واکنش وزیر خارجه بلژیک به آزادی جاسوس این کشور در ایران

وزیر امور خارجه بلژیک در واکنش به آزادی تبعه این کشور که به جرم جاسوسی در ایران زندانی بود گفت که وی در پی ۱۵ ماه دیپلماسی محتاطانه آزاد شد.

به گزارش مشرق، «حاجا لحبیب» روز جمعه در حساب توئیتری خود نوشت که «الیویر وند کاستیل» پس از ۴۵۵ روز حبس در ایران آزاد شد و «قرار است پس از ۱۵ ماه دیپلماسی فشرده و محتاطانه امشب وارد بلژیک شود.»

وی افزود: «ما از تمام کسانی که برای آزادی او تلاش خستگی ناپذیری کردند صمیمانه تشکر می کنیم.»

ساعاتی پیش وزارت امورخارجه عمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که میانجی‌گری‌های این کشور بین ایران و بلژیک برای حل مسئله شهروندان بازداشت‌شده دو کشور موفق بوده است.

در پی این توافق، «اسدالله اسدی» دیپلمات بازداشت‌شده ایرانی در بروکسل با یک زندانی بلژیکی به نام «الیویه وندکاستیل» مبادله شده و به کشور باز خواهد گشت. رسانه‌های بلژیک ساعتی پیش اعلام کردند که یک هواپیمای بلژیکی اسدی، را به عمان منتقل کرده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با صدور بیانیه‌ای درباره این تحول گفت: سناریوی صهیونیستی- آمریکایی «دروغ بزرگ» با هدف بحران سازی در روابط ایران و اروپا روی پرده رفت و این توطئه درست پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام صورت گرفت.

وی با بیان اینکه «برخی دولت های اروپایی تحت تأثیر القائات رژیم صهیونیستی و گروهک تروریستی نفاق قرار داشتند» افزود: آنها با نقض تعهدات بین‌المللی پس از «بازداشت خودسرانه» دیپلمات ایرانی، او را در دادگاهی نمایشی و کاملا سیاسی و مدیریت شده به ۲۰ سال زندان محکوم کردند.

کنعانی تاکید کرد؛ جمهوری اسلامی ایران از بدو امر با اتخاذ مواضع منطقی و در دفاع از حقوق ایرانیان، ضمن اعلام اعتراض و محکومیت نقض مصونیت دیپلماتیک دیپلمات ایرانی، تمام تلاش خود را برای آزادی این شهروند و دیپلمات ایرانی بکار بست و نهایتا در پی نشست های متناوب و مشترک امنیتی و رایزنی وزرای خارجه ایران و بلژیک طی توافقی دوجانبه با دولت بلژیک، آزادی این دیپلمات به گروگان گرفته شده محقق شد.

وی افزود که دیپلمات کشورمان «تا ساعاتی دیگر به آغوش میهن اسلامی باز می‌گردد.»

خبر موفقیت میانجی‌گری عمان در حالی منتشر شد که «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان این کشور، روز یکشنبه (هفتم خرداد ماه)، در پاسخ به دعوت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس جمهور ایران و به منظور انجام سفری ۲ روزه به تهران خواهد آمد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    28 4
    تا نباشد چوب تر فرمان نبرد گاو و خر.
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      27 4
      این هنر دیپلماسی مقاومت است. والا چند سال دولت کلید فقط حرف زدن فایده نداشت
    • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      3 11
      خب الان یه جاسوس آزاد شد ما چه سودی کردیم همینطور که جیسون رضاییان آزاد شد بعد از پول های بلوکه شده ایران میلیون ها دلار غرامت گرفت
    • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      2 4
      تو دولت قبل هم عمل ها شده بود در ابن موارد
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    16 6
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
    • حاجی IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      16 5
      آفرین باید همین جور بشه این امریکایی ها حرف آدم حالیشون نیست باید منافع اقتصادی و نظامیشون در منطقه غرب آسیا رو کلا جمع کنیم
  • وطن پرست IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    0 6
    ای کاش شما هم دیپلمات اونا رو معاوضه می کردید.
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    11 2
    شما هم باید دیپلمات اونهارو همون زمان به جرم اقدام علیه امنیت ملی ایران دستگیر و طی یک دادگاه صوری و سیاسی و کنترل شده به ۲۰ سال حبس محکوم میکردید بعد میدید تو عرض یه ماه چطوری مبادله میکردن و دیکه زر مفت نمیزدن. این ۵ سال که اون بنده خدا عذاب کشید خانوارش عذاب کشیدن مقصرش صد در صد دولت وقت و حاکمیت بود. حالا دولت بزدل بود حاکمیت ایا باید بزار یه دیپلمات مارو یه کشور درجه دوی اروپایی ۲۰ سال بکنه تو زندان‌ ؟؟؟؟؟!!!
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      7 1
      باید با این دولت های نژادپرست غربی که از قاتلین مردم ایران حمایت میکنن مثل خودشون رفتار کرد
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    1 2
    ملت ایران بهترازهرکسی شناخت ازغرب دارد اینطوربگویم که ما متخصصانی داریم که تمام وجود اروپاییها را مطالعه کرده اند ومیدانند که اگرشما صفحه اول این کتاب را ورق زده اید ملت ایران ده ها صفحه ازآن را مطالعه کرده اند
    • خ م IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      3 4
      ببخشید چرا هر جا که حرفتون منطق نداره از مردم ایذان مایه میزارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    9 3
    دنیا باید از ما حساب ببرد
    • مهرداد IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      2 10
      شما فعلا از پس طالبان دمپایی پوش بر بیائید بعدا برید سراغ اربابهاتون
  • IR ۰۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    5 1
    رژیم پست و اپارتاید بلژیک یک کشور تابع محض تصمیم ترامپ و آمریکایی بوده و هست و وابسه و سر سپرده واقعی رژیم شیطانی یهود و آمریکاست.
  • کرماشانی IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    2 0
    آقا وگیان خودم تقصیر از این اروپاییاست وخدا،،میدانی چرا؟چون ترسون آدم ترسوم تا جای ک امکانش داره ازش بکنی
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    1 0
    جاسوس نه گروگان
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    0 0
    بلژیک فهمید که دیگه نباید با دم شیر بازی کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس