احمد حکیمی‌پور عضو شورای اسلامی شهر تهران به دلیل عدم حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران در جلسه بررسی لایحه بودجه 94 شهرداری تهران این جلسه را ترک کرد.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، یکصد و سی و سومین جلسه شورای شهر تهران صبح امروز با حضور 19 نفر از اعضا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، راستگو، دانشور، انصاری، جدیدی، سالاری، دوستی، سروری، تقی‌پور، میرهادی، رضازاده، تندگویان و سرخو از جمله اعضای شورای شهر هستند که در ابتدای جلسه غایب بودند.

شایان ذکر است که در این جلسه قرار بود بررسی لایحه بودجه سال 94 شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه آن در دستور کار اعضاء قرار گیرد.

رحمت‌الله حافظی در یکصد و سی و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران و در تذکر پیش از دستور جلسه در خصوص آلودگی هوا اظهار داشت: درباره آلودگی هوا روز به روز با مشکلات بیشتری مواجه می‌شویم و این آلودگی تمام بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.

آلودگی هوا موجب سقط جنین می‌شود

حافظی بیان داشت: علاوه بر افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی در ناهنجاری‌های مادرزادی نوزادان در حین تولد نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد و حتی باعث سقط جنین نیز می‌شود که باید هر چه سریعتر راهکاری را برای کاهش آلودگی هوا در نظر گرفت چرا که پیامدهای آن روز به روز افزایش می‌یابد و در زندگی شهروندان تأثیر بیشتری را خواهد گذاشت.

در ادامه این جلسه حافظی در خصوص تبصره 13 لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: باید گزارش این تبصره هر 6 ماه یکبار برای شورای شهر ارسال شود و اگر ظرف 10 روز آینده گزارش عملکرد 6 ماهه این تبصره به شورا ارسال نشود در قالب سؤال در از شهردار تهران مطرح خواهد شد.

احمد دنیا مالی در یکصد و سی و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران درباره بودجه شهرداری در سال آینده اظهار داشت: زمانی که شهرداری تهران بودجه را به شورای شهر ارائه داد نشست‌های متفاوتی برگزار شد تا به تعادل بودجه‌ای برسیم که بر اساس برنامه 5 ساله پیش برویم.

وی ادامه داد: امیدواریم دولت در سال آینده کمک ویژه‌ای به بخش مترو داشته باشد چرا که در این بخش با دو مانع اساسی مواجه هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در ساخت‌وساز مشکلی نداریم گفت: نگرانی ما در حوزه ناوگان مترو و تعمیرات آن است.

دنیا مالی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک میلیون و 200 هزار کیلومتر را طی کرده‌ایم در صورتی که باید هر 750 هزار کیلومتر تغییر اساسی در ناوگان مترو صورت بگیرد. امیدواریم با عنایت به اینکه در برنامه 5 ساله اعتبارات خوبی برای مترو در نظر گرفته شده اقداماتی در ساخت‌ ناوگان داشته باشیم.

وی افزود: شرکت‌های خوبی در تولید ناوگان داریم که باید از ظرفیت‌های آنان استفاده شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: با توجه به اینکه مقرر شده ناوگان مترو به 150 کیلومتر افزایش یابد بنابراین باید سفارش‌های لازم را از امروز به صنایع بدهیم تا با مشکلات عادی و کمبودها مواجه نشویم.

شهروندان در سال 93 از مترو به دلیل خرابی‌های مکرر ناراضی هستند

دنیا مالی بیان داشت: با توجه به خرابی‌های مکرر مترو در سال 93 و نارضایتی‌های مردم در این بخش باید یک حرکت متعالی با توجه به منابعی که پیش‌بینی شده است داشته باشیم تا نارضایتی‌ها نیز کمتر شود.

مهدی چمران در یکصد و سی و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه امروز روز هوای پاک نامیده شده است گفت: یکی از معضلات کشور ما آلودگی هوا است و شاهد آن هستیم که در استان‌های خوزستان، ایلام، بوشهر، کرمانشاه و اهواز با آلودگی هوا مواجه هستند.

چمران افزود: بنده نیز فردا مسافرتی در خصوص یک اجلاس باید به اهواز داشته باشم که هنوز مشخص نشده است که به دلیل آلودگی شهر اهواز این مسافرت انجام شود یا خیر.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه برای کاهش آلودگی هوا و ریزگردها یک حرکت جهادی نیاز است، گفت: باید از ورود ریزگردها از کشور همسایه به کشور خودمان جلوگیری کنیم و در داخل کشور نیز تمهیدات لازم اتخاذ شود.

چمران گفت: هوای تهران به صورت دائمی مشکل‌ دارد و موجب می‌شود که شهروندان با بیماری‌های متفاوتی روبه‌رو شوند.

روزهای هوای پاک تنها یک شعار توخالی نباشد

وی با تأکید بر اینکه روزهای هوای پاک تنها یک شعار توخالی نباشد گفت: هوای پاک نخستین چیزی است که هر انسان به آن نیاز دارد و می‌توانیم هوای تهران را اصلاح کنیم و راه‌حل‌های ‌آن نیز مشخص است.

اعتبارات خوبی برای توسعه مترو در نظر گرفته‌ایم

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: برای کاهش این آلودگی گسترش و توسعه مترو در دستور کار قرار گرفته است و در بررسی بودجه شهر تهران نیز رقم‌های خوبی برای مترو پیش‌بینی شده که امیدواریم دولت نیز بر اساس مصوبه خود برای کمک به مترو اقدام کند تا هوای سالم را برای شهروندان تهران به وجود بیاوریم.

چمران با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در بخش کاهش آلودگی هوا از هزینه‌های بهداشتی و یارانه‌های دیگر می‌کاهد گفت: موضوع کاهش آلودگی هوا یک سرمایه‌گذاری سودآور است و می‌تواند در کاهش هزینه‌های دیگر کمک کند.

وی به سالروز قیام مردم تبریز اشاره کرد و گفت: فردا 29 بهمن سالروز قیام مردم تبریز است و یاد و خاطره آنها را گرامی می‌داریم.

حکیمی‌پور جلسه امروز شورای شهر تهران را ترک کرد

در حالی یکصد و سی و سومین جلسه شورای شهر تهران صبح امروز برگزار شده است که احمد حکیمی‌پور عضو شورای اسلامی شهر تهران به دلیل عدم حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران در جلسه بررسی لایحه بودجه 94 شهرداری تهران این جلسه را ترک کرد.

وی با تأکید بر اینکه بارها اعلام کردم که بر اساس ماده 26 قانون شهرداری‌ها در زمان بررسی بودجه باید شهردار حضور پیدا کند گفت: عدم حضور شهردار در جلسه امروز خلاف مقررات و قوانین بوده و بنده به همین دلیل جلسه را ترک می‌کنم.

وی افزود: من در جلسه غیرقانونی شورای شهر حضور نخواهم داشت و به همین دلیل اعتراض دارم.

پس از اظهارات حکیمی‌پور، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شهردار تهران در زمان تقدیم لایحه بودجه 94 شهرداری تهران در جلسه شورا حضور پیدا کرد گفت: در جلسات بعدی و بر اساس قوانین و مقررات معاونین و مدیران شهرداری می‌توانند در جلسات به بررسی لایحه بودجه حضور پیدا کنند و نظرات خود را مطرح کنند.

وی با بیان اینکه در سالهای گذشته نیز کار به همین منوال انجام شده است بیان داشت: سال گذشته نیز در زمان بررسی لایحه بودجه همین طور بود که کسی چیزی نگفت ولی امسال که بنده مجدداً به ریاست شورای شهر انتخاب شده‌ام این موضوعات مطرح می‌شود.

در زمان خروج حکیمی‌پور از صحن علنی شورا تعدادی از اعضا از جمله حقانی، دنیا مالی، تندگویان، حافظی، مختاباد از حکیمی‌پور خواستند جلسه را ترک نکنند ولی وی به کار خود اصرار و در نهایت جلسه را ترک کرد.

محسن سرخو در جریان یکصد و سی و سومین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بر اساس برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران اهدافی را به صورت مشخص در بخش حمل‌ونقل پیش‌بینی شده است، اظهار داشت: طی این برنامه 5 ساله باید 150 کیلومتر خط مترو در تهران احداث شود، گفت: بر اساس این برنامه پیش‌بینی شده است که سالانه 30 کیلومتر خط مترو در شهر تهران احداث شود.

وی گفت: در سال جاری باید 28 کیلومتر خط مترو به بهره‌برداری برسد که احداث این خطوط مربوط به بخشی از خط 3 و بخش جنوبی خط 7 مترو است.

سرخو ادامه داد: در سال 94 نیز و در برنامه 5 ساله پیش‌بینی شده است که 34 کیلومتر خط مترو به بهره‌برداری برسد که با اجرای کامل برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران خطوط 3، 6 و 7 مترو کامل خواهد شد.

سرخو: تغییر برنامه ۵ ساله دوم شهرداری باید با رأی اعضا انجام گیرد

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: در صورتی که ما اعتبارات لازم در بخش حمل و نقل و به ویژه خط مترو را پیش‌بینی نکنیم نمی‌توانیم به اهداف موردنظر خود دست یابیم و باید به این موضوع دقت شود که هر گونه تغییر در برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران باید با رأی دو سوم اعضا شورا همراه باشد.

وی اضافه کرد: تأکید بر سلامت مردم و رفع مشکلات ترافیکی از جمله نکاتی بود که مقام معظم رهبری در دیدار خود با اعضای شورای شهر و شهرداری بیان نمودند و آنها را به عنوان اولویت‌های شهر مطرح کردند.

وی ادامه داد: حفظ باغات و فضای سبز، توسعه حمل‌ونقل عمومی، توجه به هوای پاک و کاهش آلودگی از جمله موضوعاتی است که باید مدنظر مدیریت شهری قرار گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: باید سالانه 500 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه شود و به همین تعداد نیز اتوبوس‌های فرسوده از رده خارج شوند که در واقع خرید این اتوبوس‌ها با شهرداری تهران است.

سرخو با تأکید بر اینکه دید غلط در شورای سوم در بخش حمل‌ونقل موجب به زمین خوردن این بخش از مدیریت شهری شده است گفت: ما تأکید کرده‌ایم که باید دولت به شهرداری کمک کند و این موضوع به لحاظ اهمیت آن است اما شهرداری تهران باید اقدامات گسترده‌ای را برای خرید و توسعه حمل‌ونقل عمومی و به ویژه اتوبوس انجام دهد ضمن اینکه در حال حاضر تعدادی از شهروندان در منتهی‌الیه شرق و غرب تهران به دلیل کمبود اتوبوس از وسایل شخصی خود برای تردد استفاده کنند.

پس از اظهارات سرخو، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در تمامی کشورها دولت‌ها موظف هستند در بخش حمل‌ونقل کمک شهرداری‌ها باشند گفت: متأسفانه در سالهای گذشته دولت‌ها توجه کمتری را به بخش حمل‌ونقل شهری داشته‌اند.

چمران: کمک دولت‌ها به مترو آب رفته است

در ادامه رئیس شورای شهر تهران گفت: متأسفانه کمک دولت‌ها در سال‌های گذشته به توسعه خطوط مترو آب رفته است.

وی گفت: بر اساس قوانین و مقررات باید 50 درصد از هزینه‌های حمل‌ونقل توسط دولت و 50 درصد آن توسط شهرداری پرداخت شود که متأسفانه از دهه 70 به بعد کمک‌های دولتی به مراتب کاهش پیدا کرده است و در دو، سه سال اخیر در این زمینه هیچ کمکی نشده است.

چمران گفت: شهرداری تهران نیز در سالهای اخیر و با توجه به موضوع حمل‌ونقل عمومی بودجه‌های خود را در این بخش چند برابر کرده است اما همچنان کمک‌های دولت در این زمینه مشاهده نمی‌شود ضمن اینکه بر اساس قوانین و مقررات وزارت کشور باید 82.5 درصد از اعتبارات خرید اتوبوس را بپردازد و مابقی را شهرداری در بخش خصوصی هزینه کند که در این زمینه نیز دولت همراهی نکرده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در شهرهای دیگر نیز هموطنان مشکلات عدیده‌ای را در بخش حمل‌ونقل عمومی و به ویژه اتوبوس دارند و این در حالی است که شهرداری تهران 1800 میلیارد تومان برای توسعه مترو پیش‌بینی کرده بود که ما نیز انتظار داشتیم دولت به همین اندازه کمک کند و چنانچه این اتفاق رخ دهد ما می‌توانیم سالانه 44 کیلومتر مترو احداث کنیم.

وی تأکید کرد: شهرداری تهران به همراه شورای شهر تهران بخش حمل‌ونقل عمومی را اولویت کاری خود دانسته است اما نمی‌توان همزمان با اقدامات خاص در این زمینه از موضوعات دیگر از جمله جمع‌آوری زباله‌ها و نگهداری شهر غافل بود و در واقع بودجه باید به صورت متعادل هزینه شود.

خانم ابتکار توجه ویژه‌ای برای رفع مشکلات مردم داشته باشد

حبیب کاشانی در جریان یکصد و سی و سومین جلسه شورای شهر تهران، با بیان این مصرع که بنی آدم اعضای یکدیگرند / که در آفرینش ز یک گوهرند، اظهار داشت: در روزهای اخیر هموطنان ما در استان خوزستان با وب‌گردها و آلودگی‌های هوای شدیدی روبه‌رو بودند که درخواست می‌کنیم مسئولان توجه ویژه‌ای را به این موضوع داشته باشند.

وی در ادامه از ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست درخواست کرد که توجه ویژه‌ای را به مشکلات مردم خوزستان داشته باشد و مشکلات آنها را برطرف کند.

کاشانی در ادامه با اشاره به دغدغه اعضای شورای شهر تهران در خصوص حمل‌ونقل عمومی و توسعه آن اظهار داشت: اگر چه بودجه شهرداری تهران برای سال آینده 700 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است اما علیرغم این اتفاق اولویت ما در شهر در بخش حمل‌ونقل و مترو است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تأمین هزینه‌های بلیط باید از سه بخش صورت گیرد گفت: یک سوم از هزینه‌ها باید توسط شهرداری، یک سوم توسط شهروندان و یک سوم آن توسط دولت صورت گیرد که در این زمینه دولت‌های گذشته و دولت فعلی حمایتی را در این بخش انجام نداده‌اند.

وی اظهار امیدواری کرد: در آینده دولت توجه ویژه‌ای را به بخش حمل و نقل عمومی و توسعه مترو داشته باشد.

محمد حقانی در جریان یکصد و سی و سومین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به اجرای طرح فاضلاب شهر تهران اظهار داشت: این کار از سال 72 شروع شده است و هم‌اکنون حدود نیمی از این کار در شهر تهران انجام گرفته است.

حقانی: اقدامات شهرداری تهران درخصوص طرح فاضلاب شهری قابل تقدیر است

وی با تقدیر از شهردار تهران در خصوص اجرای طرح فاضلاب شهر تهران، بیان داشت: در سال 93 اکثر مناطق شهرداری در بخش فاضلاب شهر تهران همکاری مطلوبی را داشتند و این در حالی بود که مشکلات گذشته را ما در بخش حفاری‌ها شاهد نبوده‌ایم.

حقانی با بیان اینکه پیش‌بینی شده است 10 هزار کیلومتر از فاضلاب شهر تهران در 4-5 سال گذشته به اتمام برسد، گفت: در کنار این کار ارزشمند مشکلاتی وجود دارد که باید به آنها نیز توجه شود.

وی اضافه کرد: اگر متوسط بارندگی شهر تهران را 300 میلی‌متر فرض کنیم با توجه به نفرات شهر تهران، در سال 210 میلیون متر مکعب آب از پشت‌بام‌ها و ناودان‌ها همزمان وارد فاضلاب شهر تهران می‌شود که این کار مشکلاتی را برای شهر به همراه خواهد داشت.

عضو شورای شهر تهران اظهار امیدواری کرد اقدامات لازم و برنامه‌ریزی دقیق برای رفع مشکلات اشاره شده از سوی شرکت فاضلاب آب و شهرداری صورت گیرد.

معصومه آباد در جریان یکصد و سی و سومین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به ریزگردها و آلودگی هوای استان خوزستان در روزهای اخیر، اظهارداشت: بنده در شورای سوم همکار خانم ابتکار بودم و ارادت خاصی را به وی دارم و در این چند ساله خانم ابتکار بارها و بارها درخصوص مسئله آلودگی هوا و ریزگردها عنوان می‌کردند که این مسائل بر می‌گردد به مسئله مدیریتی و امیدوارم در زمینه آلودگی هوا و ریزگردهای استان خوزستان نیز وی مدیریت لازم را انجام دهد.

آباد: ادبیاتی که ابتکار درباره ریزگردها به کار برد قابل قبول نیست

وی با بیان اینکه در زمینه رفع آلودگی هوا و مشکلات ریزگردها در استان خوزستان می‌توان همراهی و همدلی کرد، گفت: ادبیاتی که در این روزها از سوی خانم ابتکار درخصوص رفع ریزگردها و مشکلات هوای خوزستان مطرح شده است قابل قبول نیست.

آباد در ادامه با اشاره به حضور وزیر بهداشت در استان خوزستان و همراهی مردم در راهپیمایی 22 بهمن و تسهیل کردن مسائل درمانی در روزهای اخیر گفت: قطعاً پوشش گیاهی در مناطق می‌تواند ریزگردها را به شدت کاهش دهد ضمن اینکه ریزگردها تماماً بخش خارجی ندارند و بخشی از آنها نیز کانون داخلی دارند.

وی ادامه داد: امیدوارم خانم ابتکار با توجه به سابقه‌ای که دارند در خصوص این موضوع ورود کنند و مشکلات بوجود آمده را برطرف کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به آتش‌سوزی و حریق در پردیس سینمای ملت، گفت: این موضوع جای تأسف دارد که در مسیر راه‌پله‌ها مواد قابل اشتعال بوده است به طوریکه با آغاز حریق در 2- دود به سالن‌های سینما زبانه و در نهایت با تلاش مأموران آتش‌نشانی شهروندان به بیرون هدایت شده و آنها نجات پیدا کرده‌اند.

وی با انتقاد از اینکه در زمان حریق هیچ سیستم هشداردهنده‌ای در سینما وجود نداشته است، گفت: این جای تعجب و تأسف دارد به طوریکه طبق قانون شهرداری باید به ساختمان‌هایی پایان کار بدهد که مجهز به سیستم اطفاء حریق و سیستم هشداردهنده باشند.

واکنش 12 نفر عضو شورا به عدم حضور قالیباف در بررسی لایحه بودجه 94

یکصد و سی و سومین جلسه شورای شهر تهران صبح امروز با ریاست مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران آغاز شد که در ادامه و پس از مطرح شدن تذکرات از سوی 5 نفر از اعضا، دستور جلسه امروز بررسی شد.

قبل از بررسی دستور جلسه امروز که مربوط به لایحه بودجه 94 شهرداری تهران بود، احمد حکیمی‌پور عضو شورای شهر تهران نسبت به عدم حضور شهردار تهران در جلسه بررسی لایحه بودجه اعتراض و واکنش نشان داد.

وی خطاب به ریاست شورای شهر تهران تأکید کرد: بارها و بارها بنده اعلام کرده‌ام که بر اساس ماده 26 قانون شهرداری‌ها، در زمان بررسی لایحه بودجه شهردار باید حتماً حضور داشته باشد.

وی خطاب به ریاست شورای شهر گفت: برای بررسی دستور جلسه امروز یا باید شهردار حضور پیدا کند و یا اینکه دستور جلسه امروز را تغییر دهید.

حکیمی‌پور با بیان اینکه عدم حضور شهردار تهران در جلسه امروز و در زمان بررسی لایحه بودجه شهرداری تهران غیرقانونی است گفت: بنده در جلسه قانونی شرکت نمی‌کنم و به همین جهت جلسه را ترک می‌کنم.

پس از ترک جلسه از سوی حکیمی‌پور عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران تعدادی از اعضای شورای شهر تهران گرد وی آمده و از حکیمی‌پور درخواست داشتند که جلسه را ترک نکنند که در نهایت حکیمی‌پور جلسه را ترک و از صحن علنی خارج شد. در همین رابطه 12 نفر از اعضای شورای شهر نیز نامه‌ای را تهیه و امضا کردند و از آن نسبت به عدم حضور شهردار تهران در جلسه امروز انتقاد کردند.

احمد حکیمی‌پور، رحمت‌الله حافظی، محسن سرخو، محمدمهدی تندگویان، محمد سالاری، عبدالحسین مختاباد، شجاع‌ پوریان، حقانی، احمد دنیا مالی، ابوالفضل قناعتی، علی صابری و هادی ساعی از جمله اعضایی بودند که نسبت به عدم حضور شهردار تهران واکنش نشان دادند.

متن نامه اعضای اشاره شده به ریاست شورای شهر تهران به شرح ذیل است:

جناب آقای مهندس چمران

ریاست محترم شورای اسلامی شهر تهران

با عرض سلام و احترام به استناد ماده 26 قانون مالی شهرداری، در جلساتی که بحث مربوط به بودجه سالانه شهرداری است حضور شهردار در جلسه الزامی است. با توجه به صراحت قانون بحث و بررسی بودجه شهرداری در جلسه رسمی شورای شهر بدون حضور شهردار وجاهت قانونی ندارد.

بدین وسیله تقاضامند است تکلیف این موضوع را به لحاظ حقوقی و قانونی روشن نمایید و چنانچه نیاز به استفساریه از مراجع قانونی باشد اقدام مقتضین را معمول فرمایید.

علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در حوزه ماموریت فرهنگی و اجتماعی پیشنهاد هزار و ۳۹۸ میلیارد تومانی شهرداری به هزار و ۴۷۹ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است؛ اظهار داشت: ما در حوزه ماموریت فرهنگی و اجتماعی در بخش ساخت و ساز و عمرانی بودجه پیشنهادی شهرداری تهران را رشد داده ایم.

وی با اشاره به کاهش بودجه حوزه ماموریتی حمل و نقل و عمران نسبت به بودجه پیشنهادی شهرداری توضیح داد: در این حوزه از بخش عمرانی و احداث اتوبان ها و بزرگراه ها کاسته و به حوزه مترو و اتوبوس اضافه کرده ایم. به طوری که بودجه این حوزه ماموریتی از ۵ هزار و ۴۱۵ میلیارد تومان پیشنهاد شهرداری به ۵ هزار و ۳۳۶ میلیارد تومان رسیده است.

چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران در این بین تاکید کرد: با وجود آنکه بودجه پیشنهادی شهرداری در این حوزه ماموریتی کاهش پیدا کرده اما نه تنها کمبود متعادل را در مترو اعمال نکردیم بلکه در مترو بالعکس بودجه را افزایش داده ایم.

در ادامه علیرضا دبیر با اشاره به نگاه فراکمیسیونی رییس کمیسیون سلامت و خدمات شهری گفت:‌بودجه این حوزه ماموریتی از ۲ هزار و ۴۲۹ میلیارد تومان پیشنهاد شهرداری به ۲ هزار و ۳۷۲ میلیارد تومان رسیده است.

وی اظهار داشت: بودجه حوزه ماموریتی ایمنی و مدیریت بحران از ۵۵۸ میلیارد تومان به ۵۳۴ میلیارد تومان و بودجه حوزه ماموریتی شهرسازی و معماری از ۵۰۳ میلیارد تومان به ۴۶۸ میلیارد تومان رسیده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد:‌ در حوزه ماموریتی مدیریت و هوشمندسازی که مربوط به کمیسیون برنامه و بودجه است بیشترین کاهش را معادل ۱۵۰ میلیارد تومان داشتیم و بودجه این حوزه ماموریتی را که شامل بازپرداخت وام ها؛ املاک؛ دیون؛ حقوق و دستمزد می شود از ۷ هزار و ۱۵۵ میلیارد تومان به ۷ هزار و ۲۶ میلیارد تومان رسانیدم.

دبیر در ادامه در خصوص نحوه توزیع بودجه در حوزه واحدهای اجرایی توضیح داد:‌ رشد بودجه ماموریتی حوزه فرهنگی و احتماعی در بودجه مناطق دیده شده و بودجه اضافه شده برای بافت فرسوده و مددسراها به بودجه معاونت ها تزریق شده است.

اختصاص ۱۲ درصد بودجه به بازپرداخت وام‌ها و دیون شهرداری تهران

به گفته رییس کمیسیون برنامه و بودجه بعد از جداکردن املاک از حوزه ماموریتی مدیریت و هوشمندسازی و برگرداندن آنها به حوزه های ماموریتی؛ بودجه با برنامه ۵ ساله مقایسه شده است که نتیجه آن نشان می دهد بر اساس برش دوم برنامه ۵ ساله باید ۱۲ درصد از بودجه به حوزه ماموریت فرهنگی و اجتماعی اختصاص می یافت که شورای شهر پیشنهاد ۹ درصدی شهرداری را به ۱۰ درصد افزایش داده است.

علیرضا دبیر جوزه های جمل و نقل و ترافیک را با ۳۹ درصد؛ حوزه ایمنی و مدیریت بحران را با ۳ درصد؛ حوزه شهرسازی و معماری را با ۳ درصد و همچنین حوزه مدیریت و هوشمندسازی را با ۱۶ درصد دقیقا مطابق با برنامه ۵ ساله دوم دانست و گفت: در حوزه خدمات شهری از عدد ۱۸ درصد حدود ۶ دهم درصد از برنامه عقب هستیم.

وی تاکید کرد: با این وجود در بازپرداخت وام ها رشد داشتیم و در حالی که باید ۱۰ درصد بودجه به این بخش اختصاص می یافت بازپرداخت هزار و ۹۰۰ میلیارد از دیون و سررسید وام ها در بودجه دیده شده تا ۱۲ درصد بودجه به این بخش اختصاص داده شود.

انتقاد عضو شورای شهر تهران

محسن سرخو در یکصد و سی و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران و در بررسی لایحه بودجه شهرداری اظهار داشت: گزارش آقای دبیر در خصوص عملکرد بودجه 93 در جلسه شورا ارائه شد.

وی در ادامه به موارد مختلف بودجه اشاره کرد و گفت: برای سال آینده حدود 10 میلیارد تومان به سازمان بسیج شهرداری تهران اختصاص داده شده است که مشکلی ندارد و ما هم حمایت می‌کنیم ولی نمی‌توان بودجه‌ای را به شهرداری تهران اختصاص داد و صرف مخالفت با سیاست‌های دولت شود و کارهای حزبی و جناحی انجام دهند.

وی ادامه داد: در مقابله با مخالفت و سیاست‌های دولت چطور از دولت انتظار دارید که به شهرداری کمک کند.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم بودجه‌ای را صرف کنیم جایگاهی را بگذاریم که روند هزینه این بودجه کنترل شود.

سرخو یادآور شد: باید سازمان بسیج شهرداری در راستای آرمان‌های دفاع مقدس عمل کند و نه اینکه در بحث‌های جناحی و حزبی باشد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر در بودجه شهرداری مخالفتی با دولت باشد موجب تضعیف شهرداری می‌شود.

علیرضا دبیر در صد و سی و سومین جلسه علنی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۴ شهرداری تهران و سازمان ها و شرکت های تابعه؛ با بیان این مطلب اظهار داشت:‌ من نمی خواهم از شهرداری تهران گله کنم چون به استثنای حوزه برنامه ریزی و بودجه  آنطور که باید در جریان تصویب بودجه فعال نبودند اما به جای آن از ۳۰ همکار خودم در شورا تشکر ویژه دارم.

وی اضافه کرد: ما‌ آزمون و خطا نمی کنیم اما کار بزرگی را در شورا تمرین می کنیم. در مراحل تصویب بودجه سال ۹۴ روسای کمیسیون ها فراکمیسیونی عمل کردند و در حوزه های مختلف ورود داشتند. در این فضای مشارکت انتقاد هم وجود داشت اما برآیند آن بسیار خوب بود.

علیرضا دبیر با اشاره به افزایش سهم نقدی بودجه به سهم غیرنقدی آن توضیح داد: با توجه به کاهش سقف درآمدی نسبت به رقم پیشنهادی شهرداری؛ هزینه ها نیز از مبلغ ۱۷ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان به ۱۷ هزار و ۲۱۹ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده و پیشنهاد شهرداری از نسبت ۵۵ درصد بودجه نقدی به ۴۵ درصد بودجه غیر نقد؛ به عدد ۶۴ درصد بودجه نقد و ۲۶ درصد بودجه غیر نقد تغییر کرده است.

وی در خصوص سهم درآمدهای پایدار در بودجه شهرداری تهران توضیح داد: در سال ۹۳ از بودجه ۱۵ هزار و ۸۴۵ میلیارد تومانی شهرداری تهران ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آن به درآمدهای پایدار اختصاص داشت اما امسال پیشنهاد شهرداری ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد پایدار بود که ما در شورا آن را به ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رساندیم.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد:‌ پیشنهاد شهرداری رشد ۲۷ درصد درآمدهای پایدار نسبت به سال گذشته بود که شورا آن را ۳۸ درصد نسبت به سال گذشته رشد داده است.

علیرضا دبیر در خصوص جایگاه موافقت نامه ها اظهار داشت:‌ ما روی موافقت نامه های مبادله ای که بین معاونت برنامه ریزی و سازمان ها و شرکت ها انجام شده بود ورود پیدا کردیم و اصلاحاتی را در برخی از آنها اعمال کردیم.بر اساس آماری که آقای دکتر قالیباف ارائه کرده بودند ۳۰ درصد بودجه هزینه ای و ۷۰ درصد آن سرمایه ای بود اما بررسی جزیی توافق نامه ها و تغییراتی که در بودجه اعمال شد سهم بودجه هزینه ای به ۲۷ و هفت دهم درصد رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه در بودجه ریزی جدید عنوان نگهداشت وجود ندارد؛ گفت:‌ موافقت نامه هایی که بین معاون برنامه ریزی و واحدهای اجرایی بسته می شود ۵ نسخه است که عین آن برای کمیسیون ها ارسال می شود. به این ترتیب همه اعضا قیمت تمام شده پروژه ها را دارند و از این به بعد چیزی به اسم مازاد وجود نخواهد داشت.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران افزود: از افتخارات شورای چهارم این است که حتی در بخش هزینه ای هم موافقت نامه مبادله می شود و کلیه ۱۷ هزار و ۲۱۹ میلیارد تومان بودجه شهرداری تهران با موافقت نامه هزینه خواهد شد.

وی از یکایک کمیسیون های تخصصی شورا تشکر کرد و گفت:‌ کمیسیون فرهنگی و اجتماعی اقدامات توجه ویژه ای به ایجاد و توسعه مددسراها، مراکز فوریتها و خدمات اجتماعی، سرای کار و زندگی، مرکز خدمات اجتماعی کودکان و سامانسرای زنان مطابق بندهای ماده 104 مصوبه برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران و نقشه های پیوست در مناطق 22گانه داشته است.

دبیر ادامه داد: ان شاالله با تاسیس هر ۲۲ مرکز در ۲۲ منطقه شهرداری تهران انقلابی در موضوع آسیب های اجتماعی در شهر تهران ایجاد شود.

وی در خصوص حساسیت های کمیسیون سلامت و خدمات شهری توضیح داد: در حالی که سقف درآمدی بودجه ۲۶۰ میلیارد تومان کاهش داشته اما ما برای اینکه مشکل زباله برای همیشه در شهر تهران حل شود به پیشنهاد کمیسیون سلامت و خدمات شهری بودجه ویژه ای برای زباله سوز پیش بینی شده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه از افزایش ۷۵ میلیارد تومانی بودجه پیش بینی شده برای واحدهای تولیدی انرژی از پسماند نسبت به پیشنهاد ۵ میلیارد تومانی شهرداری تهران خبر داد و گفت: اعتبار این بخش به ۸۰ میلیارد تومان رسیده است.

بودجه ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی متروی تهران در سال آینده

دبیر همچنین ورود به موضوع باغات کن را از دیگر تاکیدات کمیسیون سلامت و خدمات شهری عنوان کرد و با تشکر از کمیسیون عمران و حمل و نقل برای افزایش بودجه مترو گفت:‌ در موضوع مترو بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان به بودجه پیشنهادی شهرداری برای مترو اضافه شده است. به طوری که بودجه پیش بینی شده برای توسعه خطوط متروی تهران با تملک املاک به مبلغی بالغ بر ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی همچنین از کمیسیون شهرسازی و معماری نیز به دلیل پیگیری اجرای طرح های جامع و تفصیلی و برنامه ۵ ساله تشکر کرد و گفت:‌ ما طرح های موضوعی و موضعی را در بودجه پیش بینی کردیم و برای اولین بار نزدیک به ۳۶ میلیارد تومان اعتبار به منظور گشایش معابر در بافت های فرسوده در سرجمع اعتبارات تملک دارایی سرمایهای مناطق پیش بینی شده و تبصره ای در این خصوص و ردیف جدیدی به نام بافت فرسوده در بودجه ایجاد شده است

دبیر با اشاره به اینکه مبلغ این ردیف در حد ۵۰ میلیارد تومان است گفت:‌ این رقم ردیف کمی است که به امید خدا در تبصره ها با تعریض معابر این رقم جبران خواهد شد.

وی همچنین از کمیسیون نظارت و حقوقی تشکر کرد و گفت:‌ برای اولین بار در بودجه سال ۹۴ اعتبار لازم ویژه عملیات سامانه 137 به صورت متمرکز جهت توزیع در مناطق 22گانه پیش بینی شده است. همچنین در راستای انقباضی بودن بودجه به منظور صرفه جویی بیشتر هزینه های آسفالت و جداول کاهش پیدا کرده است.

دبیر تاکید کرد:‌ با توجه به میزان ۱۷ درصدی رشد شاخص بهای مصرف کننده (تورم) که توسط بانک مرکزی اعلام شده و از طرفی اعلام افزایش ضریب حقوق پایه معادل 14درصد؛ بودجه ارائه شده برای سال آتی یک بودجه انقباضی است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه کاهش اعتبارات هزینه ای از مبلغ ۵ هزار و ۱۵۴ میلیارد تومان پیشنهادی شهرداری به مبلغ ۴ هزار و ۷۷۸ میلیارد تومانی به کمک اعضای شورا را نقطه قوت بودجه سال آینده دانست و گفت:‌ علاوه بر کاهش اعتبارت هزینه ای شهرداری: در بازپرداخت وام ها عین پیشنهاد شهرداری را قبول کردیم.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: بیش از ۹۵ درصد نظرات کمیسیونهای مربوطه در حوزه های مأموریتی اعمال شده و اگر جایی این رضایت صددرصدی نبوده به خاطر حفظ تعادل در بودجه و اولویت بخشیدن به برنامه پنج ساله است.

پرویز سوروری در یکصد و سی و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران درباره اقدام حکیمی‌پور عضو دیگر شورا مبنی بر ترک جلسه اظهار داشت: امروز با اقدام این عضو شورای شهر بدعت بدی گذاشته شد و با این کار نشان دادند هر جا نظرمان مخالف با رئیس شورا بود باید جلسه را ترک کنیم که این رفتار درستی نیست.

وی با طرح سوالی مبنی براینکه فلسفه انتخاب رئیس و هیات رئیسه در جلسه شورا چیست؟ گفت: در مجلس شورای اسلامی نیز نمایندگان با موضوعات مختلف مخالفت‌هایی دارد ولی در نهایت فصل‌الخطاب رئیس آن جلسه است و اگر ما به رئیس و هیات رئیسه جلسه احترام نگذاریم فلسفه ایجاد آن از بین می‌رود.

نباید اجازه دهیم شورای اول تکرار شود

سروری با اشاره به اینکه فرایندی که در شورا طی می‌کنیم نباید تکرار شورای اول باشد گفت: در 15 سال گذشته نیز رویه بررسی لایحه بودجه شهرداری تهران به همین شکل که امروز برگزار شده است بوده. در سال گذشته نیز این موضوع با ریاست آقای مسجدجامعی در شورای اسلامی شهر تهران و مخالفت حکیمی‌پور مبنی بر نبود آقای قالیباف مطرح شد که نهایتا نیز در آن سال معاونین شهردار در جلسه حضور یافتند و بودجه به تصویب رسید و ادامه روند ترک جلسه شایسته و در شان اعضای شورا نیست.

بسیج ستون امنیت و اقتدار کشور است

در ادامه پرویز سروری در واکنش به اظهارات محسن سرخو مبنی بر عملکرد بسیج اظهارداشت: بسیج ستون امنیت و اقتدار کشور است و امروز با الگوگیری از بسیج است که استقلال خود را حفظ می‌کنیم.

وی ادامه داد: اظهارات آقای سرخو سوالی را در اذهان به وجود می‌آورد که آیا بسیج ولایتی است یا دولتی. در دولت گذشته نیز آیا همین نظر را داشته‌اید که بسیج در مقابل اقدامات دولت قرار نگیرد؟

سرخو ادامه داد: آیا بسیج باید بر موافق دولت باشد تا دولت به شهرداری پول بدهد؟ اگر نقدی به دولت است به معنای نپذیرفتن دولت نیست بلکه ما به تیم مذاکره اعتماد داریم و نقد نیز کرده‌ایم بنابراین باید صریح و شفاف گفته شود که بسیج شهرداری در کجا مخالف مواضع دولت عمل کرده است و این موضوع باید عنوان شود با توجه به اینکه امسال هیچ افزایشی را برای بودجه سازمان بسیج شهرداری تهران در نظر نگرفتند.

کلیات لایحه بودجه شهرداری تهران به تصویب رسید

در یکصد و سی و سومین جلسه شورای شهر تهران، کلیات لایحه بودجه سال 94 شهرداری تهران، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه آن به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

شایان ذکر است در این جلسه اعضاء تاکید کردند که در جلسات بعدی شورا، جزئیات لایحه بودجه 94 را مورد بررسی قرار خواهند داد.

ماده واحده بودجه سال 94 شهرداری تهران به شرح ذیل است:

بودجه عمومی شهرداری تهران در سال 94 (مناطق، واحدهای ستادی و راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ) از حیث منابع اعتبار شامل درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی اعم از نقد و غیر نقد بالغ بر یکصد و هفتاد و چهار هزار و چهارصد و شصت میلیارد ریال و از حیث مصارف شامل هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و تملک دارایی‌های مالی بالغ بر یکصد و هفتاد و چهار هزار و چهارصد و شصت میلیارد ریال مشتمل بر: الف- اعتبارات هزینه‌ای: پنجاه و یک هزار و پانصد و چهل و نه میلیارد و یکصد و شصت و هشت میلیون و هفتصد و پنجاه هزار ریال به اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای: هشتاد و هشت هزار و هفتصد و هفتاد و شش میلیارد و هشتصد و سی و یک میلیون و دویست و پنجاه هزار ریال، ج- اعتبارات تملک دارایی‌های مالی: سی و چهار هزار و دویست و هفتاد و چهار میلیارد ریال.

شهرداری تهران مجاز است حداکثر تا سقف 45 درصد از منابع بودجه سال جاری را به صورت غیرنقدی عمل نماید.

حریم تهران دایه دلسوزتر از مادر برای شهر تهران شده است

محمد حقانی در یکصد و سی و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران درباره حریم شهر اظهار داشت: اهمیت حریم شهر تهران کمتر از شهر تهران نیست بلکه مهمتر از آن هم است. گستره شهر تهران تفکیک‌ناپذیر است و نمی‌تواند جدا از هم باشد.

وی بیان داشت: هر اقدامی که درباره تهران انجام می‌شود باید به حریم آن نیز توجه شود. در حال حاضر کودکان کار، حمل و نقل، مسائل زیست محیطی، زنان سرپرست خانوار با حریم تهران ارتباط دارند و حریم تهران دایه دلسوزتر از مادر برای شهر تهران شده است.

وی گفت: حریم تأثیر بسیار مثبتی بر زندگی شهروندان تهرانی دارد و بر اساس بودجه تخصیص یافته و قانون باید تکلیف حریم مشخص شود.

حقانی افزود: در حریم تهران 23 شهر و چند آبادی وجود دارد و در حال حاضر حریم در حریم شده‌ایم و این فضا باید یکپارچه دیده شود و فضایی متفاوت از تهران نباشد.

واکنش به افرادی که نسبت به نصب پلاکاردهای عنایت آمریکایی اعتراض داشتند: اگر حافظ منافع آمریکا هستید شفاف بگویید

محسن پیرهادی در جریان یکصد و سی و سومین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه از 60 هزار پرسنل شهرداری، 48 هزار نفر عضو بسیج هستند، اظهارداشت: در حال حاضر 34 حوزه زیرمجموعه سازمان بسیج در سایر مناطق مختلف تهران فعالیت می‌کنند ضمن اینکه در شورای شهر تهران نیز پایگاهی برای اعضا و پرسنل شورای شهر تشکیل شده است که عموماً اعضای شورا جزء بسیج هستند.

وی با بیان اینکه سازمان بسیج شهرداری تهران اقدامات ویژه‌ای را در مناطق مختلف تهران انجام می‌دهد، گفت: آموزش‌های لازم جهت تحکیم بنیاد خانواده، برگزاری جلسات فرهنگی در مناطق، برگزاری دوره‌های آموزش نظامی به پرسنل، تهیه محصولات فرهنگی و برگزاری طرح حلقه‌های صالحین از جمله اقدامات سازمان بسیج محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: سازمان بسیج شهرداری تهران علاوه بر اقدامات اشاره شده برنامه‌های ویژه‌ای را نیز برای فرزندان پرسنل شهرداری برگزار می‌کند که از آن جمله می‌توان به برگزاری اردوهای تابستانی و تفریحی اشاره کرد.

پیرهادی ادامه داد: طبق برنامه ریزی انجام شده از سوی سازمان بسیج به شهرداری، هر دو هفته یکبار تمثالی از یک یک از شهدا همراه با یک جمله در سطح شهر نصب می‌شود.

رئیس سازمان بسیج شهرداری تهران در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی این سازمان در دو سال گذشته، گفت: در این بخش 400 نفر مربی تربیت شده است و اقدامات ویژه‌ای در سایر مناطق انجام شده است.

عضو شورای شهر تهران در ادامه به برخی از اعتراضات و واکنش‌هاس صورت گرفته از برخی از اعضاء در زمینه نصب پلاکاردهایی تحت عنوان «عنایت آمریکایی» در ایام دهه فجر در سطح شهر تهران و در مسیر راهپیمایی گفت: در حالی این اعتراضات صورت گرفته است که دولت محترم هیچ اعتراضی به این پلاکاردها نداشته است اما برخی‌ها خود را نماینده دولت فرض کرده و مطالبی را مطرح نمودند.

پیرهادی ادامه داد: در روز راهپیمایی و در سخنرانی رئیس جمهور نیز عنوان شد که آمریکایی ها دروغگو هستند ضمن اینکه بسیج به عنوان حامی تمامی دولت‌ها در سال‌های گذشته بوده است و اینک نیز حامی دولت است اما در مسیر حرکت خواهد کرد.

پیرهادی با تاکید بر اینکه بسیج هیچگاه از مسیر پیام انقلاب خارج نخواهد شد، گفت: برخی‌ها در روزهای گذشته مطالبی را درخصوص نصب پلاکاردهای «عنایت آمریکایی» عنوان کردند که بهتر است اگر حافظ منافع آمریکا هستند شفاف بگویند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه ما همیشه بدهکار انقلاب و گفتمان آن هستیم، گفت: بنده از دوستانی که در روزهای گذشته نسبت به نصب پلاکاردهای «عنایت آمریکایی» اعتراض داشتند خواهش می‌کنم که سیاسی‌کاری و رفتارهای مشمئزکارانه و رفتارهای نادرست خود را کنار بگذارند.

وی در پایان از دو عضو شورای شهر تهران آقایان (حکیمی‌پور و سرخو) درخواست کرد اندیشه خود را در خصوص بسیج تغییر دهند.

در ادامه جلسه، حبیب کاشانی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز از آقایان سرخو و حکیمی‌پور خواست ادبیات مهربان‌تری را بکار ببرند.

کاشانی ادامه داد: تعجب می‌کنیم که در سال‌های گذشته نیز در بودجه شهرداری بودجه‌ای را برای سازمان بسیج اختصاص می‌دادند اما امسال که با نصب برخی از پلاکاردها برخی از دوستان اعتراض و واکنش نشان دادند و نسبت به این موضوع اعتراض داشته‌اند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس