در حالی هفتاد و یکمین جلسه شورای شهر تهران امروز برگزار شد که در این جلسه مسجدجامعی در چند نوبت به دوستی معروف به آقای تذکر شورا، تذکر داد و در ادامه اعضای شورا بر پرداخت خسارات شهروندان از سوی شهرداری در طوفان اخیر تأکید کردند.

از تذکر مسجدجامعی به آقای تذکر شورا تا بحران آینده شهر تهران به گزارش گروه اجتماعی مشرق، هفتاد و یکمین جلسه شورای شهر تهران صبح امروز با حضور اکثریت اعضاء و غیبت غلامرضا انصاری، اقبال شاکری، محمد مهدی تندگویان و محمد سالاری برگزار شد.



در این جلسه محمود صلاحی معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران،باقرصاد قائم مقام معاون خدمات شهری شهرداری تهران،احمد صادقی رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران جضور داشتند.

این جلسه رأس ساعت 9 و 25 دقیقه و با قرائت چند از کلام الله مجید توسط حجت الاسلام ناصحی آغاز شد.

آباد: 70 تن زباله پلاستیکی تولید روزانه تهران 30 میلیون دلار می‌ارزد

از تذکر مسجدجامعی به آقای تذکر شورا تا بحران آینده شهر تهرانمعصومه آباد در نطق پیش از دستور خود در ابتدای جلسه علنی امروز شورای شهر گفت: شاید در این هفته که به نام محیط زیست نامگذاری شده بتوانیم مروری دوباره بر رهنمودهای مقام معظم رهبری در اهمیت مسائل محیط زیست داشته باشیم.

وی با ذکر قسمت‌هایی از پیام مقام معظم رهبری به مسئولان درباره اهمیت مسائل زیست محیطی گفت: ایشان فرمودند سیاست برای چیست؟ اقتصاد برای چیست؟ خدمات گوناگون شهری و کشوری برای چیست؟ اصلا پیشرفت کشور برای چیست؟ پیشرفت برای این است که انسانها زندگی سالم و مطلوبی داشته باشند اگر محیط زیست تخریب شد همه اینها باطل خواهد شد اهمیت محیط زیست اینجاست مسئله محیط زیست و منابع طبیعی برای ما مسئله‌ای تجملاتی و درجه دو نیست یک مسئله حیاتی است  و تلاش ما برای توسعه کشور اولویت باید در این بخش باشد.

آباد افزود: سال‌هاست که در شهر پرجمعیت تهران مردم با معضل صنایع و مشاغل مزاحم و آلاینده در محل سکونت خویش مواجه هستند به طوری که با گذر از هر محله‌ای شاهد تعداد زیادی از مشاغل آلاینده و پر سر و صدا هستیم.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت کارخانه دخانیات در محله سلامت گفت: این کارخانه سالیان مدیدی به موجب انتشار بخارات سمی ناشی از فرایند تولید، موجب آلودگی محیط زیست و سلب آسایش شهروندان شده است.

این عضو شورای شهر در توضیح بیشتر گفت: بخارات سمی برخواسته از مراحل خشک‌سازی توتون و تنباکو و همچنین انتشارات ناشی از واکنش‌های فرایند تولید با حضور مواد سرطان‌زا علاوه بر محله سلامت ساکنان محلات هلال‌احمر و مخصوص را نیز طعمه خود ساختند عدم رسیدگی در دراز مدت بیماری‌های دستگاه تنفسی، بروز عفونت گوش میانی‌،بیماری‌های انسداد دستگاه تنفسی و سرطان ریه را به همراه خواهد داشت.

وی با ذکر نمونه دیگر از مشاغل مزاحم  و آلاینده گفت: در دل بافت‌های مسکونی محله طوس (مشیریه سابق) شاهد فعالیت بی‌رحمانه کارخانه سیمان به بیش از 10 هکتار وسعت هستیم که موجب انتشار بسیاری از ریزگردها و آلودگی‌های صوتی و بستری در شهر شده است.

این واحد صنعتی که دیوار به دیوار واحدهای مسکونی در حال برپا کردن زبانه‌های گرد و خاک بر هوای بی‌پناه شهرمان است زمینه‌ساز بروز سرطان شده است.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر مثال‌های دیگری از این بحث را ذکر کرد و گفت: از کارگاه‌های استوک در محله خاورشهر گرفته که از طریق سوزاندن کابل ماشین‌های اوراقی برای استخراج روی و مس و انتشار آلاینده‌های خطرناکی در هوا مشغولند تا کارگاه‌های صنعتی مسگرآباد که برای ساکنین محله مسعودیه مشکلات عدیده‌ای از جمله آلودگی محیط زیست ناشی از پسابها و پسماندهای آلوده، کم آبی و قطعی مکرر برق به وجود آورده است نمونه‌های مشابه بسیار است.

آباد با اشاره به پدیده ریزگردها گفت: این روزها واژه جدیدی به نام ریزگردها به فهرست قاتلان خاموش در شهر اضافه شده حال آن که واژه غریبی برای شهروندان ساکن در حاشیه جنوبی شهر تهران نیست کوره‌های آجرپزی محله دولت‌خواه، اسماعیل‌آباد و خاور شهر با بیش از 1000 هکتار وسعت که اطراف بافت‌های مسکونی را احاطه کرده‌اند علاوه بر آسیب‌های احتماعی و از بین بردن سیما و منظر شهر منشاء انتشار ریزگردها و آلاینده‌های محیطی در سطح محلات تهران است.

وی اذعان داشت: بر اساس اعلام مسئولان این قاتلان خاموش با میانگین سالانه افزایش 10 میکروگرم در متر مکعب می‌تواند میزان مرگ و میر را یک درصد افزایش دهد. در همین حال شاهد هجوم ریزگردهای عربی هستیم که به کشور وارد شده‌اند و یک نهاد و. سازمان نمی‌تواند آن را کنترل کند در حالی که پیش از ما هم کشورهای دیگری هجوم ریزگردها را تجربه و برای آن چاره‌جویی کرده‌اند.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر با طرح سوالی پرسید حال ارگ از ریزگردهای متهم به وارداتی بودن بگذریم سوال من این است آبا انتشار ریزگردها و آلاینده‌های انسان ساز منتج از فعالیت غیر مجاز صنایع داخل حر یم شهری تهران هم توسط هیچ نهاد و سازمانی قابل کنترل نیست؟ چگونه با وجود قانون متقن مجلس شورای اسلامی در زمینه ممنوعیت فعالیت مشاغل و صنایع مزاحم در حریم شهری و همچنین بند 20 ماده 55 قانون شهرداری در راستای حمایت معنوی از مسکن و محل سکونت و حفظ آرامش ساکنان مبنی بر جلوگیری از ایجاد و تاسیس کلیه اماکنی که به نحوی از انحاء موجب بروز مزاحمت برای ساکنان یا مخالف اصول بهداشت در شهر هستند باز هم شاهد اینگونه فعالیت‌ها درتهران هستیم؟

وی در ادامه گفت: از این بحث موارد بسیار است از جوی‌های لجن‌گرفته محلات زیادی از شهر که مامن حیوانات موذی و جوندگان شده تا مصرف بی‌رویه پلاستیک که به گزارش سازمان بازیافت میزان پلاستیک موجود در زباله‌ها حدود 10 درصد برآورد شده است به عبارات دیگر با احتساب تولید روزانه 7 هزار و 500 تن زباله در تهران 70 تن زباله پلاستیکی تولید می‌شود که معادل ارزی آن حدود 30 میلیون و 250 هزار دلار است و در آینده‌ای نه چندان دور به عنوان یک از بحران‌های ملی پای میزهای رنگارنگ مذاکره می‌نشیند.

آباد تاکید کرد: روی صحبت من با دو گروه است گروه اول مردمی که خود مسبب سلب حق داشتن محیط پاک از سایرین می‌شوند و گروه دوم دولتمردانی که در اجرای قانون غفلت ورزیدند.

مسجد جامعی: کارخانه‌های سیمان و دخانیات ظرفیت موزه شدن را دارند

از تذکر مسجدجامعی به آقای تذکر شورا تا بحران آینده شهر تهراندر ادامه جلسه احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی شورای شهر تهران و بویژه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در حوزه کاهش آلودگی هوای تهران، اظهارداشت: پیگیری‌ها و فضاسازی شورای شهر در این زمینه موثر بوده و ما می‌توانیم با نگاه استراتژیک مسائل را حل کنیم.

وی با اشاره به برخی از کارخانجات و صنایع آلاینده در شهر تهران اظهارداشت: ما می‌توانیم این کارخانجات را به موزه تبدیل کنیم.

مسجد جامعی خاطرنشان کرد: کارخانه سیمان با توجه به ساختمان و معماری‌اش ظرفیت موزه شدن را در شهر تهران دارد.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به کارخانه دخانیات و پیگیری‌های انجام شده برای تعطیلی این مجموعه، گفت: این ساختمان نیز به لحاظ معمارانه، ارزش مهمی را دارد و ظرفیت موزه شدن را دارد و ما می‌توانیم آن را به موزه سلامت تبدیل کنیم چرا که ایجاد این موزه در سطح شهر نیاز است.

وی در ادامه جلسه به برگزاری مراسم تقدیر از مادران شهدای گمنام تحت عنوان (مادران چشم به راه) از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، گفت: طی روز گذشته از 600 تا 650 نفر از این مادران تقدیر شد که این کار ارزشمندی بود که از سوی شهرداری انجام گرفت.

از تذکر به نحوه رسیدگی به سوال از شهردار تا نطق‌های خارج از دستور

در ادامه جلسه شورای شهر تهران، مسجد جامعی فرصتی را به اعضاء داد تا تذکرات خود را مطرح کنند و در ابتداء  اسماعیل دوستی با تذکر نسبت به نطقه خارج از دستور عبدالمقیم ناصحی و الهه راستگو گفت: ما هم بلدیم درباره امام زمان (عج) و جوانان صحبت کنیم اما به رقم ارداتی که به آقای ناصحی دارم نطق این بزرگوار و خانم راستگو خارج از دستور و خلاف آئین‌نامه بود.

ناصحی نیز ضمن پوزش از طولانی شدن نطق خود گفت: من از مسجدجامعی خواستم در آستانه نیمه‌شعبان چند کلمه‌ای در تبریک این مناسبت صحبت کنند و گفتم اگر لازم است در فرصت دیگری این کار را انجام دهند اما ایشان تاکید داشتند که این صحبت امروز انجام شود. اما حرف آقای دوستی کاملا درست است وعذرخواهی می‌کنم.

در ادامه علی صابری با اشاره به بازدید اخیر خود از شهرک اکباتان گفت: در این شهرک  و مناطق مشابه آن هیات مدیره ساختمان‌ها و شهرک اداره کننده همه امور از جمله رسیدگی به فضای سبز هستند و به صورت کاملا سلسله‌مراتبی و ضابطه‌مند انتخاب می‌شوند. تمایل مردم نیز به ویژه در این شهرک نسبت به هیات مدیره‌ها بیش از شورایاری‌ها است زیرا آنان شورایاری را نماینده شهرداری و علیه خود می‌دانند در حالی که هیات مدیره را از خود می‌دانند.

وی ادامه داد: به همین جهت پیشنهاد می‌کنم حتی اگر لازم است در این قبیل مناطق شورایاری نداشته باشیم زیرا نداشتن شورایاری از تضعیف آن بهتر  است.

مهدی چمران نیز تذکری نسبت به عملکرد سازمان نظام مهندسی مطرح کرد و گفت: نظام مهندسی در شهر نقش مهمی دارد به ویژه در حوزه نظارت بر ساخت و ساز که متاسفانه هنوز شاهد نظارت واقعی نیستیم از سوی دیگر مهندسان نامه‌هایی در اعتراض به عملکرد نظام مهندسی نوشته‌اند زیرا نحوه توزیع پروژه‌ها بین مهندسان وشرکت‌های مشابه مشخص نیست که بر اساس چه ضابطه‌ای صورت می‌گیرد و مهندسان نسبت به این روش توزیع اعتراض دارند همچنین وقتی مردم برای اخذ پروانه ساخت و ساز مراجعه می‌کنند شهرداری هزینه مهندس ناظر را همان ابتدا به صورت یکجا از آنان دریافت می‌کنند اما به تدریج و طی سالیان متمادی به مهندسان ناظر پرداخت می‌کند و از نظر مهندسان مشخص نیست که این پول هنگفت صرف چه کاری می‌شود.

وی با بیان اینکه نظام مهندسی از اصول ساخت و ساز صحیح در شهر است تاکید کرد: لازم است این سازمان نیز با اصول درست اداره شود ما یک بار دخالت این سازمان در روند ساخت و ساز را تعطیل کردیم و گفتیم شهروندان لازم نیست به نظام مهندسی مراجعه کنند اکنون نیز دوباره هشدار می‌دهیم و از مسئولان این سازمان درخواست اصلاح رویه‌ها را داریم.

از تذکر مسجدجامعی به آقای تذکر شورا تا بحران آینده شهر تهرانمجتبی شاکری نیز با اشاره به دغدغه ائمه جمعه در سخنان خود نسبت به مسئله حجاب و عفاف گفت: لایحه حجاب و عفاف که دارای بیش از 300 بند است و تکلیف بیش از 25 دستگاه ذی‌مدخل را روشن می‌کند در دولت قبل ابلاغ نشد و نمی‌‌دانم در این دولت ابلاغ شده است یا خیر اما می‌توانیم آن را در دستور کار شورا قرار دهیم و بندهای مربوط به وظایف شهرداری را بررسی و ابلاغ کنیم.

وی همچنین با انتقاد از آموزش موسیقی در فرهنگسراها و سراهای محلات گفت: اخیرا صحبت‌هایی در این خصوص مطرح شد که از نظر ما استفاده از موسیقی انقلابی و ارزشی در فرهنگسراها و سراهای محلات پسندیده است اما تبدیل این مراکز به آموزشگاه‌های موسیقی اصلا به صلاح شهرداری نیست لذا دوستان در اظهارنظرهای خود دقت کنند تا شاهد عکس‌العمل از سوی شهروندان نباشیم.

شاکری همچنین با تذکر به عملکرد هیات رئیسه شورا گفت: درخواست رعایت آئین‌نامه شورا داریم زیرا دستور جلسات باید 48 ساعت قبل به دست ما برسد در حالی که دستور جلسه امروز ساعت 4 بعد از ظهر دیروز به دست ما رسید و لایحه‌ای با جزئیات و هم مثل لایحه روابط تشکیل شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی در دستور قرار دارد که ما موفق به روخوانی آن هم نشدیم چه برسد به بررسی دقیق بنابر این پیشنهاد خروج این لایحه از دستور جلسه امروز را دارم.

این عضو شورای شهر با اشاره به طرح سوال یکی از اعضای شورا از شهردار در جلسات اخیر گفت: لازم است در شورا نیز مانند مجلس شورای اسلامی به صورت جمعی رای‌گیری کنیم که آیا مجموعه اعضا از پاسخ شهردار به سوال قانع شده‌اند یا خیر و تنها فرد سوال‌کننده در این خصوص نظر ندهند.

از تذکر مسجدجامعی به آقای تذکر شورا تا بحران آینده شهر تهراناحمد حکیمی‌پور نیز در تذکر نسبت به عملکرد هیات رئیسه شورا گفت: ترتیب دستور جلسات باید به نحوی باشد که در صورت معوقه جلسه قبل نسبت به دستورات جدید مقدم باشند. مگر اینکه دستوری فوری داشته باشیم و آن هم آداب خاص خود را دارد همچنین خواهشمندم تذکراتی که مربوط به دستور جلسه نیست در آخر جلسه یا در فرصتی در میانه جلسه مطرح شود زیرا در حال حضار عملا وقت جلسه به نطق‌های کوتاه پیش از دستور می‌گذرد.

احمد مسجد جامعی رئیس شورا در پاسخ برخی از تذکرات گفت: درباره زمان جلسه باید بگویم که معمولا جلسه پس از ساعت مقرر ادامه می‌یابد و عملا 3 ساعت وقت قانونی جلسه پر می‌شود در خصوص نطق‌های خارج از دستور نیر باید بگویم که توضیحات خانم راستگو کاملا درست بود و اقای ناصحی نیز بنا به مناسبت صحبت کردند که البته قدری طولانی شد اما سه نطق ده دقیقه‌ای در حدی نیست که بخواهیم تذکر بدهیم اما بعضی از دوستان به تذکر آئین‌نامه‌ای علاقه دارند؟

استفاده از کاغذهای گلاسه در شهرداری ممنوع شد

در ادامه جلسه محمود صلاحی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه‌ای شهری شهرداری تهران پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به آماده شدن لایحه (الزام شهرداری تهران به تهیه و ارائه لایحه چگونگی تدوین سیاست‌ها، راهکارها و برنامه‌های عملیاتی به منظور تحقق  منویات مقام معظم رهبری) مصوب یکم بهمن 92 شورای شهر تهران اظهار داشت: این لایحه به زودی به شورای شهر ارسال خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان هفته این کار انجام شود.

وی تصریح کرد: در تدوین لایحه اشاره شده تاییدات، تاکیدات و تذکرات مقام معظم رهبری کاملا دیده شده است و در واقع لایحه اشاره شده براساس فرمایشات مقام معظم رهبری تدوین شده است.

صلاحی گفت: ساماندهی و نظام‌بخشی ساخت و سازها براساس معماری ایرانی‌اسلامی، ساماندهی وضعیت پسماندها، آمادگی حفاظت از محیط زیست، حفظ باغات و توسعه فضای سبز، شفاف‌سازی مالی و جلوگیری از ریخت و پاش‌ها و همچنین توسعه حمل و نقل از جمله سرفصل‌هایی است که در تدوین لایحه (الزام شهرداری تهران به تهیه و ارائه لایحه چگونگی تدوین سیاست‌ها، راهکارها و برنامه‌های عملیاتی به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری) دیده شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه‌ای شهری شهرداری تهران تاکید کرد: به دستور قالیباف شهردار تهران استفاده از کاغذ‌های گلاسه در تمام بخش‌ها از جمله نشریات ممنوع شده است.

در ادامه جلسه علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به صحبت‌های صلاحی اظهار داشت: امیدواریم هر طرح و لایحه‌ای که در شورا بررسی می‌شود براساس برنامه 5ساله دوم شهرداری تهران باشد.

وی افزود: بنده از آقای صلاحی و همکارانش می‌خواهم که لایحه (الزام شهرداری تهران به تهیه و ارائه لایحه چگونگی تدوین سیاست‌ها، راهکارها و برنامه‌های عملیاتی به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری) براساس برنامه 5ساله دوم شهرداری تهران به شورا ارسال کنند.

در ادامه جلسه محسن پیرهادی عضو کمیسیون نظارت شورای شهر تهران اظهار داشت: تمام لوایح و طرح‌ها که قرار است در شورای شهر به تصویب برسد باید براساس فرمایشات مقام معظم رهبری به عنوان سند فرادستی باشد چراکه فرمایشات مقام معظم رهبری به عنوان سند فرادستی تلقی می‌شود.

اعضاء شورای شهر تهران: خسارات ناشی از طوفان باید به شهروندان پرداخت شود

صلاحی در ادامه جلسه از اقدامات انجام شده توسط شهرداری تهران در پی وقوع توفان شدید در روز دوشنبه به تاریخ 12 خرداد 93 ارائه کرد.

وی افزود: این حادثه حدود ساعت 17 و 15 دقیقه و به طور ناگهانی و غیرمنتظره و متاسفانه بدون اطلاع هواشناسی در شهر تهران صورت گرفت.

صلاحی تصریح کرد: البته سازمان هواشناسی برای شهر تهران بادهای نسبتا شدیدی را پیش‌بینی کرده بود اما هیچگاه فکر نمی‌کرد که این بادها تبدیل به توفان شود و متاسفانه هشداری را نیز برای آمادگی شهروندان نداده بود.

وی خاطرنشان کرد: از زمان وقوع توفان به تدریج بر سرعت آن افزایش پیدا کرد که خساراتی را در 22 منطقه تهران به وجود آورد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه‌ای شهری شهرداری تهران گفت: این حادثه در 50 سال گذشته سابقه نداشته است ضمن اینکه طبق قوانین و مقررات خسارات غیرمترقبه باید از سوی دستگاه‌های مسئول و دولتی برآورده شود که ما نیز به زودی گزارش برآورد خسارات به شهروندان و شهر را آماده و در اختیار استانداری قرار خواهیم داد.

وی افزود: در زمان وقوع توفان در تهران 320 مورد عملیات آتشنشانی از سوی سازمان مربوطه صورت گرفته است که جای بسی تقدیر و تشکر دارد.

صلاحی بیان داشت در پی وقوع توفان در شهر تهران 2560 اصله درخت شکسته و یا از ریشه درآمده‌اند که این آمار در 22 منطقه تهران متفاوت بوده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه‌ای شهری شهرداری تهران تصریح کرد: در پی وقوع توفان 91 تابلو و 28 چراغ راهنمایی سقوط، 83 خودرو آسیب، 10 دکل مخابرات سقوط و همچنین 219 بنر و پرچم به پایین افتاده بودند.

وی گفت: دو المان، 9 داربست، 22 تیربرق و 28 مورد ریزش دیوار و همچنین 3 مورد خرابی سقف در این حادثه صورت گرفته است.

صلاحی در ادامه جلسه با اشاره به آمار مجروحان و کشته‌گان در پی توفان در شهر تهران گفت: 5 نفر در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند و بالغ بر 80 نفر از شهروندان از جمله 63 نفر مرد و 17 نفر خانم در این حادثه دچار مجروحیت و جراحت شدند.

وی در پایان گفت: به زودی نحوه پرداخت خسارت به شهروندان اعلام خواهد شد.

حافظی: هفت میلیون نفر در جهان دچار مرگ زودرس آلودگی هوا شده‌اند

از تذکر مسجدجامعی به آقای تذکر شورا تا بحران آینده شهر تهرانرحمت‌الله حافظی در جلسه امروز شورای شهر  گفت: طبق‌ آمار سازمان بهداشت جهانی در سال 2012 هفت میلیون نفر در جهان دچار مرگ زودرس آلودگی هوا شده‌اند به دلیل اینکه اعضای شورا دو شعبه را برای رسیدگی به موضوع صنایع و مشاغل مزاحم و آلاینده برگزیده‌اند که هر دو زیر مجموعه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری هستند بدین وسیله اعلام می‌کنم که ما 400 پرونده راکد از شکایت مردمی در این زمینه داریم که در دستور کار قرار گرفته و به زودی گزارش بررسی آنها را به صحن ارائه می‌دهیم.

وی ادامه داد: همچنین فردا قرار است به همراه 10 عضو شورا از خط تولید اسکانیا بازدید کنیم که این بازدید کارشناسی و منتقدانه است زیرا به رغم ضرورت حمایت از محصولات تولید داخل، اشتغال و جلوگیری از خروج ارز انتظار داریم این مجموعه سلامت مردم را در اولویت قرار دهد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به بحران کمبود آب در شهر تهران گفت: سرانه مصرف آب روزانه در کشور ما دو برابر دنیا است.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران از حادثه طوفان در جلسه شورا

هواشناسی خبر نداده بود/ دولت مسئول پرداخت خسارات طوفان تهران است

احمد صادقی در ادامه جلسه علنی امروز شورای شهر به ارائه گزارشی از جزئیات حادثه طوفان دوشنبه گذشته پرداخت.

وی گفت: در ساعت 17.15 دقیقه عصر روز دوشنبه ما به صورت ناگهانی و غیر منتظره از طریق دوربین‌های خود وزش باد شدید را مشاهده کردیم و طی تماس با سازمان هواشناسی به ما اعلام شد که این توده هوای ناپایدار است و بارندگی خفیف در پی دارد اما از قبل چیزی به ما ابلاغ نشده بود.

مسئولان این سازمان در بررسی‌های بعدی مبدا باد را قبل از ساوه اعلام کردند و گفتند توده در آنجا شکل گرفته و با سرعت 118.8 کیلومتر بر ساعت به نقطه اوج خود رسید.

وی ادامه داد: کمیته تخصص طوفان در پی این حادثه در وزارت راه وشهرسازی تشکیل شده است که گفته‌اند  که امکان پیش‌بینی طوفان را ندارند اما امکان دیده‌بانی را دارند و می‌توانستند محل شکل‌گیری توده و مسیر طوفان را به ما هشدار بدهند.

صادقی افزود: اوج سرعت طوفان و بیشترین میزان تلفات در مناطق مرکزی شهر بوده است دبیران و کارشناسان ستادهای مدیریت بحران مناطق بلافاصله گزارش خسارات و تلفات وارده را ارائه دادند و به حالت آماده‌باش درآمده و همه امکانات ستاد مدیریت بحران در داخل و خارج شهرداری فعال شد.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران اضافه کرد: با وجود گزارش بیش از هزار مورد قطعی برق و از مدار خارج شدن 19 پست فشار قوی با همکاری شرکت برق اوضاع به سرعت تحت کنترل درآمد و در ساعت 12 شب هیچ قطعی برقی نداشتیم قطعی آب که در بعضی مناطق ایجاد شده بود نیز در روز بعد برطرف شد و طی این مدت آب آشامیدنی با تانکر آب‌رسانی شد.

صادقی درباره میزان خسارات و تلفات وارده گفت: 5 مورد فوتی و 81 مورد جراحت داشتیم که از این میزان 64 مجروح مذکر و 17 مجروح مونث داشتیم همچنین 2 هزار و 560 مورد شکستگی درخت، 13 سقوط دکل برق و مخابرات، سقوط 109 تابلو، 128 مورد خسارت خودرو داشتیم. همچنین از 505 مورد حادثه رسیدگی شده توسط آتش‌نشانان در آن روز 320 مورد مربوط به طوفان بوده است مرکز عملیات اضطراری سازمان (eoc) نیز بلافاصله فعال شد و در طی روزهای بعد و به ویژه مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) فعال باقی ماند.

وی با اشاره به برخی آمار تاریخی گفت: این طوفان در 65 سال گذشته بی‌سابقه بوده و هر 200 سال یکبار طوفانی با این سرعت رخ می‌دهد در مورد طوفان روز جمعه نیز من در منزل بودم که از کرج تماس گرفتند و گفتند طوفان در راه است بلافاصله با صدا و سیما اعلام کردیم و خبر زیرنویس شد که همین هشدار 25 دقیقه قبل از طوفان باعث شد تلفات جانی نداشته باشیم و فقط دو سه مورد مصدوم داشتیم که در محل مداوا شدند.

صادقی با تکذیب سخنان مسئولان سازمان هواشناسی گفت: این که می‌گویند با ما تماس گرفته و از قبل وقوع طوفان را گزارش داده‌اند صحیح نیست و اطلاع‌رسانی هواشناسی در حد اطلاعیه که بعد از طوفان فکس شده است.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه ما 6 نوع باد داریم که هر کدام اقداماتی خاصی را می‌طلبد گفت:‌باد با سرعت 75 کیلومتر و باد با سرعت 300 کیلومتر در ساعت هر دو شدید هستند اما در مورد اول هیچ اقدامی بر ما مترتب نیست در حالی که در مورد دوم باید کل شهر را تخلیه کنیم همچنین در سال‌های اخیر طوفانی با همین سرعت در ایالات آمریکا رخ داده که تلفات آن چندین برابر طوفان تهران بوده است.

وی اظهار داشت: طبق ماده 13 قانون تشکیل ستاد مدیریت بحران کشور دولت موظف است خسارت ناشی از این گونه حوادث را بپردازد.

اعضای شورای شهر درباره حادثه طوفان هفته گذشته؛طوفان زنگ خطر برای زلزله بود/ درختان حادثه ساز مشخص و ایمن سازی شوند

در جلسه علنی امروز شورای شهر بعد از ارائه گزارش معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری و نیز رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران درباره جزئیات وقایع طوفان هفته گذشته، اعضای شورا به اظهار نظراتی در این خصوص پرداختند.

از تذکر مسجدجامعی به آقای تذکر شورا تا بحران آینده شهر تهراناسماعیل دوستی با انتقاد از عملکرد شهرداری گفت: جمع آوری درختان شکسته بر اثر طوفان هنر نیست، بلکه وظیفه ذاتی شهرداری است. هنر شهرداری و ستاد مدیریت بحران، کار اورژانسی در موقع بحران و اطلاع رسانی قبل از وقوع حادثه است.

وی ادامه داد: ناهماهنگی بین شهرداری و ستاد مدیریت بحران کشور کاملا محسوس است. آقایان در جریان حادثه طوفان نبوده و در عمل انجام شده قرار گرفته اند و تنها کاری که کرده اند، این بوده که معاونت خدمات شهری را برای جمع آوری درختان شکسته فرا بخوانند!

از تذکر مسجدجامعی به آقای تذکر شورا تا بحران آینده شهر تهرانالهه راستگو نیز با تاکید بر ضرورت ایمن سازی گفت: ایمن سازی باید به یک رویه همیشگی در زندگی شهری تبدیل شود و این درسی است که ما از طوفان هفته گذشته آموختیم. در بسیاری موارد گزارش سقوط مصالح نامرغوب به کار رفته در نمای ساختمان ها را دریافت کردیم که موجب جراحت و در بعضی موارد فوت شهروندان شد. در نتیجه نظارت بر ساخت و ساز و نقش مهندسان ناظر در پیشگیری از وقوع چنین حوادثی روشن است.

محمد حقانی نیز با قدردانی از عملکرد مدیریت شهری در مدیریت طوفان گفت: درست است که جمع آوری درختان شکسته و بازگرداندن شهر به حالت عادی وظیفه ذاتی شهرداری است، اگر مسئولان شهرداری نیم ساعت بیشتر در انجام وظیفه تاخیر می کردند، اوضاع از کنترل خارج می شد و ترافیک وحشتناک و سایر مشکلات شهر را در بر می گرفت.

از تذکر مسجدجامعی به آقای تذکر شورا تا بحران آینده شهر تهرانعلی صابری نیز با تاکید بر ضرورت پیش بینی سازوکار حقوقی رسیدگی به حوادث غیرمترقبه گفت: برای شهروندان باید این مسئله را روشن کنیم که اگر در حین عبور از خیابان سنگی از آسمان بر سرشان افتاد، به کجا باید مراجعه و درخواست غرامت کنند.

از تذکر مسجدجامعی به آقای تذکر شورا تا بحران آینده شهر تهرانعبدالحسین مختاباد نیز ضمن تکرار تذکر پیشین خود درباره ضرورت نظارت جدی بر فعالیت های ساخت و ساز در سطح شهر، در پاسخ به تذکر مجتبی شاکری درباره آموزش موسیقی در فرهنگسراها گفت: شهرداری یک نهاد اجتماعی است و وظیفه دارد در سطح شهر سالن برگزاری کنسرت بسازد و زمینه آموزش موسیقی را در اماکن زیرمجموعه خود فراهم کند. چرا که بسیاری از خانواده ها استطاعت ثبت نام فرزندان خود در کلاس های خصوصی آموزش موسیقی را ندارند و اصلا کیفیت آموزش در این کلاس ها مشخص نیست. بنابراین رئیس سازمان فرهنگی هنری نمی تواند یکباره با یک بخشنامه، 400- 300 نفر مدرس موسیقی در فرهنگسراها و سراهای محلات و هنرجویان آنان را بلاتکلیف کند.

از تذکر مسجدجامعی به آقای تذکر شورا تا بحران آینده شهر تهرانمحسن سرخو نیز با اشاره به سقوط بیش از 2500 درخت در حادثه طوفان گفت: باید از اکنون به فکر پیشگیری از تکرار این حادثه باشیم و معاونت خدمات شهری و سازمان پارک ها درختان با احتمال سقوط در حادثه ای مشابه را مشخص کنند و تمهیدات لازم را برای جلوگیری از این اتفاق بیندیشند.

وی با بیان اینکه حادثه طوفان هفته گذشته زنگ خطری برای خطرات ناشی از حوادث بزرگتر بود، گفت: باید فکر جدی برای زلزله در صورت فعال شدن یکی از سه گسل اصلی تهران که قابلیت ایجاد زلزله بالاتر از 7 ریشتر را دارند، بکنیم. مهمترین کانون های خطر در صورت بروز زلزله،‌ بیمارستان ها و مدارس هستند که متاسفانه ساختمان اغلب آنها حدود 70- 60 سال عمر دارد و باید فکری برای این موضوع بکنیم.

در ادامه، رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به ضرورت هماهنگی بیشتر بین این نهاد و شهرداری تهران گفت: ما از وزیر کشور، رئیس ستاد مدیریت بحران کشور، استاندار و .... بارها دعوت کرده و با آنان جلسه داشته ایم که لازم است تعاملات مشابهی بین شهرداری و ستاد مدیریت بحران شهر تهران ایجاد شود.

احمد صادقی ادامه داد: وقتی آلارم هشدار را به مسئولان ذی مدخل در ستاد مدیریت بحران در زمان طوفان فرستادیم، همه به موقع به مرکز فرماندهی آمدند و کمیته های تخصصی ظرف کمتر از یک و نیم ساعت اقدامات خود را شروع کردند. همچنین از طریق صدا و سیما و رسانه ها، اطلاعات لازم درباره اقدامات ضروری در صورت تکرار طوفان را به مردم انتقال دادیم.

در ادامه احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر گفت: اگر در حالت عادی در شهر اتفاقی برای شهروندی رخ بدهد، مسئولیت پرداخت خسارت ناشی از آن بر عهده شهرداری است. اما باید بررسی شود که آیا در صورت بروز خسارت ناشی از حوادث غیرمترقبه، باز هم شهرداری مسئول جبران خسارت است؟

وی تاکید کرد: اعتبار لازم برای جبران خسارات وارده به شهروندان در حادثه طوفان در بودجه شهرداری و دولت رقم بزرگی نیست، اما پرداخت آن به شهروندان، نشانگر احترامی است که مسئولان برای حقوق شهروندی قائل هستند.

در جلسه شورای شهر؛یک فوریت طرح ساماندهی اسناد املاک و مستغلات شهرداری رای نیاورد

در جلسه امروز شورای شهر، یک فوریت طرح «ساماندهی اسناد املاک و مستغلات شهرداری تهران و موسسات تابعه» بررسی شد.

در این راستا، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در مخالفت با یک فوریت طرح  گفت: در تبصره های بودجه 93 کشور، شهرداری موظف به گرفتن سند برای اماکن است.دیگر چه دلیلی برای یک فوریت دارد؟

از تذکر مسجدجامعی به آقای تذکر شورا تا بحران آینده شهر تهرانعلیرضا دبیر با بیان این مطلب افزود: نکته در مورد تبصره این طرح است که در آن نوشته شده: « اعتبار مورد نیاز از محل سرجمع اعتبارت نقدی بودجه سال 93 شهرداری تخصیص داده می شود.» از کدام ردیف بودجه باید تامین شود؟ ردیف مترو؟

وی با اشاره به اینکه این طرح جزو مواد برنامه 5 ساله دوم شهرداری است، بیان داشت: اگر این طرح مربوط به ساماندهی املاک شهرداری بود، طرح خوبی بود و یک فوریت داشت. اما این طرح ساماندهی اسناد شهرداری است و هیچ فوریتی ندارد.

حبیب کاشانی نیز از مخالفان یک فوریت طرح بود. اما عباس جدیدی و احمد دنیامالی از یک فوریت آن دفاع کردند.

در ادامه جلسه، طرح مذکور به رای گذاشته شد و از 22 نفر عضو حاضر شورا تنها 10 نفر اعلام موافقت کردند تا این طرح به صورت عادی در دستور کار شورا قرار گیرد. در ماده واحده طرح مذکور آمده بود: شهرداری تهران (سازمان املاک و مستغلات) با توجه به ماده 27 ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 93 کل کشور موظف است نسبت به پیگیری و صدور اسناد تک برگ برای کلیه املاک و مستغلات شهرداری و سازمانها و شرکت های تحت پوشش تا پایان سال جاری اقدام نماید و گزارش آن را به شورا ارائه کند.

در جلسه امروز، اسماعیل دوستی که که در شورا به آقای تذکر

معروف شده است تذکراتی را به رئیس شورای شهر تهران داد که ادامه مسجد جامعی به هر یک از تذکرات وی پاسخ داد  و در واقع به وی اعلام کرد که هر سخن جا و مکانی دارد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    0 0
    اجب..............
  • دوست ناشناس ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    0 0
    عجب نه اجب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس