کد خبر 390515
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۶

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با عذرخواهی به خاطر نیامدن در زمان بحران گرد و غبار به خوزستان گفت: یکی از راه‌های مقابله با پدیده گردوغبار استفاده از پنجره‌های دوجداره توسط مردم است.

به گزارش مشرق، معصومه ابتکار امشب در جلسه نشست با خبرنگاران خوزستانی که متاسفانه با محوریت برخی سایت‌های بی‌نام و نشان و حذف خبرگزاری‌ها برگزار شد اظهار کرد: کار و موضوع مقابله با گرد و غبار که از شناخت تا مدیریت، سازگاری و انطباق و مدیریت سرزمین را در بر می‌گیرد.

وی افزود: حداقل هشت تا 9 دستگاه اجرایی نیاز داریم که همکاری داشته باشند تا با یک مدیریت واحد و تبادل اطلاعات دقیق و برنامه‌ریزی دقیق حرکت کنند که در این حرکت وزارت خارجه نیز دخیل است.

ابتکار گفت: مسئله گرد و غبار بین بخشی است و راه حل آن سازوکارهای علمی است که استاندار خوزستان با رویکرد علمی و استفاده از شرکت‌های دانش بینان مدنظر قرار دادند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در این مسئله باید شناخت داشت که معضلات بزرگتری از جمله خشکسالی نیز داریم که به شدت اقلیم منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا و حتی بخش‌هایی از آسیای میانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ آیا این مشکل جهانی اصل است؟ قطعا این مشکل با اطلاعاتی که از وزارت نیرو داریم وجود دارد اما نافی این نیست که مشکلات گردو غبار نداریم.

وی ادامه داد: اینکه ما تصور کنیم الان از راه شناسایی مقصرین و جلوه دادن عده‌ای مشکل قابل حل است و اینکه اساسأ آیا این واقعیت را بپذیریم یا انکار کنیم، درست نیست و آیا می‌توان این مساله را انکار کرد؟

ابتکار با بیان اینکه بخش‌هایی از دنیا دچار خشکسالی شده است، یادآور شد: در کشور ما منابع آبی محدود‌تر شده است اما هنوز آب داریم و با مدیریت صحیح دولت الان بحث تامین حق آبه تالاب‌ها را در کمیسیون زیربنایی بررسی‌ها به اتمام رسیده و برای نخستین بار به ترتیب اولویت آب شرب، طبیعت و کشاورزی شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: اگر چرخه طبیعت درست نشود نمی‌توان برای کشاورزی آب تامین کرد؛ باید مصارف را کاهش داد چرا که بخش زیادی از آب کشاورزی در کشت‌های با راندمان 30 درصد مصرف می‌شود.

وی گفت: پس از آن طوفان خاک که اگر بشود نام آن را طوفان گذاشت، مساله اصلاح الگوی کشت و اصلاح الگوی آبیاری درنظر گرفته شد؛ منابعی که از این محل تامین شود باید به حق آبه تالاب باز گردد.

ابتکار تصریح کرد: اگر مدیریت صحیح داشته باشیم مصارف آب اصلاح می‌شود و به باروری ابر‌ها نیازی نخواهد بود؛ باروری ابر‌ها تنها 10 تا 15 درصد در بارش تاثیر دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در نخستین جلسه خود در دولت یازدهم گزارش وضعیت گرد وغبار در سال گذشته را ارائه داد، خاطر نشان کرد: مطالعات پایه و تبادل اطلاعات آغاز شد؛ در خصوص تالاب هورالعظیم در ارزیابی‌ها گفته شد که نباید آب بر این تالاب بسته شود و الان حدود بیش از یک ماه است که آب تالاب باز شده است.

وی تاکید کرد: در تالاب هورالعظیم تمام کارهای اکتشاف انجام شده و الان سدهایی که ایجاد شده شکسته شدند و بقیه سد‌ها نیز طبق مصوبه دولت در مراحل بعدی شکسته خواهد شد.

ابتکار در خصوص سد گتوند گفت: این سد در مقطعی نباید آبگیری می‌شد که این آبگیری آن باعث ایجاد تبعاتی شد موضوع آن در حال پیگیری است تا جنبه‌های علمی بررسی شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص نوشته‌های در صفحه فیس بوکش نسبت به گرد و غبار خوزستان اظهار کرد: با توجه به مطالبی که در صفحه فیس بوک خود آورده‌ام بر این تاکید دارم که باید رودخانه‌های ما اصلاح شود و تفاوت و تبعیضی میان آن‌ها قائل نشویم.

وی افزود: دریاچه ارومیه گرفتاری بزرگ منطقه است و تهران نیز گرفتاری‌های هوایی خودش را دارد و باید سعی کنیم همه این مشکلات را با هم رسیدگی کنیم.

ابتکار با بیان اینکه انتقال آب بین حوزه‌ای در گذشته نیز انجام می‌شد، یادآور شد: حق آبه زیست محیطی باید تامین شود و دولت همه ایران را یکپارچه می‌بیند و اول به تهران که 35 میلیون جمعیت دارد رسیدگی می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در بحث انتقال آب که یک بحث آن افزایش مصارف است، ابتدا باید ظرفیت را ببینیم و سپس برای آن تصمیم گرفت.

وی با بیان اینکه کانون‌های گرد‌و‌غبار خارجی داریم اما کانون‌های بادی داخلی نیز در سرعت و جهت باد موثر است، خاطر نشان کرد: با مدیریت تطبیقی 30 هزار کانون مهار خواهد شد و با پنجره‌های دوجداره نیز می‌توان با ریزگرد‌ها مقابله کرد.

ابتکار در خصوص علت عدم حضورش در زمان بحران گردوغبار خوزستان نیز تصریح کرد: وزیر بهداشت به نمایندگی از دولت در استان حضور یافتند و ما نیز الان اینجا حاضر شدیم و به دلیل اشتباه‌مان که در‌‌‌‌ همان زمان گرد‌و‌غبار به خوزستان نیامدم عذرخواهی می‌کنم.

گفتنی است در این نشست هیچ کدام از خبرنگاران خبرگزاری‌های اصلی موفق به طرح پرسش از ابتکار نشدند و تنها برخی پایگاه‌های خبری که بعضی از آن‌ها برای اولین بار نام آن‌ها به گوش فعالان رسانه‌ای شنیده شد و روزنامه‌های محلی به صورت گزینشی پرسش‌های خود را ارائه دادند که بسیاری از پرسش‌ها تکراری و موجب تضییع وقت در جلسه شد.

عصر امروز جلسه پرسش و پاسخ معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور با اصحاب رسانه و خبرنگاران استان خوزستان در اهواز در حالی برگزار شد که نام خبرنگار فارس در اهواز توسط لابی رسانه‌های زنجیره‌ای از لیست پرسش کنندگان به صورت تعمدی حذف شد. جالب توجه اینکه یکی از خبرنگاران وابسته به رسانه‌های زنجیره‌ای در اقدامی سئوال برانگیز با ارسال گسترده پیامک به خبرنگاران خواسته بود که خبرنگاران ماسک بر دهان در این نشست حضور برسانند این در حالی بود که هنگام طرح سئوال از ابتکار به تخطئه‌ اقدامات دولت نهم و دهم و تعریف و تمجید سفارشی از رئیس سازمان محیط زیست پرداخت که باعث اعتراض خبرنگاران حاضر در این جلسه شد.

در این نشست ترافیک حضور متولیان سایت‌های بی‌نام و نشان و غیرقانونی در نشست خبری رئیس سازمان محیط زیست در استانداری بیداد می‌کرد و سئوال برانگیز بود.

ابتکار از صبح امروز وارد خوزستان شده و در چندین برنامه حضور یافت. پیش از نشست با خبرنگاران جلسه مهم بررسی روند مقابله با ریزگردها نیز تنها با حضور خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی و بدون دعوت از رسانه‌های دیگر در پشت درهای بسته برگزار شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی م ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    جل الخالق پس مردم توي خيابان يا كوچه واداره بايد پنجره دوجداره داشته باشند.
  • موریس ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    عذرخواهی : چیزی که به ندرت از مدیران ایرانی دیده میشه !!!!
  • جعفر ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    ابتکار بایستی استعفا دهد.
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    چرااون موقع که مجلس بودجه مقابله با ریزگردهاراحذف وبه جای دیگه اختصاص دادچرا صداتون درنیاوردید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس