در جلسه امروز شورای شهر تهران به ابعاد جدید حادثه واژگونی اتوبوس در بزرگراه آزادگان و تخلفات شرکت اسکانیا پرداخته شد که در نهایت معاون قالیباف از اتفاق اخیر و فوت 8 شهروند گریه کرد.

از بغض معاون قالیباف تا رسیدگی به تخلفات شرکت اسکانیابه گزارش گروه اجتماعی مشرق، شصت و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز با حضور 27 عضو آغاز شد که در نهایت و با گذشت دقایقی از جلسه به جزء فاطمه دانشور دیگر اعضاء در جلسه حضور پیدا کردند.

این جلسه با چند مهمان ویژه برگزار شد که از آن جمله می‌توان به محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام- سیدجعفر تشکری هاشمی معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران، محمود صلاحی معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شوراها و همچنین پیمان سنندجی مدیر عامل شرکت اتوبوسرانی اشاره کرد.

از بغض معاون قالیباف تا رسیدگی به تخلفات شرکت اسکانیا حجت‌الاسلام ناصحی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور با اشاره به فرارسیدن 9 اردیبهشت روز ملی شوراها اظهار داشت: این روز را به همه اعضای چهارمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور و به خصوص شورای شهر تهران تبریک می‌گویم و آرزوی موفقیت بیشتر برای همه بزرگواران از درگاه الهی طلب می‌کنم.

وی تصریح کرد: شوراها یکی از جلوه‌های بارز مردم‌سالاری دینی در کشور ما هستند، انقلاب اسلامی، انقلاب مردمی است و باید مردمی بودن از طریق سازوکارهای قانونی حفظ شود.

حجت‌الاسلام ناصحی خاطرنشان کرد: مردم در انتخابات چهارمین دوره شوراها حضور افتخارآمیز داشتند که این حضور به مردم، موجب افزایش مسئولیت‌ها می‌شود و همه باید بدانیم که رأی مردم امانتی در دست ماست که وظیفه داریم آن را حفظ کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران ادامه داد: تهران زبانی برای بیان هویت تاریخی و فرهنگی خود ندارد، با تصویب طرح جامع شهر تهران که مهم‌تر از تصویب این طرح حفظ این مصوبه، اجرای آن و تکمیل و استمرار آن است ممکن است اشخاص در اجرا و در شورا تغییر کنند، اما اندیشه‌ها نباید رها شود.

وی افزود: مردم از شوراها انتظار درگیری‌های حزبی و جناحی ندارند و مردم برای رسیدن به محل کار خود باید یکی دو ساعت دود بخورند و سر وصدا را تحمل کنند که از دولت و مجلس و شوراها انتظار دارم که برای حل این مشکلات کاری کنند.

حجت‌الاسلام ناصحی اظهار داشت: مردم شاید نتوانند سخنرانی کنند و صحبت‌های خود را بیان کنند، اما تشخیص می‌دهند که چه کسانی به فکر خدمت هستند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در پایان گفت: انشاءالله اعضای چهارمین دوره شورای شهر تهران بتوانیم به وظیفه خود عمل کنیم و این شهر بزرگ را که مرکز جمهوری اسلامی است، به بهترین وجه اداره کنیم و مردم از انتخاب خود راضی باشند.

حافظی: شورا نباید سکوی پرش سیاسی افراد باشد

از بغض معاون قالیباف تا رسیدگی به تخلفات شرکت اسکانیارحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران دومین سخنران جلسه امرو بود.

وی با تاکید بر احیای جایگاه قانونی شوراها، از اعضای شورا خواست به سه وظیفه حمایت، هدایت و نظارت که توصیه رهبری به شورای شهر است، پایبند بمانند.

 وی گفت: 35 سال از صدور فرمان امام به شورای انقلاب مبنی بر تشکیل شوراهای اسلامی و تاکید بر نقش مردم در اداره کشور می گذرد. آن حضرت در اوج تنش های اوایل انقلاب در 9 اردیبهشت 58 این حکم را دادند. امام نقش شوراها را در جهت شخصیت بخشیدن به مردم از اساسی ترین اصول اسلامی تلقی فرمودند.

حافظی ادامه داد: شوراها تجلی گاه اراده امت در نهاد حکومت است. اما سوال اینجاست امروز این اصل مهم تا چه میزان تحقق یافته است؟ شوراها چهارمین دوره خود را سپری می کند و شورای تهران به عنوان الگوی سایر شوراها همواره جایگاه خاصی داشته است. شورای تهران امروز با در اختیار داشتن تجربه شوراهای سه دوره گذشته دیگر فرصت آزمون و خطا ندارد و تنها باید با تفکر شورایی در جهت مشارکت مردم در سرنوشت خویش گام بردارد.

 رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران افزود: سیاست بازی موجب سلب اعتماد مردم از شورا می‌شود. امروز که مقام معظم رهبری در دیدار با شورا وظیفه اعضا را هدایت، ‌نظارت و حمایت بیان کرد، باید طبق روال گذشته قدم برداریم؟ آیا وقت آن نرسیده که از حمایت پا را فراتر گذاشته و در ابعاد هدایت و نظارت قوی تر ظاهر شویم؟ آیا نباید به جای شورای شهرداری به شورای شهر تبدیل شویم؟

حافظی تاکید کرد: باید به سمت احیای جایگاه شوراها حرکت کنیم، حرکتی که مطلوب همه اعضای شورا است. از ابتدای فعالیت شوراها تا کنون بارها قانون شوراها در مجلس بازنگری شده و در هر بازنگری اختیارات و جایگاه شوراها تحدید شده است.

وی اضافه کرد: اصلی که باید به آن توجه کرد،‌ بازنگری در قانون انتخابات شوراها و تخصصی شدن این فرایند و آغاز روند آن از دل محلات است. بی شک در این فضاست که جایگاه شورا به معنای واقعی مردمی و تخصصی می‌شود و مانع از ورود جریانات سیاسی به شورا به عنوان سکوی پرش برای رسیدن به جایگاه‌های دیگر می‌شود ضمن اینکه اعضا باید دغدغه شهر و مردم را داشته باشند، نه دغدغه آینده سیاسی خویش.

حافظی همچنین در ادامه گفت: باید در این دوره شورا به مدیریت یکپارچه شهری بپردازیم که تا کنون تحقق نیافته است. باید به یاد بیاوریم که چرا به شورا آمدیم. آیا حضور ما در شورا جز برای خدمت بی منت به شهر و مردم است؟ دستیابی به این هدف در گرو شکل گیری مدیریت یکپارچه شهری است. باید شورا را شورای شهر بدانیم و ‌در هر قدم منافع مردم را به یاد بیاوریم.

وی خطاب به همکاران خود گفت: بیایید از تجربیات دوره های گذشته بیاموزیم و جایگاه نظارت واقعی و نه صوری را به شورا برگردانیم. در مسائل کشوری مجلس شورای اسلامی و در مسائل شهری شورا در راس امور است، هر چند این موضوع خوشایند عده ای نباشد. بیایید دست به دست هم داده و با احیای جایگاه شورا قدرت نظارت و هدایت را به شورا بازگردانیم تا دیگران بدانند که باید در چارچوب ضوابط حاصل از خرد و تفکر جمعی نمایندگان مردم و با مدیریت خلاق و جهادی برای ایجاد شهری هوشمند فعالیت نمایند.

حافظی ابراز امیدواری کرد حضور محسن رضایی در جلسه شورای شهر گامی موثر و بلند در جهت احیای جایگاه حقیقی شوراها قرار بگیرد.

راستگو:نیروهای شورا باید از هر گونه بازی سیاسی به دور باشند

از بغض معاون قالیباف تا رسیدگی به تخلفات شرکت اسکانیاالهه راستگو عضو هیأت رئیسه شورا در نطق پیش از دستور جلسه شورای شهر تهران اظهار داشت: روزهایی از اردیبهشت ماه بهانه‌ای به ما می‌دهند تا بیشتر به اقشار تأثیرگذار اما کمتر دیده شده، یعنی کارگران بپردازیم. توجه به نقش‌آفرینی‌های جاودان کارگران در راه تحقق اهداف اقتصادی انقلاب را نیز نمی‌توان از ادب دور نگاه داشت.

وی تصریح کرد: کارگران به عنوان یکی از زحمتکش‌ترین اقشار جامعه و به عنوان بازوی اجرایی نیل به اهداف بلند و بالا، باید مورد تقدیر قرار گیرند، تقدیر از این زحمت‌کشان می‌بایست در کنار توجه به مسائل و مشکلات ایشان در مسائل کلان اقتصادی جامعه نیز لحاظ شود.

راستگو ادامه داد: از جمله این موارد در حمایت از کارگران، مقابله جدی با واردات کالا و جایگزینی تولید داخلی است که در پی آن رونق، رضایت و شادمانی را میهمان کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی کارگران خواهد نمود.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران بیان داشت: از سال جاری باید سیاست‌های اقتصادی در مسیر روشن اقتصاد مقاومتی و در طی نمایش حماسه اقتصادی باشد و مطمئناً کارگران شریف این مرز و بوم نقش بسیار پررنگی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند که می‌بایست جایگاه آنها و مطالباتشان از سوی مسئولان دیده شود.

راستگو اظهار داشت: در کنار بازوی مهم و اثرگذار کارگر، بازوی دیگری نیز جامعه را به سوی تعالی رهنمون می‌سازد و به بهانه سالروز درگذشت استاد فرزانه مرتضی مطهری از مقام والای معلم یاد می‌کنیم، مقامی ارزشمند و ارزش‌ساز که به تعبیر زیبای بزرگ معلم انقلاب اسلامی در تراز شغل انبیاء (ع) قرار دارد.

وی تصریح کرد: بزرگداشت مقام معلم قدردانی از باغبانانی است که در دستان خویش گل‌های آینده، حیات طیبه ایران اسلامی را با جان و دل می‌پرورانند و تقدیر از مقام معلم یادآوری این مهم است که هر تغییری در نگرش و اندیشه افراد جامعه به دستان معلمانی اتفاق می‌افتد که ذوق و هنر خویش را در طبق اخلاص گذاشته و چشم در روشنایی آینده ایران اسلامی دارند.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران ادامه‌ داد: در کنار مقام معلم و کارگر به عنوان دو بخش مهم و اساسی تحقق شعار سال جاری، 9 اردیبهشت ماه نیز بخش دیگری از این حرکت را در پرتو تاریخ خویش کامل خواهد کرد.

راستگو تصریح کرد: فرمان امام خمینی (ره) به شورای انقلاب اسلامی در مورد تهیه آیین‌نامه اجرایی شوراهای اسلامی شهر و روستا در 9 اردیبهشت ماه 58، افتخاری دیگر بر نظام مردم‌سالاری دینی است به طوری که امام راحل در بیانات خود فرمودند «شورای انقلاب اسلامی در جهت استقرار حکومت مردمی در ایران و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش که از ضرورت‌های نظام جمهوری اسلامی است، لازم می‌دانم بی‌درنگ به تهیه آیین‌نامه اجرایی شوراها برای اداره امور محل شهر و روستا در سراسر ایران اقدام و پس از تصویب به دولت ابلاغ نماید تا دولت بلافاصله به مرحله اجرا در آورد».

وی اضافه کرد: این فرمان بنیانگذار انقلاب اسلامی اکنون به ثمر نشسته است و شوراهای اسلامی شهر و روستا زمینه حضور دیدگاه‌ها، نظرات و اندیشه‌های شهروندان در اداره شهرها و روستاها را فراهم آورده است، ظرفیتی که با حضور شوراها در سطح مدیریت جامعه پدید آورد امکان ارتباط مستقیم و بی‌واسطه با مردم و نیز مشارکت مردم در اداره امور، بهترین بستر حاکمیتی در ایفای حقوق شهروندان است.

راستگو افزود: شوراهای اسلامی شهر و روستا به دلیل  اینکه نهادی مدنی و مردمی هستند در این میان می‌بایست به همه اقشار از لحاظ شغل، جنس، سن و ... اعم از کارگر، کارفرما، معلم، کارمند، بازنشسته، پیر، جوان، زن و مرد توجه کند و همه را به نوعی در فضای زیست شهری ببیند و برای آنها برنامه داشته باشند.

وی تأکید کرد: اعضای شورا نمایندگان مردم هستند و می‌بایست از یک طرف در ایجاد عزم ملی و شکل‌دهی مشارکت حداکثری آحاد جامعه در بهبود وضعیت فرهنگ و اقتصاد و از طرف دیگر با سرلوحه قرار دادن مدیریت جهادی در امور خود و در مطالباتشان از مدیران شهری از هیچ تلاشی همانند انجام وظیفه‌شان در سالهای گذشته فروگذار ننمایند.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در ادامه گفت: هر چند مسیری که شوراهای اسلامی در سالیان گذشته پیموده‌اند بی‌خطا نبوده است اما می‌توان چنین گفت که شوراها به دوران بلوغ خود در عرصه انجام وظیفه و ایفای نقش واقعی رسیده‌اند.

راستگو خاطرنشان کرد: به طور حتم حرکت در راه فرهنگ و اقتصاد مسیری جز مدیریت جهادی و عزم ملی نخواهد داشت که مجموعه مدیریت شهری تهران در شورای اسلامی و شهرداری باید راه خود را با این خط‌کش مشخص سازند تا بتوان گامی مؤثر در اعتلای ایران اسلامی بر اساس پیروی از رهبر فرزانه انقلاب، مقام معظم رهبری بردارند.

وی اضافه کرد: در مسیر بلوغ شوراها باید به چند نکته مهم اشاره داشت که از آن جمله می‌توان به اینکه اعضا نقش خود را در سرنوشت شهر، مهم قلمداد کنند و به صورت علمی وظیفه نمایندگی مردم را به جا آورند و به عنوان یک تسهیل‌گر در ایجاد مشارکت حداکثری مردم در مدیریت شهری نقش‌آفرینی کنند.

راستگو گفت: دومین نکته‌ای که در مسیر بلوغ شوراها باید توجه کرد آن است که مجموعه نیروهای شورا باید با هم‌افزایی و به دور از هر گونه بازی سیاسی و تنها با مورد توجه قرار دادن رضایت خداوند و مردم نقش خود را در تحقق مردم‌سالاری دینی به شایستگی ایفا کنند ضمن اینکه باید با کمک و مساعدت دیگر نهادهای قانونگذار، مسیر تکامل شوراهای اسلامی و برطرف شدن خلأهای قانونی و تحقق شوراهای محلی هموار شود.

مسجدجامعی خطاب به محسن رضایی:مجمع تشخیص مصلحت کمک کند سند راهبردی شوراها زودتر تصویب شود

از بغض معاون قالیباف تا رسیدگی به تخلفات شرکت اسکانیااحمد مسجدجامعی در جلسه علنی امروز شورا به مناسبت روز شوراها گفت: حضرت امام 80 روز پس از پیروزی انقلاب، فرمان تشکیل شوراها را دادند، ‌اما زمان درازی طول کشید تا این اتفاق بیفتد. در این سال ها اتفاقات زیادی افتاده و شوراها فراز و فرود داشتند، اما تعیین جایگاه شوراها هنوز نیاز به کار بیشتری دارد.

وی افزود: در قانون اساسی شوراها به عنوان یکی از ارکان نظام مطرح شده اند، اما هنوز جایگاه تعریف و تثبیت شده این رکن نیاز به پیگیری و ممارست دارد. بیش از 10 سال پیش بود که مقام معظم رهبری طی حکمی از مجمع تشخیص مصلحت خواستند سیاست های کلان را در این زمینه مشخص کنند که این سیاست ها می تواند در بهبود شرایط عمومی جامعه در چارچوب فعالیت شوراها موثر باشد.

مسجدجامعی ادامه داد: در دوره چهارم شوراها قدم موثر دیگری در همکاری بین دستگاه های اجرایی و شوراها برداشته شد و آن تشکیل کمیسیون ویژه رسیدگی به مسائل تهران و کلانشهرها در هیات دولت بود که جلسات آن ادامه دارد و از نتایج آن بهبود وضعیت هوای کشور است که امیدواریم این روند ادامه یابد.

رئیس شورای شهر اضافه کرد: در دوره چهارم شوراها مسئله نظارت مورد توجه خاص است و همکاران من از چهار بعد در کمیسیون های تخصصی، کمیسیون ویژه نظارت، مسئولیت نظارت تک تک اعضا و معاونت نظارت این مسئله را قاعده مند خواهند کرد.

وی تاکید کرد: هدف این است که ما از وقوع تخلف جلوگیری کنیم و سازوکارها را طوری تعریف کنیم که از وقوع تخلف در شهر جلوگیری شود. امیدوارم هر کمیسیون بخش ویژه ای را برای نظارت تعریف کند و در مورد مسائل تخصصی حوزه خود نظارت قاعده مند کند و ما گزارش سالانه کمیسیون ها را قطعا در صحن قرائت می کنیم.

مسجدجامعی در ادامه گفت: با همین رویکرد از محسن رضایی دعوت کردیم به شورا بیاید و ایشان هم صمیمانه پذیرفتند. به نوبه خود به ایشان خیر مقدم می گویم. حتما در بیانات ایشان نکات تازه ای خواهد بود و ما اجمالا این قول را از ایشان گرفتیم که شورا و مجمع که همکاری نزدیکی در تدوین قوانین دارند، پیگیر تصویب هر چه سریعتر سند راهبردی شوند و گام دیگری در جهت تثبیت موقعیت شوراها برداشته شود.

محسن رضایی:نمی‌شود هر هشت سال یک بار بخش عظیمی از نیروهای کشور را کنار بگذاریم/ مدیریت ائتلافی باید تقویت شود

از بغض معاون قالیباف تا رسیدگی به تخلفات شرکت اسکانیامحسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که به مناسبت روز شوراها در جلسه علنی امروز شورای شهر حضور یافته بود، پس از شنیدن پیشنهادهای اعضای شورا گفت: پیشنهادهای شما بعضا در سند راهبردی سیاست های کلی شوراهای اسلامی و مدیریت محلی گنجانده شده، اما با تاکیدات شما می‌توان این بخش‌ها را پررنگ تر کرد.

وی ادامه داد: البته ما از قدیم با شورای شهر همکاری داشتیم و در دبیرخانه مجمع، یک کمیته امور شوراها و مدیریت محلی داریم که زمانی آقای طلایی، بعد از وی آقای بیادی با همکاری آقای چمران و اخیرا آقای تقی پور با همکاری 6-5 نفر از اعضای شورا در آن حضور دارند و از همه کمیسیون های شورا نماینده ای در این کمیته هست. بنابراین از این طریق نیز می توانید نظرات خود را به ما منتقل کنید و ما پیگیری خواهیم کرد.

رضایی افزود: در بحثی که به قانون و اجرا برمی گردد، ما نمی توانیم ورود کنیم، چرا که تداخل بین قوا صورت می گیرد. البته اکنون هم تداخل هست، اما دخالت مجمع قضیه را جدی تر می کند. اما در قالب وظایف خود می توانیم در موضوع شوراها ورود کنیم. برای مثال در بحث تدوین سند راهبردی سیاست های کلی ما می توانیم اقدام کنیم، اما این سند نمی تواند با قانون اساسی و قوانین مجلس مداخله داشته باشد یا هم ارز آنها باشد. لذا این کار بسیار ظریف است و اولین بار است که چنین اقدامی دارد رخ می دهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با ذکر مثالی گفت: اصل 44 قانون اصلی هم در صدر و ذیل خود مغایرت داشت که این موضوع مانع فعالیت مردم در خصوصی سازی می شد. چرا که در صدر آن می گفت بنگاه ها و موسسات اصلی اقتصادی باید در دست دولت باشد. اما در ذیل آن بندی بود که می گفت این تقسیم بندی تا زمانی مشروعیت دارد که مانع توسعه کشور نشود.

وی افزود: به همین دلیل ما گزارشی تهیه کردیم که ثابت کرد این نوع رفتار اقتصادی در ایران که همه بنگاه های اقتصادی در اختیار دولت هستند و مردم نمی توانند در این حوزه ها ورود کنند، مانع توسعه کشور شده و این گزارش باعث رفع موانع تحقق سیاست های اصل 44 شد. مشابه این مشکل درباره شوراها نیز وجود دارد.

رضایی اضافه کرد: در بسیاری از موارد به نظر می رسد کار شوراها تنها نظارت است، اما بسیاری از موارد وظیفه آن به اداره و مشارکت در امور برمی گردد و در صحبت های امام به نظر می رسد کار شوراها بسیار فراتر از اینها است. این در حالی است که نظارت ابزار می خواهد و شوراها در حال حاضر فاقد این ابزار هستند. این چالش هایی است که ما باید برای آنها با کمک قوه قضائیه و مقام معظم رهبری چاره اندیشی کنیم و به دنبال این هستیم که امسال درباره شوراهای شهر و مدیریت محلی کار نویی انجام دهیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت با تاکید بر سخنان پیشین خود گفت: مدیریت محلی و شوراهای شهر بخشی از یک ساختار غیرمتمرکز است که تا یک نقطه اجرا شده، اما در سطح استان ها و مناطق و مرکز ادامه نیافته؛ لذا ما اکنون با یک ساختار دوگانه مواجه هستیم که بین فعالیت های مدیریت شهری با دستگاه های اجرایی تداخل ایجاد می کند.

وی ادامه داد: برای اینکه این مشکل به طور اساسی حل شود، باید از دولت مرکزی شروع کنیم و این موضوع به قانون اساسی ارتباطی ندارد، بلکه جزو قواعد دموکراسی است. قواعد، مکمل قوانین هستند و بیشتر رویه ها و رفتارها را تعیین می کنند. ما در هیچ جا از شرع گرفته تا قانون اساسی و تجربه جهانی چنین چیزی نداریم که هر گروه و حزب و جناحی که در انتخابات رای آورد، باید به تنهایی دولت تشکیل دهد. در تمام دنیا دولت ائتلافی متشکل از همه احزاب و گروه های دخیل در انتخابات تشکیل می شود.

رضایی افزود: برداشت من این است که در شورای شهر تهران مدیریت ائتلافی رخ داده است. اما در سطح ملی، دغدغه من این است که چرا هر هشت سال بخش عظیمی از توان ملت و نخبگان را کنار می گذاریم؟ رهبر معظم انقلاب هم در کرمانشاه به بحث حکومت ریاستی اشاره کردند. اما فارغ از آن اگر ما به قواعد دموکراسی عمل کنیم، با تشکیل مدیریت ائتلافی بسیاری از مشکلات و اختلافات حل می شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت گفت: یکی از دوستان می گفت مجمع در جهت نزدیکی دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب فعالیت کند. ما وارد این مسائل سیاسی نمی شویم، اما با رعایت قواعد دموکراسی می توانیم رویه ها را اصلاح کنیم. اگر هر  هشت سال در انتخابات یک جناح مجروح شود و ما مجبور به نعش کشی شویم که نمی شود. زیرا ما جز همین افراد فعال در داخل کشور که کسی را برای اداره کشور نداریم.

پس از صحبت‌های محسن رضایی، اعضای شورای شهر تهران نیز نظرات خود را در خصوص اظهارات و سخنان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کردند.

راستگو: با سپردن کارها به مردم می‌توانیم به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

الهه راستگو عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران نیز با فرا رسیدن روز شوراها و روز کارگر و معلم گفت: این ایام را نیز به هموطنان تبریک عرض می‌کنم.

وی با اشاره به نقش شوراها و تعامل آنها با شهروندان و هموطنان اظهار داشت: قطعا با واگذاری کارها به مردم می‌توان شاهد اثرگذاری بهتری در سطح جامعه باشیم.

وی تصریح کرد شوراها برخواست ه از رای مردم و نهادی است مردمی هستند که اتصال بین دولت و مردم هستند و در واقع مردمی بودن شوراها پررنگ‌تر از سایر نهادها است.

راستگو گفت: امیدورایم شوراها به جایگاه واقعی خود در تصمیم‌گیری‌ها برسند.

تندگویان: عمده تخلفات در خصوص قطع درختان توسط نهادهای ذی‌نفوذ صورت می‌گیرد.

از بغض معاون قالیباف تا رسیدگی به تخلفات شرکت اسکانیادر ادامه جلسه تندگویان عضو شورای تهران با اشاره به تخلفات گسترده در شهر تهران گفت: یکی از مشکلات در بحث شهری این است که تخلفات ساختمانی و تخریب باغ‌ها جرم محسوب نمی‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ما در شورا و کمیسیون‌های مربوطه به قدر کافی قوانین و مقررات برای مقابله با تخلفات داریم اما متاسفانه برخورد قضایی با این تخلفات صورت نمی‌گیرد.

تندگویان تاکید کرد: متاسفانه عمده رای‌های شوای شهر و شهرداری در خصوص تخلفات در حوزه ساخت‌وسازها و باغات و فضای سبز در قوه قضائیه و دیوان عدالت اداری شکسته می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: چنانچه قوه قضاییه برخورد با جرایم و تخلفات در ساخت و سازها و تخریب باغات ورود پیدا نکند نمی‌توان انتظار داشته باشیم که تخلفات کاهش پیدا کند.

تندگویان گفت: بنده پیشنهاد می‌کنم 9 اردیبهشت ماه را به عنوان پایان روز قطع درخت در تهران نامگذاری کنیم ضمن اینکه اگر کسی در ملکش درختی را قطع کرد به هیچ وجه به وی پروانه ساخت و ساز ندهیم و ما باید از قطع درختان جلوگیری کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه عمده تخلفات در خصوص قطع درختان و همچنین تخریف فضای سبز توسط نهادهای ذی‌نفوذ صورت می‌گیرد گفت:  اکثر این دستگاه‌ها دولتی هستند که امیدواریم برخورد جدی با آنها صورت گیرد.

آباد: حادثه‌های تکراری توسط اتوبوس‌های اسکانیا

از بغض معاون قالیباف تا رسیدگی به تخلفات شرکت اسکانیادر ادامه جلسه معصومه آباد با اشاره به حادثه واژگونی یک دستگاه اتوبوس برون‌شهری در بزرگراه آزادگان اظهار داشت: متأسفانه این حادثه در روز گذشته صورت گرفت و جا دارد تسلیتی خدمت خانواده‌هایی که عزیزانشان را از دست داده‌اند بگوییم.

وی با اشاره به اینکه شورای شهر باید گزارش دقیقی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص اتفاق روز گذشته و همچنین اتوبوس اسکانیا داشته باشد گفت: حادثه‌های شرکت اسکانیا تکراری شده است چرا که حدود چند ماه پیش نیز اتفاق مشابهی به این حادثه برای برخی از دانش‌آموزان در جاده قم صورت گرفت.

وی تصریح کرد: متأسفانه در سالهای اخیر با بیان اینکه املاکی در تهران هستند که سابقه فرهنگی و تاریخی دارند مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده‌ایم و سالهاست که مردم تهران بر دیواره‌های خراب تکیه زده‌اند که باید به این موضوع رسیدگی شود.

آباد در ادامه به مدیریت یکپارچه شهری اشاره کرد و گفت: مدیریت یکپارچه و مدیریت جهادی یک شعار نیست و تک تک ما باید در تحقق آن نقش داشته باشیم.

سرخو: 2 هزار اتوبوس فرسوده در سیستم حمل و نقل عمومی تهران وجود دارد

از بغض معاون قالیباف تا رسیدگی به تخلفات شرکت اسکانیامحسن سرخو دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با ابراز تأسف از حادثه واژگونی اتوبوس شرکت واحد در بزرگراه آزادگان گفت: متأسفانه دراین حادثه 8 نفر از شهروندان کشته و 24 نفر مجروح شدند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 2 هزار اتوبوس فرسوده در سیستم حمل و نقل عمومی تهران فعالیت می‌کنند گفت: این موضوع قابل توجهی است ضمن اینکه شورا به حق تلاش کرد و در برنامه پنج ساله شهرداری در سال 93 اعتبارات خوبی برای نوسازی ناوگان عمومی قرار داد اما این کفایت نمی‌کند و باید نظارت را در این بخش گسترش دهیم.

سرخو گفت: باید در بحث سیاست‌های کلی نظام مسائل و مدیریت شهری از دولت‌ها به شوراها واگذار شود و در واقع دولت‌ها چابک شوند و کارها با سرعت بیشتری صورت گیرد.

حقانی: دولت‌ها کمتر از ظرفیت شوراها استفاده کردند

از بغض معاون قالیباف تا رسیدگی به تخلفات شرکت اسکانیامحمد حقانی دیگر عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بیش از 1200 شهر در کشور داریم گفت: متأسفانه بسیاری از روستاها بدون رعایت استانداردها تبدیل به شهر شدند که همین امر مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون ما 32 شهر بزرگ داریم که در بین آنها 8 کلانشهر وجود دارد.

حقانی افزود: ضرورت دارد که در مجلس و در سیاست‌های کلی 5 ساله و سیاست‌های کلی کشور توجه ویژه‌ای به کلانشهرها شود و در واقع در سیاست کلی کشور به مجموعه شهری توجه بهتری شود و در این راستا مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌تواند مؤثر عمل کند.

وی ادامه داد: باید از ظرفیت شوراها با مدیریت محلی بیشتر استفاده شود و پیشنهاد می‌کنم در مجمع تشخیص مصلحت نظام از 140 هزار عضو شورا نمایندگانی و یا نماینده‌ای در مجمع تشخیص حضور پیدا کند.

دوستی: در بحث یارانه‌های نقدی احساسی عمل شده است/ مجمع تشخیص میلی به ورود ندارد

از بغض معاون قالیباف تا رسیدگی به تخلفات شرکت اسکانیادر ادامه جلسه ابراهیم دوستی با اشاره به اینکه متأسفانه در برخی مدیریت واحد شهری هم دولت و هم مجلس به دلایلی مخالفت می‌کنند، گفت: امیدواریم دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام این موضوع را از طریق مجمع پیگیری کند.

وی تصریح کرد: متأسفانه خدمات در کشور ناعادلانه توزیع شده است و همین امر باعث شده که جمعیت شهری نسبت به جمعیت روستایی افزایش پیدا کند و در واقع تعادل جمعیتی ما در کشور به هم بخورد.

دوستی افزود: بحث یارانه‌ها کار احساسی و واقعی بود و اینگونه تشخیص داده می‌شود اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام دوست ندارند در این قضیه ورود پیدا کنند و در واقع از خودشان هزینه کنند، ضمن اینکه اگر این موضوع ادامه پیدا کند کشور به چالش کشیده خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه با اشاره به وحدت ملی گفت: در سه مقطع انقلاب، جنگ و بازسازی‌ها چیزی به نام اصولگرا نبود و همه با هم بودند و همه یار و پیرو حضرت امام(ره) بودند اما متأسفانه در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که این وحدت خدشه‌دار شده است که مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌تواند با ورود به این بحث گام‌های اساسی را در خصوص وحدت ملی بردارد.

دبیر:مدیریت یکپارچه شهری را در اولویت قرار دهید/ قوانین 107 سال قبل درباره شوراها از قوانین امروز قوی‌ترند

از بغض معاون قالیباف تا رسیدگی به تخلفات شرکت اسکانیاعلیرضا دبیر در جلسه علنی امروز شورای شهر خطاب به محسن رضایی که به مناسبت روز شوراها در جلسه حضور یافته بود، با اظهار امیدواری از اینکه شوراها به جایگاه واقعی خودشان برسند، گفت: دکتر رضایی یکی از چهره‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام است که در بحث مدیریت شهری به طور جدی وارد شده، اما خروجی لازم را برای شهر تهران نداشته است.

وی با اشاره به ضرورت تحقق مدیریت یکپارچه شهری گفت: هنوز بسیاری از نهادها به دنبال تحقق مدیریت واحد شهری هستند، اما با فرهنگی که در سطح مدیریتی ما وجود دارد، تا 100 سال دیگر هم به این مهم نمی رسیم.

دبیر از مجمع تشخیص مصلحت نظام خواست همانطور که تجمیع انتخابات شوراها با ریاست جمهوری را دنبال کردند، تحقق مدیریت یکپارچه شهری را در اولویت قرار دهند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با اشاره به اینکه هنوز شهرداری تهران از قانون سال 1334 مجلس شورای ملی تبعیت می کند، گفت: قانونی که در سال 1286 برای اولین بار توسط مجلس ملی درباره اولین انجمن های شهر به تصویب رسید، از قانونی که امروز بعد از گذشت 107 سال در مورد شوراهای شهر وجود دارد، بسیار قوی تر است.

تشکری هاشمی درباره حادثه واژگونی اتوبوس:شیشه‌های اتوبوس قاتل مسافران هستند/ برای حفظ جان مردم همت کنید

از بغض معاون قالیباف تا رسیدگی به تخلفات شرکت اسکانیادر ادامه شصت و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران موضوع واژگونی اتوبوس در بزرگراه آزادگان و فوت 8 نفر از شهروندان و مجروح شدن تعدادی دیگر  با حضور جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل شهرداری بررسی شد.

تشکری هاشمی گفت: این حادثه دلخراش و دردناکی بود که در تاریخ شرکت واحد و شهر تهران شاید اینگونه حوادث بسیار نادر بودند. از لحظه ای که در جریان حادثه قرار گرفتیم، مجموعه شهرداری برای رسیدگی فوری به حادثه بسیج شد.

وی ادامه داد: به محض اطلاع از حادثه با دستور قالیباف تیمی متشکل از معاون حمل و نقل، مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی،‌ شرکت شهر سالم با 11 آمبولانس، مدیر کل دفتر شهردار، مجموعه خدمات شهری و ... در محل حاضر شدند. آتش نشانی و اورژانس نیز با خودروهای سواری، اتوبوس، امداد هوایی، راهنمایی رانندگی و پلیس انتظامی به موقع در محل حضور یافتند.

تشکری هاشمی افزود: انتقال بیماران و مصدومین به بیمارستان ها به موقع انجام شد و خوشبختانه با تلاشی که در اورژانس بیمارستان ها رخ داد، به خصوص در بیمارستان فیاض بخش که خودم در آن حاضر بودم، تلاش خوبی شد و اتاق عمل برای نیازمندان به عمل آماده شد.

معاون حمل و نقل شهرداری اضافه کرد: در همان موقع شهردار ابلاغ کرد کسانی که نیاز به اقدامات تکمیلی درمانی دارند یا باید به بیمارستان های تخصصی اعزام شوند، بلافاصله انتقال یابند و کسانی که خودشان تمایل داشتند به بیمارستان مورد نظر خود بروند هم بلافاصله منتقل شدند. در مجموع 24 نفر از مسافران به بیمارستان ها منتقل شدند، 19 نفر بستری شدند و تا 9 صبح امروز 11 نفر هنوز در بیمارستان مدائن و چند بیمارستان دیگر همچنان بستری بودند.

وی در ادامه گفت: از بین این افراد، یک نفر نیاز به جراحی صورت داشت و بقیه تحت کنترل های پزشکی بودند. برای ادامه درمان شرکت شهر سالم در بیمارستان ها حضور دارد و تمام مراحل درمانی تا رفع صدمات جسمی و روحی کار را دنبال می کند. امیدواریم پیگیری های صورت گرفته بتواند سلامت جسمانی این عزیزان را به آنها بازگرداند و در عین حال از خداوند آرزوی سلامتی عاجل آنان را داریم.

تشکری هاشمی همچنین گفت: در مورد فوت شدگان به جز یک مورد هفت نفر دیگر شناسایی شده اند و با خانواده های آنان ارتباط برقرار شده و همکاران در بهشت زهرا و شهر سالم پیگیر کار هستند.

وی سپس در توضیح چگونگی وقوع حادثه گفت: همانطور که مستحضرید، ما یک خط اتوبوسرانی خصوصی داریم که از ایستگاه متروی چیتگر به سمت تقاطع بزرگراه همت و خیابان شریعتی سرویس دهی می کند. این اتوبوس در ساعت 8:46 از متروی چیتگر عزیزان را سوار می کند و با توجه به زیاد نبودن تعداد مسافر، به گواهی شاهدان تقریبا همه نشسته بوده اند.

معاون حمل و نقل شهرداری ادامه داد: اتوبوس های این خط از مسیر چیتگر، کوهک، بیگدلی، کاخ، امیرکبیر، هوانیروز، خیابان کیهان، امیرکبیر آزادگان، حکیم- شرق، آزادگان- شمال، همت- شرق تردد می کنند. اطلاعات GPS نشان می دهد اتوبوس در ساعت 9:1:57 آخرین ایستگاه، یعنی ایستگاه بانک مسکن را ترک می کند و با طی مسافت 1300- 1400 متر به خروجی بزرگراه آزادگان- شمال به سمت حکیم- شرق می رسد.

تشکری هاشمی افزود: برابر ادعای راننده که خودش هم مجروح است و دیشب در بازداشتگاه با وی صحبت کردم و اظهارات شاهدان، گفته شده که یک خودروی سواری پژو که در کندروی آزادگان شمال به جنوب حرکت می کرده و قصد ورود به حکیم- شرق را داشته، به طور ناگهانی ترمز می کند و تغییر مسیر ناگهانی می دهد. راننده اتوبوس نیز اقدام به مانور می کند تا بتواند از این خودرو رد شود. در این لحظه تعادل راننده بر اتوبوس کم می شود و با گاردریل رمپ خروجی برخورد می کند.

وی در ادامه گفت: ما با استفاده از سیستم GPS نصب شده روی اتوبوس ها، باز و بسته شدن در اتوبوس، سرعت، توقف و زمان حرکت را به طور متناوب در سامانه هوشمند اتوبوس ها ثبت می کنیم. اطلاعات ما نشان می دهد که در زمان برخورد اتوبوس سرعت 50 کیلومتر بر ساعت داشته است که هرچند بر اساس آیین نامه راهنمایی و رانندگی و سرعت مجاز در بزرگراه، این سرعت در زمره سرعت های مجاز تعریف شده بوده، ‌اما برای ورود به رمپ سرعت باید کمتر می بود تا راننده کنترل لازم را داشته باشد. پلیس نیز در ارزیابی خود گفته راننده با سرعت نامطمئن وارد این خروجی شده که سرعت مطمئنه از سرعت مجاز کمتر است،‌ اما راننده سرعت مطمئنه نداشته است.

معاون حمل و نقل شهرداری در ادامه گفت: به محض برخورد اتوبوس با گاردریل، بخشی از گاردریل خمیده می شود و اتوبوس با لبه جدول برخورد می کند و روی شانه چپ خود سمت راننده می خوابد و چند متری از محل واژگونی روی فضای سبز پشت لوپ سر می خورد. بررسی ها نشان می دهد که شدت تصادف به حدی نبود که چنین فاجعه ای را به بار بیاورد و این مسئله ای بود که ذهن کارشناسان تصادفات را به خود مشغول کرد که ببینند چرا ابعاد مسئله اینقدر گسترده و زیانبار بوده است.

تشکری هاشمی در توضیح علل واقعه گفت: دو مسئله جدی در بروز حادثه، مسئله سرعت مطمئنه و ساختار اتوبوس است. اتوبوس اسکانیا بوده است. برابر آنچه ما در شرکت واحد برای آن تلاش کرده ایم و وظیفه خود می دانیم، راننده، شرکت و اتوبوس را مرتبا رصد می کنیم و پروفایل حرکت اتوبوس ها را آرشیو می کنیم و در پایان هر روز اتوبوسی که از آیتم های ما تخلف کرده باشد را متخلف اعلام می کنیم.

وی افزود: بنابراین ما به محض اطلاع از واقعه، شرکت مالک اتوبوس و راننده را احضار می کنیم و در کمیته انضباطی مسئله را بررسی می کنیم و به نسبت تخلف، جریمه و مجازات در نظر می گیریم. لذا با شرکت و راننده در هر حادثه منجر به صدمات جسمانی با حداکثر قاطعیت برخورد می شود و شرکت بلافاصله معلق و منحل می شود و راننده متخلف به مراجع قضایی معرفی می شود.

وی تاکید کرد: ما در این موارد گذشت نمی کنیم‌، چرا که گذشت یعنی تضییع حقوق مردم و گاهی حتی شدیدتر از پیش بینی قانونگذار برخورد می کنیم. در این حادثه هر چند راننده دارای گواهی سلامت جسمانی، فاقد سوء پیشینه و اعتیاد و سابقه تخلف بود، به هر حال ما با وی برخورد کردیم و شرکت هم تعلیق شد. گرچه باید بگویم کسانی که زمینه بروز حادثه را ایجاد می کنند، بسیاری از اوقات در صحنه حادثه حضور ندارند و صحنه را ترک می کنند.

معاون حمل و نقل شهرداری گفت: اما درباره وضعیت فنی اتوبوس های اسکانیا، این اتوبوس در سال 89 از طریق سهمیه دریافتی از وزارت کشور به ما داده شد. ما مجموعا 350 دستگاه از این نوع اتوبوس از وزارت کشور دریافت کردیم که در مجموعه شرکت های خصوصی ما در حال بهره برداری هستند. در مورد این اتوبوس، راننده مالک خودرو نبوده و به صورت روزمزد برای شرکت کار می کرده و شرکت مالک اتوبوس بوده است.

تشکری هاشمی در توضیح مشخصات فنی اتوبوس حادثه ساز گفت: این اتوبوس ها دارای موتور اسکانیا، شاسی ساخت شرکت اسکانیا، اکسل های اسکانیا و گیربکس ZF هستند. اتاق توسط شرکت عقاب افشان در سمنان تولید می شود و 48 صندلی و 28 جایگاه ایستاده دارد.

وی در ادامه گفت: ما از کارشناسان دانشگاه و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی و متخصصان دیگر دعوت کرده ایم که حادثه را بررسی کارشناسی کنند. اما در بررسی سوابق خود دیدیم که شیشه های جلوی این اتوبوس ها مکررا بدون تصادف ترک خورده یا از جا بیرون می آمدند. شیشه های دو طرف اتوبوس هم به کرات از جای خود در می روند و بدون داشتن نوار دور شیشه از بدنه اتوبوس جدا می شوند.

وی همچنین گفت: نکته دیگر که رانندگان بیشتر گزارش داده اند، جانمایی نامناسب استقرار باطری ها بوده که باطری ها و تابلوی برق در کنار همدیگر و زیر پای راننده هستند که یک پتانسیل بالای الکتریکی در کنار شبکه برق، زمینه ساز حادثه می شود. در این حادثه نیز قسمت برخورد کرده با گاردریل، تنها قسمت آسیب دیده خودرو است که باطری ها از آن قسمت به بیرون پرتاب شده اند که خوشبختانه این اتفاق مانع آتش سوزی شد.

تشکری هاشمی اضافه کرد: حتی چرخ و زه اتوبوس هم به مانعی برخورد نکرده که تصادف چنین شدید شده باشد. گاردریل باعث شکستن جعبه باطری شده است. اما هیچ شیشه سالمی در بدنه اتوبوس وجود ندارد، حتی شیشه های تهویه در سقف اتوبوس و ستون ها هم آسیب دیده اند. علت هم این است که شیشه به طور صحیح با بدنه و سقف مونتاژ نشده و اتصالات شیشه در مونتاژ ضعیف است. به همین دلیل بیرون زدگی شیشه های جلو و نداشتن نوار مناسب دور شیشه و اتصالات نامناسب شیشه های جانبی باعث شده که پس از برخورد، شیشه ها شکسته و مسافران به بیرون پرتاب شوند و پس از واژگونی اتوبوس در زیر اتوبوس قرار گیرند.

معاون حمل و نقل شهرداری اذعان داشت: علاوه بر این صندلی های فایبرگلاس اتوبوس در مقابل فشار انعطاف پذیری لازم را نداشته و بر اثر شکستگی دارای لبه های تیز شده اند که این لبه ها و کنده شدن صندلی ها بخشی از صدمات را به مسافران وارد آورده است. شیشه های اتوبوس سه جداره هستند که دوجداره آن نباید لبه تیز داشته باشند و لایه میانی باید از پخش شدن خرده شیشه جلوگیری کند. اما شیشه های این اتوبوس به صورت سکوریت و ذرات ریز و پودری عمل نکرده اند و بیشتر آسیب وارده به مسافران از این شیشه ها بوده است.

وی افزود: لازم به ذکر است که شیشه ای که در بیرون به صورت دودی قرار داشته، لایه ای نازک از چسب داشته که تا حدودی از شکستن و پخش شدن ذرات شیشه جلوگیری کرده، اما لایه داخلی شیشه فاقد این لایه چسب بوده که باعث پخش شدن ذرات شیشه به سمت مسافران شده است.

تشکری هاشمی در ادامه گفت: نامه های متعددی از جمله در اردیبهشت 87 از طرف معاونت فنی شرکت واحد به مدیریت شرکت نوشته شده که ایرادات فنی اتوبوس ها در آن ذکر شده و مدیریت شرکت بلافاصله با شرکت سازنده تماس می گیرد. اما باید بدانیم که این اولین حادثه نیست و آخرین هم نخواهد بود. ما بارها نسبت به ایمنی اتوبوس ها ابراز نگرانی کرده ایم، اما نمی توانیم به مردم بگوییم به دلیل ایرادات فنی نمی توانیم در شهر سرویس رسانی کنیم.

وی تاکید کرد: ما حدود 3 هزار دستگاه اتوبوس گازسوز در تهران داریم که سیستم این اتوبوس ها بعد از 3 سال باید تست هیدرواستاتیک شود و مورد بازنگری کلی قرار گیرد و تا زمان انجام تست، اتوبوس اجازه سرویس رسانی ندارد. اگر هر یک از این مخزن های هفتگانه اتوبوس منفجر شود، مانند یک بمب عمل می کند و انفجار آن بسیار مهیب است. اما شرکتی برای انجام این نوع تست های تخصصی وجود ندارد. ما ابایی از پرداخت هزینه انجام این تست ها نداریم، اما تخصص لازم برای این کار وجود ندارد. همچنین ما بیش از 2000 اتوبوس فرسوده داریم که بیش از 10 سال کار کرده اند. همین اتوبوس بعد از سه سال کار کردن شکستگی جوش ها، زنگ زدگی و استفاده از پروفیل های ساختمانی را دارد.

معاون حمل و نقل شهرداری در پایان گفت: ایمنی مردم حرف اول را می زند و ما حق نداریم برای ارزان تر تمام کردن محصولات با جان مردم بازی کنیم. عزیزان برای ایمنی مردم همت کنید.

تشکری هاشمی سخنان خود را در حالی به پایان برد که به دلیل بغض قادر به ادامه صحبت نبود.

پس از صحبت‌های معاون حمل و نقل شهرداری تهران، تعدادی از اعضاء شورای شهر نظرات خود در خصوص این حادثه مطرح کردند.

دنیامالی: باید امروز را عزای عمومی شورا و شهرداری اعلام می‌کردیم

از بغض معاون قالیباف تا رسیدگی به تخلفات شرکت اسکانیااحمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس مسافربری اظهار داشت: متأسفانه در این حادثه جانکاه 8 نفر از شهروندان که 6 نفر خانم و یک نفر دختر 13 ساله بود جانشان را از دست دادند که ای کاش امروز در شورا و شهرداری عزای عمومی اعلام می‌کردیم.

وی تصریح کرد: قطعا اگر یکی از این فوت‌شدگان بستگان ما بود حال و هوای امروز شورا به گونه دیگری بود و ما باید قبل از بروز این اتفاقات می‌بایست پیشگیری کنیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: من به عنوان عضوی از شورا جلسات متعددی را در ماه‌های گذشته با معاونت حمل و نقل ترافیک و در خصوص موضوعات مختلفی از جمله ایمنی و سفرهای مطلوب برگزار کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: در حمل و نقل‌ها (ریلی، هوایی و جاده‌‌ای) عوامل انسانی بیش از 90 درصد را به خود اختصاص می دهند.

دنیامالی با اشاره به مطالب مطرح شده از سوی تفکری‌هاشمی گفت: بر اساس این گزارشات راننده اتوبوس سابقه 10 ساله داشته که 8 سال از این 10 سال را راننده بین شهری بوده است و در واقع دو سال است که در داخل شهر کار کرده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، تأکید کرد: محل حادثه و ایستگاه اتوبوس و همچنین سرعت اتوبوس (50 کیلومتر) نشان می‌‌دهد که راننده تخلفی را نکرده است.

وی ادامه داد: موضوعاتی که در اینجا مطرح است بی‌مبالاتی شرکت سازنده اتوبوس (شرکت عقاب‌افشان) بوده است به طوری که این شرکت در سال‌های اخیر با تولیدات خود اتفاقات زیادی را برای تهران و سایر شهرها رقم زده است و تعدادی از هموطنان ما جان خود را از دست داده‌اند.

وی اضافه کرد: قطعا اشکالاتی در ساخت و استانداردهای ایمنی اتوبوس‌های اسکانیا وجود دارد که این نوع تصادفات رخ می‌دهد.

دنیامالی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم شورا مصوبه‌ای را برای تسلی بازماندگان و کمک به آسیب‌دیدگان در دستور کار خود قرار دهد.

در ادامه جلسه الهه راستگو عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با ابراز تأسف از حادثه اخیر در بزرگراه آزادگان اظهار داشت:‌ این حادثه تأسف همه شهروندان و مدیران شهری را برانگیخت و این در حالی است که فوت‌شدگان و مجروحان عمدتا از کارگران و زحمت‌کشان بوده‌اند.

وی تصریح کرد: اگرچه امروز روز ملی شوراها بود اما ما هیچ جشنی را برگزار نکردیم و دلیل آن هم رخ دادن حادثه اخیر در بزرگراه آزادگان و فوت شهروندان بود.

راستگو خاطرنشان کرد: اتوبوس واژگون شده از آن دست اتوبوس‌هایی است که شرکت اسکانیا تولید می‌کند و در واقع باید شرکت اسکانیا و سازمان استاندارد پاسخگو باشند.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در ادامه سخنان خود به برخی از سوالات از معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران اشاره کرد و گفت:‌سوالات متعددی مطرح می‌شود که از آن جمله می‌توان به دلیل استفاده از این اتوبوس‌‌ها توسط شهرداری اشاره کرد.

راستگو افزود:‌برای جلوگیری از تکرار این تصادفات در آینده چه اقداماتی خواهد شد و چه تضمینی وجود دارد که اینگونه اتفاقات در تهران دیگر رخ ندهد.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران افزود: باید حرکت اتوبوس‌های شهری در بزرگراه‌ها نظارت بیشتری توسط شهرداری و معاونت حمل و نقل ترافیک صورت گیرد و ملاحظات بیشتری در این زمینه اتخاذ شود و قطعا شهرداری تهران می‌تواند با آموزش‌های لازم خطاهای انسانی را کاهش دهد.

مرتضی طلایی نایب‌رئیس شورای شهر تهران نیز با ابراز تأسف و تأثر از حادثه اخیر در بزرگراه آزادگان و فوت شهروندان اظهار داشت: عموم مردم از این حادثه ناراحت هستند و جا دارد از همه کسانی که در روز گذشته در امدادرسانی به این مصدومان کمک کردند تشکر کنم.

وی با بیان این جمله که همه ما مقصریم، گفت: این تنها جمله‌ای است که به نوعی می‌توان پاسخ اولیه را به مردم داد و ضمن اینکه 33 درصد از ناوگان ما فرسوده شده‌ است.

وی با طرح این پرسش که آیا با وجود این ناوگان فرسوده می‌توان کار کرد، گفت: بنده به عنوان عضوی از شورای شهر عرض می‌کنم شهرداری تهران قطعا بدون هیچ اغماضی در خصوص وظایف خود و در برخورد قاطع با متخلفان در بخش مربوطه از جمله شرکت اسکانیا برخورد خواهد کرد.

در ادامه جلسه اسماعیل دوستی با طرح چند پرسش از شهرداری درخواست کرد توجه ویژه‌ای را به بخش حمل و نقل داشته باشد.

وی افزود: چرا شهرداری علیرغم گزارشات خودش اتوبوس‌‌های غیراستاندارد را از وزارت کشور خریده است و چرا شهرداری در همان زمان تذکر نداده است.

دوستی تصریح کرد: چرا ما در خریدهای خارجی و داخلی دقت نمی‌کنیم و این پولی که در اختیار ما قرار دارد بیت‌المال است.

عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: دولت موظف است سفری مطمئن با وسایل نقلیه مطمئن برای آحاد جامعه فراهم کند.

اقبال شاکری دیگر عضو شورای شهر تهران گفت: حادثه روز گذشته کام همه‌مان را تلخ کرد و ما از این حادثه بسیار ناراحت و غمگین شدیم.

وی تصریح کرد: بی‌زبان‌ترین عامل در این حادثه اتوبوس است و اگر این وسیله نقلیه زبان داشت می‌گفت که چه فرایندی در مسیر تولید و فروش و همچنین عرضه آن به وجود آمده است.

شاکری با طرح این پرسش که معلوم نیست استاندارد این اتوبوس چگونه تأیید شده است، گفت: آیا پلیس راهور زمانی که می‌خواسته شماره‌گذاری کند مستندات را در اختیار داشته است یا خیر.

وی گفت: باید با برنامه‌ریزی دقیق و مطمئن شرایطی را فراهم کنیم که دیگر چنین حادثه‌هایی در تهران صورت نگیرد.

 

درخواست شورای اسلامی شهر تهران:ایمن‌سازی اتوبوس‌ها در اولویت قرار گیرد

 

رحمت الله حافظی گفت: باید گزارشی به قوه قضائیه ارسال شود که کسانی که در خرید این اتوبوس ها و تولید و استفاده از آنها دست داشته اند، مورد پیگیری قرار گیرند.

عباس جدیدی نیز گفت: شرکت واحد طبق مصوبه خود ما باید به سمت خصوصی سازی برود تا در نهایت به طور کامل خصوصی شود. در این راستا تشکری هاشمی زحمات زیادی کشیده، اما به نظر من عمده اشکال در روند انجام خصوصی سازی است.

معصومه آباد نیز گفت: اولین اقدام عاجل شورای شهر در این زمینه باید این باشد که از شماره گذاری این نوع خودروها جلوگیری کند. با توجه به اینکه پلیس تهران آمار درگذشتگان بر اثر حوادث در سال گذشته را 1680 تن اعلام کرده، باید چاره ای اساسی برای ارتقای استاندارد خودروها و ایمن سازی آنها بیندیشیم.

محمد حقانی گفت: وضعیت اسفناکی بر شرکت های خصوصی اتوبوسرانی حاکم است. چرا به نیروی انسانی که اصل قضیه است، نمی پردازید؟ بروید ببینید رانندگان شرکت واحد در چه وضعیتی دارند زندگی می کنند. قانون کار بر فعالیت آنان حاکم نیست و زیر قانون کار دارند حقوق می گیرند. این در حالی است که نیروی انسانی محور توسعه است.

پرویز سروری گفت: شش هفت سال پیش درباره این اتوبوس ها اختلاف جدی بین شهرداری و وزارت کشور ایجاد شد و شهرداری اتوبوس ها را تحویل نمی گرفت. اما مجلس در این رابطه ورود کرد و شهرداری تهران با فشار این اتوبوس ها را تحویل گرفت. اما استاندارد نمی تواند تنها در یک حوزه اعمال شود و باید در همه عرصه های مشابه از جمله در تاکسی ها به استانداردسازی خودروها بپردازیم.

درخواست مسجدجامعی از تشکری هاشمی:ترخیص شدگان حادثه واژگونی اتوبوس نیاز به حمایت روحی دارند

احمد مسجدجامعی در پایان جلسه امروز شورا گفت: تا دیشب که من در بیمارستان حضور داشتم، از هشت نفر جانباخته این حادثه، هفت نفر هنوز شناخته نشده بودند و این نشان می داد که این افراد از طبقات پایین جامعه هستند.به همین دلیل از دوستان خواستم برای شناسایی متوفیان به دنبال وسایل و کیف و لباس آنان باشند.

وی افزود: مجروحان در 4 بیمارستان بستری بودند و برای سهولت خدمات رسانی، تدبیری اندیشیده شد که همه در یک بیمارستان باشند. به همین سبب مصدومان به بیمارستان تخصصی مدائن منتقل شدند که پیرو آن رسیدگی جدی تر به وضعیت آنان شروع شد.

مسجدجامعی ادامه داد: یکی دو نفر که آسیب های جدی تر دیده بودند، مثلا گوش و بینی آنان بریده شده بود، دیشب به بیمارستان های تخصصی متناسب با این آسیب ها منتقل شدند و قرار بود ظرف دیشب و امروز جراحی های مورد نیاز روی آنان انجام شود.

وی اضافه کرد: با این حال، حتی کسانی که خوب شده بودند و من در آستانه ترخیص آنها را بدرقه می کردم، به دلیل تماشای صحنه های فجیع مثل جدا شدن سر و دست، از لحاظ روحی افسرده و شوک زده هستند و نیاز به حمایت روحی، نگهداری و پیگیری دارند که امیدوارم مسئولان مربوطه به این مسئله رسیدگی کنند.

پس از پایان جلسه و زمانی که اعضاء در حال ترک صحن شورا بودند درگیری لفظی بین محسن سرخو عضو شورای شهر تهران و سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران رخ داد که در نهایت با پا درمیانی چمران این موضوع به خیر گذشت.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    0 0
    من به عشق پیرهادی اومدم پس پیرهادی کوش؟!
  • ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    0 0
    اونجاست ردیف دوم نفر پنجم از راست براش دست تکون بده.....
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    0 0
    اگر قرار بر استعفا باشه باید کل کابینه روحانی استعفاء بده ، می بینید چطور جون مردم شده بازیچه حزب بازی این آقایون ؟
  • عیسی ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    0 0
    باید تأسف بخوریم به حال خویش!!! بدلیل سهل انگاری محرز مدیران شهری،هر چند روز یکبار سانحه ای جانسوز و دلخراش در کلانشهر تهران ایجاد میشود... چه کسی پاسخگوست؟؟؟
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    هیچ کس اصلا پاسخ یعنی چی !!!!!!!!!! حذب مهمه اونم برای انتخابات رئیس جمهور ، نماینده مجلس ، عضو شورای شهر ........

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس