شورای شهر تهران، باز هم تحت تاثیر طوفان دیروز، تذکرات مکرر اعضا را شاهد بود. از جمله این تذکرات، تذکر رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر بود که گفت: ناتوانی سازمان هواشناسی در پیش بینی طوفان را بررسی کنید.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، پرویز سروری در جلسه امروز شورای شهر درباره حادثه طوفان دیروز در تهران تذکر داد و خواستار بررسی دلایل ناتوانی سازمان هواشناسی در پیش بینی طوفان شد.

او در صحن علنی شورای شهر گفت: بحث طوفان دیروز، هشداری به شورای شهر و مدیران شهری و شهروندان است. از سازمان هواشناسی سوابق خوبی را درباره پیش بینی ها داشتیم و توقع نبود که نتواند طوفان 120 کیلومتری را نتواند شناسایی کند و هشدار دهد و نتیجه این شود که جان 5 شهروند به خطر بیفتد و 50 نفر هم مصدوم شوند."

او از هیئت رئیسه شورای شهر درخواست کرد: باید بررسی دقیق صورت گیرد که علت عدم توانایی سازمان هواشناسی و عدم هشدار چه بوده که در آینده شاهد این مسایل نباشیم.

سروری که به نوبت تذکر خود اعتراض داشت، با ذکر خاطره ای گفت: زمان جنگ یک نفر رفت گواهینامه بگیرد. به او گفتند تقدم با کی است؟ گفت با تویوتای سپاه، گفتند این که حق تقدم نمی شود؟ گفت: می رسانیمش به این حق تقدم. ما هم الان می گوییم تذکر را اول از همه نوشته ایم و آخر از همه خواندند.

تکلیف بیمه و دیه فوت شدگان و آسیب دیدگان چیست؟

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهری نیز در باره بیمه کردن شهروندان به صورت عمومی نیز پیشنهاد داد.

احمد دنیامالی گفت: طوفان دیروز، سه نکته مهم دارد، مدیرعامل محترم آتش نشانی و همکارانشان باید در اسرع وقت گزارش دهند که طوفان دیروز چقدر خسارت بر جای گذاشته. گزارشهای منتشر شده در سایتها، متضاد است و جا دارد اطلاعات به موقع در این باره تهیه شود.

او در بخش دیگری از سخنانش سئوالاتی را درباره نقش مدیریت شهری در حادثه دیروز مطرح کرد: دیروز در طوفان، برخی داربست های ساختمانی به شدت آسیب دید و سقوط کرد. از سازمان نظام مهندسی و شهرداری خواهش می کنیم که نظارت بیشتری درباره این داربستها داشته باشند. دیروز برخی افراد جانشان را از دست داده اند و بیمه و دیه آنها با کیست؟ چه ارگانی باید پاسخگوی این باشند؟ روی خودروی مردم، درخت افتاده، چه کسی مسئول استحکام درختان است؟ دیشب آمار گرفتم و شاید چند هزار درخت را توانستم از مناطق مختلف جمع آوری کنم. در هر منطقه ای چند صد درخت، سقوط کرده بود. مگر این درختها، ایمن نیست که با یک باد به این سرعت، شاهد حجم گسترده تخریب درختان شده ایم؟

دنیامالی درباره بیمه و دیه شهروندان نیز گفت: به صورت کلی درباره مسئولیت مدنی، بانک شهر باید وارد شود. به یکی از شهرداران گفتم چه طور شما دیه را می پردازید؟ گفتند راهنمایی می کنیم دادگاه و دادگاه حکم دهد و ما دیه می دهیم. این درست نیست. شهرداران در همه جای دنیا، با توافقاتی که با صندوقهای بیمه می کند، بیمه لازم را در حوادث غیر مترقبه پیش بینی کنند.

شهر، شهر موشها شده بود

معصومه آباد، رئیس کمیته سلامت نیز درباره آسیب به سلامت مردم تهران در حادثه دیروز تذکر داد. او خطاب به مسجدجامعی، رئیس جلسه گفت: امروز هیچ دستور و اولویتی را نمی گذاشتید تا فقط درباره طوفان دیروز صحبت کنیم. این اتفاق در مدت 25 دقیقه رخ داد و در این مدت، مدیریت بحران می گوید تغییر جوی است و در این پدیده تغییر جوی که بحران نیز نیست، 5 نفر می میرند و 350 نفر دچار حادثه می شوند.

او همچنین توضیح داد: "باید در بحث بحران و حوادث غیرمترقبه، تاکید بر پیشگیری و خودایمنی کنیم. ما 374 محله داریم و در هر سرای محله، یک خانه ایمنی فعال کرده ایم که اصلا فعال نیست. عوض اینکه به مردم نحوه مقابله با حوادث آموزش دهیم، سراهای محله را به قالی شوییها اجاره می دادند. یکی از ارکان مهم، تاب آوری جامعه در مقابل حوادثی مانند زلزله و طوفان است. دیشب اتفاقی که روبروی جام جم افتاد، دیدنی بود. آب بالا آمده بود و تمام آبراهه ها را آب گرفته بود و شهر شده بود شهر موشها و تمام خیابان در اختیار موشها بود. باید سراهای محله را تقویت کنیم که قالی شویی نشود."

شهردار از چه کسی اجازه گرفت به سنگاپور رفت

سفر محمدباقر قالیباف به سنگاپور هم مورد اعتراض یکی از اعضای شورای شهر قرار گرفت. رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا که از سخنان همکارش پرویز سروری ناراحت بود، گفت: این که نمی شود هر کس بیشتر داد زد و تذکر داد، نوبت به او داده شود.

او سپس درباره طوفان دیروز تذکر داد و گفت: تذکر به سازمان مهندسی و شهرداری تهران دارم. عدم وجود سازه ایمنی برای عابران، باعث مشکلات و تلفات دیروز شد. عوامل شهرداری تهران و ناظران سازمان نظام مهندسی مقصرند که این سازه ها را جدی نمی گیرند.

سالاری سپس با اشاره به مسافرت قالیباف به سنگاپور گفت: "آقای شهردار تهران تشریف برده به سنگاپور که نمی دانم اجازه گرفته اند یا نه. در سنگاپور، سه نوع اجلاس الان در حال برگزاری است و باید برخی از اعضای شورای شهر نیز باید در این سفرها حضور داشته باشند. باید از کمیسیون های تخصصی نیز افراد حضور داشته باشند که بر تجربیات خود بیفزایند."

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری همچنین درباره مداخله شهرداری در مسایل غیرشهری تذکر داد: "اخیرا مشاهده می کنیم تعهدات شهرداری، مبتنی بر برنامه 5 ساله نیست. تعهداتی که اخیرا درباره حوزه فرهنگی داده اند که کار باید در بخش مردمی انجام شود ولی عملا می بینیمشهرداری ورود کرده تا بیمارستانها و مدارس بسازد. همه کارهایی که باید وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و وزارت ارشاد انجام دهد را شهرداری می خواهد انجام دهد. چرا شهرداری باید ملک و باغ بفروشد و تراکم واگذارکند تا در حوزه هایی که مرتبط با شهرداری نیست هزینه کند؟ در دولتهای قبلی دیدیم که در جلسات عمومی، فی البداهه تعهداتی داده شد و همه اعتراض داشتند، همین الان هم در شهرداری تهران می بینیم."

هواشناسی طوفان را پیش بینی نکرده بود

رئیس شورای شهر نیز با تایید سخنان سایر اعضای شورا گفت: دیروز هواشناسی نتوانست این طوفان را پیش بینی کند و دلیل آن باید بررسی شود.

احمد مسجدجامعی گفت: خوشبختانه امروز شهرداری تهران در این باره آمادگی کامل دارد و امیدواریم مشکلات دیروز را نداشته باشیم. درباره بیمه هم، الان خسارت شهروندان درباره بیمه حوادث غیرمترقبه پرداخت می شود. از جمله در طوفانهای قبلی، درختی روی خودروی ما افتاد و شهرداری، خسارت را تقبل کرد. ولی اگر این به صورت قاعده مند مصوب شود، بهتر است.

او گفت: از جمله موارد پیش بینی نشده در این باره، خسارت به اموال، سلامت اشخاص و خسارت به جان مردم است که خوب است شفافتر و روشن تر وضعیت بیمه روشن شود. ولی در موارد مشابه، دیده ایم شهرداری تهران، در جبران خسارات اقدام می کرده است.

مسجدجامعی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یادم نمی آید طوفانی به این شدت و سرعت در تهران داشته باشیم. لازم است این باره نیز پیش بینی کنیم. کارکنان روزنامه همشهری نیز می خواستند شهردار محترم دیداری از روزنامه همشهری داشته باشند و این اتفاق افتاد و این رویکرد گفتگو در شهرداری تقویت شده و ما خوشحال هستیم.

او درباره عملکرد آتش نشانی گفت: دیروز 320 مورد پیام به این سازمان رسید و در همه مواردی که آتش نشانی وارد شد، موفق بوده اند و مسئولان این سازمان می گویند تلفاتی که به وجود آمد، ربطی به ما نداشت و کاری نمی توانستیم کنیم.

مسجدجامعی گفت: همچنین لازم است گزارش کاملی از طوفان تهران و خساراتی که وارد کرده داشته باشیم و آقای مختاری مدیرعامل فضای سبز هم باید گزارش دهد که چه تعداد از درختان دچار مشکل شدند و از سازمان هواشناسی نیز این سئوال وجود دارد که ضعف و تعلل در اطلاع رسانی طوفان به چه دلیل بوده؟ امروز و فردا نیز آماده باش کامل شهرداری را داریم تا خسارات بیشتر نشود.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: خبرآنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس