به گزارش گروه اجتماعی مشرق، در حالی یکصد و نهمین جلسه شورای شهر صبح امروز برگزار شد که بار دیگر موضوع واریز پول به حساب یکی از اعضا مطرح شد که در نهایت رئیس شورای شهر در این خصوص توضیحاتی را مطرح کرد و از تمامی اعضا خواست به این موضوعات دامن نزنند.

اسماعیل دوستی در یکصد و نهمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه باید فضای همکاری و تعامل در شورای چهارم تا پایان دوره ادامه داشته باشد، اظهار داشت: متاسفانه اخیرا آقای سروری مصاحبه‌ای را با یکی از سایت‌ها انجام داد که در آن نکاتی را مطرح کرده است.

وی گفت: در مصاحبه با این سایت عنوان کرده است که اصلاح‌طلبان با هم اختلاف و بین کارگزاران و اصلاح‌طلبان اختلاف شدیدی وجود دارد.

دوستی گفت: باید به این نکته اشاره کنم که در شورای چهارم جبهه‌ای از کارگزاران نداریم و همه دوستان ما از اصلاح‌طلبان هستند و به این موضوع نیز افتخار می‌کنیم و هدفی جز خدمت نداریم.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: ما هیچ اختلافی با دوستانمان در شورای چهارم نداریم و حتی در جذب اصولگرایان نیز هستیم.

دوستی اظهار امیدواری کرد:‌ تمامی اعضای شورای چهارم در جهت خدمت به مردم و مدیریت شهری گام بردارند ضمن اینکه نباید اختلافی در ارائه خدمات بین دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طل وجود داشته باشد.

وی در ادامه به تذکر بعدی خود اشاره کرد و گفت: هفته‌های گذشته آقای مختاباد تذکری را در خصوص واریز  میلیاردها تومان پول در حساب یکی از اعضا عنوان کردند که البته باید به این موضوع اشاره شود که صحبت‌های وی نیز برای حفظ کیان شورای شهر بوده است و مختاباد هدف جز رعایت قانون نداشته است.

دوستی ادامه داد: پس از اظهارات مختاباد، خانم راستگو در اقدامی اطلاعیه‌ای را منتشر کردند که گویا قرار است اطلاعیه‌های بعدی نیز منتشر شود.

وی بیان داشت: بنده زمانی که آقای مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران بودند تذکری را مبنی بر اینکه واریز پول به حساب یکی از اعضای شورا اشتباه است، مطرح کردم و حتی در زمان ریاست آقای چمران و در همان اوایل کار این موضوع را کتبا اعلام کردم.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: اجرای همه گردش‌های مالی در شورا از وظایف و اختیارات رئیس شورای شهر است و این اختیارات قابل تفویض نیست و ما نباید خلاف قانون کنیم.

دوستی در پایان گفت: بنده با برخی دوستان در شورای دوم و سوم مشورت کردم و آنها نیز اذعان داشتند این موضوع خلاف قانون است.

چمران: در دوره ریاست جدید چکی را صادر نکردم، در یک سال گذشته چنین اتفاقاتی افتاده است

پس از اظهارات دوستی، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: بنده زمانی که در دوره جدید رئیس شورای شهر شده‌ام چکی را صادر نکردم و در یک سال گذشته چنین اتفاقاتی افتاده است.

وی تصریح کرد: به زودی ما خزانه‌دار شورای شهر را نیز معرفی خواهیم کرد و در واقع شورای چهارم طبق قانون رفتار خواهد کرد.

چمران ادامه داد:‌در قانون بودجه 93 تصمیم گرفته شد که برای ستادها و سازمان‌ها حسابی باز شود و در واقع این موضوع با تصویب اعضای شورای شهر صورت گرفت.

رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: بنده در همان زمان نیز مخالف این موضوع بودم اما با توجه به اینکه مدافع قوانین و اجرای قانون هستم خود را ملزم به اجرای مصوبات شورا می‌دانم.

وی اظهار امیدواری کرد: با توضیحات امروز از این پس دیگر به این موضوع پرداخته نشود چرا که توضیحات بسیار کامل، شفاف و روشن است و اگر رسانه‌ها خلاف این موضوع را منتشر کنند مسئول هستند.

چمران: خبری از واریز میلیاردی نیست

چمران همچنین با تاکید بر اینکه اعضای شورای شهر تنها مبلغی را به عنوان حق‌الجلسه دریافت می‌کنند، گفت: خبری از کارانه، پاداش، یارانه و ... شورای شهر وجود ندارد و این حق‌الجلسه نیز به حساب اعضا واریز می‌شود.

احمد مسجدجامعی در ادامه یکصدو نهمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در دوره سوم نیز روال بر این بوده است که پول به حساب رئیس ستاد سمن‌ها و سازمان‌‌های مردمی واریز می‌شده است،‌گفت: در آن زمان که آقای طلایی این مسئولیت را داشتند، چک را امضا می‌کردند.

وی با بیان اینکه تنها تفاوت دوره گذشته با دوره چهارم در این بوده است که گزارشی از سازمان‌های مردم نهاد در صحن علنی شورا ارائه شد،‌گفت: انشاءالله در جلسات بعدی گزارش لازم را ارائه خواهم کرد.

نامگذاری خیابانی به نام «جرج جرداق» نویسنده لبنانی

وی در ادامه پیشنهاد داد با توجه به سوابق جرج جرداق نویسنده بزرگ لبنانی گفت: پیشنهاد می‌کنم خیابانی را به نام این نویسنده بزرگ نامگذاری شود.

چمران با اشاره به پیشنهاد ارائه شده از سوی مسجدجامعی گفت: این موضوع در کمیسیون نامگذاری بررسی خواهد شد و بسیار پسندیده و مبارک است که مکان فرهنگی و یا خیابانی به نام این نویسنده بزرگ نامگذاری شود.

ساخت اضافه بنا در پاساژ علاءالدین غیرقانونی است

ابوالفضل قناعتی در ادامه یکصد و نهمین جلسه شورای شهر تهران اظهار داشت: پاساژ علاءالدین 4 طبقه پارکینگ منفی دارد که خلاف مقررات عمل کردند که از سه طبقه آن استفاده تجاری می‌کند.

وی اضافه کرد: مغازه‌های موجود در 9 طبقه پاساژ علاءالدین یک هزار مغازه است که با توجه به مغازه‌داران و همچنین تردد خریداران روزانه 15 هزار نفر در این مجموعه در حال تردد هستند.

قناعتی اضافه کرد: با توجه به شرایط و وضعیت این پاساژ چنانچه اتفاقی رخ دهد پیش‌بینی می‌شود که 10ها هزار نفر از مردم زیر دست و پا بمیرند.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد:‌ در سال 75 مجوز ساخت این بنا داده شده است و در سال 88 شورا و شهرداری ساخت اضافه بنا در این پاساژ را ممنوع می‌کند.

وی ادامه داد: در سال 92 مجددا شهردار منطقه و همچنین دادستانی ساخت اضافه بنا را در این پاساژ مجددا ممنوع کرده و ضمن اینکه آتش‌نشانی نیز با اضافه شدن بنا در این پاساژ مخالفت کرده است.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد:‌سازمان نظام مهندسی در سال 92 نیز با ساخت اضافه بنا در این پاساژ مخالفت کرده اما در سال 93 شاهد هستیم که دو طبقه به این مجموعه اضافه می‌شود.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به تخلف صورت گرفته در خصوص ساخت اضافه بنا در این پاساژ گفت: علیرغم اینکه در کمیسیون ماده 10 علاوه بر اینکه رای بر قلع این پروژه داده شده است اما شاهد هستیم که دو طبقه در این پاساژ ساخته شده است.

قناعتی: افرادی که در پروژه اضافه کردن طبقات پاساژ علاءالدین مسئول هستند با جان مردم بازی می‌کنند

وی گفت: قطعا ساخت اضافه بنا در این مجموعه و پاساژ جان مردم را به خطر می‌اندازد و افرادی که در این پروژه مسئول هستند با جان مردم بازی می‌کنند.

وی در پایان از رئیس شورای شهر تهران درخواست کرد این موضوع هر چه سریع‌تر بررسی و پیگیری شود.

علیرضا دبیر در یکصد و نهمین جلسه علنی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با بیان این مطلب اظهار داشت: یکی از افتخارات شورای چهارم تبصره 23 بودجه سال 93 است. پیش از این مناطق شهرداری هیچ انگیزه ای برای تملک املاک ایستگاه های مترو نداشتند و ترجیح می دادند اعتبارات منطقه را در جای دیگری هزینه کنند اما با اختصاص 100 میلیارد تومان اعتبار برای این امر در سال جاری به سرعت این مشکل مترو حل شده و شرکت مترو با کمک این تبصره تا کنون بیش از 150 میلیارد تومان عملکرد داشته است.

تهران به خطوط جدید مترو نیاز دارد

وی در ادامه از شهرداری تهران خواست برای نجات شهر تهران از معضل ترافیک؛ توسعه مترو را با فاصله نسبت به دیگر وسایل حمل و نقل عمومی در اولویت قرار دهد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: من از آقای درویش پرسیدم مسیر اقدیسه به تجریش طراحی شده است؟ ‌گفتند در حال اجرا است. دوستان در شهرداری باید بدانند خطوط جدید مترو موضوعی کلیدی است و از کمیسیون عمران و حمل و نقل می خواهم این موضوع را پیگیری کنند.

علیرضا دبیر در پایان یادآور شد: ما به خطوط جدید داخل شهری نیاز داریم و دوستان باید این را در برنامه بلندمدت شهرداری بگنجانند و فکر نکنند تا چهارسال دیگر کار مترو تهران به پایان می رسد.

آباد: سرعت‌گیر میدان انقلاب شبیه تپه است

معصومه آباد در ادامه یکصد و نهمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به ساخت و نصب سرعت‌گیر در میدان انقلاب به سمت خیابان کارگر جنوبی بیشتر شبیه یک تپه است.

وی تصریح کرد: در تاریخ 29 مهر ماه پل‌های عابر پیاده در میدان انقلاب به سمت خیابان کارگر جنوبی برداشته شده و این تپه‌ها نصب شده که هیچ کدام استاندارد نیستند.

وی با بیان اینکه تنها دلیل مسئولان برای برداشته شدن پل عابر پیاده از میدان انقلاب به طرف خیابان کارگر جنوبی جلوه بد منظر شهری بوده است؛، گفت: این کار باعث افزایش حجم ترافیکی در میدان انقلاب شده است.

آباد اظهار امیدواری کرد که برای اجرای هر پروژه عمرانی پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی آن نیز رعایت شود، گفت: متاسفانه معاونت حمل و نقل و معاونت فرهنگی منطقه هیچ اطلاعی از نصب این تپه نداشتند.

هابیل درویش در جلسه علنی امروز شورای شهر ضمن ارائه گزارش عملکرد شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) گفت: متروی تهران یکی از بزرگترین پروژه‌های عمرانی کشور از نظر حجمی و ریالی است، ما در متروی تهران به صورت همزمان 6 خط را در دست اجرا داریم که 4 خط آن درون شهری و 2 خط برون شهری است که خطوط درون شهری شامل خط 3 ، 6 ، 7 و توسعه غربی خط 4 تا فرودگاه مهرآباد است.

وی در توضیح مشخصات خط 7 گفت: این خط با 27 کیلومتر طول و 25 ایستگاه از شرق و ورزشگاه تختی شروع می‌شود و پس از عبور از بزرگراه بسیج، محلاتی، 17 شهریور، میدان قیام، خیابان مولوی و میدان محمدیه به سمت شمال تغییر مسیر داده و از انقلاب، تونل توحید، بیمارستان امام خمینی، بیمارستان و برج میلاد در نهایت به میدان صنعت ختم می‌شود.

درویش افزود: خط 7 مترو امسال با نگاه ویژه شهردار و شورای شهر با سرعت بیشتر و در دو شیفت کاری با به کار گیری دو دستگاه TBM در حال کار است که 28 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرعامل شرکت مترو درباره خط 6 گفت: این خط که مسیری از جنوب شرقی شهر تا شمال غربی را طی می‌کند از شهرری شروع شده و پس از عبور از دولت‌آباد، کیان‌شهر، تیردوقلو، میدان خراسان، شهدا، امام حسین، هفت‌تیر پارک لاله در ایستگاه کن به پایان می‌رسد. خط 6 به طول 33 کیلومتر و با 27 ایستگاه 26 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی اضافه کرد: برای احداث خط 6 به صورت اتریشی برنامه‌ریزی کرده‌ایم و 4 پیمانکار روی بخش‌های مختلف این خط در حال کار هستند تا همزمان بتوانیم در چند جبهه کار را پیش ببریم. ما دستگاه TBM را از میدان سپاه خارج می‌کنیم گویا در دنیا میانگین کار روزانه این دستگاه 6 تا 7 متر است اما ما روزانه بیش از 50 متر تونل ساخته‌ایم که چندین برابر استاندارد است.

درویش ادامه داد: 20 هزار نفر در پروژه‌های مختلف مترو در حال کار هستند، تدبیر شهردار تهران این بود که پروژه خط 6 در سال 94 به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت مترو در ادامه درباره بخش غربی خط 4 گفت: توسعه این خط از سمت غرب به طول 4 کیلومتر و با 3 ایستگاه در حال انجام است که در نهایت این خط را به فرودگاه مهرآباد می‌رساند. 2 عدد سه‌راهی به انضمام 170 متر تونل ارتباطی در این پروژه احداث شده و واگن‌های آن نیز در حال ساخت است و با توجه به پیشرفت 40 درصدی پروژه امیدواریم بتوانیم آن را تا قبل از پایان سال بهره‌برداری کنیم.

درویش درباره فاز دوم احداث خط 3 گفت: این خط با 37 کیلومتر طول و 28 ایستگاه یکی از طویل‌ترین خطوط ما است که از جاده ساوه شروع می‌شود و تا مصلی بهره‌برداری می‌شود، این خط بعد از کمربندی آزادگان از ایستگاه‌های سعیدی، عبدل‌آباد، نعمت‌آباد، انبار نفت، جوادیه، مولوی، منیریه، چهارراه امیر اکرم، چهارراه ولیعصر، میدان ولیعصر، میدان فاطمی، شهید بهشتی، سهروردی، قدوسی، صیاد شیرازی، زین‌الدین، هروی، حسین‌آباد، نوبنیاد، اقدسیه و شهید محلاتی در نهایت به میدان قائم ختم می‌شود.

وی اضافه کرد: در 18 کیلومتر مسیر فازدوم خط 3 بیش از 60 جبهه کاری وجود دارد و همزمان عملیات لاینینگ، تحکیم و ریل‌گذاری در دست اجراست، البته در این مسیر به مشکل سنگ و قنات برخوردیم که آن را حل کردیم و در حال حاضر پیشرفت فاز 2، 66 درصد است.

درویش با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته سالانه حدود 7 تا 8 کیلومتر مترو ساخته می‌شود، ادامه داد: توسعه خط 3 به سمت تجریش نیز در دست اجراست به این صورت که این خط از ایستگاه اقدسیه انشعاب می‌گیرد و به خط یک وصل می‌شود که سه‌راهی لازم برای این کار در حال ساخت است و تونل آن اجرا شده است. همچنین طراحی فاز اول و دوم این پروژه به اتمام رسیده است.

مدیرعامل شرکت مترو درباره تلاقی این خط با پروژه اطلس مال گفت: تونل این پروژه قبل از احداث ساختمان اطلس‌مال ساخته شده و آنها براساس پروژه ما و با در نظر گرفتن مقتضیات در حال کار هستند. پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از خط 3 تعداد سفرهای روزانه با مترو به بیش از 9 میلیون سفر برسد.

درویش سپس به پروژه توسعه جنوبی خط یک اشاره کرد و گفت: دولت در یک مقطعی این پروژه را از شهرداری گرفت و خودش مشغول به کار شد اما در سال 91 مجدداً آن را به شهرداری واگذار کرد، این خط به فرودگاه امام خمینی و شهر پرند می‌رود و با ساخت بیش از 10 کیلومتر تونل و 19 پل بیش از 77 درصد پیشرفت داشته است.

وی تصریح کرد: دولت دهم در آخرین روزهای کاری‌اش 200 میلیارد تومان حواله برای تکمیل این پروژه به ما داد که پرداخت هم نشد و اکنون دوباره دولت ابراز تمایل کرده که این پروژه را انجام دهد. البته ما هم اصراری بر انجام کار نداریم اما از نظر فنی بهتر است توسعه جنوبی خط یک نیز توسط شرکت مترو انجام شود بنابراین از شورای شهر می‌خواهم درباره این موضوع تعیین تکلیف کند.

مدیرعامل شرکت مترو: با تحقق فاینانس، همه خطوط مترو در کمتر از ۲ سال بهره‌برداری می‌شود

مدیرعامل شرکت مترو تاکید کرد: ما امروز 13 هزار میلیارد تومان پروژه را در تهران داریم پیش می‌بریم که این حجم عظیم از کار حمایت اعتباری و قانونی دولت بویژه در بحث فاینانس را می‌طلبد. ما در بحث فاینانس مشکل اساسی داشتیم و برای تامین فاینانس خط 4 بیش از چندین بار رایزنی و تلاش کردیم، خوشبختانه امروز مشکل تامین فاینانس برطرف شده که اگر این اعتبار به میزان کافی محقق شود همه خطوط مترو ظرف کمتر از 2 سال به بهره‌برداری می‌رسد و تعداد سفرهای مترو به بیش از 10 میلیون سفر می‌رسد.

وی درباره اقدامات شرکت مترو برای تسریع پروژه‌های در حال ساخت، گفت: قبلاً فاصله بین برگزاری مناقصه، عقد قرارداد و شروع کار عمرانی بیش از یک سال بود اما الان همزمان با کار عمرانی قرارداد می‌بندیم و نقشه‌ها را تأیید می‌کنیم.

درویش سپس به اقدامات انجام شده در سال جاری برای تامین پله برقی‌های ایستگاه‌های مترو پرداخت و گفت: برای پروژه‌هایی که امسال به بهره‌برداری می‌رسند 444 دستگاه پله برقی خریده‌ایم که از این تعداد 132 دستگاه وارد کشور شده، 96 دستگاه نصب شده و باقی نیز تا پایان سال وارد می‌شوند.

وی اذعان داشت: پیش‌تر در نگهداری و تعمیر پله‌های برقی مشکل داشتیم که برای رفع آن امسال در قراردادهای خرید ازشرکت سازنده خواسته‌ایم برای 5 سال تعمیر و نگهداری پله‌ها را بر عهده بگیرد و دو پیمانکار خبره درگیر این کار هستند، با این اوصاف ما امروز در تهران ایستگاهی نداریم که پله برقی نداشته باشد.

درویش بیان داشت: ما امروز در بخش ساختمان در مترو نه تنها 100 درصد بومی هستیم بلکه آماده ارائه خدمات به کشورهای همسایه نیز هستیم، در بخش تجهیزات نیز تا سال گذشته نیمی از تجهیزات مورد نیاز ما تولید داخل بود که امسال با 7 درصد رشد این میزان به 57 درصد رسید.

وی در ادامه به پروژه‌های اقماری مترو پرداخت و گفت: یکی از این پروژه‌ها خط تهران - ورامین - پیشوا است که دولت دهم آن را به ما تحویل داد. این خط 50 کیلومتر طول و 4 ایستگاه دارد که زیرسازی و ریل‌گذاری آن تمام شده اما امروز دوباره با شرکت راه‌آهن در این خصوص دچار اختلاف شده‌ایم، پروژه اقماری دیگر خط تهران - پاکدشت - کوهسار است که در مرحله انجام مطالعات قرار دارد.

درویش در پایان با تاکید بر اینکه اعتبارات دولتی و فاینانس برای پیشرفت کار مترو حیاتی است، گفت: امسال یکی از بهترین سال‌ها از نظر تخصیص اعتبارات مترو بوده است.

آباد: 95 درصد حوادث مترو مربوط به خودکشی است

معصومه آباد در جلسه علنی امروز شورای بعد از گزارش مدیرعامل شرکت مترو درباره تجهیز ایستگاه‌های پله برقی گفت: در کنار کارهایی که در زمینه پیاده‌روی انجام شده باید به کارهایی که انجام نمی‌شود هم اشاره کرد. خرید پله‌برقی‌های جدید یک موضوع است اما همین پله برقی‌های موجود به کرات خراب می‌شوند و در ساعت شلوغی مردم را معطل می‌کنند. این مشکل زمانی دو چندان می‌شود که بدانیم در ایستگاه‌های مترو تهویه هوا نیز وجود ندارد.

وی ادامه داد: در قراردادهای خرید پله‌های برقی باید تعهدات سازنده در زمینه تعمیر و نگهداری نیز گنجانده شود. همچنین پیشنهاد می‌کنم در زمان عقد قرارداد حتما یک نماینده از شورا وجود داشته باشد.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در زمان تعیین قیمت بلیت مترو باید استانداردهای ایمنی نیز در نظر گرفته شود. سالانه 17 تا 18 نفر در متروی تهران خودکشی می‌کنند و سهم خودکشی از کل حوادث مترو 95 درصد است. این درحالی است که در دنیا تنها 8 درصد از حوادث قطار شهری مربوط به خودکشی است.

مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در ادامه 609 جلسه شورا با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش مترو اظهار داشت: کارهای بسیار خوب و ارزشمند در این حوزه در سال‌های اخیر صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: نکته ای که باید به آن توجه شود این است که می‌بایستی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری به کمک پروژه‌های عمرانی بیاید و درواقع سریال‌ها و قصه‌هایی با مضمون مختلف در بخش مترو تولید کند و این فتح بابی است که ادبیات هنر در فعالیت‌های عمرانی ورود پیدا کند.

وی تصریح کرد: موضوع دیگری که باید مورد توجه شورا و شهرداری قرار گیرد بحث بودجه نقد و غیرنقد مترو است که ما باید شرایطی را فراهم کنیم که دوستان در بخش مترو دغدغه‌ای را در این زمینه نداشته باشند و این موضوع باید در برنامه‌ریزی سال 94 مورد توجه قرار گیرد.

سیدحسین مختاباد دیگر عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز در این جلسه با تاکید براینکه باید ایستگاه‌های مترو در دسترس جانبازان، سالمندان، معلولان و ... قرار گیرد گفت: بحمدلله مهندسان و مدیران ما یک پایشان ایران است و پای دیگراشان در اروپا است و بهتر است از تجربیات آنها در کشور استفاده کنند.

مختاباد: باید مرد عنکبوتی باشی تا از موانع چهارراه ولیعصر به مترو برسی

وی با انتقاد از وضعیت مترو در چهارراه ولیعصر  گفت: اگر کسی بخواهد به این مترو برود باید یک مرد عنکبوتی باشد ضمن اینکه بسیاری از پله‌های مترو و ایستگاه‌های مختلف خراب بوده و همین امر مشکلاتی را برای سالخوردگان، معلولان، جانبازان و ... به وجود آورده است.

غلامرضا انصاری دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با تقدیر از مدیریت فعلی مترو و سابق متروی تهران گفت: از زحمات مهندس هاشمی در سال‌های گذشته تشکر می‌کنم و انتظار می‌رود گزارشی از مدیریت مترو از مناقصه‌ها و خریدهایی که در این حوزه صورت می‌گیرد به شورا ارائه شود.

چمران رئیس شورای شهر تهران با اشاره به درخواست مطرح شده از سوی انصاری گفت: ما بر این موضوع تاکید داریم و قرار است در گزارش مالی از سوی شرکت مترو به این موضوع اشاره شود.

کارگران مترو از اردیبهشت حقوقی دریافت نکرده‌اند

رحمت اله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران امروز در جلسه شورای شهر با اشاره به اینکه برخی از کارگران مترو از اردیبهشت ماه تا کنون حقوق نگرفته اند، گفت: پیگیری شود که این مشکل چیست؟ آیا شهرداری مطالبات پیمانکاران را پرداخت نکرده است یا اینکه پیمانکاران مطالبات را گرفته اند و به کارگران نداده اند که به این ترتیب به کارگران اجحاف می شود.

حافظی: مناقصات شهرداری باید با حضور یک عضو و شورا برگزار شود

وی درباره بحث مناقصات شهرداری تهران نیز گفت: مجلس شورای اسلامی مصوبه به شماره 130890 در تاریخ 17 بهمن سال 82 درباره نحوه برگزاری مناقصات دارد که در بند ب ماده 5 آن اعلام می کند: در مناقصات شهرداری باید یک نفر از اعضای شورای شهر به عنوان ناظر در جلسات مناقصه شرکت کند این قانون است و الزاما باید اجرا شود.

وی تاکید کرد: عدم اجرای این قانون به عنوان تذکر اعلام می کنم و شهرداری پاسخ خود را در این باره ابلاغ کند.

لحن تند و خارج از نوبت جدیدی با میکروفون خاموش علیه تشکری هاشمی

عباس جدیدی در جلسه امروز شورا و پس از سخنان جعفر تشکری هاشمی مبنی بر اینکه متروی تهران ارزان‌ترین متروی دنیاست درخواست نوبت برای صحبت کرد اما رئیس شورا با بیان اینکه تعداد مجاز افراد برای صحبت کردن به پایان رسیده به وی اجازه صحبت نداد پس از آن و در حالی که ابوالفضل قناعتی منشی هیأت رئیسه در حال قرائت متن دستور جلسه بعدی بود عباس جدیدی با میکروفن خاموش و با لحنی تند خطاب به معاون قالیباف گفت: اینقدر سر مردم تهران منت نگذارید اموال مردم را به قیمت مفت دارید حراج می‌کنید.

وی ادامه داد: به احداث 200 کیلومتر مترو ننازید بگویید این 200 کیلومتر را به چه قیمتی دارید می‌سازید، شما کار خاصی انجام نمی‌دهید.

جدیدی سپس با تذکر چمران صحبتش را متوقف کرد.

یک فوریت طرح «سیاست ها و رویکردهای بودجه سال ۹۴ شهرداری تهران» به تصویب رسید

علیرضا دبیر در جلسه امروز شورای شهر با بیان این مطلب تصریح کرد:‌ سال گذشته حدود ۵۰ روز از برنامه عقب بودیم اما امسال ۴۲ روز نسبت به سال گذشته برای تصویب سیاست های بودجه جلوتر هستیم و نباید این زمان را از دست بدهیم.

وی تاکید کرد: هر سال پیش از نوشتن بودجه سال بعد؛ شهردار تهران سیاست های بودجه را بر اساس سیاست های ابلاغی شورا به مجموعه شهرداری ابلاغ می کند و ضروری است روسای کمیسیون ها نظرات خود را تا روز یکشنبه درباره سیاست های بودجه اعلام کنند.

به گفته رییس کمیسیون برنامه و بودجه‌ بر اساس این طرح شهرداری تهران موظق است لایحه برنامه و بودجه سال ۹۴ خود را با رعایت سیاست ها و رویکردهای مصوب ابلاغی در چارچوب وظایف و ماموریت های قانونی شهرداری و بر اساس برنامه ۵ ساله دوم و با لحاظ کلیه قوانین و مقررات موضوعه و نیز رعایت دستورالعمل های ابلاغی وزارت کشور در شش بخش ارائه نماید.

اظهارات اعضای شورای شهر درباره مترو: از دست‌فروشان تا کارگاه‌های رها شده

در جلسه علنی امروز شورا پس از گزارش مدیرعامل شرکت مترو درباره فعالیت‌های این شرکت احمد حکیمی‌پور رئیس کمیته فرهنگی شورا گفت: ایستگاه‌های مترو از نظر سیما و منظر شهری باید به نحوی باشد که نمای ایرانی- اسلامی را در شهر به نمایش بگذارد و ضوابط آن را رعایت کند.

همچنین درباره معاملات مترو تذکری داده شد که تنها مربوط به مترو نیست بلکه درباره همه زیرمجموعه‌های شهرداری است نباید احساس شود که نظارت در شورا ضعیف است بلکه در سال دوم فعالیت شورای چهارم نظارت شورا به خصوص بر مزایدات و مناقصات شهرداری باید تشدید شود.

مرتضی طلایی نایب رئیس شورا نیز با تکرار تذکر قبلی خود درباره دست‌فروشی در مترو گفت: اگر از حالا که بحث سد معبر و دست‌فروشی در مترو هنوز ساماندهی نشده نتوانیم آن حل را کنیم در آینده این افراد به صورت شبکه‌ای فعالیت می‌کنند و آن وقت دیگر جمع کردن آنها ممکن نیست بنابراین با توجه به حضور حراست و پلیس در مترو از مسئولان می‌خواهم مسئله را به صورت جدی در دستور کار قرار دهند.

محمد مهدی تندگویان نیز درباره کارگاه‌های رها شده مترو تذکر داد و گفت: من قبلاً دو بار درباره برچیده شدن کارگاه‌هایی که پروژه آنها تمام شده تذکر داده‌ام زیرا این فضاها به محل تجمع معتادان و زباله محلات تبدیل شده است.

وی ادامه داد: درباره موضوع قیمت بلیط اینکه ما صرفاً بر اساس قیمت بگوییم ما ارزان‌ترین مترو در دنیا را داریم مقایسه جامع  و کاملی نیست اگر خدمات ما مثل همه متروهای دیگر دنیا است در آن صورت می‌توانیم این مقایسه را در مورد قیمت بلیط نیز داشته باشیم.

تندگویان تصریح کرد: باید در بیان  اینگونه اظهارنظرها بیشتر دقت کنیم زیرا تبعات اجتماعی دارد. مردم همین الان نیز حس می‌کنند بلیط مترو گران است و با بیان این حرف احساس می‌کنند باز هم قصد گران کردن بلیط را داریم.

ممنوعیت ورود موتورسیکلت به بازارهای مسقف محدوده خیابان ۱۵ خرداد

اعضای شورای شهر تهران در یکصدونهمین جلسه شورای شهر تهران یک فوریت چند طرح را به تصویب رساندند.

در ابتدای جلسه هابیل درویشی مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه گزارشی را از عملکرد مترو و تجهیز پله‌های برقی در ایستگاه‌ها از سال جاری ارائه کرد.

پس از ارائه گزارش از سوی درویشی تعدادی از اعضای شورا سوالاتی را از مدیرعامل شرکت مترو داشتند و در ادامه نیز پاسخ‌هایی از سوی مسئولان مربوطه ارائه شد.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با اشاره به میزان کار در متروی تهران گفت: این یک رکورد محسوب می‌شود و قابل احترام است ضمن اینکه تمامی اقدامات انجام شده در مترو ملی و بومی است.

بررسی اعتراض فرمانداری تهران به متن مصوبه «الزام شهرداری تهران به حفاظت عرصه عمارت تاریخی، فرهنگی عین‌الدوله» موضوع دیگری بود که در دستور کار اعضا قرار گرفت و در نهایت از اعضا به پاسخ تهیه شده از کمیسیون شهرداری و معماری رای دادند.

بررسی یک فوریت طرح «سیاست‌ها و رویکردهای بودجه سال 94 شهرداری تهران» بررسی یک فوریت طرح «نصب درهای بازشو ایمنی و دیدگاه‌های مترو» از دیگر موضوعات جلسه امروز شورای شهر بود.

اعضای شورای شهر در پایان جلسه امروز یک فوریت طرح «ممنوعیت ورود موتورسیکلت به بازارهای مسقف محدوده خیابان 15 خرداد» را به تصویب رساندند.

پاسخ اعضای شورای شهر به اعتراض فرمانداری درباره امارت عین‌الدوله

در جلسه علنی امروز شورا بررسی اعتراض فرمانداری به مصوبه شورای شهر درباره الزام شهرداری تهران به حفاظت عرصه امارت تاریخی فرهنگی عین‌الدوله پرداخت، در این راستا رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا گفت: تاریخ مصوبه ما خرداد ماه بوده است و فرمانداری در زمان قانونی اعتراضی به آن نکرده است اما چون مالک زمین بسیار بانفوذ است دوباره به مصوبه شورا اعتراض کرده‌اند. جالب اینجاست که معاون شهرسازی شهرداری نیز در این زمینه با فرمانداری هم‌داستان شده است که این سؤال پیش می‌آید که آیا معاون شهردار می‌تواند علیه مصوبه شورا بایستد و مصوبه شورای معماری منطقه را در مصوبه شورای شهر ارجح بداند.

محمد سالاری در ادامه به ذکر سرگذشت پروژه عین‌الدوله پرداخت و گفت: مالک حقیقی در سال 75 این ملک را به شهرداری منطقه 4 فروخته و شهرداری منطقه در آن زمان بر اساس مصوبه کمیسیون ماده 5 پروانه ساخت 24 طبقه را برای این ملک صادر کرده‌اند که این پروانه با اعتراض اهالی و سازمان میراث فرهنگی ابطال شد.

وی ادامه داد: شهرداری دوباره ملک را تملک کرده و به شرکت سرمایه‌گذاری مسکن واگذار کرده است در سال 89 شهرداری باز قصد داشت به این ملک پروانه بدهد و برای این کار از کمیسیون ماده 5 درباره این ملک استعلام کرد. این کمیسیون که قبلاً کاربری ملک را فرهنگی اعلام کرده بود در جواب استعلام شهرداری مجوز ساخت 8 طبقه روی همکف با سطح اشغال 40 درصد را برای این ملک صادر می‌کند و آن را در پهنه S با کاربری تجاری و اداری با غلبه فرهنگی اعلام می‌کند اما شهرداری منطقه به این مصوبه اعتنایی نمی‌کند و برای این ملک دو پروانه ساخت صادر می‌کند که علاوه بر زیرزمین‌ها 11 طبقه روی همکف با کاربری مسکونی ساخته شود.

وی اضافه کرد: در این مرحله بود که آقای تندگویان به این مجوزها اعتراض کرد از نظر ما شهرداری باید این ملک را که در واقع در جوار امارت اصلی عین‌الدوله قرار دارد را همان زمان تملک امارت به عنوان حریم آن خریداری می‌کرد اما از آن جا که این کار انجام نشده ما درخواست تعدیل مجوز صادره به مصوبات طرح تفصیلی را داریم.

سالاری درباره واکنش میراث نسبت به این ملک گفت: سازمان میراث فرهنگی اول گفته بود که این ملک را تملک کنیم اما بعد با ساخت 10 طبقه با آن موافقت کرد در حال حاضر نیز می‌گوید اصلاً نباید ساختمان در این ملک احداث شود و آقای سلطانی‌فر اخیراً این موضوع را مطرح کرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورا با اشاره به نامه معاون شهرسازی شهرداری به معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری گفت: مالک اعتراض خود را نزد آقای نادری برده و وی نامه وهن‌آلودی به آقای صلاحی نوشته به این مضمون که به شورای شهر ابلاغ کنید مصوبه آنها غیرقانونی است و با توجه به صدور حکم قضایی درباره این ملک تنها مراجع قضایی می‌تواند بر موضوع دخالت کند.

وی با انتقاد از این لحن این نامه گفت: در یک سالی که من در شورا بودم حتی قالیباف هم با شورای اینگونه حرف نزده و جدا از محتوا گفتمان این نامه از اساس غلط است.

علی صابری نیز ضمن اعتراض به طرح این موضوع در صحن شورا گفت: از آنجا که فرمانداری در زمان قانونی نسبت به مصوبه شورا اعتراضی نکرده در نتیجه نمی‌توانیم اکنون این مطلب را اعتراض تلقی کنیم در حالی که از جهت شأن شورا طرح این مسئله در صحن علنی و بررسی آن این شائبه را ایجاد می‌کند که این اعتراض است.

وی خطاب به چمران گفت: شما به عنوان رئیس شورا می‌توانستید به فرمانداری اینگونه پاسخ بدهید که این اعتراض به دلیل گذشتن مهلت قانونی وارد نیست.

مهدی چمران در پاسخ به وی گفت: از نظر آیین‌نامه شورا رئیس شورا نمی‌تواند شخصاً پاسخ فرمانداری را بدهد و باید موضوع در صحن مطرح و درباره آن رأی‌گیری شود.

در ادامه شهردار منطقه 4 به ارائه توضیحاتی درباره تاریخچه امارت عین‌الدوله پرداخت و گفت: این امارت از ابتدا یک زمین 10 هزار متری داشته که به دو زمین 5 هزار متری با دسترسی جداگانه تقسیم می‌شد و مالک حقیقی داشت. در دهه 70 شهرداری در قالب توافقات مرسوم آن زمان با مالک توافق کرد در ازای واگذاری نیمه شمالی ملک که امارت در آن واقع است امتیاز ساخت 25 طبقه مسکونی در نیمه جنوبی را به مالک بدهد.

علیرضا جاوید ادامه داد:از آن جا که ارتفاع 25 طبقه با ارتفاع میانگین منطقه اختلاف داشته خود شهرداری منطقه به رقم خاکبرداری در مرحله فونداسیون عملیات را متوقف کرد بعد از آن این ملک چند بار خرید و فروش شده و در نهایت شرکت سرمایه‌گذاری مسکن که شرکتی دولتی است آن را تملک کرد و برای الزام شهرداری به پایبندی به توافق اولیه به مرجع قضایی شکایت و حکم قطعی برای الزام شهرداری به صدور مجوز ساخت 25 طبقه را دریافت کرد.

وی ادامه داد: شهرداری منطقه در سال 88 این ملک را از شرکت سرمایه‌گذاری مسکن خرید و در دوره قبل و بعد از مدیریت من در شهرداری منطقه از آنجا که این ملک و نیمه جنوبی کاملاً منفک از امارت عین‌الدوله بود مجوز ساخت 10 طبقه به سازمان بازنشستگی و بعد به شرکای مالک خصوصی داده شد و ملک در حال حاضر مالک حقیقی دارد.

شهردار منطقه 4 درباره امارت عین‌الدوله گفت: نیمه شمالی ملک که این امارت در آن واقع است بازسازی و بهسازی شده و در حال حاضر با کاربری فرهنگی تحت عنوان نگارخانه برگ در اختیار سازمان زیباسازی قرار دارد. شهرداری منطقه پروانه مسکونی را به استناد پروانه قبلی صادره و رأی قطعی قضایی و بافت محلی که کاملاً مسکونی است صادر کرده است.

احمد حکیمی‌پور با اعتراض نسبت به طرح موضوع در شورا گفت: طرح مجدد مسائل در شورا نوعی دست انداختن و پیچاندن شوراست، در دوره اول شورا درباره این امارت تصمیم‌گیری شده اما مالکان دوباره با اعمال نفوذ برای آن حکم و رأی گرفتند.

ولی‌الله شجاع‌پوریان گفت: مواردی که در دستور جلسات شورای شهر قرار می‌گیرد طرح، لایحه و یا گزارش است و این مورد اساساً در هیچ یک از این سه بسته نمی‌گنجد علاوه بر این فرمانداری تنها نسبت به مصوبات شورا می‌تواند اظهارنظر کند و اینکه یک شهروند به فرمانداری مراجعه و فرمانده با ما مکاتبه کند و ما موضوع را در دستور جلسه خود قرار دهیم راه جدیدی برای هزاران درخواست شخصی دیگر باز می‌کند. این فرد اگر اعتراض دارد می‌تواند به دیوان عدالت اداری مراجعه کند بنابراین به نظر من موضوع باید از دستور جلسه خارج و اصلاً رأی‌گیری نشود.

چمران در پاسخ به وی گفت: فرمانداری قانوناً می‌تواند اعتراض همه دستگاه‌ها را به شورا ابلاغ کند و شورا هم موظف به پاسخگویی است و از آنجا که فرمانداری این موضوع را مشمول ماده 80 کرده ما باید به آن پاسخ دهیم. در نهایت اعضای شورای شهر با رأی‌گیری به این نتیجه رسیدند که در پاسخ فرمانداری بر اجرای مصوبه پیشین خود درباره امارت عین‌الدوله اصرار بورزند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • جاوید ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    0 0
    من نمیدونم چرا مسئولین ما در هر بخشی فقط قیمت خدماتشون رو با دنیا مقایسه میکنن .مثلا میگن قیمت مترو ارزانه یا بنزین ارزانه و...ولی اینو نمیگن که اونور دنیا اگه همه چیز گرانه در مقابل درآمد مردمشون خیلی بالاست و قدرت خریدشون هم بالطبع بالاست.مقایسه قیمتها با دیگر نقاط دنیا نشان از ساده لوحی و یا مغرض بودن مسئولین هست
  • خوزستانی ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    0 0
    آفرین بر شورا و شهرداری تهران انصافا خیلی کار کردند.. شهرداری در شهرهای ما که.....
  • ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    0 0
    عجب مملکتی داریم ها
  • ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    0 0
    چرا در مورد هزینه پروژه ها به مردم اطلاع رسانی نمی شود ؟؟؟/

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس