انتخاب دوباره حضرت آیت اللَّه خامنه ای به ریاست جمهوری ایران، اولین فرار «محمدرضا پهلوی»، اشغال بوشهر توسط انگلیسی‌ها و آغاز قیام مردم تنگستان، تولد «ناپلئون بُناپارت» پادشاه کشورگشای فرانسه، افتتاح رسمی کانال پاناما و اتصال اقیانوس آرام و اطلس و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

 به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، امروز 4شنبه 25مرداد 1391 خورشیدی، 26رمضان 1433 هجری و 15 آگوست 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:


انتخاب دوباره حضرت آیت اللَّه خامنه ای به ریاست جمهوری ایران (1364 ش)



پس از شهادت شهید رجایی و شهید باهنر در 8 شهریور 1360، با اجازه حضرت امام، آیت اللَّه خامنه‌ای از طرف روحانیت و سایر نهادهای انقلابی نامزد ریاست جمهوری گردید و با رای عظیم و بی‌نظیر مردم، به عنوان سومین رییس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شدند. همچنین ایشان در 25 مرداد 1364 و برای دومین بار به دلیل لیاقت و کاردانی، به دستور حضرت امام، کاندیدای ریاست جمهوری شد و با رای قاطع مردم به این پست برگزیده شدند. مقام معظم رهبری در طول ریاست جمهوری خویش به کشورهایی چون سوریه، لیبی، پاکستان، هند، چین، الجزایر، زیمبابوه، رومانی، کره شمالی و آمریکا (برای ایراد نطق تاریخی خویش در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد) سفر کرده و پیام‌رسان انقلاب اسلامی بودند.

اولین فرار «محمدرضا پهلوی» چند روز پیش از کودتای آمریکایی 28 مرداد (1332 ش)

 در 22 مرداد حکم عزل مصدق و نخست وزیری سرلشکر زاهدی را صادر نمود و خود به رامسر رفت. فرمان عزل در ساعت 2 بامداد فرمانده گارد شاهنشاهی به مصدق ابلاغ کرد و وی هنگام خروج از منزل بازداشت شد و رادیو تهران این اقدام را کودتا خواند. دراین هنگام شاه و همسرش با یک هواپیما از طریق عراق از ایران خارج شده و به ایتالیا رفت. روزهای 25 تا 27 مرداد، در سراسر ایران اجتماعات بزرگی تشکیل شد و از دولت لغو نظام سلطنتی درخواست گردید. تمام این حوادث به نفع دکتر مصدق پیش می‌رفت تا اینکه طبق نقشه قبلی، اوضاع از بامداد 28 مرداد تغییر کرد و کودتا شکل گرفت. شاه پس از دریافت خبر سقوط مصدق، در 31 مرداد همان سال به ایران بازگشت.

وفات جمال‌الدین خوانساری؛ از علمای بزرگ شیعی (1125 ق)

جمال‌الدین فرزند محقق خوانساری معروف به آقاجمال «محقق خوانساری» یکی از بزرگ‌ترین علمای شیعه در قرن دوازدهم هجری است. آقاجمال در محضر پدر دانشمند خویش و محقق سبزواری و دیگر اساتید اصفهان به کمالات علمی نائل آمد. آقاجمال شرحی بر «شفا» و «اشارات» ابن سینا نوشت و «شرایع»، «معالم»، «شرح لمعه»، «تهذیب» و «مختصرالاصول» را نیز حاشیه زد و شرحی فارسی بر «مفتاح‌الفلاح» در ادعیه زد. آقاجمال، قرآن مجید و صحیفه سجادیه را ترجمه نمود و شرحی نیز بر غرر و درر آمدی زد. وی حاشیه‌ای بر من لا یحضره الفقیه نیز نوشت و فصول مختار سیدمرتضی را ترجمه نمود و در اصول دین (و امامت نیز) کتابی مفید به رشته تحریر درآورد. آقاجمال‌الدین خوانساری در بیست و ششم رمضان‌المبارک سال ۱۱۲۵ه درگذشت و در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

اشغال بوشهر توسط انگلیسی‌ها و آغاز قیام مردم تنگستان (1333 ش)



تا در سال ۱۲۷۳ ق که شهر هرات از طرف دولت ایران محاصره شد، انگلیسی‌ها خائف گشتند و برای انصراف ایران از تصرف هرات که کلید هندوستان شمرده می‌شد، سی فروند کشتی جنگی به خلیج فارس فرستادند و پس از جنگ با دلاورمردان تنگستان این بندر را تصرف کردند. در آغاز جنگ جهانی اول (۱۹۱۴ م) قوای روس از شمال و نیروهای انگلیس از جنوب کشور، ایران را در معرض هجوم قرار دادند. کشتی‌های جنگی انگلیس در مقابل بوشهر لنگر انداختند و نیروهای اشغالگر در بیست و ششم رمضان‌المبارک سال ۱۳۳۳ هجری قمری (۸ اوت ۱۹۱۵ م، برابر با ۱۷ مرداد ۱۲۹۴ ش)، شهر بوشهر را به اشغال خود درآورند.

رئیسعلی‌خان دلواری، شیخ‌حسین‌خان چاه‌کوتاهی و زائرخضرخان اهرمی سه نفر خوانین دلیر تنگستان پس از آگاه یاز این وقایع و اطلاع از اعلام حکم جهاد
از سوی مرحوم شیخ محمدحسین برازجانی و دیگر مراجع دینی تصمیم گرفتند که علیه دشمن قیام و در مقام مدافعه از وطن برآیند. نیروهای انگلیسی بعد از اشغال شهر بوشهر قصد تصرف ناحیه دلوار را می‌کنند. اما با مقاومت رئیسعلی‌خان دلواری، شیخ‌حسین‌خان چاه‌کوتاهی و زائرخضرخان اهرمی، مواجه می شوند. بدین‌ترتیب قیام دلیران تنگستان علیه اشغالگران انگلیس آغاز می‌شود و نیروهای متجاوز انگلیس که قریب به پنچ هزار بودند در دام دلیرمردان تنگستانی گرفتار می‌آیند و عده زیادی از متجاوزان انگلیسی در این حمله از بین می‌روند. قیام مردم تنگستان بر روی هم، هفت سال به طول می‌انجامد.

تولد «ناپلئون بُناپارت» پادشاه کشورگشای فرانسه (1769 م)

ناپلئون بُناپارت، امپراتور نام‌آور فرانسه در پانزدهم اوت 1769 م در جزیره ای در جنوب ایتالیا به دنیا آمد. در کودکی راهی فرانسه شد و پس از ورود به مدرسه نظام، در خدمت حکومت هیأت مدیره انقلاب کبیر فرانسه درآمد. ناپلئون در جریان سرکوبی قیام سال 1795 م پاریس به  پاس خوش خدمتی به حکومت به فرماندهی نیروهای فرانسه در ایتالیا منصوب گردید. روند رشد و ترقی او ادامه داشت تا اینکه وی در سال‌های بعد مقام کنسول اولی فرانسه را کسب نمود و پس از چندی خود را کنسول مادام العمر فرانسه خواند و در سال 1804 م تصمیم گرفت تا در قالب عنوان امپراتور فرانسه، رژیم سلطنتی موروثی را به فرانسه باز گردانَد.

از این رو در دوم دسامبر آن سال تاج‌گذاری کرد و دوران ده ساله امپراتوری خود را آغاز نمود. حمله ناپلئون به روسیه در سال 1812 م پایان این فتوحات بود. در نهایت در بیستم آوریل 1814 م به جزیره اِلْبْ در دریای مدیترانه تبعید شد. ده ماه بعد، دوباره حکومت را در دست گرفت ولی حکومت دوم ناپلئون نیز بیش از یک‌صد روز به طول نینجامیدو  با شکست دوباره بُناپارت از نیروهای انگلیس، پروس و بلژیک در نبرد واترلو، زندگی سیاسی وی نیز پایان یافت و این بار به جزیره دور افتاده سِنْتْ‌هِلنْ در اقیانوس اطلس تبعید شد. ناپلئون بُناپارت از سال 1815 تا 1821 م به مدت شش سال در این جزیره به سر برد تا اینکه در پنجم مه 1821 م در 52 سالگی درگذشت.


انتخاب پروفسور «حمید مولانا» به ریاست انجمن بین المللی تحقیقات ارتباط جمعی (1371 ش)


حمید مولانا در رشته ارتباطات تنها ایرانی با بالاترین درجه آکادمیک این رشته است وسال هاست در رسانه ها و اخبار حوزه ارتباطات، او را با پیشوند و پسوند پروفسور معرفی می‌کنند. حمید مولانا این اعتبار آکادمیک را در عمل نیز به دست آورده و نظر جمعی، تأیید قابلیت‌ها و دیدگاه های نوین او در رشته ارتباطات بوده است. نمونه این به رسمیت شناسی و تأیید جمعی را از مجموعه بزرگداشت‌ها و مراسم تقدیر و پاسداشت او می‌توان دید و دریافت کرد.

افتتاح رسمی کانال پاناما و اتصال اقیانوس آرام و اطلس (1914 م)
در اول ژانویه 1880 م یک شرکت فرانسوی، حفر کانال پاناما را آغاز کرد و 11 سال بعد در سال 1891 م در حالی که 33 کیلومتر از حفر کانال به پایان رسیده بود، به علت سوء استفاده‌های مالی و ورشکستگی، از ادامه حفاری باز ماند. در نهایت کار حفاری کانال پاناما به طول بیش از 60 کیلومتر که دو اقیانوس اطلس و آرام را به هم متصل می‌کرد، در روز 15 اوت 1914 م پایان پذیرفت و در این روز افتتاح شد.

روز استقلال «هند» از استعمار انگلیس (1947 م)
نهضت استقلال‌طلبی در شبه قاره هند در سال‌های دهه 1930 م اوج گرفت و طی سال‌های جنگ دوم جهانی قدرت بیشتری یافت. این امر انگلیسی‌ها را وادار کرد که بلافاصله بعد از پایان جنگ، آمادگی خود را برای اعطای استقلال به این کشور اعلام نمایند. در همین زمان آخرین نایب‌السلطنه هند، در پانزدهم اوت 1947 م استقلال هند و پاکستان پس از 200 سال استعمار را اعلام کرد و گاندی رهبری هند و محمدعلی جناح مسئولیت اداره پاکستان را به عهده گرفتند. در این زمان هر یک از ایالاتْ حق پیوستن به کشورهای مسلمان‌نشین هند و یا پاکستان را داشتند. پس از مدتی قسمت شرقی پاکستان به صورت کشور بنگلادش استقلال یافت. از آن زمان تا کنون نیز درگیری‌های مرزی بر سر ناحیه جامو و کشمیر میان هند و پاکستان جریان دارد.

عملیات کوچک عاشورای 3 در مهران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (1364 ش)

مدتی بود که به تیپ سیدالشهدا (ع) - که بعدها به لشکر تغییر یافت - مأموریتی واگذار نشده بود. این تیپ عنوان یگان خط‌شکن را داشت و حریف جدی لشکر گارد ریاست‌جمهوری عراق به‌حساب می‌آمد. نیروهای عمل‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ساعت ‌۲ و ۱۹ دقیقه بامداد روز ۲۵ مردادماه ‌۱۳۶۴ ش با رمز «یا سیدالشهدا (ع)» دست به حمله زده و با انهدام ‌۲ گردان از تیپ ‌۱۰۸ لشکر ۱۶ ارتش عراق در شمال فکه، تعداد ۶۳۵ تن از آنان را کشته و زخمی کرده و یا به اسارت بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس