تحرکات ۳۳ جنگنده و شناور نظامی چین اطراف تایوان

وزارت دفاع تایوان می‌گوید ۲۱ فروند هواپیما و ۱۱ فروند کشتی جنگی چین طی بیست‌وچهار ساعت گذشته با نزدیک شدن به این جزیره، اطراف آن گشت‌زنی کردند.

به گزارش مشرق، در ادامه تنش‌های نظامی و سیاسی بین پکن و تایوان در بحبوحه افزایش کمک‌های تسلیحاتی غرب به تایپه، ارتش چین بار دیگر به انجام تحرکاتی اطراف این جزیره پرداخت.

وزارت دفاع تایوان امروز (جمعه) طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ۲۱ فروند هواپیما و ۱۱ فروند کشتی جنگی ارتش چین طی بیست‌وچهار ساعت گذشته با نزدیک شدن به این جزیره، اطراف آن گشت‌زنی کردند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در این بیانیه آمده است که از ساعت ۶ صبح پنجشنبه تا ۶ صبح جمعه، ۱۳ فروند از هواپیماهای مذکور چینی با عبور از خط میانی تنگه تایوان به منطقه شناسایی پدافند هوایی این جزیره وارد شدند.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعاهای جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعاهایی که کشورهای جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

بر اساس نقشه مسیرهای پروازی هواگردهای چینی که توسط وزارت دفاع تایوان منتشر شد، پهپادهای تهاجمی و جاسوسی از انتهای جنوبی خط میانی تنگه تایوان عبور کرده و تا دقایقی قبل از بازگشت به عقب، به پرواز در جهت جنوب شرقی ادامه دادند.

این وزارتخانه همچنین گفت که ۶ فروند جنگنده «جِی-۱۶»، دو فروند بمب افکن «اچ-۶»، یک هواپیمای جنگ الکترونیک «وای-۹»، یک هواپیمای هشداردهنده وکنترل هوایی «کِی‌جِی-۵۰۰» و یک بالگرد ضد زیردریایی «زد-۹» نیز به تایوان نزدیک شدند.

طبق این گزارش، منطقه شناسایی پدافند هوایی به محدوده‌ای گفته می‌شود که توسط یک کشور اعلام شده تا به آن اجازه شناسایی، مکان‌یابی و کنترل هواپیماهای خارجی نزدیک به آن کشور را بدهد، اما بخشی از حریم هوایی سرزمینی که توسط قوانین بین‌المللی تعریف شده، نیست.

وزارت دفاع تایوان در ادامه خبر داد که علاوه بر هواپیماهای نیروی هوایی چین، ۱۱ فروند شناور نظامی این کشور نیز در آب‌های اطراف تایوان به انجام گشت‌زنی پرداختند.

این وزارتخانه گفت که ارتش تایوان در پاسخ به هواپیماها و کشتی‌های چینی که در مجاورت این جزیره فعالیت می‌کنند، جنگنده‌ها و سامانه‌های پدافند موشکی را در حالت آماده‌باش قرار داده است.

دو روز قبل بود که نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد به دلیل چالش‌های پیچیده تولید، ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به تایوان تا قبل از سال ۲۰۲۴ انجام نمی‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    0 0
    به جای چین بودم,به جای پرواز اطراف جزیره داخل جزیره پرواز میکردم اگه تایوان شلیک میکرد میشد بهانه حمله.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس