ایران، روسیه و چین

 وزیر خارجه اسبق آلمان تاکید کرد نظم جهانی مبتنی بر محوریت غرب در حال فروپاشی، و قدرت‌ها و نظم جدید در حال ظهور است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: وزیر خارجه اسبق آلمان تاکید کرد نظم جهانی مبتنی بر محوریت غرب در حال فروپاشی، و قدرت‌ها و نظم جدید در حال ظهور است.

یوشکا فیشر مقارن دولت خاتمی در ایران، وزیر خارجه آلمان و عضو هیئت تروئیکای اروپایی است که ضمن فریبکاری در مذاکرات با تیم حسن روحانی، دو سال تعلیق برنامه هسته‌ای را به دولت خاتمی تحمیل کردند اما زیر با تعهدات خود در حد فاصل سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ زدند.

فیشر در تحلیلی که از سوی نشریه «پراجکت سندیکیت» منتشر شده، بدون اشاره به چند ده سال تجاوز و اشغالگری آمریکا و ناتو نوشت: زمانی که پوتین رئیس‌جمهور روسیه به سربازانش دستور داد تا به اوکراین حمله کنند، همه چیز نه فقط برای اروپا بلکه برای جهان تغییر کرد. ما به جهانی بازگشتیم که در آن قدرت از طریق خشونت، و مرزها با خون ترسیم می‌شود. در آن لحظه، ناگهان اصل تعیین‌کننده ژئوپولیتیک مذاکرات بدون خشونت، متعلق به اواخر قرن ۲۰ و اوایل قرن ۲۱ باطل شد. اگرچه جنگ‌های متعددی در دهه‌های اخیر رخ داده، اما عمدتا منطقه‌ای بوده‌اند. هیچ نشانه‌ای از سارایووی جهانی وجود نداشت جنگی که نیاز به مداخله بین‌المللی مانند بوسنی در دهه ۱۹۹۰ میلادی، اما در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر داشته باشد. عوامل تثبیت‌کننده خودکار با اطمینان کار می‌کردند و ایالات متحده به‌عنوان ضامن نظم عمل می‌کرد یا دست کم این‌گونه به نظر می‌رسید؛ تا زمانی که آن جهان در مقابل چشمان ما در هم شکسته شد.

در پس حمله پوتین، بی‌اعتنایی نوامپراتوری روسیه نسبت به نظم جهانی نهفته است. پوتین می‌خواهد در شرایط ژئوپولیتیکی که از زمان شوروی حاکم بوده، تجدیدنظر کند. مسئله پیچیده‌تر، این واقعیت است که نظم جهانی قدیم که عمدتا مبتنی بر اصول لیبرال آمریکا و برتری غرب بوده، در حال از دست دادن قدرت خود است. رخدادها در خاورمیانه به خصوص پس از جنگ حماس و اسرائیل از تاریخ ۷ اکتبر، نشان می‌دهد که چگونه درگیری‌های طولانی مدت ارضی، زمانی که شرایط ژئوپولیتیک تغییر می‌کنند، به سطح انفجار می‌رسند. درگیری اسرائیل و فلسطین موضوع تازه‌ای نیست. تاریخ آن به زمان امپراتوری بریتانیا و جنگ جهانی اول باز می‌گردد. اما بدون یک چارچوب ژئوپولیتیکی باثبات، چنین درگیری‌هایی برای ابزارسازی پنهانی توسط بازیگران دیگری که به منظور کسب قدرت جهانی یا منطقه‌ای با یکدیگر رقابت می‌کنند به یک ایده‌آل تبدیل می‌شود.

اسرائیل اکنون در غزه است، زیرا ادعا می‌کند مجبور است یک سازمان به زعم خود تروریستی که مدت‌ها از سوی ایران حمایت می‌شود را ریشه‌کن سازد. همزمان، آمریکا ناوهای هواپیمابر را به سوی شرق مدیترانه اعزام کرده، جایی که حزب‌الله لبنان یک گروه نیابتی دیگر مورد حمایت ایران، با پرتاب پهپادها و شلیک راکت‌ها، اسرائیل را آزار می‌دهد. لفاظی‌های فزاینده چین در قبال تایوان و ادعای حاکمیت در دریای چین جنوبی را نیز به این موارد اضافه کنید و به راحتی می‌توان متوجه شد که وضعیت جهانی تا چه اندازه ناپایدار است. جنوب جهانی، خواهان کرسی‌های بیشتری بر سر میز است و اتحادها و ائتلاف‌های جدید فراتر از دسترس غرب در حال ظهور هستند.

آیا رقابت «غرب علیه بقیه» به زمینه‌ای تبدیل می‌شود که در آن سلطه غرب کاهش می‌یابد؟ آیا جریان‌های قدرتمند در اروپا و آمریکا، غرب را از ساختارهای ائتلاف سنتی خود دور خواهند کرد و در جهتی ضد دموکراتیک‌تر خواهند رفت؟ پوتین روی این موضوع شرط‌بندی می‌کند که آمریکا پس از انتخابات سال آینده، از تعهدات فرا آتلانتیکی دست بکشد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، باید اندیشید که سرنوشت اروپا چه خواهد شد؟ دنیای جدیدی در حال ظهور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    16 9
    اگه اجازه هست یکم بخندم خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      17 21
      از پای منقل پاشو بعدأ بخند یوقت نیفتی تو منقل!! 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
  • خلیج فارس ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    9 7
    😂 هنوز کجاشو دیدی
  • ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    9 5
    همبنکه در 57 سالگی با یک دختر 29 ساله ایرانی ازدواج کردی علامت مرد رندی و پدر سوختگی ات هست.
    • ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      7 7
      دختر ٢٩ ساله ایرانی چرا با مرد ٥٧ ساله خارجی ازدواج کرده. نشان از نارضایتی و وضعیت بد اقتصادی ایرانیان دارد. آیا برعکسش اتفاق میفتد؟
    • ایرانی ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      6 1
      احمق جان ازدواج با یک سیاستمدار پیر هزار و یک دلیل میتونه داشته باشه تو از کجا به این نتیجه رسیدی بخاطر شرایط بد اقتصادی تو ایران بوده، مگه اومده از ایران زن گرفته؟ اون خانم همونجا بوده حالا اصالت ایرانی داشته، چقدر امثال تو حقیر و رقت انگیز هستید امیدوارم از سایبری های فارسی زبان باشی چون واقعاً مشمئز کننده است هموطن آدم احمق و عقب افتاده ای مثل تو بودن!🤬
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
      2 0
      تو ایرانی هستی؟ تو میمونی هم نیستی! حرف این بوده که به چه حقی یک مرد 57 ساله سیاست مدار به خودش اجازه می دهد با یک خانم 29 ساله ازدواج کند.؟ آیا این همین نیست که شهوت قدرت و مال و زن در وجود این ملعون است. تو چسبیدی به ایرانی بودن آن دختر خانم.
  • ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    5 1
    منظورش از نظم سلطه غرب بر جهان، دیکته دستورات غرب به کشورهای جهانه، همه شما غربیان تمامیت خواه و جنایتکار برید به جهنم انشاالله دوره استعمار و آقاییتان تمام شده و وقتشه که همدیگر را ببلعید.
  • ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    12 0
    اونجا که گفت نظم قبلا بر خشونت نبود رو دروغ گفته. غرب برای حفظ نظم خود از فروپاشی شوروی تا همین حالا بیشتر از همه غیرنظامیان را کشته است، حمله به یوگسلاوی، حمله به افغانستان، حمله به عراق، حمایت تمام قد از رژیم صهیونیستی در نسل کشی دهه ها از مردم فلسطین، لبنان، حمایت از تروریست‌ها در سوریه، حمایت از گروه ها و دسته های مختلف در کشورهای آفریقایی، حمایت از نسل کشی در میانمار و.... دروغ به این آشکاری رو چه طور می گه خدا می دونه
  • ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 5
    پس چقدر سیاستمداران ما بی عرضه و‌نادان هستند که باعث این همه سختی و تحریم شدند، ولی این برای دو کشور دیگه به هیچ عنوان به اندازه ما صادق نیست.
  • ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    13 2
    خودبزرگ بینی را دارن به ما القا میکنند آفت بزرگیست
  • ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    6 7
    دلتون خوشه بخدا! پس چرا مردم چین و روسیه محدودیت های مردم ایران را ندارند؟!
    • رضا ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      7 7
      منظور از چه محدودیت های که اونا ندارن و مادداریم
  • ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    8 3
    Farrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrt
    • ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      5 6
      تو دهنت!!!
    • کیوان ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      3 2
      به سبیل مبارکتان
    • ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      2 3
      فارسی را پاس بدار فحش هم ایرانی اش قشنگه
  • ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    5 0
    اقتصادتون همه چی را نشون میده
    • ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      1 2
      منظورتون اقتصاد آلمان است؟
  • ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    7 1
    ایران رو آیا میتونی با روسیه و چین مقایسه کنی؟! یادمون نرود ایران در جنگ جهانی اول توسط روس‌ها و انگلیسی ها اشغال شد حتی با اینکه ایران اعلام بیطرفی کرد. در تاریخ دیده نشده کشوری که توسط اروپایی اشغال بشه بتونه دوباره به استقلال برگرده!!!
    • رض ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      6 3
      خود چین قبلا توسط ژاپن و حتی قبل‌تر توسط انگلیس اشغال شده پس بشین سرجات آیه یاس نخون
    • حاجی زنجانی ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      4 6
      بله ایران اشغال شد چون توسط یک موجود حقیر دست نشانده بنان رضا پالانی به خاک سیاه نشسته بود، گذشت دوران سیادت غرب بر ایران! امروز ایران مجهز به سلاح ایمانی است که از مکتب شیعه علوی میجوشد و خواهید دید که با درایت حکیمی بزرگ که سرتاسر وجودش عجین با اسلام و اهل بیت است در گذر از این پیچ تاریخی که تمدن نکبت غرب را به قعر دره سقوط خواهد داد تمدنی ظهور خواهد کرد که انشاءالله بستر ظهور منجی خواهد بود،انشاءالله
    • حجت ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      0 0
      آلمان نازی خیلی از جاها رواشغال کرد مثل فرانسه
    • US ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
      0 0
      رضا پالانی هم دقیقا دست نشانده اروپا بود. اگر اروپایی ها باهم جنگ دارند گورشون رو گم کنند برند تو منطقه خودشون و دست از سر این منطقه بردارند. واقعا خاورمیانه دیگه خیلی مسخره بازی شده. یک دست نشانده میره یک انگل دیگه میاد یک جنگ میره یک حنگ دیگه میاد. یک کشور اروپایی میره یکی دیگه میاد. خدایا این نسل اروپایی رو از زمین بکن تا همه از دستشون خلاص بشند.
  • ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    5 0
    زمانی که پوتین رئیس‌جمهور روسیه به سربازانش دستور داد تا به اوکراین حمله کنند، همه چیز نه فقط برای اروپا بلکه برای جهان تغییر کرد. ما به جهانی بازگشتیم که در آن قدرت از طریق خشونت، و مرزها با خون ترسیم می‌شود... کاش یکی نامه مینوشت به این بد زاده که از جنگ کره تا ویتنام و پاناما و کوبا و یوگوسلاوی و اشغال عراق و افغانستان و اشغال فلسطین و کشتار صدها هزار مرد و زن بی گناه در کدام جهان اتفاق افتاده ؟
  • عبدالعلی گل بابا نژاد عزیزی ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 1
    آخه تا کی ما را فریب می دهید و پرچم ملتی که در فقر و تنگدستی بینوای دستت پا میزند کنار ابرقدرت ها چاپ می کنید این روزنامه شده یک بار در ۴۵سال گذشته یک کلمه از علت بینوای این قوم مقصران واقعی آن بنویسد تا کی چشم بر این جهنم ساختگی دست مدیران می بندید .
    • آزاده ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      0 1
      اونی که فقیره مغز پلاسیده و خودتحقیر امثال توست وگرنه کافیه مغز هرچند کوچیکت رو از دست اراذل رسانه ای فارسی زبان که صبح تا شب در حال لجن پراکنی و تحقیر ایران هستند نجات بدی و واقعیت رو ببینی اونوقت میفهمی که حداقل در غرب آسیا که از نظر ژئوپولوتیک از مهمترین نقاط جهان است بدون اراده و خواست ایران آب از آب تکون نمیخوره، نمونه اش اسرائیل که روزگاری ۴ ارتش عربی رو در ۶ روز شکست داد ولی امروز جلو انگشت کوچیکه مقاومت یعنی حماس دوقلو زائیده، از سوریه نگم که نصف دنیا از جمله ارباب ابرقُدقُدت با استخدام تمام وحوش از دهها کشور نتونست مقابل خواست و اراده ایران کاری از پیش ببره! دنیا عوض شده عمو جان به فکر ارباب جدید باش😋🤣
  • ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    1 2
    بعد از رونسان دوم که ‌پا به میدان گذاشته. هوش مصنوعی وروباطها وتلفنهای هوشمند که ابزارهای مهم انقلاب صنعتی دوم به حساب می ایند تاثیرات وسیعی در نقشه ژعوپولتیکه دنیا بوجود میاورد ودر واقع اخرین حلقه زنجیر برده داری الکترونیکی تکمیل شد وانسانها برای بقاع مجبورند موازی درکنار تکنولوژیهای نوین خود پیش بروند وزندگی خودرا با این تکنولوژیها قسمت کنند واگر وسیله ای که یک عبر انسان باشد درست شود انگاه زندگیه بشر دوچار یک دگر دیسی میشود درست مثل زمانی که اژدادش در دریا زندگی میکردند شاید رومانتیک نوشتم ولی حقیت پیدا میکند
  • Hamid ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    11 2
    اخه یکی نیست بگه ما قدرت اقتصادی‌مون قدرت نظامی مون وجه بین المللیمون چیمون با چین روسیه قابل قیاسه که دم مارو به اونا گره میزنین سران مملکت جلوی اختلاس و دزدیای مسولینو نمیتونن بگیرن واسه شیر خشک و پوشک و سوخت مردم موندن این هندونهارو زیر بقل یکی دیگه بذارین
  • ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    9 1
    شما بیل زنی بیا باغچه خودتو بیل بزنی تورم بیکاری .مشکل کمبود برق گاز حل کن ای دومین دادنده منابع گازی بنزین گازوییل الوده ..
  • ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    اوه اوه
  • ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    با سلام اظهارات فیشر مرور یک حکایت است، حکایت یک باور عمیق به غرب و ارزش های آن، اینان دچار دیدگان خود را ازدست داده اند و نمی توانند خارج از این باور و ادراک ، موضوع دیگری را ببینند. روایت بحران اکراین و نسل کشی‌ فلسطینیان توسط اسقاطیل بسیار کودکانه و سفیهانه است. اینان در واقع تحلیل ها و روایت های ایدئولوژیک را جایگزین واقعیت ها و حقایق می کنند. ایدئولوژی عربی یک افسانه است و باور به آن بازتولید تجربه یونانی است.
  • ارش ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 5
    درزمان نادرشاه مردم فقط ارزوشون پرداخت مالیات نادری بود با فلاکت وبدبختی زندگی میکردن ولی اینده ازنادر پادشاهی لایق وباتدبیر یاد میکنه فقط تاریخ اینده یادمیکنه از نیروهایی که درامپراطوری ایرانشهر برای نخستین بار بعداز صدهاسال دریای مدیترانه سوریه لبنان عراق یمن را مسخر ایران کرد دوابراهه بزرگ را حریم ایران کرد واروپارا تا کمر جلوی ایران خم کرد متحدان بزرگی همچون چین وروسیه وکره رابا محور مقاومت همسو کرد نظرش دردنیا خریدار پیداکرد را خواهد ستود
  • ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    6 0
    چه جالب الان باید خوشحال باشیم؟ هورااااااااااا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس