نادر طالب‌زاده - نمایه

نادر طالب‌زاده با چنان آب‌وتابی سناریوی یک فیلم درباره حمله شیمیایی عراق به ایران با دستور آمریکا را تعریف می‌کرد که گویی هیچ دغدغه دیگری ندارد و فراموش کرده که برای برگزاری کنفرانس به بیروت آمده است.

به گزارش خبرنگار مشرق از بیروت، لبنان؛ هفتمین دوره کنفرانس بین‌المللی افق نو از روز دوشنبه ۱ مهر تا چهارشنبه ۳ مهر ۹۸ با شعار «فرصتی برای صلح و حقیقت» و با حضور بیش از ۲۰ مهمان خارجی و چندین مهمان ایرانی در هتل «الساحه» واقع در بولوار «امام خمینی» شهر بیروت پایتخت لبنان برگزار شد. مشرق پیش از این در دو گزارش مجزا بخش‌هایی از حواشی کنفرانس مهم افق نو در بیروت را تشریح کرده است. این گزارش‌ها را می‌توانید از لینک‌های زیر بخوانید:

›› تماشای سرزمین‌های اشغالی از داخل باغ ایران/ این‌جا جلوه‌گاه عظمت جمهوری اسلامی است

›› از مهدویت در بیان فیلسوف روس تا شیعه شدن فعال لهستانی با یک آیه

نادر طالب‌زاده، دبیر کنفرانس افق نو، امسال برای اولین بار در خارج از ایران از مهمان‌های بین‌المللی کنفرانس پذیرایی کرد (+)

در گزارش پیش رو که بخش پایانی از این مجموعه گزارش است، به بخش دیگری از حواشی کنفرانس افق نو پرداخته شده است.

جای خالی مهمان‌های آمریکایی در کنفرانس بیروت

در کنفرانس افق نوی امسال جای مهمان‌های آمریکایی خالی بود. آمریکایی‌هایی که طی سال‌های قبل مهمان افق نو بودند، از ماه‌ها قبل با تهدید دولت آمریکا از حضور در بیروت منع شده بودند. مأموران اف‌بی‌آی با مراجعه حضوری به خانه شهروندان آمریکایی به آن‌ها هشدار داده بودند که اگر از حقوق اساسی خود مانند حق آزادی بیان، حق آزادی انجمن (عضویت آزادانه در گروه‌های مختلف) و حق آزادی سفر استفاده کنند ممکن است تا یک میلیون دلار جریمه نقدی و تا بیست سال حبس برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

برخی از مهمان‌ها و دست‌اندرکاران افق نو در اختتامیه کنفرانس در بیروت؛ جای مهمان‌های آمریکایی در میان ده‌ها مهمان خارجی کنفرانس خالی بود (+)

ماجرا از اوایل ماه جولای سال ۲۰۱۸ و زمانی شروع شد که یک افسر سابق دایره ضدجاسوسی نیروی هوایی آمریکا به نام «مونیکا الفریده ویت [۱] » به جاسوسی برای ایران متهم شد. ویت که گفته می‌شود سال ۲۰۱۲ در ایران مسلمان شده، از همان سال به بعد در چند کنفرانس از جمله «هالیوودیسم» (یکی از کنفرانس‌هایی که به موازات کنفرانس افق نو توسط سازمان افق نو و با موضوع تأثیر صنعت سینمایی آمریکا بر افکار عمومی جهان برگزار می‌شود) در ایران حضور پیدا کرد. آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که ویت سال ۲۰۱۳ رسماً به ایران پناهنده شده و اطلاعات محرمانه را در اختیار تهران گذاشته است. در همین حین، اوایل سال جاری میلادی (۲۰۱۹) «مرضیه هاشمی» (با نام قبلی «ملانی فرانکلین»)، خبرنگار آمریکایی‌الاصل شبکه پرس‌تی‌وی ایران که خودش هم مسلمان شده و گفته می‌شود با ویت در ارتباط بوده، طی سفر به آمریکا در فرودگاه توسط مأموران اف‌بی‌آی دستگیر شد. وی بیش از یک هفته بازداشت بود و پس از ارائه شهادت در یک دادگاه آمریکایی آزاد شد.

مونیکا الفریده ویت، افسر دایره ضدجاسوسی ارتش آمریکا، که به جاسوسی برای ایران متهم شده است (+)

بعد از این تحولات بود که دولت آمریکا سازمان افق نو و برخی از دست‌اندرکاران آن از جمله «نادر طالب‌زاده» دبیر کنفرانس افق نو و «زینب مهنا» همسر طالب‌زاده و مدیر روابط بین‌الملل این کنفرانس را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. با این وجود، داستان همین‌جا خاتمه پیدا نکرد، بلکه بلافاصله پس از آن‌که طالب‌زاده خبر داد قصد دارد کنفرانس سال ۲۰۱۹ افق نو را در بیروت لبنان و در همسایگی فلسطین اشغالی برگزار کند، دولت ترامپ سطح تحریم‌ها علیه او و همسرش را به بالاترین سطح ارتقا داد. طالب‌زاده و مهنا به جرم سازماندهی یک کنفرانس علمی و پژوهشی و دعوت از منتقدان غرب از سراسر دنیا، در فهرست «تروریست‌های جهانی» وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفتند، فهرستی که واشینگتن آن را برای فرماندهان ارشد حزب‌الله و حماس در نظر گرفته است.

نادر طالب‌زاده و زینب مهنا به خاطر برنامه‌ریزی برای برگزاری کنفرانس در لبنان به فهرست «تروریست‌های جهانی» آمریکا اضافه شده‌اند (+)

مشرق درباره تحریم‌های آمریکا علیه افق نو و مزاحمت اف‌بی‌آی برای مهمان‌های آمریکایی این کنفرانس قبلاً مفصلاً توضیح داده است که گزارش‌ها و مصاحبه‌های مربوط به این موضوع را می‌توانید از لینک‌های زیر بخوانید:

›› مهمان آمریکایی افق نو: حرم امام رضا حس ویژه‌ای برایم داشت/ به اسلام علاقه دارم/ بولتون غده سرطانی کاخ سفید بود

›› کنفرانس افق نو نشان داد رهبر «جهان آزاد» ایران است نه آمریکا/ هر کس مشاور امنیت ملی ترامپ شود از بولتون بدتر نیست

›› عاشق آیت‌الله خامنه‌ای هستم/ حتی اگر من را بکُشند باز هم در افق نو شرکت می‌کنم

›› تلاش اف‌بی‌آی برای بر هم زدن کنفرانس ایرانی در لبنان/ چرا دولت آمریکا از «افق نو» وحشت دارد؟

›› من و خانواده‌ام را در فهرست تحریم «تروریست‌های جهانی» گذاشته‌اند/ اف‌بی‌آی تک‌تک مهمان‌های افق نو را تهدید کرده است

›› مهمانان افق نو مراقب عملیات جاسوسی یا تروریستی باشند/ آمریکا، اسرائیل و سعودی در لبنان نفوذ زیادی دارند

›› متفکران غربی در کنفرانس افق نو طعم آزادی بیان را چشیدند/ دولت‌های اروپایی دیگر تظاهر به دموکراسی هم نمی‌کنند

›› نامه نادر طالب‌زاده به دولت ترامپ: ساکت نمی‌مانم و مقابل شما می‌ایستم/ این بار با بد کسی درافتاده‌اید +متن نامه و جواب OFAC

 

نکته جالب در حاشیه کنفرانس بیروت این بود که برگزارکنندگان کنفرانس برای مهمانان آمریکایی حتی پلاک اسم هم آماده کرده بودند تا اگر این افراد موفق به شرکت در کنفرانس شدند، پلاک‌ها را مقابل صندلی آن‌ها قرار دهند. خبرنگار مشرق از یکی از این پلاک‌ها که به نام «سندر هیکس» خبرنگار، نویسنده، موسیقی‌دان و محقق حوادث ۱۱ سپتامبر آماده شده بود، عکس گرفت و با این توضیح، برای هیکس ارسال کرد: «جایت تا این اندازه خالی است». هیکس هم با مشاهده این عکس جواب داد: «اوه واو! چه‌قدر شگفت‌انگیز!»

شگفتی سندر هیکس از این‌که برگزارکنندگان افق نو حتی پلاک اسم او را هم آماده کرده بودند (+)

پلاک اسم سندر هیکس، مهمان آمریکایی افق نو، که جایش در کنفرانس بیروت خالی بود (+)

البته نادر طالب‌زاده و سایر برگزارکنندگان کنفرانس نگذاشتند جای خالی آمریکایی‌ها در افق نو احساس شود؛ در جلسه بعد از ظهر اولین روز از کنفرانس (سه‌شنبه، ۲ مهرماه ۹۸) با برقراری ارتباط ویدیویی با شماری از این مهمان‌ها، عملاً هم تحریم‌های دولت آمریکا و ممنوعیت‌های اف‌بی‌آی را به سخره گرفتند و هم به رسالت خود در رساندن صدای این منتقدان آمریکایی به گوش جهان عمل کردند. این مهمان‌ها عبارت بودند از: «مایکل مالوف» کارشناس ارشد سیاست‌های امنیتی در دفتر وزیر دفاع آمریکا با ۳۰ سال سابقه در پنتاگون؛ پروفسور «جیمز هنری فتزر» فیلسوف و استاد سابق دانشگاه آمریکا و محقق در حوزه ۱۱ سپتامبر، سیاست خارجی و نظامی آمریکا در خاورمیانه، ترور جان اف کندی، و ترور سناتور «پائول ول‌استون»؛ خود سندر هیکس که درباره او توضیح داده شد؛ و «آجامو باراکا» فعال آمریکایی حقوق سیاه‌پوستان و نامزد سابق «حزب سبز» آمریکا برای معاون اولی رئیس‌جمهور در انتخابات سال ۲۰۱۶.

مایکل مالوف، عضو سابق پنتاگون، از طریق تماس تصویری در اولین روز از کنفرانس افق نو حضور داشت (+)

آجامو باراکا، فعال آمریکایی حقوق سیاه‌پوستان، از طریق تماس تصویری در اولین روز از کنفرانس افق نو حضور داشت (+)

زینب مهنا؛ از مدیر روابط بین‌الملل تا راهنمای گردشگری

زینب مهنا [۲] ، همسر نادر طالب‌زاده، در کنفرانس افق نوی امسال مدیریت روابط بین‌الملل را به عهده داشت و مسئول برقراری ارتباط و دعوت از مهمان‌های کنفرانس بود. وی که سال‌هاست در حوزه‌های مختلفی از جمله حقوق بشر به پژوهش و فعالیت می‌پردازد، مجری کنفرانس هم بود. بخشی از مهمان‌های افق نو طی دو روز منتهی به کنفرانس در قالب یک کاروان راهی مناطق جنوب لبنان شدند تا برخی از جاذبه‌های گردشگری و همچنین یادبودهای مقاومت حزب‌الله مقابل رژیم صهیونیستی را از نزدیک ببینند. یکی از نکات جالب درباره سفر کاروان افق نو به جنوب لبنان توضیحاتی بود که زینب مهنا، هم در طول مسیر و هم در نقاطی که کاروان توقف می‌کرد به مهمان‌ها ارائه می‌داد. خانم مهنا که خودش اصالتاً لبنانی است، در اتوبوس نقش راهنمای گردشگری را به عهده گرفته بود و درباره مناطقی که کاروان از کنار آن‌ها عبور می‌کرد، برای مهمان‌ها توضیح می‌داد.

زینب مهنا، هم مدیر روابط بین‌الملل افق نو بود، هم راهنمای گردشگری جنوب لبنان و مجری کنفرانس (+)

وی با نشان دادن برخی خانه‌ها با انگشت توضیح می‌داد که در بمباران‌های صهیونیست‌ها، آن خانه چند بار تخریب شده و چند نفر در آن شهید شده‌اند، و چگونه بازمانده‌های آن خانواده باز هم خانه را بازسازی کرده‌اند. اگرچه امکان توقف در بسیاری از نقاط وجود نداشت، اما مهنا تا جایی که امکان داشت توضیحات کامل را به زبان انگلیسی برای عموم مهمان‌ها (که او را «زینا» صدا می‌کردند) و گاهاً به زبان مادری‌اش عربی برای برخی دیگر ارائه می‌کرد. به عنوان نمونه، منطقه مسطح و نسبتاً پهناوری در محاصره تپه‌های جنوب لبنان وجود داشت که مهنا توضیح داد به «ارض الیهود»، «سرزمین یهود» یا «سرزمین آخرالزمان» مشهور است و پیامبران عهد عتیق (یا «تنخ» کتاب مقدس یهودیان) گفته‌اند که جنگ نهایی میان نیروهای خیر و شر موسوم به «آرماگدون» در این منطقه رخ خواهد داد.

زینب مهنا (چپ) مدیر روابط بین‌الملل افق نو که خودش لبنانی است، درباره زندان الخیام به «والری بوگو» تحلیلگر فرانسوی مسائل سیاسی و ژئوپلتیک، توضیح می‌دهد (+)

 

خانم مهنا در چند نقطه از برخی اقوام نزدیک خود نام برد و گفت که در خانه‌های خود (که با اشاره دست آن‌ها را مشخص می‌کرد) شهید شده‌اند. وی در هیچ‌یک از این موارد متأثر نشد، بلکه دائماً بر بازسازی مجدد خانه‌ها و تأکید مردم آن مناطق بر ادامه مقاومت علیه اشغالگران تأکید داشت. با این حال، در طول دو روز سفر کاروان به جنوب، یک جا بود که زینب مهنا، منقلب شد و اشک از چشم‌هایش جاری شد؛ در روستای قانا و زمانی که توضیح می‌داد چگونه زنان و کودکان بی‌پناه به امید در امان ماندن از بمباران رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۶، به ساختمانی پناه بردند که پرچم سازمان ملل بر فراز آن نصب بود [۳] . غیرنظامیان بی‌دفاع لبنانی به تصور این‌که دفتر سازمان ملل از بمباران صهیونیست‌ها مصون خواهد بود در این ساختمان تجمع کردند، اما ارتش رژیم صهیونیستی این ساختمان را بمباران کرد و علاوه بر کارکنان سازمان ملل، دست‌کم ۱۰۶ غیرنظامی لبنانی را نیز به شهادت رساند. روستای قانا در طول جنگ سال ۲۰۰۶ نیز مورد بمباران صهیونیست‌ها قرار گرفت و تنها در یک مورد ۵۴ غیرنظامی لبنانی به شهادت رسیدند که دست‌کم ۳۷ نفر از آن‌ها کودک بودند.

یادواره شهدای بمباران سال ۱۹۹۶ در قانا؛ این ساختمان با وجود استفاده از پرچم سازمان ملل باز هم هدف بمباران رژیم صهیونیستی قرار گرفت (+)

زینب مهنا و نادر طالب‌زاده در حال بازدید از نمایشگاه عکس یادواره شهدای قانا (+)

نادر طالب‌زاده؛ مردی برای تمام فصول

نادر طالب‌زاده، دبیر کنفرانس افق نو، نمونه یک فعال انقلابی و آتش به اختیار است. او در حال حاضر در کنار برنامه‌های تلویزیونی و فعالیت‌های دیگری مانند مدیریت سازمان و کنفرانس افق نو، پروژه‌های متعددی را در دست اجرا دارد که از جمله آن‌ها یک برنامه اینترنتی به نام «نادرز شو» (Nader's Show) است. طالب‌زاده در این برنامه که قسمت‌های آن در یک کانال یوتیوبی به همین نام منتشر می‌شوند (آدرس کانال)، با مهمان‌های خارجی و گاهاً داخلی به گفت‌وگوی تفصیلی می‌نشیند و موضوعات مختلف بین‌المللی را موشکافی می‌کند. با این وجود، به نظر می‌آید اشتهای طالب‌زاده برای خدمت و فعالیت سیری‌ناپذیر است. یکی از اتفاقات جالبی که در حاشیه کنفرانس افق نو رخ داد، جایی بود که طالب‌زاده به توصیف سناریویی پرداخت که در ذهنش درباره یک فیلم سینمایی مبتنی بر واقعیت با موضوع حمله شیمیایی صدام علیه ایران در اواخر جنگ تحمیلی دارد.

نادر طالب‌زاده، دبیر کنفرانس افق نو، نمونه یک فعال انقلابی و آتش به اختیار است (+)

«نادرز شو» یک کانال یوتیوبی است که طالب‌زاده در آن از طریق گفت‌وگو با کارشناسان بین‌المللی مسائل روز را بررسی می‌کند (آدرس کانال(+)

در همین‌باره بخوانید:

›› روایت زندگی و زمانه «نادر طالب‌زاده»

دور میز ناهار در هتل الساحه بیروت، محل برگزاری کنفرانس، در حضور شماری از جوانان گروه تصویربرداری نادرز شو، طالب‌زاده با جزئیات تمام و با چنان آب‌وتابی درباره این سناریو توضیح می‌داد که گویی در آن لحظه هیچ دغدغه دیگری ندارد و فراموش کرده که سفرش به بیروت برای برگزاری کنفرانس افق نو بوده است؛ حتی زاویه دوربین، ترتیب ارائه صحنه‌ها و جزئیات لوکیشن‌ها را هم تشریح می‌کرد. کلیت این سناریو که کاملاً ریشه در واقعیت دارد، از این قرار بود:

اواخر جنگ عراق علیه ایران، فرماندهان نظامی آمریکا در تصاویر ماهواره‌ای می‌بینند که ایران در حال آماده‌سازی یک حمله بسیار گسترده علیه عراق است. آن‌ها این مطلب را در قالب یک گزارش به دولت آمریکا ارائه می‌دهند و جلسه‌ای اضطراری با حضور فرماندهان آمریکایی و رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، برگزار می‌شود. در این جلسه ریگان می‌پرسد: اگر ایرانی‌ها عملیات کنند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ و پاسخ می‌شنود: پیروزی ایران در جنگ تقریباً قطعی خواهد بود. سپس می‌پرسد: راه مقابله با این عملیات چیست؟ و جواب می‌شنود: بمباران شیمیایی. باز می‌پرسد: آیا هیچ راه دیگری وجود ندارد؟ و مطمئن می‌شود که در صورت عدم استفاده از سلاح‌های شیمیایی، عراقی‌ها هیچ شانسی نخواهند داشت. ریگان سپس دستور همکاری با ارتش عراق برای حمله شیمیایی به ایران را صادر می‌کند و حتی وقتی فرماندهان ارتش به او می‌گویند که عراق مواد لازم برای تولید سلاح‌های شیمیایی را ندارد، دستور می‌دهد که به هر قیمتی باید بمب‌های شیمیایی در اختیار صدام قرار بگیرد. نهایتاً حمله شیمیایی انجام می‌شود و هزاران نفر کشته می‌شوند.

کنفرانس افق نو هر سال به همت نادر طالب‌زاده و گروهی از فعالان انقلابی دیگر با دعوت از مهمانان بین‌المللی برگزار می‌شود (+)


مشرق در دو گزارش دیگر نیز حواشی کنفرانس افق نو را بررسی کرده است که می‌توانید آن‌ها را از این‌جا و این‌جا بخوانید. سرویس جهان مشرق همچنین گزارش‌هایی را درباره سفر دوروزه مهمانان کنفرانس افق نو به جنوب لبنان و معرفی و مصاحبه با مهمان‌های این کنفرانس منتشر کرده است. این گزارش‌ها را می‌توانید از لینک‌های زیر بخوانید:

›› مهمان لهستانی افق نو: با خواندن یک آیه قرآن ایمان آوردم/ اعتقادی به وجود خدا نداشتم اما الآن شیعه هستم

›› مهمان برزیلی افق نو: آمریکا به ایران حمله کند پایگاه‌هایش در خاورمیانه خاکستر می‌شوند

›› استاد سابق دانشگاه کانادا: لابی اسرائیل از کنفرانس افق نو نفرت دارد/ دنیا باید ایران را به عنوان یک قدرت بپذیرد

›› مهمان یمنی افق نو: شناخت امام خامنه‌ای نعمت بزرگی است/ نمی‌گذاریم عربستان یک اسرائیل عربی شود

›› فیلسوف روس: کنفرانس «افق نو» عین انتظار فرج است/ اگر یک گام به سمت مهدی بروید، مهدی هم یک گام به سوی شما می‌آید

›› شهروند لبنانی: «مقاومت در خون ماست»/ بازدید مهمانان کنفرانس افق نو از مناطق جنوبی لبنان


[۱] Monica Witt Link

[۲] زینب مهنا لینک

[۳] حمله هوایی قانا لینک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    22 37
    آقای طالب زاده و خانوم معنا خدا فوت و سرتان سلامت
  • سید جواد IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    24 53
    خداوند این سردار جنگ نرم را حفظ نماید.
  • رضا IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
    14 43
    همین برخورد آمریکا با کنفرانس افق نو و گرداندگان و مهمانان آن یعنی آقای طالب زاده کار مهم و بزرگی انجام دادند. درود
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    3 2
    خیلی جالبه دولت اجازه برگزاری این مراسم در ایران نداده. دولت ترامپ نه ها ! دولت حسن روحانی .
  • شهسوار IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    4 29
    همت بلندار که مردان روزگار از همت بلند به جایی رسیده اند ... درود خدا بر همت و روح بلند طالب زاده عزیز ... واقعا نادری , نادر جون عزیز!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس