998/29688 مورخه 1393/10/30 موضوع لایحه «پیشنهاد به دولت مبنی بر محاسبه هزینه‌های برق، گاز و آب مصرفی میادین و بازارهای میوه و تره‌بار شهرداری تهران بر اساس تعرفه اماکن عمومی و خدماتی» به استحضار می‌رساند در خصوص طرح و لوایح پیشنهادی به دولت می‌بایست مطابق با بند یک و دو مکرر (الحاقی 82/6/7) ماده 78 قانون تشریفات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور در انتخابات شهرداران 75/3/1 موضوع از طریق شورای شهرستان به دستگاه‌های اجرایی ذیربط و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان و شورای استان ارائه و پیشنهادات واصله توسط شورای عالی استان‌ها به مقامات اجرایی ذیربط ارسال شود.

خواهشمند است در اجرای ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران موضوع مورد بررسی و بازنگری قرار گرفته و از نتیجه این فرمانداری را مطلع کنید.

واکنش دبیر به اعتراض فرمانداری

رییس کمیسیون برنامه و بودجه در جلسه امروز شورای شهر تاکید کرد: اعتراض فرمانداری اساسا اشتباه است ما به بند دوم ماده ۷۱ استناد کرده ایم که پیشنهاد به دولت را از وظایف شوراها می داند در حالی که آن بند که فرمانداری به آن استناد کرده به شورای شهرستان ارتباط دارد.

شخص عادی برای هیات دولت نامه ارسال نمی‌کند؟

وی افزود: آیا شخص عادی برای هیات دولت نامه ارسال نمی کند؟ آیا درخواستی ندارد؟ ما هم پیشنهاد داده ایم. اساسا شورا این جایگاه قانونی را ندارد که به هیات دولت دستور بدهد و اعتراض فرمانداری هم به بند اشتباهی استناد دارد.

رحمت اله حافظی در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران ضمن تبریک به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ، گفت: با حضور همگانی در مراسم گرامیداشت این روز ضمن احترام به فجرآفرینان انقلاب، انسجام و وحدت ملی در حمایت از نظام به خصوص سیاست خارجی مقتدارانه به نمایش بگذاریم.

وی با اشاره به پایین یافتن سال مالی، افزود: تا چند هفته دیگر انبارگردانی سازمان ها و شرکت های شهرداری آغاز می شود، اما هنوز شورای شهر تهران حسابرس تعیین نکرده است باید این موضوع در اولویت کار شورا قرار گیرد و در کمیسیون تلفیق در این باره تصمیم گیری شود.

تذکر دوباره حافظی به شهرداری/ انحراف از بودجه

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، در تذکر دیگری به شهرداری تهران به استناد تبصره 43 قانون بودجه سال 93، گفت: در این تبصره آمده است "ایجاد هرگونه تعهدات مازاد به اعتبارات بودجه در تبصره های سال 93 ممنوع است و تنها با مجوز شورای شهر قابل اقدام است" این در حالیست که در گزارش های موجود شاهد انحراف بودجه برخی از معاونت ، سازمان و شرکت های شهرداری از بودجه مصوب سال جاری هستیم.

حافظی در توضیح بیشتر این موضوع تصریح کرد: برای نمونه بودجه مصوب معاونت فنی و عمرانی شهرداری در سال جاری هزار و 305 میلیارد تومان است اما قراردادهای منعقده شده توسط معاونت هزار و 890 میلیارد تومان است یعنی بیش از 144 درصد انحراف از بودجه وجود دارد. همچنین بودجه مصوب سازمان مهندسی  و عمران شهرداری هزار و13 میلیارد تومان است اما هزار و 742 میلیارد تومان قرارداد منعقد کرده است یعنی انحراف 171 درصدی دارد.

وی ادامه داد: شرکت نوسازی عباس آباد با وجود بودجه 86 میلیارد تومانی قرارداد 109 میلیارد تومانی دارد که انحراف آن 126 درصد است و سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی 134 میلیارد بودجه مصوبه داشته است اما 242 میلیارد قرارداد منعقد کرده که انحراف 180 درصدی دارد.

حافظی تاکید کرد: از شهرداری تهران می خواهیم نسبت به تخلفات تبصره 43  توضیح ارائه دهد.

توزیع آرم ترافیک به اسم خبرنگاران و به کام دیگران

احمد مسجدجامعی در جریان یکصد و سی و یکمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه معاونت حمل و نقل ترافیک تصمیمی اتخاذ کنند تا آرم‌های طرح ترافیک به درستی و صحیح به دست خبرنگاران برسد اظهار داشت: نباید به گونه‌ای باشد که توزیع این آرم‌ها به اسم خبرنگاران و به کام دیگران باشد.

وی در ادامه با اشاره به بازدید اخیر خود در برنامه تهرانگردی از مزار شهدای 57 و بهشت‌زهرا (س) بیان داشت: این شهدا جایگاه ویژه‌ای را دارند و در حال حاضر در بین متوفیان آن سال به خاک سپرده شده‌اند که انتظار می‌رود سازمان بهشت‌زهرا (س) توجه ویژه‌ای را به این قطعه داشته باشد.

عضو شورای شهر تهران اظهار امیدواری کرد: مدیریت سازمان بهشت‌زهرا (س) با طرحی دقیق و منظم فضای مناسب‌تری را برای قطعه شهدای 57 در نظر بگیرد.

انتقاد عضو شورای شهر تهران به صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور

علی صابری در جریان یکصد و سی و یکمین جلسه شورای تهران اظهار داشت: رئیس‌جمهور به عنوان رئیس دولت تدبیر و امید در مصاحبه اخیر خود عنوان کرده است که عقل سالم در بدن سالم است که امیدواریم بیان این جمله فقط یک مثل باشد چرا که در مثل جای مناقشه نیست.

وی تصریح کرد: در کل، صحبت اخیر رئیس‌جمهور حرف خوبی نبوده، چرا که بسیار بدن‌های سالمی که عقل سالم ندارند و برعکس آن نیز وجود دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: دنیا را مغز هدایت می‌کند نه جسم و بنده به عنوان یک عضو از جامعه معلولان بنا ندارم صحبت اخیر مطرح شده از سوی رئیس‌جمهور را سیاسی جلوه بدهم بلکه به صورت یک خواسته اجتماعی از رئیس‌جمهور درخواست می‌کنم با توجه به شرایط فعلی، نسبت به تشکیل شورای عالی معلولان اقدام کند، چرا که این موضوع در سال‌های گذشته مغفول مانده است.

صابری در ادامه با اشاره به برخی از مشکلات شهرک‌ها و مجتمع‌های احداث‌شده در شهر تهران اظهار داشت: این مجتمع‌ها و شهرک‌ها تا زمانی که اسنادشان تفکیک نشده باشد، مشکلاتی زیادی در مورد پسماند و نوسازی دارند.

وی گفت: براساس آمار، تا 50 هزار نفر از صاحبان این مجتمع‌ها و شهرک‌ها حاضر هستند هزینه‌های مربوط به نوسازی و پسماند را بپردازند اما شهرداری به دلیل اینکه اسناد آنها قطعی‌شده نیست، حاضر به همکاری در این بخش نشده است.

احمد دنیامالی در جریان یکصد و سی و یکمین جلسه شورای شهر تهران خطاب به چمران رئیس شورای شهر تهران اظهار داشت: طبق قوانین و مقررات باید بودجه در جلسه امروز در دستورکار قرار می‌گرفت چرا که ما زمان اندکی تا پایان سال و زمان تصویب بودجه شهرداری داریم.

وی اظهار داشت: با توجه به زمان باقی‌مانده تا پایان سال پیشنهاد می‌کنم که در جلسات بعدی شورا، لایحه بودجه در دستورکار قرار گیرد تا مورد بررسی و درنهایت تصویب شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه براساس نظرات دانشمندان و پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سوی آنها، سال 2050 مشکلات زیست‌محیطی در دنیا 10 برابر می‌شود، گفت: آلودگی‌هایی که در حوزه صنعتی، بحران جمعیتی جهانی و بحث‌های زیست‌محیطی، نگرانی‌های عنوان‌شده از سوی دانشمندان است که البته این نگرانی‌ها در شهرهای بزرگ تشدیدتر می‌شود.

وی گفت: یکی از مشکلاتی که در آینده و در شهر تهران با آن روبه‌رو خواهیم بود، در بحث زیست‌محیطی و مشکلات مربوط به آن است که با توجه به آسیب‌هایی که داریم و پیش‌رو خواهیم داشت، باید توجه ویژه‌ای را به شهر تهران داشته باشیم.

دنیامالی، آلودگی‌های صوتی، هوا، آب و ریزگردها را از جمله مشکلات فعلی و آینده شهر تهران دانست و گفت: بایستی دنبال راهکارها باشیم.

تشکیل سازمان محیط زیست در شهر تهران

وی افزود: با توجه به اهمیت زیست‌محیطی باید اقدامات گسترده‌ای را در این زمینه انجام داد و بنده پیشنهاد می‌کنم که مدیریت شهری اقدام به تشکیل سازمان محیط زیست شهری کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل استان تهران در ادامه به برخی از بندهای لایحه بودجه 94 شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: در برخی از بندها شاهد اختلاف‌نظر هستیم که امیدواریم هر چه زودتر و با تشکیل کمیسیون تلفیق به جمع‌بندی‌های لازم برسیم.

نامگذاری بلوار کودکان غزه در محدوده منطقه ۳

در جریان یکصد و سی و یکمین جلسه شورای شهر تهران بررسی طرح  «بهبود وضعیت خدمات ایمنی، مراکز امداد و نجات شهر تهران» در دستور کار اعضا قرار گرفت که در نهایت به این طرح به تصویب رسید.

بررسی طرح «تأسیس مرکز مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر تهران» دستور بعدی یکصد و سی و یکمین جلسه شورای شهر تهران بود که در نهایت و با پیشنهاد اعضای شورای شهر با توجه به اینکه مصوبه دوره سوم شوراها ضرورتی به تشکیل مجدد این مرکز نیست.

به گزارش فارس، بررسی نامگذاری و تغییر نام اماکن و معابر عمومی شهر تهران دستور بعدی جلسه امروز شورای شهر تهران بود که در ادامه بررسی این دستور جلسه، نام برخی از کوچه‌ها، بوستان‌ها و خیابان‌ها تغییر کرد.

در جلسه امروز همچنین نام بلوار شهردار واقع در محدوده منطقه 3 شهرداری تهران به نام کودکان غزه نام‌گذاری شد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس