پرچم ترکیه

ظهور «ناتوی ترک» به رهبری ترکیه در آسیای مرکزی با مشارکت قزاقستان و ازبکستان در آینده نزدیک با فعال شدن تندروهای طرفدار آمریکا در افغانستان بیش از پیش آشکار و محتمل است.

به گزارش مشرق، پایگاه اطلاعاتی و تحلیلی «پولیتنویگاتور» روسیه در مطلبی به تلاش‌های ترکیه برای جلب کشورهای ترک‌زبان، از جمله قزاقستان و ازبکستان برای ایجاد ارتش توران اشاره کرد.

در این مطلب آمده است: ترکیه به طور فعال در حال ایجاد پایگاهی برای تشکیل «ارتش بزرگ توران» است و قزاقستان را که به سکوی گسترش حضور «آنکارا» در آسیای مرکزی و هسته اتحاد دفاعی علیه روسیه و چین تبدیل می‌شود، به مدار خود می‌کشاند. این مسیر با توافقنامه همکاری نظامی که 11 می در آنکارا به امضا رسید، هموار می‌شود.

چنین اقدامی از سوی قزاق‌ها مبتنی بر مفهوم خاصی از ترکیه عثمانی است که ظاهرا برای تبدیل شدن به نوعی ضامن ثبات و نقض‌ناپذیری کشورهای «جهان ترک» تحت نظارت استانبول، جایی که مقر سازمان کشورهای ترک واقع است، طراحی شده است.

این موضوع را «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در نشستی مطبوعاتی به مناسبت امضا توافقنامه مشارکت گسترده بین دو کشور در اولین روز سفر «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان بیان کرد.

وی گفت: ما تعامل خود را به سطح یک مشارکت استراتژیک گسترده کردیم. اشتیاق و استقامت تاکایف در تشکیل قزاقستان جدید قابل احترام است. من حمایت خود را از اصلاحات و برنامه‌های گسترده‌ای که توسط «نورسلطان» انجام شده، ابراز می‌کنم.

اردوغان بار دیگر تاکید کرد که آماده مسئولیت‌پذیری برای ثبات، آرامش و امنیت برادران قزاقش است و فکر می‌کند که هم در زمینه سیاسی، تجاری، نظامی، اقتصادی و هم فرهنگی دو کشور به همکاری خود ادامه و با هم به سوی آینده حرکت می‌کنند.

با توجه به سخنان اردوغان، در آینده «تاکایف» را از دست افراط‌گرایان و توطئه‌گران، نه سازمان پیمان امنیت جمعی بلکه نیروهای ترکیه که عضو ناتو هستند، نجات خواهند داد.

اما به نظر می‌رسد که با در نظر گرفتن این واقعیت که سرویس‌های مخفی انگلیس در کودتای ژانویه قزاقستان نقش داشتند و پان ترکیست‌ها فعالانه از توطئه‌گران و ژنرال‌های عالی رتبه کمیته امنیت ملی حمایت می‌کردند، بر عکس، ترک‌ها، می توانند به بی‌ثباتی و سرنگونی رژیم کمک کنند.

در واقع، ممکن است اینجا اشاره‌ای به یک تهدید ناشی از روسیه باشد، اما در این حالت این امر ممکن است به معنی ایجاد سکوی برای یک اتحاد دفاعی به طور عمده علیه مسکو و تا حدی کمتر علیه پکن، باشد.

اما به هر حال، روز بعد، قراردادهایی در مورد همکاری نظامی و همچنین همکاری در زمینه اطلاعات بین قزاقستان و ترکیه امضا رسیدند. این اسناد توسط «روسلان اکسیلیک اف» وزیر دفاع قزاقستان و «خلوص آکار» وزیر دفاع وزیر دفاع ترکیه منعقد شدند.

«سلطان کمال الدین اف» معاون وزیر دفاع قزاقستان ضمن توضیح این اسناد گفت که احتمال بی‌ثباتی وجود دارد، اما این امر به طور عمده مربوط به داخل است. بنابر سخنان وی، قزاقستان موضوع تعیین و علامت گذاری مرزهای دولتی را با تمام کشورها مشخص کرده است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

این مقام نظامی خاطرنشان کرد که «نورسلطان» نه تنها با ترکیه بلکه با قرقیزستان و برخی کشورهای که با آن هم مرز نیستند چنین همکاری را در نظر دارد.

به نظر می‌رسد که معاون وزارت خارجه قزاقستان با پیروی از دستور العمل‌های بالا سعی کرده این مرحله را به عنوان یک تظاهر معمولی از سیاست چند بردار غیر اصولی معرفی کند.اما در واقع، این حرکتی است به سمت ایجاد «ارتش بزرگ توران» که توسط آنکارا تبلیغ می‌شود زیرا چنین کاری قبلا در آذربایجان انجام شده و ورود قزاقستان فقط یک پازل دیگری در ساختار نوظهور یک اتحاد دفاعی جدید است.

اگر بگوییم که این بردار با روح و مفهوم سازمان پیمان امنیت جمعی در تضاد است گویا مطلبی نگفتیم. بعد از پیروزی ترکیه در جنگ دوم قره باغ، اردوغان بلافاصله خود را از جمله در اجلاس استانبول در 12 نوامبر سال گذشته به عنوان نوعی مدافع کل جهان ترک معرفی کرد که از طریق آذربایجان به دریای خزر دسترسی پیدا کرده بود.

اکنون علاوه بر باکو، «نورسلطان» و «تاشکند» که توافقنامه مشابهی برای همکاری نظامی با آنها امضا شده نیز در حال تبدیل شدن به متحدان نظامی آنکارا هستند.

این امر با امضای تفاهمنامه ویژه همکاری نظامی – فنی بین شرکت دولتی «مهندسی قزاقستان» و «صنایع هوافضای ترکیه» تایید می‌شود که بر اساس مونتاژ و خدمات پهپادهای جدید راهبردی «آنکا» و همچنین آموزش پرسنل در ترکیه برای انجام تعمیرات و نگهداری این دستگاه‌ها پیش بینی شده است.

در واقع، این اجرای طرح‌های قبلی است که در زمان نظربایف تهیه شده بود، زیرا توسط نمایندگان الباسی ایده تولید نه تنها «بایراکتارها» بلکه همچنین «آنکا» بررسی می شد. قزاقستان در حال حاضر بعد از تونس دومین کشوری است که چنین فناوری را دریافت کرده است. «تمل کوتیل» رئیس صنایع هوافضای ترکیه بیهوده نگفته بود که «توافق جدید باعث تقویت بیشتر روابط دوستانه با قزاقستان برادر خواهد شد».

این پهپاد ترکیه‌ای از نظر خصوصیات به پهپادهای آمریکایی نزدیک است، زیرا توان پرواز در ارتفاع 9 هزار متر دارد، می‌تواند بیش از 30 ساعت در پرواز باشد و با وزن هزار و 700 کیلوگرم توانایی حمل بمب یا موشک 350 کیلوگرمی را دارد. چنین وسیله‌ای واقعاً برای حل مشکلات بزرگ از جمله مشکلاتی که ماهیت تهاجمی دارند، طراحی شده است.

بدیهی است که ترکیه نئوعثمانی با انتقال دانش خود به نخبگان حاکم قزاقستان، به دنبال وابسته کردن به خود از لحاظ فنی است. علاوه بر خط  تولیدی «آنکا»، برنامه‌هایی برای راه اندازی کارخانه تولید خودروهای زرهی ترکیه وجود دارد و پیشنهادات جدیدی برای افزایش خرید انواع دیگر سلاح و تجهیزات در حال بررسی قرار دارند زیرا مونتاژ، خرید قطعات یدکی، آموزش پرسنل فنی مطابق با استانداردهای ناتو، نیروهای مسلح قزاقستان را با ارتش ترکیه و مجتمع نظامی صنعتی نزدیکتر و آن را وابسته «آنکارا» می‌کند.

باید گفت که این گونه تسلیحات به همراه دو فروند هواپیمای شناسایی آمریکایی خریداری شده مجهز به تجیهزات ردیابی ویژه به وضوح در آینده به طور بالقوه علیه روسیه و چین هدایت می‌شوند. زیرا نیاز به چنین پهپادها و تجهیزات ضربتی مطابق با استانداردهای ناتو به یک کشوری با اهداف کاملا دفاعی، در چیست؟

این امر بلافاصله به حفاظت از میادین نفتی که سه دهه است توسط شرکت‌های آمریکایی و اروپایی توسعه می‌یابند و همچنین مسیر حمل و نقل برای صادرات مواد خام قزاقستان را از طریق دریای خزر با دور زدن خاک روسیه، به یاد می‌آورد.

تجهیز مجدد ارتش قزاقستان با چنین سرعتی به همین منظور صورت می‌گیرد و موضوع افزایش آن، آموزش کادر افسری توسط متخصصان آمریکایی و ترک تحت بررسی است.

و اکنون به موازات ایجاد «ارتش توران»، 10 می اولین قطار حامل محصولات چینی به سمت اتحادیه اروپا از طریق خاک قزاقستان و با دور زدن روسیه راه اندازی شد. اپراتور اصلی آن شرکتی از فنلاند است که قرار است به زودی به ناتو بپیوندد.

این تنها اولین قطار آزمایشی بود و قطار بعدی که 25 می راه اندازی شد، از قبل تا انتها پر شده بود. بدیهی است اکنون این مسیر جدید از چین که از طریق قزاقستان، آذربایجان، گرجستان و رومانی عبور می‌کند و به اروپای مرکزی ختم می‌شود، به طور فعال آزمایش خواهد شد.

باید گفت که این خط ریلی تنها به موازات کریدور شرق – غرب ترانس خزر است که بیانیه آن در اول آوریل سال جاری در تفلیس توسط طرف‌های گرجستان، قزاقستان، ترکیه و آذربایجان امضا شد.

بنابراین توافقنامه همکاری نظامی نوعی پیمان و فراتر از یک توافق معمولی است و روند تغییر جهت گیری ژئوپلیتیک نهایی قزاقستان از طریق ترکیه به غرب را تثبیت می‌کند. 

از این رو، ظهور «ناتوی ترک» در آسیای مرکزی با مشارکت قزاقستان و ازبکستان در آینده نزدیک با فعال شدن تندروهای طرفدار آمریکا در افغانستان بیش از پیش آشکار و محتمل است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 152
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 79
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    23 8
    اللهم عجل لولیک الفرج
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      12 2
      الهی آمین
    • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      1 8
      ترکیه مسلمان سنی و مخصوصا شیعه کم ندارد ولی متاسفانه اردوغان چون مسلمان و پاک نیست اوضاع مسلمانهای تریکه همیشه زیر فشار و تهدید است
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      3 8
      ای اردوغان حقیر خلفای اموی رو میشناسی؟ از جنوب فرانسه تا شمال اسپانیا تا مرز چین وسعت امپراطوریشون بوده. اونها هم خواستند پرچم حسین ع را پایین بکشند ولی اکنون نه تنها نامی از عباسی ها نیست بلکه‌امپراطوری باستانی ایران نیز بنام حسین دوباره زنده شده تا بر تو و امثال تو حکومت بکنه
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      3 5
      مذهب ترکیه و طالبان یکسان است هیچ بعید نیست ترکیه بر آذری ها مسلط بشوند چی میشد.
  • محسن IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    26 20
    درمقابل این حرکت ترکیه ایران باید مراقب باشد
    • محسن IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      13 7
      مشرق جان چرا منکه حرف بدی نگفتم ناتوی فارس مگه بده؟
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      1 1
      باشه
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      4 6
      ایران مخصوص فارس ها نیست. ازبک ها هم قسمتی از ایرانزمین و ملت ایران هستند.
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      5 0
      افغانستان تاجیکستان . تاافغانستان هست همیشه شارژید.
    • US ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 6
      برو تو آینه ببین اگه هم شکل ازبک هستی پس با او هم نژادی و تاریخ و فرهنگش ررو یاد بگیر
    • US ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 4
      برو تو آینه ببین اگه هم شکل ازبک هستی پس با او هم نژادی و تاریخ و فرهنگش ررو یاد بگیر
  • TR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    28 49
    آذربایجان جز مهم ناتو تورکی خواهد شد
  • دانیال IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    21 17
    ترکیه یک نژادپرست افراطی ست که درسش از اسراییلی می گیره که اعتقاد قوم یهودبالاترین نژاددربین انسانهاست پس باید خیلی مراقب بود درصورت کوچکترین تحرک باید سیاست های کنترلی بکار گرفته شود
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    27 19
    یجوری از پهباد انکای ترکیه تعریف کرده انگار داره اف 35 رو توصیف میکنه خخخ
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      2 15
      چی میگی
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      9 2
      متن خبر رو بخون
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    26 3
    قزاقستان کشور بسیار پهناور و ثروتمند و نفت خیزی هست و موقعیت بسیار خوبی هم داره چون هم با روسیه مرز داره و هم با چین. همکاری این کشور با ترکیه در این سطح میتونه برای کشور های روسیه و چین گرون تموم بشه (با توجه به اینکه قزاقستان با منطقه ترکستان شرقی هم مرزه). درضمن بیشترین سهم رو در دریایی خزر داره
    • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      5 23
      ۴۰درصد جمعیت قزاقستان روس هستند.
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      0 16
      قزاقستان فقط از ایران به دریای ازاد راه دارد. یک کشور محصور در خشکی بدرد هیچی نمیخوره
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      2 16
      نور سلطان، پایتخت کنونی قزاقستان شهری است بسیار سرد و بادخیز که دمای هوا در زمستان در آن به منفی ۴۰ درجه می‌رسد. گروه‌هایی از ملی‌گرایان روس در روسیه و داخل قزاقستان دعوی الحاق مجدد شمال قزاقستان به روسیه را داشتند
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      2 16
      نور سلطان، پایتخت کنونی قزاقستان شهری است بسیار سرد و بادخیز که دمای هوا در زمستان در آن به منفی ۴۰ درجه می‌رسد. گروه‌هایی از ملی‌گرایان روس در روسیه و داخل قزاقستان دعوی الحاق مجدد شمال قزاقستان به روسیه را داشتند
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      3 8
      نه بابا
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    33 9
    آسیایی میانه نقطه قوت ترکیه هست
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    34 45
    پرچم ماه و ستاره ساسانیان رو که دارن استفاده میکنند.
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    19 70
    ازبک زردپوست چشم بادامی چه ربطی به آذری داره؟ زبان رو که میشه رفت کلاس زبان یا کسی که لال باشه تکلیفش چییه؟
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    13 61
    ازبک زردپوست چشم بادامی چه ربطی به آذری داره؟ زبان رو که میشه رفت کلاس زبان یا کسی که لال باشه تکلیفش چییه؟
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    7 32
    از ازبکستان که بیرونش کردن اردوغان
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    11 40
    چرا تا بحال‌هیچ دولت و حکومتی در طول تاریخ اسم خودش رو ترکیه نگذاشته؟
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      24 6
      پس ترکیه چیه؟
    • علیرضا IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      1 10
      این دلیل و چرایی انتخاب نکردن زبان و حکومت ترکی را در تاریخ میتوان به ضعف فرهنگی و تاریخی و تمدنی اقوام مهاجر و مهاجم دانست که با اعتراض شاعر ترک زبان عهد تیموریان (شیر علی نوایی)مواجه شده
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      2 0
      به تو چه. اصلا ایران نباید وارد بحثهای قومیتی بشوند. همه اقوام با هر اسمی عزیزند
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      1 12
      دروغگو از بین ۱۲ کتابی که شیرعلی نوشته فقط یک کتاب به ترکی بوده، در ضمن شیرعلی یک افغانی بوده
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      8 1
      رساله وقفیه. رساله تیرانداختن. میزان الاوزان. حالات پهلوان محمد ابوسعید. حالات سید حسن اردشیر. نظم‌الجواهر. محبوب‌القلوب. محاکمةاللغتین. مجالس النفائس. مثنوی لسان‌الطیر. سراج‌المسلمین. دیوان ترکی خزائن المعالی. تاریخ ملوک عجم،. خمسةالمتحیرین. خمسهٔ نوایی. تاریخ انبیاء و حکما،. اربعین منظوم. این ها بخش های از کتاب های شیر علی نوایی هست که با زبان ترکی نوشته شده اونوقت فقط یک کتاب؟! سواد ندارین نظر ندین
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    23 11
    اردوغان وقتی با قطر قرارداد اقتصادی میبنده میگه جهان اسلام وقتی با ازبکستان قرارداد اقتصادی میبنده میگه بین ترکها وقتی برای پیوستن به اتحادیه اروپا دست و پا میزنه میگه ما فقط اروپایی هستیم. _____ خیلی تابلو همش‌نمایشه اون بدبختی که گول این رو نیخوره رو بگو دیگه چی هست.
  • Reza IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    32 16
    چرا ترکیه هرکاری میکنه وصلش میکنید به پان؟
  • US ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    27 20
    یک سوال آیا ایران بعد از تشکیل ناتوی ترکي میتونه باکو رو بگیره؟ و اگر بین ارمنستان و آذربایجان یا ترکیه و یونان جنگی بشه اونوقت ارمنستان یا یونان با کل این کشورها طرف خواهند بود؟؟ و سوال آخر هم اینکه آیا مجارستان هم عضو این پیمان خواهد شد؟؟
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      10 32
      یک سوال پس از ناتوی ترکی آیای باکو در تصرف ازبک خای زردپوست درمیاد؟ مردم باکو چطوری نجات پیدا کنند؟
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      10 28
      یک سوال مذهب اردوغان همون مذهب طالبان هست. بنظرت طالبان افغان یا شیعه افغانی چطور برخورد کرد؟
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      10 2
      ایران قصد نداره باکو رو بگیره.
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      10 8
      یک‌ سوال اگه اینا خواستن سر ترک شیعه رو ببرند بخاطر شیعه بودن ازش میپرسند چه زبانی صحبت میکنی؟ چون قبلا عثمانی خیلی شیعه آذری کشته
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      23 25
      یک سوال: ۴۰درصپ جمعیت قزاقستان روس و غیرترک هستند این رو چیکار کنی؟
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      21 25
      یک سوال میدونستی ۴۰درصد قزاقستان و ۲۰ درصد باکو و ۴۰درصد ترکیه اصلا غیرترک هستند؟
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      30 23
      یک سوال من که ترک هستم و حاضرم تا اخرین قطره خونم در مقابل عثمانی بجنگم رو اردوغان چطور میخواد نابود کنه؟
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      24 11
      یک سوال: موسس توران که تورج شاه ایرانی بود. همه اسامی توران که ایرانی بوده
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      15 27
      یک سوال این ناتوی ترکی آبروش نمیره از پرچم ساسانی ایرانیا استفاده میکنه؟
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      16 34
      یک سوال: خود کلمه ترک که فارسی هست این رو چیکنیم؟
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      17 31
      نمونه ای از وطن فروشهای دوزاری که دروازه تیریز را به روی عثمانی باز کرد و اون جنایات در تبریز اتفاق افتاد
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      17 54
      یک سوال این ناتوی ترکی دستوراتش رو فقط از انگلیس آریایی دریافت میکنه؟ یا از امریکای آریایی هم دستور مییگره؟
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      16 53
      یک سوال گیریم زبانت تو ترکی هست با شکل قیافه ات میخوای چیکار کنی که اصلا شکل ازبک و قرقیز نیست؟ میخوای به خون و نژادت خیانت کنی بخاطر زبان؟ حب بیا برچ کلاس زبان
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      18 25
      یک سوال از ترک حرف میزنی ولی فقط به سمنت اردوغان نیمه یهودی سجده کردی، چرا؟
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      7 11
      زنده باد
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      16 26
      یک سوال اگر شخصی در ناتوی ترکی، لال بشه دیگه نتونه صحبت بکنه اونوقت تکلیفش چییه‌باز ترک‌حساب میشه؟ اونوقت چطوریه داستان ازبک‌زردپوست با آذری
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      16 20
      یک سوال اردوغان انقدر آذری ها را دوست دارد آرارات را پس بدهد.قول میدیم توش فقط ترکی صحبت کنیم.
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      14 5
      یک سوال آیا ناتوی ترکی اول میره و ترکیه رو از اشغال امریکا آزاد میکنه؟ _______ بیش از ۸ پایگاه مظامی امریکا در خاک ترکیه
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    18 28
    عثمانی ۶۰۰۰هزار ترک شیعه رو در آناتولی کشت.
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    3 1
    داره میگه ارتش‌ توران‌ قطار محصولات چین؟
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    10 1
    سلطان ترکان عالم اکنون در تهران است.
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    14 4
    اردوغان باز میخواد بیرقدار رو به کی‌غالب کنه؟
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    10 7
    متاسفم برای اردوغان
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    10 3
    تیتر درمورد ترک است ولی داخل متن درمورد فروش‌بیرقدار و جاده‌ابریشم چین است.
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    10 7
    دیگه کار از کار گذشته زمانی که میگفتیم بساط الهام دلقک و اردوغان بی بته رو جمع کنید نزارید شاخ بشن این روز ها رو میگفتیم
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    22 29
    شمال قزاقستان کاملا روس هستند و روس ها حدود ۳۰ درصد قزاقستان هستند. یه جوری میگید کشورهای ترک انگار قرقیزستان و ترکمنستان و ازبکستان میتونند کاری کنند؟ کل جمعیت قرقیز و ترکمنستان روی هم ۱۰ میلیون نمیشه، ازبکستان هم که یک سومش تاجیک هستند. جمهوری آذربایجان که مستمره ی عثمانی شده شیعه ۱۲ امامی هستندوزمین تا اسمان با سنی های ترکیه فرق دارندژ کشور ترکیه هم که ۴۰درصدش اصلا ترک نیست و اقوام کرد و ارمنی و عرب و ایرانی و یونانی هستند
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      18 7
      دوست عزیز اون 30 درصد روس قزاقستان که نمیتوانند از قوانین کشور مطبوع خود سرپیچی کنند مجبورند زیر بیرق قزاقستان نبرد کنند
    • IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      3 4
      هیچ‌کشوری در جهان نیست که ۷۰ درصد ترک باشند
    • NL ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      1 4
      خیلی جالبه قزاقستان اصلا بدون روسیه یا آمریکا اصلا نمیتونه صنعت نفتش رو اداره کنه
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    13 14
    خوب برای مقابله با پان ترکسیم ایران باید سرمایه گذاری سنگینی بر روی ترویج تشیع غیرسیاسی در آذربایجان بنماید چون تشیع سیاسی بشدت در نطفه خفه می شود مجالس مذهبی اذربایجان باید تقویت شود وگرنه این ناتو برای نابودی ایران است نه روسیه قدرتمند
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    11 8
    اونوقت اردوغان دیگه منت نمیکشه وارد ناتوی آریایی اروپا باشه؟
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    13 6
    خوب ایران و روسیه بخاطر تضاد منافع کشورهای اسیای میانه و قفقاز را به غربی ها سپردند جریانات غربگرا در این کشورها قدرت گرفته اند و راه حل هم نزدیکی بیش از پیش این دو کشور است
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    8 6
    روسیه باید سازمان امنیت دسته جمعی را گسترش دهد و مثل ناتو ارتش مشترک درست نماید
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    15 32
    شمال قزاقستان کاملا روس هستند و روس ها حدود ۳۰ درصد قزاقستان هستند. یه جوری میگید کشورهای ترک انگار قرقیزستان و ترکمنستان و ازبکستان میتونند کاری کنند؟ کل جمعیت قرقیز و ترکمنستان روی هم ۱۰ میلیون نمیشه، ازبکستان هم که یک سومش تاجیک هستند. جمهوری آذربایجان که مستمره ی عثمانی شده شیعه ۱۲ امامی هستندوزمین تا اسمان با سنی های ترکیه فرق دارندژ کشور ترکیه هم که ۴۰درصدش اصلا ترک نیست و اقوام کرد و ارمنی و عرب و ایرانی و یونانی هستند
    • . IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      1 0
      باشه
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    9 3
    یک سوال آیا ناتوی ترکی اول میره و ترکیه رو از اشغال امریکا آزاد میکنه؟ _______ بیش از ۸ پایگاه مظامی امریکا در خاک ترکیه
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    16 4
    اگه قطعات بیرقدار به ترکیه تحریم بشه چی اونوقت؟
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    10 4
    اردوغان داره به ترکیه آسیب میزنه
  • TR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    10 5
    وحشت رو میشه تو چهره ترکیه های ها دید. از ترس دارن ناتو تشکیل میدن
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    11 3
    این ارتش ترکیه چرا به پایگاه های نظامی امریکا در داخل خاک ترکیه حمله نمیکنند؟
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    10 7
    من بعنوان یک غیرتمند ترک میگم زمین های ترکیه باید از پایگاهای امریکا از داخل خاک ترکیه جمع آوری بشه
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    9 5
    اگر ناتوی جعلی ترکی انقدر قدرتمند است پس ورا پایگاه های نظامی امریکا به دور چین و ایران حلقه زده است؟ نه به دور ترکیه
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    7 2
    اگر ناتوی جعلی ترکی انقدر قدرتمند است پس چرا پایگاه های نظامی امریکا به دور چین و ایران حلقه زده است؟ نه به دور ترکیه
  • سعید IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    1 1
    یه سوال تاریخ تکرار می‌شود یا خیر
    • JP ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 4
      یک سوال در کل تاریخ حتی یک دولت یا یک شهر یا حکومت بنام‌ترک وجود نداره
    • JP ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 0
      یک سوال در کل تاریخ
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    18 9
    باکو برای ایران، مثل تایوان برای چین است. غول های باستانی باید سرزمینشان را کامل کنند
    • TR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      9 2
      آذربایجان متعلق به کشور قاجار بود نه ایران تازه تاسیس
    • JP ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 3
      روی اسکناس های قاجار نوشته بود کشور ایران.
    • JP ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 4
      از این وطن فروش دوزاری تشکر میکنیم در کامنت ها از پرچم ماه وستاره ساسانیان استفاده میکند
    • . IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      1 0
      تفرقه ممنوع، جنگ طلبی نکن
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 2
    با توجه به قدرت کنونی ایران و نفوذی که در منطقه ایجاد کرده، هیچ ائتلافی در سرزمینهای تمدنی ایران شکل نخواهد گرفت! زیرکی ایران در تشکیل نیروهای مقاومت میتواند در آذربایجان و آسیای میانه هم صورت گیرد و احتمالاً صورت گرفته اما در خفا. دکترین انقلاب به آمریکای جنوبی رسیده، آنوقت ایران در حوزه سرزمینی خود میتواند بی تفاوت بوده باشد!؟
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    6 6
    اردوغان قرارداد گسترده با اکذاین‌نئونازی آریایی هم امضا کرده
    • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      0 4
      اردوغان قرارداد گسترده با اکراین نئونازی آریایی هم امضا کرده
  • ایلمان IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    6 0
    ترک ها علاوه بر این سرزمین ها در طول تاریخ قرن های طولانی بر سرزمین های همجوار نیز حکومت کرده اند
    • یک مسلمان IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      1 3
      حاکم بوده اند یا نه در هر حال الان زیر پرچم اسلام همه اقوام عزیزند
  • Adel IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    4 0
    دوستی که خودت رو ترک معرفی میکنی تابلو هست که خیلی ترسیدی تو ترک نیستی ما به امثال شما میگیم مانقورد،با این تفسیر که درصد جمعیتی رو درآوردی، ایرانی که ۷۰ درصد مردمش غیر فارس هستن رو چکار میکنی؟؟
    • تقی IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 1
      مردم غیر فارس در ایران ،ایا تاریخ مشترک و نقطه مشترک ندارند ؟؟؟؟ آیا فقط ملاک شما زبان است مگر ایران ترکیه است که قوم خاصی مدنظر باشد
    • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 2
      ایران اسم هیچ نژادی نیست این دلیل قدرت ایران است
  • از شهرستان سراب IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    2 2
    روسیه در مورد کشورهای تجزیه شده از شوروی محوریت خاصی داره و در اصل اونها رو حیاط خلوت خودش و بنوعی کشورهای اقماری میبینه که نسبت به اونها حق آب و گل داره این تفکر در مورد حوادث گرجستان و اوکراین ثابت شد ازین نظر هرگز به ان کشورها اجازه سرکشی بر علیه منافع روسیه را نخواهد داد از نظر سیاسی و جغرافیایی کشورهای آسیای مرکزی بخاطر محصور بودن بین خشکیها و عقب ماندگی به روسیه و چین و حتی ایران وابستگی دارند انها قرنها زیر یوغ روسها بودند و تفکرات روسی ذات ایرانی و تفکر اسلامی را تا حدی تحت الشعاع قرار داده این کشورها در مورد دوستی با غرب و آمریکا بخاطر حساسیت روسیه و تا حدی چین با احتیاط رفتار میکنند انها بری دسترسی به ابهای ازاد به روسیه چین و نیز ایران وابسته هستند از طرفی روسیه و چین نگران روابط زیاد ایران با این کشورها و رشد اسلام و تشیع در خاک خود نیز هستند از جانبی چین روابط خوبی با این کشورها ایجاد کرده و از حمایت انها از ترکهای سین کیانگ واهمه شدیدی داره اختلافات قومیتی و جغرافیایی بین کشورهای اسیای مرکزی موضوع مهمی هست که جلوی این پروژه رو میگیره ازبکستان و قزاقستان از دیر باز برسر رهبری آسیای مرکزی با هم اختلاف دارند اختلافات زیادی بین قرقیزها و ازبکها وجود داره اختلافات مرزی شایعی در بین این کشورها وجود داره منطقه قره قالپاقستان واقع در ازبکستان نیز سودای تجزیه داره
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    1 3
    متن اصلا در مورد ترک نیست یک چند خط بیرقدار مونتاژی شرکت اردوغان رو تبلیغ کرده. بعدش درمورد جاده ابریشم چین نوشته. جملاتش هم از نظر پیوستگی معنایی مشکل داره.
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    2 0
    متن این خبر مشکل داره؟
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    2 3
    یه سوال ایران نمیخواد هرات رو بگیره؟ ناتوی آریایی تشکیل نمی دیم؟ افغانستان تاجیکستان (چشم بادامی) و ایران. هر کشور آریای دیگه ای هم بخواد میذاریم عضو شه.
    • JP ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      2 1
      اتفاقا چشم‌بادامی های افغانستان از ازبک های شمال ایندکشور هستند. م‌در افغانستان پشتون های آریایی حاکم هستند.‌
    • JP ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      1 0
      ترکها ناتو میخواندتشکیل بدهند
    • JP ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 2
      حالا شما کوتا بیا بگذار اول پایگاه های آریایی آمریکای آریایی از خاک ترکیه و از روی صورت ارتش ترکیه جمع آوری بشه بعد
    • JP ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 0
      حالا شما کوتا بیا
    • JP ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 0
      نه نمیخواد
    • JP ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      1 1
      برو در گوگل نقشه آریایی رو ببین بعد بیا حرف‌بزن.
    • JP ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      1 0
      چرا انقدر به خودت برای وطن فروشی فشار میاری دنبال دلیل هستی؟
    • IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 4
      سلجوقیان، غزنویان، عثمانی، تیموریان، هیچکدام، هیچگاه هیچ مکانی یا هیچ حکومتی از خودشان را ترک اسم نگذاشتند.
    • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      1 1
      پشتون خودش ضد فارس ی هستند و طالبان پشتون با ترکیه و قطر و پاکستان ( ضد فارس و پرشیا ) متحد هستند چرا مغلطه میکنی
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    10 11
    بزرگترین تهدید امنیت ملی ایران پان است
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    12 3
    تاریخ ثابت کرده چنین تفکراتی محکوم به فناست
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 2
    از همین تریبون اعلام موجودیت جبهه مقاومت سکاهای قزاقستان را اعلام می کنم .....حالا که بحث نژاده ماهم هم نژادهای خودمون را سازماندهی می کنیم ....ببینیم آخرش کی ضرر میکنه .....کشورهای جعلی که خلافت های اسلامی بنی امیه و بنی عباس ایجاد کردن ریشه عمیق ندارن و رفتنی هستن ....
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    16 3
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • محمد IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    5 2
    یاشاسین تورک
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    9 11
    چند مدت پیش تبریز بودم شهری با مردمانی اصیل و نجیب این را از صمیم قلبم عرض می کنم که به عنوان یک ایرانی و پارسی زبان به این شهر و فرهنگ آن بسیار افتخار می کنم. آذربایجان ناموس ایران است و قوم پارسیان بسیار به ناموسشان حساس هستند. یاشاسین آذرآبادگان
    • JP ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      1 1
      در هزار سال اخر از تاریخ دوازده هزارسال ایران اسن ترک های ایران بودند که از ایران محافظت کرده اند.
    • JP ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      1 1
      در هزار سال اخر از تاریخ دوازده هزارسال ایران اسن ترک های ایران بودند که از ایران محافظت کرده اند.
  • محمد IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    2 5
    به نظر بنده هم تو ایران ترک ها زیاد شده الان هرجا میره ترک داره باید بگیه فکر اساسی بشه.
  • فرشید IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    1 1
    ناتوی تورم ناتوی فارس ناتوی کرد یعنی نژاد پرست ها جمع بشن برای حفاظت از منافع آمریکا ما ناتوی نداریم در عوض به جای سپاه خدا و سپاه اسلام داریم که جان خودش رو در آینده فدای حضرت ولیعصر امام زمان میکند
    • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      2 1
      نژادپرستی در هر شکلی محکوم است
  • GB ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    8 2
    ترک ها وارث سلسله ها وحکومت ها امپراطوری ها مختلف بوده و خواهند بود .....ناراحتی بعضی ها قابل درک هستد
    • US ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      1 1
      خسته نشدید از بحث ترک و فارس واقعا؟؟
    • US ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 1
      بذارید به زندگیمون برسیم
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 1
      نمیدونم چه نفعی از این بحثها میبری بخدا
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 2
      موز اگر قوت داشت کمر خودشو راست می کرد. ترکیه خیلی هنر کند وارث بزرگترین افتضاح تاریخ یعنی عثمانی است که ورثه اش آتاتورک همجنس باز بود.
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 0
      بحث فارس و ترک راه نندازید لطفا
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    11 6
    اگر فکر کردیم که هر حرکت اردوغان از زمان بقدرت رسیدن بدون حمایت آمریکا و اسرائیل بوده در اشتباه بسر میبریم .
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    2 4
    گسترش تفکر پان به سود هیچ کشوری نخواهد بود
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 1
    خجالت آوره
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 5
    ایداردوغان حقیر خلفای اموی رو میشناسی؟ از جنوب فرانسه تا شمال اسپانیا تا مرز چین وسعت امپراطوریشون بوده. اونها هم خواستند پرچم حسین ع را پایین بکشند ولی اکنون نه تنها نامی از عباسی ها نیست بلکه‌امپراطوری باستانی ایران نیز بنام حسین دوباره زنده شده تا بر تو و امثال تو حکومت بکنه
  • علی IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    4 1
    یاشاسین اردوغان
    • US ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      1 5
      انصافا اردوغان نوکر خوبی برای (اتحادیه اروپا) بوده
  • JP ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    1 0
    ترکها ناتو میخواندتشکیل بدهند؟
  • JP ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    1 0
    ترکها ناتو میخواندتشکیل بدهند؟
  • JP ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    1 2
    اردوغان برای یک لیوان آب خوردن از سه ایران، روسیه، آمریکا، اجازه میگیره
  • JP ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 2
    نیویورک پست نوشت امپراطوری باستانی ایران دوباره زنده شده اشت. و این امپراطوری جهان را تکان خواهد داد
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    1 1
    این ناتوی جعلی ترکی چطوری میخواد بین روسیه و چین و ایران نفس بکشه
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    1 2
    این ناتوی جعلی ترکی چطوری میخواد بین روسیه و چین و ایران نفس بکشه؟
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    متاسفم برای اردوغان
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 2
    کل جمعیت ترک های جهان فقط ۱۷۰ میلیون نفره
  • IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 8
    ۵درصد قزاقستان کرد ها و سکاها هستند که ایرانی تبارند. ۳۰درصد روس، گرفتی مارو؟ کدوم کشور ترک؟ تنها کشور صددرصد ترک فقط مغولستانه
    • US ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      2 0
      انسان و انسانیت از مرحله درگیری بر سر مسائل قومیتی گذشته است. اسلام هم 1400 سال قبل گفته که هر کس ایمان بیشتری داره عزیزتره. بس کنید و به زندگی و دین و دنیای خود برسید
    • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      2 0
      خب که چی. اصلا همه ی دنیا یک نژاد بشه. که چی بشه؟ باید از این مراحل بگذریم تا تعالی یابیم
  • US ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 31
    (برادر brother ) ما آذری ها همان ماد ها و یک‌قوم آریایی هستیم. عجیبه همه دنیا میخوان آریایی باشند آذری ها و فارس ها هم مثل روسیه و المان انگلیس و آمریکا اسپانیا استرالیا فرانسه و .... همه آریایی هستند.،،، اونوقت یک عده بخاطر چندتا کارخانه مونتاژی و توریست فلج قرقیزستان و ازبک و ترکیه مجذوب رجب شده اند
  • US ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 32
    ما آذری ها همان ماد ها و یک‌قوم آریایی هستیم. عجیبه همه دنیا میخوان آریایی باشند آذری ها و فارس ها هم مثل روسیه و المان انگلیس و آمریکا اسپانیا استرالیا فرانسه و .... همه آریایی هستند.،،، اونوقت یک عده بخاطر چندتا کارخانه مونتاژی و توریست فلج قرقیزستان و ازبک و ترکیه مجذوب رجب شده اند
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 3
    کل جمعیت قرقیز و ترکمنستان روی هم ۱۰ میلیون نمیشه اینا خیلی خنده دارن
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      1 1
      ازبکستان قرقیزستان ترکمنستان ترکیه آذربایجان قزاقستان روی هم رفته 150 میلیون نفر جمعیت دارند
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    1 3
    یاشاسین ایران ملتی یاشاسین ایران
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    1 1
    درواقع نوعی گسترش ناتو تا مرزهای چین است بی سروصدا
  • FR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    2 6
    الحق که پان ترکیسم ملغمه ای از بیشعوری و بیسوادیه قاجار نام دودمان سلطنتیه نادون نه نام کشور
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      0 1
      اسکناس قاجار روش نوشته ایران
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 0
    برای جلوگیری از جاه طلبی ترکیه و کشورهای دشمن ایران باید اقدامات مشابه انجام دهد ایجاد اتحاد نظامی و سیاسی و اقتصادی ایران با سایر کشورها متنوع تر است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس