به گزارش مشرق، نخستین نشست از سری نشستهای «سینما و یک دیدگاه» در جشنواره فیلم کوتاه تهران با حضور ابراهیم حاتمیکیا برگزار شد.
در ابتدای این نشست که با استقبال بسیار زیاد مخاطبان همراه بود ابراهیم حاتمیکیا گفت: این محفل یک نشست صمیمی با فیلمسازان جوان است تا دغدغهها و مشکلاتشان را مطرح کنند و از تجربیات یکدیگر استفاده کنیم.
کارگردان فیلم «بادیگارد» با بیان اینکه فیلمسازان فیلم کوتاه آداب هنری را بیشتر رعایت میکنند، به دغدغههای نسل جدید فیلمسازان اشاره کرد و افزود: جشنواره سال گذشته بهترین زمان برای حرف فیلمسازان بود که دیده شد و تازه نفسها با تمام قدرت آمدند.
او ادامه داد: کاری که فیلمساز به مفهوم حرفهای انجام میدهد و انواع فیلمها را میسازد و فیلمسازانی که به سمت مولف بودن میروند، هر دو نیاز سینما است.
حاتمیکیا با طرح این پرسش که آیا میتوان به فیلمساز مولف سفارش کار داد؟ اظهار کرد: اعتقاد من این است که نمیتوان این کار را کرد اما فیلمسازانی وجود دارند که حرفهای هستند و میتوانند هر نوع فیلمی که به آنها سفارش میشود، بسازند.
کارگردان فیلم «به رنگ ارغوان» تصریح کرد: معتقد هستم که کارگردان مولف تحت فشار قرار میگیرد و جریان اقتصادی و اجتماعی، اجازه دیده شدن را به او نمیدهند. البته بخشی از آنها به سمت جشنوارهها میروند و اجازه دیده شدن پیدا میکنند اما در سینمای داخل کشور، این اتفاق نمیافتد.
او با بیان اینکه در دهه 60 نوعی آزادی وجود داشت که امروز شاهد آن نیستیم افزود: در دهه 60 فیلمسازان زیادی وجود داشتند که خارج از ایران و در جشنوارههای مختلف، طیفی از آنها کنار هم میایستادند که هر کدام زبان خود را داشتند.
حاتمیکیا تاکید کرد: فیلمساز مولف نمیتواند فیلمی غیر از این بسازد اما اگر در حوزهای که کار بلد است ورود پیدا کند، پادشاهی خواهد کرد.
این کارگردان سینمای ایران، گفت: کارگردان مولف جهان خود را توضیح میدهد؛ این شاید با فیلمهای اول او دیده نشود و بعدها از درون آثارش استخراج شود.
او با بیان اینکه ممکن است کارگردانها فیلمهایی بسازند که تهیهکنندگان دولتی و غیردولتی وارد کار شوند و بگویند اتفاقا میخواهیم این کارگردان حرف خودش را بزند، ادامه داد: احترام آن شخص مولف موجب میشود تا وقتی میخواهند به او کار بسپرند، بدانند که نمیتوان چیزی را که خودشان میخواهند برای ساخته شدن به او بگویند.
حاتمیکیا با اشاره به فیلمهایی که خود ساخته است، اظهار کرد: هیچ وقت ادعای فیلمسازی حرفهای نداشتم و تنها چیزهایی را که بلد هستم میسازم. من جهانی را توضیح میدهم که برای خودم است که شاید در این جهان سر آنها کتک میخورم و عدهای را عصبانی میکنم.
کارگردان فیلم سینمایی «مهاجر»، با اشاره به اینکه من نسل آنالوگ هستم و سخت است که وارد فضای دیجیتال شوم، افزود: زمانی که کارگردانان فیلم اولی برای ساختن فیلم خود به من مراجعه میکنند و درباره فیلمنامهشان از من نظر میخواهند، سعی میکنم صحبتی نکنم؛ چون نمیدانم در جهان او چه میگذرد و آیا قرار است همین طرحی را که به من داده است، بسازد.
او در پایان با تاکید بر اینکه اصرار بر آنچه میخواهیم بسازیم خیلی مهم است و جهان، جهانی است که باید هر کس از درون خود جواب بگیرد،خاطرنشان کرد: در ایران ما آثاری از شهرهای مختلفی چون کردستان و زاهدان داریم که آثار خیلی خوب و قابل تحسینی هستند. در واقع سینما یعنی به تو فرصت میدهم نظر خود را درباره آنچه میخواهی بگویی و از این نظر ایران جای خیلی خوبی است.
در طول این نشست که در اولین روز جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شد حاضران سوالات خود را مطرح و ابراهیم حاتمیکیا به دغدغههای فیلمسازان جوان، پاسخ داد.
در ابتدای این نشست که با استقبال بسیار زیاد مخاطبان همراه بود ابراهیم حاتمیکیا گفت: این محفل یک نشست صمیمی با فیلمسازان جوان است تا دغدغهها و مشکلاتشان را مطرح کنند و از تجربیات یکدیگر استفاده کنیم.
کارگردان فیلم «بادیگارد» با بیان اینکه فیلمسازان فیلم کوتاه آداب هنری را بیشتر رعایت میکنند، به دغدغههای نسل جدید فیلمسازان اشاره کرد و افزود: جشنواره سال گذشته بهترین زمان برای حرف فیلمسازان بود که دیده شد و تازه نفسها با تمام قدرت آمدند.
او ادامه داد: کاری که فیلمساز به مفهوم حرفهای انجام میدهد و انواع فیلمها را میسازد و فیلمسازانی که به سمت مولف بودن میروند، هر دو نیاز سینما است.
حاتمیکیا با طرح این پرسش که آیا میتوان به فیلمساز مولف سفارش کار داد؟ اظهار کرد: اعتقاد من این است که نمیتوان این کار را کرد اما فیلمسازانی وجود دارند که حرفهای هستند و میتوانند هر نوع فیلمی که به آنها سفارش میشود، بسازند.
کارگردان فیلم «به رنگ ارغوان» تصریح کرد: معتقد هستم که کارگردان مولف تحت فشار قرار میگیرد و جریان اقتصادی و اجتماعی، اجازه دیده شدن را به او نمیدهند. البته بخشی از آنها به سمت جشنوارهها میروند و اجازه دیده شدن پیدا میکنند اما در سینمای داخل کشور، این اتفاق نمیافتد.
او با بیان اینکه در دهه 60 نوعی آزادی وجود داشت که امروز شاهد آن نیستیم افزود: در دهه 60 فیلمسازان زیادی وجود داشتند که خارج از ایران و در جشنوارههای مختلف، طیفی از آنها کنار هم میایستادند که هر کدام زبان خود را داشتند.
حاتمیکیا تاکید کرد: فیلمساز مولف نمیتواند فیلمی غیر از این بسازد اما اگر در حوزهای که کار بلد است ورود پیدا کند، پادشاهی خواهد کرد.
این کارگردان سینمای ایران، گفت: کارگردان مولف جهان خود را توضیح میدهد؛ این شاید با فیلمهای اول او دیده نشود و بعدها از درون آثارش استخراج شود.
او با بیان اینکه ممکن است کارگردانها فیلمهایی بسازند که تهیهکنندگان دولتی و غیردولتی وارد کار شوند و بگویند اتفاقا میخواهیم این کارگردان حرف خودش را بزند، ادامه داد: احترام آن شخص مولف موجب میشود تا وقتی میخواهند به او کار بسپرند، بدانند که نمیتوان چیزی را که خودشان میخواهند برای ساخته شدن به او بگویند.
حاتمیکیا با اشاره به فیلمهایی که خود ساخته است، اظهار کرد: هیچ وقت ادعای فیلمسازی حرفهای نداشتم و تنها چیزهایی را که بلد هستم میسازم. من جهانی را توضیح میدهم که برای خودم است که شاید در این جهان سر آنها کتک میخورم و عدهای را عصبانی میکنم.
کارگردان فیلم سینمایی «مهاجر»، با اشاره به اینکه من نسل آنالوگ هستم و سخت است که وارد فضای دیجیتال شوم، افزود: زمانی که کارگردانان فیلم اولی برای ساختن فیلم خود به من مراجعه میکنند و درباره فیلمنامهشان از من نظر میخواهند، سعی میکنم صحبتی نکنم؛ چون نمیدانم در جهان او چه میگذرد و آیا قرار است همین طرحی را که به من داده است، بسازد.
او در پایان با تاکید بر اینکه اصرار بر آنچه میخواهیم بسازیم خیلی مهم است و جهان، جهانی است که باید هر کس از درون خود جواب بگیرد،خاطرنشان کرد: در ایران ما آثاری از شهرهای مختلفی چون کردستان و زاهدان داریم که آثار خیلی خوب و قابل تحسینی هستند. در واقع سینما یعنی به تو فرصت میدهم نظر خود را درباره آنچه میخواهی بگویی و از این نظر ایران جای خیلی خوبی است.
در طول این نشست که در اولین روز جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شد حاضران سوالات خود را مطرح و ابراهیم حاتمیکیا به دغدغههای فیلمسازان جوان، پاسخ داد.