یکصد و یازدهمین جلسه شورای شهر امروز با بررسی موضوعات متعدد برگزار شد.

  به گزارش گروه اجتماعی مشرق، در جلسه علنی امروز شورا عبدالحسین مختاباد ضمن تسلیت درگذشت مرتضی پاشایی و مجید بهرامی گفت: آقای مسجدجامعی قبلاً گفته بود باید حرمت سؤال اعضا را حفظ کنیم. وقتی عضو شورا سؤالی از شهرداری می‌کند دو حالت دارد یا جواب می‌گیرد و یا نه. اما اینکه در مطبوعات بنویسند عضو شورا باید بابت سؤال خود عذرخواهی کند یا اینکه عقده‌ای است و رسیدگی و شکایت می‌کنیم درست نیست.

وی تصریح کرد: شورا را سیاسی نکنید. وقتی می‌پرسیم فلان پروژه هزینه‌اش چقدر است یک سال جواب نمی‌دهند و بعد می‌گویند سوآلش سیاسی است، اما خودشان می‌روند در تلویزیون می‌گویند ما همانطور که شهرداری را گرفتیم، مجلس و شورای شهر را هم می‌گیریم و آن وقت لابد این اظهارنظرها سیاسی نیست!

مختاباد به طعنه گفت: پیشنهاد می‌کنم این دلواپسان، گروه طرح سؤال تشکیل دهند تا ما بفهمیم سؤال کردن درباره چه چیزهایی مجاز است.

عاقبت شورای اول نقطه سیاهی در کارنامه وزیر کشور وقت است

این عضوشورا تأکید کرد: نباید تا اتفاقی می‌افتد شمشیر سیاسی‌کاری را بر سر شورا بکوبیم و بگوییم دچار عاقبت شورای اول می‌شود، در حالی که شورای اول یکی از بهترین شوراها بود و اگر در اواخر کار خود دچار مشکلاتی شد، این نقطه سیاهی در کارنامه وزیر کشور وقت است.

وی در پایان گفت: ما قصد سیاسی‌کاری نداریم و به همه ارادت داریم، اما سؤال خود را می‌پرسیم.

رحمت‌الله حافظی در جلسه علنی امروز شورا نسبت به عملکرد یکی از شرکت‌های تابعه شهرداری تذکر داد و گفت: این شرکت قراردادهای بسیاری با فامیل درجه یک مدیرعامل خود دارد، می‌خواهم بدانم چرا به این مسئله رسیدگی نشده و از عقد این قراردادها ممانعت به عمل نیامده است.

تشکیل کمیته اضطرار آلودگی آب ظرف ۲۴ ساعت آینده / مردم آب معدنی استفاده کنند

وی در ادامه گفت: از وزیر کشور می‌خواهیم ظرف 24 ساعت آینده جلسه کمیته اضطرار آلودگی آب را تشکیل دهد. همچنین به شهروندان توصیه می‌کنیم برای مصارف آشامیدنی خود از آب معدنی استفاده کنند.

وی در پایان گفت: به دستگاه‌های مسئول نیز توصیه می‌کنم به جای موضع‌گیری در برابر این موضوع نسبت به برنامه‌ریزی جهت رفع مشکل اقدام کنند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با اشاره به کیفیت آب شرب در شهر تهران، گفت: در 24 ساعت آینده برای رسیدگی به وضعیت آب شرب کمیته اضطرار آلودکی آب تشکیل شود.

محمد حقانی در جلسه علنی امروز شورا با بیان اینکه بازار تهران یک حوزه تمدنی شهر است، گفت: این محدوده به عنوان مرکز اقتصاد و اشتغال، مسائل خاص خود را در حوزه رفت و آمد، حمل بار، نظافت و جمع‌آوری و حمل زباله و بافت فرسوده دارد.

وی ادامه داد: در گذشته شاید در یک ماه چندین آتش‌سوزی در بازار رخ می‌داد من در باره بازار دو مطلب را می‌خواهم مطرح کنم، اول اینکه برابر پیوست شماره دو طرح جامع شهر تهران درباره بازار سنتی تهران مقرر است الگوی وضع موجود تثبیت و طرح‌های ویژه مداخله در بازار طراحی شود. همچنین شهرداری موظف به تهیه طرح‌های منظر شهری برای بازار بوده که این کار انجام نشده است.

شهرداری به فرامین طرح جامع درباره بازار عمل نکرده است

وی تأکید کرد: مداخله در بازار مستلزم رویکرد سیستمی است و برابر بند 2 ـ 5 ساماندهی اماکن تاریخی در طرح جامع شهرداری و تا سال 90 این مأموریت را انجام می‌داده که این اتفاق نیفتاده است.

این عضو شورای شهر افزود: هر نوع مداخله در بازار باید مطابق با طرح جامع صورت پذیرد و هیچ مداخله موردی و مقطعی صورت نگیرد.

رئیس شورای شهر در پاسخ به وی گفت: من هم این حساسیت را درباره بازار به عنوان محل تولد و زندگی خود دارم، تا جایی که می‌دانم مشاور طرح موضعی بازار را تهیه کرده و در کمیسیون ماده 5 درباره آن توضیح داده و در شورای سوم آن را به شورا آورده‌اند ولی این طرح مشکلاتی داشت که تأیید نشد.

پاسخ چمران به تذکر حقانی

مهدی چمران افزود: شهردار تهران مجدداً کارگروهی از اساتید فن ایجاد کرد که تشکیل جلسه داد و مشاور دیگری استخدام شد که شروع به کار کرد، اما از این موضوع مدتها گذشته و نمی‌دانم خروجی این جلسات چه بوده است.

وی ادامه داد: تا جایی که می‌دانم جلسات این کارگروه را شهردار شخصاً اداره می‌کند و ما هم چند موضوع کار به آنها داده‌ایم اما ساماندهی بازار موضوع پیچیده‌ای است که امیدواریم به خروجی خوبی برسد.

حقانی نیز بابیان اینکه در اصفهان و تبریز کارهای خوبی برای بازار این شهرها انجام شده، ابراز امیدواری کرد این اتفاق در تهران نیز رخ دهد.

طبقه هفتم پاساژ علاءالدین تخریب می‌شود

ابوالفضل قناعتی در جلسه علنی امروز شورا با اشاره به تذکر هفته گذشته خود درباره پاساژ علاءالدین گفت: دیوان عدالت اداری رأی کمیسیون ماده 100 را درباره این پاساژ موقتاً رد کرده بود، اما با پیگیری‌های انجام‌شده، دیوان رأی تخریب طبقه هفتم پاساژ علاءالدین را دیروز صادر کرد.

وی ادامه داد: این در حالی است که آتش‌نشانی همین الان درباره ناامنی و اشکالات ایمنی در 6 طبقه دیگر این پاساژ نیز چندین ایراد گرفته و تأکید کرده که اگر این ایرادات رفع نشود، پاساژ علاءالدین باید تعطیل شود، اما این اتفاق نیفتاده است.

شهرداری طبقه هفتم علاءالدین را ظرف یک ماه تخریب کند

قناعتی با تأکید بر مشکل‌ساز بودن 6 طبقه دیگر علاءالدین گفت: از شهردار تهران می‌خواهم حکم تخریب طبقه هفتم پاساژ علاءالدین را ظرف یک ماه اجرا کند.

تذکر قناعتی به حافظی

منشی هیأت رئیسه شورا در ادامه با انتقاد از تذکر حافظی درباره آلودگی آب گفت: همین که ایشان می‌گوید مردم آب معدنی بخورند، در شهر مشکلاتی ایجاد کرده است. بگذارید اول کارشناسان آلودگی آب را تأیید کنند و بعد مردم را توصیه به نوشیدن آب معدنی کنید.

درخواست شاکری از شرکت بهره‌برداری مترو برای ساماندهی دستفروشان مترو

اقبال شاکری در جلسه علنی امروز شورا با تذکر به شهرداری گفت: پیشتر از شرکت بهره‌برداری مترو خواسته‌ایم برای ساماندهی دستفروشان مترو لایحه‌ای ارائه بدهند که در اینجا درخواست خود را مجدداً مطرح می‌کنم.

سوراخ کردن گوش بدون درد در مترو / اگر جلوی این پدیده گرفته نشود در مترو سزارین راه می‌افتد

وی تصریح کرد: آخرین موردی که از فعالیت این افراد در مترو دیدم، سوراخ کردن گوش بدون درد بود که فکر می‌کنم اگر جلوی این پدیده گرفته نشود، کم‌کم جگرکی و سزارین نیز در مترو راه بیفتد.

شاکری افزود: اگر نمی‌توانیم معضلی را حل کنیم، لااقل آن را حل کنیم و آن را رها نکنیم، مقابله با دستفروشی در مترو یکی از مصادیق پدافند غیرعامل است.

پاسخ شاکری به ادعای ترکان: ما جایگاه پانزدهم تولید علم جهان را داریم

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از عزیزان گفته ما ایرانیان جز در پخت آبگوشت و قورمه‌سبزی در هیچ حوزه‌ای قدرت رقابت نداریم، گفت: ما در سال 2014، 18 هزار مقاله علمی تولید کرده‌ایم و با تولید 16 درصد از علم جهان جایگاه پانزدهم را در این خصوص داریم.

این عضو شورای شهر اضافه کرد: دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف جزو 400 دانشگاه اول دنیا هستند. همچنین ساخت 10 هزار واحد مسکونی، بزرگراه، مجتمع تجاری، سد، کارخانجات بتن و... توسط شرکت های ایرانی در جهان از مصادیق آبگوشت و قورمه سبزی است!

شاکری افزود: ما در حوزه نانوفناوری رتبه هشتم دنیا را داریم و 1500 مقاله بیش از فرانسه در این زمینه منتشر کرده‌ایم. همچنین بیش از 200 در 35 سال پس از انقلاب ساخته‌ایم، اما با این حال وقتی درِ مرکز پژوهشی رویان را باز کردیم دیدیم که همه دارند گوشت می‌کوبند و سبزی پاک می‌کنند.

وی ادامه داد: وقتی همه رادیوداروهای تولیدی دانشمندان ایرانی بدترین بیماری‌ها را درمان می‌کنند لابد گوشت‌کوبیده روی زخم‌ها می گذاریم!

RQ170 را به نام روکم‌کن 170 نامگذاری شود

شاکری در پایان با اشاره به فراخوان نامگذاری پهپاد RQ170 پیشنهاد کرد: این پهپاد به عنوان روکم‌کن 170 نامگذاری شود، که این پیشنهاد با تشویق اعضاء مواجه شد.

دستگیری یکی از مدیران ارشد شهرداری

احمد حکیمی‌پور در جلسه علنی امروز شورا با اشاره به انتشار خبری مبنی بر بازداشت و دستگیری یکی از مدیران شهرداری تهران در رسانه‌ها در چند روز گذشته خطاب به رئیس شورا گفت: ظاهرا خود شما از این موضوع اطلاعی نداشتید و لازم است شهرداری در این زمینه به شورای شهر توضیح دهد.

حکیمی پور افزود: به عنوان امین مردم می خواهیم بدانیم چه اتفاقاتی در شهرداری رخ می‌دهد. حداقل در جلسه غیرعلنی در این باره به ما توضیح دهند.

وی ادامه داد: باید بدانیم این خبر صحت دارد یا خیر و اگر این طور بوده علت آن چه بوده است.

در ادامه محمود صلاحی معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری تهران در اواسط جلسه به سراغ حکیمی پور رفت و با وی گفت‌وگو کرد که حکیمی پور پس از آن از رئیس شورا خواست از صلاحی دعوت کند تا این توضیحات در مورد موضوع بازداشت را به صورت رسمی بیان کند تا شائبه ای در این خصوص ایجاد نشود.

پاسخ صلاحی به سوال حکیمی‌پور: مشکل مدیر بازداشت‌شده، شخصی است

محمود صلاحی در جلسه علنی امروز شورا پس از تذکر احمد حکیمی‌پور درباره بازداشت یکی از مدیران شهرداری گفت: ما 50 تا 60 هزار کارمند و تعداد زیادی مدیر داریم که شاید در زندگی فردی هریک از آنان اتفاقی بیفتد که منجر به احضار، بازداشت یا دستگیری آنان شود.

وی ادامه داد: احضار یکی از مدیران شهرداری به مراجع قضایی هیچ ارتباطی با مسائل کاری وی در شهرداری نداشته و کاملاً شخصی است و از آنجا که پرونده این فرد هم‌چنان در مرحله سؤال و جواب است، ما ترجیح می‌دهیم در این زمینه چیزی نگوییم و منتظر تصمیم مرجع قضایی در باره وی بمانیم.

چمران: درباره شایعات تذکر ندهید

در ادامه رئیس شورای شهر خطاب به اعضای شورا گفت: مسائلی را که شایعه است یا اطلاع دقیقی درباره آنها نداریم نمی‌توانیم در صحن شورا مطرح کنیم، این موضوع نیز بهتر بود توسط حکیمی‌پور مطرح نمی‌شد، همانطور که بهتر بود مختاباد درباره موضوعی که از آن بی‌اطلاع بود صحبت نمی‌کرد.

مهدی چمران ادامه داد: از مختاباد خواستیم اسناد مربوط به مسائلی را که در صحن شورا مطرح کرد برای پیگیری به ما بدهد، اما بدون سند نمی‌توانیم چیزی بگوییم، چون شورا تریبون عمومی است و رسانه‌ها و دیگران به ما استناد می‌کنند.

وی در پایان از اعضاء خواست قبل از اینکه از موضوعی مطمئن شوند آن را به عنوان تذکر یا سؤال در شورا مطرح نکنند زیرا برای خودشان مشکل‌آفرین می‌شود.

محسن سرخو در جلسه علنی امروز شورا گفت: چند جلسه قبل درباره عملکرد روزنامه همشهری تذکری داده بودم که از آنجا که برخی در واکنش به این تذکر به من اهانت کرده بودند، درخواست وقت پاسخگویی کردم.

انتقاد سرخو از واکنش اعضاء به تذکرش به همشهری

وی با تأکید بر اینکه تذکر اعضای شورای شهر به شهردار را نباید اعضای دیگر شورا پاسخ دهند، گفت: وقتی درباره فروش زمین فرمانیه به قیمت ارزان متری 8.5 میلیون تومان تذکری را مطرح کردیم، شهردار تهران در همان جلسه گفت اگر موارد دیگری هم هست اعلام کنید تا پاسخ دهیم، اما وقتی من به روزنامه همشهری درباره درج نکردن خبر فروش ارزان‌قیمت این زمین تذکر دادم، ما را متهم به سانسور و دیکتاتوری کردند و گفتند شما سانسورچی و ما مدافع آزادی مطبوعات هستیم.

سرخو تصریح کرد: البته این آرزوی قلبی ماست که روزی را ببینیم که دوستان هم مدافع آزادی مطبوعات باشند، اما کسانی که این حرف را شنیدند از آن به عنوان طنز تلخ سیاسی یاد می‌کنند.

عضو شورای شهر با اشاره به سوابق تحصیلی و شغلی خود گفت: من کارشناس ارشد شهرسازی و کارشناس رسمی دادگستری هستم و اگر حرفی می‌زنم از موضع کارشناسی است. کارهایی که در حوزه حمل و نقل در یک سال گذشته انجام شده، بخشی از اقداماتی است که همه توان، انرژی و سوادم را برای اجرای آنها به کار برده‌ام.

با اظهارات تشنج‌آمیز مانع آگاهی مردم نشویم

وی در پایان با بیان اینکه نمی‌خواهم به این توهین پاسخ دهم، گفت: امیدوارم بعد از این با این اظهارات تشنج‌آمیز مانع آگاهی مردم نشویم، زیرا اموال شهرداری متعلق به مردم است و آنها حق دارند بدانند این اموال چگونه هزینه می‌شود.

فرمانداری می‌خواهد تهران را به ۹ بخش تقسیم کند

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران از تصمیم فرمانداری مبنی بر تقسیم تهران به ۹ بخش با فرماندار‌ی‌های جداگانه خبر داد.

احمد دنیامالی در جلسه علنی امروز شورا با اعلام این خبر گفت: با توجه به ارادتی که به آقای فرهادی فرماندار محترم تهران داریم از ایشان می‌خواهیم پیش از هر اقدامی در این خصوص با شورای شهر مشورت کنند.

وی همچنین خواستار حضور فرماندار در جلسه شورا و ارائه توضیح درباره این اقدام و دلایل آن شد.

تذکر مجدد حافظی درباره آلودگی آب

رحمت‌الله حافظی که در ابتدای جلسه امروز شورا درباره آلودگی آب هشدار داده بود در واکنش به انتقاد برخی اعضا از تذکر خود گفت: به عنوان یک پزشک نمی‌توانم به خود اجازه دهم تا زمانی که مسئولان از خواب سنگین بیدار شوند سلامت مردم در شهر تهدید شود.

اگر مسئولان موضع بگیرند از نیترات غیرمجاز می‌گویم

وی هشدار داد: اگر مسئولان به جای رسیدگی به موضوع موضع‌گیری کنند اطلاعات متقن خود درباره وجود نیترات بیش از میزان مجاز در آب شرب برخی از مناطق تهران را منتشر خواهد کرد.

ارجاع موضوع تغییر نام بوستان کودک به کودکان غزه، به کمیسیون

در جریان بررسی نامگذاری‌ها طرح نامگذاری بوستان کودک به نام کودکان غزه، به دلیل اینکه پیشتر طرحی درباره نامگذاری خیابان شهرزاد به همین نام مطرح شده بود به کمیسیون ارجاع داده شد.

همچنین طرح تغییر نام بوستان بازیافت به نام پهلوانان نیز به موضوع مناقشه اعضا تبدیل شد.

در این خصوص محمد حقانی گفت: بازیافت یک فرهنگ است که ما برای جاانداختن آن تلاش زیادی می‌کنیم. بنابراین تغییر نام بوستانی به این نام شایسته نیست.

مجتبی شاکری در پاسخ به تغییر نام این بوستان به نام پهلوانان را درخواست شهرداری منطقه و ناشی از وجود زورخانه‌ای در نزدیکی این پارک عنوان کرد. بنابراین این طرح نیز به کمیسیون ارجاع داده شد.

تغییر نام خیابان صاحب‌الزمان (عج) به امام رضا (ع) نیز رأی نیاورد. اعضا در اعتراض به این طرح این نکته را مطرح کردند که نام ائمه (ع) نباید روی معابر کوچک و کم‌اهمیت گذاشته شود. و همچنین تغییر نام یک معبر از یک امام به امام دیگر پسندیده نیست.

تغییر نام بوستان هفتم تیر به نام برادران شهید گل‌پیرا نیز به دلیل ضرورت ارج نهادن به واقعه هفتم تیر از دستور جلسه خارج شد.

همچنین اعضا به تغییر نام 4 کوچه و بلوار از نام‌های ساحل، شقایق، نسترن و شهرزاد به نام‌های دیگر انتقاد کرده و معصومه آباد در این خصوص گفت: در شورای سوم زمانی که مسئولیت کمیته نامگذاری را بر عهده داشتم شهروندان مراجعات مکرری به ما داشته و از روند تغییر نام در شورای شهر انتقاد می‌‌کردند با این استدلال که نامگذاری‌ها چهره مردانه به شهر بخشیده است.

وی ادامه داد: بنابراین ما کوشیدیم با انتخاب اسامی زیبا مثل نام گل‌ها و پدیده‌های طبیعت این چهره خشن شهر را تا حدی تلطیف کنیم. بنابراین پیشنهاد حفظ نام این 4 کوچه و بلوار را دارم.

در نهایت با حذف این موارد از طرح‌های مورد بررسی اعضا به تغییر نام و نامگذاری 34 معبر و مکان عمومی رأی دادند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس