کد خبر 978471
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰
دولت روحانی

اما موضوع مهم تر، این سوال است که برجام، اقتصاد ما (و به تبع آن، سفره مردم) را بزرگ تر کرد یا کوچک تر؟

به گزارش مشرق، محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت:

آقای روحانی در آخرین جلسه دولت گفت "مذاکراتی که در طول ۸ سال قبل از دولت یازدهم جریان داشت، از گشایش چندانی برخوردار نبود و هیچ‌وقت به نتیجه ملموسی نمی‌رسید... اولین ثمره و برکت برجام این بود که صادرات نفت کشورمان به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار با میعانات افزایش یابد".

او در این سخنان، اولا صادرات غیر نفتی مانند گاز هم جزو صادرات نفت جمع زده (!) و بنابراین، بعد از رقم "۲ میلیون و ۸۰۰ هزار "، واحد "بشکه" را قید نکرده است! ثانیا قرار نبود با توافق، به صادرات نفت وابسته تر و معتاد تر شویم؛ قرار بود تولید و صادرات غیر نفتی رونق بگیرد.

اما موضوع مهم تر، این سوال است که برجام، اقتصاد ما (و به تبع آن، سفره مردم) را بزرگ تر کرد یا کوچک تر؟ پاسخ،گزینه دوم است. اقتصاد شرطی شده مانند یک معتاد، ابتدا دچار هیجان و توهم شد و این تصور القا گردید که وضع اقتصاد در حال توپ شدن است. اما برجام در فرآیند زمانی، مانند یک تحلیل برنده قوی توانمندی های اقتصادی به ویژه تولید عمل کرد.

طبق آمارهای مختلف جهانی، اقتصاد ایران در اوج تحریم ها در سال های 91 و 92، هفدهمین یا هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا بود. اقتصاد ایران با حجم تولید ناخالص داخلی 997 میلیارد دلاری، در رتبه هفدهمین اقتصاد بزرگ‌ دنیا در اردیبهشت سال 92 قرار داشت.

اما شش سال بعد در اثر فرآیند برجام به کجا  رسیده ایم؟ صندوق بین‌المللی پول، رتبه اقتصادی ایران را 27 اعلام کرده است. بانک جهانی هم تیر ماه 98 در جدیدترین گزارش خود، رتبه ایران را با توجه به تولید ناخالص داخلی به ارزش 454 میلیارد دلار، رتبه 27 اعلام کرد.

در واقع در اثر بی عملی و بدعملی دولت در شش سال گذشته، رتبه ایران 9 تا 10 پله سقوط داشته و اقتصاد و تولید ملی ما در مجموع، کمتر و کوچک تر شده است.

آیا چنین عملکردی افتخار دارد که رئیس دولت بگوید ما بن بست سیاسی را شکستیم و نفت بیشتر فروختیم؟ و این در حالی است که در اثر آرامش یکطرفه بازار، قیمت نفت تا 55 دلار هم سقوط کرد و موجب کاهش درآمدهای ما با وجود افزایش فروش نفت خام شد.

این روند یک عبرت بزرگ است، نه تجربه ای که بتوان به آن افتخار کرد و گفت  "دولت، هرگز فرصت مذاکره را از دست نداده و نخواهد داد. برای مذاکره عادلانه، قانونی و عزتمندانه همواره آماده ایم".

باز هم مذاکره و توافق بکنیم و امتیاز بدهیم که چه بشود؟ مثلا بشویم سی و هفتمین اقتصاد دنیا، با بیست پله سقوط نسبت به سال 92؟!

بی تردید اقتصاد ما حتی با کاهش صادرات نفت می تواند، به رتبه 15 اقتصاد جهان یا حتی بالاتر از آن برسد. اما به شرط نا امیدی از غرب و بسیج همه جانبه ظرفیت های داخلی و منطقه ای و جهان غیر غرب.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    6 0
    دولت مرعوب و واداده.یک چوب بهتر از دولت عمل میکرد
  • امین IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    2 0
    عوضش کاپ اخلاق گرفتیم
  • مهماندار هواپیما IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    6 0
    وقتی حکومت به حالت خلسه بوسیله تیم روحانی فرو رفته باید عقب نشینی را پیشرفت بداند یک موی گندیده احمدی نژاد به تمام این دولت روحانی می ارزد
  • رحیمی IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
    0 5
    صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد اقتصاد ایران سال آینده از رکود خارج می‌شود. در جدیدترین گزارش بازبینی شده صندوق بین‌المللی پول از کشورهای جهان، پیش‌بینی‌های مربوط به ایران برای سال‌های آینده نیز اعلام شده است که بر اساس آن، اقتصاد ایران از سال آینده پس از دو سال، از رکود خارج می‌شود و رشد آن تا سال ۲۰۲۴، مثبت خواهد بود. به نوشته ایسنا بر این اساس نرخ رشد اقتصاد ایران برای سال جاری میلادی منفی ۶ درصد پیش‌بینی شده است اما برای سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است رشد اقتصادی ایران به ترتیب معادل ۰.۱۹۴ درصد، ۰.۸۵۸ درصد، ۰.۹۶۷ درصد، ۰.۹۷۳ درصد و ۱.۰۸۳ درصد باشد. بر همین اساس حجم تولید ناخالص داخلی ایران از ۴۸۴.۶۶۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۴۹۵.۶۹۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ خواهد رسید و با تداوم روند صعودی، اقتصاد ایران از سال ۲۰۲۱ میلادی به اقتصادی نیم تریلیون دلاری تبدیل خواهد شد که حجم تولیدات ناخالص داخلی آن در سال ۲۰۲۴ به ۵۸۴.۰۰۷ میلیارد دلار خواهد رسید. صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش‌بینی کرده است ثبات قیمت‌ها به اقتصاد ایران بازگردد به گونه‌ای که نرخ تورم که امسال با رسیدن به حدود ۳۹ درصد، به یکی از بالاترین سطوح سال‌های اخیر خود رسیده است، از سال آینده با شیبی محسوس کاهش خواهد یافت و به ۳۱ درصد در سال ۲۰۲۰، ۲۹ درصد در سال ۲۰۲۱، ۲۷ درصد در سال ۲۰۲۲ و حدود ۲۵ درصد در سال های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ کاهش خواهد یافت. تنها شاخص کلان اقتصادی که نسبت به آینده آن هشدار داده شده نرخ بیکاری است. صندوق پیش‌بینی کرده است نرخ بیکاری از ۱۵.۴۰۳ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۱۶.۱۴۷ درصد در سال ۲۰۲۰ و ۱۷.۰۲۳ درصد در سال ۲۰۲۱ برسد و این نرخ تا سال ۲۰۲۴ صعودی باشد تا به محدوده ۱۹.۳۸۸ درصد در سال ۲۰۲۴ برسد. اما نسبت کسری حساب جاری به حجم تولیدات ناخالص داخلی نیز کاهشی خواهد بود. هر چند که این نسبت تا سال ۲۰۲۲ به منفی ۰.۸ درصد نیز خواهد رسید اما پس از آن کاهشی شده و به منفی ۰.۵۹۹ درصد تا پایان سال ۲۰۲۴ خواهد رسید.
  • SMAH1 IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
    2 3
    من از روحاتی خوشم نمی آید اکا رتبه اقتصادی که در گزارش قید شده نا معتبر است. ما در سنجه‌ی «تولید نا خالص داخلی» همیشه همان حدود 27 تا 29 بوده ایم. ولی در سنجه‌ي «تولید ناخالص داخلی بر اساس قدرت خرید» حدود 18 (کمی بالا و پایین) بوده ایم. جالب است بدانیم بر اساس قدرت خرید،اقتصاد چین اولین اقتصاد جهان است.
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
    13 0
    سقوط دولت روحانی .
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
      6 0
      اینجور دولتها وقتی به ته خط میرسند انتحاری عمل می کنند تا همه را با خود پایین بکشند
  • عبا دالله IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
    0 0
    سلام عزیزان اکر مسلمانید شرایطی را که با فشار امریکا بر اقتصاد ایران آمده را در نظر بگیرید بعد قضاوت کنید وجدان تنها محکمه ای است که احتیاج به قاضی ندارد وسلام
  • رضا IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
    0 0
    وقتی از پله حرف می زنیم یعنی نظم و حرکتی است. اقتصاد ایران در این دوره سقوط کرد و عده ای دنیا طلب بیت المال را غارت کرده وبانک ها و صندوق های باز نشستگی را خالی کردند. اثرات تخریبی این دولت به اقتصاد ایران در سال های بعد بیشتر خود را نشان خواهد داد. دزدانی که در این دولت به جان اقتصاد کشور افتادند به این زودی ها از بین نخواهند رفت. این خائنان فرهنگ ایثار و مقاومت را از بین بردند و به جای آن تخم اختلاس، دزدی، دروغ،بی دینی و... کاشتند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس