کد خبر 953601
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲
مادر

شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان من‌ و تو در یکی از برنامه‌های خود از موضوعی به اسم «مادری بدون فیلتر» گفت.

به گزارش مشرق، مادری در فرهنگ جامعه ما زوایای پنهان زیادی دارد. از سختی‌های بزرگ کردن نوزادی چند روزه که کمتر گفته می‌شود تا ازخودگذشتگی‌های مادر برای همه مراحل رشد یک کودک که شاید دیده نشود. اما اگر پای صحبت‌های هر مادری بنشینید حتماً در انتهای همه این نادیده‌ها و ناشنیده‌ها از لذتی وصف‌ناشدنی به اسم مادری برای‌تان می‌گوید. از هیجان رشد یک نوزاد درون بدنش تا لحظه باشکوه در آغوش گرفتن او و لذت منحصر به فرد تمام مراحل بعد از آن.

بیشتر بخوانید:

وقتی یک عراقی با غیرت تر از خودفروخته‌های من و تو می‌شود +فیلم

چند وقت پیش شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان من و تو در یکی از برنامه‌های خود از موضوعی به اسم «مادری بدون فیلتر» گفت. پرداخت به این موضوع را چند نفر از زنان فعال اینستاگرامی درقالب یک هشتگ، به عهده گرفتند تا بگویند که مادری فقط یک انتخاب است و هیچ وجه مقدسی ندارد. این زنان از مادران خواستند تا با هشتگ «مادری بدون فیلتر» در فضای مجازی از سختی‌های مادر شدن‌ خودشان بنویسند.

اما نکته جالب این است که از مجموع نزدیک به هزار پستی که با این هشتگ در اینستاگرام منتشر شده است اکثر نوشته‌ها اگرچه به سختی‌های مادری اذعان دارند اما همه آن‌ها، خودآگاه یا ناخودآگاه می‌گویند که تمام این سختی‌ها گذراست و گذشتن از آن به داشتن فرزندی سالم و شاداب و در نهایت چشیدن لذت مادری می‌ارزد.

سختی‌ها با صبر تمام شدند

مادری که صاحب یک فرزند است و صفحه شخصی‌اش پر از عکس‌های مادر و پسری است با استفاده از هشتگ «مادری بدون فیلتر» نوشته است: «باید اعتراف کنم که سال اول زندگی پارسا، سال سختی برای من بود که احساس سردرگمی و عصبانیت و عذاب وجدان را توامان داشتم. احساس می‌کردم زندگی طبیعی و آرزوها و هدف‌هایم رو باید برای همیشه، فداکارانه کنار بگذارم.

اما این‌طور نبود و نماند و همه چیز به زیباترین و عاشقانه‌ترین نحو ممکن شکل گرفت. البته با صبر و صبر و پشتکار هرسه نفر ما.»

مادر هستم و مسئول

مادری دیگری با انتشار عکسی از وضعیت آشفته خود در روزهای بعد از عمل جراحی برای دنیا آوردن فرزندش نوشته است: «من آن مادری هستم که علی‌رغم اینکه خودم ۱۲ ساعت توی اتاق عمل بودم و بدنم از چند جا شکافته شده بود، باز می‌خواستم آخرین قطره جانم را به فرزندی بدهم که به خواسته من به این دنیا آمده بود. فرزند من دو ماه زودتر از موعد مقرر به دنیا آمد و من به‌عنوان مادر مسئول بودم که او را برای جهان بیرون، آماده کنم»

مادری من را به زنی قوی تبدیل کرد

یک مادر اینستاگرامی که هجده‌هزار نفر فالوئر دارد درباره هشتگ «مادری بدون فیلتر» نوشته است: «همیشه گفتم و باز هم می‌گویم که نقش مادری با همه سختی‌هایش یکی از بهترین اتفاق‌های زندگی من بوده و من با همه وجودم نه تنها از لحظه به لحظه‌اش لذت بردم بلکه با کمکش رشد کردم و تبدیل به زنی قوی‌تر شدم.»

مادری هم که خودش و همسرش هر دو مبتلا به تالاسمی مینور هستند با انتشار عکسی از برگه آزمایش ژنتیک که سالم بودن فرزندش را تایید می‌کند نوشته است: «امروز که هشتک «مادری بدون فیلتر» را دیدم گفتم این عکس را بفرستم برای امیدواری دادن به کسانی که مثل ما هستند. می‌دانم چقدر استرس دارد. مادر شدن فقط یک پروسه نه ماهه و یا فقط زایمان نیست. یک عالمه سختی قبلش داره و یک عالمه سختی بعدش. امیدوارم که همه کسانی که دوست دارند طعم قشنگ مادر شدن را بچشند و به آرزویشان برسند»

تقدس‌زدایی از مادری

واقعیت این است که کسی منکر سختی‌های مادری نیست اما هشتگ «مادری بدون فیلتر» و همه بحث‌هایی که این روزها درباره گفتن از سختی‌های مادری به راه افتاده، به جای آگاهی دادن به مادران برای اینکه چه طور به سلامت از این سختی‌ها عبور کنند، دنبال تقدس زدایی از مادری، کاشتن بذر شک و تردید در دل زنان جوان برای فرزندآوری و به دنبال آن سست کردن ریشه خانواده است. مطرح کردن مقدمه‌هایی درست با نتیجه‌گیری‌هایی غلط، درست مثل صحبت‌های سمانه سوادی در شبکه من و تو که خودش را حقوق‌دان فمینیست می‌داند:

مادری با سختی‌هایش قشنگ است

درحالی که در روزهای گذشته بخشی از فضای مجازی اینستاگرام درگیر روایت‌هایی از «مادری بدون فیلتر» بود و در خلال آن از مقایسه فرهنگ کشور ما با فرهنگ کشورهای دیگر درباره نوع نگاه به مادرانگی صحبت می‌شد؛ صفحات پرطرفدار مادران خارجی در اینستاگرام با افتخار از سختی‌های داشتن فرزندان بیشتر که برایشان خوشحالی بیشتر به همراه آورده می‌گویند.

برندا استرنز مادری‌ست که ۲۹ هزار نفر او را در اینستاگرام دنبال می‌کنند. او در یکی از آخرین پست‌های خود عکسی از همسرش به همراه ۵ فرزندشان را به اشتراک گذاشته و نوشته است: «چیزهای زیادی که با آنها می شود خوشحال بود: ویکتوریا امروز هشت ساله می‌شود. بنجامین برای ده ثانیه چهار دست و پا راه رفته است، بالاخره توانستم لباس‌ها رو بشویم، کیک پختم و تمام خانه را نسوزاندم!، شوهرم پنج روز آینده را تعطیل است.

حالا من دارم از ۱۷ ثانیه بعدی، قبل از اینکه سبد لباس‌های کثیف دوباره پر بشود لذت می‌برم. امروز چه چیزی شما رو خوشحال می‌کند؟»

***

درست است که شاید بعضی از سختی‌های مادری را هیچکس جز یک مادر نبیند و درک نکند اما هیچکس برای مادرها، مخصوصاً تازه مادرها، زندگی همیشه شاد با ظاهری مرتب و زنی که هیچ‌وقت از سختی‌ها گله نمی‌کند متصور نیست. موضوعی که دست اندرکاران شبکه من و تو با استفاده از وارونه جلوه دادن آن سعی کرده‌اند مادری را فقط به یک حق انتخاب و یک سبک زندگی تقلیل بدهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • هومن IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    3 1
    حضرت رسول الله صلى الله عليه وسلم مي فرمايند : إن للمرأة من حملها و وضعها و فصالها من الأجر كالمتشحط بدمه في سبيل الله فان هلكت فهي كالشهيد اجرو ثواب زن از زمان حاملگي تا وضع حمل تا شير دهي فرزندش مانند مجاهدي است كه در راه خدا در خون خود مي غلتد و اگر در اين زمانها، زن از دنيا برود مثل شهيد است
  • حسین PL ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    3 1
    مگه چیز عجیبی که بهائیت و یهود دوست دارند نسل ایرانی منقرض بشه؟ این جانورانی که در این شبکه بهایی کار میکنند اراذل و اوباش رسانه ای محسوب میشن.
  • دیدگا IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    2 1
    الان همه هجوم فرهنگی به سمت خانواده هست و برهم زدن کانون خانواده مهمترین هدف دستگاه شیطان! بهمین دلیل نود درصد برنامه ریزی ها برای دختران و زنان هست که اگه زنان و دختران جامعه رو خراب کنن در واقع خانواده رو خراب کردن!
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    5 3
    خانواده ركن مهم هر ملتي است!مادر عزيز دخترت را براي مادري و همسري تربيت كن نه براي تيزهوشان و دانشگاه و اداره رفتن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس