کد خبر 62243
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۲۰:۵۳

ویژه ولادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) - نگاهی به مساله ازدواج ها و طلاق های امام حسن(ع) و روایت های دروغ شیعه و سنی

به گزارش مشرق به نقل از خبر آنلاین، یکی از مسائلی که قرن‌ها برخی مورخان در کتاب‌های خود آورده‌اند، نسبت طلاق‌ها و ازدواج های زیاد به امام حسن مجتبی(ع) است. بسیای بدون توجه به صحت و سقم این موضوعات، مطالبی را نقل کرده‌اند که معاندان و معارضان با مکتب اسلام برای ضربه زدن به شخصیت اهل بیت، از این مطالب سوء استفاده کرده و آن بزرگوار را فردی شهوت ران و خوش‌گذران معرفی کرده‌اند.

در کتب شیعه و سنی روایت‌های متعددی وارد شده که با تعبیرهای گوناگون حکایت از آن دارد که امام مجتبی ـ علیه السّلام ـ "مطلاق" بوده یعنی زیاد طلاق می‌داده است؛ و امام علی ـ علیه السّلام ـ از این جهت از وی گلایه داشته است.

در این قسمت به کل روایت هایی که از منابع شیعه نقل شده است، اشاره می کنم:

1. عبدالله بن سنان از امام صادق ـ علیه السّلام ـ نقل می‌کند: علی ـ علیه السّلام ـ بر فراز منبر فرمود: به فرزندم زن ندهید، همانا او زنان را زیاد طلاق می‌دهد؛ در آن هنگام مردی از طایفه "همدان" به پا خواست و گفت: به خدا سوگند به او زن می‌دهیم، چون او فرزند رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ و امیر مؤمنان ـ علیه السّلام ـ است، اگر خواست آنان را نگه دارد، و اگر خواست طلاق دهد. (کلینی، همان، ص 56)

2. یحیی بن ابی العلاء از امام صادق ـ علیه السّلام ـ نقل کرده است: حسن بن علی ـ علیهم السّلام ـ 50 زن را طلاق داد؛ و در ادامه مطالبی به مضمون روایت سابق آمده است.(کلینی، همان، ص 56.)

3. عبدالله بن سنان به نقل از امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‌گوید: مردی به حضور امیر مؤمنان ـ علیه السّلام ـ رسید و عرض کرد: برای مشورت آمده‌ام، حسن و حسین ـ علیهم السّلام ـ و عبدالله جعفر به خواستگاری دخترم آمده‌اند، امام ـ علیه السّلام ـ فرمود: کسی که با او مشورت می‌شود باید امین باشد، امام حسن زنان را طلاق می‌دهد، او را به ازدواج حسین درآور که برای دخترت بهتر است.( البرقی، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، متوفای قرن 3، المجمع العالمی لأهل البیت ـ علیه السّلام ـ، چ دوم، 1416 هـ .ق، ج 2، ص 436، ح 2514.)

عمده روایاتی که از طریق شیعه در موضوع "مطلاق" بودن امام مجتبی ـ علیه السّلام ـ وارد شده کلا همین سه روایت است که باید از جهت سند و مضمون، نقد و بررسی شود.

بررسی سند احادیث

حدیث اول: در سلسله رجال سند این حدیث دو نفر به نام‌های حمید بن زیاد و حسن بن محمد بن سماعه واقع شده‌اند که هر دو واقفی مذهب هستند. (موسوی، خویی، ابوالقاسم، معجم رجال الحدیث، منشورات مدینه العلم، ج 5، ص 116 و ج 6، ص 287، به نقل از نجاشی.)
همچنین علامه عسگری در بررسی رجالی هر سه روایت انها را مخدوش و نادرست دانسته اند.

محمد بن علی اردبیلی صاحب کتاب جامع الرواه، درباره روایات حمید بن زیاد می‌گوید: به نظر من احادیث حُمید بن زیاد پذیرفتنی است به شرط این که خالی از معارض باشد، می‌دانیم روایات متعددی که بر نکوهش طلاق ار ائمه وجود دارد، همگی معارض با این روایت است.

راوی حدیث دوم نیز، یحیی بن أبی العلاء رازی است که توثیق نشده و مجهول است.
درباره حدیث سوم نیز ، مأخذ این حدیث محاسن برقی است، نجاشی درباره برقی چنین آورده است: احمد بن محمد بن خالد بن عبدالرحمان برقی، اهل کوفه وثقه است ولی از ضعفا روایت می‌کند و احادیث مرسله زیادی دارد. از این رو روایت برقی با توجه به تعارض آن با احادیثی که در مذمت طلاق وارد شده، مورد اعتماد نیست.

بررسی مضمون احادیث

در این روایات امام مجتبی ـ علیه السّلام ـ با واژه "مطلاق" زیاد طلاق دهنده توصیف شده است. در این باره توجه به چند نکته ضروری است:
الف. به یقین طلاق‌های زیاد لازمه ازدواج‌های زیاد است، مورخان دروغگو و جعل کننده، در این زمینه هم نسبت‌هایی به آن حضرت داده‌اند، برخی تعداد همسران آن حضرت را هفتاد و برخی نود و بعضی دیگر تا سیصد همسر برای امام مجتبی ـ علیه السّلام ـ گفته‌اند.

در اینجا توجه به چند مطلب لازم است:

1. علامه عسگری می گوید تضاد فاحش در نقل‌های متفاوت ، دلالت بر کذب آن‌ها و سیاسی بودن این نقل ها دارد و می‌توان ادعا کرد که این تهمت‌ها در راستای از بین بردن شخصیت آن امام بوده است.

2. ابن ابی الحدید در جایی می‌گوید: امام حسن ـ علیه السّلام ـ زیاد ازدواج می‌کرد و در جای دیگر می‌گوید: وقتی همسران آن حضرت را شمردند به هفتاد تن رسید؛
ولی در هنگام بیان اسامی همسران امام حسن ، فقط نام یازده نفر را می‌برد. جالب این است که حتی در معرفی برخی از این یازده تن نیز اطلاعات دقیقی از آنها نمی دهد و از این 11 نفر برخی را فقط نام قبیله زنان را میبرد.

اول: به راستی اگر همسران آن حضرت اینقدر زیاد بوده‌اند، چرا نامی از آنان در کتاب‌ها دیده نمی‌شود؟ علامه عسگری بررسی کرده است که اسناد همه این روایات مخدوش است که در این مختصر نمی‌گنجد.

دوم: کسی که در زندگی ازدواج‌ها و طلاق‌های زیادی داشته، باید دارای فرزندان زیادی باشد، درحالی که آمار کل فرزندان آن حضرت حداکثر بیست و دو پسر و دختر ذکر شده است .

نکته جالب تر این است که در کل کتاب های تاریخی مجموع دامادها و عروس های امام حسن، 6 نفر نقل شده است. نام و نشانی دقیق عروس ها وجود ندارد اما سه نفر به عنوان داماد آن حضرت نام برده شده اند که عبارتند از:

1. زین العابدین شوهر أمّ عبدالله؛ 2. عبدالله بن زبیر شوهر أمّ الحسن؛ 3. عمرو بن منذر شوهر أمّ سلمه.( ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، متوفاق 656 هـ، دار احیاء التراث العربی بیروت، چ دوم، 1387 هـ .ق، ج 16، ص 22.)

در مجموع در حالات آن حضرت می‌خوانیم: امام مجتبی ـ علیه السّلام ـ هر روز بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب در محراب عبادت می‌نشست و از طلوع آفتاب تا ظهر جواب‌گوی گرفتاری‌ها و پرسش های مردم در مسجد بود.

آیا برای کسی که با خدای خود آن گونه ارتباط دارد و رسیدگی به امور مردمی را سرلوحه‌ی اعمال خود قرار می‌دهد ممکن است به نحوی که در بعضی از نقل‌های تاریخی آمده به زندگی شهوانی مشغول باشد؟ روشن است که این نسبت‌ها چیزی بهتان و کذب محض نیست که در راستای تخریب شخصیت آن حضرت جعل شده است.

بنابراین این سه حدیثی که از کتب شیعه درباره ازدواج ها و طلاق های امام حسن بیان شده کاملا تهمتی به ساحت بزرگ آن امام بوده است.

تنها نقل درست آن است اختلاف عقیده و کشمکش های عقیدتی سبب شد که آن حضرت یکی از همسران خود که از طایفه‌ بنی شیبان بود طلاق دهد؛ امام حسن ـ علیه السّلام ـ درباره این طلاق می فرماید: " آن زن از خوارج بود و خوش نداشتم که قطعه آتشی از آتش‌های جهنم را درکنار خود ببینم."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 25
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
    6 20
    السلام علیک یا ابا محمد یا حسن بن علی ایها المجتبی ورحمه الله و برکاته
  • محمد ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
    6 37
    این مطالب بازگو گردنش نیز درست نیست. امام حسن(ع) امام معصوم است ومبرا از این سخنان سخیف. اگر زنی را هم گرفت با مصلحت الهی بوده و اگر طلاق هم بدهد با مصلحت الهی ست.
  • محمد ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    2 16
    کار پاکان را ز خود قیاس مگیر/گرچه باشد در نبشتن، شیر شیر اگرم بوده باشه هیچکس در مقامی نیست که بخاد ایرادی وارد کنه بهش، هرچند بنا بر تحقیقات مرحوم علامه عسگری (که واقعا خبرویت داشتند در تاریخ اسلام) این امر کذب محضه
  • مهدي.ب ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    7 15
    به قربان مظلوميت اقا جان چه در زمان خودتان وچه در زمان ما كه روز به روز بيشتر ميشود
  • اسماعیل اوجی ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    4 12
    لعنت الله علی قوم الظالمین همه ی اینها به خاطر تبلیغات
  • ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    2 16
    نباید این مطالب زیاد گفته بشه اگر هم این طوری بوده که صددرصد نبوده نمیشه به کارهای معصومین ایراد گرفت اینا فقط همون ترور شخصیت معاویه لعنت الله علیه هستش . زیارت قبرش نصیبت بشه صلوات بفرست
  • ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    2 14
    کار پاکان را قیاس از خود مگیر
  • وحيد ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    3 16
    اين احاديث در زمان معاويه وبه دستور شخص وي براي تخريب وجه امام حسن عليه السلام توسط امثال كعب الاحبار و.... ساخته شد و هنوز هم كه هنوزه بعضيا به اين خزعبلات استناد ميكنن امام حسن هنوزهم تنها ترين سردار است حتي در بين شيعيانش
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    4 11
    مطلب بسیار خوبی بود ممنون اما یک نکته داشت که باید بهش دقت کنید اونم اینکه رفرنسی که دادید نامشخصه به عنوان مثال (کلینی،همان،صفحه 56) یعنی چی؟! عبارت"همان" وقتی به کار میره که قبلش مرجعی براش باشه که در این متن نیست در ثانی اگر منظورتون کتاب کافی مرحوم کلینی بوده باید بنویسید که اصول بوده یا روضه یا فروع و اینکه کدوم جلد مد نظر تونه راستی مرحوم علامه عسکری در کدوم یک از کتب شریفشون راجع به امام مجتبی علیه السلام صحبت کردن؟ البته این سوال برای اطلاع خودم بود بازم ممنون از لطفتون
  • ناهید ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    3 15
    فدایت یاحسن (ع)اگر کسی از روی نادانی شکی در مصلحت کارتو وخدایت کرد به احترام مادریت زهرا او راببخش وهدایتش کن متشکرم از اطلاعات که میدهید
  • ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 9
    *(شیخ کلینی(اعلی الله مقامه الشریف)، الکافی، ج 6، ص 56، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم‏، 1407ق‏.) *علامه عسکری(اعلی الله مقامه الشریف) کتاب های پربرکت زیادی تالیف فرمودند ممکنه این مطلب توی کتاب "نقش ائمه(علیهم السلام) در احیای دین" باشه البته ممکنه. این رو باید صاحب نوشته بفرمایند.
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    5 2
    با تشكر از اطلاع رساني خوبتون
  • حمید ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    11 6
    نوش جونش
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    7 2
    اگر طلاق مصلحت بود .پس چرا میگن طلاق باعث میشه عرش خدابلرزه .تنها وجودی که پاکه اقام الله است الله .این چیزارو که میشنوم الله رو بیشتر دوست دارم .ومیفهمم ما انسانها همه خطا کارم .اگر طلاق خوب بود خدانمیگفت عرش میلرزه
  • فاطمه ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    8 17
    جعلی و کذب بودن این افتراها معلوم شده.منصور دوانیقی لعنت الله علیه سرمنشا این اکاذیب هست. شیخ مفید دراین باره تحقیق کرده. همین نکته بس که از سال۱۳۸ ه.ق به بعد منصور این شایعات را علیه امام ب راه انداخت تا قیام حسنی ها رو سرکوب کنه. چگرنه چرا در منابع قبل از ۱۳۸ق حرفی دراین باره نزدند درحالی که ریز زندگی اهل بیت رو آوردند در کتابهاشون. فدای مظلومیت اهل بیت و خصوصا غریب آنها امام مجتبی علیه السلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس