رئیس شورای شهر تهران با اشاره به فوت کارگری که توسط ماموران گشت شهرداری مورد ضرب و شتم قرار گرفته و فوت شده بود، گفت: باید به این موضوع پرداخته شود تا این گونه مسائل دیگر تکرار نشود.

گروه اجتماعی مشرق - احمد مسجدجامعی پیش از آغاز هشتاد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران در سخنانی به حادثه‌ای که هفته گذشته در منطقه چهار رخ داده و طی آن فردی که مشغول جمع‌آوری نخاله بوده است، مورد ضرب و شتم پیمانکاران شهرداری قرار می‌گیرد، گفت: این کارگر در حوزه تفکیک زباله کار می‌کرده است. من این سوگ را تسلیت عرض می‌کنم و می‌خواهم کسانی که پیش از این موارد مشابه را اقدام و ریشه‌یابی کرده‌آند به این مسئله نیز بپردازند تا این گونه مسائل تکرار نشود و اهمیت آن معلوم گردد.

وی با اشاره به حادثه جان باختن کودکی هشت ساله در استخر "یادیاران" که زیرمجموعه شهرداری فعال است، گفت: آقای رضازاده رئیس کمیته ورزش گزارشی از این موضوع تهیه کرده بود که من از او خواستم این موضوع و این گزارش را تکمیل و ارائه کند.

مسجدجامعی ادامه داد: دست اندرکاران تهیه این گزارش به من گفتند خانواده مرحوم بسیار از توجه شورا به این مسئله راضی بودند. پدر خانواده معلم است و این خانواده می‌گویند ما انتظار داشتیم استخر یک روز تعطیل شود اما همچنان به کار خود ادامه می دهد.

وی تاکید کرد: ادبیات توجه به جان و هیثیت انسان در شورای چهارم مد نظر ما بوده و هست.

ابراز تاسف آباد از مرگ مرحوم چراغی

معصومه آباد رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورا نیز ضمن تاسف از اینکه فرزند متوفی شاهد این حادثه بوده، گفت: متاسفانه مشاجره ای که می توانست به راحتی با دخالت پلیس خاتمه یابد، به درگیری با پنجه بکس انجامید و مرحوم چراغی با چهار فرزند بر اثر این درگیری جان خود را از دست داد.

معصومه آباد همچنین با اشاره به حادثه فوت نوجوان 18 ساله در پارک بسیج گفت: با توجه به محرومیت شهر تهران از فضاهای تفریحی مناسب برای کودکان هفت سال به بالا، به رغم حادثه ای که در پارک ارم رخ داد و هنوز خانواده مصدومان به من زنگ می زنند و می گویند دختر 22 ساله ما فلج شده و هنوز نتوانسته روی پای خود بایستد، اما ما پارک ارم را تعطیل نکردیم. اما در اتفاقی که در پارک بسیج رخ داده و منجر به فوت نوجوان 18 ساله شده، ما هیچ اطلاعاتی از حادثه سقوط جوان از بالای سرسره نداریم و حتی به آتش نشانی اجازه ورود و تهیه گزارش نداده اند.

وی افزود: درباره حادثه فوت مرحوم علی چراغی با توجه به اینکه پیمانکار طرف قرارداد، پیمانکار بازیافت و جمع آوری زباله خشک بوده، معاون خدمات شهری باید گزارشی درباره این موضوع ارائه بدهد.

سرخو: آیا از لات های تهران پیمانکار برمی گزینیم یا آدم ها گزینش می‌شوند؟

محسن سرخو رئیس کمیته حمل و نقل شورا نیز گفت: از آقای عبداللهی می خواهم توضیح بدهند که چه ساز و کاری برای انتخاب پیمانکاران شهرداری داریم و چه وظایفی را به پیمانکاران واگذار می کنیم. آیا مسئولیت های حاکمیتی را به پیمانکاران واگذار می کنیم یا کارهای اجرایی. همچنین پیمانکاران را چطور انتخاب می کنیم. آیا از لات های تهران پیمانکار برمی گزینیم یا آدم ها گزینش می شوند؟

محسن سرخو افزود: آیا پیمانکاران شهرداری افرادی هستند که ادواتی مثل پنجه بکس را که نگهداری آنها جرم است، در مقابل مردم و کودکان استفاده می کنند؟ ضمنا شهرداری باید بگوید برای احقاق حقوق خانواده این مرحوم با چهار فرزند که نان آور خود را از دست داده اند، چه سازوکاری تدارک دیده است.

تبریک به ریاضیدان ایرانی به خاطر کسب جایزه فیلدز

در جلسه علنی امروز شورای شهر، علی صابری با اشاره به کسب جایزه فیلدز توسط مریم میرزاخانی، ریاضیدان ایرانی گفت: با توجه به اینکه این جایزه برخلاف جایزه نوبل، سیاسی نیست، لازم است از جانب شورای شهر کسب این جایزه را به این ایرانی تبریک گفته و از وی تقدیر کنیم.

وی همچنین گفت: ما شورایی ها باید تابعیت بخشیدن از سوی مادر ایرانی به فرزندان را در دستور کار قرار دهیم و این مطالبه را از مجلس شورای اسلامی داشته باشیم.

پیشنهاد جدیدی برای خروج صنایع جنگ افزارسازی از خیابان پیروزی

عباس جدیدی نیز با اشاره به مشکلاتی که وجود صنایع جنگ افزارسازی برای خیابان پیروزی ایجاد کرده، گفت: از قالیباف درخواست داریم پیش قدم شود و با کمک شورا بتوانیم جنگ افزارسازی را از منطقه 14 خارج کنیم.

مهدی چمدان نیز با اشاره به سالروز کودتای 28 مرداد 32 گفت: در کودتای ننگین 28 مرداد، من شخصا شاهد تقسیم کردن دلارهای آمریکایی و نه پول ایرانی بین کودتاچیان در خیابان های تهران بودم و به واسطه این کودتا، دوباره حکومت استبدادی شاه به ایران بازگشت. همچنین سالروز شکستن حصر پاوه را گرامی می داریم.

سرخو: تهران به جای شهر دوستدار کودک به شهر دشمن کودک تبدیل شده است

محسن سرخو با اشاره به حضور گسترده کودکان کار و خیابان در تهران گفت: در شهر تهران شاهد صحنه هایی هستیم که مرتب تشدید می شود و یکی از بدترین اشکال سوء استفاده از کودکان و خردسالان در تهران دیده می شود که متاسفانه روز به روز هم در حال گسترش است و به نظر می رسد که این پدیده دستفروشی و تکدی گری اختصاصا مربوط به تهران است.

وی افزود: در همه تقاطع ها و چهارراه ها کودکان معصومی را می بینیم که افرادی که اغلب از اتباع بیگانه هستند، آنها را به خود بسته و با استفاده از حس ترحم مردم، گدایی می کنند. ظاهرا هیچ ارگانی، نه وزارت کشور و نه شهردار تهران با این پدیده برخورد نمی کند. متاسفانه با این روشی که در پیش گرفته ایم، تهران به جای شهر دوستدار کودک به شهر دشمن کودک تبدیل شده و این برای ما بسیار ننگ آور است که در شهر خود شاهد چنین صحنه هایی باشیم و بی تفاوت از کنار آن عبور کنیم.

سرخو ادامه داد: به شهردار تهران در این باره تذکر می دهیم و از رئیس شورا می خواهیم طی نامه ای به وزارت کشور و سایر دستگاه ها این موضوع منعکس شود و اساس آن از تهران برچیده شود.

حکیمی: تخلفات پیمانکاران به نام شهرداری تمام می شود و مردم از چشم شهرداری می بینند

در جلسه علنی امروز شورای شهر، احمد حکیمی پور با انتقاد از به کارگیری چند پیمانکار ثابت در همه پروژه های شهرداری گفت: متاسفانه شاهد هستیم که برخی پیمانکاران در پروژه های مختلف دائما با شهرداری همکاری می کنند و ظاهرا عقد اخوتی با شهرداری بسته اند! لازم است به عملکرد شهرداری در این خصوص رسیدگی شود. همچنین با کنترل پیمانکاران، لازم است استانداردهای کاری در عقد قراردادها رعایت شود.

وی همچنین با برشمردن برخی تخلفات پیمانکاران گفت: ماموران مبارزه با سد معبر در همین سبزه میدان، به جای جلوگیری از این پدیده، در ازای دریافت رقم های کلان برای چند ساعت، به افراد جا اجاره می دهند! متاسفانه این تخلفات به نام شهرداری تمام می شود و مردم از چشم شهرداری می بینند.

معصومه آباد نیز با انتقاد از به کارگیری کودکان در تفکیک زباله گفت: با توجه به اینکه هنوز اقدامی برای تفکیک زباله ها صورت نگرفته، تقاضا داریم پیمانکارانی را که از کودکان در تفکیک زباله استفاده می کنند، از لیست پیمانکاران شهرداری حذف کنید. زیرا وقتی با این کودکان صحبت می کنیم، می گویند برای ما کارت صادر شده و به این ترتیب یک حق قانونی برای جمع آوری زباله و کار کردن برای آنها ایجاد شده، در حالی که این افراد کودکان کار هستند و کار کودک خلاف قانون است.

در پاسخ به وی، معاون خدمات شهری شهرداری گفت: ممنوعیت استفاده از کودکان در تفکیک زباله در قراردادهای پیمانکاران آمده و با بررسی قراردادها و گزارش های برخوردهای حوزه پسماند با پیمانکاران خاطی در می یابید که در همه موارد، لغو قرارداد صورت گرفته و سپرده آنها ضبط شده است.

مجتبی عبداللهی افزود: مواردی هم که در خیابان ها می بینید که افراد کم سن و سال مشغول تفکیک زباله هستند و خود را به عنوان نیروهای پیمانکار معرفی می کنند، این چنین نیست و اینها افراد غیر مجاز هستند.

گزارش عملکرد ۱۰ ماهه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران

ناصحی: پرهیز از مراسمات غیر ضرور و توجه به توسعه فرهنگ بلند مدت

حجت‌الاسلام عبدالمقیم ناصحی در هشتاد و هفتمین جلسه شورای شهر تهران، گزارش عملکرد 10 ماهه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر را مطرح کرد.

وی ابتدا به خلاصه‌ای از اهداف، ماموریت و وظایف کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورا اشاره کرد و گفت:‌تلاش در راستای حفظ اندیشه‌های دینی و سیاسی حضرت امام(ره)‌و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در تمامی سیاست‌گذاری‌ها، فعالیت‌ها و اقدامات فرهنگی و اجتماعی شهر تهران - سیاستگذاری، تعیین خط مشی و راهبردهای کلان در حوزه‌های دینی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، هنری، مشارکت مردمی و میراث فرهنگی - برنامه‌ریزی در جهت تقویت هویت فرهنگ دینی، انقلابی، سبک زندگی، معماری اسلامی، ایرانی - برنامه‌ریزی در جهت اقدامات پیشگیرانه به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی و توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر - برنامه‌ریزی در جهت حفظ نیاز و خاطره شهدا و ترویج فرهنگ ارزش‌های دفاع مقدس - نظارت بر عملکرد فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و همچنین برنامه‌ریزی در جهت صیانت، حمایت، توسعه و ارتقای فرهنگی اجتماعی شهر تهران از اهداف کمیسیون فرهنگی محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام ناصحی گفت: بررسی و تدوین طرح‌ها، لوایح، دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های اجرایی - تعامل و هماهنگی بین نهادها، دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها در جهت ایجاد ؟ افزایی برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی شهر تهران و ارائه راهکارهای مؤثر برای ارتقای فرهنگ مطلوب و حقوق و تکالیف شهروندی از دیگر ماموریت‌های کمیسیون فرهنگی محسوب می‌شوند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه به برخی از اقدامات و فعالیت‌های این کمیسیون اشاره کرد و گفت: انتخاب رئیس، نایب رئیس و مخبر به کمیسیون - تعیین رؤسای کمیته‌های تخصصی هفتگانه کمیسیون - تعیین و معرفی نمایندگان کمیسیون در ستادها،‌مجامع و ... - شرح وظایف کمیته‌های تخصصی و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی - متمم بودجه سال 92- برنامه عملیاتی 5 ساله دوم شهرداری تهران - بررسی لوایح و طرح‌های مرتبط با کمیسیون - بررسی مفاد برنامه و بودجه سال 93 شهرداری تهران و اصلاح آن بر اساس برشی از سال اول برنامه 5 ساله دوم و اسناد بالادستی آن - بررسی برنامه‌ها و عملکرد سازمان‌ها و ادارات مرتبط با کمیسیون - اقدامات دبیرخانه‌ای - هماهنگی لازم با نهادها و دستگاه‌های اجرایی - بازدید از سایر واحدهای شهرداری تهران و همچنین نظارت بر عملکرد مراکز فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری بخشی از اقدامات کمیسیون فرهنگی محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: هر یک از کمیته‌های 7 گانه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیز فعالیت‌های متعدد و متنوعی را داشته‌اند که از آن جمله می‌توان به فعالیت‌های کمیته فرهنگی اشاره کرد.

حجت‌الاسلام ناصحی گفت:‌برگزاری جلسات - کمیته نامگذاری - طرحی در دست تقدیم پژوهش از جمله فعالیت‌های کمیته فرهنگی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه گزارش کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به فعالیت‌های دیگر کمیته‌های (کمیته اجتماعی - کمیته ورزشی - کمیته میراث فرهنگی،‌گردشگری و بافت فرسوده - کمیته هنری - کمیته مشارکت‌های مردمی  و همچنین کمیته دینی) اشاره کرد و گفت:‌هر یک از این کمیته‌ها در 10 ماهه گذشته فعالیت‌های متعددی را داشته‌اند.

وی افزود: بررسی برنامه سال 92 و متمم بودجه 92 - برگزاری جلسات کارشناسی کمیته اجتماعی - تشکیل کارگروه آسیب‌های اجتماعی، راه‌اندازی کارگروه معلولان، کودکان، زنان و همچنین کارگروه کارآفرینی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی از جمله سرفصل‌های جلسات کمیته اجتماعی بوده است.

وی گفت: کمیته اجتماعی شورای شهر تهران علاوه بر برگزاری جلسات متعدد و راه‌اندازی کارگروه‌های مختلف اقدامات دیگری را از جمله بازدیدها و دیدارها از مناطق 2، 3، 4، 13، 16، 21 و 22 و همچنین از فرهنگسراهای مختلف از جمله فرهنگسرای اشراق، خاوران، آفتاب و ... داشته است.

حجت‌الاسلام ناصحی ادامه داد: از مهمترین فعالیت‌های کمیته ورزش زیرمجموعه کمیسیون فرهنگی نیز می‌توان به نظارت و ارزیابی، تشکیل صندوق وام ورزشکاران، پیگیری طرح‌ها و برنامه‌های ورزشی و همچنین پیگیری درخواست‌های مردمی اشاره کرد ضمن اینکه این کمیته در این مدت بازدیدهایی را نیز از مراکز ورزشی در مناطق مختلف داشته است.

وی اضافه کرد: کمیته میراث فرهنگی گردشگری و بافت فرسوده نیز که ریاست آن به عهده حکیمی‌پور است در این مدت اقداماتی از جمله برگزاری 6 جلسه در خصوص هماهنگ‌سازی تمامی نهادها و سازمان‌های ذیربط در زمینه میراث فرهنگی و همچنین تصمیم‌سازی در خصوص برجسته‌سازی رویکردهای اجتماعی و مشارکت‌های مردمی در احیای بافت‌های فرسوده شهر تهران داشته است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: کمیته هنری نیز در این مدت اقداماتی را به صورت وسیع و گسترده انجام داده است که از آن جمله می‌توان به برگزاری جلسات و تشکیل جلسات ستاد نجات ساختمان تئاتر شهر با حضور رؤسای شوراهای اسلامی شهر تهران اشاره کرد.

وی گفت: برگزاری بیش از 20 جلسه با انجمن‌های هنری مرجع همچون خانه موسیقی، خانه شعر، خانه سینما، خانه تئاتر، خانه هنرمندان و ... جهت احصاء مشکلات و تدوین طرح‌هایی برای رفع این مشکلات از دیگر اقدامات این کمیته محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام ناصحی در ادامه به فعالیت کمیته مشارکت‌های مردمی، کمیسیون فرهنگی شورای شهر اشاره کرد و گفت: این کمیته نیز جلسات منظمی را با شورایاران مناطق تهران (1، 2، 3، 4، 5، 6، 7، 8 ، 9، 10، 11، 12، 13، 21 و 22) و بررسی مشکلات و موانع و راه‌های گسترش فرهنگ مشارکت و گاه کار داوطلبانه شهروندی داشته است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: بازدید از خانه‌های موسیقی، مجموعه برج میلاد، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، بازدید و رسیدگی مشکلات هنرمندان پیشکسوت و همچنین تشکیل کارگروه‌ها و سایر اقدامات و برگزاری جلسات مستمر با ادارات کل و سازمان‌ها از دیگر اقدامات کمیته مشارکت‌های مردمی است.

حجت‌الاسلام ناصحی در ادامه گزارش خود به هفتمین کمیته کمیسیون فرهنگی شورای شهر اشاره کرد و گفت:‌کمیته دینی نیز در این مدت اقداماتی از جمله بازدید از مساجد، بازدید از سرای محلات، بازدید از مؤسسات خیریه، بازدید از سامان سرای لویزان و ... داشته است.

وی گفت: کمیته دینی در ماه‌های گذشته طرح «ترویج و حمایت از کار داوطلبانه و جهادی» به منظور ایجاد بستر جدیدی برای مشارکت حداکثری مردم و ایجاد عزلی همگانی در بهبود کیفیت زندگی در شهر تهران داشته است که فوریت این طرح در شورای شهر به تصویب رسیده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: بررسی بودجه و اعتبارات سال 93 در مورد مساجد و مراکز دینی، بازدید از حوزه‌های علمیه از دیگر فعالیت‌های کمیته دینی شمرده می‌شود.

وی در ادامه گزارش خود خاطرنشان کرد: ملاحظات و پیشنهاداتی نیز از سوی کمیسیون فرهنگی در حال پیگیری است که از آن جمله می‌توان به ضرورت تدوین معیارها و شاخص‌های سنجش‌پذیر در فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و احصاء کمی به منظور افزایش اثربخشی اقدامات مدیریت شهری - کم‌توجی به بهره‌گیری از نتایج پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی انجام شده پروژه‌ها و ضرورت توجه به کاربست مطالعات و پژوهش‌ها و همچنین پرهیز از مراسمات غیر ضروری و توجه به توسعه فرهنگی بلندمدت اشاره کرد.

فریاد اعتراض یکی از حاضرین به ساخت‌وسازها در اکباتان

در جلسه امروز شورای شهر یکی از حاضران با فریاد خواستار رسیدگی به ساخت و سازها در اکباتان شد.

وی با اشاره به صحبت‌های اعضای شورا در ارتباط با اهمیت حق حیات انسان‌ها، گفت که 120 هزار نفر در شهرک اکباتان هستند که به خاطر ساخت‌وسازهای غیرمجاز جانشان در خطر است.

این فرد که خود را استاد دانشگاه معرفی کرد گفت که چقدر نامه و طومار بنویسیم، به داد شهرک اکباتان برسید. مردم این شهرک در اثر ساخت و سازها مریض و بیمار می‌شوند.

احمد مسجد جامعی  رئیس شورای شهر تهران از این فرد خواست ارامش خود را حفظ کند و ادامه داد: این جا مکانی برای صحبت حاضران نیست و فقط اعضا می‌توانند سخن بگویند.

پرویز سروری عضو شورای شهر هم تصمیم گرفت تا به این موضوع رسیدگی کند.

گزارش عملکرد معاون امور نظارت شورای شهر تهران

جدیدی: برخی املاک و مستغلات شهرداری در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی قرار گرفته است

عباس جدیدی در هشتاد و هفتمین جلسه شورای شهر تهران و با اشاره به گزارش عملکرد حوزه معاونت نظارت شورای شهر تهران از تاریخ اول اسفند 92 تا اول مرداد 93 اظهارداشت: گزارش تهیه شده گزارشی آماری - تحلیل کیفی - بازدیدهای انجام شده از پروژه‌های مناطق و ملاقات عمومی با شهروندان - پیگیری مسائل و مشکلات ارجاع شده به صورت مستقیم و غیر مستقیم از رئیس و سایر اعضای شورا و همچنین برگزاری جلسات کارشناسی با معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری، مالی، اقتصاد شهری و منابع انسانی شهرداری تهران با موضوعات مختلف است.

وی تصریح کرد: گزارش آماری فعالیت‌های انجام شده از حوزه معاونت نظارت شورای شهر شامل دیدار مردمی در مناطق شهرداری - بازدید از پروژه‌های در دست اجرا در مناطق - حضور کارشناسان همراه با اعضای شورا در مناطق شهرداری - بازدید کارشناسان از پروژه‌ها در حوزه ساخت و ساز - بررسی پرونده‌های شهرسازی توسط کارشناسان از طریق سامانه شهرسازی - ماموریت و اعزام کارشناسان به مناطق شهرداری و شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه - رسیدگی به درخواست و شکایات مردمی در حوزه شهرسازی و همچنین راهنمایی کارشناسان به ارباب رجوع حضوری و تلفنی از جمله اقدامات حوزه نظارت شورای شهر است.

وی تصریح کرد: در بخش تحلیل کیفی معاونت نظارت شورای شهر تهران نیز 4 محور مد نظر قرار گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به شهرسازی و معماری شامل طرح تفصیلی، شوراهای معماری مناطق - ساماندهی اموال و املاک شهرداری تهران و ارتقاء کیفیت خدمت‌رسانی به شهروندان در این حوزه - ساماندهی قراردادهای منعقد شده و نظارت بر پیمانکاران و ارائه دهندگان خدمات غیر مستقیم به شهروندان و همچنین ارتقاء و توسعه شهر الکترونیک شامل دفاتر خدمات الکترونیک، هوشمندسازی سیستم‌ها و حذف قواعد ناکارآمد اشاره کرد.

جدیدی گفت: در حوزه شهرسازی و معماری پیگیرِ‌های انجام شده توسط این معاونت و نیز کمیسیون‌های تخصصی مربوط خصوصاً کمیسیون شهرسازی و معماری و توجه به حساسیت معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران منجر به صدور بخشنامه شماره 80/3362 مورخ 9 فروردین 93 مبنی بر لزوم عملکرد شورای معماری مناطق طبق طرح تفضیلی شهر تهران و نیز لغو تمامی مصوبات و بخشنامه‌های قبلی نظارت و دوره‌ای شد که این امر گام مهمی در اصلاح و پایش ضوابط ملاک عمل مناطق شهرداری تهران بوده‌اند.

وی ادامه داد: پس از ابلاغ این بخشنامه، حوزه نظارت شورای شهر تهران جهت رسیدگی و نظارت در تصمیمات و صورت‌جلسات شوراهای معماری مناطق، بررسی انطباق تصمیم‌های شوراهای معماری مناطق از تاریخ 9 فروردین 93 به بعد را با احکام طرح جامع و تفصیلی آغاز نمود و در این فرایند تاکنون مناطق 12 و 14 شهرداری تهران بعنوان نمونه انتخاب و بیش از 114 پرونده منطقه12  و 78 پرونده منطقه 14 بازبینی شده است که متاسفانه در بررسی ها مغایرت‌های متعددی مشاهده و این موضوع باعث زیر سئوال رفتن فرایند اجرای طرح تفصیلی خواهد بود.

معاون امور نظارت شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: شهرداری تهران به استناد اینکه در طرح جامع بعنوان یکی از شروط تحقق پذیری این طرح، اخذ عوارض پهنه بهینه تصویب شده است «بند 2-3-1-8 طرح جامع و بند 31-16 طرح تفصیلی» و لایحه نقض نحوه اخذ عوارض مذکور نیز در تاریخ 24 دی 91 به شورای شهر ارائه شده است و اقدام به اخذ عوارض می‌کند و با پیگیری‌های انجام شده از این حوزه نهایتاً موضوع تسریع در رسیدگی به لایحه مذکور و ایجاد وحدت رویه در اخذ عوارض و جلوگیری از اخذ وجوه غیرقانونی از شهروندان به رئیس شورای شهر تهران جهت تسریع در رسیدگی به لایحه شهرداری ارجاع شده است.

جدیدی افزود: ساماندهی اموال و املاک شهرداری تهران و ارتقاء خدمت‌رسانی به شهروندان در این زمینه از جمله موضوعاتی بوده که در دستور کاری معاونت نظارت شورا قرار گرفته است بطوریکه عدم پرداخت عامل مطالبات کامل مطالبات شهروندان ناشی از املاک در شهر یکی از مشکلات قدیمی و مسئله ساز شهرداری تهران است ضمن اینکه اولویت‌بندی طرح‌ها و نحوه عملکرد مناطق در برخورد با املاک و اراضی در طرح مسائل فوق را تشدید نموده است.

معاون امور نظارت شورای اسلامی شهر تهران گفت: بدین‌منظور پیشنهاد می‌شود شورای شهر تهران به طور جدی در بودجه سال آینده به تملک املاک واقع در شهر و پرداخت مطالبات شهروندان ورود کند و شهرداری تهران مطالبات معوقه اینگونه را در زمان‌بندی مشخص در چارچوب بودجه سالانه تعیین تکلیف کند.

جدیدی با اشاره به ارائه طرح ساماندهی اسناد و املاک شهرداری تهران از سوی معاونت امور نظارت شورای شهر تهران ادامه داد: لزوم ساماندهی و شناسایی املاک شهرداری تهران از جنبه حفظ و صیانت از اموال شهروندان و نیز استفاده بهینه از املاک و مستغلات و شفاف‌سازی فرایند تهاتر و فروش املاک شهرداری تهران قابل توجه است و به همین منظور پس از برگزاری جلسات کارشناسی با مسئولان سازمان املاک، این طرح در حوزه معاونت نظارت تهیه و با امضای اعضای محترم شورا در دستور کار قرار گرفت و اینک در کمیسیون برنامه و بودجه در حال رسیدگی است.

معاون امور نظارت شورای اسلامی شهر تهران گفت: لازم به ذکر است که اقدامات مناسبی در سازمان املاک برای جمع‌آوری اسناد و املاک شهرداری صورت گرفته است و لیکن کمبود بودجه و لزوم تسریع در شناسایی املاک شهرداری در شرایطی که به گفته مسئولان مربوطه تعداد قابل ملاحظه‌ای از املاک و مستغلات شهرداری تهران در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی قرار گرفته است که باید نسبت به تعیین تکلیف آنها اقدام شود، اهمیت و ضرورت این امر را دو چندان کرده است لذا در گام اول در این مورد روزآمد کردن و ثبت مالکیت شهرداری و صیانت از حقوق شهروندان است که با تصویب این طرح زمینه این امر فراهم خواهد شد.

جدیدی افزود: ساماندهی قراردادهای منعقده و نظارت بر پیمانکاران و ارائه‌دهندگان خدمات غیر مستقیم به شهروندان از دیگر محورهای معاونت نظارت شورای شهر تهران محسوب می‌شود.

وی بیان داشت: در بررسی مشکلات موجود در شهرداری تهران از جهت وظیفه نظارتی شورای شهر تهران، نحوه تشخیص صلاحیت پیمانکاران و ارجاع کار به آنان و برگزاری مزایده‌ها و مناقصه‌ها و عملکردهای حوزه مختلف شهرداری تهران مورد بررسی و پایش قرار گرفت.

جدیدی گفت: علیرغم صراحت تبصره 3 ماده 15 آئین‌نامه معاملات شهرداری مبنی بر اینکه شهرداری تهران ملزم به رعایت ضوابط سازمان برنامه و بودجه سابق و مدیریت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی فعلی جهت تعیین صلاحیت پیمانکاران است اما متاسفانه شهرداری تهران بجای پذیرش نظام رتبه‌بندی پیمانکاران که در آن صلاحیت پیمانکاران و نیز ظرفیت ارجاع کار آنان تعیین شده است رأساً پیمانکاران و شرکت‌های عمرانی، خدماتی و مشاوران را رتبه بندی می‌کند، اولاً این فرایند خلاف قوانین و مقررات بوده و ثانیاً ظرفیت ارجاع کار به پیمانکاران نیز مشخص نمی‌شود، به عنوان در مواردی کل امور نگهداری فضای سبز و جمع‌آوری زباله چند منطقه بدون توجه به دارا بودن صلاحیت و نیز ظرفیت ارجاع کار به یک شرکت واگذاری شده است.

معاون امور نظارت شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: براساس ماده 13 آئین‌نامه معاملات شهرداری، یکی از معاونان شهردار تهران عضو کمیسیون مناقصات شهرداری است که متأسفانه معاون مربوطه در جلسات کمیسیون‌های مناقصه شهرداری‌های مناطق شرکت نمی‌کند و بجای ایشان نماینده شرکت کرده و در مواردی پس از گذشت 45 روز از برگزاری جلسه کمیسیون، معاون مربوطه شهرداری تهران به امضای صورتجلسه اقدام کرده است و این امر اولاً خلاف قانون و ثانیاً طویل زمان فعالیتهای عمرانی شهر می‌شود.

جدیدی گفت: از اقدامات دیگر معاونت نظارت شورای شهر را می‌توان به بازدید از پروژه‌های مناطق و ملاقات عمومی با شهروندان اشاره کرد به طوریکه این بازدیدها به صورت مستمر و هفتگی برگزار می‌شوند.

عضو شورای شهر تهران گفت: پیگیری مسائل و مشکلات ارجاع شده به صورت مستقیم و غیر مستقیم از رئیس و سایر اعضاء از دیگر اقدامات معاونت نظارت شورا است که با توجه به مکاتبه‌های انجام شده از ابتدای فعالیت این معاونت در دوره چهارم از مجموع 1054 نامه متأسفانه در 117 مورد به نامه‌های ارسال شده حوزه معاونت امور نظارت، پاسخ لازم از طرف شهرداری تهران ارائه نشده است.

جدیدی در پایان گفت: برگزاری جلسات کارشناسی با معاونان برنامه‌ریزی، توسعه شهری، مالی، اقتصاد شهری و منابع انسانی شهرداری تهران با موضوعات برنامه‌ریزی و بودجه عملیاتی شهرداری تهران - چابک‌سازی و ارتقاء منابع انسانی شهرداری تهران و درآمدهای پایدار و نحوه جایگزینی فروش تراکم بخش دیگری از فعالیتهای معاونت امور نظارت شورای شهر در چندماهه اخیر است.

شهرداری ملزم به رعایت قانون استخدام فرزندان شاهد و ایثارگران شد

در جلسه علنی امروز شورای شهر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با اشاره به 667 نفر از فرزندان شاهد که در شهرداری تهران شاغل هستند، گفت:‌ 373 نفر از این افراد به استخدام رسمی شهرداری درآمده اند، 217 نفر نیز در حال تکمیل اطلاعات برای استخدام هستند و مابقی نیز با مصوبه ما رسمی می شوند.

علیرضا دبیر افزود:‌ بر اساس ماده واحده این طرح، شهرداری تهران موظف می شود فرزندان شهیدی را که قبل از تاریخ 9 بهمن ماه سال 92 دارای قرارداد تمام وقت با شرکت خدمات اداری شهر و موسسه هادیان شهر بوده اند، بدون الزام به رعایت شرایط سنی؛ تحصیلی و آزمونی به صورت رسمی قطعی به استخدام ثابت شهرداری تهران تغییر وضعیت دهد.

وی ادامه داد: سازمان های مستقل و شرکت های تابعه نیز با رعایت قوانین و مقررات اداری و استخدامی خود می توانند نسبت به تغییر وضعیت فرزندان شهید با رعایت ماده واحده اقدام کنند و این طرح هیچ بار مالی برای شهرداری تهران ندارد و تنها این عزیزان تغییر وضعیت می شوند.

حبیب کاشانی با اشاره به اینکه فراهم کردن امنیت شغلی فرزندان شاهد، تکلیف همه اعضای شورا است، پیشنهاد کرد هیچ شرایطی در ماده واحده عنوان نشود و همه فرزندان شهید به صورت رسمی استخدام شوند.

محمدمهدی تندگویان نیز به عنوان یکی از اعضای پیگیر این طرح توضیح داد: من از کمیسیون برنامه و بودجه که به قول خودشان عمل کردند و در کوتاه ترین مدت این طرح را بررسی کردند، تشکر می کنم.

وی اضافه کرد:‌ ما در ماده واحده ما به دنبال مطالبه بیش از حد برای فرزندان شهید نبودیم و فقط به دنبال رعایت قانون بودیم. این عین ماده واحده قانونی است و یقینا فرمانداری هم با ماده قانونی مخالفت نمی کند.

مجتبی شاکری نیز پیشنهاد کرد ایثارگران هم به فرزندان شهید اضافه شوند و این پیشنهاد نیز به تصویب رسید.

علی صابری نیز با اشاره به اینکه این طرح اجرای کامل قوانین است؛ تشریح کرد:‌ ما قوانین بالادستی برای استخدام داریم و در زمان تصویب آزمون، به این قوانین کم توجهی شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد:‌ همه نهادها ملزم به رعایت این قانون هستند و این طرح تنها اجرای کامل قوانین است.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    درباره نیترات در اب تهران هم بگویید مشرق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس