رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران گفت: کلید حل مشکلات کشور حضور هوشمندانه مردم در همه عرصه‌ها تحت عنوان بسیج است.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، پرویز سروری در یکصد و سیزدهمین جلسه شورای هشر امروز و در نطق پیش از دستور یکصد و سیزدهمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به فرا رسیدن هفته بسیج اظهار داشت: این ایام را به همه ملت ایران و به خصوص بسیجیان تبریک عرض می‌کنم.

وی تصریح کرد: اقتدار ملی از مؤلفه‌های تأثیرگذار قدرت ملی هر کشوری است و اقتدار ملی در ایران مبتنی بر قدرت ملی در بسیج و مشارکت مردم در همه عرصه‌هاست.

سروری بیان داشت: در هر جایی که نظام مردم را به مشارکت طلبیده شاهد پیشرفت‌های شگفت بوده‌ایم و امروزه در اقتصاد مقاومتی مشارکت مردم را نیاز داریم.

امروزه بسیج به یک مدل بی‌بدیل در دنیا تبدیل شده

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه نباید بسیج را محدود به جناحی کرد، گفت: هر کسی این کار را انجام دهد خیانت بزرگی را مرتکب شده است و امروزه بسیج به یک مدل بی‌بدیل در دنیا تبدیل شده و تأثیرات بسیاری را داشته است.

سروری در ادامه با اشاره به پیروزی‌های مردم عراق و سوریه برعلیه داعشی‌ها و تروریست گفت: مشارکت مردم و تشکیل بسیج و حضور بسیجیان منشأ این پیروزی‌ها بوده است.

وی ادامه داد: بسیج نه تنها یک تشکل صرفاً نظامی است بلکه تشکلی است که در همه عرصه‌های حضور داشته و فعالیت‌های مثمرثمری را انجام داده است.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران تأکید کرد: بسیج نشان داده است که انعطاف لازم را برای برون‌رفت از بحران‌ها را دارد و فراموش نکنید کسانی را که در فتنه 88 بنا داشتند بسیج را از صحنه دور کنند، اما تمامی جناح‌ها در مقابل این ترفند ایستادند و مقابله کردند.

کلید حل مشکلات در تمامی عرصه‌ها حضور بسیجیان است

وی اضافه کرد: کلید حل مشکلات کشور، حضور هوشمندانه مردم در همه عرصه ها تحت عنوان بسیج است و با مشارکت مردم می‌توان کارهای مهمی را انجام داد.

اقبال شاکری در ادامه یکصد و سیزدهمین جلسه شورای شهر تهران و پس از ارائه گزارش از سوی رضا خدابخش دبیر شورایاری منطقه 9 اظهار داشت: مناطق 9، 15، 18 و 21 مظهر ورودی شهر تهران هستند و این مناطق از محرومیت تاریخی رنج می‌برند.

وی با اشاره به مشکلات منطقه 9 در بن‌بست‌های اطراف این منطقه گفت: تلاش‌هایی برای رفع این مشکلات صورت گرفته است که امیدواریم این تلاش‌ها بیش از گذشته باشد و بنده از کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درخواست می‌کنم که عدالت اجتماعی را در بهبود کوچه‌های مناطق 9، 15، 18 و 21 رعایت کنند و شاهد کاهش عدم عدالت اجتماعی در مناطق اشاره شده باشیم.

منطقه ۹ به عنوان قدمگاه انقلاب نامگذاری شود

وی همچنین به کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران پیشنهاد داد که با توجه به قدمت و سابقه منطقه 9 این منطقه به عنوان قدمگاه انقلاب نامگذاری شود ضمن اینکه سایر مناطق دیگر تهران نیز به نام‌هایی مزین شوند.

رحمت‌الله حافظی در ادامه یکصد و سیزدهمین جلسه شورای شهر تهران اظهار داشت: در بودجه 93 شهرداری تهران اعتباری به رقم 559 میلیارد و 739 میلیون و 125 هزار تومان برای مدیریت پسماند پیش‌بینی شده است که این اعتبار اعم از نگهداشت و جاری است.

وی با اشاره به مصوبه وزارت کشور در سال 85 گفت: بر اساس این مصوبه باید هزینه پسماندها از تولیدکنندگان بر اساس نوع پسماند دریافت و صرف مدیریت پسماند شود که در دستورالعمل سال 85 این موضوع بر اساس ماده 6 و طبق دو تبصره ابلاغ شده است.

حافظی ادامه داد: بر این اساس شورای شهر موظف شده است که حداکثر 30 درصد از منابع شهرداری و 70 درصد از تولیدکنندگان را صرف مدیریت پسماند کنند که در تبصره دوم تأکید شده است که یارانه منظور شده در یک دوره 5 ساله حذف شود که این موضوع باید مدنظر قرار گیرد.

حافظی: مستندات آلودگی آب تهران آماده شد

حافظی در ادامه با اشاره به سلامت به آب شهر تهران گفت: این موضوع در دو هفته گذشته مطرح شده است و مشکلاتی را در نزد افکار عمومی به وجود آورده است که بنده مستندات آلودگی آب شهر تهران را تهیه کرده‌ام که با توجه به اینکه مستندات طبقه‌بندی شده مجاز به انتشار عمومی آنها نیستم و در اختیار نهادهای نظارتی قرار خواهم داد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران همچنین از ریاست شورا درخواست کرد که در جلسات بعدی از استاندار تهران، معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و مدیرکل آبفای تهران برای ارائه گزارش در شورا دعوت کند.

رسیدگی به پرونده بابک زنجانی خارج از نوبت

محسن سرخو در ادامه یکصد و سیزدهمین جلسه شورای شهر تهران اظهار داشت: حدود یک سال قبل بنده تذکری را در خصوص ملکی واقع در خیابان ایران زمین در صحن شورا مطرح کردم که این ملک بعدها مشخص شد برای شخصی به نام بابک زنجانی بوده که این فرد در میان خانه‌های مردم اجازه ساخت ملکی را به 38 طبقه گرفته بود که در آن زمان شاهد گودبرداری غیراصولی نیز در این منطقه بودیم.

وی تصریح کرد: این گودبرداری غیراصولی منجر به ریزش خانه‌های مردم و مشکلات عدیده‌ای برای آنها شد که در ادامه نیز کمیسیون عمران جلسات مکرری را برگزار و تصمیماتی را گرفت که البته این اقدامات کارساز نبوده است.

سرخو با اشاره به اینکه بعد از گذشت یک سال هنوز پاسخ تذکر خود را نگرفته‌ام به وعده‌های شهرداری اشاره کرد و گفت: شهرداری قول‌هایی داد که به آنها عمل نکرد و هم اکنون یک باند خیابان ایران زمین در گلستان بسته است و مالک نیز هیچ احساسی در قبال مردم ندارد.

سرخو در ادامه از دستگاه قضا درخواست کرد تا پرونده بابک زنجانی را با توجه به حجم این پرونده و مشکلات آن خارج از نوبت رسیدگی کند.

اجرای طرح پیاده‌راه کتاب در خیابان انقلاب

احمد مسجدجامعی در ادامه یکصد و سیزدهمین جلسه شورای شهر تهران ضمن تقدیر از حضور اعضای شورای شهر، محققین، کارشناسان، نویسندگان و ... در پنج‌شنبه گذشته به مناسبت هفته کتاب در کتابفروشی‌ها گفت: اگر چه این تجربه نخست بود، اما با استقبال خوبی از سوی قشرهای مختلف صورت گرفت و دلگرمی را در این زمینه شکل داد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه 70 درصد از تولید کتاب کشور در راستای خیابان انقلاب تهیه می‌شود، این بخش از خیابان انقلاب ظرفیت طرح پیاده‌راه کتاب را دارد.

مسجدجامعی با بیان اینکه در خیابان انقلاب اماکن فرهنگی و دانشگاه‌های متعددی از جمله دانشگاه تهران، هنر، آزاد، تئاتر شهر مستقر است، گفت: قدیمی‌ترین انتشاراتی‌ها نیز در این خیابان مستقر هستند و با توجه به وضعیت دانشگاه‌ها به لحاظ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی می‌توان پیاده‌راه کتاب را در خیابان انقلاب طراحی کرد.

عضو شورای شهر تهران گفت: چهارراه ولی‌عصر و محدود تئاتر شهر تا محدوده انقلاب و روبه‌روی دانشگاه تهران این ظرفیت را دارد که به پیاده‌راه کتاب تبدیل شود و ما می‌توانیم با این کار، یادگاری از شورای شهر به جای بگذاریم.

مشکلات منطقه ۹ از سوخت هواپیما تا سرانه فضای سبز

رحمت الله حافظی در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران ضمن تبریک به مناسبت هفته بسیج، درباره مشکلات و مخاطرات منطقه 9 شهرداری تهران، اظهارداشت: در قسمتی از محله دستغیب به دلیل عبور لوله سوخت هواپیما به فرودگاه مهرآباد با عمق کم می‌تواند گودبرداری‌ها مخاطره آمیز باشد زیرا نقشه‌های کامل این مسیر در اختیار منطقه نیست.

وی درباره قسمت غربی منطقه که حالت نیمه صنعتی دارد، افزود: دستگاه های صنعتی فعال در منطقه  نوسانات برق ایجاد کرده است که می تواند مشکل ساز باشد. همچنین بافت منطقه فرسوده است و به دلیل تراکم جمعیت و معابر تنگ امکان امداد رسانی به بافت های مسکونی را غیرممکن ساخته است.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره مشکلات ترافیکی منطقه نیز اعلام کرد: خیابان یادگار امام در تقاطع دستغیب روگذر شده است این بخش از بزرگراه کم عرض شده و وارد خیابان شهیدان می شود که این مساله موجب افزایش ترافیک و آلودگی صوتی شده است.

حافظی ادامه داد: شهردار تهران در سال 87 در مسجدالزهرا (س) اعلام کرد که انتهای خیابان استاد معین 3 ماهه باز می شود اما با گذشت 6 سال این امر محقق نشده و معضل ترافیکی وجود دارد.

رئیس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه پیمانکاران زیرساخت‌های اصولی را در کندن زمین برای فاضلاب رعایت نمی کنند و این مساله موجب نشست زمین شده است، تصریح کرد: به دلیل ساخت و سازهای بالای 10 واحد و 10 طبقه سرانه آموزشی و تفریحی کم است که منطقه را در آینده در این حوزه با مشکل مواجه خواهد ساخت.

حافظی همچنین اظهار کرد: در محله امامزاده عبداله سیستم فاضلاب وجود ندارد و فاضلاب منازل داخل جوی ها می شود و شهرداری تنها هفته ای یکبار لایروبی  کانال را انجام می دهد اما برای رفع آلودگی و بوی بد ناشی از آن کفایت نمی کند. همچنین لازم است خیابان امامزاده عبداله تعریض شود. این کار با خرید پلاک های حاشیه ای امکانپذیر است تاکنون چهار پلاک خریداری شده اما 10 پلاک باقی مانده است. شهروندان حاضر به فروش هستند اما شهرداری اقدام به خرید نمی کند.

وی با اشاره به اینکه در این محله به دلیل نبود روشنایی ناامنی ایجاد شده است، گفت: درمانگاه شبانه روزی با بیمارستان در محله وجود ندارد این موضوع از زمان آقای خادم در شورای شهر در حال پیگیری است. همچنین محله سوله بحران نیاز دارد.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، درباره محله شمشیری تاکید کرد: در انتهای خیابان صفری و خیابان طمانی امکان خفت گیری و دزدی وجود دارد همچنین در اول خیابان صفری نیز چهار مدرسه وجود دارد که این فضا به دلیل نبود روشنایی فضای ناامنی برای دانش آموزان ایجاد کرده است.

وی درباره  کارخانجات و گاراژهای متروکه منطقه نیز گفت: در خیابان زرند از پل ساوه تا میدان پاستوریزه کارخانه های متروکه و نیمه متروکه وجود دارد که جز طرح هستند اما اقدامی برای آنها صورت نگرفته است.

حافظی بااشاره به اینکه 11 سال است ساکنان محله شمشیری درخواست میدان میوه و تره بار کرده اند اما هنوز به درخواست آنها پاسخ داده نشده است، تاکید کرد: کارخانه آرد ممتاز 35 است که تعطیل شده است و به صورت متروکه رها شده است پیشنهاد می کنم برای زمین این کارخانه در راستای توسعه فضای سبز و زمین ورزشی اقدام شود.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران درباره محله مهرآباد جنوبی نیز گفت: ساختمان بلا استفاده کفش ملی نیمی از فضای محله را اشغال کرده است. همچنین آلودگی صوتی ناشی از تردد هواپیما برای مردم مشکل ساز شده است.

وی درباره محله سرآسیاب نیز گفت: تردد تعداد زیادی از کامیون ها در منطقه مسکونی، دود و سرو صدای زیادی ایجاد کرده که  موجب سلب آرامش مردم در طول شبانه روز شده است همچنین به دلیل فعالیت چایخانه جنب بیمارستان شهید رضوی و هواکش های بزرگ آن شاهد انتشار هوای آلوده به محوطه بیمارستان هستیم. لازم است شهرداری به این مشکلات رسیدگی کند.

اجازه تاسیس شرکت بهره بردار برای نمایشگاه شهر آفتاب صادر شد

علیرضا دبیر در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران با بیان ضرورت حضور شرکت بهره بردار قبل از آغاز یک پروژه بزرگ گفت: همانطور که در احکام برنامه ۵ ساله هم پیش بینی شده شهرداری تهران باید به دنبال افزایش درآمدهای پایدار باشد و نمایشگاه شهرآفتاب می‌تواند این هدف را محقق کند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: زمانی که در محل فعلی نمایشگاه برگزار می‌شود ترافیک نیمی از شهر تهران قفل می‌شود. چون این نمایشگاه در کنار یکی از شاهراه‌های اصلی شهر قرار دارد.

وی افزود: وقتی پروژه‌ای از شورای اسلامی شهر تهران ردیف می‌گیرد یعنی اجازه تاسیس دارد. این پروژه هم در بخش عمرانی پیشرفت داشته اما هنوز بهره بردار آن مشخص نیست.

دبیر با بیان اینکه این پروژه به عنوان یکی از محل‌های درآمد پایدار شهرداری تهران نباید به بخش خصوصی واگذار شود؛ اظهار داشت:‌ پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه این است که بیست درصد از سهام شرکت به نام سازمان بازنشستگی باشد تا وابستگی این سازمان به شهرداری تهران کاهش پیدا کند.

رضا تقی پور در ادامه با اشاره به ضرورت جابه جایی و انتقال نمایشگاه فعلی گفت:‌ نمایشگاه بین المللی در نقطه‌ای از شهر واقع شده که زندگی مردم محل را مختل کرده است. من پیشنهاد می کنم در این مرحله که هنوز کار تکمیل نشده شرکت بهره بردار تشکیل شود و زمانی که به بهره برداری رسید از طریق مکانیسم‌های بورس و فرابورس واگذاری انجام شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: شهرداری تهران می‌تواند پس از تکمیل و شروع بهره برداری از نمایشگاه حداکثر ۴۹ درصد از سهام نمایشگاه را در دو مرحله از طریق بورس و یا فرابورس به متقاضیان واگذار کند. به این ترتیب می‌توانیم مطمئن شویم دارایی‌های شهرداری به قیمت مناسب به فروش می‌رسد. ضمنا این فرآیند هم باعث شفافیت می‌شود و صاحبان سهام به اداره آن نظارت خواهند داشت.

سرخو به عنوان مخالف گفت: اگر بخواهیم برای هر کدام از پروژه‌های شهرداری یک شرکت بهره بردار تاسیس کنیم که باید همه بودجه شهرداری را باید به هیات مدیره‌ها بدهیم این چه رسمی است که ما در سیستم شهرداری داریم؟

وی افزود: ایجاد یک شرکت جدید یعنی تحمیل هزینه چند میلیاردی به جیب مردم. در حالی که می‌توان به شرکت‌های موجود وظیفه بهره برداری را سپرد. من پیشنهاد می‌کنم کمیسیون حقوقی بررسی کنند ببینند در شرح وظایف شرکت‌های موجود کدام یک می‌توانند این بهره برداری را انجام دهند.

حکیمی پور به عنوان موافق با پیشنهاد تقی پور اظهار داشت:‌ تبصره‌ای که تقی پور پیشنهاد دادند به صرف و صلاح شهرداری و بیت المال است.

انصاری عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز به عنوان موافق خاطر نشان کرد: کار نمایشگاه یک کار حاکمیتی است و دولت نقش اساسی و استراتژیکی در اداره آن دارد. قرار بر این شد که پیش از ثبت شرکت حتما شرکت نمایشگاه‌ها را هم دخالت دهیم چون اگر ذینفع باشند مشکلات کمتری در اجرا خواهند داشت.

حافظی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰۰ میلیارد برای احداث زیرساخت های نمایشگاه تا کنون هزینه شده گفت:‌ در گذشته کسی حاضر به سرمایه گذاری نبوده اما بعد از چنین سرمایه گذاری می توان انگیزه لازم برای حضور بخش خصوصی را ایجاد کرد.

پیرهادی کارکرد نمایشگاه را شهری؛ ملی و بین المللی دانست و تاکید کرد: اگر دولت مداخله داشته باشد بسیاری از پروژه‌ها به نمایشگاه ارجاع داده می‌شود اما باید درباره سهم دولت در کمیسیون بحث شود.

وی تاکید کرد: این پروژه زمانی باید به بخش خصوصی سپرده شود که به قیمت واقعی خودش برسد. اگر الان واگذاری شود به ضرر شهرداری خواهد بود.

این عضو کمیسیون نظارت ادامه داد: شهرداری از نظر نیروی انسانی کاملا فربه است بنابراین باید این تبصره را لحاظ کنند که کلیه پرسنل مورد نیاز این شرکت را از طریق منابع انسانی موجود در شهرداری تهران تامین کنند تا هزنیه‌ای برای جذب نیرو به شهرداری تهران تحمیل نشود.

دنیامالی نیز بیان داشت:‌ پروژه شهرآفتاب باید با شرکت بهره برداری نمایشگاه های بین المللی هماهنگ باشد. اگر غیر از این باشد دعوایی بین شهرداری و دولت راه می افتد و ما موافق آن نیستیم. این کار باید با تعامل دولت و شهرداری اجرا شود.

رییس کمیسیون عمران افزود: از زمانی که نمایشگاه فعلی تهران پاسخگوی نیازها نبود و ترافیک شدیدی را ایجاد می کرد تصمیم گرفتیم نمایشگاه را به جایی ببریم که ظرفیت لازم را داشته باشد. در حال حاضر فاز اول این پروژه ۱۶۰ هکتاری اجرا شده و در فازهای بعد بخش خصوصی وارد می شود. ما برای دسترسی های نمایشگاه هزنیه زیادی را پیش بینی کرده ایم و تقاطع های غیرهمسطح را باید احداث کنیم.

دنیامالی تصریح کرد:‌ با هماهنگی های لازم می توان نمایشگاه سبک تر را در داخل و نمایشگاه هایی که سنگین تر است در شهر آفتاب برگزار شود.

چمران نیز با اشاره به تفاهم نامه امضا شده بین شهردار وقت؛ رییس سازمان نمایشگاه‌ها و فرمانده نیروی انتظامی وقت که قالیباف بود؛ گفت:‌ بر اساس این تفاهم نامه سازمان نمایشگاه ۴۹ درصد سهام را به شهرداری واگذار کرد. چنین تفکری که انصاری و دنیامالی هم دارند این است که شهرداری و سازمان نمایشگاه ها با هم شریک باشند اما به دلایلی آن تفاهم نامه اجرا نشد. چرا که سازمان نمایشگاه‌ها سخت گیری کرد و این هدف عملی نشد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد:‌ بر این اساس نمایشگاه شهر آفتاب به وجود آمد و با کمک مشاور آلمانی نقشه ها اصلاح شد. این پروژه دو هتل و فروشگاه های بزرگ دارد و نمایشگاه تنها فاز اول آن است.

چمران با اشاره به پیشینه این پروژه توضیح داد: سازمان نمایشگاه‌ها و وزارت بازرگانی سایق کنار شهر پرند زمین بزرگی را انتخاب کرده بود که آنجا را نمایشگاه کند اما موافقت نشد و این زمین به دلایل سیاسی رها شد. بر این اساس ما به شهرداری گفتیم کار را شروع کند و تا زمانی که سرمایه گذار جذب شود خودش این پروژه را ادامه دهد.

وی خاطر نشان کرد:‌ من فکر می کنم اینکه شرکت بهره بردار این نمایشگاه را اداره کند بسیار ضروری است. اگر شرکت نمایشگاه ها سهم بخرد اتفاق خوبی است. ما باید کلیاتی تصویب کنیم که دست آنها در این تصمیم گیریها باز باشد.

اقبال شاکری با اشاره به اهمیت جلوگیری از فربه شدن بدنه شهرداری عنوان کرد: اینکه سهام را به ۴۹ درصد محدود کنیم با توجه به مصوبه قبلی شورا که کلا باید به بخش خصوصی واگذار کند صحیح نیست. اگر اعداد و آمار پیش بینی درآمدی نمایشگاه در صحن ارائه می شد نگرانی ما درباره اینکه این شرکت به جای منبع درآمد به منبع هزینه تبدیل شود؛ از بین می رفت.

دبیر نیز با اشاره به اینکه شهرآفتاب در سال ۲۵۰ میلیارد تومان بازگشت سرمایه دارد؛ یادآور شد: این پروژه در طول چهار سال سرمایه اش را بر می گرداند. چرا باید ۴۹ درصد را به دیگران بدهیم؟

رییس کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد:‌ همانطور که اسپهبدی در جلسه کمیسیون تاکید کرد ما باید خودمان در گام اول این شرکت را ثبت کنیم و بعد برای واگذاری سهام آن اقدام کنیم.

وی افزود:‌ ما باید این درآمد پایدار را به سازمان های شهرداری از جمله سازمان بازنشستگی بدهیم تا وابستگی این سازمان به شهرداری کاهش یابد.

دبیر با اشاره به اینکه اساس نامه شرکت های موجود با شرکتی که برای بهره برداری شهر آفتاب نیاز داریم همخوانی ندارد؛ اظهار داشت:‌  شرکت بهره برداری مترو برای ما هزینه است چنانچه تا پایان سال ۴۰۰ میلیارد یارانه به این شرکت می دهیم. چرا باید شرکتی که درآمد زا است را به بخش خصوصی واگذار کنیم؟

حقانی یکی از کسانی بود که به واگذاری بهره برداری به بخش خصوصی تاکید داشت، گفت:‌ چرا خشت اول را کچ می‌گذرایم. چرا به بخش خصوصی اعتماد نمی‌کنیم و بخش خصوصی را لاغر و بی جان بار می‌آوریم؟ مردم بخش خصوصی هستند چرا به آنها اعتماد نمی‌کنیم؟

وی تاکید کرد:‌اگر قرار است کاری انجام شود که در نهایت شهرداری بخش میانی باشد الگویی که موسسه همشهری در اول کار انجام داد بسیار موفق بود. ۵ نفر از سازمان‌های مرتبط و فعال شهرداری با هم سرمایه گذاری کردند. از دولت جدا شوید اجازه دهید سازمان‌های مرتبط تشکیل یک شرکت جدید را بدهند.

صلاحی در توضیح ضرورت تشکیل شرکت بهره بردار جدید گفت: فاز اول این پروژه تا آخر سال به بهره برداری می‌رسد و برای بهره برداری هم حتما مدل شرکت بهره برداری جواب می‌دهد دولت نمی‌تواند و نباید سرمایه گذاری کند اما الان شهرداری تهران طبق قانون جزو شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی است.

معاون برنامه ریزی شهرداری تهران اضافه کرد: قرار است سهام این شرکت بعد از تکمیل پروژه به اتاق بازرگانی و اتاق تعاون واگذار شود. دولت مجوز برگزاری هر نمایشگاهی را دولت می دهد. برگزار کنندگان نمایشگاه ها همه بخش خصوصی هستند و مجوز آن را از سازمان می گیرند و ما از بخش خصوصی اجاره می گیریم.

وی با تاکید بر اینکه این شرکت یکی از محل های درآمد پایدار شهرداری خواهد بود. خاطر نشان کرد: در حال حاضر بخش خصوصی در فاز دوم وارد شده اند و در حال احداث هتل‌ها و مراکز خرید هستند. ما از پیشنهاد پیرهادی هم استقبال می کنیم و از نیروهای موجود استفاده خواهیم کرد. تنها اجازه دهید ۱۰ درصد از نخبگان تخصصی نمایشگاه دار جذب کنیم.

اقدامیان نیز با اشاره به اینکه در صورت واگذاری درصدی از سهام شرکت به بخش خصوصی آن واحد را در سود آن شرکت در فعالیت های دیگر هم شریک می کند؛ بیان داشت:‌ به عنوان مثال شرکت سرمایه گذاری شهر برای خودش درآمد دارد اگر بخش بیرونی را دخالت دهیم باید سود بخش های دیگر را هم به آنها بدهیم.

وی تاکید کرد:‌ ما در شهرداری هیچ شرکتی نداریم که فقط شهرداری سهام دار آن باشد. طبق قانون تجارت همه شرکت‌ها باید سه سهام دار داشته باشند اما سهام داران از زیرمجموعه‌های شهرداری هستند. ما نمی‌توانیم اساس نامه را الان بدهیم چون سیاست‌ها را نمی‌دانیم ما باید اساس نامه را بر اساس سیاست‌هایی که شما به تکلیف می‌کنید تعیین کنیم.

دبیر نیز با تاکید بر ضرورت نظارت دو عضو شورا بر عملکرد این شرکت بهره بردار گفت:‌ ما هنوز نمی‌دانیم این شرکت بهره بردار به طور دقیق چقدر درآمد دارد چرا می‌خواهیم کسی را با خودمان شریک کنیم؟

اقبال شاکری نیز با اشاره به اینکه اگر طرح کسب و کار این پروژه ارائه شود همه این مشکلات حل می شود؛ گفت: من پیشنهاد می کنم شهرداری را موظف کنیم ظرف سه ماه طرح کسب و کار پیشنهاد ساختار سازمان و اداری و اساس نامه شرکت نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب را برای تصویب به شورا ارائه کند. همچنین در ارکان این شرکت حضور ناظر شورای اسلامی شهر تهران پیش بینی شود.

در پایان رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه نظرات دوستان چندان متفاوت نیست.؛ تاکید کرد:‌ الان بخش خصوصی برای بهره برداری وجود ندارد. شهرداری الزاما این مکان را ساخته و باید آن را اداره کند. این شرکت ها به اندازه کافی در خودشان مشکل دارند و اگر از نیروهای موجود شهرداری استفاده کند همانی که شما می خواهید اتفاق می افتد.

وی تصریح کرد:‌ ما به شهرداری اجازه می‌دهیم از نیروهای موجود به استثنای ۵ درصد نیروی متخصص استفاده کند و ظرف مدت دو ماه یا سه ماه بعد از تصویب سیاست ها برنامه سوداوریشان را با سیاست جدید به شورا ارائه کنند. همچنین دو نفر ناظر از شورا در آن حضور داشته باشند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس