کد خبر 400627
تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۶

مجلس شورای اسلامی یک جلسه دولت را میهمان کرده بود و حضرت آقا به اتفاق وزرا و کابینه در آن جلسه حضور پیدا کرده و ما میزبان ایشان در مجلس بودیم.

گروه تاریخ مشرق- اتفاقاتی که در طول تاریخ انقلاب اسلامی رخ داده است برای بسیاری از تاریخ پژوهان و جوانانی که در آن دوران حضور نداشتند خواندنی و جذاب است. به خصوص رخدادهایی که مردم کمتر شاهد آن بوده است. آنچه پیش روی شماست خاطره‌ای از محمدرضا باهنر است که در سال 1367 و در جلسات مشترک مابین دولت و مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است:

الهاشمی اولی

آغاز به کار مجلس سوم در شرایطی صورت گرفت که جنگ تحمیلی وارد هشتمین سال خود شده بود و طولانی شدن جنگ هزینه سنگینی را به کشور تحمیل کرده بود. در چنین وضعیتی انتخابات مجلس برگزار شد و دو ماه بعد از تشکیل اولین جلسه مجلس در 7خرداد 67، قطعنامه 598 از سوی ایران پذیرفته شد و به جنگ تحمیلی پایان داده شد. مجلس سوم از همان ابتدای شروع به کار، بنای خود را بر تعامل با دولت استوار کرده بود و به همین منظور جلسات مشترکی با دولت برگزار می‌کرد. این جلسات در شرایطی برگزار می‌شد که اولویت‌های دیگری همچون بازسازی مناطق جنگ زده مطرح شده و دولت تمام تلاش خود را بر ساخت مناطق آسیب دیده استوار کرده بود.

مجلس شورای اسلامی یک جلسه دولت را میهمان کرده بود و حضرت آقا به اتفاق وزرا و کابینه در آن جلسه حضور پیدا کرده و ما میزبان ایشان در مجلس بودیم.

در آن سال‌ها هنوز آقای هاشمی رئیس‌جمهور نشده بود و ریاست مجلس را بر عهده داشت. یک سال بعد که آقای خامنه‌ای از سوی مجلس خبرگان به دنبال رحلت امام خمینی(ره) به رهبر انتخاب شدند، آقای هاشمی نیز به عنوان رئیس جمهور انتخاب شده و عازم پاستور شدند.

این جلسه اندکی طولانی شد و مقرر شد که نماز جماعتی برپا شود. موقع اذان مغرب و اقامه نماز، بحثی بین آقای هاشمی رئیس مجلس و آقای خامنه‌ای رئیس جمهور صورت گرفت که چه کسی نماز را اقامه کند. در این میان ریاست مجلس و ریاست جمهور هر یک دیگری را اصلح می‌دانست و این بحث مدت زیادی ادامه یافت.

ناگهان آقای خامنه‌ای ریاست جمهوری به مسئله‌ای اشاره کردند که بسیار جالب بود. ایشان در برابر اصرارهای زیاد آقای هاشمی برای خواندن نماز به امامت آقای خامنه‌ای، گفتند: « الهاشمی اولی».

به نظر می‌رسید که آقای خامنه‌ای، آقای هاشمی را ترجیح دادند، اما بعد از توجه بیشتر مشخص شد که این عبارت، عبارتی پر از ایهام و کنایه بوده و منظور، خاندان هاشمی و سادات است نه آقای هاشمی.

بعد از بیان این عبارت که آقا نماز را اقامه کردند و دوستان مجلسی و دولتی همه به ایشان افتدا کردند.

*نسیم بیداری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علیرضا اهواز ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    1 0
    بله تا سید بزرگواری مثل حضرت آقا هستن قطعا اقتدا به غیر جایز نیست حتی توی سیاستگذاری و دیدگاههای سیاسی :)
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    0 0
    دوئل اسلام ناب محمدی و اسلام سکولار
  • احسان ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    0 0
    علت این همه کینه توزی وعداوت با آقای هاشمی چیست ؟تاختن به هاشمی به یک مد وفانتزی در بین ساسیتهای اصول گرائی تبدیل شده که برسر آن باهم مسابقه گذاشته اند .اگرراست میگید میخواستید آن زمانی که ایشان در قدرت بود نقدشان میکردید نه الان
  • مسعود ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    0 0
    جایی که آفتاب است چه حاجت به چراغ!
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    0 0
    قیاستان قیاسی مع الفارق است و اندک عقلی در این استدلال مشاهده نمیشود
  • مهدی از قم ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    0 0
    اون زمانی که ایشان در قدرت بودند دشمنشان را دشمن پیامبر میدانستند و خفقان کامل حاکم بود.ما در ایران گرباچف ایرانی نمیخواهیم.ما در ایران اومانیسم و لیبرالیسم و خیلی از ایسم های دیگر را نمخواهیم.این یک کشور اراده کرده است تا الهی بیندیشد و عمل کند.ما التقاط نمیخواهیم
  • مهدی از قم ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    0 0
    بله اقای مسعود این قیاس را نباید میکردند چون چراغ و افتاب از حیث نور باهم شبیهند و فقط شدتشان فرق دارد اما امام خامنه و هاشمی هیچ شباهتی باهم ندارند
  • حسن ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    0 0
    من به هیچ وجه انتشار اینگونه مطالب رو به صلاح نميدونم. هر جور و از هر زاویه ای که نگاه کنیم آقای هاشمی مورد تایید امام بودند و اکنون هم مورد تایید آقا هستند. آقای باهنر برداشت خودشان را کرده اند وگرنه حضرت آقا سعی در القای چنین ایهامی نداشته اند.
  • هومن ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    0 0
    دوئل؟
  • ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    0 0
    البته من یه جور دیگه برداشت میکنم اینکه... " نظر هاشمی اولی است! " یعنی اقتدا به خودشون رو قبول کردن و همزمان شان آقای هاشمی روهم حفظ کردن.
  • دلیر ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    0 0
    در هر شرایطی در هر زمانی هرگز در برابر هیچکس از دایره انصاف خارج نشویم
  • ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    همون موقع هم تند روهائی مثل شما بودن که همون شعار دشمن هاشمی دشمن رهبر است را سر می دادن . تا جامعه شعار زده باشه همین حرفها هم هست گاهی اینوری و و گاهی اونوری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس