کد خبر 1323749
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶
عکس/ فضای امنیتی در خیابان‌های پایتخت قزاقستان - کراپ‌شده

اگر به رویدادهایی که موجب فروپاشی برخی حکومت ها مثل اکراین و یا کشورهای عربی شدند نگاهی بیاندازیم می بینیم که همه از یک ساختار مشابه تبعیت می کنند.

به گزارش مشرق، «عماد ابشناس» طی یادداشتی در اسپوتنیک فارسی نوشت:

اگر به رویدادهایی که موجب فروپاشی برخی حکومت ها مثل اکراین و یا کشورهای عربی شدند نگاهی بیاندازیم می بینیم که همه از یک ساختار مشابه تبعیت می کنند.

اعتراض مردم به شرایط معیشتی و یا واکنش آنها به تصمیم دولتی که می تواند معیشت آنها را تحت تاثیر قرار دهد امری صحیح و بسیار منطقی است و همیشه در همه دوره های تاریخ بشریت مردم در جای جای جهان به تصمیمات حکام خود واکنش نشان می دادند و خواهند داد.

در واقع اینکه مردمی به تصمیمات دولتی که زندگی آنها را تحت تاثیر قرار میدهد واکنش نشان ندهند امری عجیب است.

اما اینکه به یکباره مردم سازماندهی شده باشند و ضمن حمل اسلحه به مراکز حساس دولتی حمله کنند و آنها را تصرف کنند یا اموال عمومی و ارزاق دیگر شهروندان بی گناه را نابود نمایند، این سوال را در اذهان به وجود می آورد که آیا اینهایی که به خیابان ها آمده اند خودسر چنین کاری را انجام می دهند یا اینکه حضور آنها پشت پرده برنامه ریزی شده است؟

چون این جریان دیگر اعتراض به حساب نمی آید و عنوان آشوب بر آن اطلاق می گردد.حتی دوره و فاصله میان شروع اعتراضات و تبدیل شدن آن به آشوب هم بسیار مهم است.

یعنی ممکن است در کشوری اعتراضات مردمی ای شروع شود و مدتی از این اعتراضات بگذرد و بعد برخی از این اعتراضات سوء استفاده کنند و کار را به آشوب بکشانند، که عموما طبیعی می باشد مخصوصا اگر حکومت ها نسبت به خواسته معترضین واکنش نشان ندهند.

چرا که در اعتراضات مردمی معمولا مردم به خیابان ها می ریزند تا اعتراض خود را نشان دهند و کم کم با هم همسو می شوند، نه اینکه از روز اول هزاران نفر با هم هماهنگ هستند که به خیابان های بیایند و به صورت سازمان یافته کاری را انجام دهند.

اینکه به یکباره از روز اول اعتراضات یک سازماندهی اصولی میان معترضین مشاهده گردد این نشان می دهد که همه زمینه اغتشاشات از قبل هماهنگ شده بوده و هماهنگ کنندگان فقط منتظر فرصت مناسب بوده اند تا نقشه های خود را پیاده کنند.

وگرنه معترضین معمولی افزایش قیمت سوخت نمی آیند و مثلا فرودگاه را تصرف کنند یا اینکه اسلحه به دست بگیرند و شروع کنند به نیروهای انتظامی و مردم تیر اندازی کردن و یا ...

اینکه این جریان ها پشت بند جریان های دیگر مانند خروج آمریکایی ها از افغانستان و آزاد گذاشتن دست طالبان و گروه های تکفیری در این کشور و همچنین تلاش ناتو برای گسترش نفوذ خود به آسیای میانه از طریق ترکیه به بهانه پان ترکیسم نوین رخ دهد سوالاتی را در اذهان به وجود می آورد که آیا تحرک های داخلی قزاقستان خودسر بوده و یا اینکه کاسه ای زیر نیم کاسه است و برخی جریان های پشت پرده تلاش دارند قزاقستان را به مرکز جدید آشوب در منطقه تبدیل کنند.

اگر به اتفاقاتی که موجبات فروپاشی برخی حکومت ها در اروپای شرقی مثل اکراین و یا کشورهای عربی گشت نگاهی گذرا بیاندازیم می بینیم که همه از یک ساختار مشابه تبعیت می کنند.

ابتدا اعتراضات مردمی و بعد آشوب و کشته شدن مردم و نیروهای امنیتی و سپس سرنگونی نظام حاکم و یا کشیده شدن کشور به جنگ داخلی بی پایان.

با توجه به موقعیت استراتژیک قزاقستان فیما بین چین و روسیه از یک طرف و دارا بودن مرزهای دریایی با دریای خزر یعنی نزدیکی به ایران از شمال و همچنین دارا بودن معادن سرزمینی بالا مخصوصا نفت واورانیوم و ... به نظر می رسد برنامه ای برای ایجاد بی ثباتی و نا امنی در این کشور وجود داشته.

همچنین باید به نقشه ای که همین دو ماه پیش در اجلاس موسوم به کشورهای ترک در ترکیه منتشر شد اشاره کرد و توجه داشت که قزاقستان بزرگترین قسمت این نقشه را تشکیل می دهد.سال گذشته میلادی جهان سال خود را با

جنگ قره باغ و حضور مستقیم ترکیه و اسرائیل وجنگجویان تکفیری که از سوریه به آذربایجان منتقل شده بودند شروع کرد.

حدود ده سال پیش بود که همین جنگ جویان تکفیری در لیبی می جنگیدند و آن زمان آنها را به شمال سوریه منتقل کردند و مشاهده کردیم که اوضاع سوریه به کجا کشید و سال گذشته وقتی این جنگجویان را به آذربایجان منتقل کردند بیم آن می رفت که از آنجا بنا است که آنها را به جاهای دیگر منتقل کنند.

خوب سهل الوصول ترین مکان ها هم عموما کشورهایی که با دریای خزر هم مرز هستند می باشند چرا که قاچاق آنها از راه دریا بسیار راحت تر از انتقال زمینی ویا هوایی آنها می باشد.

در جاهایی که منافع آنها اقتضا کند آمریکایی ها و متحدینشان از اسلام به عنوان ابزار محقق نمودن نقشه هایشان استفاده می کنند و در جاهای دیگر از قومی گرایی.

حال باید منتظر ماند و دید پس از اینکه حکومت مرکزی به کمک متحدین اش ثبات را در کشور مجددا برقرار می کند نتیجه تحقیقات در قزاقستان چه نتایجی خواهد داشت اما نباید تعجب کرد اگر به یکباره مشاهده کنیم که تعداد زیادی از تروریست های تکفیری میان این معترضین حضور داشته اند و آمریکا و ناتو این بار با سوء استفاده از جریان پان ترکیسم پشت پرده اعتراضات هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 70
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 64
  • نیما IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    71 87
    مرگ بر آمریکا
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      30 13
      و همینطور مرگ بر پان ترکیسم مرگ بر صهیونیسم مرگ بر روباه پیر استعمار
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    تركيه عامل اجراي سياست هاي آمريكاست، اين نقش مخرب روزي دامن تركيه راخواهد گرفت. هنمانطور كه تقدامات تخريبي پاكستان گريبان خودش را گرفته و عملا امنيت در پاكستان وجود ندارد مگر با هماهنگي گروههاي تروريستي و سلفي
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      28 16
      قطعا اردوغان با اصالت یهودی مهره اسرائیل و آمریکا است
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    53 72
    یکی از نیات خبیثانه انگلیس و آمریکا از این آشوب ها درگیر کردن سیستم اطلاعاتی روسیه و ایران است و البته اگر این وسط جنگی هم دربگیره میشه دوسرسود مثل جنگ تحمیلی یمن صدها میلیارد دلار اسلحه و مهمات به کشورهای درگیر میفروشند
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      36 10
      مردم قزاقستان حاکمان دزد و فاسد نمی خواهند روس ها نباید مردم بی دفاع قزاق را به توپ ببندند ، اجداد همین روسها در زمان قاجار مجلس مشروطه وآزادیخواه ایران را به توپ بست
    • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      31 7
      والا اجداد همین نوعثمونی ها هم داخل ایران شهرهای تبریز و خوی و ...نسل کشی کرد و هم ایرانی تباران آناتولی را نسل کشی کرد،گرگ های عثمانی کم از روس ها نداشته اند در جنایت علیه ایران و ایرانی ها...مرگ بر پان ترکیسم
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    همه اش تقصیر روسیه
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      22 43
      این دیگه از اون حرفا بودااااااا
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      27 10
      ترکیه تبدیل شده به مزدور سیاسی و نظامی منطقه زیر نظر آمریکا و کشورهای اروپائی خواسته های اونها رو اجرا می‌کنه و جالب اینکه هیچ بهره ای هم از مزدوری نمیبره آمریکا که تحریمهایی علیهش اجرا کرده و اروپا هم که چندین سال پشت درهای اتحادیه اروپا نگه داشته بالاخره این که خطر پان ترکها خیلی بیشتر از تروریست‌های تکفیری شده
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      12 9
      دلیلش اینه که در سالهای اخیر قزاقستان بیشتر به غرب متمایل بود و رشد نسبتا خوبی داشت اما روسها به شدت نگران بودند البته وضعیت معیشت مردم به نسبت دچار مشکلاتی هم شد
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      6 20
      زیاد ماهواره نگاه نکن چون شست شوی مغزی میشی همو‌طور که شدی
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      14 12
      تو خودت از اون حرفا هستی روسیه عملا قزاقستان رو مستعمره خودش کرده و ملت قزاق از این وضع راضی نیستن
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      13 6
      اتفاقا قزاقستان دو دهه است که مستعمره ترکیه نوعثمانی شده فقط کافیست تشریف ببرید تماشا کنید.
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    7 3
    بی ثباتی در کشور های باقیمانده از شوروی سابق بدلیل بی ثباتی اقتصادی و خلاء همپیمانان سیاسی نظامی قدرتمند است که ادامه آن به همه کشورهای همسایه لطمه می زند، ترکیه که لاف قدرت می زند برای جوانان این کشورها جذابیت ایجاد کرده است، ایران با توجه به سوابق تاریخی و همسایگی بایستی با تمامی این کشورها اتحادیه های اقتصادی نظامی برقرار کند.
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    11 3
    عردوغان ملکه انگلیس و بگیر
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      5 4
      پسر ملکه انگلیس از اردوغان سنش بیشتره
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      5 3
      خود اردوغان نیست که ۱۴ ساله هست اینه که برای ملکه زیادی جوان است!! مهم تفاهم هست که هر دو در خیلی زمینه ها دارند!! یاد گرگعثمانی ها هم زنده نگه داشته میشود بالاخره بریتانیای ذلیل حامی گرگها بود در به زور ترکیسازی آناتولی و جنایات عثمانی علیه بشریت،دو ..زاده پس انداخته بریتانیا و عثمانی هم در آغوش خانواده کماکان بلای جان بشریت خواهند بود: پانترکیسم و صهیونیسم.
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    8 6
    امریکا واسرائیل ‌انگلیس تالش دارند با آشفته کردن کشورهای اطراف مخالفین خود کشور هدف یعنی ایران روسیه چین سوریه،، را درگیر کنند برای ما عراق وافغانستان آذربایجان وارمنستان وحال قزاقستان که این شورش کل قفقاز را در بر خواهد گرفت عامل بازی هم اردوغان با تفکرات خیالی پان تر کیسم وترکیه بزرگ که از چین تا اروپا ادامه دارد این تفکر ایران را تحت تحت الشعاع قرار میدهد وتجزیه ادربایجان ایران را شامل میشود اقتصاد وحتی نیروی نظامی ترکیه این توان را ندارد وحتی خود غرب اجازه چنین گسترشی وایجاد یک ابرقدرت جدید را نخواهد داد هدف آنها اغتشاش است تا نفوذ خود را کامل کنند این شورش اخیر برای ما بد نیست روسیه حتما شورش را سرکوب خواهد کرد اما این شورش در قفقاز سترده خواهد شد ایران نباید دخالت کند اما باید تلاش کند این شورش در ادربایجان گسترده شود تا علی اف بادش خالی شود در این حالت روسیه وارد شده ومسئله را ختم به خیر میکند وپای ترکیه را از منطقه قطع میکند
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      2 2
      درست میگویید.
  • مهدی IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    24 18
    چرا هر اتفاقی در منطقه میفته شماها ترکیه رو متهم میکنید.مردم قزاقستان نسبت به شخصی که سی سال حکومت کرده معترض هستند ودنبال دموکراسی.البته این خصوصیت جامعه های دیکتاتوری هست که هراز گاهی در گوشه وکنار کشور مردم به موضوعی اعتراض میکنند.واین موضوع ارتباطی با ترکیه ویا آمریکا نداره ولی روسهای خبیث دنبال نا امن کردن منطقه هستند
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      10 7
      یه نمک به خودت آویزون کن چشم نخوری با این تحلیلت
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      13 7
      مهدی خان اونی که فکر کردی ماییم ،خودتی ! به رجب خان سلام برسون افندی.
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    4 3
    خود کرده را تدبیر نیست ....اون موقعه که روسها با سلطان اردوغان دل و قلوه رد بدل میکردن و تو سوریه در مقابل اسرائیل دست ایران را تو پوست گردو گذاشتن و ایران هسته ای را دوست ندارن بایدم.....بخورن
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    8 5
    حالا قزاق ها مجبورند در رستوران های ترکیه پادویی کنند
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    13 7
    سد های ترکیه فرات را خشک میکند و فرات از اصلی ترین قسمتهای تاریخ وقایع کربلاست. جلوی سدهای ترکیه را بگیرید. ترکیه مثل یزید فرات را بسته است. ترکیه به امام حسین ع اعلام جنگ کرده
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    9 10
    اگر قطره ای از خون شاه الب ارسلان و شاه سلجوق یکم در رگ هایت بود تو هم از اینکه سرزمین ترکیه جزء ایران نیست جلز و ولز میکردی غم بازگشت قفقاز و ترکیه به ایران یک لحظه راحتت نمیگذاشت.
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    6 0
    معیشت خیلی مهمه
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    15 17
    مرگ بر نظربایف دیکتاتور مرگ بر روسیه حامی دیکتاتورها زنده باد مردم با غیرت قزاق
    • سینا IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      5 4
      تنها نظر درست
  • محمد داود IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    2 1
    محقق: روسيه پاسخ هم‌كارى‌هاى نظامى خود با طالبان را در قزاقستان دريافت می‌كند محمد محقق، رهبر حزب وحدت ملی در پیام فیس‌بوکی نگاشته است که قضيه‌ی قزاقستان زمانى خطرناک‌تر می‌شود كه اين كشور پهناور، باداشتن منابع سرسام‌آور معادن زيرزمينى كه با روسيه هزاران كيلومتر مرز مشتر‌ک هم دارد، در اختيار تروريسم بين‌المللى و در دست‌رس حريفان بين‌المللى و منطقه‌اى روسيه قرار بگيرد كه آن‌گاه روسيه در مرزهاى هزاران كيلومترى شرقى خود درگير خواهد شد. به گفته‌ی آقای محقق، روسيه پاسخ هم‌كارى‌هاى نظامى خود با طالبان را در كشور قزاقستان دريافت می‌كند. رهبر حزب وحدت افزوده است که قضیه‌ی قزاقستان به مراتب خطرناک‌تر از اوكراين است؛ زيرا با سقوط قزاقستان كشورهاى هم‌سايه‌هاى شرقى آن نيز به شدت آسيب‌پذير خواهد شد.
  • DE ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    26 8
    پان ترک صهیونیستی صحیح تراست . تمام پان ترک ها دستبوس قوم بنی اسرائیل بوده اند و هستند .
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      3 11
      عجب بزگترین افتخار پارسیان نجات قوم یهود بوده و عملاً با افتخار از ان یاد میکنن!!! جالب است بدونید همان قوم یهود با تحریک خشیارشا هخامنشی بر مبنای جمعیتی امروز حدودا 20 میلیون ایرانی را بدست خود پادشاه ایرانی که در تاریخ بیسابقه است قتل عام کردن و جالبتر اینکه انها هم به این کشتار افتخار میکنن و هر ساله سالروز ش را جشن میگیرن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • پاپک آذری IRAN IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      12 2
      بعنوان یک ایرانی از خطه آذربایجان پاسخ تو پانترک بی خرد و ایرانستیز رو میدهم ، یهود و قوم یهود تفاوت دارد با صهیونیسم نادان بی خرد ! ضمن اینکه ایرانیان باستان و کوروش بزرگ همه ادیان الهی رو مورد احترام و آزاد می‌دانست تفاوتی بین انسانها با ادیان مختلف قائل نبود ! بی جهت نیست بزرگان آذربایجان ایران عزیز فرمودند : پانترکیسم مغلمه ای است از بیسوادی و بیشعوری و بی خردی ! زنده باد ایران یاشاسین گوزل ایرانیمیز ، ایرانیمیز وار اولسون صفح دوشمن لری کور اولسون انشاالله پاپک آذری ایران زمین از سر، سبز ایران
    • مرگ بر پانترکیسم مرگ بر صهیونیسم IR ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      1 1
      داستان استر یک افسانه است و تناقضات آشکار با تاریخ هخامنشیان دارد از جمله در طومارهای یافته شده در فلسطین با عنوان طومارهای"دریای مُرده" که در واقع منابع تاریخ یهود است هیچ نشانی از کتاب استر نیست!!در تواریخ یونانی و کتیبه های باستانی هخامنشی و غیر هخامنشی هیچ نشانه ای از افسانه استر نیست!!پادشاه ایرانی افسانه استر(اخشورش)نام دارد که نه منطبق بر(اردشیر)است و نه(خشایارشا)!! در هیچیک از کتیبه های باستان اشاره مستقیم به یهودیان نداریم!حتا در نگاره های تخت جمشید همه اقوام قلمرو ایرانی هستند اما نگاره ای از یهودیان نیست!اگر اخشورش،خشایارشا باشد،طبق تواریخ هرودت،کتزیاس و آیسخولوس او فقط یک ملکه داشته که نامش(آمس تریس)است دختر یکی از بزرگان پارسی به نام(هوتن)که در کتیبه بیستون نامش آمده و یونانیان(اوتانس)گفته اند،خشایارشا همسر یهودی نداشته و حرفی هم از جایگزینی او با استر نامی نیست!طبق کتیبه های خشایارشا او بیست و چند ایالت در قلمرو خود داشته در افسانه استر اخشورش ۱۲۷ ایالت دارد! طبق کتاب استر‌،مردخای توسط نبوکدنصر(بخت النصر)تبعید شده که اگر اخشورش خشایارشا یا اردشیر یکم باشد،بخت النصر ۱۰۰ سال پیش از زمان این دو بوده!!اگر افسانه استر طبق ادعای یهودیان در۱۳ آذار سال ۳۴۰۵ عبری برابر ۲۵ فوریه ۳۳۵ پیش از مسیح رخ داده.مطابق با پادشاهی اردشیر دوم است که نام اردشیر دوم در کتاب عزرا باب چهارم شبیه پارسی آن( اَرتَه خشثرا) و با عنوان(اَرتَه خشثتا)آمده و اخشورش را با عنوان پادشاهی که قبل از اردشیر دوم حکومت میکرده در باب دیگری معرفی کرده،در این صورت تبعید مردخای اگر چنین کسی وجود خارجی داشته ۲۰۰ سال پیش از اردشیردوم رخ داده!! میتوانید کامل تر درباره دروغ بودن ماجرای پوریم در این لینک مطالعه کنید: " داستان استر و اسطوره سازی ایران ستیزانه " نوشته مجید خالقیان. در ضمن یهودیت با صهیونیسم فرق دارد و یهودیان دوره کوروش هخامنشی از چنگال پادشاه زمانه رهایی یافتند و تناقضات افسانه استر آنقدر زیاد است که با هیچ بخش از تاریخ هخامنشیان همخوانی ندارد.اما این افسانه آبشخور چرندیات گروه های مختلف ایرانستیز از جمله پانترکیسم و صهیونیسم است،چه تفاهم جالبی!! وقتی تاریخ مملکت را خودمان برای مردم بازگو نکنیم،عرصه جولان نخاله ها فراهم میشود،خودزنی تا کی ؟
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    8 4
    طراحی انگلیس، اجرای اردوغان
  • بیژن IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    3 2
    سلام...بالاخره‌توضیح‌ندادید‌پان‌یعنی‌چه‌همه به‌هم‌تهمت‌پان‌بودن‌میزنند‌پان‌را‌برای‌خوانندگان معنی‌بفرمائید
  • اسماعیل IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    3 2
    آمریکاشیطان بزرگ
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    5 3
    حکومت قزاقستان زمینه اشوب رو فراهم کرده
  • علی IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    2 1
    شاید این ترفندی است که غرب برای سرگرم شدن مسکو در مرز قزاقستان بکار میبرد تا بتواند اقدامات لازم را برای جلوگیری از حمله روسیه به اکراین بیندیشد.
  • پاپک آذری IRAN IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    12 5
    ترکیه و رجب اردوغان عمله و مجری طرح های یهود بین المللی حاکم بر غرب و اسرائیل در منطقه ما میباشد ، ترکیه عضو ناتوی غربی و متحد آمریکا و غرب بقول سخن جناب عماد آبشناس گرامی، ترکیه و رجب آقا گاهی با ابزار دین و مذهب و گاهی با ابزار جریان پانترکیسم صهیونیستی طرح های آمریکا و غرب و یهود بین المللی و اسرائیل رو در منطقه ما پیگیری می‌کند ..! ترکیه یک کشور منافق در جهان اسلام و خائن به ملت های منطقه است .. یاشاسین ایران [ پاپک آذری فرزند میهن iran ]
    • آذری و ایرانی IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      3 0
      درود بر شرفت،درست گفتی.
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    7 3
    همه مردم باید اعتراض کنند . وگرنه حاکمان به مفت خوری عادت می کنند
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      4 1
      دقیقا همینطوره. تشکر
  • !! IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    4 3
    لعنت خدا بر شیطان بزرگ !
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    14 5
    شاید آمریکا از پان ترکیسم بهره ببره ولی پان ترکیسم محصول انگلیسی با کارپردازی یهودی های انگلیسی هست
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      4 6
      فرقی بین انگلیس و امریکا هست آیا؟؟!! در هر صورت دو غده سرطانی در منطقه داریم : پان ترکیسم و صهیونیسم که همزاد یکدیگر هستند و از طرف انگلیس و امریکا حمایت میشوند.
  • بهروز GB ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    7 4
    کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده اند که باید با جدیت جلوی سیاست های اشتباه ترکیه ایستاد چرا که بازیچه آمریکا و اسرائیل شده است و خود و کل منطقه را به آتش می کشد.
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    3 8
    روسیه باید بداند هیچ دوستی بجز ایران در منطقه ندارد
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    9 2
    یاشاسین ایران میلتی، یاشاسین زهرا س میلتی
  • ابلل IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    13 8
    اکثر نظرات رو از روی کینه و حسد دیدم، تنها چیزی که به آشوب قزاقستان نمیشه ربطش داد به قول حضرات پان ترکیسم هستش ، بیشتر نظرات بوی فاشیسم میده
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      10 5
      بشین بابا حال نداری،خودتو به نافهمی میزنی یا واقعا نافهمی؟؟
  • FR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    3 3
    دیگه اعتراضات مردمی اعتباری ندارد شرایط جنگی هیبریدی در نقاط حساس جهان در جریان است همانطور که غرب به عنوان مبارزه با تروریست ها به کوچکترین اقدام تروریستی در جا و فورا پاسخ می‌دهد در تمام کشورهایی که در معرض نفوذ و خرابکاری غرب هستند باید با اغتشاشگر ها و تروریست‌های مسلح به شدید ترین نحو واکنش نشان داد
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    9 9
    از حکومتی که مردمش را بدست اجانب سرکوب کند نمی توان دفاع کرد روسیه همچنان در فکر استعمار ملل اطرافش است
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      9 5
      روسیه در این زمینه آردهاشو بیخته،الکش رو آویخته جناب ،ترکیه نوعثمانی نقشه جغرافیا طراحی میکنی و خیالات پان تورانی داره گویا خواب تشریف داری شما،خیال کرده به پشتوانه اسراییل و انگلیس و امریکا هر غلطی دلش خواست میتونه در چندین کشور دنیا بکنه به بهانه توهمات خودش.
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    7 18
    یاشاسین تورک ملتی
    • پاپک آذری IRAN IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      13 4
      یاشاسین گوزل ایرانیمیز ، یاشاسین ایران ، زنده باد ملت بزرگ ایرانم آذری کرد لر بلوچ و سیستانی خراسانی و شمالی مازنی و گیلک ... ایرانیمیز وار اولسون صفح دوشمن لری کوور اولسون انشاالله ..
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      3 4
      یاشاسین، ترک یاشاسین فارس و کرد. والسلام.
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    3 1
    لیبی و سوریه و قزاقستان مردمی که که از دیکتاتورهای ظالم که دهها ساله حاکم مطلق هستن نباید فراموش کرد دیکتاتور همیشه مخالفانشو با نام تروریست مزدور بیگانه سرکوب کرده
    • مرتضی IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      0 0
      حتما با دموکراسی صادراتی غربی به سعادت خواهند رسید مثلا آنچه که در لیبی رخ داد و در مصر و سوریه هم در حال رخ دادن بودن که جلوی آن گرفته شد
  • حسن حبشی IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    2 0
    به نظر می رسدآب قوم گرایان با تکفیری ها به یک جوب نرود فلذا باید برای این موارد تحلیل منطقی ارائه داد
  • رضا IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    2 5
    عاقبت اردوغان عاقبت هیتلره
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      1 1
      رجب اردوغان اندازه دربان و نگهبان هیتلر هم نیست ، رجب یک مزدور و عمله است برای غرب و اسرائیل ، رجب یک پادو ساده است برای حکام غربی صهیونیست ها ( یهود بین المللی )
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    2 0
    قزاقستان عضو مهم ائتلاف اتحادیه کشورهای ترک زبان بود و متحد ترکیه . از طرف دیگر با آمریکاهم مراوداتی داشته پس چه دلیلی دارد متحد خود را از بین ببرند ؟ در این فرآیند نفع برنده اصلی روسیه است. این ناآرامی ها یک طرح روسی برای در اختیار گرفت قزاقستان بود
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      0 2
      دلیلش این است که چیزی بنام ترک وجود ندارد و ساخته انگلیس است و رجب یهو.دی هم در‌دلش‌قزاقستان و دیگر فریبخوردگان پانترک را مسخره میکند.
    • مرگ بر پانترکیسم مرگ بر صهیونیسم IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      0 2
      متحد خود را از بین نبرده اند،مانند دیگر انقلابهای رنگی فقط مهره های دست نشانده خود را جابجا میکنند جهت تثبیت حضور خود،پس همچنان منافع امریکا و البته نوچه اش ترکیه در صدر اهمیت است،در ضمن تمامِ جمعیتِ این کشورهای مثلا اتحادیه ترک زبان،ترک تبار نیستند،بلکه اسیر توهمات پانترکی کشور ترکیه جعلی هستند، ترکیه میخواهد آنچه عثمانی در آناتولی کرد این کشورها با روشهای مدرن در میان ملت خود انجام دهند،نمونه انچه ترکیه در جمهوری آذربایجان انجام داده،مردم قفقاز ترک تبار نیستند و همه جمعیت هم ترک زبان شده نیستند اما مانند آنچه در آناتولی رخ داد به زور هویت ساختگی ترک گرفته و سرکوب میشوند،در آسیای میانه البته ملتها خودشان را ترک نمیدانند بلکه هویت مستقل ازبک قرقیز و قزاق و ترکمن دارند که میهمان سرزمینهای مردمان بومی ایرانی و به اصطلاح تاجیک (منظور از تاجیک نژاد نیست آن هم با چشمهای کشیده بادامی!)هستند،مانند ترکان واقعی زردپوست منگولویید ترکستان شرقی که فقط مهاجم بوده اند و اکنون بقایای آنها در آناتولی و خاورمیانه و قفقاز فقط میهمان هستند(کشورک هایی که برچسب قومیت توسط روسها گرفتند تا ایرانی زدایی شوند و البته هویت غیر ایرانی های آنها تحمیل بر ایرانیان آنها شد یک نمونه :در دوره کمونیسم تمام تاجیکانِ ازبکستان به زور هویت ازبک داده شدند،چیزی که الان ترکیه نوعثمانی میخواهد در راستای توهمات پان تورانی اش با هویت جعلیِ ترک جایگزین کند،فرقی به حال بومیان نکرد!ترکیه متوهم خودترک پندار جای روسیه را گرفت در سرکوب ملت ها به خصوص بومیان ایرانی تبار) چون تاریخ گواه بر حمله و هجوم و قهر و غلبه و کشتار و تسلط بر بومیان است.تمام این کشورهای مثلا عضو اتحادیه ترک تا پیش از القائات ترکیه متوهم خود را ترک نمینامیدند همانطور که تا پیش از پیدایش پانترکیسم توسط بریتانیا جهود افراطی و عثمانی کسی در آناتولی قفقاز ایران و آسیای میانه خودش را ترک نمینامید بلکه هر طایفه نام و عنوان خودش را داشت مانند قاجار سلجوقی صفوی و..که البته هم خود را ایرانی میدانستند،برچسب ترک بودن بر مبنای زبان آلتایی یک ترفند بریتانیایی بود علیه تزارها جهت حفظ منافع انگلیس به ویژه مستعمره اش هندوستان و منافع اش در خلیج فارس رقابت بین این دو باعث پیدایش پانترکیسم شد که همزاد صهیونیسم است:اسراییل جمهوری آذربایجان را لبنانِ خودش مینامد!
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    1 1
    شمال قزاقستان کاملا روس هستند و روس ها حدود ۳۰ درصد قزاقستان هستند. یه جوری میگید کشورهای ترک انگار قرقیزستان و ترکمنستان و ازبکستان میتونند کاری کنند؟ کل جمعیت قرقیز و ترکمنستان روی هم ۱۰ میلیون نمیشه، ازبکستان هم که یک سومش تاجیک هستند.
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 1
    در قرن ۲۱ چقدر انسانی میتواند پست و حقیر و «کوتوله فکری» باشه که‌بگه من پانترک‌یا پان هرچی هستم. در حالی که بشر سالها قبل نژادپرستان را به زباله دان انداخته. مثل برده داران امریکا یا هیتلر یا عثمانی‌ قدیم را
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 2
    به عکس رجب عردوغان چاووش باغچه ویا وزیر دفاع ترکیه خوب نگاه کنید، چه می بینید؟؟ یک نژادپرست_____ نژادپرستی یعنی بردگی گرفتن سیاه پوستان و کند پوست سر دختر سرخپوست_ نژادپرستی یعنی کشتار میلیونها انسان توسط هیتلر_ تفکر نژادپرستی کثافتی بود که بوسیله انگلیس بر سر مردم مظلوم ترکیه پاشیده شد.
  • از شهرستان سراب IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    1 0
    قطعا آمریکا از رشد صنعتی و اقتصادی چین و نظامی روسیه واهمه داره و اینبار برای مهار ان دو کشور چاره ای ندیده جز تقویت سیاست پان ترکیسم و با این سیاست میتونه کشورهای اسیای مرکزی رو بر ضد روسیه و چین کرده و مناطق وسیعی از خاک انها که ترک نشین هست را درگیر تحرکات تجزیه طلبانه بکنه ما شاهدیم استان ترکستان شرقی یا همان سین کیانگ به تنهایی منطقه ای بزرگتر از کل ایران هست و منابع نفتی و گازی هم در خودش جای داده و پل ارتباطی چین با اسیای میانه و غرب اسیاست هرچند چینیها از دیر باز با اهالی بومی این منطقه رفتار قهر امیزی داشتند در روسیه هما یاقوتستان بزرگترین ایالت دنیا منطقه ای بسیار پهناور هست که پهناورتر از قزاقستان هست و کمابیش اندازه هند وسعت داره و چند ایالت دیگر نیز هست که ترک نشین هستند آمریکا سعی در تجزیه انها داره و با این ترفند نیم نگاهی هم به ایران و تجزیه ان داشته اصوصا امریکا سیاستی در دنیا پیش گرفته که میخواد همه کشورها و اتحادها بجز ناتو رو تضعیف کنه و تجزیه هم یکی ازین روشهاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس