کد خبر 1354995
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲
نگاهی به سیاستهای ترکیه در آسیای میانه

آنچه نفوذ ترکیه را در آسیای میانه معنا بخشید و عمق داد، همخوانی استراتژیک در مقابله با ایران فرهنگی در آسیای میانه بود؛ حقیقتی که در سده پیشین با ازبک سازی تاجیک ها و تغییرات فرهنگی که زمینه را برای نفوذ پان ترکیسم فراهم کرد.

به گزارش مشرق، آنچه در آسیای میانه در حال رویدادن است، شکل گرفتن آینده سیاسی- امنیتی کشورهای منطقه درچهارچوبی جدید است. وضعیتی که تغییر در معادلات منطقه ای را می توان از لابلای آن بازخوانی کرد.

با نگاهی به آنچه دولت ترکیه در عمل بارویکرد نگاهی اولویتمند به کشورهای منطقه در صدد آن است، می توان تکاپوی ترکیه را برای ایجاد روابط پایدار فی ما بین خود و کشورهای آسیای میانه در رویکردهای امنیتی، فرهنگی و اقتصادی مشاهده کرد.

ترکیه با نوعی سخت کوشی در دیپلماسی خزنده، از لابلای فرصت های آنی و با زمان سنجی دقیق به  بازارهای آسیای میانه راه یافته است. فرصت هایی مانند معضلات تحریمی جمهوری اسلامی ایران که سرمایه گذاری ها بر بندر چابهار را به مخاطره انداخت و در این فرصت ترکیه به طرح خط لوله ترنس خزر برای صادرات گاز ترکمنستان و ایجاد کریدورهای عبوری شرق به غرب کالا با همکاری جمهوری آذربایجان و گرجستان و مسیر آبی عرض دریای خزر به روی اقتصاد خود گشود.

در واقع مزیت نسبی مسیر ایران با همکاری ترکیه با شرکای استراتژیک خود ناهموارتر شد و با پیش گرفتن این سیاست، سهم بیشتری به شرکای ترکیه در تجارت فی ما بین می رسید. جالبتر آنکه ترکیه در بحبوحه بیماری کرونا که عبور ترانزیتی را مختل می کرد، نیز در صدد حذف مسیر ایران به نفع شرکای خود بود.

چالش اصلی تعامل ترکیه با کشورهای آسیای میانه را باید شکل گرفتن جاده ابریشم در شمال جاده ابریشم تاریخی با حذف ایران از این مسیر دانست. این واقعیت که عبور دریایی از عبور زمینی کم هزینه تر است را باید در نظر گرفت، هرچند دولت ترکیه در تعامل با گرجستان به عنوان شریک تجاری محتاط است و با بازگذاشتن  مسیر ایران، احتمال حذف شدن خود از این مسیر به جهت اتصال گرجستان به دریای سیاه از راه بندر باتومی و پوتی را کنترل می کند، لکن ترکیه نیز در صورت توسعه بندر چابهار و اتصال آن به آسیای میانه توان مقابله با کاهش هزینه ها در این خصوص را ندارد.

در حقیقت باید با واکاوی هزینه های عبور زمینی فی مابین کشورهای آسیای میانه خصوصاً افزایش های گاه به گاه هزینه های ترانزیت توسط ترکمنستان و چالش توسعه بندر چابهار برای برخی کشورها به دنبال علت یابی بود؛ از این رو باید تقابل مسیر شمال به جنوب را با مسیر شرق به غرب، جدی، اثر گذار و برای اقتصاد تمام کشورهای منطقه تعیین کننده دانست.

در بررسی روابط ترکیه با کشورهای آسیای میانه باید به نقش تعامل سازنده ترک ها با دولت روسیه به عنوان پدرخوانده آسیای میانه اشاره کرد، اما آنها با پیش کشیدن نسخه فرهنگی سازمان بین المللی فرهنگ ترکی و طرح موضوعاتی چون پان ترکیسم، ما به ازای فرهنگی متناسبی را با فرهنگ ایران و زبان فارسی مطرح کردند.

درست در زمانی که تلاش و تکاپوی جمهوری اسلامی ایران پس از اضمحلال شوروی، اثر گذاری با اتکا بر اسلامگرایی در آسیای میانه بود و متاسفانه این سیاست با حساسیت های دولت های آسیای میانه شکست خورد، دولت ترکیه با طرح مسئله قومیت و فرهنگ در تلاش برای تشکیل یک هویت برای کشورهای ترک زبان بر آمد و در تکمیل تلاش های منطقه ای ترکیه، سازمان منطقه ای دولت های ترک به عنوان یک سازمان هویت مند با مرکزیت ترکیه و سازمان اجرای قانون و وضعیت نظامی اوراسیا را نیز به عنوان یک سازمان منطقه ای نظامی با همکاری جمهوری آذربایجان و حتی مغولستان تشکیل داد.

شایان توجه است آنچه نفوذ ترکیه را در آسیای میانه معنا بخشید و عمق داد، همخوانی استراتژیک در مقابله با ایران فرهنگی در آسیای میانه بود؛ حقیقتی که در سده پیشین با ازبک سازی تاجیک ها و تغییرات فرهنگی که زمینه را برای نفوذ پان ترکیسم فراهم کرد.

این وضعیت را با مطالعه رویکردهای راهبردی ترکیه در کتاب سرخ(مجموعه راهبردهای اعلامی دولت ترکیه) می توان مشاهده کرد.

باید گفت آنچه نوعثمانی گرایی و اردوغانیسم را دامن زده، رویکرد کشورهای آسیای میانه در محدود سازی قدرت های همسایگان خود با دیگر اقتصادهای نوظهور است، رویکردی که می توان آن را با دکترین دفاع پیرامونی در رژیم صهیونیستی مقایسه کرد. این رویکرد باعث نفوذ دولت های عربی و حتی رژیم صهیونیستی نیز در این کشورهای آسیای میانه شده است.

سودای بازتولید هویت کشور ترکیه و بها دادن به روابط منطقه ای و فاصله گرفتن از نسخه غرب گرایانه محض کمال آتاترک و چندگانه گرایی سیاسی و امنیتی برای آنان بسیار مهم و قابل توجه است. ترکیه به عنوان کشوری که در آغاز قرن بیستم یکی از بزرگترین کشورهای جهان بود(دولت عثمانی) در حال بازیابی هویت خود است.

تلاش در نفوذ ترکیه را نمی توان صرفاً در آسیای میانه مشاهده کرد، نقش آفرینی ترکیه در شمال آفریقا در حدی است که به نظر کارشناسان در لیبی از کشور های غربی پیشی گرفته است، سختکوشی در فعالیت دستگاه دیپلماسی ترکیه را باید در حدی ارزیابی کرد که کشور های آمریکای جنوبی نیز در سیاست خارجی ترکیه جایگاه مهمی دارند.

آنها شریک مهمی برای قطر، مصر، برزیل، چین، روسیه، اروپا و آمریکای شمالی و جنوبی و عموم قدرت های آفریقایی هستند. در نگاه اقتصادی و امنیتی ترکیه، عمق راهبردی و شرکای راهبردی و ایجاد همکاری های مستحکم و فرهنگی مانند همکاری با آسیای میانه اهمیت به سزایی دارد. مدل اقتصادی ترکیه در عمل به دنبال ایجاد پلی بین اقتصاد چین و اروپا و جهان با حضور خود است و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نیست.

کشورهای آسیای میانه را می توان به حوزه نفوذ فرهنگی ایران فرهنگی( تاجیکستان و افغانستان)، حوزه نفوذ فرهنگ چین( مغولستان)، حوزه نفوذ فرهنگی روسیه(عموم آسیای میانه) و حوزه تعامل فرهنگی ترکیه( قرقیزستان، ازبکستان)  تقسیم بندی کرد، از این رو نمی توان نفوذ ترکیه را به عنوان یک وضعیت غالب دانست که عموم حوزه آسیای میانه هنوز در استیلای روسیه است.

از دیگر چالش های رابطه ترکیه با آسیای میانه به جز فاصله مکانی، رتبه پایین این کشورها در عموم سنجه های اقتصادی و این حقیقت که این کشورها، تولید کننده مواد اولیه هستند دانست، در این میان این حقیقت که تشابه فرهنگی این کشورها را باید صرفاً در بخش زبانی و نه نژاد و مذهب و فرهنگ قالب به جهت ممحض شدن ترکیه در فرهنگ غربی دانست.

در حقیقت کشورهای آسیای میانه، مصرف کننده تکنولوژی ترکیه به صورت محدود هستند و تشابه کالاهای تولیدی کشاورزی و مواد اولیه نیز از موانع اصلی همکاری اقتصادی ترکیه و این کشورهاست، جالب آنجاست که از میان کشورهای آسیای میانه، ترکمنستان به عنوان یک نظام سنتی و قدرت اقتصادی نوظهور به جهت کشف منابع گاز فراوان، با ترکیه به شکلی محافظه کارانه وارد تعامل شده است.

عدم عضویت ترکمنستان در سازمان های منطقه ای ترکیه ای را باید از این منظر تحلیل کرد، در واقع ترکمنستان کماکان به سیاست کنترل روابط خارجی خود پایبند است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 118
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 35
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    10 10
    بنظر می آید این خیز بلند ترکیه‌ زمانی معنا پیدا می کرد که شکوفایی اقتصادی آن ادامه دار باشد ولی ترکیه در حال فرو رفتن در بدهی خارجی و از طرفی منابع نفت و گازی ندارد تا تامین مالی کند و از نظر تکنولوژی خصوصا در صنایع نظامی بیشتر یک مونتاژ کار رده بالا هست که بعضی از قسمت را می سازد . هدف ترکیه همکاری با این کشورها نیست بلکه هدف آن پرورش زیر دست برای منافع خود است . حالا سوال اصلی این است که یک کشور با این مشخصات چگونه میخواهد نقش بازیگر اصلی را بازی کند . ایران با ترکیه قابل مقایسه نیست نه از نظر استقلال ، نه از نظر منابع نفت و گاز ، نه از نظر تاب آوری اقتصادی ، نه از نظر نظامی ، نه از نظر تکنولوژی و پزشکی و فضایی و هسته ای و کامپیوتر و ...
    • بهزاد US ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      9 5
      صنایع مهندسی معکوس بدون سرتیفیکاسیون ایران که از بازار سیاه پاکستان و کره شمالی خریداری شده اصالت داره؟
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      4 5
      ترکیه حتی صنعت فولاد هم نداره
    • NL ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      5 4
      سازمان آمار اروپا همی امسال اعلام کرد 37درصد مردم ترکیه در سال حتی نمیتوانند گوشت سفید و قرمز بخورند. ترکیه ابزار بزرگی نداره ترکیه حتی صنعت فولاد هم نداره
    • بهزاد IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      7 4
      حداقل دستمزد ترکیه ۴۲۵۰ لیره و قیمت گوشت گوساله ۹۲ لیره یعنی با حداقل حقوق در ترکیه میشه ۴۶ کیلوگرم گوشت خرید. حداقل دستمزد ایران ۴.۲ میلیون تومن هست و قیمت گوشت ۱۵۰ هزار تومن. یعنی با حداقل حقوق ایران ۲۸ کیلوگرم گوشت میشه خرید. اگه ۳۷ درصد ترکیه ای ها نمیتونن گوشت بخرن با نسبت و تناسب ۶۳ ایرانی ها هم نمیتونن گوشت بخرن. حالا برو از مرکز آمار آفریقا هم آمار درپیتی پیدا کن
    • NL ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      4 4
      این ها از طرف اردوغان یهو.دی هیپتونیزم شدند دیگه حرف سازمان آمار اروپا رو هم قبول ندارند. شما فقط خیابانهای قشنک استانبول را دیده اید .لی حقیقت این است ---سازمان آمار اروپا حتی امسال اعلام کرد 37درصد مردم ترکیه در سال حتی نمیتوانند گوشت سفید و قرمز بخورند.
    • NL ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      3 4
      تورم در ترکیه وحشتناکه و بیکاری بیداد میکنه در شهرهای متوسط و کوچ و روستاهای ترکیه کاری وجود نداره که بخواد حداقل دستمزد بگیره یا نگیره
    • بهزاد ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      4 1
      صادرات غیرنفتی ایران بغیر از پتروشیمی ۱۵ میلیارد دلار و صادرات ترکیه که اساسا غیر نفتی هست ۲۶۰ میلیارد دلار. همین دوتا عدد میزان توسعه صنایع و بیکاری بین ایران و ترکیه رو نشون میده. صادرات صنایع ترکیه ۱۸ برابر ایران هست.
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      2 3
      اوضاع ترکیه خیلی وخیمه این بیچارگان بدون اینکه خبر دار بشوند در بازی اردوغان یهود.ی گیر افتادند و حالا نه اقتصاد دارند نه غرور_ با اینجرلیک جلوی امریکا زانو زده اند. و با حمایت از داعش، به روی خدا شمشیر کشیده اند‌.
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      1 1
      بله حرف شما درست است. ترکیه خودش به تنهایی فاقد تکنولوژی و توان فنی و اقتصادی است. اما ممکن است آمریکایی ها و صهیونیسم جهانی از این ابزار استفاده کنند. نخستین و ضروری ترین کار برای خنثی سازی این کار این است که مردم أسیای میانه را که در اصل ایرانی هستند را تنها نگذاریم . اکثر آنها هنوز در سمرقند و بخارا و خجند و .....زبان فارسی و فرهنگ ایرانی را حفظ کرده اند. اما ترکیه به شدت در حال فعالیت برای آسیمیله سازی آنها و گسترش زبان مغولی است. باید جلوی این کار را بگیریم.
  • بابک آزری ایکس IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    11 9
    انشاالله اوکراین بعد این جنگ به این سازمان خواهد پیوست به کوری چشم منافقان اتحادیه ترک روز به روز بیشتر پیشرفت خواهد کرد
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      5 6
      اکراین نئونازی هستند و هدفشون بالا بردن نژاد آریایی هست.
    • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      7 4
      هنوز نفهمیدی اکراینی ها نئونازی آریایی تبار هستند چه ربطی به ترک داره؟
    • بهزاد US ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      43 6
      اوکراین جز سرزمینهای اصلی سکاها و ترکان و جایی است که داریوش هخامنشی جنایتکار شکست مفتضحانه اس سکاها خورد و مثل ترسو ها فرار کرد که در کتاب چهارم تواریخ هردوت ثبت شده.
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    7 8
    ترکیه یک فاحشه سیاسی است.
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    4 6
    ترکیه پس از شکست در سوریه و لیبی و اقتصاد فهمید که نمیتواند بزرگی کند چون ابزار بزرگی ندارد____ ترکیه فهمیده که دو راه بیشتر ندارد یا باید بیاید زیر پرچم مادرش ایران، یا باید برود زیر پرچم اسرا.ییل،
    • بهزاد US ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      6 6
      ترکیه مرزهای میثاق ملی آتاترک رو در سوریه تحت کنترل گرفت و دولت دلخواهش در لیبی رو سر کار آورد. تریلیونها دلار گازهیدرات در دریای سیاه ترکیه کشف شده! شما فعلا به فکر رشوه به دلالها برای اقتصاد قاچاقی خودتون باشید
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      4 1
      اتاترک که خودش یونانی بوده
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      3 3
      اتاترک بود که جزیره های ترکیه رو به یونان داد____ فرماندهان ترکیه در اتاق های فرمان داعش بودند که تودهنی اساسی را از جنگسالار های ایرانی خوردند. واکنون ارتش ترکیه مثل موش درون لانه هایی که که در شمال عراق ساخته اند پنهان شده است‌ و منتظر اند تا در روز موعود ایرانی ها به سراغشان بروند.
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      6 1
      ارتش ترکیه اگر غرور داشت اینجرلیک را جمع میکرد.
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      5 1
      حتی عثمانی هم کشورش رو ترکیه نام نگذاشت
    • علیرضا IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      3 1
      تجاوز ترکیه تو سوری باعث قدرتمند شدن کردها و سرازیر شدن میلیونها تن تسلیحات و کمک نظامی و مستشاری غرب و آمریکا به کردها شده است ،ترس ترکیه از شبه نظامیان حامی ایران و کردهای تا دندان مسلح خواب مرز میثاق ملی ترکیه به کابوس تعبیر کرده و مانند باتلاقی که بازماندگان عثمانی را می‌بلعد ،احتمالا تا سال ۲۰۲۳ شاید شاهد تشکیل سه کشور جدید در ترکیه امروزی باشیم و غرب و آمریکا بی میل هم نیست ،اما در لیبی ترکیه آخر مجبور به صلح با حفتر و تشکیل مجلس که اولین مصوبه آن اخراج گروههای تروریستی از لیبی شامل ترکها و سایر مزدوران ترکمن شده است حالا باید هزینه بدهد ترکیه
    • بهزاد ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      1 4
      ترکیه به طول ۳۰ کیلومتر کردها رو از مرزهای خودش دور کرد و عربها رو جایگزین کرد. بشین تا کردستانت بیاد
    • رضا IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      2 0
      فقط ۳۰ کیلومتر کردها دور کرده؟؟؟؟ مگر قرار نیست نقشه میثاق ملی ترکیه اجرا بشه و شمال سوریه و عراق به ترکیه الحاق بشه ،همان ۳۰ کیلومتر هم باید صدها برابر هزینه جانی و مالی کند هفته ای نیست که کاروان یا نظامیان ترکیه هدف حمله قرار نگیرند
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    6 5
    وقتی نفشه بزرگ تمدن آریای را از مرز چین تا انتهای قاره امریکا تا استرالیا می بینم. خدارا شکر میکنم که ما آذری ها از قوم بزرگ آریایی ماد هستیم. واقعا نقشه زمین ترک ها چقدر کوچک هست.
    • بهزاد US ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      4 4
      اول فرق آریایی با هند اروپایی رو متوجه شو بعد خدا رو شکر کن! هروقت تونستی هندوستانی گاو پرست رو با پاکستان مسلمان و طالبان وهابی رو با مسیحیان راستگرای هلندی که همه اشون هنداروپایی خستند متحد کنی خدا رو بیشتر شکر کن! آذربایجانی ها ماننایی هستند نه مادی! ماننایی ها سکایی و ترک نژاد بودند مادهای آریایی بخاطر سرمای سیبری به ترکان آذربایجان پناهنده شدند.
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      3 3
      آذری ها بازماندگانِ آریاییِ امپراطوریِ آریاییِ ماد هستند___خاطر چندتا فاحشه خانه و صنعت مونتاژی ترکیه ی جهان سومی بیاید و مولانای فارسی زبان را نبیند و سرش را مثل کبک زیر برف کند و خودش را از خانواده وسیع و بزرگ آریایی ها خارج کند و وارد قرقیز و ازبک و ترک بکند واقعا جای تعجب دارد.___ آریایی یعنی تمدن ایران، روسیه، اکراین، آمریکا، اسپانیا، انگلیس و ....
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      2 4
      وقتی از آریایی صحبت میکنی داری از تمدن های بزرگ آریایی فارس، آذری، روسیه، اکراین، امریکا، انگلیس،‌اسپانیا، استرالیا، پرتغال و ... صحبت میکنی، برو نقشه آریایی ها را در اینترنت ببین و با نقشه دروغین باغچه ترک هم مقایسه کن______ من آذری هم از قوم پرشکوه آریایی ی ماد اولین امپراطوری بشر مدرن هستیم
    • بهزاد ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      2 1
      توضیح کامل سرزمین آریایی رو استرابو در جلد ۱۵ فصل دوم بند هشتم خودش آورده: غرب رود ایندوس پاکستان+ افغانستان+ تاجیکستان کرمان و پارس و بخشهایی جنوبی ماد!
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      2 1
      برای تجزیه ایران، استعمار انگلیس و یهو.د کتابهای فراوانی چاپ میکند و در اختیار ما جهان سومی ها میگذارد. ولی امریکا به افتخار خودش اسم موشک فضایی را آریان میگذارد. و هیتلر بنام آریایی حنگ جهانی راه می اندازد. روم باستان و ایران دو امپراطوری آریایی تا روسیه اتمی. تا شاهدعباس آذری که مثل دیگر آذری ها آریایی بود.
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    4 5
    فقط کافیه به پایگاه اینجرلیک نگاه کنی تا ببینی ترکیه سالهاست که بدست آمریکا رسما اشغال شده و دیگر کشور مستقلی بنام ترکیه وجود خارجی ندارد. حتی رییس جمهور ترکیه هم یک ترک نیست بلکه یک یهو.دی گرجستانی بنام رجب عرردوقان است.--- اما اقتصاد رو خوب اومدی یاد صف خرید نان در استانبول افتادیم.
    • بهزاد US ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      5 2
      شما هم پایگاه هوایی همدان رو در اختیار روسیه گذاشتید برای عملیات علیه ارتش آزاد روسیه
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      3 3
      تا اینجرلیک است ارتش‌ترکیه غرور ندارد.
    • NL ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      3 3
      تا اینجرلیک هست ارتش ترکیه شرف ندارد
  • سعید IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    2 4
    سلام دوستان شرمنده یه سوال داشتم جواب بدین؟ آیا میشه یه روز ترکیه به خاطر حمایت از تورکهای ایران به ایران حمله نظامی کنه و یا به قول خودتون عملیات ویژه نظامی انجام بده؟ واینکه اگه در مناطق اشغالی به خصوص تورک نشین رفراندوم بزاره اکثریت به الحاق و یا استقلال رای میدن یا نه؟
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      4 0
      برنامه اینه که ترکیه بوسیله کردستان، تجزیه میشه. چون اسرا.ییل کشور بالای 20 میلیون در خاورمیانه نمیخواد. رجب هم هدفش تجزیه عراق سوریه و ترکیه است ولی زورشون به ایران نمیرسه چون ایران فرانژادی است و به مفاهیم بزرگتر ملت و امت رسیده است و نژاد یعنی قبیله که هزاران سال پیش بوسیله ایرانیان به دور انداخته شده است
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      1 0
      جنگ ترکیه و ایران اتفاق افتاد. در اتاق های فرماندهی جنگ داعش این فرماندهان ارتش ترکیه بودند که در مقابل شیر بچه های ایران و سردار بزرگ لشگر محمد ص یعنی سردار سلیمانی پوزه شان مثل سگ به خاک مالیده شد و او او کنان پرچم تسلیم بالا بردند.
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      0 0
      ایران برای حمایت از هم پیمان خودش یعنی روسیه وارد جنگ نظامی شد ولی ترکیه برای حمایت از هم پیمانش یعنی باکو حتی یک سرباز ترکیه را هم نفرستاد و در عوض باکو را به لانه ی وهابی های النصره و داعش تبدیل کرد.---- هرجا زمین خالی هست ترکیه هست. ارتش ترکیه لات کوچه خلوت است.
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      0 0
      رهبر ایران همین الان هم یک آذری هست. سردار بزرگ اسلام شهید سلیمانی به فرمان یک آذری رفت و جانش را داد.
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      1 1
      ایران شلاق خدا بر صورت ترکیه و دیگر نژادپرستان است و سوزش این شلاق رو میشه بر صورت تو که به اسم سعید کامنت گذاشتی مشاهده کرد.--- ایران مانند امریکا و کانادا یک کشور فرانژادی است وقرن ها از کوتوله های نژاد پرست فاصله دارد.
    • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      1 0
      مگه ندیدی رجب والهام بکمک طرفدارانشون در ایران دست به دست هم کوریدور زنگزور رو ساختند؟؟؟
    • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      0 1
      من یک ترک زبان هستم. ولی اگر لازم باشد زبانم را از بیخ میبرم با آن خنجری میسازم و بر سینه دشمنان ایران و برادران فارس و کرد و بلوچ خودم فرو میکنم.---- ایران به اسم مهدی ع زنده است. و از کثافتی بنام نژاد پرستی قرنها جلوتر است.
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      2 0
      40درصد جمعیت ترکیه ترک نیست. بایدن قول داده کشور کردستان رو از شکم ترکیه فاشیست آدمخوار بیرون میکشد
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      0 0
      داداش ما ایران رو دوست داریم درسته از فارس ها خوشمون نمیاد ولی دلیل نمیشه سرزمین پهناور خودمون رو بیخیال بشیم
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      1 0
      ممکنه روزی ارتش ترکیه قصد تبریز رو بکنند ولی فقط به قصد سر بریدن و به کنیزی گرفتن زنان چون اولا قبلا اینکار را انجام داده اند دوما اینها که تو میگویی ترک اکثرا اخوانی و سلفی هستند و آرزو دارند سه شیعه بکشند تا به بهشت بروند و آذربایجان هم که پر از شیعه-----ولی از مادر زاییده نشده که بخواد چپ به ناموس آذری نگاه کنه مگر برادران فارس و بلوچ و کرد و عرب وافغان و خراسانی و لر آنها مرده باشند که یکبار دیگه مرد آذری برده ی عثمانی بشه
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      0 0
      پایگاه اینجرلیک یعنی ارتش ترکیه غرور و شرف ندارد.
    • NL ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      1 0
      در قرن 21 که کشورهای بزرگ ایران، آمریکا و روسیه ماهواره به فضا میفرستند این احمق های پانترک به دوران عصر حجر برگشته اند و دم از نژاد میزنند و در تاریخ در جستجوی سلسله و نژاد هستند.---- برادران فارس ما بدانید که ما ترک های ایران پیرو حسین ع هستیم و هیچگاه با این پانترک های حقیر در یک جبهه قرار نمیگیریم
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      0 0
      اگر پای ارتش عثمانی به مرزهای مقدس مادرمان ایران باز بشه اونوقت ما ایرانیان ترک با خونمان ارتش ترکیه را خفه میکنیم.
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      3 1
      ازنظر نژاد و قیافه، آذری ها هیچ ربطی به چشم بادامی های ازبک و قرقیز و‌ ترک ندارد. آذری ها‌کاملا شبیه فارس ها و بخصوص کرد ها هستند.
    • بهزاد US ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      3 3
      آذربایجان ایران با جمهوری آذربایجان میتونه آذربایجان متحد رو تشکیل بده. ولی برای اتحاد با ترکیه دوتا مشکل اساسی وجود داره یکی تفاوت مذهبی یکی هم احتمال نابودی فرهنگ آذربایجان همانطور که مردم آذربایجانی ارضروم آسمیله شدند. بله در رفراندوم آزاد به استقلال رای خواهند داد.
    • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      2 2
      کدوم احمقی میاد بخاطر زبان که میشه رفت کلاس زبان، بیاد و خون بده؟؟؟؟ بعد اون دنیا بخدا بگه من بخاطر نژاد پرستی؟
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      0 0
      اتاق فرمان داعش رو فرماندهان ارتش ترکیه اداره میکردند. ترکیه قبلا در جریان داعش با جنگسالاران ایران درگیر شده و شکست خورده.
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      0 0
      از چابهار تا مشهد تا اهواز تا تبریز ترکها هستند وی از چس جدا بشه؟؟؟ ایران را آذری ها با امپراطوری بزرگ ماد تاسیس کردند
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      0 1
      برو نقشه خاورمیانه جدید رو ببین__ پس از تجزیه خاورمیانه شهر تبریز در کشور کردستان قرار میگیره. هر تبریزی که فریب اردوغان یهو.دی رو بخوره باید منتظر باشه‌جزئی از کشور کردستان بشه.___برو نقشه خاورمیانه جدید رو ببین
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      2 1
      همه ثروت باکو متعلق به خانواده علیف هست وضع مردم باکو خیلی خرابه
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      0 1
      تبریز بره زیر بلیط باکو تبدیل به یک شهر درجه دو میشه. در ضمن الان دیگه اردوغان وهابی ها رو هم در باکو ساکن کرده اند و‌مثل افغانستان شاهد بمبگذاری های مذهبی خواهیم بود.
    • NL ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      0 1
      سوالت باید این باشه وقتی حسینیون فرمان جهاد رو از تهران دریافت کنند آیا چیزی از کاخ ریاست جمهوری باکو باقی میماند؟؟ یا نه همان ساختموان ریاست جمهوری رو حفظ میکنند و تبدیل به ساختمان فرمانداری میکنند؟
    • بهزاد ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      1 2
      اون دوستی که فرمودند ما با پارسی زبانها مشکل داریم خدمتتون عرض شود ما با هیچ قوم ایرانی مشکل نداریم و باهاشون دوست هستیم ولی طرفدار استقلال آذربایجان هستیم. اون دوستمون هم گفت زبانم رو میبرم شما زحمت نکش بعد از اتمام حجت این کار رو ما انجام خواهیم داد. ایران از ابتدای تاسیس توسط دیاکو خراجگذار و طفیلی آذربایجان بوده است.
    • باید از چین الگو گرفت IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      2 2
      باید چین رو الگوی خود در برخورد با پانتورک ها قرار بدیم دولت مردان باهوش چین این جماعت رو به خوبی شناختند و تار و مار کردند چین تجربیات خوبی در برخورد با جدایی طلبان پانتورک داره باید از تجربیات ارزنده چین نهایت استفاده را برد از قدیم والایام چینی ها از ترک ها متنفر بودند و راه رسم سرکوب این جماعت رو خوب بلدند برای جلوگیری از هجوم این صحرانشینان دیوار چین رو ساختند
    • به بهزاد IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      0 0
      در صورت انجام اینکار، آذربایجان کاملا نابود خواهد شد. نه توسط ما بلکه پانمغولها... فراموش نکنید ک آذریها ترک نیستن و بهمین دلیل هدف بغض و کینه پانمغولها و چهارتا مزدور مثل تو هستن. آذریهای عزیز سرزمینم حتما جریان پانمغول رو با هوشیاری رصد کنن. این جریان سر اونا رو هم میبره
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    6 3
    یعنی جمهوری خودمختار یاکوتیا که بزرگترین جمهوری ترک روسیه محسوب میشه اگر از روسیه جدا بشه روسیه به کل از بین میره. عظمت رو یاااا خدااااا دو برابر ایران وسعتشه
    • بهزاد US ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      4 4
      تراکم جمعیتی یاکوتستان خیلی کمه ولی دارای منابع طبیعی غنی هست. احساسات ناسیونالیسنی ترکهای روسیه خیلی بالاست اگه بشه روسیه رو متلاشی کرد خیلی عالی میشه.
    • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      2 4
      من آذری احمق نیستم که خودم را همنژاد اسکیمو های چشم بادامی بگذارم. هم شدی رجب سوارت شده.
    • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      4 7
      یاکوت ها(۵۰٪)، روسها (۳۷٫۷٪) و اوکراینیها (۷٪) گروه‌های اصلی جمعیت این سرزمین‌اند.
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    5 1
    کشورهای مدرن فرانژادی مثل ایران، امریکا، روسیه، موشک به فضا میفرستند اونوقت کوتوله های پانترک میخوان‌افکار پوسیده نژاد و نژادپرستی را به خورد ما مردم قرن۲۱ بدهند.
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    2 1
    ترک کجا بود، مردم ترکیه اکثرا اخوانی و سلفی هستند و عاشق سربریدن شیعه هستند ((برو ببین اخوانی ها در مصر با شیعیان چه کردند هردو هم در مصر عرب بودند.))
  • قادر IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    4 4
    یکی نوشته شکست ترکیه در لیبی و سوریه ولی خدایی چرا اینقدر مخاطب را .... فرض میکنید. و یا خودتان........ تشریف دارید اگر این قضیه برای هزار سال پیش بود یه چیزی ولی تا جایی که ما در رسانه و رادیو و تلویزیون دیدیم هم داخلی و هم خارجی اونی تو لیبی شکست خورد اتحادیه کشورهای عربستان فرانسه روسیه و مصر و امارات که از خلیفه حفتر حمایت می‌کردند و سراج نیز متحد ترکیه بود و توانست این کشورها رو در لیبی تار و مار کنه و حرفش رو به کرسی نشاند و تمامی سامانه های دفاعی روسی داغون شدند در سوریه نیز این ترکیه هست که تا پنجاه کیلومتر نوار شمالی عراق و سوریه رو فتح کرده و چندین پایگاه نظامی دارد و الان تجارت ترکیه با سوریه و عراق صدها برابر ای آن هست و قره باغ نیز باز توانست ارمنستان و دوستان نزدیکش روس و شماها رو مثل... تارو مار کرد. حالا تو اوکراین هم باز تسلیحات ترکیه هست که داره زجه روس ها رو در میاره. کمی هم تحقیق کنید و حرفهایتان را از معده در نیارید فکر کنید البته ترکیه بدون نفت و گاز اندازه ده برابر ای آن درآمد اقتصادی داره و جزو بیست کشور صنعتی دنیاست عضو جی بیست و ناتو حالا شما هی داد و بیداد کنید و قصه ببافید و شاهنامه خوانی کنید هر چی دارید هم مثل قصه های شاهنامه فقط توهم و رویاست
    • NL ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      2 1
      ترکیه در لیبی شکست خورد و مجبور شد صلح کند. ترکیه ابزار بزرگی ندارد --- برای تحزیه نشد و چند روز بیشتر موجود بودن الان ترکیه فقط دو راه حل دارد یک) رفتن زیر پرچم ایران دو) رفتن زیر پرچم اسر.ائیل
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      1 1
      ترکیه در لیبی شکست خورد. فقط یک حمالی برای فرانسه و امریکا کرد و به تجزیه لیبی کمک کرد ولی الان هیچی دست ترکیه رو نرگفته در لیبی __ اردوغان اصلا برای ترکیه مار نمیکنه فقطداره رس ترکیه رو میگیره برای حمالی به یهو.دی ها
    • بهزاد ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      1 0
      حفتر سگ روسیهو آمریکا اسرائیل و مصر و عربستان و امارات بود. حتی رفیق فابریک شما بشار اسد هم ازش حمایت کرد. ولی ترکیه با اشاره انگشت گردنش رو شکست و دولت دلخواهش رو سر قدرت آورد.
    • زنده باد آریایی زنده باد آذری IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      1 2
      زنده باد برادران آذری ما ، برادران ترک ما ، برادران آریایی ما ولی پانتورک های خود فروخته خوب دارید از اختلاف بین آریایی ها یعنی آمریکا وروسیه و ایران و اتحادیه اروپا و هندکیف میکنید ولی بدانید که بد بازی را شروع کردید آخر ماه عسلتان است طولی نخواهد کشید که کشور ترکیه تجزیه شده و آسمیلاسیون ترک های مهاجم و مهاجر آسیای میانه شروع شود دارید از رواداری آریایی ها سو استفاده میکنید فکر میکنید روس ها حواسشان به غلط های زیادی رجب نیست ولی بدانید ما آریایی ها تا آخرین قطره خون پشت هم ایستاده ایم اگر گوشت یکدیگر را بخوریم استخوان هایمان را دور نمیاندازیم زنده باد آریایی زنده باد کشور چین که خوب امثال شما و تار و مار کرده کاری نکینید مثل چینی ها باهتون برخورد کنیم از روا داری آریایی ها هم سو استفاده نکنید که اگر آریایی ها را عصبانی کنید صد بدتر از چین به سرتان می آورند در جنگ با ارمنستان که یک کشور فقیر و ضعیف است از ترس به پاکستان آریایی التماس میکردید که از شما پشتیبانی کند وای به روزی که............. سرجنگ با اریایی ها بردارید
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    2 17
    ۳۷درصد مردم ترکیه‌ در سال یکبار هم نمی توانند گوشت قرمز یا سفید بخورند. ۴۰درصد مردم ترکیه توان گرم کردن خانه خودشان را ندارند‌_ (منبع: مرکز آمار اروپا سال۲۰۲۲)
  • بهزاد US ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    18 2
    اغوزخان یا مادیای سکایی سال ۶۳۸ پیش از میلاد اولین و بزرگترین امپراتوری جهان از مرزهای چین تا مصر رو تاسیس کرد. کل منطقه میراث ترکهاست.
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      1 2
      زنده با بر سکاهای ایرانی تبار و برادران خونی فارس ها، سکاهای قهرمان قرنها با نفوذ ترک های چشم بادامی جنگیده انده و بالاخره توانستند خون پاک ایرانی شان را تا به امروز حفظ کنند. ولی بعلت راحتی زبان ترکی اراده کرده اند از زبان ترکی استفاده کنند
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      2 3
      اغوز یک کلمه زبان آلتایی و مخصوص قوم زردپوست است. و سکاها ایرانی تبار هستند.
    • بهزاد IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      3 2
      ترکها برخاسته از سکاها هستند...و زبانشان حتی در زمان حاضر کاملا شبیه است. Laonokos Chalkokondyles,Histories,Book1,Chapter9 این تنها یک گزارش از صدها گزارش مورخین بیزانس هست که سکاها رو ترکیک معرفی کرده و صدها کورگان سکایی سرتاسر آذربایجان وجود داره! شما پان آریاییستها در شدیدترین توهم تاریخ بشر بسر می برید.
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      3 2
      سکاها یک قوم ایرانی تبار هستند بخاطر همین هم هست که سکایی ها از نظر نژاد و قیافه کاملا شبیه فارسها هستند. و هیچ ربطی که چشم بادامی ها قرقیز چ ازبک ندارند.__ زبان دلیل نژاد نمیشه
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      4 2
      هیچکس نمیتونه ما آذری ها رو از تمدن بزرگ آریایی بیرون کنه و بچسبونه به چشم بادامی های قرقیز و ازبک_________تمدن ترکیه پهباد مونتاژی ساخته است ولی تمدن آریایی سوخو و اف۲۲ و اف۳۵ و تورنادو ساخته در ورای زمین ایستگاه فضایی ساخته و .....___ تمدن ترکیه و قرقیز و ازبک درمقابل تمدن آریایی یعنی فارس و آذری و آلمانی و روس و امریکا و هند و فرانسه و ...
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      2 2
      حتی یک عدد سنگ نوشته ترکی هم نه در آذربایجان نه در خاورمیانه وحود ندارد. ترکی یک قوم بیگانه و فرزند زردپوست آلتایی است.__اگر میخواهی عاشق ترک باشی به خودت مربوطه ولی بدون که اجدادت، و نزادت حتی شکل و قیافه ات زمین تا آسمان با زردپوستان قرقیز و ازبک و اسکیمو ها فرق دارد
    • بهزاد US ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      2 1
      نیاز به کتیبه ترکی در آذربایجان وجود نداره! کورگانهای سکایی همه جای آذربایجان وجود دارند و مورخین بیزانس سکاها رو ترکیک معرفی کرده اند پس ترکها بومیان آذربایجان هستند. استدلال سریع و قاطع
  • NL ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    1 6
    Iran is God's whip on the faces of racists, including Turkey. ---- Iran is a modern transnational country ----- ایران شلاق خدا بر صورت نژادپرستان از جمله ترکیه است. ایران یک کشور مدرن فرانژادی است.
    • بهزاد IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      1 2
      کتیبه بیستون امضای نژاد پرستی هخامنشیان هست که تمدنهای چندهزار ساله منطقه رو نابود کردند.
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      3 0
      کنیبه بیستون هیچ نشانی از نژاد پرستی ندارد. پانترک های شیطانی هیچ چیز بجز دروغ و پوچی ندارند که در دفاع از خود بگویند. کسی که نژاد را میپرستند و به خود پان میگوید فرزند شیطان است.
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      2 1
      کتیبه بیستون یک جنگ بین فارس ها را نشان میدهد که گیومات مغ پارسی بر علیه یک شاه پارشی قیام کرده و شکست خورده. و باز هم پانترک چیزی بجز دروغ و نژاد پرستی ندارد که به جامعه جهانی عرضه کند.
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    1 0
    اللهم العجل لولیک الفرج ________ (فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم ______ اللهم العجل لولیک الفرج
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    3 5
    این چرت و پرت های کثافت نژادی رو بگذار در کوزه آبش رو بخور_____ ایران اولین و آخرین کشور جهان تا قبل از ظهور است.
    • بهزاد IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      1 3
      کتیبه بیستون رو بخون ببین هخامنشیان چطور تمدنهای چندهزار ساله منطقه رو به خاک و خون کشیدند.
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      2 0
      کتیبه بیستون هیچ نشانی از نژادپرستی ندارد. همه میدانند. ولی اینکه در قرن ۲۱ هنوز کوتوله هایی بنام پانترک وجود دارند و از نژاد حرف میزنند. نشان میدهد که چقدر ذهنیت حکومت نژاد پرست کودک کش ترکیه چقدر شیطانی است.
    • بهزاد US ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      0 1
      کتیبه بیستون سرتاسر گزارش سرکوب قیامهای تمدنهای هزاران ساله منطقه علیه توحش هخامنشیان بوده. گرسنگی ناشی از یخبندان سیبری هخامنشیان رو دچار جنون کرده بود و مردم منطقه رو که بهشون پناه داده بودند رو نابود کردند. حتی داریوش شاه به مردم ماد رحم نکرد و اونها رو روی نیزه نشوند تا نیزه داخل بدنشون رو پاره کنه و از دهانشون بیرون بیاد.
  • NL ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    1 1
    ترکیه ابزار بزرگی نداره ترکیه حتی صنعت فولاد هم نداره
    • بهزاد IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      1 1
      ترکیه با ۳۵.۴ میلیون تن هفتمین تولید کننده فولاد جهانه!
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      2 0
      منظورش صنعت ساخت فولاد نیست
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    2 0
    همین طوری که در این نقشه میبینیم اکثر ترک ها در شرق دریای خزر هستند. این خودش نشون میده کشور جعلی ترکیه و همچنین فارس ها و آذری ها اصلا ترک نیستند و در سرزمین ترک ها یک وصله ی ناجور هستند. فارس و آذری و کرد همه از قوم بزرگ آریایی هستند. مثل امریکا و روسیه و آلمان و اکراین و اسپانیا و استرالیا و انگلیس
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    2 0
    هیچکس نمیتونه ما آذری ها رو از تمدن بزرگ آریایی بیرون کنه و بچسبونه به چشم بادامی های قرقیز و ازبک_________تمدن ترکیه پهباد مونتاژی ساخته است ولی تمدن آریایی سوخو و اف۲۲ و اف۳۵ و تورنادو ساخته در ورای زمین ایستگاه فضایی ساخته و .....___ تمدن ترکیه و قرقیز و ازبک درمقابل تمدن آریایی یعنی فارس و آذری و آلمانی و روس و امریکا و هند و فرانسه و ...
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    2 2
    من آذری که فرزندن امپراطوری ماد آریایی کبیر هستم، آیا تمدن بزرگ آریایی یعنی آلمان و روس و امریکا و رم و ایتالیا و‌ایران و هند را رها کنم و عاشق نداشته های ترکیه و قرقیزستان بشوم؟
    • بهزاد ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      1 1
      مادها ساکن مثلث تهران همدان اصفهان بودند و بخاطر یخبندان سیبری پناهنده و رعیت مردم آذربایجان شدند.
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      1 0
      مادها اجداد آریایی ما آذری های آریایی هستند. کدوام آدم احمقی نژاد بزرگ آریایی را رها میکند و آویزان کشور جهان سومی ترکیه میشود. از بین اعضای دارای حق وتو فقط چین آریایی نیست. آریایی تمام زمین را تسخیر کرده
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    1 0
    ما آذری ها همان ماد ها و یک‌قوم آریایی هستیم. عجیبه همه دنیا میخوان آریایی باشند آذری ها و فارس ها هم مثل روسیه و المان انگلیس و آمریکا اسپانیا استرالیا فرانسه و .... همه آریایی هستند.،،، اونوقت یک عده بخاطر چندتا کارخانه مونتاژی و توریست فلج قرقیزستان و ازبک و ترکیه مجذوب رجب شده اند
    • بهزاد ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      0 1
      آذربایجانی ها ماننایی هستند نه مادی! مادها ساکن مثلث تهران همدان اصفهان بودند و از سیبری پناهنده شدند. دیاکو حاکم ماد خراجگذار ماننا بود و پسر خودش رو بعنوان گروگان به دربار ماننا فرستاده بود.
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      1 1
      ماننایی ها هیچ ربطی به ترک و مغول و قرقیز و ازبک و دیگر زردپوستان ندارند. هرچه هست ایران است و هرچی خواهد بود ایران خواهد بود. ___ شاه ترک ایرانی یعنی آلب ارسلان هم یک ایرانی بود. ایران یک کشور مدرن فرانژادی است.
    • بهزاد US ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      1 0
      هنر ماننایی کاملا سکایی هست و اثبات بدون شبهه ترک بودن مانناها! مادها بخاطر یخبندان سیبری پناهنده شدن به ترکان ماننایی آذربایجان.
  • NL ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    1 0
    این ها از طرف اردوغان یهو.دی هیپتونیزم شدند دیگه حرف سازمان آمار اروپا رو هم قبول ندارند. شما فقط خیابانهای قشنک استانبول را دیده اید .لی حقیقت این است ---سازمان آمار اروپا حتی امسال اعلام کرد 37درصد مردم ترکیه در سال حتی نمیتوانند گوشت سفید و قرمز بخورند.
  • NL ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    1 2
    آلب ارسلان دیگری خواهیم شد و آنکارا و قفقاز را دست بسته جلوی پای مادرمان ایران خواهیم انداخت.
    • بهزاد ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      2 1
      سلجوق پدربزرگ آلپ ارسلان با ۳۴ نسل به اغوزخان منسوب میشه اینکه افتخار رعیتی فرزندان اغوزخان رو دارید خیلی جالبه
    • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      1 0
      سلجوق بزرگ در‌میشابور بدنیا آمد پرچم ایران را در زمان خودش (شاهین) برگزید درست مثل هخامنشیان_____ سلجوق شاه کبیر فهمید که تورانی یک ایرانی است ___او‌ میدانست موسس توران یعنی تورج شاه کبیر فرزند سوم امپراطور سرزمینها فریدون شاه شاه ایران بود است.
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      1 0
      قبل از ۳۴ نسل رو که بری عقب تر به شاه بزرگ توران موسس توران یعنی تورج شاه میرسی که فرزند سوم فریدون شاه ایرانی بوده است.
  • قادر IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    2 2
    آریایی ها هم تورک بودند. شماها هندو هستید کمی تحقیق کنید رنگ پوست و زبان شما هندو و افغانی هست چرا دارین هذیون میگین واقعا چقدر بیسواد هست اینجا
    • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      2 1
      تو آینه نیگا کن ببین افغانهای چشم بادامی و مغولی صورت به شما ترکان مغول و تاتار و اوزبک بیشتر شبیه هستند یا ما ایرانیان آریایی ؟!؟!؟
  • اوغوز خان IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    1 1
    ما تورکهای آذربایجانی همنژاد اوزبک ها و قرقیز ها هستیم همونطور که تاتار های سفید پوست کریمه همنژاد تاتار های زردپوست سیبری هستن تو نژاد تورک اصل قبیله هست نه رنگ پوست اجداد ما طبق نسب های قبیله ای قزلباش ها و یه عده دیگه از قبایل اوغوز بودن که سفید پوست بودن اما همنژاد قرقیز و قزاق
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      2 0
      آذری ها ماملا شبیه فارس ها و ایتالیایی ها هستند و کاملا مشخصه که آذری ها آریایی هستند. آذری هیچ ربطی به نژاد زردپوست قرقیز و ازبک و ترکمن ندارد. __ حالا از گردش روزگار زبان ترکی در ایندمنطقه رایج شده ولی حتی یک سنگنوشته باستانی هم در آذربایجان و خاورمیانه وجود نداره.
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    0 1
    تجاوز ترکیه تو سوری باعث قدرتمند شدن کردها و سرازیر شدن میلیونها تن تسلیحات و کمک نظامی و مستشاری غرب و آمریکا به کردها شده است ،ترس ترکیه از شبه نظامیان حامی ایران و کردهای تا دندان مسلح خواب مرز میثاق ملی ترکیه به کابوس تعبیر کرده و مانند باتلاقی که بازماندگان عثمانی را می‌بلعد ،احتمالا تا سال ۲۰۲۳ شاید شاهد تشکیل سه کشور جدید در ترکیه امروزی باشیم و غرب و آمریکا بی میل هم نیست ،اما در لیبی ترکیه آخر مجبور به صلح با حفتر و تشکیل مجلس که اولین مصوبه آن اخراج گروههای تروریستی از لیبی شامل ترکها و سایر مزدوران ترکمن شده است حالا باید هزینه بدهد ترکیه
    • بهزاد US ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      0 1
      کردها به فاصله ۳۰ کیلومتری مرزهای ترکیه تبعید شدند. ترکیه داره پردازنده بومی جنگنده نسل پنج بومی و موشک هیپرسونیک طراحی میکنه سال بعد ماهنورد به ماه میفرسته شما کردها هنوز توغارتون با کلاش و شپشهاتون می خوابید. کل کره زمین جمع شدید تو لیبی ترکیه با انگشت کوچیکش گردنتون رو شکست.
    • IR ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      0 0
      میلیون ها تن سلاح چقدر میشه؟؟ یک کمی حساب کتاب بلد بودن بد نیست
    • NL ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      0 0
      40درصد جمعیت ترکیه کرد هستند. نزدیک به نیمی از ارتش ترکیه کرد هستند. ترکیه به زودی با کشور کردستان آزاد تجزیه میشه
    • NL ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      0 0
      اوضاع ترکیه خیلی وخیمه مرکز آمار اروپا گفته67درصد مردم ترکیه سالی یکبار هم نمیتوانند گوشت قرمز یا سفید بخورند. اگه میخوای نژاد ایرانی ات رو بفروشی لااقل برو آویزان یک نژاد درست حسابی بشو
  • تورک اوغلو IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    2 2
    همینکه تا اسم ترک میاد شما کهیر میزنین قدرت مارو نشون میده
    • NL ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      0 0
      ایرانی هم همانقدر که از پانترک نژادپرست فاشیست بیزار هستند همانقدر هم از پانفارس و پانکرد بیزار هستند.---- بیخود خودت رو به ترک ها نچسبون پانترک فرزند شیطان است و ترک فرزند آدم است.-- شیطان هم به خدا گفت نژاد من آتش است و برتر هستم.
  • از شهرستان سراب IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    2 0
    قطعا برای تضعیف روسیه و چین و ایران آمریکا و غرب این پروژه را کلید خواهند زد حتی هند هم منافع بسیاری ازین طرح خواهد برد زیرا با تجزیه چین خط مرزی لاداخ میتونه به نفع هند تغییر پیدا بکنه و چین نفوذ خود را در اسیای مرکزی از دست داده و تضعیف خواهد شد سین کیانگ منطقه پهناوری هست که ذره ای از ایران هم بزرگتر هست مجری این پروژه ترکیه خواهد بود ولی برای اجرای این نقشه مشکلاتی اساسی وجود داره اول اینکه این نقشه ها اکثرا در مناطقی هستند که بیابان و استپهای سرد و خشک وجود دارند و تراکم جمعیتی بسیار کمی دارند دوما در این مناطق اقوام غیر ترک تباری هم زندگی میکنند سوما این زبانهای ترک تبار از نظر ساختاری و لهجه بخاطر گستردگی زیاد تفاوتهای اساسی با هم دارند که تقریبا فهم زبان متقابل رو برای هم غیر ممکن میکنند چهارما کشورهای اسیای مرکزی با هم اختلافات بنیادینی دارند مثل ازبکستان با قزاقستان و ازبکستان با قرقیزستان شما میبینید کشورهای عربی بسیار زیادی در شبه جزیره عربستان و جنوب ترکیه و شمال افریقا وجود دارند که علی رغم زبان و دین و فرهنگ مشترک و تاریخ نه چندان قدیمی دارای مرزبندیهای سیاسی هستند بنظر من این نقشه بیشتر برای تضعیف روسیه و چین طراحی شده حتی اگر مناطق ترک نشین روسیه و چین و سه استان غرب مغولستان تجزیه و تبدیل به کشور بشوند دلیل نیست همه این کشورها با هم یکپارچه و یک کشور شوند درسته ترک تبار هستند ولی دارای تاریخ و فرهنگ و فولکور متفاوت هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس