به گزارش گروه اجتماعی مشرق، یکصد و بیست و سومین جلسه شورای شهر تهران دقایقی پیش با حضور 21 عضو شورا آغاز شد و در این جلسه قرار است یک فوریت لایحه تعیین نرخ کرایه انواع تاکسی در شهر تهران در سال 94 در دستورکار اعضا قرار گیرد.

بررسی لایحه چگونگی محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماندهای ساختمانی و عمرانی شهر تهران و همچنین بررسی طرح الزام شهرداری تهران به تعمیر، نصب و راه‌اندازی پله‌های برقی و آسانسور ایستگاه‌های مترو از دیگر دستورات جلسه امروز شورای شهر تهران محسوب می‌شود.

مهدی چمران در ادامه یکصد و بیست و سومین جلسه شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در شورا و به ویژه در حوزه نظارت و شفافیت مالی شهرداری صورت گرفته است، گفت: در بخش مسائل مالی، قدم‌های خوبی برداشته شده است که البته با کمبودهای فراوانی نیز روبه‌رو هستیم و می‌بایست اصلاحاتی در این زمینه صورت گیرد.

وی با اشاره به سخنان سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری مبنی بر اینکه گزارشات حسابرسی دیرتر از موعد مقرر به شورا ارسال می‌شود، گفت: این گزارشات به موقع تأییدیه می‌شود اما جهت تکمیل شدن آن، مجدداً به سازمان مربوطه ارجاع داده می‌شود.

وی گفت: دلیل این کار رفع نواقص و اشکالات است چرا که ما اعتقاد داریم گزارشاتی که به شورا ارسال می‌شود باید دقیق و کامل و قابل استفاده باشد.

نظارت بر عملکرد شهرداری از طریق سیستم الکترونیک

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ما اعتقاد داریم که باید چشم‌های دیده‌بان و نظارت قوی‌ای را داشته باشیم و در این زمینه تأکید داریم که باید راه‌اندازی سیستم الکترونیکی، تمام پروانه‌ها و مراحل ساخت و سازها را نظارت کنیم و درنهایت مجبور به تخریب نشویم.

چمران در ادامه با انتقاد از عملکرد سازمان نظام مهندسی گفت: در روزهای اخیر و در خصوص تخریب طبقه هفتم پاساژ علاءالدین، دوستان ما در این مجموعه اعلام داشتند که طبقه اشاره شده از نظر امنیتی مشکلی را نداشته است که امیدواریم این موضوعات غیرکارشناسی مطرح نشود.

رحمت الله حافظی در جلسه علنی امروز شورای شهر در تذکر پیش از دستور خود گفت: نیازمند زیر ساخت‌های نظارتی حین اجرای پروژه‌ها هستیم.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهرهربه بند دهم و 76 قانون تشکیل شوراها اشاره کرد و ادامه داد: بر این اساس باید سایتی راه اندازی شود تا مصوبات،‌ بودجه، هزینه و غیره سازمان‌ها و شهرداری را بر روی آن بارگذاری شود تا مردم از نزدیک در جریان قرار گیرند.

شهرداری 50 درصد از سهام شرکت ارتباطات مشترک شهر را خرید

حافظی یادآور شد: بر اساس قانون اگر شهرداری بیش از 50 درصد سهام شرکتی را خریداری کند باید اساسنامه این شرکت در شورا مصوب شود.

وی  گفت: اخیرا شهرداری تهران بیش از 50 درصد سهام شرکت ارتباطات مشترک شهر را خریداری کرده و این در حالی است که این خرید بدون اخذ مصوبه شورا و اساسنامه بوده است که بر اساس قانون فعالیت این شرکت چهارساله غیر قانونی است.

زباله‌سوزی در تقی‌آباد

حافظی در بخش دیگر سخنانش از زباله سوزی در محله تقی آباد منطقه 18  انتقاد کرد وگفت: این محله تبدیل به غده سرطانی شده است و این در حالی است که شرکت شن و ماسه سازی متعلق به ستاد اجراییات فرمان امام نیز به قدری موجب آلایندگی هوا شده است که سلامت مردم را تهدید می‌کند.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر  از فعالیت شرکت آسفالت شهرداری انتقاد کرد و به آن تذکر داد.

پیشنهاد خرید خانه "ثابت پاسال" توسط شهرداری

محمد حقانی در جلسه علنی امروز شورای شهر در تذکر پیش از دستور خود گفت:با خبر شده‌ایم که خانه ثابت پاسال که به عنوان یک سرمایه ملی است، دستور نقشه گرفته و قرار است مرکز تجاری هشت طبقه‌ای در خیابان "ناهید" ساخته شود و جای سوال است که آیا این محل از لحاظ وضعیت ترافیکی چه ویژگی خواهد داشت.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود که به شهرداری دستور داده شود نسبت به خریداری کردن این ملک اقدام کند.

حقانی یادآور شد: این ملک می‌تواند به قطب گردشگری تهران بدل شود و شهرداری می‌تواند با خرید این ملک آن را به پایتخت نشینان هدیه کند.

ساختمان مشابه علاء الدین در تهران

اقبال شاکری، در جلسه امروز شورای شهر به تخریب طبقه هفتم علاء الدین اشاره کرد و  گفت: ساختمان‌های مشابهی مانند علاء الدین در سطح شهر وجود دارد که باید برای آنها نیز چاره‌ای اندیشید.

رئیس کمیته عمران شورای شهر در خصوص  ممنوع بودن پروازهای شبانه در فرودگاه مهرآباد گفت: متاسفانه پروازهای شبانه دوباره از سر گرفته شده است.

از سر گیری پروازهای شبانه در فرودگاه مهرآباد

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران  در این باره گفت: این مسئله با مسئولان فرودگاه مهرآباد در میان گذاشته شده و آنها اعلام کرده‌اند که تنها پروازهای استثنایی در هنگامه شب در فرودگاه مهرآباد انجام می‌گیرد.

پروژه‌های میلیاردی بدون در نظر گرفتن مطالعات ساخته و بعداً مشکل‌دار می‌شود

الهه راستگو در جلسه علنی امروز شورای شهر به  مصوبه سال 86 شورای اسلامی  شهر تهران اشاره کرد و گفت: بر اساس این مصوبه، مقرر شد که تمامی پروژه‌های شهرداری پیش از اجرا دارای پیوست مطالعات توجیهی، اقتصادی، زیست محیطی و... باشند.

وی ادامه داد: حتی در این زمینه کمیسیونی در شورای شهر تهران ایجاد شود تا قبل از ساخت پروژه‌ها به این مسائل رسیدگی شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

راستگو افزود:  تا چه زمان باید آزمون و خطا در ساخت پروژه‌های شهری انجام  شود و  متاسفانه پروژه‌های میلیاردی بدون در نظر گرفتن مطالعات لازم ساخته می‌شود و بعدا مشکلاتی را ایجاد می کند.

شهرداری تهران در ارسال نظامنامه‌ها و دستورالعمل‌ها کوتاهی کرده است

مجتبی شاکری در ادامه یکصد و بیست و سومین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه 23 دی‌ماه سالروز حضور اعضای شورای شهر و شهردار تهران و سایر مدیران شهری خدمت مقام معظم رهبری است، گفت: مناسب بود که در چنین روزی گزارشی از سوی شورا و شهرداری در زمینه تحقق منویات مقام معظم رهبری تهیه می‌شد.

وی تصریح کرد: جهت نظارت بر عملکرد شهرداری به 6 عنصر نیاز داریم که از این 6 عنصر، 4 عنصر به شورا و 2 عنصر به شهرداری برمی‌گرددد.

شاکری گفت: متأسفانه در حال حاضر سامانه اطلاعاتی مستقل نداریم و مکانیزمی برای شورایاری‌ها نداریم، ضمن اینکه در این زمینه شاهد عدم مکانیزیم بی‌حساب هستیم و مدلی را برای بازدیدهای نخبه‌ای نداریم که می‌بایست به این موارد توجه شود.

عضو شورای شهر تهران گفت: طبق فصل 9 برنامه پنج ساله دوم شهرداری، شهرداری تهران مکلف شده بود که طی زمان‌های سه ماهه، چهارماهه و شش ماهه، نظام‌نامه دستورالعمل و آیین‌نامه‌های مربوطه را به شورا ارسال کند که صورت نگرفته است، ضمن اینکه در خصوص شاخص‌های پایشی نیز اقدام مؤثری انجام نشده است.

احمد حکیمی‌پور در ادامه یکصد و بیست و سومین جلسه شورای شهر تهران با انتقاد از عملکرد سازمان صدا و سیما اظهار داشت: این مجموعه به جای پرداختن حواشی و شکار حاشیه‌ها در شورا، بهتر است مطالب و مصوبات شورا را منعکس کند.

وی اضافه کرد: به همین دلیل که بنده باید طرحی را که 12 الی 13 ماه در شورا معطل مانده است و مبنی بر اینکه مذاکرات شورا به صورت مستقیم پخش شود، در دستورکار شورا قرار گیرد و این مشکلات برطرف شود.

حکیمی‌پور در ادامه با بیان اینکه بنده عضوی کم‌حرف در شورا محسوب می‌شوم، گفت: در این مدت 16 ماهه از عمر شورای شهر تهران، امروز وقت نطق گرفتم و آن هم به دو دلیل بوده است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اینکه در این مدت 16 ماهه به اهداف خود رسیده‌ایم و آیا موفق بوده‌ایم؟ و اینکه شاهد نوعی بدعت و رفتار سلیقه‌ای در شورا هستیم و ما را از وظایف قانونی خود دور می‌کند، دو دلیل عمده نطق بنده محسوب می‌شود.

حکیمی‌پور بیان داشت: بنده در شورای اول نیز عضو بودم و خاطرات تلخ و شیرینی را داشتم و در آن زمان با برخی کمبودها روبه‌رو بودیم که انتظار داشتم در شورای چهارم و با آغاز فعالیت آن، این نقایص کمتر باشد.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: در شورای چهارم، تعداد اعضا نسبت به گذشته دو برابر و تعداد کمیسیون‌ها نیز دو برابر افزایش یافته است و طبیعتاً انتظار این است که عملکرد و فعالیت شورا نیز نسبت به گذشته دو برابرتر شود.

وی گفت: صحبت‌های بنده در خصوص عملکرد شورا و نقایص آن در 16 ماهه گذشته نافی زحمات تک‌تک افراد نیست، اما اعتقاد ارم اگر بخواهیم شاهد یک شورای یکپارچه باشیم، باید فارغ از دسته‌بندی‌های بیرونی شورا به وظایف نمایندگی خود عمل کنیم.

حکیمی‌پور گفت: بنده قبل از آغاز شورای چهارم پیشنهاد دادم که مروری بر آنچه که سه دوره گذشته از شورا گرفته بود صورت گیرد تا برنامه‌ها و اهداف خود را در چهار ساله شورای چهارم تدوین کنیم.

وی گفت: به رغم جناح‌بندی‌های مختلف سیاسی، قطعاً 80 درصد از حرف‌هایی را که بنده در خصوص مدیریت شهری بیان کرده‌ام مورد قبول سایر اعضای شورا محسوب می‌شود و بنده آرزو داشتم که شورا خودش باشد و از بیرون برای آن طراحی و برنامه‌ریزی نکنند.

دچار روزمرگی شده‌ایم

وی با بیان اینکه متأسفانه شورا دچار روزمرگی شده است، گفت: مردم از ما انتظار کار و فعالیت در شورا را دارند و ما امانت‌دار مردم هستیم و به موجب قانون باید به وظایفخود عمل کنیم و شکرگزار خدمت به مردم باشیم.

حکیمی‌پور گفت: با گذشت 16 ماه از فعالیت شورای چهارم بیایید یکبار دیگر وظایف سه‌گانه مقام معظم رهبری که به عهده شوراست، از جمله حمایت، هدایت و نظارت را بررسی کنیم و ببینیم که در این زمینه موفق بوده‌ایم یا خیر؟

وی گفت: قطعاً ما در بحث حمایت، عملکرد خوبی را داشته‌ایم، اما در دو بخش دیگر از جمله هدایت و نظارت، به توفیقات خوبی دست پیدا نکرده‌ایم و نظارت‌مان باید ساختارمند بشود.

حکیمی‌پور در ادامه جلسه با اشاره به بندهای نظارتی ماده 71 قانون شوراها گفت: بندهای دهم، چهاردهم، هفدهم، نوزدهم، بیست و سوم و سی‌ام در موضوع نظارت در بخش‌های مختلف تأکید دارند و این اهمیت این موضوع را می‌رساند.

عضو شورای شهر تهران خطاب به سایر اعضا گفت: باید در این مقطع زمانی، بررسی و رصدی از اقدامات انجام شده در خصوص طرح‌ها و لوایح انجام دهیم و ببینیم به کجا رسیده‌ایم.

عضو شورای شهر تهران سپس به برخی دیگر از مصوبات اجرانشده از سوی شهرداری در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: برخی از این مصوبات به سال 79 و برخی به سال 80 و... برمی‌گردد که باید مورد توجه قرار گیرد.

ابتکار عمل را از دست داده‌ایم

حکیمی‌پور بیان داشت: باید مقداری از جلسات علنی و رسمی شورا را بکاهیم، چرا که این جلسات اثری بر عملکرد شورا ندارد و در واقع ما ابتکار عمل را از دست داده‌ایم.

وی در ادامه خطاب به ریاست شورای شهر تهران گفت: موضوع دیگری که در چندین نوبت به آن اشاره داشتم و تذکر دادم در خصوص تغییر عضویتم به کمیسیون برنامه و بودجه است که متأسفانه سیاست شورای شهر به صورت ممیزی در این زمینه رفتار کرده است و موضوع جابه‌جایی بنده را مطرح نکرده است.

وی گفت: بحث تغییر کمیسیون بنده به کمیسیون برنامه و بودجه با امضای 27 عضو به هیأت رئیسه شورا ارسال شده است که امیدواریم با رعایت حق قانونی، این موضوع در دستورکار قرار گیرد.

پس از اظهارات حکیمی‌پور، چمران رئیس شورای شهر تهران در خصوص تغییر عضویت کمیسیون حکیمی‌پور گفت: طبق قانون، هر عضوی که در کمیسیون مربوطه مشغول به فعالیت شود، باید یک سال در کمیسیون مربوطه فعالیت خود را ادامه دهد.

تصویب یک فوریت افزایش 35 درصدی نرخ کرایه تاکسی‌ها در شورا

در جلسه امروز شورای شهر بررسی یک فوریت لایحه تعیین نرخ کرایه انواع تاکسی در شهر تهران در سال آینده که بر اساس آن شهرداری پیشنهاد افزایش 35 درصدی قیمت تاکسی‌ها را ارائه کرده بود به تصویب رسید و قرار شد تعیین نرخ نهایی تاکسی در پایتخت همزمان با تعیین نرخ اتوبوس و مترو باشد.

شوراهای شهرهای کشور را نمی‌توان با مجلس مقایسه کرد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه شوراها از سال ۷۸ شکل گرفته‌اند بیان داشت: شوراهای شهرهای کشور را نمی‌توان با مجلس شورای اسلامی مقایسه کرد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان این مطلب اظهار داشت: من بسیاری از موضوعات مربوط به شهرداری را دنبال می کنم اما دیگر اعضا از من حمایت نمی کنند. برای مثال من گزارش تبصره ها را در صحن علنی ارائه دادم و اعلام کردم شهرداری در کدام بخش ها جلو است و در چه بخش هایی عقب ماندگی دارد؛ اما بعد از این گزارش چه اتفاقی در شورا افتاد؟

دبیر با اشاره به مصوبه اخیر شورا در خصوص تصویب حساب های درآمدی سازمان ها و شرکت ها تاکید کرد: این مصوبه چهار سال در کمیسیون برنامه و بودجه مانده بود و من آن را دوباره مطرح کردم این اتفاق بزرگی بود اما دوستان ما در شهرداری با فرمانداری لابی می کنند که جلوی این اقدامات گرفته شود در جایی دیگر هم دوستان ما در شورا برای رسیدن به اهداف خودشان لابی می کنند.

وی ادامه داد: من با مصوبه ای که سه ناظر برای همشهری تعیین می کرد مخالف بودم اما چون اعضا در صحن به آن رای دادند من در حمایت از کیان شورا از آن حمایت می کنم.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه عملیاتی بودن عضو شورای شهر را ضروری دانست و گفت: ما نباید همه چیز را تخریب کنیم. در بعضی از موارد شورای شهر قدرت قانونی کافی را ندارد. به عنوان مثال ما می خواهیم در حین اجرا نظارت داشته باشیم اما قدرت قانونی کافی را نداریم.

دبیر با اشاره به درخواستش مبنی بر تشکیل دیوان محاسباتی در یک سال و نیم قبل یادآور شد: برای تصویب بودجه سال ۹۳ من برای اولین بار حسابرس های سالهای قبل شورا را دعوت کردم و برای نوشتن تبصره های بودجه از آنها مشورت کرفتم که چطور نظارت شورا را توسط تبصره ها افزایش دهیم اما در بسیاری از موارد ما خلا قانونی داریم.

وی درخصوص تفریغ بودجه توضیح داد: در قانون تفریغ سه ماهه و شش ماهه تعریف نشده است و تفریغ یک بار در سال ارائه می شود. تا کنون تفریغ بودجه تا پایان سال ۹۲ ارائه شده و تنها تفریغ بودجه ۹۳ باقی مانده که به زودی در صحن شورا ارائه می شود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به ضرورت دنبال کردن موارد قانونی عنوان کرد: من بارها تذکر دادم که آقای هاشمی معاونت مالی اقتصادی شهرداری باید حساب های درامدی شش ماهه را به شورا ارائه کند اما کدام یک از اعضااز من حمایت کردند که من بتوانم این موضوع را از شهرداری پیگیری کنم؟

علیرضا دبیر با اشاره به تذکرات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت نظارت؛ حمایت و هدایت خاطر نشان کرد: من تا سال چهارم شورا حتما این سه نکته را رعایت می کنم و همانطور که بر عملکرد شهرداری نظارت می کنم اجازه نمی دهم بین شورا و شهرداری دعوا شود.

وی با اشاره به اعتراض حکیمی پور درخصوص حضورش در جلسات کمیسیون برنامه و بودجه افزود: در کمیسیون برنامه و بودجه من تنها تصمیم گیر نیستم و این کمیسیون چهار عضو دیگر هم دارد من باید نظر آنها را بگیرم و علاوه بر آن رییس شورا نیز باید به من تاکید کنند با این حال شما هر زمانی که بخواهید به عنوان عضو محبوب القلوب می توانید در جلسات کمیسیون حضور داشته باشید و ما در خدمات شما هستیم.

دبیر با تاکید بر اینکه شهرداری تهران هنوز صورت های مالی را به شورا ارائه نکرده اظهار داشت: شهرداری با هزینه های قطعی مشکل دارد و شهردار تهران به همین دلیل اعلام کرده که در کمیسیون تخصیص اولویت با واحدی است که در سال ۹۴ زودتر هزینه قطعی را ارائه کند.

محاسبه هزینه‌های برق؛ گاز و آب مصرفی میادین میوه و تره بار بر اساس تعرفه اماکن عمومی و خدماتی

علیرضا دبیر در جریان بررسی این لایحه با اشاره به اینکه سازمان آب موافقت خود را برای تغییر تعرفه میادین میوه و تره بار اعلام کرده است؛ خاطر نشان کرد: طی جلساتی که با دوستان مان در شرکت های برق و گاز داشتیم به این جمع بندی رسیدیم که تغییر نحوه محاسبه این تعرفه ها از اختیارات دولت است و دوستان قول دادند در موضوع کارشناسی به ما در هیات دولت کمک کنند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه میادین میوه و تره بار تجاری نیستند بلکه با اهداف خدماتی فعالیت می کنند از محاسبه تعرفه آب؛ برق و گار میادین به صورت تجاری خبر داد و گفت: این مشکل در مترو نیز وجود دارد اما من درخواست می کنم از آنجایی که مذاکرات مربوط به میادین انجام شده دوستان در لایحه ای جداگانه موضوع مربوط به مترو را بررسی کنند تا کار پیش برود.

وی ادامه داد: با توجه به عملکرد شهرداری تهران در میادین میوه و تره بار برای ایجاد تعادل قیمت در بازار و حمایت از تولید کننده و مصرف کننده و برای جلوگیری از افزایش قیمت ها پیشنهاد می شود هیات وزیران درباره تعرفه آب و برق و گاز این میادین تجدید نظر کنند تا اجاره غرف افزایش پیدا نکرده و قیمت ها در این میادین ثابت بماند.

در ادامه این جلسه رحمت الله حافظی پیشنهاد کرد برای تعرفه های جدید سقف مصرفی تعیین شود تا با کاهش قیمت ها مصرف کنندگان به مصرف بیشتر انرژی تشویق نشوند. وی همچنین با بررسی هزینه برق در حوزه حمل و نقل و مترو و اتوبوسرانی در لایجه جداگانه ای موافقت کرد.

احمد دنیامالی از مخالفان این لایحه پیشنهادی بود. وی اظهار داشت: ما نمی توانیم در ارتباط با دولت به این توالی و تکرار برسیم بدون اینکه هماهنگ کرده باشیم. من با کلیات این بحث موافق هستم اما باید بتوانیم این ها را در تعامل ببینیم و طوری برخورد کنیم که این پیشنهاد قابل قبول باشد و این شائبه به وجود نیاید که دولت به مشکلات شهری بی تفاوت است.

معصومه آباد بررسی تعرفه سامانه حمل و نقل ریلی را از تعرفه میادین میوه و تره بار مهم تر دانست و گفت: در سال گذشته شرکت متروی تهران مشکلات عدیده ای برای اصلاح تعرفه داشتند ما چندین جلسه با آقای درویش و شرکت برق برگزار کردیم چراکه بدهی های مترو به شرکت برق بسیار زیاد بود.

وی ادامه داد: آخرین مصوبه مجلسه پیشنهاد پایین ترین تعرفه برای محاسبه برق مترو است اما تعرفه ای که الان لحاظ می شود ۳۳ درصد بالاتر از تعرفه مصارف عمومی است. پیشنهاد می کنم هم اصلاح عنوان داشته باشیم و هم این پیشنهاد را در این بخش اضافه کنیم.

طلایی با اشاره به اینکه شورای سوم در رابطه با تعرفه های انرژی آب و برق و گاز پیشنهاداتی را به هیات دولت ارائه کرد اما از آن نتیجه ای نگرفت؛ خاطر نشان کرد: من با پیشنهاد مجدد مخالفتی ندارم اما پیشنهاد می کنم اشاره ای به سوابق پیشنهادات هم بشود تا این پیشنهاد هم بی تاثیر نماند.
مهندس چمران نیز با اشاره به اینکه این پیشنهادات قبلا در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی شده و نمایندگان دولت مخالف آن بودند بیان داشت: این را هم در نظر داشته باشید که هیات دولت و نمایندگان شان با این موضوع موافق نیستند و به صرف پیشنهاد کردن مشکل حل نمی شود. نمایندگان ما آقایان دوستی؛ سرخو و دکتر تقی پور باید این پیشنهاد را به طور مستقیم به دولت منتقل کنند.

دکتر انصاری نیز در مخالفت با این پیشنهاد گفت: از آنجایی که این پیشنهاد پذیرفته نمی شود شان شورا پایین می آید و بهتر است این پیشنهاد را به تاخیر بیانداریم و در فرصت مناسب آن را ارائه کنیم.

در جمع بندی پیشنهادات مطرح شده علیرضا دبیر در مخالفت با تعیین سقف مصرف گفت: با توجه به اینکه در هر بازار میدان میوه و تره بار تنها یک کنتور وجود دارد و برق تهران برای هر غرفه یک کنتور ارائه نمی کند اجازه بدهید سقف تعیین نکنیم.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه افزود:‌ما هماهنگی های لازم را با دستگاه های اجرایی انجام داده ایم و اگر وزیر مربوطه موافقت کند می توان این قیمت ها را کاهش داد.

در پایان این لایحه به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تهران رسید.

نرخ خدمات پسماند ساختمانی 2 برابر شد

حجت الاسلام و المسلمین ناصحی در جلسه علنی امروز شورای شهر گفت: در گذشته شهرداری به ازای هر متر مربع پسماند ساختمانی مبلغ 500 تومان عوارض دریافت می‌کرد؛ این مسئله موجب نارضایتی سازمان پسماند شده و بر همین اساس پیشنهاد می‌شود که بهای خدمات پسماند تا سقف 1500 تومان افزایش یابد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: سازمان مربوطه پیشنهاد افزایش قیمت تا 1500 تومان را مطرح کرده است.

ناصحی افزود: با این حال با بررسی‌های انجام شده پیشنهاد می‌شود که در برخی از مناطق همچون منطقه 15 تا 20 که درآمدها پایین و ساختار و سازها زیاد نیست، به ازای هر متر مربع پسماند ساختمانی 700 تومان و در شمال شهر که ساخت و سازهای انبوه زیاد است به ازای هر متر مربع پسماند ساختمانی 1000 تومان اخذ شود.

وی درادامه یادآور شد: پیشنهاد شده که مساجد و حسینیه‌های مذهبی، مدارس و غیره مشمول پرداخت بهای مدیریت خدمات پسماند نشوند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: بر اساس قانون سازمان پسماند باید 10 درصد درآمدهای خود را صرف فرهنگسازی کنند.



احمد دنیامالی در جلسه علنی امروز شورای شهر  افزود: پیشنهاد می شود بافت فرسوده را از پرداخت بهای خدمات مدیریت پسماند مستثنی کنیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر ادامه داد: به منظور تشویق صاحبان بافت‌های فرسوده به نوسازی و همچنین تشویق مناطق کم برخوردار می‌توانیم این استثنا را قائل شویم اما پیشنهاد می‌شود بهای خدمات مدیریت پسماندهای ساختمانی 1000 تومان شود.

در ادامه همچنین انصاری عضو کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت:  انباشت زباله و مصالح قابل استفاده اما دور ریخته شده ساختمان‌ها بسیار زیاد است.

وی یادآور شد: با افزایش بهای خدمات پسماند می‌توان مانع از دور ریختن مصالح سالم ساختمانی نیز شد.

قیمت جمع آوری هر متر پسماند 3300 تومان است /از جیب مردم سوبسید می‌دهیم

رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر در ادامه گفت: قیمت جمع آوری هر متر پسماند 3300 تومان است و تصویب 600 تومانی بهای پسماند به معنای این است که از جیب مردم سوبسید می‌دهیم.

وی افزود: به نظرم می‌توان با حذف تکایا و مکان‌های مذهبی اقلیت‌های مذهبی از استثنائات پرداخت بهای پسماند رقم حداقلی برای بهای خدمات پسماند را هزار تومان اعلام کرد.

بر اساس این گزارش،  علیرضا دبیر رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر تهران دراین مورد گفت: ما به دنبال درآمد زایی نیستیم چرا که حداکثر مبلغ اضافه شدن بهای پسماند برای ساختمان‌های بزرگ 5 میلیون تومان است.

انتقاد از شورای شهر تهران بدلیل روند غلط حسابرسی شهرداری

محمد سالاری با اشاره به اینکه هیچگونه نظارتی برروند مصوبات شورا وجود ندارد گفت: روی سخنم آقای چمران با شما و همکاران شماست. متاسفانه شورای اسلامی شهر تهران طی دوره های گذشته و دوره فعلی شاهد هیچگونه خلاقیت، ابتکار و تحولی در اصلاح فرایندها و رویه های جاری شورا و شهراداری نبوده است . از جمله این موارد می توان به  ارائه گزارشات حسابرسی سازمان ها، شرکت ها و مناطق شهرداری تهران برای تمامی اعضای محترم شورا  و این موضوع که  الان در آستانه بررسی لایحه مربوط به تلفیق بودجه سال 89 و لایحه تفریغ بودجه سال 92 هستیم و قطعا در روزهای آینده شاهد اعلام وصول بودجه 94 هم خواهیم بود، اشاره کرد.

وی ادامه داد :  بنده و همکارانم در کمیسیون شهرسازی بررسی هایی در ارتباط با گزارشات حسابرسی ( حسابرس منتخب شورا ) داشتیم و شاهد مغایرت های بسیار جدی هستیم که به فرآیندها و روندهای جاری حسابرسی شورا بر می گردد. و این اشکالات اساسا مربوط به تک تک اعضای شورا و هیات رئیسه می باشد که بجای روزمرگی می­بایست نسبت به اصلاح این روندها اقدام نمایند.

سالاری افزود: ما الان لایحه بودجه سال 89 که 4 سال از آن می گذرد را بررسی می کنیم و این در حالی است که ما در آن زمان در فرآیند تصویب بودجه حضور نداشتیم و مدیران سازمان ها و شرکت های شهرداری که آن زمان عملکردشان موجب شده تا هزینه های بودجه 89 محقق شود نیز اکنون در مسند مدیریت نیستند. بنابر این چگونه می توانیم بعد از 4 سال تأخیر موضوع صحت تلفیق بودجه 89 را بررسی کنیم؟ و با توجه به اینکه هدف از بررسی این گزارشات حسابرسی اینست که برنامه ها و بودجه  ریزی سالهای آتی را بتوانیم با استفاده از اشکالات و مغایرتهای بودجه های سال های گذشته اصلاح نمائیم.با این فاصله 4 ساله چگونه می توانیم بعنوان نمایندگان مردم در موضوع اصلاح عملکرد مالی شهرداری تهران و سازمان ها و شرکت ها تابعه موثر واقع شویم؟

سالاری با تاکید بر ابنکه مهمتر از تلفیق ،لایحه تفریغ بودجه است،اظهار داشت: مطابق قانون تفریغ، به معنای مقایسه عملکرد هزینه کرد شهرداری با بودجه مصوب شورا می باشد و احصا مغایرت ها و شنیدن توجیهات مدیران اجرایی شهرداری برای اینکه بتوانیم در بودجه ریزی سال بعد راهکارهایی ارائه دهیم که به سوی اصلاح اشکلات گذشته و بهبود و شفاف سازی عملکرد مالی شهرداری تهران حرکت کنیم.

 رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: طبق قانون باید لایحه تفریغ بودجه ، اردیبهشت ماه 93 به حسابرس منتخب شورا ارائه می­شد و او هم تا آخر تیرماه 93 به شورا گزارش حسابرسی را ارائه می نمود و در اینصورت بود  که شورا می تواند با بررسی مقایسه عملکرد مالی شهرداری با بودجه مصوب برای بودجه نویسی و برنامه نویسی سال آتی تصمیمات مهم بگیرد. اما این درحالیست که تفریغ بودجه 92 دیماه به شورا وصول شده است و اگر با این روند پیش رویم عملا اینها فقط بصورت گزارش استحضاری خواهد بود و هیچگونه تاثیری در بهبود روندهای مالی شهرداری نخواهد داشت.

سالاری اساسی ترین شاخص های کیفی بررسی گزارشات حسابرسی را 2 مورد بسیار مهم عنوان کرد :  ابتدا به موقع بودن ارائه گزارش و دیگری قابل اتکا بودن و اساساً به موجب قانون، وقتی حسابرس منتخب شورا کار حسابرسی خود را در هر سازمان و نهادی آغاز مینماید تا زمانیکه حسابرسی آن تمام نشده است باید تشکیلاتش را از آنجا خارج نکند و روز آخر حسابرسی گزارش مربوطه را با تاریخ همان روز به شورا ارائه دهد و این در صورتی است که حسابرس منتخب شورا گزارش حسابرسی سال 91 سازمان مشارکتهای مردمی را با 12 ماه تأخیر (مهر ماه سال 92 گزارش را صادر کرده ولی 21 شهریور سال 93 به شورا ارائه داده است) گزارش 91 سازمان تاکسیرانی با 9 ماه تأخیر، گزارش مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با 9 ماه تأخیر، سازمان میادین میوه و تره بار با 8 ماه تأخیر و املاک و مستغلات شهرداری تهران با 5 ماه تأخیر ارائه داده است و نهایتا هیچکدام از گزارش های که تاکنون به شورا ارائه شده توسط حسابرس به موقع ارائه نشده است و این تأخیرات مزید بر  تاخیر برای انتخاب حسابرس و تأخیراتی که شهرداری در ارائه گزارش به حسابرس داشته، می باشد.

این عضو شورا با اشاره به اینکه تمامی سازمانها و نهادهایی که در کشور در حال فعالیت اند بویژه سازمان ها و شرکت های تابعه بورس گزارشات تفریغ 3 ماهه، 6 ماهه، 9 ماهه دارند گفت:  به نظر می رسد که شهرداری تهران می بایست نسبت به اصلاح رویه جاری اقدام نموده و گزارشات تفریغ 3 ماهه، 6 ماهه و نه ماهه ارائه دهد تا مغایرتهای عملکرد شهرداری در تحقق اعتبارات حوزه های ماموریتی مختلف را بررسی کنیم و بتوانیم در ماههای آینده در بودجه سالیانه اصلاح رویه انجام دهیم و اشکلات را برطرف کرده و انحرافات را به حداقل برسانیم.

سالاری با اشاره به این نکته  که انتقادات بنده بیشتر از شهرداری متوجه اعضای شورا و هیئت رئیسه آن می باشد اظافه کرد: ما می توانیم حسابرسان منتخب خود را توام با انجام عملیات مالی شهرداری تهران انتخاب کنیم و بررسی این موضوع پس از اتمام سال مالی ، آن هم با تأخیر فراوان غلط است.

سالاری در پایان نطق خود اضافه کرد :متاسفانه در حوزه شهرسازی و معماری، علی رغم دغدغه تمامی اعضای شورا و تمامی مسئولین نظام ، اعتبارات لازم تحقق نیافته است. بنده در جلسات مکرر موضوع را هم به استحضار شهردار محترم تهران و معاونت شهرسازی و معماری ایشان و هم آقایان چمران و مسجدجامعی و سایر اعضا ارائه نموده ام اما هیچگونه پاسخ قانع کننده ای در رابطه با دلایل عدم تخصیص اعتبارات این حوزه دریافت نکردم.

وی با تاکید بر اینکه موضوعات مورد بحث بنده ساختاری است ادامه داد : تا زمانی که حضور دیده بان های شهری در فرایند تصمیم گیری ها مد نظر قرار نگیرد بیشتر مشکلات موجود همچنان باقی خواهند ماند.

سالاری با اشاره به اینکه برای یک عضو شورا تنها راهکار برای تحقق خواسته قانونی اش تذکر به شهردار تهران است و اگر کارساز نبود سوال از ایشان و اگر به سوال پاسخ داده نشد نهایتاً طرح استیضاح شهردار است افزود: اینجاست که موضوع سیاسی می شود و بسیاری از اعضای شورا که با اصل موضوع موافق هستند به دلایل سیاسی در کنار آن عضو شورا باقی نمی ماند و لذا ما باید دیده بان های شهری را در فرایند تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها و اجرا وارد میدان کنیم تا با نقادی های تخصصی به شورا کمک کنند و شورا به عنوان داور و قاضی عمل کند نه به عنوان مدعی و العموم و دادستان.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    0 0
    ملت ایران چشون شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس