کد خبر 323141
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱

مرکز اسناد انقلاب اسلامی در جدیدترین اثر خود كتاب«خداوند اشرف،از ظهور تا سقوط»نگاهی مستند و تاریخی به روند فرقه گرایی سازمان مجاهدین خلق تألیف آقای سید حجت سید اسماعیلی عضو پیشین شورای مركزی مجاهدین را چاپ و روانه بازار نشر نمود.

«خداوند اشرف،از ظهور تا سقوط»منتشر شدگروه تاریخ مشرق - مرکز اسناد انقلاب اسلامی در جدیدترین اثر خود كتاب«خداوند اشرف،از ظهور تا سقوط»نگاهی مستند و تاریخی به روند فرقه گرایی سازمان مجاهدین خلق تألیف آقای سید حجت سید اسماعیلی عضو پیشین شورای مركزی مجاهدین را چاپ و روانه بازار نشر نمود.

آقای سیدحجت سیداسماعلی متولد 1339، عضو پیشین شورای مركزی مجاهدین، در سال 1357 با پیروزی انقلاب به تشكیلات مجاهدین پیوست.

اعلام جنگ مسلحانه در سی خرداد سال 1360 و شكست سنگین مجاهدین در این عرصه، راهی جز خروج از كشور بر رهبری و بدنه این گروه باقی نگذاشت. در سال 1363 براساس خط سازمانی از كشور خارج و وارد تركیه شد و در دانشگاه Yildiz شهر استانبول در رشته‌ی مهندسی مكانیك مشغول به تحصیل گردید. یكسال بعد، به دستور سازمان ترك تحصیل نمود و در سال 1364 به همراه جمعی دیگر به كشور عراق انتقال یافت و پس از گذراندن آموزش‌های مقدماتی در قسمت حفاظت یكی از پایگاه‌های مرزی سازمانی به نام «تدین» مشغول به‌كار شد.

در اوایل سال 1365 وارد واحدهای نظامی سازمان گردید و در زمستان سال 65 و با اخراج سازمان از مناطق تحت كنترل گروه‌های كُرد عراقی در استان سلیمانیه، ‌همراه سایر نیروهای سازمان به قرارگاه اشرف در نزدیك شهر خالص منتقل و در پشتیبانی یكی از تیپ‌های رزمی سازماندهی گردید. در سال 1367 به تیپ 11، تحت فرماندهی حسین ربوبی با نام مستعار فضلی منتقل و مسئولیت دفتر وی را عهده‌دار شد. آقای سیداسماعیلی در جریان عملیات فروغ جاویدان در سوم مرداد ماه 1367 جزء تیم حفاظت فرماندهی این تیپ بود.

بعد از شكست عملیات فروغ جاویدان و بازگشت نیروها به قرارگاه اشرف، به ستاد اطلاعات مركزی سازمان در قرارگاه بدیع‌زادگان مقر اختصاصی مسعود رجوی در شمال بغداد انتقال یافت. پس از چند ماه برای انجام یك مأموریت سازمانی به كشور تركیه رفت و پس از سه سال اقامت در این كشور مجدد به عراق بازگشت. در سال 1372 مجدداً برای انجام یك مأموریت دیگر به كشور اردن اعزام گردید. آقای سیداسماعیلی به‌مدت 16 سال از عمر تشكیلاتی خود را در ستاد اطلاعات مركزی و بخش اطلاعات تعدادی از ارتش‌های سازمان گذراند.

وی در جریان حمله‌ی آمریكا به عراق كه منجر به سقوط صدام‌حسین در فروردین سال 1382 گردید، به‌عنوان افسر اطلاعات در ستاد صدیقه حسینی از اعضای ارشد شورای رهبری سازمان كه فرماندهی عملیاتی قرارگاه علوی با دو ارتش سوم و یازدهم را به‌عهده داشت، فعالیت می‌كرد.

آقای سیداسماعیلی طی مدتی كه در سازمان حضور داشت، از نزدیك شاهد انواع فشارهای روحی و روانی بر اعضای مجاهدین و فعالیت‌های جاسوسی این گروه به نفع كشور عراق در زمان حكومت صدام‌ حسین، نیروی‌های آمریكایی مستقر در خاك عراق بعد از سقوط صدام ‌حسین و برخی دیگر از كشورهای منطقه و غرب بوده است. بدین‌ترتیب وی پس از 27 سال همكاری حرفه‌ای با تشكیلات مجاهدین با پی‌بردن به مناسبات فرقه‌ای و ضدمردمی این گروه، تشكیلات مجاهدین را ترك و در اسفند سال 1383 به ایران بازگشت.

كتابی كه پیش روی شماست حاصل چهار سال كار مستمر در ثبت مشاهدات و مستندات در خصوص بررسیِ علل و چگونگی بروز و تشریح ساختارهای فرقه‌ای و فعالیت‌های جاسوسی در تشكیلات مجاهدین است. واقعیت این است كه سازمان مجاهدین، منحصربه‌فردترین فرقه‌ی سیاسی ـ مذهبی یك هزار سال گذشته‌ی ایران است كه توانسته بیشترین ضایعات انسانی را در ابعاد یك فاجعه بر جامعه‌ی ما تحمیل كند. بنابراین، شناخت عمیق و علمی بنیادهای فكری و مناسبات تشكیلاتی مجاهدین كه در این كتاب بدان پرداخته شده است، می‌‌تواند نقش بسزایی در افشای ماهیت و حقیقت درون‌تشكیلاتی مجاهدین داشته باشد. چرا كه در دنیای امروزی، فرقه‌ها تهدید جدی برای سلامتی جامعه به‌ویژه برای نسل جوان و تحصیل‌كرده‌ی كشورها به حساب می‌‌‌آیند كه باید با افشاگریِ روابط حاكم بر مناسبات آنها و آگاهی‌دادن از تمامی راه‌های ممكن، جامعه را  از تهدید فرقه‌گرایی مصون ساخت.

این كتاب با الهام از كتاب معروف «فرقه‌ها در میان ما» اثر به‌جامانده از خانم دكتر مارگارت تالر سینگر فقید، روانشناس كلینیكی و استاد ممتاز وقت دانشگاه كالیفرنیا در بركلی آمریكا در كادر مناسبات فرقه‌ای حاكم بر تشكیلات مجاهدین با ساختار فرقه‌ای آن نوشته شده است. كتاب «فرقه‌ها در میان ما» در سال 1390ش توسط مهندس ابراهیم خدابنده به فارسی ترجمه گردید.

خانم سینگر فقید در كتاب خود با مهارت تمام توانسته است مناسبات پیچیده‌ی حاكم بر درون فرقه‌ها را مورد بررسی موشكافانه قرار داده و به‌خوبی شرایط لازم را برای به اجرا در‌آوردن فرایند‌ بازسازی فكری در شش تم تشریح كند. همچنین وی در این كتاب هشت تم ارائه‌شده توسط «روبرت جی. لیفتون» و سه تم  ارائه‌شده توسط «ادگار شاین» را كه برای روند بازسازی تحمیل روانی تعریف شده‌اند را نیز مورد بررسی قرار داده است.

شایان توجه اینكه تمامی تم‌هایی كه از جانب سه محقق فوق در رابطه با فرقه‌ها بیان شده‌اند، تقریباً بی‌‌كم و كاست در مورد سازمان مجاهدین نیز صدق می‌‌كند و در این كتاب به‌طور مفصل تشریح شده است. علاوه بر این، مؤلفه‌های دیگری كه شاخص‌های خاص شناخت مناسبات فرقه‌ای مجاهدین است نیز در این كتاب محوربندی و مفصلاً به بیان آن پرداخته شده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس