در جلسه امروز شورای شهر تهران به موضوعات زیادی از جمله حساسیت قالیباف روی تخلفات در شهر، سرقت و زورگیری در محله ده‌ونک، توزیع کارت‌های جشن طلاق در تهران و تخریب و ساخت ‌و ساز در باغات کن اشاره شد.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، شصت و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز با حضور 24 نفر از اعضا برگزار شد.



عباس جدیدی
، هادی ساعی، تندگویان، شجاع پوریان، قناعتی، انصاری و سالاری از جمله اعضای بودند که در ابتدا جلسه غیبت داشتند که با گذشت دقایقی از جلسه حاضر شدند.


از سرقت و زورگیری در محله ده‌ونک تا توزیع کارت‌های جشن طلاق در تهراندر ابتدا جلسه محمد حقانی تذکری را به شهردار منطقه 5 و در خصوص تغییر کاربری بوستان مادر داد.

 



حقانی: کاهش فضای سبز در دو دهه اخیر نگران‌کننده است


 

وی تصریح کرد:این قطعه زمین در خیابان آیت‌الله کاشانی شمال شرق منطقه 5 چسبیده به شهرداری منطقه 5 است.

حقانی افزود: بنده تذکری را هفته‌های گذشته مطرح کردم و انتظار داشتیم که کار در این زمین متوقف شود.

عضو شورای شهر تهران گفت: بنده جلسه‌ای را در هفته‌های گذشته با شهردار تهران داشتم و قالیباف فورا دستور رسیدگی را به شهردار منطقه 5 داد که در نهایت جلسه‌ای را هم با شهردار منطقه 5 داشتم که در آن جلسه مسائل و مواردی را خدمت وی مطرح کردم اما پاسخ‌هایی را که شهردار منطقه داد بنده را قانع نکرد و بنده تقاضا دارم عملیات خاک‌برداری در این محل متوقف شود.

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، تصریح کرد: حدود 13 قطعه زمین در منطقه اشاره شده وجود دارد که بر اساس مصوبه کمیسیون ماده 5 در سال‌های 72 و 73 قرار شد اختصاص به فضای سبز پیدا کند که در چند سال اخیر شهرداری تهران قطعاتی از این زمین را فروخته است.

حقانی خاطرنشان کرد: در سال 87 و در طرح جامع مصوبه شورای عالی شهرداری و معماری قطعه زمین اشاره شده به G11 تصویب شد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: بنده از شهردار تهران و شهرداری منطقه 5 تقاضا دارم عملیات خاک‌برداری در این منطقه متوقف شود چرا که در دو دهه اخیر فضای سبز در تهران به شدت کاهش پیدا کرده است و این موضوع نگران‌کننده است.

حقانی تأکید کرد: کمیسیون ماده 5 نمی‌تواند قبل از تأمین نیازهای پیش‌بینی شده فضای پیش‌بینی شده برای خدمات را به کاربری دیگری تغییر بدهد و در واقع تغییر کاربری G112 به M و R غیرقانونی است.

 

تذکر اعضای شورای شهر نسبت به ساخت و ساز در باغات کن:

چیزی از باغات کن باقی نمانده است


 

از سرقت و زورگیری در محله ده‌ونک تا توزیع کارت‌های جشن طلاق در تهراناقبال شاکری در جلسه علنی صبح امروز شورا در این خصوص، گفت: باغات منطقه 5 در محدود سیمون بلیوار و جنت‌آباد شمالی مورد تاخت و تاز کارهای غیرقانونی و غیر فرهنگی واقع شده است و شهرداری منطقه 5 به رغم تلاش‌هایی که برای جلوگیری از این اتفاقات انجام می‌دهد، اما گاهی واقعا کاری از دستش بر نمی‌آید.

وی ادامه داد: بسیاری از این باغات به باغچه‌ها تبدیل شده و ساخت‌ و سازهای شبانه یکی دو تپه مور هجوم قرار داده است و چیزی از این باغات باقی نمانده است.

شاکری هشدار داد: در چند نقطه از منطقه 5 فعالیت‌های حاشیه‌ای و زیرزمینی در حال ایجاد است که باید جلوی آن گرفته شود.

در ادامه ریئس شورای شهر با بیان اینکه در منطقه 5 ، 600 هکتار باغ وجود دارد گفت: بیش از یک چهارم این مساحت در محله کن قرار دارد که حفظ و نگهداری این مجموعه نیازمند طرح جامع و ویژه‌ای است. این طرح در طرح جامع و تفصیلی پیش‌بینی شده اما باید سازوکار اجرای آن را فراهم کنیم.

از سرقت و زورگیری در محله ده‌ونک تا توزیع کارت‌های جشن طلاق در تهراناحمد مسجد جامعی ادامه داد: در حال حاضر زمین بایر از زمین مشجر گرانتر است و صاحبان باغات ترجیح می‌دهند زمینشان عاری از درخت باشد. درحالی که باید کاری کنیم تا این موضوع معکوس باشد و سازوکاری برای حفظ باغات تهران که کاهش شدیدی یافته ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه دو سه روز پیش پل روی رودخانه کن که مصالح از آن برای ساخت‌وساز به باغات منتقل می‌شد را تخریب کرده‌اند، گفت:‌ خواهشمندم آقای حقانی گزارشی ویژه باغات کن به سمع شورا ارائه دهند.

اعضاء شورای شهر تهران در ادامه جلسه امروز به عضویت تهران در مجمع جهانی شهرهای اسلامی رأی مثبت دادند.

در جلسه علنی امروز شورای شهر دو فوریت و متن طرح عضویت تهران در مجمع جهانی شهرهای اسلامی تصویب شد.

پس از تصویب دو فوریت این طرح با 18 رأی مثبت متن آن نیز به تصویب شورا رسید. در ماده واحده این مصوبه آمده است: (به منظور ارتقای جایگاه تهران در سطح محلی و منطقه‌ای و تحقق منویات مقام معظم رهبری درباره معماری ایرانی و اسلامی و به منظور اشاعه این سبک معماری در سایر کشورهای دنیا شهرداری تهران موظف است ظرف مدت 2 ماه از تصویب این طرح تمهیدات لازم برای عضویت تهران در مجمع جهانی شهرهای اسلامی را فراهم کند.

 

با تصویب یک فوریت طرحی در شورای شهر تهران:

خانه بوشهری‌ها خانه خلیج‌فارس می‌شود


 

اعضاء شورای شهر تهران در ادامه شصت و دومین جلسه بررسی یک فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به تملک خانه میراثی موسوم به بوشهری‌ها در خیابان لاله‌زار واقع در محدوده منطقه 12 شهرداری تهران و نامگذاری آن به نام خانه خلیج‌فارس» را در دستور کار خود قرار دادند.

از سرقت و زورگیری در محله ده‌ونک تا توزیع کارت‌های جشن طلاق در تهران احمد حکیمی‌پور به عنوان مخالف تصویب یک فوریت، گفت: در تهران 9 هزار بنای تاریخی وجود دارد که 360 بنا از ارزشمندترین آنها احصاء شد به همین دلیل باید برای تملک این خانه‌ها اولویت‌بندی و میزان بودجه شهرداری برای این کار مشخص و جایگاه سازمان میراث فرهنگی نیز روشن شود.

وی ادامه داد: در مورد برخی از این بناها مثل همین خانه بوشهری‌ها که معین‌التجار سازنده آن است نیازی به تملک توسط شهرداری نیست زیرا برخی از خیرین بوشهری برای تملک اعلام آمادگی کردند.

علی صابری تأکید کرد: در خانه‌های میراثی باید المان‌های محلی مانند غذا و موسیقی محلی به نمایش گذاشته شود.

از سرقت و زورگیری در محله ده‌ونک تا توزیع کارت‌های جشن طلاق در تهراناحمد دنیامالی گفت: باید کلیه املاک ارزشمند، میراثی، تاریخی و خانه‌های بزرگان را مشخص کنیم و کسب اولویت‌بندی نحوه تملک و حفاظت از آنها را در برنامه 5 ساله مشخص کنیم.

وی ادامه داد: در جریان خرید این خانه‌ها دلالان ورود پیدا می‌کنند که این باعث افزایش هزینه تمام شده می‌شود به همین دلیل باید فرایندی را برای تملک و بهره‌برداری این املاک مشخص کنیم همچنین تنها شهرداری نباید موظف به حفاظت از این خانه‌ها باشد بلکه سایر دستگاه‌ها مانند میراث فرهنگی نیز باید به قضیه ورود کنند.

از سرقت و زورگیری در محله ده‌ونک تا توزیع کارت‌های جشن طلاق در تهرانابوالفضل قناعتی نیز به عنوان مخالف یک فوریت گفت: نامگذاری این خانه به نام خلیج‌فارس جفا به خلیج‌فارس است و می‌توانیم بهتر از اینها خلیج را گرامی بداریم علاوه بر این قبیل حرف‌ها برای همسایگان این املاک ایجاد مزاحمت و برای شهرداری ایجاد هزینه اضافی می‌کند به همین دلیل پیشنهاد می‌دهم این طرح عادی شود و سر فرصت در کمیسیون‌ تخصصی روی آن کار شود در نهایت یک فوریت طرح مذکور با 17 رأی به تصویب شورای شهر رسید.

از سرقت و زورگیری در محله ده‌ونک تا توزیع کارت‌های جشن طلاق در تهراندر جلسه امروز اعضاء شورا تذاکراتی را به نحوه برگزاری روز جلسه داشتند که در این خصوص مجتبی شاکری پیشنهادی را برای تغییر روزهای جلسات شورای شهر داد و گفت:جلسات شورا نباید تحت‌الشعاع جلسات مجلس قرار گیرد

عضو شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد تغییر روزهای برگزاری جلسات شورای شهر را به منظور پوشش خبری بهتر جلسات مطرح کرد.

مجتبی شاکری با اشاره به همزمانی برگزاری جلسات شورای شهر و مجلس شورای اسلامی،اظهار داشت: پیشنهاد می‌کنم روزهای جلسات شورا به نحوی تغییر کند که با جلسات مجلس همزمان نباشد چرا که به این ترتیب اخبار شورا تحت‌الشعاع اخبار مجلس قرار می‌گیرد.

 

وی همچنین با اشاره به روز ماما و سخنان مقام معظم رهبری در این خصوص، گفت: ضمن تبریک به خانم آباد به مناسبت این روز از ایشان که رکوردار زایمان هستند درخواست می‌کنم با استفاده از ظرفیت 374 سرای محله در سطح شهر نسبت به ارائه آموزش‌های شهروندی درباره مسئله سلامت زایمان و افزایش جمعیت اقدام کنند.

 

دانشور:توزیع کارت‌های جشن طلاق در تهران

 

از سرقت و زورگیری در محله ده‌ونک تا توزیع کارت‌های جشن طلاق در تهرانمعصومه آباد در ادامه شصت و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نامگذاری روز ماما اظهارداشت: از آقای مسجد جامعی در این خصوص قدردانی شود چرا که این روز در زمان تصدی‌گری وی در وزارت ارشاد صورت گرفت.

وی تصریح کرد: باید دغدغه اعضای شورای شهر نسبت به جمعیت و همچنین فرمایشات مقام معظم رهبری بیش از گذشته باشد و در این زمینه تدابیر لازم اتخاذ شود چرا که باید سیاستهای جمعیتی تغییر پیدا کند که این موضوع مورد توجه سیاستگذار محلی و کشوری باشد.

آباد با اشاره به اینکه باید شعار یک فرزند کافی نیست از ذهن‌ها پاک شود، گفت: باید به سمت توسعه جمعیت در کشور گام برداریم که در این راستا باید سیاستهای جمعیتی مورد توجه قرار گیرد و کمیته‌ای در این خصوص در شورای شهر تشکیل شود و با ظرفیتهای شهری و همگام با برنامه‌های دولت حرکت کنیم.

از سرقت و زورگیری در محله ده‌ونک تا توزیع کارت‌های جشن طلاق در تهراندر ادامه جلسه فاطمه دانشور رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه نباید دغدغه افزایش جمعیت منجر به تصویب طرح‌های ناپخته و بدون فکر شود، گفت: در این زمینه باید طرح‌هایی تصویب شود که کاملاً منطقی وعملی باشد.

وی تصریح کرد: براساس آمارهای کمیته اجتماعی شورای شهر و نظر سنجی بدست آمده از طریق ان‌جی‌او‌ها بیشترین آسیب‌های اجتماعی را در بین خانواده‌های محروم و آسیب دیده شاهد هستیم.

دانشور تصریح کرد: باید با برنامه‌ریزی به سمتی حرکت کنیم که قشر تحصیل کرده جامعه را به سمت بچه‌دار شدن سوق دهیم و این در حالی است که دیگر مثل سابق ماشین عروس در تهران نمی‌بینیم.

وی افزود: هم اکنون شاهد کارتهای جشن طلاق در تهران هستیم.

 

حکیمی پور: قالیباف روی تخلفات در شهر حساس است

 

احمد حکیمی‌پور عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه شصت و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران افزود: نظارت بر حسن جریان دعاوی مربوط به شهرداری وظیفه شوراهاست.

وی ادامه داد: نسبت به این دعاوی اطلاعی نداریم، به چند نمونه می‌توان اشاره کرد که جای تاثر بسیاری دارد؛ به طور مثال  به زمین 1100 متری متعلق به پدر یک شهید می‌توان اشاره کرد.

حکیمی پور با اشاره به اینکه مالک اولیه این زمین حاضر بوده زمین خود را با دو میلیارد تومان به شهرداری واگذار کند، گفت: اما فرد دیگری زمین را خریداری و بعد با شهرداری طرف شد و مسئله دادگاهی می‌شود که در نهایت شهرداری به پرداخت 22 میلیارد تومان جریمه می‌شود.

عضو شورای شهر تهران یادآور شد: شهرداری همچنین به پرداخت 27 میلیارد و 400 میلیون تومان خسارت دادرسی محکوم می‌شود.

وی در بخش دیگر سخنانش به زمین میدان تره بار فرمانیه در منطقه 1 شهرداری تهران اشاره کرد و گفت:

زمین این میدان را متری شش میلیون تومان فروخته‌اند و حتی اگر بخواهند کار تجاری هم در این زمینه بکنند، ارزشی ندارد.

به اعتقاد حکیمی‌پور، کسانی هستند که در شهرداری حقوق می‌گیرند و راه را یاد می‌دهند، هرچند شخص آقای قالیباف روی تخلفات حساس است، اما افراد بازنشسته به شهرداری آمده‌اند و در آنجا لانه کرده‌اند.

در ادامه صابری عضو دیگر شورای شهر با تایید این صحبت ها گفت: باید این گزارشات در صحن داده شود تا پس از آن بتوانیم در این زمینه قضاوت کنیم.

این عضو شورای شهر بیان کرد: اگر زمینی طبق اصول خریداری شده و پس از آن تغییر کاربری یا پهنه می‌دهد، خلاف است و نباید این عمل انجام شود چرا که شهرداری جای سودآوری نیست و نباید این کار را انجام دهد. صابری ادامه داد:‌هرچند از نظر اصول حقوقی نیز تمام افرادی که محق هستند می‌توانند در این زمینه ورود کنند و حتی اعضای شورای شهر هم به عنوان شخصیت حقوقی و هم به عنوان شهروند حق ورود به مسئله را دارند می‌توانیم در این مسئله در دیوان عدالت اداری نیز ورود کنیم.

 

آباد:سرقت و زورگیری در محله ده‌ونک/ خوابگاه دخترانه الزهرا(س) در این منطقه است

 

معصومه آباد در ادامه جلسه شورای شهر تهران افزود: گزارشاتی در مورد محله ده‌ونک واقع در منطقه 3 داشته‌ایم.

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: به دلیل تاریکی و عدم شفافیت بصری فرصت سرقت و زورگیری ایجاد شده است.

وی بیان کرد: خوابگاه دخترانه الزهرا (س) در این منطقه است و گزارشاتی در مورد زورگیری در این منطقه و رخداد وقایع ناگواری در این زمینه ارائه شده است.

به گفته آباد، روشنایی یا ایجاد یک فضا برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی در این منطقه قابل انجام است و علاوه بر این باید از خالی شدن زباله‌ها به صورت شبانه در این منطقه جلوگیری شود.

 

با الزام شهرداری به ارائه طرح ساماندهی ظرف 3 ماه؛

میادین و معابر مهم تهران ساماندهی می شوند

 

در پایان جلسه امروز هم اعضای شورای اسلامی شهر تهران امروز به یک فوریت طرحی برای ساماندهی معابر و میادین مهم تهران رای دادند.

یک فوریت طرح «حفظ موقعیت و جلوگیری از هر گونه ساخت و ساز در میادین و چهارراه ها و معابر مهم تهران تا ارائه طرح جامع ساماندهی میادین و معابر» بررسی و با اصلاحاتی تصویب شد.

از سرقت و زورگیری در محله ده‌ونک تا توزیع کارت‌های جشن طلاق در تهراندر این زمینه، محمد سالاری گفت: در طرح جامع تهران، همان نگاهی که به خیابان های فرعی بوده، به خیابان های اصلی هم صورت گرفته و به رغم ابلاغ مصوبه ای درباره شاخص های معماری ایرانی- اسلامی توسط شورای عالی معماری در سال 90،‌این موضوع در طرح جامع برای خیابان ها و میادین اصلی ذکر نشده است.

وی ادامه داد: برای مثال زمانی که ما برای بازدید از میدان توپخانه رفتیم، دیدیم شهرداری منطقه 12 کارهای زیادی در این خصوص انجام داده و حدود 2/1 میلیارد تومان برای انجام مطالعات و کارهای دیگر هزینه کرده است. این در حالی است که سازمان زیباسازی از سالها پیش درباره این میدان مطالعات و طراحی های متعددی را انجام داده که بعضا این طراحی ها در شورای شهر رد شده است.

سالاری افزود: با وجود این،‌ زمانی که طرح ساماندهی میدان توپخانه در شورای شهر مطرح شد، نماینده شهرداری و معاونت شهرسازی اصلا اطلاعی از این طرح نداشتند و مطالعات سازمان زیباسازی اصلا انطباقی با طرح های موضعی و موضوعی مصوب طرح تفصیلی ندارد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تاکید کرد: این طرح، طرح خوبی است و من هم از دوستان درخواست می کنم به فوریت آن رای بدهند. اما مهمتر از آن اولویت ما این است که ماموریت های حوزه شهرسازی در یک نهاد احصا شود و مسئول آن معاونت شهرسازی و معماری باشد که برای انجام این ماموریت ها ابزارهای لازم را در اختیار دارد.

وی درباره عبارت «جلوگیری از هر گونه ساخت و سا ز» در متن این طرح گفت: من مخالفم که فی البداهه همه پروانه های صادره در حریم معابر و میادین مهم را متوقف و شهروندان را بلاتکلیف کنیم.

از سرقت و زورگیری در محله ده‌ونک تا توزیع کارت‌های جشن طلاق در تهراناسماعیل دوستی نیز گفت: ما در تهران چند هزار میدان داریم که به نظرم رسیدگی به آنها وظیفه سازمان زیباسازی نیست؛ چون زیباسازی نهایتا باید به نقاشی، معماری و زیباسازی شهر بپردازد، اما جلوگیری از هر گونه ساخت و ساز و ... ربطی به این سازمان ندارد و در حوزه معاونت شهرسازی است.

وی ادامه داد: علاوه بر آن،‌ این طرح برای شهروندان ایجاد سردرگمی می کند؛ به همین دلیل پیشنهادم این است که این طرح عادی شود و در کمیسیون تخصصی مورد بررسی قرار گیرد. مگر می شود ما بدون کسب نظر مشاوران طرح های جامع و تفصیلی طرحی را تصویب کنیم؟ عبارت «جلوگیری از هر گونه ساخت و ساز» یعنی حتی یک تعمیر جزئی هم نمی تواند انجام شود که این نشان می دهد این طرح عملیاتی نیست و باید برای آن مشاور استخدام کرد و اول روی چند میدان محدود آزمایش شود و بعد در همه میادین اجرایی شود.

در ادامه معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا در این زمینه گفت: از اعضای محترم شورا خواهشمندم قبل از مطرح کردن طرح های پیشنهادی خود در صحن شورا با شهرداری مشورت کنند. علاوه بر این، ما پاسخ تذکرات اعضا را روی سیستم اتوماسیون اداری می دهیم، اما رسانه ها فقط تذکرات آنان را در صحن می شنوند و پاسخ ما را نمی شنوند.

وی ادامه داد: از 188 تذکری که دوستان شورای چهارم تا کنون مطرح کرده اند، تنها 6 مورد بی پاسخ مانده است. به همین دلیل خواهشمندم ریاست شورا ترتیبی بدهد که پاسخ های ما نیز شنیده شود.

احمد مسجدجامعی، رئیس شورا در پاسخ گفت: شورا هیچ محدودیتی برای شنیدن پاسخ های شما ندارد، اما به نظرم می رسد که روی این صحبت های شما رسانه ها هستند،‌ نه اعضای شورا؛ به همین دلیل از این پس پاسخ به سوالات و تذکرات طرح شده در هر جلسه را ابتدای جلسه بعد می توانید ارائه کنید.

از سرقت و زورگیری در محله ده‌ونک تا توزیع کارت‌های جشن طلاق در تهرانالهه راستگو نیز در پاسخ به صلاحی گفت: ما در مقامی هستیم که می توانیم طرح های گوناگون را طبق صلاحدید خود مطرح کنیم.

احمد دنیامالی نیز گفت: هر یک از میادین و معابر شهر، هویت خاص خود را دارند و ما به دنبال طرح جامع مطالعاتی هستیم تا بتوانیم اقدامات متناسب با هر میدان را انجام دهیم. علاوه بر این باید مطابق طرح تفصیلی پیش برویم و قبل از هر اقدامی به مردم اطلاع رسانی کنیم که قصد داریم در آینده چنین طرحی را در میادین پیاده کنیم.

وی افزود: ما این مشکل را در مناطق داریم که بخشنامه های یک شبه یک مقام شهرداری، زحمات و دوندگی های مردم برای دریافت پروانه را به باد می دهد. برای مثال در زمان اجرای طرح BRT خیابان ولیعصر که طرح بسیار خوبی است، آیا به این موضوع فکر کردیم که به حقوق کسبه این خیابان که ارزش سرقفلی ملک آنان یک شبه به یک دهم ارزش واقعی اش سقوط کرد، لطمه می زنیم؟ در نتیجه باید منافع مردم را نیز در طرح های خود لحاظ کنیم.

از سرقت و زورگیری در محله ده‌ونک تا توزیع کارت‌های جشن طلاق در تهرانعلیرضا دبیر نیز گفت: باید ابتدا مشخص کنیم میدان مهم یعنی چه؛ زیرا بسیاری از این میادین برای خود طرح های جداگانه دارند و ما برای 12- 10 میدان مهم در بودجه 93 اعتبارات اختصاص داده ایم. در نتیجه باید دقت کنیم که دوباره کاری صورت نگیرد.

اقبال شاکری نیز پیشنهاد کرد عنوان این طرح به «الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه طرح ساماندهی میادین و معابر مهم تهران با ملاحظات طرح جامع و تفصیلی شهر تهران ظرف سه ماه» تغییر کند که در نهایت یک فوریت طرح مذکور با عنوان پیشنهادی شاکری به تصویب اعضای شورا رسید و برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه خواهد رفت.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • لیلا ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    به سلامتی کارت طلاق هم وارد بازار شد
  • مریم بانو ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    خوبه اطراف دانشگاه الزهرا زورگیری هست . ببینی کی مارو دزدا خف کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس